Cornelia/Octobus/Portugal 2.0

Winter 2023/2024 skippen Read more
  • 481kilometers

Naar Cabanas bij Tavira

November 8, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 17 °C

Natuurlijk als eerste vanmorgen naar de markthallen in Olhao. Ontbijt koffie en een pastel de nata en op de boulevard in het zonnetje met de e-reader. Tenslotte boodschappen doen voor vandaag. De markthallen zijn twee heel markante rode bakstenen gebouwen. De rechtse is de Vishal en de linkse is de Groentenhal. Het zijn oude gebouwen, maar van binnen zien ze er gelikt uit en wat een assortiment.......
    Vandaag bestond de maaltijd uit verse geitenkaas, sla, tomaat, komkommer, paprika, rode ui en knoflook, dat was een heerlijke salade, geen angst meer voor scheurbuik 😂
    's Middags Octobus weer reisklaar gemaakt en naar Cabanas bij Tavira gereden. Voor morgen heb ik waarschijnlijk een afspraak met een vrouw, van de alleenrijdende campervrouwen, die in Tavira op de camping staat. De ervaring van de vorige keer heeft geleerd dat ik af en toe behoefte heb aan contact, dus dit is wat ik daar op bedacht heb. Misschien lukt het om morgen samen een bakkie te doen?

Chillen in Cabanas

November 9, 2023 in Portugal ⋅ ⛅ 19 °C

Op een parkeerplaats tussen huizenblokken in ben ik gisteren gaan staan. Tot laat in de avond was ik alleen maar toen kwam er toch nog een andere camper staan.
    Vanmorgen koffie drinken en boek lezen op een terras op de boulevard met uitzicht op Ria Formosa. Dit keer geen pastel de nata want ik had net goed ontbeten bij de camper.
    Tussen de middag terug naar de camper om een tonijnsalade te maken. In een bakje mee om na een wandeling over het strand op te eten in de zon, wat een luxe.........
    Om 15.00 uur had ik afgesproken met Monique, ook lid van alleenrijdende campervrouwen, een hele leuke, vlotte vrouw die ontslag heeft genomen en nu al 3 maanden met de camper aan het reizen is. Gezellig een paar biertjes gedronken en veel gekletst. Mijn plan om meer contact te maken onderweg lijkt goed te lukken 😃
    Het plan is om morgen naar Loulé te gaan dan ben ik ruim op tijd voor de zaterdagmarkt daar.

Naar Loulé

November 10, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 17 °C

Eerst nog even koffie drinken op het terrasje op de boulevard, het voelt al bijna vertrouwd 😃 Het zonnetje laat zich niet graag zien vandaag goed weer om te rijden, dus Octobus weer reisklaar gemaakt.
    Leuk ritje landinwaarts naar Loulé door kleine dorpjes met wat stijging en daling.
    Aangekomen in Loulé op de camperplaats die ik opgezocht had. Dat was echt geen succes, ik werd er depri van. Een aarden terrein vol met vrachtwagens en auto's met aan de overkant van de straat een Motorclubgebouw dat helemaal zwart geverfd was aan de buitenkant.
    Nee toch maar een andere plek opzoeken. Zo kwam ik bij het Sanctuarium, een mooi wit gebouw, een soort dome boven op de berg.
    Heel interessant om te bekijken. Van binnen was het uiteraard ook rond met rondom glas in lood ramen net onder de ronding van het dak.
    Er was ook een kapelletje aan vastgebouwd met prachtige fresco's over de kruisgang. Het ronde houten plafond was ook beschilderd, maar dat kreeg ik niet goed op de foto.
    Voor het mooie plaatje had ik een vrouw ingehuurd die op haar knieën voor het altaar zat. Nee hoor dat is niet waar 😂 ze zat daar al toen ik binnenkwam 🤣 Op het terrein stond ook een langwerpig gebouwtje waar je door de ramen onduidelijke lichtjes zag. Dat was een gebouwtje waar grote manshoge rekken met echte kaarsen stonden te branden. De deur stond op een kier en dat moest ook wel want het was erg warm binnen en de warme waslucht sloeg meteen op je keel. Bijzonder was dat de muren zwart waren en dat er allemaal namen op geschreven stonden. Ook op de ramen vandaar dat je van buitenaf onduidelijke lichtjes zag.
    Wat stond mijn Octobus daar mooi geparkeerd, maar het voelde toch niet goed om daar te overnachten. Best afgelegen en als ik dan alleen sta ben ik toch wel een beetje bang.
    Octobus moest toch nog weer verhuizen. Dit keer dan maar naar de Aldi in Loulé, dat is niet zo mooi maar voelt wel beter.
    Bij het boodschappen doen vroeg een vrouw of ik Nederlands sprak, zij heet Susanne. Ze was zelf een Duitse maar had in de 70er jaren als hippie op een woonboot in Amsterdam gewoond, vandaar dat ze goed Nederlands sprak.
    Ze heeft een appartement in Alte en we hebben afgesproken dat ik daar een keer koffie ga drinken. Zo zie je maar soms hoef je er niets voor te doen en gebeuren dingen vanzelf 😃
    Als afsluiting een fotootje van mijn uitzicht op de parkeerplaats bij de Aldi.

