Zuid Afrika 2021

• 10,3kkilometer
  • Dag 1

Capetown aankomst

9. desember 2021, Sør-Afrika ⋅ ☀️ 24 °C

Nou we zijn onderweg! 2 uur vertraging opgelopen, maar we zitten in het vliegtuig. We hebben 11 uur gevlogen ongeveer, en kwamen aan toen de avondklok net in was gegaan. Mochten eigenlijk het hotel niet in, moesten om 04:00 er uit om alsnog in te checken, feest! Maar we zijn aangekomen en alles welletjesLes mer

• Dag 2

Hermanus

10. desember 2021, Sør-Afrika ⋅ ⛅ 22 °C

We hebben de huur auto opgehaald, en zijn onderweg naar Hermanus. De eerste stop van de welbekende garden route. Hier zouden walvissen zijn, maar helaas zijn ze al naar Antartica gezwommen. De zee is al te warm hier…. We hebben 1,5u gereden naar Hermanus en komen aan bij onze guesthouse. Het ziet er hier engels en rijkig uit. Veel mensen met vakantie huizen. Mensen die windsurfen en op het strand liggen. We eindigen bij Dutchies. Een heerlijk restaurantje op het strand met superlekkere sushi en andere happies. Mama drinkt een lekkor wijntje en Frank en Xander uiteraard cola. Savonds gaan we optijd slapen en morgen het langste stuk rijden!Les mer

• Dag 3

Oudtshoorn

11. desember 2021, Sør-Afrika ⋅ ⛅ 28 °C

We hebben een overheerlijk ontbijt op bij de guesthouse en vervolgen de garden route naar Oudtshoorn. We rijden bijna 5 uur naar de cango caves. Dit zijn de grootste grotten van Afrika ofzoiets. We stoppen onderweg nog een paar keer om het uitzicht in de bergen te bekoekeloeren en mama gaat zelf gehurkt de bosjes in.

Helaas zijn de caves dicht vandaag, morgen proberen we het weer. We gaan bij een struisvogel farm kijken. We krijgen een tour van een dame en leren veel over struisvogels. Zijn echt domme dieren, goeiemiddag. Maar ze zijn wel een soort van cute. Zelfs een nekmassage gekregen tijdens het voeren!

We slapen in Oudtshoorn in een ronde lodge achtig, prachtig! We chillen in de tuin en gaan in het stadje wat eten bij Nostalgia. Heerlijk diner voor nog geen 30€! Het is avondklok dus we gaan optijd slapen in de prachtige ronde lodges. Morgen de caves opnieuw proberen en rijden we verder naar George en Wilderness

• Dag 4

Cango caves & Wilderness

12. desember 2021, Sør-Afrika ⋅ ⛅ 22 °C

Een nieuwe ronde! We gaan de Cango caves in Oudtshoorn. Het schijnt dat dit voor covid zo’n 2000 bezoekers per dag trok. 150 per tour. We zijn nu met 50 (en dat is druk) best triest eigenlijk! Maar wel lekker rustig. Deze grot is mega bigass en is 5/6 km diep. Wij gaan er 600 metertjes in. Echt wel vet. Het is niet eens koud binnen. Blijkbaar hielden ze hier opera concerten tot de jaren 90 omdat iedereen pegels ging jatten. Mensen zijn toch zo irritant.

Na de tour van een uur verlaten we Oudtshoorn waar het erg warm was (31 graden) en vervolgen de reis naar Wilderness. Een plekje waar veel mensen paragliden of een ander soort sportief iets doen. Je hebt een mooi strand met aftakkingen die leiden naar meertjes. Veel dure vakantie osso’s, dus we kunnen over straat banjeren.

Voor we daar aankomen stoppen we in de grote stad George voor een lunchie met koffie.

De boys kijken formule 1 , wij gaan een wijntje en een Savanna (cider) drinken op het strand. S’avonds wandelen we wat en eten we ook op het strand. Verse visch! We gaan slapen in de guesthouse met praaaachtig uitzicht op het meer.

• Dag 5

Hoekwil hike & Knysna

13. desember 2021, Sør-Afrika ⋅ 🌧 21 °C

We worden wakker in Wilderness en gaan op vogeltour. Het is 06:30 als we vertrekken. Earlybirdie! We gaan het meer van Wilderness op en we zien super exotische vogels, meerkoetjes. 😂😂😂. Lekker eindje gevaren en meer van zulke ‘exotische’ vogels geloerd. Was me wat hoor.

De dag is nog jong, we gaan ontbijten in Hoekwil bij een lokale tent. Lekker ontbijten voor 15€ met zn allen, ken je niet voor tobben toch. Na het ontbijt gaan we hiken naar de watervallen. Vind mama leuk! Haha. Na een uur door de boesjboesj komen we uit bij mooie watervallen. We klauteren een uur terug en iedereen is moe. Sporty family hoor!

We vervolgen de reis via De welbekende N2 (weg van PE naar Capetown) soort A2 maar dan Afrikaans ;). naar Knysna. We lunchen onderweg en rijden naar Knysna. We chillen ‘m daar en maken een wandeling over het park en naar het meer. Xander is niet van zn bed te krijgen :)

We gaan vroeg slapen, granny’s and prandpa’s 👴🏼 👵🏻

• Dag 6

Tsitsikamma & elephant sanctuary

14. desember 2021, Sør-Afrika ⋅ ⛅ 20 °C

Morning! We worden wakker in Knysna en we hebben een lange dag voor de boeg met veel stoppies. We ontbijten op het park en we gaan als eerste naar het strand van Plettenbergbaai. We wandelen daar even en gaan dan iets verder naar de elephant sanctuary. Daar hebben ze 5 olifanten die gered zijn. 2 uit Botswana en 3 van het Kruger park. Dat mega park waar ze zoveel jagen op wilde dieren. We mogen wandelen met de fantjes en eten in hun bekkies gooien. Een groot mannetje eet wel 100 kilo voer op een dag ;).

