traveled in 2 countries Read more
  • Day 19–20

Varadero

February 28 in Cuba ⋅ ☀️ 27 °C

Een heerlijk strand en het was low season, dus weinig toeristen. Maar de mensen die er waren, lieten mij de hoop in de mensheid weer wat verliezen
    De thermoskannen vol met bier en rum worden gedronken als water en het geschrans...
    De Club Med ervaringen waren toch een stuk gemoedelijker en met minder verschrikkelijke mensen
    Ik ben blij dat het voorbij is. Het is een vermoeiend land en ondanks dat er heel veel te zien is, heb ik het wel gezien.

Ik heb gelachen met de groep maar zelfs tijdens de laatste busreis nu groeit de irritatie van mij.

Vanavond terugvliegen en morgenavond weer op Schiphol.

Ciego de Avila - Santa Clara - Varadero

February 27 in Cuba ⋅ ☀️ 25 °C

Een van de hoogtepunten bewaren wij voor het laatst: het graf van Che.
    Helaas mogen we binnen geen foto's maken, maar het is met minder grandeur dan verwacht. Stel je een mausoleum voor met een aantal graven voor verzetsstrijders en een aparte plek voor Che wat vooral te herkennen is aan de ster van licht.
    Verder een eeuwig brandende vlam en verder is het donker, je ziet eigenlijk helemaal niets.

Het beeld buiten is mooi maar ik wist niet dat Che zo bloeddorstig was. Een revolutionair maar die niet schuwde om iedereen de pan in te hakken

We rijden een lang eind door naar Varadero. Ik word tijdens de lunchpauze bijna gegrepen door een pauw, wat een nieuwe ervaring is

Bij aankomst nemen we afscheid van Ed en begint onze vrije anderhalve dag

Het hotel ziet er imposant uit. Het hotel zit alleen vol ordinaire mensen, Russen en viespeuken en het is allemaal zeer behelpen. Ik accepteer tekorten en gebreken, maar het is vies en heel slecht onderhouden.

Onze groep baalt, en dat is een goede graadmeter dat het niet ligt aan mijn hoge standaarden vOOR hotels.
    Het strand maakt veel goed, ook al worden we omringd door aso's.
    Zon,zee, zwaarlijvige zeugen...

Holguin - Ciego de Ávila

February 26 in Cuba ⋅ ☀️ 29 °C

De weg naar Varadero is te voor om in één ruk door te rijden dus we overnachten nog eenmaal tussendoor in Ciego de Avilq

Het is een hele dag rijden en onze enige noemenswaardige stop was het restaurantfiasco van Camaguey.
    Dit keer geen gemorste sangria en het gaat rapper
    In CdA is het weer muisstil. Omdat er maar één optie is, eten we samen net de groep. Ik ben wel klaar met het massale van met zijn twaalven ergens heen.

Met een omweg komen we terecht in Cafe 1874 waar het personeel meer geniet van ons gedans dan wij van de muziek zelf en binnen de kortste keren staat de club vol met locals.
    Het strand van Varadero roept ons...

Baracoa-Holguin

February 25 in Cuba ⋅ ⛅ 26 °C

We maken het rondje af en vertrekken weer naar links, richting Varadero.
    Eduardo zegt dat het een 'slecht wegdekje is' voor 70 km. Bruggen waar we als bus te zwaar voor waren en doorheen kunnen storten, gaten in de weg waardoor we bijna met ons hoofd door het dak vliegen en ik doe een ochtendspuugje

Onze pauzeplek is nabij een nikkelfabriek, zonder toiletten
    Bij het plassen komt stoom van de grond.
    Gezond dus!
    We nuttigen de lunch bij de zus van de buschauffeur, wat een hoogtepunt van de dag is

Holguin is een schattig stadje, het is alleen natuurlijk allemaal gesloten vanwege dat het zondag is.

Ons hotel is verschrikkelijk. Het heet Pernik en is gericht op Russen.
    Bij het zwembad ligt het Cubaanse plebs en mensen zijn dronken en we checken mogelijkheden voor andere hotels.
    We moeten toch echt blijven...

Omdat we op een half uur afstand wandelen van het centrum zitten zijn we veroordeeld tot dievpriespizza en spaghetti die ook kan doorgaan voor elastiek.

Het ontbijt is zo nog mogelijk erger. De Russen krijgen eerst te eten en wij krijgen restjes, maar het bestaat inmiddels uit een bolletje met een droog cakeje.
    Genieten.

Baracoa

February 24 in Cuba ⋅ ☁️ 26 °C

Ik keek er zo naar uit, een dagje naar het strand. Toen ik mijn gordijnen opendeed was dat een teleurstelling: wolken.

