traveled in 21 countries Read more Netherlands

Baños en Quilotoa Crater lake

July 20, 2019 in Ecuador ⋅ ⛅ 16 °C

Vanuit Cuenca reisde ik per bus naar Baños. Zoals al het vervoer al maanden per bus gaat. Mooie routes door de Highlands in Ecuador.

Baños is een plaatsje in regenwoud-achtig berggebied en staat centraal voor avontuur. Je kan hier eigenlijk alles doen wat met outdoor activiteiten te maken heeft.

Ik verbleef in een basic appartement die ik deelde met Matthew. Een vriendelijke Amerikaan van 45 jaar die zijn baan heeft opgezegd en inmiddels 8 maanden aan het reizen is. In het appartement was geen warm water, maar wel een koffiezetapparaat. Zo deelden we onze passie voor een goede kop koffie in de ochtend.

De dagen in Baños heb ik een grootse waterval bezocht (zie filmpje), gemountainbiked over de Ruta de Cascades en een hike naar een viewpoint gemaakt.

Filmpje van de Pailon Del Diablo waterfall: https://youtu.be/DmRVS4yZcIY

Na Baños vertrok ik per bus Noord Oostelijk naar het bergplaatsje Chugchilán. Op de bonnefooi en ongepland naar de busterminals waar ik bij beide benodigde bussen 5 minuten voor vertrek kon instappen. Soms zit het mee.

Mijn backpack heb ik bij de overstap in Latacunga bij een willekeurig hostel tegen betaling gedropt zodat ik met day-pack verder kon reizen. Een paar uur per 'chicken bus' de bergen in naar meer rural area. Enigszins verbaasde blikken van locals als je als toerist in zo'n bus plaatsneemt.

In Chugchilán ligt in de middle of nowhere en vanuit daar startte ik een dag later een hike naar het Quilotoa Crater lake. Vijf uur hiken over heuvels, door velden en lokale villages. Erg mooi en een heel ander Ecuador. Inwoners met stijlvolle hoeden, traditionele kleding en lokale arbeid.

De Quilotoa Crater is een bekende highlight. Een vulkaan crater Lake op 3850 meter hoogte van 3 kilometer breed die 800 jaar geleden is ontstaan. Indrukwekkend. Er gaan ook allerlei daytours naartoe maar in vond het leuker vanuit een authentiek afgelegen plaatsje zelf heen te hiken - de route van de Quilotoa Loop. Wat achteraf en qua planning een goede keuze was.

Na Quilotoa en de hike per lokaal vervoer terug naar Latacunga om mijn backpack op te halen, daar een nachtje te blijven en de volgende dag per bus naar Quito, de hoofdstad van Ecuador te reizen.

Waar ik in een hostel verblijf, van Matthew de Amerikaan een lijst met 'Top 20 must do in Quito' heb gekregen en minimaal een week blijf om activiteiten te ondernemen. Vamos!

Een reis door Ecuador

July 18, 2019 in Ecuador ⋅ ⛅ 16 °C

Zuid-Ecuador: Vilcabamba en Cuenca

Vanuit Peru arriveerde ik in een klein charmant dorpje in het uiterste Zuiden van Ecuador. Ingeklemd tussen de bergen en het regenwoud gebied... Vilcabamba.

Een rustige bijna hippie achtige sfeer, een paar straten, enorm vriendelijke mensen en niet toeristisch. Alsof de tijd hier tien stappen langzamer gaat. Het brengt je tot rust....

De eerste twee dagen hier en nog een nacht verlengd. Een mooi welkom in dit mooie land. Waar overigens de Amerikaanse dollar de nationale valuta is.

Na Vilcabamba reisde ik met twee lokale bussen in 5 uur en door groen uitgestrekt berggebied door naar Cuenca. Gebieden die prachtig groen zijn en waar je om de paar kilometer weer een mooie foto wilt maken.

