Backpacken Azië

January - March 2016
A 47-day adventure by Marius Read more

Dag 47 & 48: Khao Sok National Park

March 11, 2016 in Thailand ⋅ ⛅ 18 °C

We gaan voor twee dagen de jungle in in het Khao Sok National Park. Men vermoedt dat het een van de oudste regenwouden is die er bestaat, dat maakt het al speciaal.

Om 9 uur staan we weer paraat om opgehaald te worden. We moeten eerst nog een uurtje rijden met onze groep van 14 man. 4 Nederlanders (waaronder wij) 2 Spanjaarden en 8 Duitsers. Een gezellig groepje. We vervolgen de reis per longtail boot naar onze floating bungalow waar we de nacht verblijven.

We hebben een uurtje de tijd om even te zwemmen in het meer en bijna iedereen slaat dat verfrissende aanbod natuurlijk niet af. Na het zwemmen staat er een lekkere Thaise lunch voor ons klaar. We eten de buikjes rond en maken ons op voor de tocht door de jungle en grot.

Met het bootje varen we naar het startpunt van de hike. Nok is onze gids vandaag. We moeten wat riviertjes oversteken en zoals werd gezegd kon je dat niet doen zonder natte voeten te krijgen. We soppen verder in onze schoenen om na een paar uur aan te komen bij 'the cave'. We stoppen onze droge kleding in de drybag en gaan verder in zwemkleding aangezien het water tot nekhoogte kon komen. Iedereen krijgt een hoofdlampje om nog wat te kunnen zien in het donker. We komen behoorlijk veel spinnen tegen en padden. Spinnen met een grootte die je liever niet te vaak tegen komt. Nok heeft niet gelogen en om sommige stukken moet je zelfs een stukje zwemmen om verder te komen.

Na de grot is het nog een half uurtje de jungle door en zijn we nog op tijds voor de zonsondergang bij onze slaapplek en nog eens duik in het meer. Na het diner staat er nog een night safari op het programma om nog wat wilde dieren te spotten. Dit betekend zittend in een bootje langs de oevers varen. Wij vroegen ons af hoe je dat kon zien in het donker, maar de gidsen hadden goed licht. Echter hebben we niet veel gespot behalve wat vleermuizen en toekans.
    De sterrenhemel daarentegen was adembenemend. Nog nooit zo veel sterren gezien. We sluiten de avond af met nog wat biertjes met onze groep.

Om 6.45 uur staat de ochtend safari op de planning en gaat net als de avond ervoor met de boot. Hier komen we opnieuw toekans tegen, adelaars en zelfs wat langoorapen.

We schuiven aan het ontbijt en nemen onze spullen mee voor de 2e hike, naar een andere cave. We merken dat deze hike een stuk pittiger is omdat het voornamelijk omhoog gaat. Wanneer we uitkomen bij de grot krijgen we opnieuw een lampje wat we weer hard nodig hebben.
    Bijna overal waar je keek zaten spinnen van elk formaat. Aan het plafond hingen honderden vleermuizen en zelfs een slang hebben we gezien. Gelukkig konden we uiteindelijk weer naar buiten want erg fris rook het er ook niet. We lopen het steile pad weer naar beneden wat ook lekker warm is haha. Na de lunch onderaan de berg, worden we na 2 uurtjes weer af gezet bij het Evergreen house om nog een nachtje te slapen voordat we onze laatste bestemming aandoen.

Dag 46: Reis naar Khao Sok

March 10, 2016 in Thailand ⋅ ⛅ 18 °C

We checken uit bij ons hotel en worden opgepikt door een minivan die ons naar Khao Sok gaat brengen. We steken het water 2x over met de veerpont van Ko Lanta naar Krabi. Na ongeveer 4 uur komen we aan op het busstation in Krabi, waar we vervolgens een uur later een andere minivan in stappen voor het laatste onderdeel van de reis naar Khao Sok. In de veronderstelling dat we nog maar anderhalf uur hoeven te rijden wordt dit een makkie.

