Living in: Uddevalla, Sverige Read more Uddevalla, Sverige

Mojjes topplista

July 25, 2023 in Sweden ⋅ ☀️ 18 °C

Shit vilken resa!!
    Högst upp, ovanför listan, måste ju Mia hamna. Det var hon som kom på den strålande idén att tågluffa och det är hon som styrt upp alla bokningar av resor och boenden samt haft järnkoll på allt under resans gång. Lyckliga jag som haft henne att luta mig mot😁❤️. Resterande 1 till 5:
    1. 24/7 med familjen. Otroligt mysigt och härligt att få vara tillsammans precis hela tiden. Alla ögonblick delas och blir så mycket bättre.
    2. Grabbarna. Dessa guldklimpar har verkligen imponerat under resan. Kämpat, burit, promenerat, funnit sig i allt, skrattat och haft roligt ❤️. Otroligt kul att få hänga med dem!
    3. Tågresorna. Alla vyer, städer, möten, och chillandet. Ett otroligt smidigt sätt att resa på och som jag lätt kan tänka mig att göra igen! Avslappnat resande!
    4. Värmen/Kroatien. Så skönt att få känna på riktig värme igen. Att bli svettig bara genom att promenera (i detta fall bära på en massa packning😅) har jag verkligen ingenting emot. Från Berlin och neråt har vi haft bra väder och det har bidragit till att resan blivit så bra! Badtemperaturen vid resans huvudmål, Krk var helt fantastisk. Här var allt toppenbra! Gelaton, pizzorna, värden (super-)Mario, lagerölen (som dracks i utbildningssyfte), löpturen längs strandpromenaden, gamla stan etc. Grymt resmål!
    5. Postojnagrottorna. Redan innan vi fick komma in kände vi hur den 10-gradiga luften strömmade ut från grottans mynning. Väl där inne var det helt galna miljöer! Svårt att återge magnituden och storslagenheten i bild utan det måste upplevas.

Så glad att Mia kom med idén och så glad att vi gjorde denna semesterresa. Många härliga minnen som den här trippen kommer skänka glädje åt i framtiden🥰❤️.

Mias topplista

July 25, 2023 in Sweden ⋅ ☀️ 18 °C

En sådan galen resa på så många sätt!!!

När jag i våras frågade Mojje om vi skulle prova på att tågluffa kändes det väldigt enkelt och okomplicerat och han kände nog likadant. När det var 10% rabatt på interrailkort slog jag till (jag kände att om vi inte köper korten nu kommer det inte att bli någon resa). Därefter började sökandet efter möjliga resmål, när vi kunde tänkas åka, vad vill vi göra/se.
    Jag älskar gruppen Tågsemester på FB. Där finns allt man behöver veta. Skulle det inte finnas så är det bara att fråga då det finns galet mycket kunskap där.

Allt eftersom växte resan fram. Något nattåg bokades, en hotellövernattning likaså och många timmar lades på att söka efter resmål och boenden.
    Det som från början kändes så enkelt kändes ibland väldigt motigt då barnen bråkade mycket hemma, dålig sömn, nattåg som var slutsålda, boenden som ändrades och folk som var skeptiska till att dra iväg med barnen över halva Europa🙈

Det kändes väldigt skönt när rutten var lagd och vi strax innan semestern hade bokat sista boendet😅✌️

Resan överträffade mina förväntningar en miljon gånger!❤️❤️❤️
    Vi hade inte bokat in några sevärdheter/upplevelser innan men kollat upp lite vi tänkte att vi vill göra om det passar och vi orkar (det är svårt att veta innan om tåget kommer i tid, alla är friska osv.).

Så vi åkte iväg med ambitionen att ha en lugn och trevlig tid tillsammans i familjen, allt annat blir ett plus i kanten och för mig blev det en guldkantad semester.

Jag har också försökt att göra en lista över det bästa från vår tågluff:

* Grabbarna
    Jag är så imponerad av barnen! De har promenerat, burit, hoppat av och på tåg/bussar/tunnelbanor/spårvagnar, bott på hotell och hostel, promenerat mer och lite till och allt utan att klaga! Visst har de varit trötta men inget som en glasspaus inte kunnat lösa. De har umgåtts, skrattat och lekt mest hela tiden.

* Vädret
    Jag älskar sol och värme (gärna över 30 grader). Badtemperaturen var ljuvlig!