Cuenca is een historische stad in het Zuiden van Ecuador met veel expats én de thuisbasis voor vele Amerikaanse gepensioneerden (kwalitatief goede gezondheidszorg, lage kosten en in USA uitgeroepen tot 'best place in the world to retire'). Wat handig is want daardoor zijn er voorzieningen....

Cuenca is verrassend charmant en stijlvol. Een stad met prachtige architectuur, mooie gebouwen, cathedralen, markten, vriendelijke mensen, winkeltjes, authentieke koffie-, wafel-, chocolate en ijstentjes, leven op straat en natuur in de omgeving. Een dorpse sfeer zonder grote ketens of merkwinkels. Een mix tussen modern en oud. En alles op loopafstand. Een aantal dagen verbleven.

Naast koffie drinken, rondstruinen, naar de barber, hiken in de National Park Cajas en lezen in het park heb ik het scherm van mijn telefoon kunnen vervangen (glas was gebroken), mijn hike schoen laten repareren (zat een gat in), mijn was laten doen en nieuwe hiking pole aangeschaft (afgebroken tijdens een afdaling). Achterstallig onderhoud, hoort er ook bij als je een jaar reist......

Ecuador is tot nu toe een prachtig land om te zijn en doorheen te reizen. Ook zonder (....of juist zonder) de Galapagos Islands enorm veel te bieden.

De komende dagen reis ik richting onder andere Baños en Quilotoa (natuur en outdoor) en Quito (de hoofdstad). Ik ben benieuwd....

Grens oversteken naar Ecuador....

July 13, 2019 in Ecuador ⋅ ⛅ 20 °C

Met vier verschillende transportmiddelen in één lange push vanuit Noord Peru de grens met Ecuador overgestoken...

- 4 uur in een minibus en ingeklemd tussen Peruaanse locals door de bergen naar Jaén. Backpack op het dak....

- In de moto tuktuk naar de juiste bus terminal..

- Vanuit Jaén, Peru 12 uur in een bus (met non-stop films en geluid, waarvan twee films twee keer afgespeeld) de grens over (onverharde) bergwegen richting Vilcabamba, Ecuador..

- Stempels in het paspoort in een primitief migration gebouwtje bij de grensovergang tussen de bergen;

- In de avond ergens op de route alle passagiers de bus uit en gefouilleerd door militairen (waarschijnlijk op drugs) ;

- Na aankomst in Vilcabamba met een 4x4 truck taxi richting eindbestemming. Na 17 uur onderweg rond middernacht eindelijk een bed. Waar er niemand is om me in te checken en ik maar een bed in een lege kamer in duik.

Los van de duur, urenlange kronkelwegen en de ellenlange films (die volgens mij niemand kijkt overigens) is het zo tof om landen op deze manier te doorkruisen en met lokaal transport een grenspost te passeren. Het is voor mij het echte reis- en backpack gevoel....

Geen andere toerist gezien. Zelf organiseren brengt je (letterlijk) dichterbij culturen en de lokale bevolking.

Alle bustransporten deze hele maand door Peru reizen, tot aan Ecuador hebben me in totaal omgerekend 108 euro gekost. Muy barato.

Bienvenido Ecuador. Het vijfde (met Brazilië erbij zesde) land in dit Zuid Amerika avontuur....

Chachapoyas Amazonas - Peru

July 9, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 19 °C

Noord Peru...

Grootse groene omgeving in de Amazonas.

Bezoek aan de Kualap ruïnes (Pre Inca tijd, nog voor Machu Pichu) en hiken in het regenwoud rondom een van de hoogste waterfalls ter wereld: Gocta falls (770 meter downfall)....Read more

Santa Cruz Trek, Cordillera Blanca 4/4

July 5, 2019 in Peru ⋅ ☀️ 16 °C

Dag 4 - richting het eindpunt......

Als de wekker om 5.15am gaat wil ik eigenlijk nog in mijn slaapzak blijven liggen. Het is donker en veel spullen zijn koud en bevroren. Het tentzeil maar ook de fles water die buiten stond.