Echter proberen we onderweg wat bordjes te lezen, wat al best lastig is, en komen we er uiteindelijk toch achter dat het iets langer gaat duren. In plaats van 1,5 uur was het 4,5 uur. We komen 's avonds laat aan en zien ook niet zo goed waar we terecht zijn gekomen. Het heet Evergreen House. We worden uiterst vriendelijk ontvangen door een ouder koppel, die ook nog een lekker maaltje voor ons maken. We slapen die nacht tussen de jungle geluiden in een bamboe hutje. Voor de volgende 2 dagen hebben we een toertje geboekt in het national park zelf om echt de jungle in te gaan.

Dag 40 t/m 45: Ko Lanta

March 4, 2016 in Thailand ⋅ ⛅ 18 °C

We nemen de boot naar het wat grotere maar veel rustigere eiland Ko Lanta. Vooraf hebben we geboekt bij hotel Lanta Sabai voor één nacht. Het bevalt echter zo goed dat we wat extra nachten bij boeken om heerlijk te relaxen. Na een minuutje lopen komen we uit op een van de vele stranden. Dit is een klein strandje. We gaan op wat strandbedjes liggen onder een parasolletje en genieten van het fijne uitzicht op de zee. Overal vind je kleine schelpjes en schieten krabbetjes voor je voeten weg.

De volgende dag gaan we naar een nabijgelegen strand, Klong Nin. Deze is een stuk groter en nog fijner en zachter zand. Ook hier vertoeven we een dagje op een handdoekje en onder een parasolletje, ditmaal bij een strandtentje waar we de hele dag van drankjes worden voorzien. Vervolgens eten we op het strand bij Otto's met een prachtige ondergaande zon met de mooiste kleuren.

We keren terug naar het hotel voor een lekkere verfrissende douche en maken ons op voor de Jungle party in Mong's bar waar we telkens flyers van zagen. De eigenaar (Mong) van de bar vindt het bijzonder leuk om aan iedereen gratis shots te geven uit een fles met een, gelukkig dode, Cobra erin. Daarnaast heeft hij ook nog een kleine slang die hij met regelmaat aan de bargangers aanbied om rond de nek te hangen voor een foto. Na dit verleidelijke aanbod te hebben afgeslagen komt Mong met zijn nieuwe spelletje. Met een hamer, hakmes, hakbijl en boormachine gaat hij razendsnel tussen te vingers door voor een gratis shot. Terwijl hij ondertussen ook de nodige alcoholische versnaperingen tot zich neemt is Marius blij dat hij dit begin van de avond heeft gedaan. Tussendoor lopen er nog wat beesten los en in het bijzonder een eend en een hond die beste vrienden blijken te zijn en niet van elkaars zijde wijken. Na de heerlijkste sterke cocktails lopen we terug naar het hotel, waar we al snel in slaap vallen.

De daarop volgende dagen chillen we onder andere bij het zwembad van ons hotel en eten we weer lekker tussen de locals voor een goedkoop maaltje. Om toch wat meer van het eiland te zien dan alleen het strand en het zwembad huren we een scooter om het redelijk vlakke eiland te verkennen. We starten aan de westkust van het eiland waar we ook verblijven en rijden langs de kust de strandjes af naar het noorden waar de pier ligt. Tijdens een stop met een kopje koffie kijken we naar de rest van de route. We besluiten de oostzijde van het eiland eerst te verkennen. Na wat kleine dorpjes en vis-, rubber- en fruitplantages langs te rijden komen we bij onze volgende stop.

We zijn bij de mangrovebossen aan de oostkust van het eiland en regelen een privé toertje in een longboat bij onze gids Sayid. Deze laat ons al varend in ongeveer een uur tijd de flora en fauna van de bossen zien. Zo stoppen we onder andere aan de rand van het bos om een groep mangrove-apen te voeren die in dit gebied leven.

