Living in: Apeldoorn, Nederland Read more Apeldoorn, Nederland

Dag 9: Åmli - Haugsjåsund

August 22, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 16 °C

Na de rustdag in verband met de lichte blessure bij Christel besloten we om vandaag wel weer op pad te gaan. Christel gaf aan dat het nog niet over was, maar gezien de weinige hoogtemeters wilde ze wel op pad gaan. Ze durfde het nog niet aan om ook de kar te trekken dus die taak lag wederom bij Wesley.

We probeerden wat eerder te vertrekken door het ontbijt in eerste instantie over te slaan om vervolgens in Åmli te ontbijten bij een bakkerij. Daarvoor moesten we wel eerst 6km afleggen. Dat bleek het wel waard want de broodjes waren erg lekker.

Na 15km kozen we een mooi plekje uit voor de lunch en werden de beentjes even wat rust gegund. Christel gaf aan dat het prima ging met haar been. Nu is het wel zo dat ze het been nog niet aan het belasten was.

In een rustig tempo gingen we door, kwamen we langs het mooiste huis dat we tot nu toe hebben gezien in Noorwegen, om vervolgens rond 15:30 uur op een camping aan te komen. Met mooi uitzicht over het water begonnen we even later met 'koken'. Echt koken doen we thuis al te weinig, onderweg gaan we er helemaal niet aan beginnen. Ideaal die gevriesdroogde maaltijden. Beetje heet water erbij, even wachten en klaar. En sommigen smaken nog best goed ook!

Vandaag was een relatief makkelijke dag ondanks de 30km. Morgen staat een tocht van 22km gepland. Deze is dan wel korter maar naar verwachting wordt deze een stuk zwaarder gezien de 300 hoogtemeters in een klim van bijna 10km lang. De echte uitdaging komt nog een dag later waarbij we nog een hogere berg over moeten om bij Fyresdal te komen. Hopelijk kan Christel dan de kar ook weer af en toe meeslepen.

Dag 8: In teken van herstel

August 21, 2022 in Norway ⋅ 🌙 12 °C

Na de lange dag van gisteren met de blessure van Christel, besloten we om vandaag niet op pad te gaan. Gezien het weer deze dag was dat ook geen slecht moment. De dag duurt wel erg lang als je weinig onderneemt. Wij zijn de dag doorgekomen met kaartspelletjes, sudoko's en boeken lezen. De bedoeling is om morgenvroeg weer op pad te gaan. In ieder geval richting Åmli voor hopelijk een lekker ontbijt.Read more

Dag 7: Op halve kracht voorbij Dølemo

August 20, 2022 in Norway ⋅ ☀️ 16 °C

Na een redelijke nachtrust zagen we de volgende ochtend dat we niet alleen waren. Er was een camperbusje bij ons gaan staan en heeft op dezelfde plek de nacht doorgebracht.

Om 7:30 uur stonden we op, waarna we een beetje traag op gang kwamen. De nacht ervoor hadden we, zoals elke dag, de route voor de volgende dag doorgenomen. Focus daarbij is altijd, waar gaan we slapen. Dat leek voor deze dag een uitdaging te kunnen worden. Op 15km zat wel een potentiële plek. Na in de ochtend nog eens goed naar de route te kijken viel ons op dat de eerste 20km vooral dalen zou worden. Dan vonden we maar 15km doen wel erg weinig en aangezien het een erg mooie dag qua weer zou worden, ook een beetje zonde.

Met een schuin oog op het weer van zaterdag op zondag en ook zondag overdag, gingen we het liefst naar een camping toe. Er was veel regen voorspeld voor de komende nacht met mogelijk ook onweer. Alleen de eerste camping op de route was 38km verderop in het dorpje Dølemo. Dat is normaal niet haalbaar voor ons. Maar het profiel van die route liet ook zien dat het niet een al te zwaar parcours zou zijn. Dus vol goede moed maar beginnen aan de 38km, mocht dat toch niet lukken dan maar ergens anders een plekje zoeken.