Half in mijn slaapzak en vanuit mijn tent begin ik het ochtendritueel. Geen tijd om rustig aan te doen als ik vandaag de trekking wil afronden. Water met vitamine C en een kop koffie op de stove, terwijl ik ondertussen ontbijt met brood en pindakaas.

Na alles te hebben ingepakt vertrek ik om 6.15. Volgens mijn berekening is het vandaag een tocht van ruim 8 uur, waarmee ik voor 3pm het dorpje Cochabamba het eindpunt kan bereiken. Daarna is er vanuit daar geen vervoer meer terug naar Huarez. Dit zou geen ramp zijn, ik heb eten en kampeerspullen bij me, maar wil dit stuk van de route nu eigenlijk ook in drie dagen volbrengen.

Het wordt een prachtige dag hiken door de Santa Cruz Valley. De hele dag kom ik maar enkele hikers en een paar tourgroepjes die de andere kant op lopen tegen. Enorm diverse landschappen en uitzichten. Maak foto's en stop regelmatig even, ook om mijn schouders te ontlasten. Mijn backpack zit niet meer helemaal goed - al enkele jaren en aantal trekkingen oud, en dat merk je. Ik track mijn looptijden zodat ik weet hoelang ik tussendoor kan pauzeren. Mijn vertrektijd blijkt gaandeweg goed getimed en hoef niet te haasten. Behalve gewoon uren doorlopen.

Na ruim 8.5 uur onderweg kom ik rond 14.00 aan bij het eindpunt van de trekking. Dit is de ideale tijd om nog terug te kunnen komen in Huaraz. Nu de trekking is afgerond begint namelijk de terugweg naar Huaraz, op eigen gelegenheid en lokaal vervoer. Twee collectivo zijn vanuit twee dorpjes nodig en een terugreis van in totaal 4 uur. Ik loop naar een hoofdweg opzoek naar vervoer.

De collectivo's sluiten gelukkig goed aan en rond 18:00 ben ik weer terug in het hostel. Dan nog huurspullen terugbrengen, douchen en relaxen....

De foto's zijn een mooi aandenken. Maar het echte aandenken is het gevoel en herinneringen die je tijdens zo'n trekking ervaart.

Dit was weer een parel van een tocht. Geweldig weer, prachtige uitzichten, geur van natuur en vrijheid.

'While trekking, the pace of the normal life seems to be absurd'.
    Dat is het mooie aan meerdaagse hiking in de natuur.....

Voor alle foto's van de trekking en de bergen zie HIER:

Santa Cruz Trek, Cordillera Blanca 3/4

July 4, 2019 in Peru ⋅ ☀️ 18 °C

Dag 3 - de klim naar Punta Union Pass

Ik sta om 5.45 op want wil niet te laat beginnen. De route vandaag is relatief lang door de klim naar Punta Union.

Na een ontbijt , spullen inpakken en een uur hiken start de klim naar het hoogste punt van de trekking. Hier merk je de hoogte in ademhaling. Het kost energie en op de klim van zo'n 2 uur zie je ook andere hikers strugglen. Dit gaat niet (alleen) om conditie, maar vooral omgaan met hoogte. Het zijn hoogtes zoals ook bijvoorbeeld toeristische bergtrekken in Nepal...

Door het afzien en korte ademhaling vervloek je zo'n klim op sommige momenten maar oh wat zijn de uitzichten toch gaaf. We lopen uitzonderlijk dichtbij Mount Taulliraju (5830 meter). Je krijgt deze uitzichten alleen als je ervoor werkt, niet mogelijk voor daghikes, geen dagjesmensen en geen autowegen richting een viewpoint. Alleen hikers en een aantal ezels met bagage voor tourgroepen die de trail met groep en gids lopen.

