Joker group travel Read more

Siem Reap (dag 3)

July 26, 2019 in Cambodia ⋅ ⛅ 30 °C

Met mijn drie dagen ticket voor Angkor Wat, kon ik nog 1 dag tempels bezoeken en er stond er nog 1 op mijn lijstje die ik nog niet had gedaan: Ta Phrom, een van de bekendere. Ik besloot uit te slapen, dus was pas tegen 9u30 aan de ingang en eigenlijk was dat te laat. Ta Phrom is inderdaad ook echt een mooie tempel, volledig opgegaan in de natuur en wellicht daarom ook een van mijn favorieten. Maar niet alleen van mij... het was de eerste keer in Angkor Wat dat het voor mij echt te druk was, vooral Chinese en Japanse toeristen die sowieso al met veel zijn. Hoe dan ook was ik blij deze tempel ook nog gezien te hebben.

Op de terugweg naar Siem Reap stopte ik nog enkele keren om een schilderij te kopen, maar de prijzen zijn nogal hoog en het bleek niet evident om ze tot redelijke prijzen te onderhandelen. Voor een groot schilderij van niet zo geweldige kwaliteit vroegen ze al snel 250 dollar, en dat kreeg ik wel naar 70 dollar maar verder wilden ze niet gaan. Jammer, maar dan niet :).

Na de middag was tijd voor wat rust, en omdat Alina zich niet goed voelde, ging ik op bezoek in de andere hostel om daar te zwemmen. Na het eten, bezochten we nog even de night market en daartegen was mijn lamp weer uit dus was het tijd voor afscheid. Morgen nog een laatste dag en dan stilaan terug naar België...

Angkor Wat (dag 2)

July 25, 2019 in Cambodia ⋅ ⛅ 29 °C

Een van de dingen die je moet doen in Angkor Wat, is vroeg opstaan om de zonsopgang mee te maken. Dat wil zeggen om 4u opstaan, klaar maken en naar daar rijden om tegen 5u bij opening het complex binnen te gaan. Iedereen raadt aan om naar de linkervijver te gaan voor het beste zicht, dus dat deed ik. Enig probleem: het was bewolkt, en van een mooie zonsopgang kwam dus niks in huis. Ach Ja, de natuur heb je niet in de hand. Angkor Wat zelf was mooi, maar toch ook niet mijn favoriete tempel. Een bijzondere plaats, dat wel, maar er waren andere tempels die me meer deden.

Na de hoofdtempel, bezocht ik nog Angkor Thom, Bayonne, de Tomb Raider tempel en de olifantentempel, voor ik rond 10u30 terug keerde naar de hostel. Daar werd ik rond 11u met een tuktuk opgepikt door de Duitse meisjes voor een bezoek aan de verst afgelegen tempels waar ik met mijn elektrische scooter niet kon geraken. Onderweg bezochten we ook nog het landmijnen museum, een kleine maar indrukwekkende getuigenis van het oorlogsverleden van Cambodja.

Op het einde van de dag had ik zo'n 25km gewandeld, en ik was al van 4u wakker dus was ik toch gezond moe. Nadat we samen nog iets gaan eten waren, was het voor mij dus tijd voor wat rust.

Angkor Wat

July 24, 2019 in Cambodia ⋅ ⛅ 29 °C

Het stond al even op mijn bucket list, maar vandaag bezoek ik eindelijk Angkor Wat. Enfin, niet echt, want ik begin met de grote tour en alle tempels die daar liggen. In de praktijk doe ik dus een negental kleinere tempels rondom, al zijn die niet minder indrukwekkend. Het aantal bezoekers valt goed mee, en op heel wat plaatsen is er zelfs niemand te zien. De mooiste tempels zijn voor mij diegene die echt in de jungle liggen, en vergroeid zijn met de natuur. En op dat vlak steekt Preah Kahn er voor mij wel bovenuit. Echt een indrukwekkende tempel. Ik had er die dag al een stuk of 8 gedaan, en was eerst niet zeker of ik daar ook wel wilde stoppen, maar deed het uiteindelijk toch en bleef er zelfs 2u.

Op het einde van mijn tour kwam ik er ook twee Duitse meisjes tegen, Lisa en Alina, twee dokters. We raakten aan de praat en spraken af om de volgende dagen wat dingen samen te doen.

Rond 15u30 begon het wel te overtrekken, en zette ik me op weg naar de hostel. Dat was nog 30 minuten rijden, en na 5minuten volgde al een wolkbreuk. Ik ging zo snel mogelijk bij iemand thuis schuilen, maar het was al te laat en ik was echt drijfnat. Maar goed, het is hier warm genoeg dus geen probleem

Naar Cambodja

July 23, 2019 in Cambodia ⋅ ⛅ 32 °C

Vandaag vroeg uit de veren, want om 6u30 vertrekken we met de taxi naar de luchthaven. Ik heb het zo gepland dat mijn vlucht naar Cambodja een half uur na de vlucht van mijn deelnemers vertrekt, dus gaan we nog samen naar de luchthaven. Nadat ik hen naar de juiste balie heb gebracht, is het tijd om afscheid te nemen. Iedereen is met andere dingen bezig dus, dus wuif ik nog even en vertrek dan naar mijn eigen gate. En dan... rust!

