Nye eventyr i Alperne 2022

A 84-day adventure by Passepartout Read more
  • 0kilometers

Jaruplund

August 29, 2022 in Germany ⋅ ⛅ 17 °C

Det er efterårsvejr da vi kører fra Møn over Lolland og Langeland. Men hen over Sydfyn bliver det mere og mere sommerligt, og da vi sejler til Als er det med vinden i ryggen og solen i ansigtet!

Vi krydser grænsen ved Kruså og ender om aftenen ude i den lille landsby Jaruplund lige syd for Flensborg. Her holder vi i indkørslen hos Dieter og Vibeke som er et par vi kender fra Grønland. De har arbejdet i mange år på den danske højskole Jaruplund, der ligger her i Schleswig, og hver sommer kommet til Sydgrønland med kursister, og det bliver en rigtig hyggelig aften og formiddag næste dag.

Sangerhausen

August 30, 2022 in Germany ⋅ ⛅ 20 °C

Vi kører jo gennem Tyskland for at komme ned til Frankrig, og tager os ikke rigtig tid til at udforske noget. Vi følger meget vores rute fra sidste år, som gik uden om den trafikerede motorvej (Hamburg, Hannover, Frankfurt) og i stedet lidt mod øst over: Lübeck, Schwerin, Perleberg, Stendal og Magdeburg. De sidste 50 km til Sangerhausen, som bliver vores stop for natten, går gennem små landsbyer med gamle huse. Solen er ved at gå ned og en enlig stor luftballon svæver over os og de sensommergule marker. Eventyret er begyndt!Read more

Oberalppass. Schweiz

August 31, 2022 in Switzerland ⋅ ☁️ 8 °C

Vi fortsætter gennem Sydtyskland i en ret direkte linje og stadig uden en masse trafik. Erfurt, Würzburg, Ulm, Memmingen og til sidst Lindau lige ved grænsen til Østrig. Kører et lille stykke gennem Østrig, og derefter ind i Schweiz, hvor vi ligger en rute over mod Martigny ved grænsen til Frankrig ved Chamonix.

Men så langt når vi ikke i dag. Ret hurtigt begynder vi på bjergkørsel gennem et rigtigt alpelandskab, med de meget stejle, græsklædte bjergskråninger, og landsbyer med store træhuse med blomstrende altankasser og køer i kælderen, og kirker med små spidse kirketårne. Og vi havde altså ikke drømt om i morges, at vi allerede i dag skulle ende i et pas i 2.046 meters højde og lyden af kobjælder at falde i søvn til! Men det gør vi her i Oberalppas.

Vi overnatter tæt på Rhinens udspring. Rhinen, der løber hele vejen op til Holland og ud i Nordsøen. Men ikke nok med det. Lige her i nærheden udspringer også Rhonen, som jo løber ud i Middelhavet nede i Sydfrankrig, men også floden Ticino, der løber ned i Po, og dermed ud i Adriaterhavet syd for Venedig. Vi befinder os altså lige her i et af Europas mest fascinerende vandskel!

Og lige så dejligt, som det har været at have oplevet varme sommerdage i DK de sidste 2-3 uger, lige så dejligt er det at være kommet tilbage til højden, den kølige luft og en aftentur med lange bukser, hue og dunjakke!

Col de la Madeleine. Frankrig

September 1, 2022 in France ⋅ ⛅ 10 °C

Vi er kørt gennem noget af det flotte Schweiz i dag. Især det første stykke op til Furkapass og videre ned på den anden side, nu langs med Rhonen, som meget hurtigt bliver fodret med smeltevand fra en gletscher, og derfor får den flotte mælkehvide farve. Så vi gjorde flere stop undervejs, men samtidig ville vi også nå ind i Frankrig, hvor vi bare føler os mere hjemme, og hvor det også er lidt nemmere at være autocamper!