Na het bereiken van de Punta Union bergpas strekt zich aan de andere kant een 360-graden panorama uitzicht op op Cordillera Blanca toppen en met lakes en de Santa Cruz valley in de verte. Niet te omschrijven, ook de foto's doen er geen recht aan. Breathtaking views....

Zie een korte video die ik maak op dit punt hier: https://youtu.be/14N2acUBib4

Ik lunch op de top, maak foto's, geniet van het mooie weer en begin dan aan een lange afdaling. Afdaling over een pad met zand en stenen.

Als ik na de lange afdaling om 13.00 aankom bij een standaard campground voor deze dag, besluit ik door te lopen. Scheelt meters voor de volgende dag en ik voel me nog redelijk goed. En zo vroeg aankomen op een campsite, wat niet meer is dan een grasveld in de volle zon (geen voorzieningen oid), betekent nog zeker 8 uur niets doen.

De route gaat nog verder omhoog naar een Lake Arhuaycocha met uitzichten op bergtoppen, Alpamaya en Quitaraju. Zo'n 2.5 uur lopen. Omdat het morgen een stuk van de trail weer terug is leg ik mijn backpack na anderhalf uur hiken naast de trail in de bosjes. Op een plek waar ik een mooie kampeerplek heb gespot, en loop met daypack nog zo'n half uur omhoog. Dat scheelt enorm. Ik bereik de Lake Arhuaycocha op 4450 meter. Omdat het al later op de middag is heb ik de lake voor mezelf. Niemand in de buurt. Stilte en prachtig uitzicht....

Als de zon langzaam achter de bergen verdwijnt is het is tijd om terug af te dalen naar mijn backpack en dito kampeerplek. Vandaag 9.30 uur onderweg geweest (18 km en 1100 hoogtemeters). Weer een nacht wildkamperen op een prachtige plek. Niemand in het vizier, uit de wind en de vallei met uitzicht op bergtoppen van +5900 meters, waaronder de Alpamayo. Daar sta ik dan met mijn tentje. Ik haal mijn hart op.... Zo'n plekje en ook wildkamperen, volledig zelfvoorzienend was al jaren een bucketlist wens.

'The pyramid shaped Alpamayo is considered one of the most beautiful mountains in the world.'

Aan de andere kant van de Vallei het uitzicht op de Artesonraju mountain (6025m) die het icoon is voor het Paramount Pictures movie-intro's.

Precies voor het donker rond ik alle avondrituelen in en rond 19.00 mijn tent in op wat te lezen en wat te schijven. Meer kan je niet doen. Je leeft in het moment. Geen WiFi, geen TV, geen nieuws, geen mensen. Maximaal unplugged.

Verder ben ik vandaag zo'n stuk verder gelopen dat het reëel is dat ik deze Santa Cruz trekking niet in de standaard vier maar in drie dagen kan volbrengen. Dat betekent dat ik morgen anderhalve dag in één moet lopen en vroeg moet vertrekken om vanuit het eindpunt nog vervoer naar Huaraz te kunnen krijgen.

De wekker zet ik om 5.15 am. We gaan het zien..

Santa Cruz Trek, Cordillera Blanca - 2/4

July 3, 2019 in Peru ⋅ ☀️ 18 °C

Dag 2 - Start van de Santa Cruz trekking

Na het inpakken, klaarmaken en ontbijten loop ik in de vroege ochtend het park uit richting een bergweg. Opzoek naar het punt waar ergens een collectivo zou moeten langskomen die mij naar het startpunt van de Santa Cruz trail kan brengen. Er zijn geen vaste tijden want een collectivo wacht bij het vertrekpunt tot er voldoende mensen in het busje zitten. Na een half uur wachten komt er een busje langs en kan ik mee.

Backpack op het dak en twee uur door berggebied met haarspeldbochten en hobbelige wegen richting het beginpunt van de trail. Wat ook een risico is want onderweg horen en zien we enkele dozen van het dak vallen en moeten we stoppen om te reorganiseren.

