Cornelia/Octobus/Portugal 2.0

• 481kilometre
  • Gün 21

Dag Culatra.......

18 Kasım 2023, Portekiz ⋅ 🌙 18 °C

Vanaf gisteravond stond alles in het teken van het afscheid nemen van Culatra. Heel erg leuk om te zien hoeveel mensen Souwie kent op Culatra en vice versa, het helpt ook dat Souwie Portugees spreekt. Iedereen krijgt een hug en het "até a próxima vez" (tot de volgende keer) klinkt veelvuldig.
    We lopen een extra rondje en genieten van de mooie plaatjes. Door het lage water zijn er mensen op het wad aan het werk en de kleuren en lijnen zijn werkelijk prachtig. En dan moeten we toch naar de boot. Een paar vrouwen van Culatra, die ook met de veerboot mee gaan, helpen Souwie met de zware koffer alsof dat heel gewoon is.
    In Olhao aangekomen blijft Souwie wachten bij de veerboot terwijl ik Octobus op haal.
    En daar gaan we naar Faro island. Over de brug rechtsaf naar het restaurantje aan het begin van de authentieke vissershuisjes. Een heerlijke hamburgerplate gehad, door Margot getipt was ik er de vorige reis al geweest. Voelt best goed als je ergens de weg al weet 😃 En daarna een stukje over de plankier gelopen om naar de vissershuisjes te kijken. Het was tijd om in te checken voor de AirB&B kamer. Wat een prachtige kamer heeft Souwie daar met uitzicht op de Ria Formosa. Ik slaap in mijn Octobus op de parkeerplaats er naast.
    Later nog lekker een biertje/wijntje gedronken op een terras met 2 Engelse jongens die ook een kamer in de AirB&B hebben. Was erg gezellig en wat hebben we gelachen zeg 😂
    Al met al is het toch goed gekomen met de weemoed van het afscheid nemen!

• Gün 22

Faro island

19 Kasım 2023, Portekiz ⋅ 🌙 18 °C

Vanmorgen de zon op zien komen boven Ria Formosa. Vannacht vroeg ik me af wat toch dat steeds terugkerende lawaai was dat ik hoorde, bleken dat de golven van de Atlantische Oceaan te zijn. Om half 8 vertrokken we richting vliegveld dat slechts 8 minuten rijden is.
    Wat een overzichtelijk vliegveld zeg. Komt natuurlijk ook omdat het zo klein is, maar het kort parkeren terrein is 3 minuten lopen van zowel de vertrekhal als de aankomsthal en dat is bijzonder prettig.
    Nog even koffie met een pastel de nata als afscheid en daar ging Souwie..........
    Toch wel gek zo, wat zal ik nu eens gaan doen? Ik had nog geen plannen. Vorige keer was het rond het vliegveld heel mooi om rond te rijden dus dat ging ik doen. Daarbij kwam ik langs de mooie grote parkeerplaats waar de vorige keer nog een bord stond dat het verboden was voor campers, via de zij-ingang reed ik er op, ik zag geen enkel verbodsbord. Zou het dan toch mogen? Er stond een bord voor bussen, nou Octobus is ook een bus, dus vooruit maar ik ga daar staan. Wat een prachtige plek, ze hebben er zelfs planten en bomen geplaatst en direct aan Ria Formosa.
    Lekker op Veni Vidi Fietsie weer terug naar het begin van de vissershuisjes waar ik gisteren met Souwie een stukje gelopen had. Nu wilde ik het helemaal lopen en over het strand langs de Atlantische Oceaan terug. Heerlijk een tijdje op een geheel verlaten strand gezeten. Er lagen veel stenen in de meest vreemde vormen. Leuk om daar foto's van te maken, het was opkomend water en ja hoor ik kreeg het voor elkaar om een kletsnatte rok te krijgen omdat ik tijdens het fotograferen niet goed op het water lette 😃 Gelukkig was die binnen een kwartier weer droog met dat heerlijke zonnetje erbij. Naderhand nog even een terrasje pakken en weer op weg naar Octobus. Maar wat zag ik toen ik door de hoofdingang van de parkeerplaats fietste? Toch een bord verboden voor campers. Hadden ze dat vanmiddag snel even neergezet? Aan de andere ingang stond ook al zo'n bord, nee hè?
    Nog even naar de zij-ingang gereden waar ik de parkeerplaats opgereden was en gelukkig stond daar geen verbodsbord. Alleen dat bord dat bussen er mogen parkeren. Het is hier heerlijk rustig en ik kijk uit op Ria Formosa waar de zonsondergang aan de Atlantische Oceaan nog behoorlijk wat kleur aan meegeeft.