Zoals gezegd kwamen we wat traag op gang, mede door de route perikelen. Net voor 11:30 uur vertrokken we dan toch eindelijk. De eerste 15km had Wesley de kar en na een uurtje zaten die er al op. We stopten even en daar besloten we te gaan lunchen. Een prachtig uitzicht over het water op, wat later bleek, de potentiële plek voor een overnachting die we de dag ervoor hadden bepaald.

Christel nam de kar over en was krap 500m onderweg toen het mis ging. Bij het wisselen van het skaten naar het diagonalen gebeurde er iets in haar been waardoor ze lichte pijn ervaarde bij het afzetten. Ze kon dus in elk geval niet meer verder met de kar. Na wat testrondjes zonder kar had ze er wel vertrouwen in om verder te kunnen. Afzetten met haar linkerbeen ging nog steeds niet echt maar daar was wel omheen te werken. Wesley nam de kar dus weer over.

Gestaag gingen de kilometers voorbij. Zolang Christel aangaf dat het goed ging, gingen we verder. Over een mooie glooiende weg tussen Mykland en Åmli, in een prachtige omgeving. Hier kregen we het echte langlaufgevoel.

Om 16:30 uur, zo'n 5 uur na vertrek zaten de 38km erop. Aankomend bij de camping een plekje gezocht en eerst wat gaan eten. Tijdens het eten viel ons op dat ongeveer 6km verderop 'Visit Wilderness' zit. Die waren we al eens eerder tegen gekomen bij het plannen van routes. De camping waar we nu stonden was ook maar één groot grasveld en verder weinig mooie natuur. Ook met het oog op een eventuele rustdag de volgende dag was die plaats geschikter. Christel gaf aan dat het voor haar wel te doen was omdat de route er naar toe ook voornamelijk dalen was. Dus vertrokken we om 18:00 uur weer vanaf de camping op weg naar 'Visit Wilderness'. Daar kwamen we om 18:45 uur aan en kunnen we overnachten in een mooie hut in een schitterende omgeving.

Het is dus nog onduidelijk hoe de volgende dag eruit gaat zien. Hopelijk herstelt Christel goed en heeft ze het met deze lange tocht niet veel erger gemaakt.

Dag 6: Richting Åmli

August 19, 2022 in Norway ⋅ ☁️ 14 °C

Na onze spullen weer ingepakt te hebben en een panini als ontbijt bij een mooie laag hangende wolk/mist zijn we rond 11:00 uur vertrokken bij TrollAktiv. We moesten eerst weer terug naar Evje. In plaats van de onverharde fietsroute kozen we nu voor asfalt over de weg met nummer 9.

Rond 12:00 uur waren we in Evje en hebben we even wat eten voor de komende dagen ingeslagen. We besloten ook weer voor een lekker broodje te gaan bij een kleine broodjeszaak waar we twee dagen eerder ook al hadden gegeten.

Toen het inmiddels bijna half twee was gingen we weer op pad over de weg met nummer 42 heen. Wat volgde was een klim van 6km die we rustig diagonalend boven zijn gekomen. Daarna kwam een mooie afdaling en gingen we zo langzamerhand ook op zoek naar een plek om de tent op te zetten. Wesley had vooraf wat plekken aangestipt als opties. De eerste die we tegen kwamen leek ons niet geschikt. Waarna we nog iets verder gingen. De tweede leek beter geschikt en we besloten hier te blijven toen het rond half vier was. We hadden hier ook een mooi uitzicht over het water. Uiteindelijk resulteerde dit dus in een wat kortere tocht. Effectief zijn we 18km opgeschoten vanaf de startplaats. Maar deze dag voelde wel echt als vakantie, in elk geval tot het opzetten van de tent.