Na een rit worden we afgezet in Vaquieria en start de trail. Een mooie route wat me op dag 1 op sommige punten aan Zwitserland doet denken. Deze route gaat licht omhoog, door lokale dorpjes, groene velden met koeien en besneeuwde bergtoppen op de achtergrond.

Door de hoogte van het gebied (tussen de 3800 en 4800 meter) en backpack van zo'n 15kg is het toch weer inkomen voor mijn lichaam. Lima lag op zeeniveau en dat vraagt daarna weer aanpassing.

Na 4 uur lopen en bij de voor deze route standaard campsite besluit ik nog een uurtje door te lopen, omdat dat meters scheelt voor de volgende dag.

Als het na een uurtje 16.00 is, mijn schouders inmiddels pijn doen door het gewicht van de backpack en ik in de uitgestrekte vallei een prachtig stukje gras zie, besluit ik daar spontaan mijn tent op te zetten. Een tweede nacht wildkamperen. Niemand die ik zie. Alleen tussen de bergpieken. De plek ligt op zo'n 4100 meter boven zeeniveau.

Als de avond valt maak ik eten, doe voorbereidingen en wacht en lees tot ongeveer 21.00 om te kunnen slapen. Wederom een heldere sterrenhemel. En wederom koud....

Morgen gaat de klim verder richting het hoogste punt van de Santa Cruz trekking, op 4750 meter boven zeeniveau....

Santa Cruz Trek, Cordillera Blanca - 1/4

July 2, 2019 in Peru ⋅ ☀️ 18 °C

Een solo trekking met tent en backpack in Parque Nacional Huascaran, in de Cordillera Blanca ('Witte bergketen'), Peru.

Avonturen beleven.

Een prachtig weather window ontstond in de Huaraz regio, zag ik toen ik in Lima was. Zon en droog na een periode van regen en sneeuw. Huaraz stond al een tijdje op mijn lijstje en in de bergen betekent dat niet wachten maar je kans moet grijpen.

Vanuit Lima de 8 urige bus geboekt naar Huaraz. Huaraz is de uitvalsbasis voor het hiking paradijs in Peru: Parque Nacional Huascarán. Je kan hier de meest variërende trails hiken, van 1 tot 12 dagen achtereenvolgens.

Cordillera Blanca ligt in de Andes en omvat meer dan 25 bergentoppen van 6000+ meter en meer dan 700 afzonderlijke Glaciers. Dit soort besneeuwde bergen zou je niet snel met Peru associëren, maar toch zijn ze aanwezig. Sommige bergtoppen zelfs verkozen tot mooiste ter wereld. Het totale gebied is 3400 km² groot. Huaraz ligt in het Noorden van Peru en wordt in veel standaard reisschema's overgeslagen omdat die zich meer op Zuidelijke gebieden en Bolivia richten, zoals Cusco en Puno.

Ik koos voor de klassieke Santa Cruz trekking in combinatie met Laguna 69. De Santa Cruz trekking is met Laguna 69 zo'n 75 kilometer lang en telt 2700 hoogtemeters.

5 dagen en 4 nachten op pad. Met tent eten en bepakking. Zelf organiseren en zonder gids. Het kost voorbereiding en in totaal neemt zo'n trekking dan ook ongeveer een week in beslag. Eten plannen, route plannen, lokaal vervoer.... Je moet denken aan een aansteker tot aan waterfilter tabletten. Kortom, organiseren. Voor de volledige lijst voor wat ik tijdens zo'n tocht in mijn backpack meeneem, zie de opsomming onder deze post :-).

Weer een trekking. Waarom? Het brengt je op de mooiste plekken, omdat dit het mooiste natuurgebied is in Peru, ik inmiddels geacclimatiseerd ben, goede conditie heb opgebouwd en de tijd heb. De tijd om een week te nemen voor hiking. De perfecte manier om te unpluggen. En te geniet van de bergen en natuur.