Ik vlieg met een klein vliegtuigje naar Siem Reap, een vlucht van amper een uur. Daar neem ik de tuktuk naar het centrum, en ga meteen naar de hostel. Duidelijk een party hostel, maar het heeft een leuk zwembad en is er erg proper. Prima dus. Ik zoek uit hoe en wat ik de volgende dagen kan doen, ga alvast een drie dagen ticket kopen voor angkor wat en huur een ebike (elektrische scooter) om me te verplaatsen. Laat de vakantie beginnen!

Bangkok (dag 2)

July 22, 2019 in Thailand ⋅ ⛅ 34 °C

Onze laatste volle dag wil zeggen dat iedereen een beetje zijn zin kan doen. De helft van de groep bezoekt met mij het koninklijk paleis, de andere helft gaat op zoek naar wat winkeltjes en marktjes. Na de middag gaan we met de groep van het koninklijk paleis ook nog naar een gigantische shopping mall met allerlei prullaria. Het bezoek aan het koninklijk paleis verliep trouwens niet van een leien dakje. De kledingvoorschriften bleken heel erg strikt, waardoor bijna niemand adequaat gekleed was. Omdat ik niet wilde dat mijn groep tijd zou verliezen, bood ik aan om zelf naar het hotel te gaan om alle kledij in de kamers te gaan oppikken, terwijl de deelnemers dan een tempel konden gaan bezoeken. Gelukkig verliep dat wel vlot.

Vanavond nog een laatste keer samen eten, en dan scheiden onze wegen. Ik trek nog naar Cambodja, terwijl de rest van de groep naar huis vertrekt.

Bangkok

July 21, 2019 in Thailand ⋅ ⛅ 32 °C

Onze eerste dag in Bangkok begint met een wandeling naar Wat Saket, ook wel bekend als de Gouden Heuvel Tempel. De tempel biedt een mooi uitzicht over de stad, en is alleen al om die reden de moeite waard. Nadien zouden we normaal naar Chatuchak Weekend Market gaan, maar omdat we 's morgens al wat vertraging opliepen en ik iets te nipt gerekend had qua tijd, raken we niet meer voor sluitingstijd daar.

Dat betekent dat ik de plannen ter plaatse nog even moet aanpassen, en dat is niet evident, zeker niet omdat niet iedereen dezelfde dingen wil doen. Na een kwartier aarzelen, hak ik de knoop door en gaan we naar Wat Pho, een prachtige tempel die normaal morgen pas op het programma stond. Twee deelnemers gaan liever niet mee, en blijven buiten liggen in een park.

Na de tempel, gaan we lunchen, steken we de rivier over en maken een boottocht naar Chinatown, waar onze fietstocht zal beginnen. Sommige deelnemers zien die 'fysieke inspanning' niet zo zitten, maar iedereen gaat toch mee. Op 2u tijd leggen we niet meer dan 9km af, dus het valt allemaal wel mee en gelukkig vinden sommigen het wel leuk.

De avond afsluiten doen we met een gezamenlijk diner, waarna het grootste deel van de groep nog verder gaat feesten. Ik ben fysiek en mentaal kapot Dus ga vroeger slapen

Herinneringen aan vroeger

July 20, 2019 in Thailand ⋅ ☁️ 30 °C

Aan mijn lieve grootmoeder

Het is onmogelijk om iemand doe je graag ziet in een of twee zinnen te omschrijven. Ik ga het dus ook niet eens proberen. Maar ik associeer moemoe wel met 1 woord: chocotof. Als ik vroeger bij haar langs ging, kreeg ik immers sowieso binnen de vijf minuten de vraag of ik geen snoepje wilde. En bijna altijd waren er chocotofs.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet zo graag chocolade eet, dus echt lekker vond ik dat niet, maar een snoepje weigeren vond ik als kind ook zonde dus pakte ik er toch maar een. Iedereen die ooit bij haar langs is geweest kent dat ritueel. Moemoe biedt een snoepje aan, lacht vrolijk als je er eentje pakt en schudt al lachend het hoofd als je vraagt of zij er ook eentje wil hebben. Andere mensen blij maken, daar ging het om, zelf had ze niet veel nodig.

Sindsdien draag ik moemoe al jaren stiekem met mij mee op reis, overal waar ik naartoe ga. Als reisbegeleider heb ik namelijk altijd een zak chocotofs op zak, om deelnemers over een moeilijk momentje te helpen of te belonen voor een inspanning. Ik had immers al jong geleerd dat je met zo'n stukje chocolade mensen snel gelukkig kan maken. Zelf lust ik ze nog altijd niet, maar ik deel ze met plezier uit. En met succes.

