traveled in 10 countries Read more

Één na laatste dag en laatste dag

September 29, 2023 in Austria ⋅ ☀️ 18 °C

Gisteren zijn we om 0730u gaan rijden. Er is van de reis niet veel opmerkelijks te melden, behalve dat het prachtig weer was en het allemaal voorspoedig ging.

Om 1730u kwamen we aan bij een camperplaats in de buurt van Nürnberg. Bleek een hele grote te zijn en om de haverklap arriveerden andere campers om daar de nacht door te brengen. Zoals eerder gemeld zijn camperplaatsen simpele "campings" zonder voorzieningen. Deze was daarin een uitzondering omdat er water was, een mogelijkheid vuil water te lozen én (tegen betaling) electra kon krijgen. Bij een automaat € 4,- aftikken voor de nacht (deze keer dus écht € 4,-).

Achter de camperplaats blijkt een heel fraai meer te liggen met een mooi restaurant, bootverhuur en kinderspeelplaatsen, die echter allemaal gesloten zijn. Voor een maaltijd zijn we dus aangewezen op wat het nabijgelegen dorp ons kan bieden. Google biedt uitkomst. Op 2,5km lopen bevindt zich een Grieks restaurant. Omdat we de hele dag in de camper hebben gereden is een fijne wandeling zeer welkom!

We hebben prima gegeten en daarna nog een ijsje gescoord. De camper bij terugkomst flink laten doorluchten (met alle horren gesloten) en naar bed.

Gedurende de nacht werd t alsnog bloedheet in de camper en Talin wilde zelfs de airco (die vlak boven ons hoofd hangt) aanzetten. Dat scheelt! Later die nacht nog uitgebreid op muggenjacht geweest. Kortom: k.tnacht.....

Vlak voordat de wekker gaat begint t te regenen. Eruit, dakluik dicht en voorbereiden voor vertrek. We zijn inmiddels onderweg en de 1e file is een feit. We hopen vanmiddag tussen 16u en 18u weer in Halsteren te zijn....

Laatste dag Porec 😭

September 28, 2023 in Croatia ⋅ ☀️ 25 °C

Echt de laatste dag voordat we morgen de terugreis aanvangen. Het lijkt als gisteren dat we met Robert zaten te eten in Stuttgart tijdens onze 1e stop!

We hebben het echt fantastisch gehad hier in Kroatië, met mooi weer, mooie plekken waar we hebben gestaan en prachtige plaatsen die we hebben bezocht. Moet ons ook van het hart dat Kroatië alles behalve goedkoop is! Ze weten hier ook van prijzen en vele dingen doen qua prijs niet onder voor Nederland. We hebben Kroatië bezocht en nogmaals het was super, maar volgend jaar weer ergens anders naartoe.

Vandaag lekker rustig aan gedaan. Beetje gesupt, gezwommen, klein wandelingetje met Zenna, dat soort dingen. Ik ben net klaar met alles een beetje inpakken terwijl Talin de laatste afwas doet en lekker doucht. We hebben vanmiddag afgerekend en dat viel dan weer enorm mee! Morgen en overmorgen wordt een exodus verwacht. Zondag moet het terrein namelijk leeg zijn ivm de wintersluiting.

Wij hopen morgenvroeg te vertrekken en een behoorlijke stint te kunnen maken.

Porec stad

September 27, 2023 in Croatia ⋅ ☀️ 27 °C

We zijn naar Porec gekomen om o.a. de stad te bekijken, dus dat doen we vandaag. Er rijdt een toeristen treintje (je weet wel, zo'n omgebouwde tractor met een paar karretjes erachter dat door de straten rijdt) en na wat wikken en wegen besluiten we die te nemen richting Porec. Het beloofd namelijk weer een hete dag te worden.

Het opstappunt lag iets verder weg dan we dachten dus moesten we het laatste stukje nog op een drafje doen om de "trein" te halen. Bij de trein aangekomen, zette Zenna de bokkenpruik op en wrong zich los van de leiband en stoof weg tot vermaak van de treinreizigers! Na wat lokken met snoepjes, kwam ze toch maar terug. De "treinreis" zelf was zonder problemen. Porec zelf is een leuk stadje, maar bij lange na niet zo mooi als Rovinj. Na een stadswandeling was het tijd voor een lichte lunch. We streken neer bij een cafeetje/lunchroom. De kaart was overweldigend klein. Een tosti of een croissant bleek het enige te zijn. Dan maar een tosti. De cappuccino die Talin had besteld was niet lekker en de tosti was ook van zeer dubieuze kwaliteit. Kortom, geen fooi.... Snel weer door!