• Gün 23

Nog een dagje Faro island

20 Kasım 2023, Portekiz ⋅ 🌙 18 °C

Bijna helemaal alleen op die grote parkeerplaats bij Faro island. Vanmorgen op mijn fietsje naar Faro beach voor een koffie en een pastel de nata.
    Er zit wat speling in het achterwiel en dat voel je hier goed met die grote keien en grote gaten in de weg.
    Ik zat op een terras tegenover de ferry naar Faro en kwam op het idee om mijn fietsje vandaag na te laten kijken in Faro.
    Eerst even gebeld om er zeker van te zijn dat ze een vouwfietsje kunnen repareren, dat konden ze.
    Dus de ferry gepakt en daarna nog een kwartiertje fietsen.
    De monteur dacht het wel te kunnen maken en ik heb mijn Veni Vidi Fietsie achtergelaten met de mededeling dat ik niet meer dan 25 euro wil betalen. Ben benieuwd of dat lukt?
    Heerlijk door Faro weer terug gekuierd onderbroken door lunch op een terrasje. Ik zag onderweg een deur waar een andere deur overheen was gezet en even later nog een. Aan de bovenkant stak de oude deur er nog bovenuit. Waarom zou dat zijn? Na veel denkwerk kwam ik tot de conclusie dat de deuren van onderen meer rotten dan van boven en dat ze er dan gewoon een andere deur tegenaan zetten, dat die korter is boeit niet 😂
    Weer terug met de ferry, wat een heerlijk vervoermiddel is dat toch.
    Er zijn hele mooie wandel-/fietsroutes bij de camperplaats en ik besloot om een stuk te gaan wandelen.
    Eigenlijk miste ik toen mijn fietsje al want na al dat geloop in Faro was ik het halverwege zat en ik had tot het eind van de route willen gaan. Als ik mijn fietsje had gehad..........

• Gün 24

A woman with a mission

21 Kasım 2023, Portekiz ⋅ ☀️ 18 °C

Ja a woman with a very, very, very secret mission. Daarom kan ik het niet vertellen want dan is het geen geheim meer. Ik ga er helemaal voor under cover.
    Mijn Octobus is te opvallend, dus die heb ik vanmorgen bij Margot op het landje gestald en zij heeft me naar het busstation in Faro gebracht.
    Het eerste stukje kan ik dus wel verklappen: vandaag ga ik met de bus naar Lissabon 😃
    Jullie gaan dus ongeveer een week niets meer van mij horen, daarna zal ik laten weten wat de very secret mission was.
    Tot over een week!