Met zijn zessen vertrokken we naar het strand waar we geen rust hadden van de verkopers en bedelaars. Zij bleven maar zeuren en zeuren. Pas na 2.5 uur werd het stiller
    Omdat we een dagje niet reisden besloot ik het hondenvoer thuis te laten, maar op het strand waren erg uitgemergelde beestjes. Er was niks te koop dus hebben we garnalen vanuit het restaurant verdeeld onder de honden.
    Hele onderneming, maar hield ons warm.

Het bleef bewolkt de hele dag, maar wij lieten ons niet kennen en bleven stoïcijns liggen.

In de middag kwam de andere groep terug in het hotel en terwijl ik lig te studeren gilt An dat ik niet mijn telefoon mag openen. In de groepsapp hadden ze een foto gemaakt van de meterslange slang die op het pad lag!

Erg in mijn nopjes dat ik niet mee ben gegaan en op het strand lag, ook al werd ik wel echt gestoord van de leurende Cubanen.

Laat in de middag keren we terug en wij hebben even de tijd om niks te doen en rond het zwembad te hangen.

Mijn humeur zakt diep in als we in het restaurant te horen krijgen dat de vega optie rijst is met bruine bonensoep, welke dubieus eruitziet of er geen vleesbouillon inzit.

Eduardo vond het leuk om mij en de andere vega's in de maling te nemen, want terwijl wij protesteren komt er een heerlijk gigantisch bord pasta met GROENTEN en saus op tafel. Het was een goede grap maar hij kreeg mijn chagrijnigheid over hem heen en die is niet mals.

We taaien snel af en ik slaap vroeg.
    Ook wel nodig, want ik word hier nooit later dan 5.00 wakker.

Het filmpje is het uitzicht van ons terras van het hotel.

Santiago d Cuba - Guantanamo B - Baracoa

February 23 in Cuba ⋅ ☀️ 27 °C

De paniek slaat 's morgens vroeg toe als mijn creditcard geblokkeerd blijkt te zijn na een transactie via Booking.com.
    Met het beperkte internet dat we hebben belt mijn moeder de bank en blijk ik te zijn gevallen voor phishing.
    Gelukkig kan ik nog wel mijn kaart gebruiken zo lang ik in Cuba ben.
    Ik heb een hele fijne moeder die dit heeft opgelost!

Als de stress genoeg door het lijf heeft gegierd, rijden we naar het punt dat het meest dichtbij de Amerikaanse basis in Guantanamo Bay ligt. Foto 1 is het uitzicht dat we hebben, en met verrekijkers zien we Amerikaanse trucks rijden. De gevangenis zien we dan weer niet, maar volgens de Cubaanse propaganda zouden er hier weer meer gevangenen zitten tegenwoordig.

De dunne hondjes moeten gevoerd worden voordat we kunnen gaan.
    We lunchen met zicht op zee en rijden door naar Baracoa, een plek die niet vaak bezocht wordt door toeristen.
    We doen een kleine stadswandeling en bezoeken de kerk waar het kruis staat dat Columbus meenam naar Cuba toen hij dit eiland eenmaal had ontdekt.

De kust is prachtig maar de zee is onstuimig.
    Ons hotel heeft prachtig uitzicht over een baai en bij aankomst zonnebaden we en drinken nog een coctale.

Eduardo neemt ons mee naar een restaurant en vertelt over de lokale specialiteit: een kokossaus die met alles wordt geserveerd.
    Hij zegt dat de Cubaanse bevolking ervan gruwelt behalve mensen in deze regio

Wij bereiden ons voor op het ergste maar het blijkt gewoon een curry te zijn en wij bestellen juist extra saus omdat het zo heerlijk is!

Het dorpje is uitgestorven dus de laatste pina colada bij het hotel en op tijd nokkie

De helft van de groep gaat morgenvroeg hiken en de andere helft naar het strand

Santiago de Cuba

February 22 in Cuba ⋅ ☀️ 28 °C

In Santiago de Cuba is er veel gebeurd rondom de revolutie en er is veel over gebleven (tot aan de kogelgaten aan toe op foto 1)

De eerste stop is bij de belangrijkste begraafplaats van Cuba
    Hier ligt Jose Marti, de vader des vaderlands maar ook Fidel (met een stuk soberder graf).
    Het is een hele show, de wisseling van de wacht ieder half uur en alle graven zijn imposant maar we hebben een klein hondje gevonden en de groep is vooral gefocust hierop en lijken Eduardo minder te horen.

Het fort dat we erna bezoeken is prachtig gelegen aan de kust en we leren dat Nederlandse handelsdelegaties en piraten meermaals geprobeerd te hebben om Cuba te overheersen.
    Ik ervaarde het ontspannen en had niks door maar mensen moesten hard lachen achteraf omdat ik bijna op een immense leguaan heb gestaan en niks doorhad.

