New Zealand
Northland

Top 10 Travel Destinations Northland:

13-3 Tutukaka

March 13, 2019 in New Zealand ⋅ ⛅ 23 °C

De weg is drukker dan ik dacht, geen vluchtstrook. Een auto met trailer haalt mij in met 130 terwijl er iemand van de andere kant komt. Die vliegt vol in de remmen en redt zo het vege lijf. Het was zo eng dat ik pas na een minuut schrok. Ik kom daarna niet meer in de "wat fietsen we leuk" stemming. Gelukkig is Tutukaka niet ver. Omdat de organisatie die mij aanbevolen was morgen geen trip heeft, ga ik nu met een andere duiken, voor minder geld en inclusief opfris instructie voor mijn PADI. Had ik eerst ook geen zin in, maar nu ben ik er helemaal blij van dat ik het ga doen. Ze konden mijn diploma op Internet nakijken!Read more

14-3 Tutukaka: duiken

March 14, 2019 in New Zealand ⋅ ⛅ 21 °C

Ik moet een testje invullen, waar vervolgens niets mee gedaan wordt. Met de boot naar de Poor Knights islands, zo door Cook genoemd omdat hij het op een dode ridder vond lijken. Onderweg doet de reddingshelicopter een oefening. Op locatie spullen in elkaar zetten en aantrekken, hup het water in. Net als 36 jaar geleden (!) heb ik moeite met mijn oren klaren, al gaat het gelukkig iets beter. En eenmaal beneden gaat het goed. We doen wat oefeningen (masker klaren, regulator opvissen, samen lucht delen) en dan al aan de duik. Prachtig, het is volgens Jacques Cousteau dan ook een top 10 locatie. Na de lunch tweede duik met zijn vieren, ik blijf last van mijn oren houden nu, bij ieder op of neer pijn of geluid. Het is weer erg mooi, roggen, zeeanemonen, ontelbare vissen. Fantastisch. Maar het gedoe met die meters en opletten kan me nu niet boeien, ik voel me minder vrij dan met snorkelen. Maar super gaaf om hier gedoken te hebben. In de lunchpauze en na afloop nog naar de grootste zeegrot en de grootste boog. In de grootste grot groeien varens ondersteboven: licht komt weerspiegeld van zee en voedingsstoffen door het dak van de grot. Foto mislukt helaas.
    Mijn oren zitten 's avonds nog steeds dicht.

16-3 Whangaruru South: snorkelen

March 16, 2019 in New Zealand ⋅ ☁️ 22 °C

Ik denk dat ik moe was, ik moet weliswaar 3 keer plassen 's nachts, maar desondanks is tot half 8 slapen wel een record. En zonder de kinderen sliep ik misschien nog wel.
    Ik mag een snorkel en masker lenen van de achterburen en ga 's morgens en 's middags langs de rotsen snorkelen. Vooral 's morgens bij laag water erg mooi, ik kijk een langstaart rog in de poppetjes van zijn ogen! Boekje en spelletje.Read more

18-3 Russell: zeilen

March 18, 2019 in New Zealand ⋅ ⛅ 22 °C

Wát een leuke dag, gewoon een beetje jammer dat het voorbij was.
    Eerst een wandelingetje door het oudste dorp van NZ en naar de oudste kerk.
    Nadat ik Jamie op de ferry heb zien gaan, met een grote zeilboot mee. Kapitein zegt dat hij het erg leuk vindt om me aan boord te hebben. Hij blijkt het te menen, als ik terug kom mag ik bemanning zijn! Van een afstandje dolfijnen gezien, gesnorkeld, wandelingetje op een eiland. Zeester gezien (bijzondere) en op mijn hand gehad: jemig wat een zuigkracht; met haartjes! Heerlijke lunch en muffins en ik mocht heel veel sturen. Beetje gênant richting de anderen. Ik heb 1 keer een poging gewaagd en het roer over gegeven, maar besloot dat het niet mijn probleem was en heb er van genoten een keer het lieverdje van de juf te zijn. A breath of fresh air noemde hij me net in een e-mail. Zijn schoondochter werkt in Auckland voor een fietsprogramma, ik moet maar eens contact opnemen. Ga ik doen.Read more

20-3 Kerikeri: watervallen

March 20, 2019 in New Zealand ⋅ ☀️ 22 °C

Eerst de lange wandeling naar de Wharepuke waterval en de Rainbow Falls, stukje wandelpad ri dorp. Ik loop anders dan gepland maar kom daardoor wel recht voor de New World uit. Kan ik mooi nieuwe oats kopen. Klein stukje dorp, weer wandelpad en naar de kleine en de Te Wairere waterval. Dat laatste stuk op en neert wat meer, waardoor het eigenlijk net wat te ver is. Maar het is prachtig. Alleen: als het al 3 maanden niet geregend heeft, zijn de watervallen niet maximaal😳.
    Nog een heel stuk middag om te lezen.

