Vietnam 2023

A 41-day adventure by Guido & Martine Read more
  • 313kilometers

Mui né 2 - Jeeptour

June 20, 2023 in Vietnam ⋅ 🌧 33 °C

Na een relaxt ochtendje gingen we om 13:30 op pad voor enkele bezienswaardigheden. We begonnen bij de Fairy stream. Een stroompje water door de natuur waar je doorheen kon waden. Onze chauffeur sprak geen woord Engels, maar wist ons toch te vertellen dat dit de 'fairy stream' was en dat we konden gaan lopen en dat hij ging wachten hier. Na eerst 50 verkoopkraampjes voorbij te zijn gewaad, werd het rustiger in de stroom. Het water was warm en we genoten van het avontuurlijk wandelen. Aan het eind was de bron in de vorm van een watervalletje. Terug bij de auto werden we gesommeerd door de chauffeur om onze voeten en schoenen te spoelen. Hij poetste nog wat onzichtbare vlekjes van zijn Jeep en toen waren we klaar voor onze volgende bestemming: een vissersdorpje. Dit dorpje bestond uit enkele kraampjes/hutten vol bakken vis en andere zeedieren. Dat het strand vol plastic lag en het dorpje zich naast het open riool bevond vonden we iets minder plezant. Weer bij de auto aan gekomen, stond onze chauffeur klaar met 3 flesjes water. Hij schroefde de dop er alvast af en in plaats van het aan ons te geven om te drinken, spoelde hij onze voeten weer even af... 😂
    De volgende bestemming was de white sanddunes, gevolgd door de red sanddunes. Op beide plekken een stukje gewandeld en wat in het zand gespeeld. Zo gaar als wat sloten we de dag af. Morgen gaan we door naar Nha Trang voor onze volgende bestemming.

Onderweg naar Nha Trang

June 21, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 30 °C

Happy 5th anniversary voor ons! 5 Jaar getrouwd (ook wel geregistreerd partnerschap voor mietjes genoemd).
    Na 2 nachtjes vonden we het wel genoeg in Mui Né en besloten we een dag eerder te vertrekken dan gepland. Een middagbus geregeld en toen konden we gaan. Bij het instappen werd ons gevraagd om de schoenen uit te doen, terwijl de beste man met een plastic zakje voor die schoenen klaar stond. Wat is dit nu weer... 🤔. Toen we de bus instrompelden en ons tussen de gangetjes door manouvreerden, begrepen we het. Het was een ligbus.Read more

Nha Trang 1 - Vinpearl

June 22, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 29 °C

Vandaag een dagje pretpark voor Annabel. Een pretpark met alles er op en eraan. Van dierentuin tot avonturenpark, van botanische wereldtuinen tot aan waterpark en kinderland. Gelukkig hadden we de hele dag overwegend een strakblauwe lucht. Altijd fijn om met 30+ graden in een pretpark te lopen🥵. Het waterpark stond dan ook redelijk snel op ons te volgen looproute. Wel heel jammer dat alleen kinderen vanaf 1.30 mt op alle glijbanen mochten en we gedoemd waren om op het 'babygedeelte' te blijven. Maar ja, zolang er maar water was! Na 3 uur toch maar weer aangekleed en naar de dierentuin gegaan. Goeie timing want aan het eind van de dag begon het te stortregenen. Als laatste wilden we nog in het enorme reuzenrad. Helaas, dit ding deed het al maanden niet, maar ze verlichten het voor de reclame... Jammerrrrr. Na de verlicht watershow kwam er een eind aan een lange leuke zonnige dag. Welterusten!Read more