Loulé's zaterdagmarkten

November 11, 2023 in Portugal ⋅ ⛅ 20 °C

Vanaf Octobus is het een 20 minuten lopen naar de markthal, een prachtig gebouw in Moorse stijl. Op zaterdag is daaromheen in de straten een boerenmarkt waar mensen hun groenten, fruit, kaas, gerookte worst, honing en gepofte kastanjes verkopen.
    Leuk om daar boodschappen te doen en op een terrasje koffie te drinken terwijl de mensen over de markt lopen.
    Het is bijzonder om te zien dat hier nog zoveel plastic wordt gebruikt. De groente wordt per soort in een plastic zak gedaan, waarna het gewogen wordt. Ze leveren hier de plastic flessen niet in want er zit geen statiegeld op. En langs de weg ligt ook heel veel plastic afval.
    Vandaag was er ook een gipsymarkt. Dat was nog eens een 20 minuten lopen en Rara waar was die? Op een terrein aan de voet van het Sanctuarium waar ik gisteren was. Er stonden kramen met veelal kleding, sjaals en riemen. Een eenzame plantentruck en veel producten gemaakt van kurk.
    De weg terug was dus 40 minuten lopen. Maar aan de overkant was er een oude, gehavende kerk waar een deur openstond maar wel afgesloten met een zwart gordijn. Nieuwsgierig als ik ben moest ik gewoon even kijken wat er achter dat gordijn was. Het bleek een tentoonstelling met als naam "waterworld". Wat een prachtig decor vormde die kerk. Het zwarte gordijn hing er omdat het een tentoonstelling was die uitgelicht werd door spots aan de muur en dat gaf in het donker prachtige kleuren. Er werd ook een film vertoond over water, onder water, vanuit het water naar boven, door het water, boven water. Voorzien van bijpassende muziek.
    De tekst was in het Portugees, daar begreep ik niet veel van maar het was een bijzondere ervaring.
    Na een poosje weer op weg naar Octobus, onderbroken door het kopen van een blauwe, leren rugzak. Vorige keer ben ik met Margot in een tassenwinkel in Loulé geweest, ondanks dat ik geen tassenmens ben, en heb daar een schoudertasje gekocht waar ik erg blij mee ben. Toen ik er langs kwam moest ik echt even naar binnen waar ik die mooie rugzak vond. Dat past goed want ik ben wel een rugzakkenmens 😃 En toen ik langs een Chinese winkel kwam kon ik de verleiding niet weerstaan en heb plastic bloemen gekocht.
    Weer even op een terrasje, wat heb ik een zwaar leven 🤣
    Ik blijf vannacht maar op dezelfde plek bij de Aldi, morgen wil ik graag naar het kasteel.
    Maar waar laat ik die bloemen nou?