Dag 1 - Laguna 69 met overnachting

Op zondag vertrok ik om 4.30 in de nacht met een tour als transport, one way, naar Laguna 69. Dit is drie uur vanaf Huaraz en handig omdat er geen direct openbaar vervoer maar deze plek is. Laguna 69 is een populaire dagtour, die ik ik in dit geval combineer met meerdaagse Santa Cruz trekking. Het beginpunt van de Santa Cruz trekking ligt in de buurt en anders blijf je op en neer rijden. Mijn backpack en camping gear na aankomst in het Nacional Park ergens op weg naar de Laguna 69 naast de trail in de bosjes gelegd, zodat ik die op de terugweg kon oppikken en met daypack de klim naar de Lagune 69 kon doen. Wel een klein risico, want als die backpack weg is of gaan koeien ermee aan de haal heb ik een probleem :-).

Laguna 69 ligt op 4600 meter boven zeeniveau. De hike is ongeveer drie uur omhoog en twee uur afdalen. De contrasten op de top van het turquoise water in combinatie met Glacier toppen zijn prachtig. Als ik de Laguna bereik, lees en lunch ik wat want ik heb de tijd.

Na de klim en afdaling gaan alle tourgangers om 3 uur weer met de bus terug naar Huaraz en blijf ik met tent en bepakking als enige achter. Om de nacht alleen in de natuur door te brengen. Wildkamperen. De afgelopen maanden wel regelmatig gekampeerd in remote areas, maar altijd met anderen in de buurt. Dit was wildkamperen. Een plek uitgezocht met beschutting van bomen en naast een riviertje voor water. Niemand in de buurt, ook geen andere hikers of kampeerders. Heerlijk uit de comfortzone. Het spannende, het oncomfortabele, de stilte, de totale duisternis om je heen..... Meer back to basic gaat het niet worden.

En terwijl de tientallen tourgangers nog in de bus terug op weg naar Huaraz zitten (zo'n drie uur rijden), zet de schemer en kou zich in en maak ik eten voor de tent op de stove.

Het is nieuwe maan en de sterrenhemel is geweldig. De volledige Melkweg is zichtbaar, planeten en zelfs vallende sterren. Ik maak foto's, staar naar de hemel, zoek sterren met mijn Sky finder app in de volledige duisternis. Met alleen het geluid van mijn ademhaling en het beekje.

Ik slaap met 4 lagen, twee truien en ondanks dat mijn mountain slaapzak bestand is tegen -9 cold temperatuur doe in de nacht als ik wakker word nog mijn gehuurde dawn jacket erbij aan vanwege de kou.

Als ik om 6.00 opsta is de tent bedekt met een laagje ijs. Het is een koude nacht geweest.

Op naar dag 2.

p.s. - voor de geïnteresseerden, onderstaand het lijstje van wat mee gaat voor 4 - 5 daagse trekking ... :-)

70 liter Backpack

Stove
    Bestekset
    Camping pan
    Camping drinkbeker

4x oatmeal voor ontbijt (afgemeten)
    4x muesli voor in oatmeal (afgemeten)
    4x rijst/ pasta voor avondeten (afgemeten)
    4 mini zakjes pasta saus
    1 mini zakje parmazaanse kaaspoeder
    1 mini zakje oregano kruiden
    2 kruidentabletten
    1 avocado
    3 blikken tonijn
    4 zakjes instant soup
    8 sportrepen
    4 proteïne repen (indien beschikbaar)
    4 electrolyte tabletten (indien beschikbaar)
    3 zakken noten
    1 zakje snoep
    1 rol chocolade koekjes
    2 broden
    1 pak wraps
    2 spuitzakken pindakaas /jam
    4 bananen
    4 tabletten vitamine C
    Chocoladspoeder (voor door oatmeal)
    Koffiepoeder

1 Northface wind/regenjack
    1 pet
    1 muts
    (regenbroek)

En zo leer je elke keer weer verfijnen :-).