De tent opzetten ging namelijk niet zonder frustratie. Onder het gras zat toch wel een wat rotsachtige ondergrond waardoor dit nog wel een hoop bloed, zweet en tranen koste. Maar de tent stond uiteindelijk. Niet zoals die hoort, dan maar zoals het kan.

Morgen gaan we weer verder in de richting van Fyresdal. We hebben de route inmiddels weer iets aangepast en gaan nu via Åmli naar Fyresdal. Maar het duurt nog wel even voor we daar zijn.

Dag 5: TrollAktiv

August 18, 2022 in Norway ⋅ ☁️ 13 °C

Een rustdag, die was wel welkom na de lange tocht gisteren. Maar we waren niet naar TrollAktiv gekomen om helemaal niks te doen. Om 10:00 uur stond het raften op het programma.

Nadat we de veiligheidskleding hadden gekregen volgde een uitgebreide instructie op het water. Daarna moest het gaan gebeuren en vaarden we richting de stroming. Daar was het soms even flink aanzetten en goed vasthouden maar het was bovenal erg leuk. Net na de middag waren we weer terug.

Na de lunch volgde een materiaal inspectie. De bandjes zien er nog prima uit en de lagers lopen nog soepel. Nadat er ook wat kleding gewassen was hebben we rest van de dag rustig uitgezeten met wat spelletjes. Als afsluiter nog een simpele geocache in de buurt gedaan.

Morgen gaan we weer op pad, eerst een stukje terug naar Evje en dan oostwaarts. De komende dagen gaan we weinig tot geen campings tegenkomen dus zullen we zelf onze overnachtingsplaats moeten zoeken. Hopelijk gaat dat goedkomen.

Dag 4: Kile - TrollAktiv

August 17, 2022 in Norway ⋅ ☁️ 16 °C

Na een redelijk goede nachtrust in het hutje, om 06:45 uur opstaan en nog pas 09:15 uur vertrekken zonder een tent af te breken viel nog wat tegen maar we hebben wel heel rustig aan gedaan en kunnen genieten van de opkomende zon. Het plan voor vandaag was de resterende kilometers naar TrollAktiv af te leggen. TrollAktiv is een camping en activiteitencentrum een kilometer of 7 ten noorden van Evje. Voor ons betekende dit een afstand van 32km. Eigenlijk te ver voor één dag maar het parcours zag er behoorlijk vlak uit dus we hadden er vertrouwen in dat dat wel goed zou komen.

We gingen op pad met water gehaald uit het meer of rivier langs ons hutje. Deze gefilterd met onze water2go bidon. Nu afwachten of we niet ziek worden ;). De eerste 3km waren over een gravelpad, we kwamen nog langs de plek waar we gisteren eigenlijk naar opweg waren. Dat bleek ook een prima plek maar niet zo mooi als het hutje. Toen we aankwamen bij Kile gingen we de route 9 op, de grote weg vanaf Kristiansand naar het noorden. Deze was verrassend genoeg erg rustig. Wel was men op verschillende plekken met de weg bezig en was daar de toplaag van het asfalt er al af gehaald. Dat hobbelde behoorlijk. De eerste 18km waren eigenlijk vrij vlot gedaan. Om 12:00 uur hadden we deze al afgelegd en dat is dan inclusief een pauze van een half uur.

Om 12:00 uur kwamen we aan bij de kartbaan van Evje. We waren vergeten dat die daar zit. In onze eerst gemaakte route zouden we die aan doen, maar in de laatste versie zouden we daar niet langs komen. Echter zijn we al afgeweken van die laatst opgestelde route en zo kwamen ineens wel weer bij de kartbaan langs. Christel kon deze kans toch niet laten lopen en dus stopten we daar om op z'n minst te kijken of het wat was. Ruim een half uur later zaten we zelf in de kart onze ronden te maken over het leuke circuitje. Christel was achteraf zo eerlijk om toe te geven dat ze Wesley net niet helemaal kon bijhouden.

