Madeira 2018

February - April 2018
A 67-day adventure by Gunnar och Carin Read more

FÀrskpressat pÄ Reids

March 18, 2018 in Portugal ⋅ 🌙 17 °C

På Reids bara måste man dricka Afternoon Tea... men jag har lite svårt för att dricka te för 700 spänn, så vi nöjde oss med ett par glas färskpressad apelsinjuice för 120 kr. Men snyggt hotell och väldigt trevlig personal är det och fin utsikt, så det var det värt.

Middag på churrascaria Zarcos lite utanför stan (Zarco, det var han som upptäckte Madeira, kanske ni kommer ihåg). En churrascaria är en restaurang med inriktning på grillat kött, typ steakhouse. Framförallt var det läget som lockade med utsikt över Funchal och solnedgången, men dessutom var maten den bästa hittills.

Därefter hemfärd utför berget med en busschaufför som troligen fått en framskjuten placering i Monte Carlo-rallyt.

Levadavandring - pÄ riktigt

March 20, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 13 °C

Vår första levadavandring var ju bara 200 meter, så den räknas inte riktigt. Men igår gick vi en bra bit. Vi tog en buss upp i bergen och hade sett ut en hållplats som var lämplig att kliva av på. Därifrån var det 25 min promenad för att nå levadans start.
    Att vi hade missat hållplatsen förstod vi när alla andra gick av bussen och en kvinna sade nåt på portugisiska och pekade mot dörrutgången. Det var väldigt fin utsikt över Funchal och bussen gick tillbaka efter 10 minuter, så ingen större skada skedd. Den här gången hade vi bett busschauffören att släppa av oss på rätt ställe.

Sen var det bara att börja gå. Vi träffade på en rolig taxichaufför som väntade på ett par vandrare som skulle komma från andra hållet. Han gav lite bra vägvisning till hur vi skulle nå levadan. Inte så lätt ändå... en fruktansvärt brant backe som vi mödosamt tog oss uppför innan vi insåg att vi skulle ha svängt av mitt i backen...
    När vi till slut hittade levadan var det en behaglig promenad, inga backar att tala om och lättgånget. Emellanåt fin utsikt över en dal eller en by. Ett par timmar senare kom vi fram till Camacha, en lugn by. Vi letade efter ett ställe att äta på, men hittade en buss tillbaka till Funchal istället, så vi hoppade på den.
    Det blev rätt mycket gående ändå, säkert över en mil, så det var skönt att komma hem till lägenheten igen.

StÀddag = utflyktsdag

March 22, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 15 °C

På torsdagar får vi lägenheten städad. Då är det lika bra att hålla sig undan, så vi går ner till busstationen och kliver på en buss. Idag blev det till Santana. För mig är det ett rockband från 70-talet, men okej då.

Turen gick rakt norrut över de högsta bergen som vi ser hemifrån. Skrämmande att se hur mycket skog som gick åt i den stora branden här 2016. Två personer åtalades för att ha anlagt branden. Många svartbrända stammar ligger kvar på bergssidorna och röjningsarbetet pågår fortfarande. Ruskiga bilder finns på nätet.

Väl framme i Santana åt vi Prego special, väldigt populär snabbmaträtt här. Sedan promenad till Madeira Theme Park, mycket för barn, men också mycket kultur, historia och vackra blommor. Flera skolklasser var på besök, så det var full fart. Ganska kul besök som helhet.

När vi kom hem var det nystädat och nytt överdrag på soffan med en färg så man höll på att trilla baklänges.

Hur fotograferar man luft?

March 23, 2018 in Portugal ⋅ 🌙 16 °C

Idag var det en härlig dag! Så skön luft, ingen blåst, precis lagom varmt. Svårt att få in det i kameran...

Promenad ner till stan och lunch. På eftermiddan satt vi och läste en stund vid vår utsiktsplats nedanför fortet. Ett glas vin på kaféet och sen hem och stoppa en kyckling i ugnen. 225° i 45 min, efter en halvtimme kollade vi. Då var köket rökfyllt och kycklingen såg helt färdig ut! Åtminstone på utsidan. Konstig ugn... Vi sänkte till 150° och körde 20 minuter till. Röklukten är säkert borta i morgon 😎.Read more

Glad PĂ„sk!

March 27, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 15 °C

Idag har vi varit i en trädgård, igen, Palheiro Gardens, så här kommer lite blombilder. Den var ännu finare än Botaniska trädgården, men det har ju också gått några veckor och nu händer det saker med grönskan varje dag. I maj är nog trädgården fantastisk.
    Glad Påsk till er alla! 🐣

TrerĂ€tters för 10€

March 29, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 16 °C

Nu är det mindre än två veckor kvar här på Madeira. Det som verkade som en väldigt lång tid börjar närma sig slutet. Å andra sidan, många som åker hit är bara här en vecka, sen åker dom hem igen...

Vi hittade en mysig restaurang på vår närmaste restauranggata Rua de Carreira igår, Jardim de Carreira.
    En trerätters för 10€ och det var riktigt bra mat! Härlig miljö med en innergård med bananträd, mangoträd och mycket blommor av alla de slag. Vi satt bredvid vad jag trodde var ett träd, men så tittade man uppåt och såg att det var en 8 m hög kaktus!