• Gün 29

The secret revealed

26 Kasım 2023, Hollanda ⋅ ☁️ 8 °C

Ja hoe zit dat nou met die secret mission?
    Nou het zit zo: ik zit weer op Texel 😂🤣😂
    Waarom? Zoon Justus is gisteren 40 jaar geworden. Ze zeggen dat het leven dan pas begint. Daar wilde ik bij zijn aangezien ik ook aanwezig was toen hij dit leven 40 jaar geleden begon.
    Het was nog een hele reis om op Texel te komen. Dat komt doordat ik niet onnodig wil vliegen vanwege het klimaat. Dat resulteerde dus in een bijzonder lange reis. De 21e met de bus naar Lissabon waar ik de nachtbus naar Madrid nam die 's morgens 22e aankwam.
    Geprobeerd om met de bus of trein naar Amsterdam te komen. Dat zou nog eens 2 dagen duren omdat er veel overstappen waren waar je soms 6 a 8 uur moest wachten op de volgende aansluiting.
    Toen besloot ik dat dit niet onnodig was, je zoon wordt niet elke dag 40, en vanaf Madrid heb ik een vlucht geboekt naar Amsterdam. Het leek erop dat ik precies de laatste boot nog zou kunnen halen, maar de ns dacht daar anders over en ik miste op een minuutje na de trein van Amsterdam naar Den Helder. Ja wat nu............. Mijn broer en schoonzus gevraagd of ik daar een nachtje kon slapen, gelukkig waren ze thuis en ik ben daar heen gegaan. Wat leuk om zo onverwacht bij ze te zijn, heerlijk glaasje wijn, hapjes en kletsen. Slapen in een echt bed, douchen, heerlijk..............
    23e om 13.00 u begonnen aan de treinrit Zwijndrecht-Den Helder. En alweer allerlei vertragingen incl. uitvallen van de trein in Anna Paulowna. Wachten op de volgende trein naar Den Helder. Daar aangekomen zagen de Texelaars net de bus naar de boot wegrijden. Dat betekende een uur in Den Helder wachten. Leve het openbaar vervoer 🥵 Dan maar in Den Helder boodschappen doen voor de komende dagen want ik wilde niet de deur uitgaan omdat ik dan bekenden tegen zou kunnen komen waardoor de verrassing voor Justus niet zou lukken.
    Uiteindelijk op de boot van 18.30 op het fietsendek gebleven en in de bus kwam ik gelukkig geen bekenden tegen. Iemand zei tegen mij: in die tijd kun je naar Australië reizen 😂
    Op 25 nov was het eindelijk zover, met de bus naar De Koog naar de verjaardag.
    Wat was het fijn om er bij te kunnen zijn en iedereen weer te zien. Dat is toch echt mijn kostbaarste bezit ❤️
    En omdat ik had besloten dat dit niet onnodig was vlieg ik dinsdag van Amsterdam naar Faro, heerlijk gewoon dezelfde dag op de eindbestemming 😃
    Ik heb dus zo geheimzinnig gedaan en jullie voor de gek gehouden om te voorkomen dat Justus het via FindPenguins te weten zou komen.
    Ben wel benieuwd wat jullie allemaal dachten dat ik zou gaan doen?

• Gün 31

Terug in Moncarapacho

28 Kasım 2023, Portekiz ⋅ ⛅ 15 °C

Waar ik op de heenweg 3 dagen nodig had om op Texel te komen had ik vandaag slechts deze dag nodig om weer terug te zijn in Moncarapacho, wat een verschil!
    De vlucht naar Faro zou om 16.45 u van Amsterdam vertrekken. Ik had na de perikelen op de heenweg niet meer zo'n vertrouwen in de ns en voor alle zekerheid heb ik de boot van 10 uur genomen en je raadt het al natuurlijk geen files of uitvallen van treinen waardoor ik heel vroeg op Amsterdam cs aankwam. Dan maar even een pizzaslice eten en daarna door met de sprinter naar Schiphol.
    Heerlijk op mijn gemakkie zoeken waar ik moest zijn. Nog 2 uur wachten voordat we konden boarden. Maar er is altijd iets te zien waardoor je je niet hoeft te vervelen. In gesprek geraakt met een vrouw en een man die naast mij zaten. Zij kwamen heel vaak naar Portugal en gaven mij een paar adresjes van leuke Portugese restaurantjes rond Olhao en Moncarapacho.
    Daarna boarden, ik had stoel 3E bijna voorin het toestel en kon gelukkig nog net mijn rugzak in de bagagebak kwijt. Toen kwam er een vrouw die de stoel naast mij had. Zij wilde haar rolkoffer kwijt en zei tegen mij dat de bagagebakken alleen voor rolkoffers waren en dat ik mijn rugzak onder de stoel kwijt moest. Waarop ik zei dat dat niet kon omdat daar mijn tas al stond. Ze begon weer te zeggen dat ze het niet okay vond en dat ze net omgeroepen hadden dat alleen rolkoffers in de bagagebakken mochten. Nou ik had toch duidelijk gehoord dat er omgeroepen werd dat rolkoffers en grote rugzakken in de bagagebakken geplaatst moesten worden en zei haar dat. Ze vroeg aan mij waar zij dan haar rolkoffer kwijt moest. Een eindje verderop was nog plaats en ik wees haar daar op. Toen ze terugkwam begon ze er weer over dat mijn rugzak daar niet hoorde en ik deed of ik niets hoorde. Voor de vierde keer probeerde ze er over te beginnen en toen was ik het zat. Ik zei tegen haar "Kunt u het nog eens vertellen? Ik heb het nog niet gehoord" waarna ze er gelukkig het zwijgen toe deed.
    Ik raakte in gesprek met de buurvrouw aan de andere kant die opgehaald werd door een vriend in Faro en dan met de camper naar Marokko ging. Ik vertelde dat ik dat in januari en februari ging doen met mijn campertje. Een heel leuk gesprek en opeens zei de boze buurvrouw naast mij dat ze nu begreep waarom ik een rugzak mee had. Eerst deed ik of ik het niet hoorde want ik dacht dat ze opnieuw begon, maar dat was niet zo. Ze begon aan het gesprek deel te nemen en bood haar excuses aan voor wat er voorgevallen was.
    Ik eindigde met de telefoonnummers van allebei de buurvrouwen en ga misschien binnenkort wat met ze afspreken 😃
    Margot en Joao (haar vriend) kwamen me ophalen van het vliegveld en omdat we geen van allen nog gegeten hadden reden we naar een echt Portugees restaurantje/bar. Dat had ik echt wel gemist zo'n sfeerloze inrichting met een terras met plastic reclamestoelen, je raakt er aan gewend/gehecht.
    Heerlijke echte grote hamburgers met frietjes, 6 biertjes, twee koffie + een thee (totaal €31,50) later gingen we op weg om Octobus op te halen.
    En vanavond sta ik op de camping bij Margot, nagenietend van het bezoek waarin ik de familie weer gezien heb en bedenk ik hoe goed ik het heb 😃
    Best of both worlds 🎼🎵🎶