Tijdens het rijden zijn er vele mooie uitzichtpunten en we stoppen nog maar eens voor een verfrissend drankje. Als we onze weg willen vervolgen komen we er helaas achter dat we ALWEER een lekke band blijken te hebben. Het is niet veilig om nog door te rijden naar een repair shop (die minimaal 15 minuten rijden verder ligt) dus vragen vriendelijk of de bareigenaar ons wil helpen. Hij neemt contact op zodat ze naar de bar toe komen.1,5 uur later en een fiks bedrag armer kunnen we gelukkig weer door.

We rijden verder naar het zuiden en rijden via 'old town' verder door naar een sea gypsy village. De sea gypsies zijn de oorspronkelijke bewoners van het eiland en zijn nog steeds voornamelijk vissers.

Vanuit het zuiden moeten we weer terug richting het noorden omdat er geen weg is om het eiland rond te rijden. Halverwege het eiland besluiten we nog een stuk van de westkust mee te pakken om een mooi ander strandje te bezichtigen en een stukje van het nationale park te bezoeken.

We keren terug naar het hotel voor een snelle verfrissende douche om de avond af te sluiten op het Laanta Lanta festival in Old town. Een jaarlijks festival met traditionele muziek, lekker eten en drinken en leuke winkeltjes. Tot slot komen we nog oude bekenden Tom, Nin en Leia en praten we even bij over onze ervaringen.

Om nog de omliggende eilanden van Ko Lanta te bezoeken boeken we een toertje. We stappen aan boord met ongeveer 20 medepassagiers onder leiding van Soaph (de gids), de kapitein en nog een boatboy. Er staan 4 eilanden op de planning waar we onder andere zullen snorkelen en zwemmen. Wederom is de zee weer prachtig mooi helder zodat we de onderwaterwereld kunnen bekijken door onze duikbrillen.

We maken een stop bij de Emerald Cave. Een grot waar je doorheen moet zwemmen en waar het even pikdonker is. Spannend! Vervolgens kom je uit op een 'geheim' eiland waar volgens de legende de piraten hun schatten verborgen hielden. Na een goed verzorgde lunch maken we nog één stop om een speciaal soort grote vleermuizen te zien.

's Avonds eten we bij een van de vele BBQ restaurants op het eiland, Baan Peek Mai. Hier kun je de vangst van de dag bewonderen, waarna je kunt kiezen welk soort vis je bereid wilt hebben. Wij kozen voor een stuk van een meter lange barracuda en laten die op twee manieren bereidden. Eén in een curry en de ander van de barbecue. Beiden smaakten overheerlijk. Een mooie afsluiting van een aantal dagen op dit heerlijke eiland.

Dag 38 & 39: Phi Phi Islands

March 2, 2016 in Thailand ⋅ ⛅ 34 °C

We gaan door naar één van de bekendste Thaise eilanden. De Phi Phi Islands. Om 8:00 uur worden we opgepikt door een minivan voor ons guesthouse. Tijdens het wachten raken we aan de praat met een Chinese man die ook in ons guesthouse was verbleven. We wisselen ervaringen uit over de reis tot nu toe en de beste heer vertelt vervolgens smakelijk over zijn negatieve ervaringen met Cambodjaanse dames van lichte zeden. De minivan zet ons een kwartiertje later af bij een van de pieren van Krabi.

Hier nemen we de boot die ons anderhalf uur later bij het mooie eiland afzet. Witte stranden en azuurblauwe zee, dat is waar we op dit moment aan toe zijn.

We gaan weer op zoek naar een slaapplek en komen er al gauw achter dat de prijzen hier een stuk hoger liggen dan we gewend zijn. Uiteindelijk komen we terecht bij
    B.B. Guesthouse, wat op het eerste gezicht prima lijkt. Echter komen 's nachts de kakkerlakken tevoorschijn en jagen we die weer de kamer uit zodat we rustig kunnen slapen.

Overdag genieten we van het heerlijke strand met kristalhelder water. We bekijken de zonsondergang op het strand en wanen ons echt in vakantiesferen.