We hebben besloten terug te lopen naar de camping. Het is voor het eerst in deze vakantie dat ik echt last had van de hitte. Een sloom, slap gevoel in mn lijf. Heel vreemd voor mij... Afijn, niet zeuren maar doorlopen en na een stevige wandeling die ons langs een paar joekels van hotels voerde, kwamen we weer op de camping. We moesten nog wat boodschappen doen, maar blijkbaar gaat de camping dit weekend dicht voor de herfst/winter en dus waren de schappen behoorlijk leeg! Pizza's hadden ze nog wel dus die doen we vanavond op de BBQ.

Thuisgekomen eerst gezwommen in zee en daarna wachtte mij het fijne klusje van de sup oppompen. Zoals eerder gemeld is dat een stevige klus! Met z'n 2en lekker stukje gevaren. Talin is daarna nog ff alleen verder gegaan en heeft van een afstandje het naaktstrand bewonderd, waar "veel hing" volgens haar... 😆😎

Morgen is onze laatste dag hier voordat we vrijdag naar huis vertrekken.

Naar onze laatste stek: Porec

September 26, 2023 in Croatia ⋅ ☀️ 27 °C

We hebben het enorm naar ons zin gehad op de mooie camping met de Olijfboom en de grote eikels op het dak, maar vandaag is het dus echt ijd om te vertrekken. We hebben gisteren al het nodige ingepakt, dus zijn we relatief snel klaar. Ik moet nog wel alle eikels van het camperdak halen, anders stuiteren die wellicht op de voorruit van een achterligger. Da motte we niet hebben tuurlijk! Ladder geleend bij de receptie en met een bezem de eikels van het dak geveegd. Dat waren er genoeg!!!

Afgerekend en prettig verrast door wat we moesten betalen. De weg op! Mooi weer en een mooie route, hoewel t maar 37km naar Porec is. We komen langs het Limski Fjord. Een stukje klein Noorwegen in Kroatië. We stoppen daar en wandelen een stuk met Zenna. Je kunt de Forellen gewoon zien zwemmen hier! We komen uit bij een verlaten gebouw. Zenna vindt t spannend en toch ook super leuk, want ze knijpt m ertussen uit. Na wat zoeken en roepen vinden we haar weer helemaal blij terug.

Tijd voor een bakkie. Het restaurant heeft ook een hond en die vindt Zenna wel leuk! Gelukkig is het wederzijds en die 2 spelen een tijdje met elkaar. We rijden het laatste stukje naar Porec. Mooie route door een heuvelachtig landschap. De camping die we hebben uitgezocht is van een compleet ander kaliber. Van een camping met zo'n 25 plaatsen, naar een camping met zo'n 1000 plaatsen!! Ook bij deze camping krijgen we een plattegrond in handen gedrukt met de mededeling "zoek maar iets dat je mooi vindt"! En dat vinden we! Mooie plek met uitzicht op zee! De camping verder effe verkend. Straks gaan we nog wat eten bij een restaurant op de camping. We zijn weer helemaal blij met deze plek!

Letzter Tag in Rovinj

September 25, 2023 in Croatia ⋅ 🌙 20 °C

Waarom een Duitse titel? Claudie en Claus (vrienden uit Hamburg) zijn ook in Rovinj en we trekken vandaag met hen op. Talin begint de dag goed met de nodige yoga oefeningen en ik maak me nuttig door wat zaken alvast in te pakken.

Claudie en Claus komen lopend naar ons toe en na wat gedronken te hebben zijn we weer de kustweg naar Rovinj gelopen. Lekker bijgekletst, gedronken, ijsje gescoord en lekker aan de haven gegeten. We zijn net voor 21u weer teruggekomen op de camping. Was een topdag! En supermooi weer!!

Regendagje Rovinj

September 24, 2023 in Croatia ⋅ ☁️ 19 °C

Weeronline kan er ook wel eens fors naast zitten... Vanmorgen zou een beetje regen komen, maar vanmiddag prima weer! Helaas....

Rustig aan gedaan vanmorgen. Koffie (oplos want pads zijn op) en naar de bakker om de hoek gelopen om wat stokbrood voor de lunch te kopen. Lekker geluncht. Talin maakt een super lekkere Avocado-Tomaat spread. Ondertussen miezert t de hele tijd. Ook nog even op het dak van de camper gekeken. Die ligt bezaaid met eikels!