Peru, Zuid Amerika & backpack life...

June 30, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 10 °C

Tijd voor een rijtje. Wist je dat......

- Ik alweer tien maanden onderweg ben, al tien maanden uit mijn backpack leef en tien maanden elke week weer op pad ben... Duizenden kilometers. Duizenden indrukken. Het verveelt nog niet... Al komt het einde langzaam in zicht. Een einde aan de reis van mijn leven....

- Peru drie klimaatzones heeft en het in Lima winter is? Gijs, bewolkt en fris;

- In Arequipa en Huaraz het juist weer boven de dertig graden is;

- Ik me de afgelopen drie weken meer dan 70 uur in bussen heb doorgebracht om me over land te verplaatsen....

- De lange afstandbussen in Peru relatief luxe (kunnen) zijn met optie tot stoelen die 180 graden achterover buigen? Inclusief boarding room van te voren en steward en toilet aan board. De bussen stoppen overigens nergens en voorbereiding en eten en water inslaan is dus belangrijk;

- In Peru iedereen in de lange afstandbussen van te voren wordt vastlegd met handycam?

- Ze in de bussen in Bolvia en Peru altijd films op het centrale TV schermen afspelen. Met hard geluid. Soms uren slechte film achter elkaar. Crazy. Bose QuietComfort earplugs noodzakelijk;

- Je in Peru bij veel lokale eettentjes voor zo'n 6-8 soles, omgerekend 1.60 euro een twee gangen keuzemenu kan krijgen. Menu del Dia. Voornamelijk bestaande uit een homemade soep en veelal een gerecht met rijst, kip, salade, papa's fritas en kop thee;

- In Zuid Amerika meer spullen dan eten op straat worden verkocht. Het is in Zuid Amerika soms zoeken is naar goedkoop lokaal streetfood, terwijl dat in Azië op iedere hoek te krijgen is;

- Ik afgelopen week het nationale gerecht van Peru Cuy (Cavia) heb gegeten;

- De hompen vlees hier op markten gewoon rauw aan de haken hangen. Niet zoals in Nederland in stukjes en gekoeld ;

- In Peru veel nepgeld in omloop is en elk biljet dat je uitgeeft eerst uitgebreidt geïnspecteerd wordt;

- Ik geniet van de vrijheid op reis en mijn backpack steeds lichter aan het worden is. Alles wat overdone is kan je loslaten, en alles is overal wel te koop;

- Ik al meer dan 500GB aan reisfoto's en video's in de cloud heb geupload....;

- Mijn neefje Vic toen ik vertrok in mij arm lag, en inmiddels al kan lopen - en ik de filmpjes daarvan regelmatig even (terug) kijk tijdens lange busreizen....

- Ik al weken geen druppel alcohol heb gedronken;

- Mijn reisbudget voor het eerst bijhoud met een app en in Peru tot nu toe, omgerekend gemiddeld 28 euro per dag heb heb uitgegeven. Dit bedrag is inclusief alles (accommodaties, bussen, activiteiten zoals ticket Machu Pichu, Colca Canyon etc, huren hike gear, was, kapper, boodschappen en eten). Komt als je dit door rekent neer op zo'n 850 euro voor een volle maand in Peru reizen;

- Ik in heel Zuid Amerika nog niet ziek ben geweest (afkloppen). Ook niet in Bolivia, tot verbazing van veel reizigers die ik hierover spreek. Komt vast door mijn periode in India... Niets weerstaat India. (ook de drukte in Lima is nog geen 5% vergeleken met India...)