's Avonds veranderd het strand in gezellige plekjes waar je kunt zitten en genieten van diverse fire shows. Jonge mannen die zwaaien met stokken vol met vuur, wat ons erg gevaarlijk leek, maar er ook spectaculair uit zag. Onder het genot van wat cocktails gaat de avond langzaam over in de nacht.

Dag 37: Krabi Town

March 1, 2016 in Thailand ⋅ ⛅ 32 °C

Na een nachtje nabij het vliegveld te hebben geslapen pakken we de locale bus naar het centrum van Krabi.

We struinen wat rond op zoek naar een slaapplek voor die avond en kijken tegelijkertijd uit naar een plek om te ontbijten. Dat laatste vinden we eerst, we ontbijten bij May & Mark's, een koffie/broodjeszaakje dat ook niet had misstaan in een grote stad in Nederland.

Na het ontbijt zoeken we verder naar een slaapplek. We komen uit bij B&B House en boeken een kamer met gedeelde badkamer. Dit keer zijn we wel zo verstandig om ook even de badkamer te bezichtigen, zodat we er zeker van zijn dat deze er in ieder geval is..

Na de inactiviteit van gisteren besluiten we de rest van de dag Krabi wandelend te verkennen. Na het centrum en uiteraard bijbehorende tempel, die we na Angkor even links laten liggen, komen we uit op de pier die we zo goed als helemaal aflopen. De temperaturen zijn inmiddels flink opgelopen en na een urenlange wandeling lopen we weer richting het centrum. Daar aangekomen komen we tot de ontdekking dat we de sleutel van ons guesthouse (de buitendeur) en van onze kamer kwijt zijn geraakt. De lange weg nogmaals afgaand vinden we de sleutels gelukkig onder een boom waar we tussentijds gestopt waren.

Weer terug in het centrum vinden we dat we wel iets te drinken hebben verdiend en ploffen we neer bij het eerste de beste leuk uitziende tentje. Hier blijven we zitten tot de temperatuur weer wat is gedaald. Na een verfrissende douche bij B&B lopen we die avond eerst de souvenirwinkels en een Thaise variant van de Bijenkorf af. Na de toch iets meer westerse maaltijden van de afgelopen tijd hebben we inmiddels weer wat meer zin gekregen in echt Thais eten. We belanden dan ook op een locale avondmarkt waar je naast vers fruit en groente ook een avondmaaltijd kunt kopen. De Thaise gastheer van het tentje dat we uitkiezen laat ons eerst al zijn gerechten proeven. Na een keuze te hebben gemaakt mogen we vervolgens naast de locals plaatsnemen op een van de plastic stoeltjes die al klaar staan. Thais eten op z'n best!

Dag 36: Reis terug naar Thailand, Krabi

February 29, 2016 in Thailand ⋅ ⛅ 25 °C

Onze reis duurt nog ongeveer 2,5 week op dit punt. Omdat we vinden dat dit te weinig tijd is om én de Thaise eilanden én Bali aan te doen hebben we besloten Bali voor nu over te slaan. In verband met onze visa (bij aankomst per bus =15 dagen, bij aankomst per vliegtuig = 30 dagen), en omdat het lange reizen ons zo nu en dan ook een beetje opbreekt, hebben we ervoor gekozen per vliegtuig naar Zuid-Thailand, Krabi, te gaan.

Na het ontbijt en het uitchecken begint ook hier de reis weer met de welbekende Tuk-tuk, die ons naar het vliegveld brengt. Het vliegveld van Phnom Penh is redelijk klein en de bijbehorende tax-free shops hebben we dan ook snel gezien. We vliegen eerst van Phnom Penh naar het tweede vliegveld van Bangkok, Don Muang. De vlucht duurt een klein uurtje en we verbazen ons er beiden over dat er zelfs in die korte tijd altijd nog tientallen medepassagiers naar de toilet gaan en dat de vliegtuigmaatschappij, AirAsia, het presteert om meerdere malen langs te komen met eten, drinken en souvenirs. Na een tussenstop van drie uur op het vliegveld van Bangkok, waarin we direct dineren, vliegen we door naar Krabi. Ook nu is het: opstijgen, vijf minuten vliegen en vervolgens alweer de daling inzetten. Iets meer dan een uur later landen we op Krabi.