De fietskar van Zenna weer in elkaar gezet, want we fietsen vandaag dezelfde route die we gisteren lopend hebben gedaan naar Rovinj. Iedereen die Zenna ziet zitten in de kar met haar kop erbovenuit moet lachen. Koddig gezicht! Bij een stukje bos laten we haar lekker rennen en doen we wat gehoorzaamheid oefeningen met haar. Voor snoepjes doet ze werkelijk alles!!! Dus ook gehoorzaam zijn.

Dan komt t moment dat ze weer in de kar moet. Vanaf dat moment is ze wat minder gehoorzaam. Het kost ons meerdere snoepjes en heel veel moeite om haar er weer in te krijgen. We rijden verder naar Rovinj en eten daar weer een lekker ijsje. Daarna terug gereden naar de camping in de regen. Ik rij nog even verder naar de supermarkt op de naastgelegen mega camping, maar die blijkt gesloten!

Terwijl ik dit schrijf wordt het droog. Morgen schijnt weer mooi te zijn volgens Weeronline. We gaan ervan uit dat ze het deze keer wel bij het rechte eind hebben!

Oh ja, deze camping staat bekend om haar vele regels en (ge)(ver)boden. Op de foto zie een deel van de lijst wat niet mag hier. Er zijn echter nog meer regels!! 😆

Wandelen naar Rovinj

September 23, 2023 in Croatia ⋅ ☁️ 22 °C

Goedendag.... vannacht effe een pak regen op ons dak gehad! Dat ging van dik hout! Omdat we onder een soort eikenboom staan met heule grote eikels, waaien die er met de windvlagen vanaf op het camperdak. Dat geeft een behoorlijke hoop herrie! Ook vallen ze op de luifel. Ik ben er vannacht 2x uit geweest om de was binnen te halen én een keer om het dakluik iets dichter te doen. Gebroken nacht dus.

Vanmorgen met een bezem de eikels van de luifel geveegd. Op de foto kun je zien hoeveel er op lagen!
    Dan één van onze laatste Senseo koffies gedronken. Senseo kennen ze blijkbaar niet in Kroatië want we zijn al meermaals vergeefs op zoek gegaan naar koffiepads.

Nadat we nog een tijdje met een Nederlands stel hebben gebabbeld, gaan we op weg. Net buiten de camping is een bakkerij en daar halen we wat voor de lunch. We lopen de kustweg van Polani (waar we zitten) naar Rovinj. Dat is zo'n 7,5km. Prachtige route met mooie uitzichten over de Adriatische Zee. Onderweg een bakkie gedaan en vlak voor Rovinj nog een (fris)drankje gedaan.

In Rovinj aangekomen hebben we de ijssalon opgezocht waar we eerder een ijsje hebben gegeten. Heel erg lekker ijs hebben die gasten! Toen naar het busstation gegaan, want we wilden dus met de bus terug. Helaas was de bus nét vertrokken en de volgende ging pas over ruim 3 uur! Overwogen een taxi te nemen. De taxi mevrouw wilde ons wel meenemen voor € 20,-. Voor Zenna moesten we een extra € 5,- betalen. Het is een ritje van 3,5km..... het is niet dat we het niet kunnen betalen, maar de prijs/kwaliteit verhouding was hier toch wel ver te zoeken. We hadden als zo'n stuk gelopen, de 3,5km kon er ook nog wel bij. De taxi mevrouw riep nog dat ze t voor € 20,- ook wel wilde doen, maar wij waren onverbiddelijk; we gaan lopen.

Uiteindelijk met alles drop en dran 13,7km gelopen vandaag. Niet slecht! We zitten nu lekker bij het zwembad en straks steken we de BBQ maar weer eens aan.

Trouwdag in Rovinj

September 22, 2023 in Croatia ⋅ 🌧 24 °C

Jaja, het 1e lustrum is een feit! Vandaag dus 5 jaar getrouwd! Niet normaal hoe snel de tijd gaat.

Vannacht mwhoa geslapen op de camperplaats. Om 0830u eruit gegaan en een zeer slaperige Zenna uitgelaten. Nadat Zenna had gegeten zijn we naar de betaalautomaat op de camperplaats gereden. Daar wachtte ons een niet zo fijne verrassing: de kosten voor 1 nacht zonder ook maar 1 voorziening bleek (ik hoop dat jullie zitten...) € 88,- te bedragen!!!!!!!!! WTF!!?!??? Dat is dus de allerduurste campingplek die we ooit hebben gehad! Gisteren lazen we het bord met informatie en het was helemaal niet duidelijk verwoord. Wat wij interpreteerden is dat het € 4,- per dag zou kosten (wat goedkoop is, maar goed...). Dit bleek dus € 4,- per uur te zijn!!