21-3 Kerikeri: Pagoda

March 21, 2019 in New Zealand ⋅ ☀️ 21 °C

Het regent als ik wakker word. Da's een teken: ik blijf nog een dagje. Het is hier zo vredig, heerlijk. Hele dag op mijn reet zitten lukt niet, na de lunch wandel ik (in het mooiste weer van de wereld) naar het nagebouwde Maori vissersdorp. Best aardig, niet specta, maar het kost ook maar 10$. Onderweg een zwemmende Pūkeko, oudste fruitboom, missiehuis en een Pa. Alles op een kluitje op 10 min afstand. Zo ben ik lekker snel weer terug. Ik kan mijn boek zelfs op een bed lezen op het viewing deck. Eind van de middag gaat het gelukkig weer regenen. Wat zit ik hier lekker. Er worden gebedsvlaggen opgehangen, ook leuk.Read more

22-3 Slimkapje (Paihia)

March 22, 2019 in New Zealand ⋅ ☀️ 23 °C

Goh, denk ik vanochtend, ben ik eigenlijk niet al bij die fietsroute? Uh, al voorbij. Slimkapje.
    Ik besluit eigenlijk al dat ik terug ga, als ik zie dat ik dan langs Kawakawa kom, met het Hunderdwasser toilet. Dus zéker terug. Maps and me geeft weer dezelfde spannende route door het bos. Moet kunnen volgens de camping baas. Dus bij de afslag en het grote hek, laad ik mijn fiets af, til hem over de hefboom en kijk dan pas of ik goed zit. Uh nee, de volgende. Slimkapje. Dus weer alles er af en een stukje doorfietsen. Met die tweede keer zeulen verrek ik iets in mijn rug. SK.
    Die afslag heeft een hek en geen weg. Nog eens goed kijken: klopt, Maps geeft een voetpad. Gaan we niet doen. Had ik eigenlijk al meteen kunnen zien. Dus retour hek 1 en afladen. SK! Grrr. En ik kan niemand de schuld geven😖.
    Gravelpad door een productie bos wat leuker is dan verwacht. Raar om daar van dat pampasgras en zo te zien. Wel weer een beetje steil bij veel vlagen en dat met een kleddernatte tent. Gelukkig heb ik wel bijna geen eten meer, dat scheelt gewicht. Moet weer afladen aan het eind, raak even mijn kluts kwijt maar gelukkig zijn daar fietsers die de weg weten. Bij de lunch eindelijk mijn dotterel gescoord volgens mij (niet de banded) en in het bos een vrouwtje Tomtit maar dat weet ik niet zeker.
    Na boodschappen kom ik aan op de eerste camping ooit, die plaatsen heeft die steeds duurder worden naarmate je dichter bij het water komt. Tijd genoeg voor de was. 599 hoogtemeters in 31 km, wel een beetje raar hoor.

27-3 Kaitaia

March 27, 2019 in New Zealand ⋅ ☁️ 22 °C

Ik ben er klaar mee. Klaar met die steile korte kut hellinkjes, waardoor je op zeeniveau begint, aldoor klimt en op zeeniveau eindigt. Klaar met die snert snelweg. Klaar met die kaalgegeten hellingen. En eigenlijk ook klaar met een land waar de enige bebouwing langs een weg voornamelijk bestaat uit farms en scholen. En tussen dode possums door zigzaggen zal ook nooit hoog in mijn top 10 van leuke dingen eindigen. Zó mooi, het noorden, je kan er wel 2 maanden fietsen. Ja, omdat je niet vooruit komt.😟
    Het begon nog wel aardig met geen zonsopgang en Manganui, maar dat was al zwaar.
    Mijn geplande kampeer exercitie in Awanui mislukt, omdat er een mega storm aan lijkt te komen. De eigenaresse van het motel waar je soms kan kamperen, durft het niet aan. De vorige keer dreef haar gevulde zwembad omhoog. Ze belt rond voor me, zo lief. Nog 8 km naar Kaitaia. Met windkracht 8 in je rug en zo plat als een pannenkoek is een snelweg een stuk leuker. Ik ben er al voordat ik het weet. Ik boek een bed in een backpackers, het voelt ook echt onheilspellend. Doe boodschappen, hartverlamming: portemonnee kwijt. Gelukkig weet ik het weer: ligt onder mijn kussen. Ik koop lekker heel veel sushi, heb ik trek in. Morgen met de bus naar Cape Reinga.