Eenmaal aangekomen in Krabi staat er iemand met onze namen op de een bordje te wachten. We worden verzocht plaats te nemen in een minivan. Het is ons niet direct duidelijk wat hier nu precies de reden voor is, maar blijkbaar is dit de manier waarop ze omgaan met het vervoeren van ruimbagage bij vluchten met een tussenstop. De minivan leidt ons namelijk naar een wat verder gelegen bagageband waar onze backpacks al op ons liggen te wachten.

Met al onze bezittingen weer bij ons pakken we een taxi naar het guesthouse dat we de avond daarvoor al via internet hadden gereserveerd. Het guesthouse ligt dichtbij het vliegveld wat ons, gezien het late tijdstip van aankomst, niet onverstandig leek. Eenmaal bij het guesthouse aangekomen bleek de gereserveerde kamer echter vergeven. De eigenaresse probeerde uit te leggen wat er gebeurd was en blijkbaar had ze in het verleden nogal veel last gehad van mensen die niet op kwamen dagen. Hierdoor stuurde ze tegenwoordig een sms'je en indien deze niet beantwoord werd, werd de kamer aan iemand anders toegekend. De gastvrouw was echter zo behulpzaam om ons naar een nabijgelegen hotel te brengen en hier voor ons te regelen dat we hiervoor dezelfde prijs betaalden als we bij haar gedaan zouden hebben. Toen we de kamer zagen waren we best blij met de dubbele boeking, zo'n luxe hebben we het deze reis nog niet gehad.

Dag 35: Sightseeing in Phnom Penh

February 28, 2016 in Cambodia ⋅ ☀️ 33 °C

Na de heftige dag van gisteren is het programma van vandaag een stuk luchtiger. We gaan de voornaamste bezienswaardigheden van de hoofdstad langs en starten na het ontbijt bij het Royal Palace complex. Onderweg krijgen we de gebruikelijke scam te horen dat deze vandaag gesloten is en dat we een tourtje voor andere bezienswaardigheden kunnen boeken. De beste heer vriendelijk negerent lopen we vervolgens het complex van de koning van Cambodja, Norodom Sihamoni, binnen.

Naast het woonhuis van de koning, dat niet bezichtigd kan worden, bestaat het complex uit 20 overige gebouwen. We bezoeken de tempels, pagodes, tentoonstellingen en verlaten het complex twee uur na binnenkomst.

In de inmiddels brandende zon lopen we via het Independence Monument richting de Sorya Market. Een groot overdekt winkelcentrum waar we het na een uurtje rondlopen en een kopje koffie wel hebben gezien.

We lopen verder en komen terecht op een lokaal overdekt marktje. Tijdens een manicure en pedicure voor Amber krijgen we een kort lesje in Khmer, de taal die ze spreken in Cambodja. Dit blijkt toch lastiger te onthouden dan gedacht, maar we kunnen haar toch vriendelijk bedanken.

Vervolgens ploffen we neer bij Café Fish, een barretje aan de rivier, tijdens cocktail happy hour voor de heerlijke verfrissende creaties.

Na deze welverdiende tussenstop verkennen we de Night Market aan de riverside. Een uitgebreide markt waar Kmerse kleding, etenswaren en souvenirs worden aangeboden.

Dag 34: Choeung Ek & Tuol Sleng (S-21)

February 27, 2016 in Cambodia ⋅ ☀️ 34 °C

Een heftige dag staat op het programma. De relatief recente geschiedenis van Cambodja is gruwelijk en het is daarom goed om ook hier bij stil te staan.

Na het gebruikelijke onderhandelen over de prijs brengt onze remorque chauffeur Sabuin ons vandaag naar een tweetal gedenkplaatsen. Als eerste stoppen we bij het Choeung Ek Centrum voor Genocide, 15 kilometer ten zuiden van Phnom Penh. Het centrum staat beter bekend als een van de 300, en het meest beruchte, Killing Field in Cambodja.