* Vyerna
    Känslan att åka genom landskap med höga berg, djupa dalar, bäckar, små vattenfall, soluppgångar etc. går inte att beskriva eller göra rättvisa med bilder men de kommer för alltid att finnas med mig.

* Mixen
    Blandningen av storstad, sevärdheter, tågsträckor, sol, bad, mat, människor, glass och lugn har varit perfekt.

* Postojna
    Grottan i Postojna var något alldeles extra!

Det som toppar alla listor i världen: Att få vara tillsammans med familjen, att bara få vara, inga måsten och massor av KÄRLEK❤️❤️❤️

Villes topplista

July 25, 2023 in Sweden ⋅ ⛅ 18 °C

Ville den äldsta av grabbarna som fortfarande växer så det knakar på alla sätt!

Den här resan har han fått bära en del packning, köpt nya skor då de nästan nya skorna redan blivit för små, köpt sin första parfym, hjälpt till, fixat och tagit initiativ. Men framförallt har han fått lära sig att umgås med sina yngre bröder igen. Och som han har löst den uppgiften, till hela familjens glädje!❤️

Villes topplista från resan:
    * Gelato
    * Kroatien (bad, gelato, Ramadan)
    * Postojna (grottan)
    * Kielfärjan

Loves topplista

July 25, 2023 in Sweden ⋅ ⛅ 18 °C

Den här killen har växt mycket under resan! Han har tagit ansvar, hållit lillebror i handen vid övergångsställen, burit, hjälpt till, ställt upp, hittat på, kommit med förslag och varit helt fantastisk❤️
    Självklart har han också delat ut massor av pussar och kramar, inte bara till familjen utan också restaurangpersonal, medresenärer m.fl precis som lillebror gjort.

Love har också gjort en lista över de bästa minnena han har från resan.
    * Ramadan (familjens glasskille)
    * Bad i Kroatien
    * Spela volleyboll

Sigges topplista

July 25, 2023 in Sweden ⋅ ⛅ 18 °C

Många intryck, minnen, platser och personer har vi samlat på oss under resan.

Sigges ”topp-5-lista” på vad som var bäst under resan kommer här (utan ranking).
    * Kielfärjan
    * Laserbanan (spionmuseet)
    * Bada

Det har varit underbart att ha med vår lilla solstråle på resan som alltid är på bra humör och som sprider glädje och kärlek överallt och till alla och är så otroligt hjälpsam och omtänksam ❤️

Sista dagen på resande fot

July 24, 2023 in Germany ⋅ ☁️ 18 °C

Färja, spårvagn och buss så är vi hemma!

Kielfärjan är stor men består mest av hytter. Vi blev förvånade över det lilla utbudet som finns och får känslan av att färjan bara är transport och inte fokuserad på upplevelser.
    Danmarksbåten har betydligt större utbud i form av shopping, spelautomater och lekrum! Det finns dock gott om sittplatser👍

Det blev minidisco, middag och sedan lite kvällsmys i hytten med godis från taxfreen. En trött och glad familj somnade vid 23-00 och sov bra, tills Mojjes larm ljöd vid 6-tiden (väckte dock bara mig😂).

När familjen sov vidare köpte jag kaffe, smoothie och alldeles nybakta croissanter med chokladfyllning på soldäcket😋

Det första grabbarna säger när de kommer av färjan är:”Vad kallt det är”, ”Kan vi åka tillbaka till Kroatien?”, ”Kan vi flytta till Kroatien?!”, ”Det här är INTE sommarväder!”.

Vid ankomst till Ljungskile blev vi upphämtade av mormor och Kent och serverade köttbullar med potatismos (som grabbarna önskat)❤️

Nu ska vi försöka smälta alla intryck och se om vi kan göra en topplista över det bästa under resan (platser, upplevelser, personer, ögonblick etc.)

Sömnbrist? Javisst!