Idag var det städning, så vi lämnade lägenheten tidigt, såg stan vakna och åt frukost på stan. Sedan var det dags att handla lite fisk i saluhallen. Den här gången blev det pargo. Den blev väldigt god, men man fick se upp för ben!

The Drain Pipe band

March 31, 2018 in Portugal ⋅ ☀ 18 °C

...eller vad dom nu kan heta. De röda rören är i alla fall likadana som jag lagt ner för att dränera tomten på Karskär, sånär som på färgen. Har inte sett röda rör på Byggmax, men rörböjarna finns där för 39,50 😊.

Det är kul att det finns så mycket konst på stan. Många dörrar i gamla stan är målade med olika motiv, flera fasadmålningar finns och gott om statyer, särskilt nere vid strandpromenaden. Trottoarerna är fantastiska, lagda med små, små ovala stenar, vita och svarta som bildar mönster eller olika motiv. En gata har hela Madeiras historia i bilder lagda på detta sätt.

Vidya hÀlsar pÄ

April 2, 2018 in Portugal ⋅ ☀ 15 °C

Vidya kom hit i lördags kväll efter lite krånglig flygresa. Överbokat och försenat, risk för att anslutande flyg i Lissabon skulle missas, men till slut blev det ändå bara 40 min sent. Och på Air Portugal får man mat ombord, till skillnad från Norwegian 😊. Trevligt att träffa Vidya! Resten av familjen är hemma, Pippo är hos pappa Tomas över påsken.

Igår måndag tog vi buss 56 till Ribeira Frio, en liten by i bergen mitt på ön, känd för forellodling och att flera levador utgår härifrån. Vi gick Vereda dos Balcoes, en kort vandring till en ’balkong’ där man har väldigt fin utsikt över Madeiras högsta topp Pico Ruivo, 1861m hög.

Efter lunch i Ribeira Frio och en lååång väntan på bussen som skulle ta oss tillbaka till Funchal, kom den till slut efter över en timmes väntan.

En mysig stund i kvällssolen med ett glas vin på favoritcaféet innan kycklingen åkte in i ugnen. Nu kanske ni tror att vi bara äter kyckling. Vi äter mycket fisk också!

BĂ„ttur med delfiner

April 3, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 20 °C

Det blev en fin tur på havet idag. Molnen hängde som över bergen, men ute på havet var det sol och varmt och i det närmaste vindstilla. Det hindrade inte att flera blev sjösjuka av dyningarna och fick varsin citronklyfta av besättningen att sitta och suga på. Citron innehåller mycket tanniner som minskar salivproduktionen och därmed känslan av illamående.

Tre timmar på havet för 35€ på en stor katamaran, det var definitivt värt sina pengar. Vi såg mycket delfiner, framför, på sidan och under båten. De hoppade och lekte, svåra att fånga på bild, de är snabba!Delfinspaningen är reglerad, det får bara ligga två båtar i taget i högst 10 minuter, för att inte störa delfinerna.
    Har man tur kan man även se valar här, men sådan tur hade vi inte.

Men vi såg Jellyfish som är en elak typ med långa gifttentakler, den ser ut som en plastbit som flyter omkring. Blir man bränd av en sån behöver man uppsöka sjukhus snarast.

En skön dag på havet! Vidya var mycket nöjd med att få vara i sol och värme hela dagen. I morgon är det väckning 02.30 för henne för att ta fakirflyget hem till Sverige efter fyra nätter här. Och vi går in på vår sista vecka.

Linbana till paradiset

April 5, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 17 °C

Faia dos Padres ligger ett par mil väster om Funchal. Det går en linbana 300 meter ner till en strandremsa som inte går att nå på något annat sätt. Här finns inga ljud, förutom havsbrus och fåglar. Man odlar vin, bananer och grönsaker här. Massor med blommor. Otroligt rofyllt och meditativt ställe. Det finns några bungalows att hyra och en restaurang, som var fantastiskt bra! Vi gav en espadan en ny chans, den där fula svarta med vassa tänder, ni vet, och här var den väldigt god! Och snyggt upplagd. Jag åt varianten med banan och Carin åt den med mango.

Vi var hos en vinproducent i bergen ovanför Camara de Lobos, Vinhos Barbeito, ett väldigt trevligt besök med en sympatisk man som visade oss runt och därefter en generös vinprovning, (som de inte tog betalt för). Vi bjöds bl.a. på ett vin från 1995 som kostade 109€ flaskan.

Vi var förstås på Cabo Girao också, en av Europas högsta havsklippor. Sen vi var där sist hade de byggt en glasplattform, hisnande att stå på glas med 580m ner till stranden och havet.

Så åkte vi norrut tvärs över ön till Sao Vicente, österut till Sao Jorge, Santana och Machico innan vi vände hemåt igen. Det blev en heldag. Vi hyrde en sprillans ny Nissan Micra som gått 3 mil av Williams Car Rental,
    en trevlig kille med kontoret på fickan 😎. Det funkade perfekt.