• Gün 32

Wachten op Veni Vidi Fietsie

29 Kasım 2023, Portekiz ⋅ ☁️ 18 °C

Vanmorgen weer vertrokken van de camping bij Margot. Bij het uitchecken kreeg ik van Coco, de eigenaresse, de nacht cadeau, ik hoefde niets te betalen 😃
    Vandaag zou ik mijn fietsje ophalen, die had een week bij de fietsenmaker gestaan. Nou dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ging er van uit dat ik m zo gevonden had, op dezelfde manier waarop ik m de vorige keer gevonden had, in Google Maps. Er kwamen 3 fietsenmakers naar voren die mij allemaal even onbekend voorkwamen. Maar ja je moet toch iets dus op weg naar nr. 1. Nee die was het duidelijk niet, dan zal het nr. 2 zijn. Maar ook dat was m niet. Het moest dan nr. 3 wel zijn. Maar oh jee, dat was m ook niet, geen verdere aanwijzingen meer. Toch maar uitgestapt om bij nr. 3 te vragen of zij nog een andere fietsenmaker wisten. Er zat een mevrouw achter de balie die gelukkig Engels sprak, maar opeens vroeg ze spreek je Nederlands? Dat was nog beter. Na veel zoeken en aanwijzingen gevende: het was op een soort industrieterrein, het treinspoor liep er langs en er was een park met een parkeerplaats met campers. De mevrouw ging nog even bellen met iemand en ja hoor gevonden, ze kon het op de kaart van Google Maps aanwijzen.
    Daar ging ik opgelucht weer op weg. Toen ik bij de parkeerplaats met campers reed ben ik daar gaan staan want intussen was de fietsenmaker dicht en ging om 15.00 uur pas weer open.
    Broodje gegeten en slowcook linzensoepje gemaakt, dat wil zeggen eerst even laten koken en toen in bed gezet.
    Even na drie uur kwam ik bij de fietsenmaker aan en zag Veni Vidi Fietsie al buiten staan, maar de vreugde was van korte duur want er was nog helemaal niets aan gebeurd. De monteur zei dat hij begrepen had dat ik 3 weken weg zou blijven en had er nog niets aan gedaan. Toen ik heel duidelijk zei dat ik een week had gezegd zei hij dat hij het verkeerd begrepen had, dat Engels niet zijn moedertaal was en dat als ik het in het Portugees had gezegd er geen misverstand zou zijn geweest. Wat moet je daar nou mee? Ik vroeg wanneer de reparatie dan klaar zou kunnen zijn waarop hij zei "morgen". Toen ik vroeg morgenochtend of morgenmiddag begon hij weer te zeggen dat het een misverstand was. Maar daar trapte ik niet in en herhaalde de vraag of het morgenochtend of morgenmiddag zou worden. Hij zei dat hij mij zou bellen als het klaar was. Maar ik volhardde in de vraag of dat morgenochtend of morgenmiddag zou zijn. Uiteindelijk zei hij dat het om 12 uur klaar zou zijn.
    Voor de zekerheid vroeg ik hem of hij wel goed begrepen had dat ik niet meer dan 25 euro wilde betalen en ja hoor dat kon hij zich nog wel herinneren.
    Dan maar een wandeling maken in de buurt en even achter de parkeerplaats was er echt een heel mooi park aan het water. Na lekker gewandeld te hebben nog even het spoor overgestoken naar een winkelcentrum waar ik bij de Pingo Doce heerlijk een chocolade croissant en een kopje koffie heb besteld, samen 1,39. De prijzen voor koffie zijn in Portugal ongekend laag en de koffie is altijd lekker.
    Teruggekomen op de parkeerplaats zag ik dat er veel campers en caravans staan waar mensen gewoon in wonen. Dat zie je aan alle spullen die buiten staan. Lekker mijn soepje uit bed, hij was goed gaar en de temperatuur was ook nog goed. Heerlijk dat slowcooken!