We lunchen met een sandwich (hoera) en de middag is vrij. Ik en Alise besluiten om te gaan winkelen. De meeste winkels zijn om onverklaarbare reden al dicht, maar toch weet ik een zonnebril, snackjes, zonnebrand en hondenbrokken te scoren.
    Souvenirshops doen zij niet aan, terwijl wij daar juist naar op zoek waren.

We drinken nog een cocktailtje op het dakterras en dan hebben we weer een muzikale activiteit.
    Op deze reis slaat soms de vermoeidheid heel intens toe en dat ik in slaap val op de meest ongelegen momenten, en mijn ogen vallen dicht bij het tweede nummer dat de muzikanten spelen.

Lokale dansers trekken iedereen de dansvloer op om koppeldansen te doen maar ik heb geen zin in al dat aangeraak. Ik blijf dus lekker zitten

Bij de pauze sneak ik weg om nog even te kunnen slapen, maar dat lukt maar even want de stroom valt uit en blijkbaar schrok het halve plein daarvan met gilletjes al gevolg.

We eten op een dakterras met zijn allen, en ik lig vroeg op bed. Val als een blok in slaap. Het stadsleven ben ik doof voor.

Camaguey - Bayamo - Santiago de Cuba

February 21 in Cuba ⋅ ☀️ 28 °C

Ik vond het wel weer fijn dat we de volgende dag vertrokken uit Camaguey.

De groep was erg moe. Normaal worden er veel vragen gesteld, maar iedereen wilde gelijk pitten.
    Onze gids weet veel en vertelt meer maar soms is een stilte welkom.

De rit is lang. We stoppen in Bayamo om te lunchen en even rond te wandelen
    Overduidelijk een arm stadje, want er is weinig te zien of te winkelen.
    Het is ook weer echt heet dus je doet dan ook minder.

Voor de lunch eten we taco's, wat een geweldige afwisseling is voor het monotone dieet hier. Iedereen smikkelt

We moeten op tijd weg door de Basiliek van de Heilige Madonna, de Cubaanse versie, waar zij geen vaste openingstijden hebben.
    Zoals gewoonlijk een overdreven kitscherig geheel, maar interessant om te zien van wat anderen daar als cadeautjes bracht om de Madonna te laten heiligen. Van schoolpotloden, tot het covid-vaccin. Elke prestatie moest worden bedankt door het te offeren aan Maria. Overal haar, honkballen, krukken en muziekinstrumenten.

Ik doneer weer een tas vol met spullen aan de nonnen om te verdelen onder de behoeftigen.
    Het filmpje zie je mij rennen vanuit de bus naar arbeiders op het land die ik verzorgingsproducten en eten breng.

We zullen twee dagen verblijven in Santiago de Cuba
    In de avond komen we aan in het hoel met het prachtige uitzicht op de zee en kerk met zonsondergang.

In de avond dineren de zusjes en ik samen en drinken daarna tot de late uurtjes met een andere groep door, met natuurlijk opzwepende muziek.

Trinidad - Sancti Spíritus - Camaguey

February 20 in Cuba ⋅ ☀️ 25 °C

Ik beloofde een filmpje van de grot en de WiFi was sterk genoeg om hem te ontvangen!

We rijden meer landinwaarts en maken een lunchstop in Sancti Spiritus.
    Een zeer rijke stad waar je alles kan kopen, wat vreemd aanvoelt in vergelijking met de rest van Cuba.
    Onze groep wil maar één ding: CHIPS

Winkels raken uitverkocht en ik denk dat er wel 25 zakken chips zijn gekocht.
    Ik wil graag meer voedzame dingen kopen voor de mensen hier maar het zijn vooral vleesjes en sauzen verder.

Na een lange reisdag arriveren we in Camaguey en zet de bus ons af bij de fietstaxi. An en ik rijden door een stad die grotendeels erg sloppenwijkerig is.
    Het was eigenlijk een beetje nietszeggend

Het Gran Hotel waar we verblijven heeft eindelijk een warme douche voor mij. Omdat ik nog wat zaken moet regelen besluit ik na het eten te douchen.
    Terwijl ik snel een trui haal van mijn kamer wordt er naast mijn raam een kip geslacht

De avond die volgt is hysterisch en bizar.
    Allereerst mag de reisleider wel naar boven naar het dakterras, maar moeten wij beneden eten.
    Gelukkig mogen we uiteindelijk wel naar boven en gaat er een rijtje van minimaal 4 obers staan staren naar ons zonder te bewegen of te helpen

Als we bestellen, moet dit met alle 4 tegelijk en blijkt de bediening noch Engels noch Spaans te spreken.

