Een 14-daags avontuur van Roxana & Lars Meer informatie
  • 1,9kkilometer
  • Dag 5

En we zijn onderweg

11 mei 2023, Slovenië ⋅ 🌧 9 °C

Vanmorgen om 8:30u weer afgesproken bij het ontbijt.

Daarna de spullen in de auto geladen, kamer gecheckt en uitgecheckt, wel met wat beklaag. Zwembad is brrrr...koud! 🥶 De douche is zo klein dat Lars en ik ondanks dat we er op probeerde te letten verbrand hebben omdat je meteen tegen de kraan aan staat en stoot waarbij hij daardoor vol open en op heet staat. 🥵 En gisteren werd o.a. nog vóór 21:45u de muziek e.d. al uitgezet. Niet echt netjes om zo je betalende gasten weg te werken. 😠

Nog even een broodje bij de Lidl gekocht voor straks. En nu op weg naar Postojna!

Straks om 12u eerst de grotten in voor 90min en daarna door naar het Predjama kasteel wat daar ook in de buurt zit (9km vandaan).

Vanaf 14u kunnen we inchecken in het hotel, dus die houden we nog even tegoed.

• Dag 5

Postojna caves & Predjama Castle

11 mei 2023, Slovenië ⋅ ☁️ 10 °C

Vandaag zijn we allereerst naar de Postojna caves geweest, de grootste druipsteen grot ter wereld en die toegankelijk is gemaakt voor toeristen.

We zijn eerst met een treintje naar een van de 5 grote kamers gebracht. Vanuit daar kregen we audio-begeleiding en konden we zelf lopen. Op een gegeven moment werd er verteld dat er een tunnel is gemaakt, die verbinding maakt met de andere kamers, omdat je anders alleen maar weer terug kon.
    90min zijn we er uiteindelijk binnen geweest.
    Bijzonder om te zien. Zeker de moeite waard.

Vlug even een broodje naar achteren gewerkt en toen naar het Predjama kasteel gereden.
    Een kasteel wat gedeeltelijk in de bergen is gebouwd. Ook mooi om te zien, maar vind vooral het aanzicht en het verhaal erachter bijzonder.

Om 15:45u hadden we ook het kasteel met audio-begeleiding weer gezien en zijn we op zoek gegaan naar ons volgende hotel. Hotel Center Sport Hotel. Hotel en de kamers zien er netjes uit.

Daar nog even een drankje gedaan en gekeken naar de Skocjan caves die we morgen willen gaan bezoeken. Helaas tickets vooraf (ivm tijdslot) alleen via creditcard te boeken, dus dan moeten we gewoon maar er naartoe rijden en dan zien we wel, komt vast goed!

Ook werd ons door de receptionist het restaurant 'Bistro Storja' aangeraden. 5 minuten lopen van het hotel vandaan. Het gebouw was niet meteen een gebouw waar je voor zou kiezen voor een restaurant, maar van binnen wel gezellig. En we hebben er uitstekend gegeten! Goede service. 👌🏻
    Carpaccio voor de heren en de dames aan de bloemkoolsoep met vanille en sinaasappel.
    Black Angus voor de heren, fried chicken voor Marloes en Ossobuco voor mij.
    En van de desserts ben ik de namen kwijt, een of ander Snickers dessert voor Marloes, een paar bolletjes verschillende soorten ijs voor Lars en Jonathan en ik (Rox) hadden voor een traditioneel kerst dessert gekozen waar ze een eigen draai aan hadden gegeven door er een mousse van te maken.
    Om 20:45u vonden we het wel weer welletjes en zijn we terug naar het hotel gegaan en op onze kamers verbleven.

Morgen weer een nieuwe dag.
    Lahko noč

• Dag 6

Škocjan grotten

12 mei 2023, Slovenië ⋅ 🌧 13 °C

Om 8u vanochtend afgesproken om te gaan ontbijten, zodat we daarna op tijd door konden naar de Skocjan grotten.
    We wilden eigenlijk de toer van 10u hebben. We kwamen uiteindelijk om 10:15u aan, dus hebben we die van 11u genomen.
    Van te voren nog even het museumpje bezocht en om 10:50u klaar staan.

Eerst nog een klein stukje naar de ingang van de grot lopen en dan kan het spektakel beginnen. 🙃

Na anderhalf uur hadden we de toer gehad en kon je kiezen om met de lift weer terug te gaan of nog een route te wandelen van 40min extra, waar je een gedeelte bewandelde waarbij het 'dak' van de grot ooit is ingestort.
    Marloes is met de lift terug gegaan, want die route was met name omhoog en Jonathan, Lars en ik (Rox) hebben deze route nog wel gewandeld.

Daar is nog flora te vinden van voor de ijstijd en uit de mediterraanse tijd. De temperatuur en luchtcirculatie is daar zo , dat er asperges groeien. 😯

Wauw! 😍
    De Postojna grotten waren mooi, maar deze was zeker stukken indrukwekkender.! 📸 Blij deze niet gemist te hebben. Goed gevonden nog, Jonathan! 👏

13:25u en we zijn op weg naar ons Holiday Resort bij de Plitvice meren (HR).