Zijn wij nou gek? Naar de Duitsers gelopen die even verderop op de camperplaats stonden en ons leed uitgelegd. Zij schokken zich kapot, want ook zij dachten dat het € 4,- per dag was! Ze begonnen meteen met inpakken! We hebben ons nog nooit zo bekocht gevoeld. De Duitser en ik zijn ook de andere campergasten langs gegaan en iedereen had hetzelfde! Gelukkig, het lag dus niet aan ons. Talin was zo boos dat ze een handgeschreven briefje bij de ingang heeft opgehangen dat men hier niet moet parkeren vanwege de absurde kosten!

Afijn, jankend bij de betaalautomaat toch maar afgerekend (parkeerticket stond nl op kenteken) en richting onze volgende stek gereden. We konden in principe pas om 12u terecht, maar de dame zei dat er wellicht eerder plek was. We hebben op de naastgelegen camping (een mega groot ding met honderden plaatsen) een bakkie gedaan en rond 10u gebeld of het al zou kunnen. En het kon! Snel afgerekend en de 600 meter naar de andere camping gereden.

Talin liep met Zenna achter de camper aan. De dame van de receptie vertelde dat we konden kiezen uit 2 plekken. Toen ik zei dat mn vrouw er aan komt met de hond, zei de dame schamper: "Ah, jouw vrouw beslist dus?" 😆 Yep, dat klopt! Maar ik wist voor welke plek Talin zou gaan. Die met de Olijfboom voor de deur! En dat klopte dus ook.... De mooiste plek van de vakantie tot nu toe. Hele kleine camping, waar geen kinderen mogen komen (! 😎) en dus mooi rustig. Prachtig sanitair en een zwembad! Het restaurant (waar we vanavond gaan eten) staat als uitstekend te boek.

We hebben later vanmiddag nog een lekkere wandeling gemaakt met Zenna en bij thuiskomst de Champagne opgetrokken om onze trouwdag te vieren!

Op deze camping blijven we sowieso een paar dagen.

Nieuwe verblijfplaats: Rovinj

September 21, 2023 in Croatia ⋅ ☁️ 22 °C

Tijd om de spullen weer bij elkaar te zoeken en naar de volgende verblijfplaats te gaan: Rovinj. Deze stad ligt maar liefst 35km noordelijk van ons.

Nadat we nog een poosje met onze overburen hebben gekletst komt toch echt de tijd om te gaan. Talin manoeuvreert de camper handig van het terrein, nadat we ons eerst hebben ontdaan van de inhoud van zowel de vuilwatertank als het chemisch toilet. Ook weer vers drinkwater getapt, dus we kunnen er weer tegen!

Mooie rit langs de kust gehad. De vegetatie verandert hier naarmate je meer landinwaarts gaat. Aan de kust hoofdzakelijk dennenbomen, landinwaarts meer loofbomen. We komen ook een heleboel olijfboomgaard en tegen. Deze industrie stamt hier al uit de Romeinse tijd.

We hebben een mooie camping op het oog. Daar aangekomen echter bleek het vol te zijn. 😥 Maar, vanaf morgen is er wel plek! Das mooi, noteer maar dat we dan komen! Voor vannacht dus op zoek naar een andere plek. De dame van de camping hielp ons daarbij en gaf de aanwijzingen voor een camperplaats vlak bij het centrum van Rovinj. Op een camperplaats zijn niet of nauwelijks faciliteiten zoals douches, toiletten, electra of internet. Eigenlijk dus gewoon een parkeerplaats waar je mag kamperen....