400 KM sind geknackt :)

October 28, 2019 in New Zealand ⋅ ☁️ 18 °C

Zuallererst- es geht uns gut. :)

Ja, es plagen uns ein paar Wehwehchen und ich (Kerstin) musste auch schon pausieren. Unsere Körper sind es leider doch nicht gewohnt im Durchschnitt 25 Km mit ca 15 KG am Rücken zu gehen (bzw. das Gewicht merken wir mittlerweile kaum noch auf unserem Rücken, ausser wir übertreiben es wieder mit dem Essenseinkäufen :-D).

Aber wie heißt es so schön in Maori - Kia Kaha - was übersetzt heißt „bleibe stark“.

Heute startet auch schon die vierte Woche. Die 400 km sind geknackt. 2600 km sind noch zu machen und in 150 km sind wir wieder zurück am Ursprung: Auckland. Wir lieben das Leben auf dem Trail und möchten es nicht mehr missen!

Die Landschaften sind beeindruckend und die Kiwis super herzlich. Die Route führte uns an Küsten entlang, durch wunderschöne Wälder durch und teilweise auch auf Straßen entlang. Die Glücksgefühle durchströmen regelmässig wortwörtlich unseren Körper - diese einzigartigen Momente die uns wissen lassen, warum wir das hier machen, begegnen uns täglich!

Um nur ein Beispiel zu nennen:
    In Helena Bay trafen wir auf „Jock“, der uns zu sich eingeladen hat. Jock ist 75 Jahre alt und hat uns morgens pünktlich zum Sonnenaufgang geweckt indem er uns Kaffee ans Bett brachte :)
    Ja an die Männer unter den Lesern - so funktioniert es 😋

Mittlerweile setzt auch der Hikerhunger ein. Das heißt, wir können Essen ohne Ende. Der Körper schreit durchgehend nach Essen 🙂 Aber hey bei vermutlich 4000 - 5000 verbrannten Kalorien darf man sich das erlauben 😀 Caramelbutterküchlein, Muffins mit Butter, Burger...Nur her damit!
    Das ist neben den Wehwehchen an den Füssen auch das Hauptthema unter den Hikern. :)

Ein langer Tag im Wald

November 17, 2019 in New Zealand ⋅ ☀️ 18 °C

Nach Toast mit frischen Spiegeleiern bin ich heute um 7h los. Die 10km Strasse bin ich gehitched bis Helena Bay. Von dort ging es steil bergauf in den Wald. 3 Tracks schlossen sich hintereinander an. Der Wald war gottseidank trocken, ansonsten wäre ich bei einigen steilen Stücken ganz schön geschlittert. So lief es sich toll:kleine Pfade mit einigen Höhenmeter und der Wald sah ständig anders aus. Mal überwog der Farn, dann Palmen, Farnbäume und mal ganz knorrige alte Bäume-einfach nur toll, unbeschreiblich.
    Meine nächste Übernachtung hätte ich nicht so richtig geplant. Ich wollte mal sehen, wie weit ich heute komme. Und dann bin ich einer Empfehlung aus der App gefolgt. Hinter Whananaki gibt es an der Küste ein Monument, wo Gras zum Zelten sein sollte. Da steht nun mein Zelt auf der Klippe und ich hoffe, dass es heute Nacht nicht stürmt 😉 Gute Nacht!

Northland, Нортланд, Nordia Regiono, Northland eskualdea, Northland Region, נורתלנד, Region Northland, ノースランド地方, ნორთლენდის რეგიონი, 노스랜드 지방, Te Tai-tokerau, Нортленд, Wilayah Northland, Northland Tōa-khu, Northland på New Zealand, نارتھ لینڈ علاقہ, 北地大区