Nha Trang 2 - Modderbaden en slaaptrein

June 24, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 28 °C

Guido wilde graag een boottripje doen om te snorkelen of duiken. Ik wilde in een modderbad en vooral niet zeeziek worden. Helaas konden we zo kortdag geen geschikte trip vinden die beiden aanbood. En samen is wel zo leuk, dus dan maar naar een resort met modderbaden en waterpark. Dat laatste hadden we de dag ervoor namelijk nog niet genoeg gedaan... Als klap op de vuurpijl bezochten we ook nog even een klein tempelcomplex met een mooie buddha, waarvoor je maar een paar trapjes op moest.
    De entree van het modderbadresort was enorm schappelijk. 30 Euro met zn 3-tjes incl modderbad. De baden worden bij elke klant opnieuw voorzien van vers modder dmv grote stortkranen. Het was eigenlijk meer modderwater dan echte dikke modder. Na een heerlijk warm bad, hebben we ons de rest van de dag in het park vermaakt in de verschillende baden met watervalletjes, golfslagbad en kinderspeelbad. Klaar voor ons avontuur in de nachttrein!
    Helaas had deze een uur vertraging. Het ging er iets anders aan toe als in Ho Chi Minh, waar je gewoon op de perrons kon wachten zoals in NL. De perrons in Nha Trang waren echter afgesloten dmv een hek. Zodra er een trein aan ging komen, werd dit omgeroepen en mocht iedereen na kaartcontrole door het hek. We werden gesommeerd om op perron 1 te blijven staan. Daar stonden we dan, te wachten op perron 1, terwijl er elke minuut door de intercom schalde dat trein SE12 op spoor 2 zou aankomen. Ietwat ongerust (je kon namelijk niet boven of ondergronds het spoor over steken als er een trein stond) wachten we toch maar braaf. Daar kwam de trein aan! ...op spoor 2... 😂 We begrijpen nog steeds niet waarom we niet op perron 2 moesten gaan staan, maar goed, een ietwat grotere klim vanaf het spoor het treinstel in was natuurlijk geen probleem.
    We hadden 1e klas slaapplaatsen. Dat betekende een hut met 4 bedden. We deelden dus een hut met 2 anderen. Annabel zou bij mij in bed slapen. Dat ging tijdens onze treinreis naar Italië ook prima! Hier in Vietnam...? Was dat een iets ander verhaal. Onze roomies waren een opa en oma en 2 kleinkinderen. Gezellig hoor... De bedden waren ietwat smal, kort en hard... En erin komen? Mss had ik toch niet een jurkje aan moeten doen...
    Na het opmaken van het bed, de tassen opgeborgen te hebben en nog een plas in de o zo gore treinwc, gingen we maar gauw slapen. Na een nacht vol geschud, pijnlijke gewrichten en drukpijnplekken werd het gelukkig ochtend. Hoewel het gezin onder ons toch ietwat luid praatte en filmpjes met hoog volume keek, waren ze superlief en boodden ze ons een mango en ander fruit aan. Toch waren we blij dat we weer de trein uit mochten. Toch nog maar even goed nadenken of we dit vanaf Da Nang naar Vinh nog een keer gaan doen....

Hoi an 1 - rustdag na treinreis

June 24, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 30 °C

Lekker lunchen, zwemmen en uit eten. We zitten in een mooi resort met een (niet gratis) upgrade naar een grote kamer). Als lunch de lokale specialiteiten geproefd, waaronder Cao Lao, 'white roses' en Wantan.
    We hebben een prima zwembad, die zelfs verwarmd water heeft. Je zal t maar kouder krijgen dan 30 graden... 😅 Annabel zwemt zowaar hele stukken zonder drijfmiddelen! Trots. In de avond pizza en de film Wiplala gekeken. Heerlijk relaxt!

Hoi an (2) - Zwemmen en lampionnetjes!

June 25, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 28 °C

Wat gaan we doen vandaag? 'We kunnen wel even de 'oude stad' bezichtigen in de middag'. Dat werd 'in de avond' na een urenlange zwem-en snurksessie bij het zwembad... Lazy day! Wat ons opvalt is dat de steden steeds schoner lijken te worden hoe meer je richting het noorden trekt. Toeval? Waar in Ho Chi Minh het afval overal op straat lag, is Hoi An een stuk schoner en netter...
    In de avond een hapje gegeten in de oude stad. Mooi om al die lampionnetjes te zien! Wel een drukte van jewelste in de straatjes.