• Gün 33

Sao Bartolomeu de Messines

30 Kasım 2023, Portekiz ⋅ 🌧 18 °C

Lekker rustig aan vanmorgen want pas om 12 uur naar de fietsenmaker.
    Toen ik net koffie gezet had en lekker in het zonnetje zat kwam de Noorse buurman even buurten, nou ja hij probeerde indruk te maken door te vertellen wat hij allemaal gedaan had, hij was met een vriend onderweg en zonder dat ik er naar vroeg vertelde hij dat de vriend een bed voorin de camper had en hij het lekkere grote bed achterin. Dat het vooral duidelijk was dat zij geen setje waren. Vervolgens vertelde hij dat hij een huis had dat hij vroeger gekocht had voor 1 miljoen (kronen denk ik?) dat nu 10 miljoen waard zou zijn, dat hij nu miljonair was bla bla bla Aan mij vroeg hij niets wat eigenlijk best gek is. Toen ik zei dat geld niet het belangrijkste is in het leven moest hij zichtbaar omschakelen en begon te vertellen dat hij duikinstructeur was enz enz enz Toen moest ik mee om naar zijn sticker achterop de camper te kijken, was idd een leuke, maar ook weer zei of vroeg hij niets over mijn bestickering. Ik zei dat ik de bus rijklaar wilde maken en verdween naar binnen. Toen ik later weer naar buiten kwam vroeg hij of ik een paar dagen op deze parkeerplek bij hen wilde blijven. Nou nee, dank je wel, maar hoe zeg je dat? Ik zei maar niets.
    Om 12 uur bij de fietsenmaker. Ik vroeg of mijn fietsje klaar was en hij zei doodleuk dat hij daar nu mee ging beginnen. Ik ben blijven wachten want ik was bang dat het anders nog een paar dagen kon duren. Hij ging direct aan de gang en het zag er professioneel uit. Achterwiel er uit, met dopsleutels de speling er uit halen, vervolgens het wiel er weer in en draaien om te zien of het goed was. Nee hij was niet tevreden, wiel er weer uit en in een soort bankschroef gezet waardoor hij goed kon zien hoe het wiel draaide. Een paar spaken aangedraaid en toen was hij eindelijk tevreden. Nog even het zadel iets meer naar achteren gezet, gelhoesje gekocht (15€) voor op het zadel en de banden opgepompt. Het totaalbedrag was 30 euro (15 voor het zadelhoesje en 15 arbeid) dat is echt goedkoop!
    Hij ging ook nog even een rondje fietsen om te testen. Mijn Veni Vidi Fietsie is weer als nieuw 😃
    Toen ik weer terugkwam bij Octobus waren de Noorse buurmannen er niet, dus ik hoefde niets te zeggen en ben op weg gegaan richting Alte. Daar woont Susanne, de Duitse hippie die in Amsterdam op een woonboot gewoond heeft in de 70er jaren. We hebben voor dit weekend afgesproken.
    Eerst op een hele grote, lege parkeerplaats de rest van het linzensoepje opgewarmd en heerlijk gegeten. Het bleek het parkeerterrein voor het stadion te zijn, dan is het wel logisch dat het leeg is als er niet gevoetbald wordt.
    Vanaf 15.00 uur begon het te regenen. Richting Loulé dan maar en daar op een camperplaats gestaan, maar door die regen zag alles er zo mistroostig uit dat ik niet wilde blijven. Ik bedacht dat ik liever op een camping wilde staan en sta nu in Sao Bartolomeu de Messines op een mooie camping waar belachelijk veel Nederlanders staan. Toen de eigenaar kwam kijken bij mijn busje werd duidelijk waarom, hij is een Nederlander en dat trekt waarschijnlijk toch aan.
    Vannacht gaat het nog even goed regenen en morgen zal het overwegend droog en zonnig zijn.