Onze drankjes zijn al niet wat wij bestelden maar we geven het een kans. Bij ronde 2 van de drankjes gooit een ober een glas Sangria over een meid heen die een mooie witte blouse draagt. Zij krijgt 1 servet en weigeren haar zout(voor de vlekken) te geven, trekken het zelfs weg als zij het wil pakken.
    Het begint al in te werken op de lachspieren, ook omdat er nog de hele tijd wordt gestaard.

Inmiddels hebben ze de muziek zo hard gezet dat de bas de glazen laat trillen. De highlight, de zwangere lieve poes die op onze schoten zit, maakt veel goed.

Ons eten is ook een spektakel. Ik krijg een pasta pesto van misschien 30 sliertjes met een saus van groffe munt en anijs.
    Anderen krijgen beschimmelde aardappelen en enchilladas maar zonder de pannenkoekjes.

We zitten in Cuba dus we zijn flexibel. Maar de meligheid neemt toe, want terwijl wij aan het eten en drinken zijn wil de bediening telkens onze borden en gevulde glazen wegnemen. We snappen de truc dat als we ons bestek neerleggen zij denken dat we klaar zijn.

Tot overmaat van ramp komt er een 'muzikaal' duo dat voor ons speelt en ons vooral tot stilte maant als we iets zeggen. En wat was het vals.

We proberen nog een toetje te bestellen: vier brownies met kaneel. Op tafel verschijnen twee brownies zonder kaneel en twee bevroren plastic bekertjes wat brownies bleken te zijn.
    Waarom twee verschillende? Omdat de mooi opgediende brownies alleen voor vrouwen waren. Maar ik was met 3 vrouwen dus het was ongemakkelijk en hilarisch dat zij dit bleven volhouden terwijl Floor met een brownie-ijsje voor mannen zat.

We hadden buikpijn van het lachen en toen kwam de rekening. Wij moesten én extra betalen voor de gevallen Sangria, maar ook omdat we dat extra servetje hadden gekregen.
    We wilden weg, maar als laatste bleek dat zij veel te weinig wisselgeld terug hadden gegeven.
    We renden bijna weg, al was het alleen al om de gehoorbeschadiging van de muziek.

De eerste avond geen misselijkheid! Ik wilde het vieren met een douche, maar toen ik die opendraaide viel de slang eraf en was het water natuurlijk ijskoud.

Gelukkig geen haar dat warm gewassen moet worden!

Trinidad, Topes de Collantes

February 19 in Cuba ⋅ ☁️ 24 °C

Als ik de deur open doe van mijn kamer is de stortregen net zo koud als de douche die ik moet gebruiken (de laatste keer enigzins warm douchen was dus in Havanna) en dan staat er een dagtour in Topes de Collantes gepland.

De semi-open jeep zorgt voor veel waterpret met de regen die maar aan blijft houden.
    De oude Russische bus trekt het nauwelijks om de bergen in te rijden en de chauffeur heeft haast dus we vliegen vaak bijna de bus uit. Wegieren doen alsof het een achtbaan is maar die zijn veelal veiliger

Op een uitkijkpunt heb je een mafklapper die met een vogelspin rondloopt om op je te laten lopen.
    Ik zie ook deze bui al hangen en de stops daarna vrees ik dat de volgende staat met een glibberaar om zijn nek.
    Ik instrueer mijn groep dat zij eerst voorop moeten lopen en alles moeten checken.
    Panische An die ook alweer helemaal over haar toeren is, is het roerig met mij eens.

Maar na de koffieboer, het andere lokale honing/notenzaakje en als we helemaal doorweekt zijn wordt het wel droog als we een wandeling van 4 km door de modder gaan doen
    Ik draag weer een trui want het is koud. In de waterval zwemmen slaan we dus ook bijna allemaal ook over.

Onze ranger zoekt allerlei dieren en we zien een staart van een boomrat en vogels wegfladderen
    Hij is teleurgesteld dat het heeft geregend en de slangen nu in hun holen blijven, ik juich.

Na de touwbrug is de lunchstop waar de slangenbezweerder kan zitten. Inmiddels heb ik de groep al zo opgefokt dat anderen ook niet de brug over durven

Nou, An en ik konden stoppen met hyperventileren want zij hadden alleen hondjes en kippen in het restaurant.

De stroom is weer uitgevallen als we terugkomen, zoals elke dag in dit gebied gebeurt.

Wonderlijk doet de winkel het wel waar je met de creditcard kan betalen en ik sla eten in om later uit te delen aan de lokale bevolking

Van de korte nachten en het ziek zijn ben ik moe. Ik spreek toch maar de voorraad loperamide voor de lokale bevolking aan en vecht mij door het maal
    Trinidad zelf niet veel gezien maar verlangend naar een warme douche en een lange nacht, vertrek ik vol optimisme naar Camaguey