Hoi an 3 - Marble mountain brommerrit

June 26, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 33 °C

Brommertime! Vandaag voor t eerst zelf een brommer gehuurd. Het was even zoeken naar een groter exemplaar waar we met zn allen comfortabel op pasten. De familiebrommer genoemd, formaat 'ook geschikt voor Guido'. Het was even wennen om deel te nemen aan het verkeer, maar al snel reed Guido luid toeterend door de stad. Het te voet oversteken is overigens inmiddels een eitje en zelfs Annabel steekt al zelfverzekerd haar hand op terwijl we gewoon de straat oversteken.
    Na een klein half uurtje rijden kwamen we aan bij Marble Mountain. Een berg van marmer en kalksteen met tempels en grotten. Hoewel de paden overwegend netjes aangelegd waren, was het soms best een avontuur met Annabel om sommige grotten in of uit te komen. Er werd weer een hoop gezweet en gepuft boven op de berg, maar uiteindelijk hebben we er toch 2 uur doorgebracht en alles kunnen verkennen. Weer beneden, onszelf beloond met een ijsje. What's next? Even kijken of er nog een geocache in de buurt ligt! Kak, boven op die berg waar we net vanaf kwamen... Dan maar een andere. Zo reden we naar het stranddorpje An Bang, om uit te komen bij een lokaal hip strandtentje. Meteen maar wat gegeten voordat we weer terug naar Hoi An gingen.
    In Hoi An nog even het oude centrum in. We hadden de oude Japanse brug namelijk nog niet gezien. Dat bleef ook zo, want de Japanse brug hadden ze in de steigers gehangen vanwege restauratie. We denken dat ie heel mooi is... wordt...🤔
    Ow! En ik heb alvast een cadeautje uitgezocht voor mezelf. Altijd handig om nog 3-4 weken 2 grote lampionnen met je mee te zeulen. Blij mee!

Hoi an 4 - My Son

June 27, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 32 °C

My son. Uit te spreken als 'Mie son'. Niet de vertaling van 'mijn zoon', maar van 'mooie berg'. Dus...
    Om 08:00 werden we opgehaald door Anni voor een busritje van 45 minuten. 'Anni' was de engelse naam van onze gids, die ze zichzelf had gegeven om dat haar Vietnamese naam onuitspreekbaar bleek te zijn voor de toeristen.
    We gingen naar een Hindoeistisch tempelcomplex, gebouwd door het Cham-volk. Allereerst werden we bij aankomst getrakteerd op een dansvoorstelling. Hoewel Annabel en ik aan het samensmelten waren op het plastic stoeltje, zat Guido zich met name te ergeren aan de overactieve lichtbediende, die een heuse kleurendisco van de voorstelling had gemaakt.
    Toen we bekomen waren, gingen we op pad. Anni vertelde over de verschillende bedoelingen van de tempels en dat ze gemaakt zijn zonder cement, maar met een nog niet ontdekt plakkerige substantie. Het was gelukkig een klein tempelcomplex, want onze hersenactiviteit ging op standje 'minimaal' vanwege de hitte. Het was zoooo warm! Het was de dag dat Annabel voor het eerst herhaaldelijk uitsprak: 'ik wil terug naar Nederland'.. met dikke tranen...
    De gids Anni was superlief voor haar en na een boottochtje over de rivier, eindigde de tocht om 14:00 bij ons hotel. De rest van de dag werd er gezwommen en later nog met beide opa's en oma's gebeld. Morgen nog een nacht naar Dá Nang voordat we aan onze reis naar het noorden beginnen waar we onder andere een visarun moeten gaan doen.