Om 13:30 uur vervolgden we onze reis voor de resterende 14 kilometer. Maar het karten had metname Wesley geen goed gedaan. Het lichaam vond het wel genoeg voor vandaag en dus ging het allemaal niet meer vanzelf. Het tempo zakte maar gelukkig was Evje niet ver meer. Daar een leuk café opgezocht en een lekker broodje besteld. Qua output op de rolski's hielp het helaas weinig. De laatste 7km bleken ook nog eens over zand en gravel te gaan waardoor het nog een behoorlijk afzien werd. Om 17:00 uur precies kwamen we aan op de camping. Compleet gesloopt en geen zin om nog een tent op te moeten zetten. Dus huurden we een hutje voor twee dagen.

We blijven dus twee dagen staan op deze camping. Morgen gaan we raften op de rivier en de rest van de dag bijkomen van deze drie zware etappes. Vrijdag vervolgen wij onze weg. We gaan dan terug naar Evje en dan vanaf daar in de richting van Vegusdal. Ons volgende mikpunt is Fyresdal, zo'n 150km vanaf waar we nu zijn.

Dag 3: Bjønndalen Camp - Kile

August 16, 2022 in Norway ⋅ 🌧 19 °C

Na heel veel regen en een flinke onweersbui in de nacht begon de dag droog. De verwachting was echter dat er tegen het einde van de ochtend of begin van de middag nog weer wat regen en onweer zou kunnen komen. Wij ruimden de tent snel op toen het droog was en schuilden alle spullen inclusief onszelf in het kampvuurhutje op de camping. Schuilen voor de bui die niet kwam. Toen we dat in de gaten kregen zijn we direct op pad gegaan. Echter was het al 13:00 uur dus de tijd was beperkt. We hadden via een app een wildkampeerplek gevonden op zo'n 19km met niet al te veel hoogte meters. Dus dat moest het maar gaan worden.

De eerste kilometers gingen voorspoedig, met wat licht klim werk en vervolgens ook flink wat dalen. Dit ging allemaal goed en voelde gecontroleerd. Bij het dorpje Skaiå zijn we even de supermarkt in gegaan voor ons avondeten en een wat verlate lunch. We wisten dat na het dorpje het klimwerk zou gaan beginnen voor deze dag. Wesley ging voor de "bolletjes trui" en nam de kar voor de klim op zich. Het pad omhoog was geen asfalt dus we werden nog eens extra geremd door de ondergrond, maar het klimmen ging Wesley in de diagonale pas goed af. Christel was net zo traag als een slak geweest als ze de kar ook nog eens had moeten trekken.

Met nog 5km te gaan kwamen we een mooie plek tegen, waar we ook de tent zouden kunnen opzetten om te overnachten. Dit hebben we even overwogen, maar besloten de laatste 5km toch vol te maken. Dit zou gunstiger zijn voor onze tocht morgen. We hebben daar rond 17.00 uur wel ons avondeten gegeten en daarna voor de laatste kilometers onze weg vervolgd.

We wisten dat we het water aan onze rechterkant moesten blijven volgen en richting Kile moesten. Bij een splitsing meenden we links aan te moeten houden. Dat was klimmen, klimmen en nog eens klimmen. Eenmaal boven besloot Wesley toch voor de zekerheid te kijken of we nog op de route zaten. Het waren wel veel hoogtemeters met wat hij eerder gezien had met wat nog moest komen. En helaas, we hadden de rechterkant aan moeten aanhouden over het fietspad. We konden dus de afdaling terug gaan inzetten, waren 30 minuten verder en niets opgeschoten.

Wat volgde was een mooi onverhard pad naast het water, waar we op een gegeven moment een hutje zagen staan wat een toilet bleek. Iets verderop aan de andere kant van het fietspad stond ook nog een hutje. En dat bleek er niet één te zijn maar drie. Deze leken wel verdacht veel op slaapplekken vanwege de aanwezige gordijnen. Even een dubbelcheck op de website die aangegeven stond bij het toilet en jahoor daar mag overnacht worden. Dus de spullen er heen en 15min later lagen alle slaapspullen al klaar. We waren al laat dus het niet hoeven opzetten van een tent kwam goed uit.