• Gün 34

Zonnepanelen

1 Aralık 2023, Portekiz ⋅ ☀️ 15 °C

Gisteren op de camping zag ik dat iedereen hier mobiele zonnepanelen buiten heeft staan. Deze camping heeft geen stroomaansluiting vandaar de mobiele zonnepanelen. Veel verschillende soorten dus genoeg om te bekijken. De mensen waren heel aardig en legden uit hoe zij dat allemaal hadden aangelegd.
    Bleek dat er 4 mannen zijn die een solarteam hebben gevormd met elkaar. Eén van die mannen is goed in online goedkope zonnepanelen bestellen en de 3 anderen installeren die dan.
    Het bleek heel eenvoudig, zonnepaneel neerzetten, aansluiten op de accu's en klaar.
    Ja zo vertellen mensen dat die er verstand van hebben, maar ik heb dan een heleboel problemen want voor mij is dat niet zo zonneklaar.
    Vanmorgen ging een groepje wandelen en aansluitend koffiedrinken. Ik vroeg of ik ook mee mocht want het wandelen in mijn eentje met loslopende honden wordt een kwelling ipv ontspanning.
    Heel gezellig met zo'n 15 man op pad. Leuk koffietentje en op de terugweg inderdaad 2 grote loslopende honden, gelukkig kwamen ze niet heel dicht bij. In mijn eentje zou ik zo bang geweest zijn.
    Weer op de camping even naar Rob om te vragen wat de prijs van zo'n mobiel zonnepaneel is. Tussen de 120 en 240 euro incl de nodige stekkers en kabels erbij om aan te sluiten, ligt o.a. aan de capaciteit van het zonnepaneel.
    Dat valt reuze mee. Ze willen het ook voor me aansluiten. Dat had ik nooit gedacht dat ik in Portugal mensen tegen zou komen die dat zomaar voor een ander doen, voelt heel goed!
    Intussen is het mobiele zonnepaneel besteld inclusief alle materialen om aan te sluiten. Wordt tussen 5 en 13 december geleverd hier op de camping. Er hebben 4 mannen met hun hoofd in mijn kastje met elektrische aansluitingen gezeten en ze hebben overeenstemming bereikt over hoe ze het gaan aanpakken.
    Als het spul geleverd is krijg ik bericht en ga ik weer naar de camping en monteren zij alles, wat een luxe zeg!!! Wat zal ik er met name in Marokko veel plezier van hebben.

• Gün 35

Naar Susanne in Alte

2 Aralık 2023, Portekiz ⋅ 🌙 8 °C

Afscheid nemen op de camping waar ik nog maar 2 nachtjes gestaan heb, maar lijkt net of ik deze mensen al lang ken. Als het zonnepaneel binnen is krijg ik bericht en ga ik terug.
    Om half 12 heb ik met Susanne afgesproken in Alte boven bij de begraafplaats.
    Met haar auto rijden we naar haar huis. Ik had de indruk gekregen dat zij een appartement had en in mijn hoofd had zich het beeld van een nieuwbouwappartement gevormd. Niets was minder waar, wat een schattig oud huis in het centrum van Alte. Allemaal trappetjes, kamers, patio en lekker dakterras.
    Het weerbericht is de komende dagen veel regen en Susanne biedt aan om een paar dagen bij haar te blijven logeren. Wat een ontzettend gastvrij gebaar dat ik met beide handen aangrijp. Heerlijk lunchen met z'n tweetjes in dat leuke huis en dan een wandeling langs de Fontes in de regen met de paraplu ☔. Een heel mooi gebied, en rondom is de omgeving ook zo mooi.
    Op de terugweg lekker in het laatste zonnetje op een terrasje koffie.
    Als we het museumpje annex bibliotheek inlopen klinkt er muziek en we mogen doorlopen naar de bibliotheekruimte waar iemand optreedt met gitaar en zang. Het is echte Portugese muziek waarbij het publiek ook van zich laat horen, wat een leuke verrassing!