Da Nang 1 - Strand en Italie

June 28, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 32 °C

Dag Hoi An, je was leuk! Op naar Da Nang, een half uurtje verderop. Niet dat we iets specifieks daar op het programma hebben, maar vanuit praktisch oogpunt omdat we de dag erna met de slaapbus gaan en we niet de hele dag met tassen willen sjouwen of op zoek willen naar een luggage storage.
    Dit keer hadden we een eco-hotel geboekt in het centrum. Meestal boeken we een 2 pers kamer voor 2 volwassenen en een 4-jarige en kwam het tot nu toe altijd goed uit met een slaapplek voor Annabel. De ene keer hadden we een superkingsize bed, de andere keer een gratis upgrade naar een 3-pers kamer of stond er toevallig een 1-pers bed extra in de kamer. Dit keer moesten we iets creatiever zijn met alleen een normaal 2-pers bed. Gelukkig stond er een kleine chaise longue, 'maat Annabel'. Even stiekem 2 lakentjes gestolen uit de werkkast en er stond een prachtig bedje. Het was natuurlijk weer erg warm🥵 en na ons losgeweekt te hebben uit de Airconditioned kamer, toch maar even naar het strand geweest. De temperatuur van het water was, hoe kan het ook anders, warm, maar aangenaam. Een hele tijd hebben we in de golven gespeeld en later een echt zandkasteel incl gracht gemaakt. Het was een heerlijke middag! In de avond gingen we eten bij de Italiaan (tnx voor de tip). We werden verwelkomd met een 'buona sera' en de vraag of we Italiaans spraken. Lekkere binnenkomer na al dat Vietnamees. Het eten was heerlijk en we waanden ons voor heel even weer in Italië met rode wijn, homemade lasagna, tiramisu en limoncello. Zelfs Annabel at voor de verandering weer eens haar bord leeg. Het was een goeie dag!

Da Nang 2 - Geocachen en sleeperbus

June 29, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 32 °C

In tegenstelling tot de buffetontbijtjes de afgelopen 3 weken, verstrekte ons Eco-hotel een a la carte ontbijt. Wat was dat lekker! Geen verspilling van al dat eten dat na een bufftontbijt overblijft en vers bereide gerechten die allen met zorg waren gemaakt. Verse watermeloensap ipv opgeleukt met extra suiker en zelfs een niet al te zoete ijskoffie. Dat was een goed begin van de dag.
    Nadat we uitgecheckt hadden, konden we de tassen in het hotel achterlaten, zodat we nog even konden sightseeën. We hadden al snel een brommer gehuurd incl nemohelm voor Annabel. En nu..? Op naar het groenste stukje op de kaart, het schiereiland bij Da Nang. Toevallig liggen daar ook 2 geocaches en staat er een 64 meter hoge lady buddha, dus een goede reden om die kant op te rijden. En we werden beloond, het was een prachtig tochtje met mooie uitzichten! Ook dit keer hebben we de geocache niet kunnen bereiken. De weg was afgesloten voor scooters. Lopen kon wel, maar we zijn gekke Henkie niet met die hitte!
    Hoewel... gekke Henkie vergat zichzelf in te smeren achter op de brommer met een hemdje aan ipv een t-shirt #rodeschouders.
    Na dit uitstapje eerst een Bahn mi gegeten en toen in het hotel gezwommen, totdat het tijd was om naar het busstation te gaan.
    We hadden na onze nachttrein ervaring besloten om niet meer met de trein te gaan. Een gok voor een luxe sleeperbus durfden we nog wel een keertje aan na onze eerdere busrit overdag.
    Aangekomen bij het grote busstation, was het even zoeken waar we moesten zijn. Zoveel bussen en zo weinig begrijpelijk borden... Uiteindelijk met 2 keer vragen soepel bij de juiste bus aangekomen. Dat viel allemaal mee! We kenden inmiddels the drill van de schoenen uit, dus in mum van tijd stonden we voor de juiste slaapplek. En met recht een slaapplek!! Dit zag er veelbelovend uit! Een eigen bed, met gordijntjes, lichtknoppen, leeslampje, kussens en een deken. Dit moet toch goed komen vannacht....