Kmalu se vidimo Slovenië,
    (Tot ziens) 👋🏻
    En zdravo Kroatië!
    (Hallo) 🤗

• Dag 6

Plitvice Holiday Resort

12 mei 2023, Kroatië ⋅ ☁️ 13 °C

14:45u Hongerrr. Maar gestopt bij een McDonalds in Kroatië en even een nieuwe burger van daar proberen 😁😅
    15:20u was het wel weer tijd om door te gaan. Voor 19u moeten we nl ingecheckt zijn en volgens de navigatie komen we nu 17:45u aan. Precies op tijd dus ☺️

Yeah! We zijn aangekomen bij het Plitvice Holiday Resort en checken mooi op tijd om 17:50u in.
    Even installeren en ploffen op het bed...

Lars heeft héle erge honger, dus besluiten we om om 19u maar eens te gaan kijken bij het restaurant van het park. Het is laat, hebben geen zin om hier verder iets in de buurt te zoeken en het regent. Goede redenen toch? 🤷🏼‍♀️ Zal vast wel prima zijn!

Nou het restaurant is zeker prima, benieuwd naar het ontbijt hier ook morgen.
    Iedereen had soep besteld, Lars had eindelijk tomatensoep! 🤪
    Ik (Rox) had lekkere pompoensoep! Hmmm 🎃🤤
    Marloes en ik hadden als hoofdgerecht spaghetti carbonara, Jonathan spaghetti Bolognese en Lars Pizza slovanian.
    Allemaal goed gegeten in ieder geval.

Nog even uitbuiken en daarna een klein rondje over het park gemaakt.
    Mooi buiten zwembad, meteen ook even hier de temperatuur van gecheckt, brrr... 🥶

Nu om 21:20u even een update voor jullie posten!

Laku noć 👋🏻💤

• Dag 7

Goedemorgen

13 mei 2023, Kroatië ⋅ ☁️ 13 °C

Goedemorgen iedereen.
    Vandaag om 8:45u aan het ontbijt. Het is hier iets matiger dan we bij eerdere gewend zijn, maar goed, verhongeren doen we niet.

Na het ontbijt maar even een broodje bij de supermarkt van het resort gehaald voor vanmiddag, wanneer we naar de Plitvicemeren gaan. Ik denk beter de volgende keer bij de grotere supermarkt hier 2km vandaan? 🤔🤷🏼‍♀️

Vanaf 11u hebben we toegang tot het Nationaal Park Plitvicemeren 🏞️ dus nog heel even de tijd uitzitten, want vanaf het resort zouden we er binnen 5min al moeten zijn.

Ben hier heel benieuwd naar, hier kijk ik (Rox) al 10 jaar ofzo naar uit! 🤓

• Dag 7

Plitvice meren

13 mei 2023, Kroatië ⋅ 🌧 14 °C

Vandaag gaan we naar de Plitvicemeren.
    We hadden eerder al online kaartjes voor entree tussen 11-12u gekocht. Aangezien we zo kortbij zitten zijn we om 11u aangereden richting het park.

11:15u arriveerden we daar dan ook al.
    Na zo'n dikke 5uur hebben we eigenlijk wel alles gezien daar.
    Het was weer een hele mooie beleving. Zeker ook de moeite waard!

Rond 16:45u waren we weer bij het huisje en zijn we even op bed geploft, even niks.
    Wel intussen gekeken naar een pizzatent, want Marloes had zin in Pizza.
    De beste aangeschreven pizza tent is een deur verder van het restaurant waren er gisteren zaten. Dus lekker op loopafstand.

Op de kamer zitten hebben we wel weer gehad en het gaat richting etenstijds. Hup, kom op, let's go. 18:15u Pizza-time 🍕

Nu wachten op onze de pizza's en dan dan hopelijk lekker smullen.

Ik (Rox) merk wel dat mijn energie-level een beetje op is voor vandaag. Ik krijg een duttttt 🥱

• Dag 8

Destination Unknown

14 mei 2023, Kroatië ⋅ 🌧 12 °C

Vandaag hebben we nog niks op de planning staan, dus om 9u afgesproken bij het ontbijt, waren 15min later 😅 maar nog tijd genoeg.

Tijdens het ontbijt maar even bekeken wat we vandaag zouden kunnen gaan doen, aangezien we gisteren al alles bij het Nationaal park Plitvicemeren hebben gezien.
    Het komt er hier namelijk ook met bakken uit gevallen en heel veel valt er omgeving Plitvice niet echt te doen...
    De receptioniste raadde ons grotten aan en een museum over de ijstijd, wat beide ongeveer een uur in beslag zou nemen. We zijn alleen bang dat de grotten na wat we al gezien hebben, tegen zullen vallen en daarbij is dan de dag nog niet opgevuld.

Jonathan kwam, wederom, met het idee om naar Nationaal park Krka te gaan. Een park met watervallen, waar hij wel al eens eerder is geweest. Maar wat ook 2u hier vandaan moet liggen en waar het weer ook wel wat beter moet zijn.