Morgen willen we de resterende afstand naar TrollAktiv, net achter Evje, volmaken. Dus het niet hoeven afbreken van een tent zorgt ervoor dat we dit keer vroeg op pad kunnen!

Dag 2: Kristiansand - Bjønndalen Camp

August 15, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 18 °C

Weg uit het stedelijk gebied was de opdracht voor vandaag, maar wel in de richting gaan van Evje want daar willen we graag naar toe.

We hadden gisteren al gezien dat de dichtsbijzijnde camping op ongeveer 29km van Kristiansand lag. Voor gisteren vonden we dat te ver maar vandaag moest dat maar gaan gebeuren. Met als optie om onderweg een slaapplek te vinden. Maar gezien de verwachtte hevige regen in de komende nacht, stonden we liever op een camping.

We vertrokken vrij laat rond 10:45 uur, eerst nog even boodschappen doen voor de dag. De eerste 20km gingen ons goed af. Het terrein was ook makkelijk daar we nog veel in dorpjes waren. De laatste 9km was het alleen maar klimmen en klimmen. Google Maps vond het 'mostly flat', daar dachten wij toch wel anders over. Op sommige stukjes op kruipsnelheid omhoog maar rond 17:00 uur waren we toch bij de camping aangekomen. Onderweg nog wel een paar potentiële overnachtingsplekken gezien maar dat verder niet heel serieus onderzocht.

Eerst even uitrusten op de stoel, eten maken en daarna de tent opzetten. Hopelijk gaat het goed met de regen en de tent.

Dag 1: Kristiansand

August 14, 2022 in Norway ⋅ ☁️ 19 °C

Dag één stond in het teken van de aankomst in Kristiansand. De ouders van Christel waren mee en zouden later in de middag weer terug varen.

Wij hebben met hen Kristiansand verkend en het mooie Odderøya opgezocht. Om 14:00 uur moesten zij weer aan boord gaan en ging het voor ons echt beginnen. Maar wat nu?

Overnachten in Kristiansand of toch nog wat kilometers maken? We hadden al 6km lopend gedaan en waren toch al wel wat vermoeid. Daarbij optellend dat de resterende tijd op de dag beperkt was en er weinig tot geen zekere overnachtingsmogelijkheden lijken te zijn op de eerste 10 tot 15km, besloten we om een hotelkamer te boeken om zo morgenvroeg uitgerust toch eindelijk de eerste meters te gaan maken.

• Eemshaven - Kristiansand

August 13, 2022 in the Netherlands ⋅ ☀️ 26 °C

Vandaag was de eerste dag dat wij starten aan ons avontuur. De boottocht van Eemshaven naar Kristiansand. De boot vertrok rond 15:30 uur. Nadat wij een uur later dan gepland van huis gingen kwamen wij rond 13:30 uur aan in Eemshaven.

Het uurtje vertraging in de ochtend was vanwege de laatste dingen die nog gedaan moesten worden. Op vrijdag hebben namelijk nog onze banden van de Skikes gewisseld van Innova naar Roadstar. We vertrouwden de slijtage van de Innova bandjes na die paar test ritjes toch niet helemaal. Deze nieuwe bandjes kwamen net na de middag binnen. Wesley begon rond 15:00 uur met banden wisselen en na veel zwoegen in de hitte, lagen ze er om 01:45 uur alle 9 (1 reservewiel) op. Vanzelfsprekend was hierdoor veel tijd verloren gegaan. Uiteindelijk bleek dit allemaal geen probleem daar het geplande schema voldoende uitloop had.

Na een foto bij zonsondergang zochten we op tijd ons bed op om wat achterstallige slaapuren in te halen.