Iedereen ontvangt bij entree een audioguide waardoor de hele tocht een heel indrukwekkend en persoonlijk geheel wordt. Iedereen zit in zijn eigen wereld terwijl de gruwelijke verhalen over de Rode Khmer, Democratisch Kampuchea, Pol Pot en de opvolgende genocide de revue passeren. Wanneer de verhalen afgelopen zijn is het ondanks de drukte stil, gesproken wordt er nauwelijks.

Een burgeroorlog waarin uiteindelijk meer dan drie miljoen Cambodjanen om het leven kwamen en waarbij het dragen van een bril of het hebben van zachte handen genoeg reden was voor de dood. De vreselijke verhalen worden nog heftiger door de menselijke resten die nog steeds aan de oppervlakte verschijnen van de massagraven. De gedenkstupa met hierin 17 etages met menselijke schedels is absoluut gruwelijk. Nog heftiger is wellicht de boom waartegen pasgeborenen dood werden geslagen door de Rode Khmer.

De tweede stop brengt ons bij Tuol Sleng (S-21), het voorportaal voor Choeung Ek waar gevangenen werden gemarteld om bekentenissen los te krijgen. Ook hier wordt met een audioguide gewerkt wat exact hetzelfde effect heeft als op Choeung Ek. Tuol Sleng is waarmogelik nog visueler dan Choeung Ek. De cellen, martelkamers en martelwerktuigen zijn allemaal in tact gebleven en laten niets aan de verbeelding over. Ook een uitgebreide fotorapportage van gemartelde en uiteindelijk overleden gevangenen is verschrikkelijk. De audioguide geeft dan ook niet voor niets meerdere malen aan dat sommige kamers wellicht beter niet betreden kunnen worden en dat enkel het luisteren naar de audioguide op een plekje in de centraal gelegen tuin ook kan volstaan.

Dag 33: Reis naar Phnom Penh

February 26, 2016 in Cambodia ⋅ 🌬 26 °C

Met de minivan vanuit de grens van Cambodja naar Siem Reap nog in ons achterhoofd besluiten we voor het vervolg van de reis te kiezen voor een hotel bus. De hotel bus wordt omschreven als een bus waarbij iedereen bij zijn/haar hotel opgehaald wordt en vervolgens met slechts één stop voor eten of drinken in 5 uur tijd de eindbestemming en hoofdstad van Cambodja Phnom Penh zal bereiken. Iedereen heeft een eigen stoel en er zit airco in de bus, wij zijn verkocht. Om 12:45 staat de beloofde pick-up voor de uiteindelijke bus netjes voor de deur en nog geen kwartier later zet deze ons af bij het busstation.

Daar blijkt helaas al snel dat we een van de weinige toeristen zijn in de toch vrij volle bus. Als we even later vertrekken en de temperaturen oplopen is ook van airco geen sprake. Tot slot stopt de bus ook om de haverklap om locals in of uit te laten. We zijn dus uiteindelijke in een, iets luxere, locale bus beland. We bereiden ons dus voor op een reis die in ieder geval langer gaat duren dan 5 uurtjes.

Uiteindelijk komen we 7 uur na vertrek aan in de hoofdstad. We slaan de aanbiedingen van de wachtende tuk-tuks af en lopen in een half uurtje naar de riverside waar vele barretjes en restaurantjes gevestigd zijn. Na het diner zoeken we ons hotel, het Golden Noura Pub & Restaurant op.

Dag 32: De tempels van Angkor (2/2)

February 25, 2016 in Cambodia ⋅ 🌙 29 °C

Wanneer we rond 07:45 uitchecken bij het Cool Rock Hostel staat Lee al buiten op ons te wachten. De dag hiervoor hadden we natuurlijk al heel wat gezien maar vandaag staan er ook nog een heleboel tempels van Angkor op het programma.