Naar Fuseta

November 12, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 18 °C

Plannen is duidelijk niet mijn sterkste kant. Ik zou naar het kasteel in Loulé vandaag, maar dat is gesloten tot dinsdag. Er was ook nog een kerkje dat ik wilde zien waarvan ik gelezen had dat het helemaal bedekt was met "delftsblauwe tegeltjes". Dat was natuurlijk een Nederlander die dat schreef. Portugal is bekend om zijn tegels en ze heten hier "Azulejos". In de 16e eeuw werden blauwe en witte tegels het meest gebruikt, wat de mode van het tijdperk van de "Portugese ontdekkingen" weerspiegelde.
    Op deze tegels werden belangrijke momenten uit de geschiedenis van Portugal, mythologische scènes en religieuze afbeeldingen afgebeeld.
    Maar ook deze kerk was zondags gesloten, wat ik voor een kerk heel bijzonder vind.
    Gelukkig had ik het door voordat ik er heen gelopen was. Zo blijft er nog iets over voor de volgende keer.
    Het was vandaag stralend mooi weer en ik besloot naar Fuseta te gaan en er een stranddag van te maken.
    Nou dat pakte ook even anders uit, rondom het strand was een hele grote Markt met tweedehands en antieke spullen, plantjes, gereedschap etc.
    Alle parkeerplaatsen waren vol, inclusief de plaats waar ik wilde overnachten. Gelukkig kon ik na een paar rondjes rijden bij het strand een plekje vinden.
    Heerlijk zo'n stranddagje met een zonsondergang als toetje.
    Morgen naar Margot om haar chalet op de camping te bewonderen en te voelen hoe het is op die camping te zijn. Wie weet voor de toekomst?

Camping Lagoao, Moncarapacho

November 13, 2023 in Portugal ⋅ ⛅ 18 °C

Vanmorgen nog even een rondje door Fuseta en dan koffie op mijn terrasje 😃 Octobus weer rijklaar maken om twintig minuutjes te rijden naar de camping in Moncarapacho. Heerlijk om weer eens op een camping te staan. Het tafeltje met de bloemen als eerste neergezet 💐
    Wat leuk om Margot weer te zien en wat is haar chalet leuk ingericht met een heuse waranda waar je heerlijk buiten kunt leven. Geen tijd om foto's te maken want we gaan meteen naar Olhoa om lekker te lunchen bij de Indian Hut.
    Daarna nog rondstruinen door de winkelstraten van Olhao en voordat we het wisten was het al donker.
    Terug op de camping nog even gebruik gemaakt van de vernieuwde bar waar een biertje of een wijntje maar 1 euro kost.
    Morgenochtend naar het landje van Margot, daar kijk ik echt naar uit, dat is toch een soort thuiskomen. Al is het dit keer omdat er een belangstellende komt kijken.

Camping life Moncarapacho

November 14, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 17 °C

Vanmorgen de luifel geïnstalleerd, Octobus wordt nu echt een woonwagen ipv een vervoermiddel. Wat is het op een camping toch zoveel leuker dan op de meeste camperplaatsen. Lekker het beddengoed in de wasmachine zodat het 's middags weer op het bed kan.
    Met Margot mee naar haar landje waar mensen kwamen kijken die geïnteresseerd waren.
    Wat is het toch een prachtig stuk grond. Al voelde het al wel alsof de ziel er uit was nu Margot er niet meer woont.
    Na de bezichtiging lekker door Moncarapacho lopen waar ik langs Divine Home kwam, bedrijf van mijn nichtje en haar man. Even binnen gevraagd of Chantal of Guido aanwezig waren, maar dat was jammer genoeg niet zo.
    Toen lekker op het rustige plein bij de kerk koffie gedronken.
    Het kleine kerkje en het naastgelegen museumpje bezocht.
    Weer terug naar de camping om te lunchen en smiddags pompoensoep maken voor 's avonds waar Conny en Bies, Nederlandse vrienden van Margot die op de camping wonen, ook voor uitgenodigd werden.
    Heerlijk buiten op de waranda koken, het echte buitenleven.
    's Avonds gezellig borrelen en daarna eten. Kletsen tot het ineens toch af begon te koelen en iedereen naar binnen ging.
    Een heerlijke rustige dag!