July 24, 2023 in Germany ⋅ ☁️ 17 °C

Det blev inte mycket till sömn i natt💤🥱
    Tydligen kör man med full belysning här även på natten i tåget… ”Sovmasken” gick runt bland barnen och när de väl bestämt sig för att sova gick det fort.
    Dock slumrade jag själv mest med ett öga öppet😂
    Svårt att slappna av efter att ha hindrat Ville 4 ggr från att promenera iväg i sömnen…

Vid 6.30 var tåget framme i Hamburg. Trötta men tappra barn som knallade av tåget och på nästa. Vi hade egentligen tänkt att äta frukost i Berlin men kände att barnen behövde sova lite mer så jag lade om rutten och tog ett tåg som kom in direkt på spåret bredvid så de fick sova 2 timmar till på resan till Hamburg (älskar interrail, några knapptryckningar så har hela familjen nya biljetter laddade i appen!).

I Hamburg såg barnen en Harry Potter-affär som dock inte öppnat än så nu blev det frukost och sedan besök i affären😍

Efter detta blev det en kort tur med tunnelbana då det är spårarbeten och tåget till Kiel då går från en annan station.

Nöjda barn som äntligen fick åka dubbeldäckare!

I Kiel blev det lyxfika och sedan incheckning på färjan som ska ta oss hem.
    Vi fick gå ombord på färjan redan kl. 15. Jag och Sigge gick på upptäcktsfärd medan de andra slappade i hytten❤️

Nu blir det tax-free, minidisco, quiz och lite annat.
    Det gäller att gå ”all in” sista dagen😅

Wels

July 23, 2023 in Austria ⋅ ☁️ 27 °C

Efter ett längre uppehåll med glasspaus på stationens café och därefter en öl- och snackspaus på restaurangen mittemot är det dags för en lång tågresa mot Berlin, beräknad ankomst ca 06.32.

Det känns som att vi bokat plats på rätt ställe iallafall😄

Ville var sugen på att röra på sig lite i Wels så jag följde med på en jakt efter en lekplats, tyvärr utan resultat. Vi vände tillbaka efter någon kilometers promenad då hunger och andra behov tryckte på😆
    Vi såg lite fina hus och en del av den gamla stadsmuren iallafall under promenaden.

Lång resdag, magiska vyer o utmaningar!

July 23, 2023 in Austria ⋅ ☀️ 21 °C

Dagen började med en enkel frukost på vårt hostel och sedan en kort promenad till tågstationen.
    När vi såg hur mycket folk det var på perrongen insåg vi att vi kommer att behöva stå i 4,5 timmar…

Gick snabbt in på webbsidan för att se om det gick att boka någon sittbiljett och då visade det sig att jag bokat 4 sittbiljetter redan😂✌️

Grymt skönt att få sitta på ett överfullt tåg😅 dock visade det sig vara en kortvarig lycka när de efter en timma ropade ut att det här tåget bara kommer att gå till Villach och att det blir byte där till ett annat tåg…

Bytet gick snabbt och smidigt men fullt och här gällde inte våra platsbiljetter. Två äldre män gav oss våra platser och gick till restaurangvagnen och så fick vi en plats till. Tur vi har små barn så 4 personer kunde sitta ner (jag o Mojje turades om). Lunchpaus i Salzburg och sedan en timmes resa till Wels där vi visst råkade sätta oss i en tyst kupé🤣🙈

I Wels tänkte vi fika, ladda lite o käka middag innan nattåget mot Berlin avgår 20.50☕️🍦

Så magiska vyer vi har åkt förbi idag! Dalarna, bergen, färgerna, detaljerna och kontrasterna.
    Höga berg med någon byggnad mitt på toppen, någon som promenerade med lamor i ”koppel”, traktorkaravan (minst 20 st hann vi se innan vi kört förbi) m.m. m.m.

Tillbaka i ”Ljubbis”

July 22, 2023 in Slovenia ⋅ ☁️ 23 °C

Så var vi tillbaka i Ljubljana, eller Ljubbis som vi numer kallar det, för en snabbvisit med en natt på Hostel Tabor.

Den här gången fokuserar vi på mat och dryck. Barnen önskade Döner kebab så efter incheckning hittade vi ett ställe nära Dragon bridge som hade Döner.

Mätta och belåtna blev det några öl på puben som var stängd sist, så Mojje kunde checka in lika många öl på en timma som på 2 dagar sist. Tur jag kunde hjälpa till😉🍻

Sedan blev det ett efterlängtat besök på Marketa för lite tågproviant inför morgondagens långa tågresa och såklart lördagsgodis🍬🍫

Vårt hostel känns trevligt och fräscht (förra stället var ingen höjdare🙈) dock får man känslan av ett gammalt mentalsjukhus…👻😂