Lee brengt ons allereerst naar wederom een bergtempel, ditmaal genaamd Pre Rup, Hindoeïstische (eind 10e eeuw). Deze tempel onderscheid zich voornamelijk van de anderen door zeer goed bewaard gebleven en gedetailleerde graveringen en een prachtig uitzicht vanaf de top.

Naast het tempelgeweld van gisteren en vandaag hebben we ervoor gekozen om vandaag ook twee andere bezienswaardigheden te bezichtigen. Onderweg naar de volgende tempel laten we Lee dan ook eerst stoppen bij het Banteay Srey Butterfly Camp. Het enthousiasme van de lokale gids die ons door de kleine botanische tuin leidt en alles over de vlinders uitlegt maakt deze korte stop bijzonder.

Voor de volgende niet-tempel-stop van vandaag gaan we eerst verder door naar de tempel Banteay Srey. Deze Hindoeïstische tempel (eind 10e eeuw) ligt ver buiten het complex van Angkor en is pas in 1914 ontdekt door Franse archeologen. De tempel dankt zijn naam, grofweg vertaald als 'tempel van de vrouw', aan het feit dat alles zo gedetailleerd is versierd dat dit enkel door vrouwenhanden gedaan zou kunnen zijn.

Voor de tweede niet-tempel-stop verzoeken we Lee het Cambodian Landmine Museum op te zoeken. Hier wordt duidelijk welke gevolgen de Vietnam oorlog heeft gehad voor Cambodja en de vele landmijnen die nu nog steeds in de meer landelijke gebieden liggen. Het verhaal achter het kleine museum is bijzonder. Oprichter Aki Ra maakte landmijnen op verzoek van dorpelingen handmatig onschadelijk en nam ze mee naar huis. Toen er meer en meer mensen vroegen of ze zijn verzameling mochten zien besloot hij hier een museum omheen te bouwen. Het entreegeld wordt gebruikt om nog meer landmijnen in Cambodja onschadelijk te maken.

We rijden terug naar Angkor waar we allereerst de hindoeïstische tempel (eind 10e eeuw) East Mebon bezoeken. Even denken we dat Lee zich heeft vergist. Deze tempel is namelijk vrijwel identiek aan het vandaag eerder bezochte Pre Rup. Deze tempel hebben we dan ook waarschijnlijk in recordtijd bezocht.

Ta Som is de volgende stop. Deze boeddhistische tempel (eind 12e eeuw) in de stijl van Bayon is een miniatuurversie van het eerder bezochte en door de jungle verzwolgen Ta Prohm. Vooral de oostelijke ingang van dit complex is een plaatje waarbij een gigantische wurgvijg de helft van de ingang volledig bedekt heeft met zijn wortels.

De volgende tempel op het programma is Neak Pean. Deze kleine boeddhistische eilandtempel (eind 12e eeuw) begint zich midden in het grootste meer van Angkor en is enkel te voet te bereiken.

De één na laatste stop maken we bij de boeddhistische complex (eind 12e eeuw) Preah Khan. Dit gigantische complex werd vroeger gebruikt als klooster en als school voor naar schatting zo'n 1.000 boeddhistische monniken.

We rijden vervolgens via de North Gate van Angkor Thom naar Phnom Bakheng. Deze boeddhistische tempel (eind 9e eeuw) is de oudste tempel gevonden op Angkor en bevind zich bovenop Bakheng Hill. Op dit hoger gelegen plekje besluiten we Angkor af te sluiten met een zonsondergang.

Helaas kunnen we geen extra nachtje boeken in het Cool Rock Hostel, wat ons erg goed bevallen was, we gaan dus voor een nachtje verhuizen en hebben online gereserveerd bij Advisor Angkor Villa. Na het zien van de kamer, en vooral de badkamer, zijn we blij dat dit in ieder geval maar voor één nachtje is..

's Avonds lopen we over de Night Market waar we dineren en vervolgens onze vermoeide voeten een half uur laten masseren bij één van de velen massagesalons.