Niet van de camping afgeweest

November 15, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 18 °C

Vandaag geen sightseeing, heerlijk laat opgestaan en koffie gezet in mijn kleine koffiezetapparaatje. Lekker samen geluncht met Margot en 's middags alles uit de camper en na het schoonmaken alles er weer in. Ik ben weer klaar voor een nieuw avontuur.
    De plastic bloemen opnieuw gearrangeerd. Van een plastic fles een vaas gemaakt, gevuld met kattengrind. Maar dat was niet zwaar genoeg, hij waaide buiten steeds om. Nu eerst stenen onderin en dan kattengrind, dat is veel steviger.
    Tijdens het rijden op de bijrijdersstoel, goeie tip Franka, en op de camping op het buitentafeltje.
    Heerlijk buiten leven onder de luifel! Ik denk dat dit een plek is waar ik, als ik oud ben 😂, best zou willen overwinteren
    Morgen weer naar Olhao met een schone Octobus om overmorgen weer naar Culatra, naar Souwie, te vertrekken

Weer terug naar Olhao

November 16, 2023 in Portugal ⋅ ⛅ 19 °C

Wederom naar Olhao, helemaal leuk dat ik nu zonder navigatie mijn weg naar de markthallen kan vinden vanaf de camperplaats 😃
    Ging laat weg van de camping want het is 's morgens erg nat en ik wilde het popupdakje helemaal laten drogen voordat ik het dicht deed, bang dat het anders kan gaan schimmelen.
    Het was maar 20 minuutjes rijden en ik was rond 13.30 op de camperplaats. Heerlijk naar de boulevard en dit keer aan het eind de straatjes ingegaan. Maar eerst wilde ik proberen of ik een bezoek aan de conservenfabriek kon brengen waar vis ingeblikt wordt. Dat viel nog niet mee, ik werd een paar keer doorgestuurd tot ik bij een man terecht kwam die een vriend ging bellen die het ging proberen te regelen. Ze wilden mijn telefoonnummer en gaan mij bellen als het gaat lukken, fingers crossed🤞 🤞 🤞. In het gesprek werd al duidelijk dat de tonijn niet meer in deze fabriek ingeblikt wordt, dat gaat tegenwoordig naar Japan en wordt daar ingeblikt, wel een beetje een desillusie. Er zijn nog wel tonijnkwekerijen en in de fabriek worden nu smeersels gemaakt zoals tonijnsalade. Hopelijk gaat het lukken voor een van de komende dagen.
    Ik wilde naar galerie Zea en op weg daarheen kwam ik eerst door straten waar de geschiedenis van Olhao op de muren van een groot fabriekscomplex geschilderd is in zwart/wit, heel mooi gedaan!
    Uiteindelijk bij de galerie beland, dat was echt een piepklein winkeltje waar Zea boven haar werkatelier had. De duowerken waar twee geveltjes naast elkaar staan vond ik het mooist met de prachtige deuren en ramen. Ze gebruikt veel verschillende materialen zoals touw, gips en natuurlijk kurk.
    Op de terugweg naar de camperplaats nog even een biertje op het terras tussen de markthallen. Het was weer een fijne dag. Morgen naar Souwie op Culatra 😃

Wederom naar Souwie op Culatra

November 17, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 17 °C

Wat heerlijk om op zo'n prachtige dag naar Culatra te gaan. Eerst nog even in de markthallen kijken en dan koffie op het terras voordat ik naar de veerboot ga.
    Een prachtige dag op Culatra met Souwie, het terras op het strand weer klaargezet, wie heeft dat?
    Lekker eten en bij de zonsondergang borrelen en wat is die zonsondergang toch weer mooi!
    Ook wat weemoedig, dit is de laatste avond. Morgen gaan we naar Faro beach waar Souwie in een B&B slaapt en ik in mijn Octobus waarna ik haar zondagmorgen vroeg naar het vliegveld breng.
    Culatra heeft wel een speciaal plekje veroverd bij mij.
    Afsluiting van een heerlijke dag!