- In Zuid Amerika overal maar dan ook overal een TV aanwezig is en aan staat. Iedere winkel, dierenarts, tandarts, bakker, restaurant heeft minimaal één TV... Copa America Footbal is nu ook bezig en je kan de wedstrijden live volgen terwijl je door de straat loopt;

- Ik mijn was al maanden doe bij een lokale 'Lavandaria's'. Was brengen, wegen, paar euro afrekenen en een paar uur later opgevouwen ophalen. Soms raakt er wel een kledingstuk kwijt en moet ik even terug;

- Lima een soort urban jungle is met meerdere gezichten? Druk, veel verkeer basic, maar ook en luxe wijk Miraflores aan de kust met dure merken, palmbomen en Westerse ketens, waar veel toeristen verblijven. Mijn Airbnb lag meer in de jungle, wel heerlijk lokaal en authentiek..

- Ik in Lima, Miraflores een Starbucks ben ingelopen voor een kop koffie om sinds lange tijd even Westerse sfeer op te snuiven...

- Het internet tijdens de hele reis nergens zo snel is als in Nederland - we zijn verwend wat dat betreft;

- Ik sinds lange tijd ook weer Chinese toeristen in Peru heb gespot? De vakantiegangers langzaam op gang komen...... En Nederlanders altijd op afstand al te herkennen zijn;

- Het beeld wat veel mensen hebben bij 'Zuid Amerika' (onveilig) in de landen waar ik heb gereisd totaal niet strookt met mijn ervaringen hier. ... In alle ZA landen tot nu toe geen onveiligheid, chaos en/of overdreven temperament ervaren (wel regelmatig harde muziek en dans overigens). In tegendeel... Mijn telefoon een keer in een bus uit mijn broekzak gegleden, werd ik gewaarschuwd. Regelmatig na het afrekenen weggelopen en teruggeroepen omdat ik nog wisselgeld kreeg en dacht het genoeg was. Of een keer wisselgeld vergeten en later teruggekregen. Mensen zijn over het algemeen juist relatief rustig, soms temide. Werken hard om hun geld te verdienen, met kleine handeltje of verkopen van bijvoorbeeld snoepjes. In Zuid Oost Azië ervaar je veel meer chaos, geluid en moet je wat meer op je hoede zijn voor sneaky scams, dubbele prijzen voor toeristen etc. Moest hier erg aan wennen dat dat hier niet zo is... Het is relatief comfortabel en modern reizen in Zuid Amerika;

- Ik een sleeve van mijn Bose QuietComfort headphone verloren was en daardoor versneld per bus naar Lima ben gereisd om een nieuwe te kunnen krijgen bij een van de weinige Bose retailers in Zuid Amerika. Bose Quiet Comfort is voor mij nummer 1 lifesaver op reis. Zeker tijdens lange busritten en in hostels. Ik kan wel zeggen: ik kan niet zonder;

- Ik in grotere steden de laatste maanden regelmatig een Airbnb privekamer heb geboekt en top was als afwisseling de hostels. Geweldige ervaringen bij lokale mensen in lokale authentieke buurten met een eigen plekje om een huis of appartement. Voor mij de openbaring in Zuid Amerika. Alleen maar positief en tegen relatief goede prijzen (9 a 10 euro per nacht);

- Ik de afgelopen week de eerste aflevering van de Break Free aflevering weer heb teruggekeken. Voor mij een inspiratie voor het leven en deze reis. De aflevering: https://www.bnnvara.nl/breakfree/videos/2856

- De hike en trekking mogelijkheden in heel Zuid Amerika ongekend mooi, gaaf en veelzijdig zijn;

- Ik de afgelopen maand 50 uur en 160 km heb gehiked;

- Ik me opmaak voor een nieuwe vijfdaagse bergtrekking met backpack en tent in het Cordillera Mountain in National Parc Huascaran....... Vertrek vannacht om 4.30;

- Ik daarna als het lukt qua tijd en budget nog per bus door Noord Peru, Ecuador en Colombia wil reizen voor ik weer terugkeer naar Nederland...... Dit betekent dat het reistempo iets omhoog gaat. Een prachtige kans om deze landen over land te combineren.....

Beste mensen... Geniet van de vakantieperiode en het zomerweer in Nederland.

Groet uit Zuid Amerika!

#aroundtheworld