De camper daar neergezet en meteen een mooie wandelroute opgezocht door Rovinj. De lucht betrok flink, maar we wilden toch even lunchen op een grasveldje van de camperplaats met een mooi uitzicht. We hadden ons kleedje net uitgerold en toen kwamen er hele dikke druppels. Terug naar de camper!!! Na de lunch washet weer droog. Toch maar vertrekken. De lucht bleef dreigend, dus Talin wilde na 200m toch effe terug om haar regenjas te halen. Ik wachtte met Zenna op straat totdat ze terug zou komen. Dat had ik beter niet kunnen doen. Ineens begon er een stortbui, niet normaal! De dichtstbijzijnde boom kon dat water na 2 minuten ook niet meer tegenhouden, dus toen het een klein beetje minder regende, sprintte ik met Zenna 50m verder naar een afdak van een gesloten restaurant. Het ging werkelijk beestachtig tekeer en de straat veranderde in een stomende beek! Na 15 a 20 minuten was het ergste achter de rug. Op een drafje terug naar de camper en de natte kleding uitgedaan. Even op bed gelegen en maar wachten tot het droog werd. Na zo'n 20 minuten werd het droog en werd t ook direct weer prachtig weer!

Op naar de stad! Rovinj is werkelijk prachtig met nauwe straatjes allemaal met van die grote stenen als weg. Doet allemaal heel mediterraan aan. De haven is erg gezellig met hele mooie restaurantjes en piepkleine winkeltjes. We hebben de hele middag daar rondgelopen tot we tot onze "schrik" erachter kwamen dat het al over half zes was. Om nu weer terug te lopen naar de camper heeft ook geen zin. Zenna moest ook wat eten dus hebben we bij de dichtstbijzijnde supermarkt wat snoepjes voor haar gekocht. Toen moest onze inwendige mens verzorgd worden. Leuk restaurant uitgezocht aan de haven en prima gegeten! Nog een lekkere wandeling terug naar de camper en strakjes lekker slapen!

Redelijk rustige dag in Pula

September 20, 2023 in Croatia ⋅ ☁️ 23 °C

Vannacht met de ramen bij het bed open geslapen en onder een grote doek ipv een dekbedovertrek. Beviel eigenlijk best goed! Niet zo warm in ieder geval!

Kalmpjes aan opgestaan en een bakkie gedaan. Ik heb nog wat gewerkt en Talin heeft wat lopen rommelen rond de camper. Om 1330u hebben we een kayaktocht geboekt. Zenna kan niet mee, dus hebben we eerst met haar een lekkere wandeling gemaakt waar ze ook vrij mocht lopen. Beest weer helemaal happy! Je zou denken, Ach wat zielig voor die hond dat ze niet mee kan en dus 3 uur alleen in de camper moet blijven, maar niets is minder waar. Zenna is heel graag op een rustig en vertrouwd plekje, waar ze lekker kan slapen. De camper is zo'n plek! Sterker nog, we moeten haar af en toe ervan weerhouden om de camper in te gaan, anders zat ze er de hele dag! 😆

Rond 12u naar de bakker net buiten de camping gefietst en wat broodjes gehaald. Lekker geluncht en we meldden ons om de afgesproken tijd bij de kayaks. Onze groep bestond uit 16 mensen, dus 8 kayaks. We waren niet de enige groep trouwens. De eerste stop was de "verborgen grot" dat op ongeveer 20 minuten kayakken op open zee lag. Omdat we niet de enige groep waren, moesten we voor de grot blijven dobberen totdat de andere groep eruit kwam. Ondertussen sprongen er een paar kerels van de kliffen voor ons het water in.

Uiteindelijk was het onze beurt en gingen we al kayakkend de grot in. Het bleek een soort hal te zijn waar je uitkwam, compleet met klein strandje. Aan het plafond van de grot/hal hing een kudde vleermuizen en af en toe fladderde er 1 naar een ander plekje. Er waren wat lampen onder het wateroppervlak gemonteerd en het geheel gaf een sprookjesachtig effect.

Nadat we grot weer hadden verlaten gingen we rechtsaf de zee weer op naar een snorkel plek. Voordat we de duikmaskers opzetten, kregen eerst van de gids een soort energiereep en een flesje water. Toen maar gaan snorkelen. Het was leuk, maar lang niet zo spectaculair dan dat we eerder hadden meegemaakt (ik weet t: stelletje verwende krengen.... 😉).

Toen maar weer teruggepeddeld. De gids bedankt voor bewezen diensten en terug gelopen naar de camper alwaar we door een slaperige Zenna werden begroet. Ik ben vervolgens nog naar de supermarkt gefietst om wat Gnocchi 's te halen. Lekker op de BBQ! Als laatste wapenfeit hebben we ons op een ijsje getrakteerd.

Morgen vertrekken we hier en reizen door naar Rovinj dat zo'n 35km verderop ligt. De weersvoorspelling voor de komende dagen is niet zo best, maar we gaan t zien.