Enkele dagen geleden trok ik met mijn groep van jonge twintigers door de Maleisische jungle. We sliepen in een grot, terwijl de meeste deelnemers zelfs nog nooit gekampeerd hadden. Dus kwamen de chocotofs boven. Iedereen kreeg er eentje, en de welgekomen verrassing verlichte meteen de sfeer. Moemoe redde weer maar eens de dag. Toen ik rond was gegaan, bleek er nog eentje over. Eén laatste chocotof. Het was echt jaren geleden, maar ik heb die laatste uit nostalgie zelf opgegeten. Drie dagen later volgde dan telefoon uit België...

Ik vind het erg moeilijk om vandaag niet lijfelijk aanwezig te kunnen zijn bij de familie die ik graag zie, om samen herinneringen op te halen aan mijn lieve meter. Hoe ver weg ik nu ook ben, mijn gedachten zijn meer dan ooit thuis, in Geel.

En die chocotofs, die gaan volgende keer gewoon weer mee op reis. Om uit te delen, zoals mijn meter het mij geleerd heeft.

Khao Sok Nationaal Park

July 19, 2019 in Thailand ⋅ 🌧 25 °C

Rond 8u 's morgens stond ons vervoer klaar voor het transport naar Khao Sok Nationaal Park. Het park geldt als een van de mooiste van Thailand, krijtrotsen die uit het water omhoog rijzen, een prachtig zicht. Helaas voor ons... de hele tijd regen. De boottocht die ons uiteindelijk naar onze hutjes moet brengen, duurt een uur en in de gietende regen, is dat voor de meeste deelnemers geen pretje.

Eenmaal aangekomen draaien de meesten wel bij. De hutjes zijn leuk en het water is warm genoeg om te zwemmen, dus we maken er het beste van. Alleen jammer dat we dit niet kunnen zien bij mooi weer.

Voor mij persoonlijk is het ook wel aftellen tot het einde nu. Niet alleen omdat ik liever bij mijn familie ben op dit moment, maar ook omdat het begeleiden van de groep wat op mijn gemoed begint te wegen. Vooral het gebrek aan dankbaarheid en de kritiek om de kleinste dingen is op de duur slopend. Wetende dat ik uren en dagen tijd heb geïnvesteerd om de reis zo goed mogelijk te maken, is het wel soms moeilijk om daar weinig dankbaarheid voor terug te krijgen. Het is wellicht een generatieverschil dat speelt, maar de evidentie van gedienstigheid is iets waar ik meer moeite mee heb dan ik verwacht had.

Dus doorstaan we nog drie dagen kritiek om dan eindelijk wat tijd voor mezelf te hebben. De reis was niet perfect, en ik had dingen beter kunnen doen, maar ik heb mijn best gedaan en heb elke dag alles gedaan wat ik kon voor elke deelnemer van de groep. Ik hoef mezelf dus niks te verwijten, en dat is al veel.

Ao Nang

July 18, 2019 in Thailand ⋅ 🌧 29 °C

We zitten midden in het regenseizoen, en voor het eerst deze reis merken we dat ook echt. Het regent hier bijna de ganse dag, wat het aantal opties voor activiteiten danig beperkt. Ik stelde aan de groep voor om 's morgens te gaan brunchen, en na de middag een kookworkshop te volgen. Bijna iedereen wil mee en schrijft zich in, maar door miscommunicatie tussen onze hostel en de kookklas gaat ook die activiteit uiteindelijk niet door. De prijs die de kookklas vraagt vinden de deelnemers gewoon te hoog.

En dus wordt het een chill dagje, waarin iedereen wat rond loopt , iets gaat eten en wat films of series bekijkt op zijn gsm. Ik ga voor een massage, die hier spotgoedkoop zijn, en verschillende deelnemers volgen mijn voorbeeld.

Morgen verlaten we Ao Nang alweer en rijden we noordwaarts. Hopelijk met beter weer, al ziet het er niet meteen zo naar uit...

Ao Nang

July 17, 2019 in Thailand ⋅ 🌧 25 °C

Vandaag verlaten we Maleisië en trekken we naar het derde en laatste land van onze reis: Thailand. Omdat we nog een eind van de luchthaven in Kuala Lumpur afzitten, vertrekken we al om 7u 's ochtends met onze privé bus op weg. Ruim vier uur later komen we aan op de luchthaven. Nauwelijks te vroeg, want tegen dat we zijn ingecheckt en door alle controles zijn, moeten we al boarden. Eén uur later landen we in Krabi, Thailand.

Daar staan intussen de taxi's voor ons klaar, zodat we meteen naar de hostel in Ao Nang aan de kust kunnen. Helaas is hier het regenseizoen wel echt merkbaar, want het water valt hier met bakken uit de lucht. Veel meer dan een rustige avond zit er dus niet in. Onze eerste Thaise avondmaaltijd is wel een voltreffer, dus we eindigen de dag op een positieve noot. Morgen wordt in ieder geval weer veel regen verwacht, dus makkelijk belooft het hier niet te worden...