Ook zouden we wanneer we het dan gezien hebben bij dat park, nog door kunnen gaan naar Sibenik, een stadje daar 20min vandaan, aan het water, wat ook nog interessant zou moeten zijn.

Dus uiteindelijk dan toch maar onze spullen gepakt en nu om 11u dus onderweg, weg van de vele regen!

• Dag 8

Nationaal park Krka

14 mei 2023, Kroatië ⋅ 🌧 17 °C

Rond 14u kwamen we aan bij de oversteekplaats naar het Nationaal Park Krka. Helaas echt enkele minuten te laat om nog de boot van 14u te halen, dus moesten we een uur wachten. 🕑

We hadden inmiddels honger gekregen, dus hebben maar meteen even gebruik gemaakt van het uurtje dat we nu moesten wachten en hebben bij een tentje even vlug wat gegeten. Toen was het alweer 14:50u en tijd om richting de boot te lopen, zodat we met de boot van 15u mee konden.

De boottrip duurt ongeveer 20min en dan zijn we bij het park aanbeland.

Het park is zeker net zo mooi als de Plitvicemeren, niet vergelijkbaar, maar zeker niet minder!
    We hebben dan ook weer mooie kliekjes geschoten. Bekijk ze zelf maar!

Jonathan liet een foto zien van 8 jaar geleden op dezelfde plek en daarbij was toch echt wel een verschil te zien. De stroming is nu echt vele malen groter (oa door het slechte weer van afgelopen dagen). Zo groot dat sommige paden onbegaanbaar waren of muurtjes nog maar amper hoger waren dan het water. 😯

Helaas begon het rond 15:30u hier ook te regenen, dus hebben we de ronde gauw verder afgemaakt.

16:45u zijn we dan ook klaar en weer terug bij de oversteekplaats. Nu nog wachten tot 17:30u dat de boot arriveert...

Rond 17:50u zijn we weer terug bij de opstapplaats en besluiten om hier maar ergens een eettentje te zoeken voor het avondeten.
    Want onderweg leek ons niet handig, of te lang duren, met een rit van 2,5u voor de boeg.

We kwamen daarbij bij het restaurant Skafet uit, een aardig tentje waar we dit keer allemaal prima gegeten hebben!

Buikjes weer vol, een beetje uitgebuikt, dan kunnen we weer gaan! Hup, hup! Het is inmiddels alweer 19:15u.

21:35u Jeej! We zijn weer terug op het resort! Jonathan en Lars drinken nog een laatste biertje en brainstormen over morgen, misschien is Senj een idee om naartoe te gaan, voor we naar Baska (Krk) gaan? 🤷🏼‍♀️

Roxana en Marloes houden het voor gezien, lekker naar bed, het is wel weer goed geweest voor vandaag!

Laku noć! 👋🏻😴

• Dag 9

Eerste week zit erop

15 mei 2023, Kroatië ⋅ ☁️ 14 °C

Eerste week zit er op, nog een kleine week te gaan!

Om 8:45u weer aan het ontbijt, even lekker rustig aan.
    Spullen in de auto leggen, kamer controleren en uitchecken.

Het is 10u en we zijn onderweg naar onze volgende bestemming: Baska op het eiland Krk. We gaan weer een beetje richting huis aan.

We proberen te kijken of er onderweg nog iets interessants is waar we langs komen. Senji bijv. wat Jonathan en Lars hadden gezien. Even goedkeuren. Alleen internet werkt niet mee...
    Ik probeer het later nog eens.
    De rit duurt ongeveer 3u en Senj is ongeveer na 1,5u rijden.

• Dag 9

Krk Baska

15 mei 2023, Kroatië ⋅ ☁️ 18 °C

Onderweg besloten om dus toch naar Senj te gaan, lag toch op de route en zou wel iets kunnen zijn.

11u kwamen we aan bij Nehaj kasteel aan, stond in de reisgids Capitool ook aangegeven wat interessant was bij Senj.
    Wij vonden het niet bijzonder 😅

Nog even richting het water gelopen, heel helder water daar en daar ook meteen ergens wat gegeten.
    Om 15u waren we er dan ook wel klaar mee en zijn we weer verder gereden.

We arriveren om 18u bij ons hotel Villa Adria. We moeten alleen wel bij een ander hotel (200m er vandaan) inchecken, wat we een beetje raar vonden. Blijkbaar slapen we hier alleen en bij het hotel waar we in moesten checken hebben we ontbijt en lunch en mogen we ook van de andere faciliteiten gebruikmaken, zoals het zwembad.

Weer geïnstalleerd, dus tijd for a walk on the promenade 🤪

Er zijn wat hongerige mondjes intussen die gevoed moeten worden. Time for dinner!

Hebben allemaal prima gegeten en zijn ook goed geholpen met alle vragen, wensen en eisen die we hadden 😅

Het begint harder te waaien, de zee wordt wilder en het wordt te fris voor de jurkjes en de shirtjes.
    Het is tijd om terug naar de kamer te gaan.

Jonathan en Marloes kleden zich warmer en gaan nog even een stukje wandelen.
    Lars en ik (Rox) blijven lekker op de kamer, even tv kijken, opfrissen en naar bed.

Tot morgen! 😊