Dit was echt vet! We rijden door daar de bungeejump (1 vd hoogste vd wereld) en besluiten niet te springen. We gaan wel naar de brug lopen over een netje en iemand doet even een demonstratie! We zitten op 216 meter hoog.

We rijden door richting Storms river en lunchen daar in een diner. Alle plekjes zijn zo andere, de natuur verandert steeds, maar ook de opzet van de stadjes en de feeling daar.

Als laatste gaan we naar het national park van Tsitsikamma. Dit is een groot natuur reservaat waar mensen ook kamperen om hikes te doen. Soort Oostenrijk. Wij doen een hike die leidt naar de suspension bridge, en da’s eg mooi. Zoals je ziet kan Xander daar even serieus over het leven nadenken.

We rijden daarna het park uit (kostte wel 50€) en slapen wat kilometers verderop in een country lodge. Hier is het echt landelijk, heel anders dan de plekkies waar we hiervoor hebben geslapen. Er zijn paardjes en springbokjes en een tennisveld waar Xander en ik een balletje slaan.

We eten een boerenmaaltje zonder toetje met een Savanna (dat is het drankje hier, lijkt op jillz) en gaan lekker slaapiedoen.

• Dag 7

Jeffreys bay

15. desember 2021, Sør-Afrika ⋅ ☀️ 22 °C

We rijden vandaag naar Jeffrey’s bay! Onze 1 na laatste stop van de garden route. Carlotte heeft iets geregeld voor ons…

Helaas is het rukweer en waait het de oren van ons hoofd. We zouden gaan surfen met een bekende van Carlotte. Jerry van Wijck, veel mensen hebben hier Nederlandse achternamen.

We lopen 5 minuten over het strand en gaan dan gauw wat lunchen want het is niet lekker dat zandhappen. We gaan morgen proberen te surfen.

We gaan naar ons appartement en rusten daar maar wat. We maken nog een wandeling, eten suuuuuuuperrrr lekkere verse tonijn en steak, en gaan slapen. Oh ja, je gaat met zn 4en uiteten ( dit keer chique) met voorgerechten, biertjes voor xander, koffie en wijntjes voor mama en mij, kost dan 60€ ✨

• Dag 8

Surfen & Port Elizabeth

16. desember 2021, Sør-Afrika ⋅ 🌧 18 °C

Het is een nieuwe dag. Het zonnetje schijnt, even 🤣. We gaan helaas niet skydiven want het is echt too windy. We gaan wel surfen met Jerry 2 uur lang. Na een tijdje lukt het aardig!

Na de surfles rijden we naar onze laatste stop: PE. We gaan ons appartement in, en spreken daarna af met Ashie, heeft Carlotte ook geregeld! Hij werkt voor de organisatie waar zij een halfjaar stage heeft gelopen. Hij laat ons UTS (united through sports) zien, zij regelen events en sportlessen voor kids in townships.

Daarna geeft hij ons een tour door verschillende wijken in PE. Waar je veel verschillen zien en veel armoede. Iedereen woont apart, zelfs de Indians en de moslims hebben hun eigen wijk. Er hangen geen gouden maantjes aan de moskees, je kunt wel raden wat daar anders mee zou gebeuren. Ze braden kippetjes buiten, er is een straat met 10 rode containers waar barbers in zitten. Mensen verzinnen allemaal handeltjes om te overleven. Very interesting.

We nemen afscheid van Ashie en gaan terug naar onze wijk Walmer. We blijken om de hoek van een bekende sushitent te zitten, we gaan daar eten. Heeeeeeeeerlijk!

Morgen dieren spotten 🔍

• Dag 9

Addo national park & zonsondergang

17. desember 2021, Sør-Afrika ⋅ ⛅ 20 °C

We gaan dieren spotten! We rijden een uur naar Addo national park. We ontvangen een kaart met een soort spel. Je krijgt punten als je als 1e een dier spot, maakt je lekker alert.

Ik ben uiterst behulpzaam als Frank chips achter het stuur eet, dan stuur ik gewoon ff. We spotten allemaal dolle diertjes. Eind van de middag gaan we terug naar PE.

Xander en ik hebben trek dus gaan nog even snel sushi eten op de hoek voor slechts 10€.

Om half 6 (wat 50 minuten later werd 🤣) worden we opgehaald door Kearne, een vriend van Carlotte om mee te chillen. We rijden in de auto met nog een vriend om drankjes te halen en gaan de zonsondergang met ze bekijken. Al gauw komen er nog 3 gasten bij. Het is hier heel normaal dat er steeds meer mensen aansluiten en dat je dan kijkt wat je doet.

We gaan naar Kearne zijn huis met zn allen en doen daar een drankje. De jongens maken zich klaar om op stap te gaan en wij leggen ze een spelletje uit. Er is ook een lief hondje!

We gaan naar Romeo en Juliët toevallig bij ons appartement om de hoek, en gaan een beetje dansen. Onderweg dansen de jongens ook wat af, ze zijn veel losser dan wij nuchtere Hollanders ;).

We blijven tot 11 uur dan moeten de clubs dicht en Kearne brengt ons netjes thuis 🏠