Så vi sigtede mod Chamonix, kørte nord om Matterhorn, men tæt forbi Mont Blanc, og derefter ned til Albertville. Et lille stykke op af Tarentaisedalen, inden vi så tog vejen op mod Col de la Madeleine, som er kendt fra cykelsporten, men ellers et meget lille og undseeligt pas, der fører over til Mauriennedalen (Jackys barndomsdal).

Og her sidder vi så nu, oppe i passet i 2000 meters højde, og ser Mont Blanc blive farvet lilla i aftenlyset, mens en flok røde Abundance køer ligger og tygger drøv efter aftenmalkningen. Og vi håber så på stabilt vejr de næste mange dage, for nu er vi kommet ind i vores vandreområde!

Vandring i Lauziere

September 2, 2022 in France ⋅ 🌧 17 °C

Vores højdetræning har indtil nu bestået i, at vi de sidste to nætter har sovet i 2000 meters højde! Men nu må vi også igang med at være fysisk aktive i højden!, så da vejret her til morgens ser ud til at være bedst her i passet, med skyer i dalene til begge sider, beslutter vi at starte med en lille tur bare lidt opad mod en top der hedder Cheval Noir.

Det er rigtig sensommer. Vi går i solen, græsset er gult, og luften er fyldt med dun af gederamsens frø, der blæser afsted med vinden. En enkelt marmot stikker af foran os. De er vist ikke så vant til mennesker lige her. Der er ikke så mange andre vandrere, for passet er mest besøgt af cyklister og motorcyklister, men det er en ret fin tur, og vi når næsten op på toppen, selvom det ikke var meningen! Det bliver lidt for meget klatring til sidst, men måske tager vi den en anden dag, fra dens ikke så stejle bagside?!

Nede i passet får vi en café au lait på caféen mens skyerne kommer nærmere, og vi kører ned igennem en rigtig regnbyge til byen la Chambre, hvor der er et fint sted at holde, lige ved siden af det lille mejeri med butik. Her køber vi en Tomme de Savoie og en Beaufort ost, og det ene vandrekort vi mangler i at have hele serien over Maurienne- og Haut Mauriennedalen. Solen kommer frem igen, og vi snupper de sidste stråler inden den forsvinder bag bjergene. Vi er nu i det område, vi skal være det næste stykke tid, og kan bare planlægge en dag af gangen, hvad vi skal!

Cheval Noir. 2.842 m.

September 3, 2022 in France ⋅ ⛅ 12 °C

Der kom ikke til at gå så lang tid med hensyn til at bestige Cheval Noir. I morges synes vi, at det så fint ud i den retning, så vi kørte tilbage mod passet, og tog så ruten lidt udenom og op via bagsiden. Det var en rigtig fin træningstur, og vi skal jo lige i form igen! Det er et flot og - især bagsiden - uberørt område, og på toppen står så en stejlende - men sølvfarvet - hest! Så hvorfor den hedder Cheval Noir er lidt af en gåde…

Vi fik lette skyer omkring toppen, men ingen regn, og er også kørt i sol op til vores næste pas; Col du Glandon, hvor vi holder med udsigt og aftenlys. Her har vi været 2 gange før, og det er lidt et favoritpas. Det er de samme brune får med fårehyrde, der holder til her omkring parkeringspladsen, som de sidste to år, og så er der også en top, vi ikke har været oppe på endnu, så det er planen for i morgen.

Se dagens rute på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/cheval-noi…

Cime de Sambuis. 2.734 m.

September 4, 2022 in France ⋅ ⛅ 12 °C

Det var i dette område, at vi så stenbukke første gang i Alperne for to år siden. Så vi havde da lidt forventninger i morges, da vi gik afsted, og vi blev ikke skuffet. Allerede på det første stykke af opstigningen op mod toppen; Cime de Sambuis, var der både store og små stenbukke, hanner og hunner, og som sædvanlig stod de bare oppe på en klippe i solen, og kiggede lidt overlegent ned på os!

Vi kom vist også ind på et stykke af en “stenbukkesti” på vej mod toppen, inden vi fandt tilbage på den markerede rute og nåede toppen. Vi havde mere sol i dag, og mere udsigt, selvom skyerne altid bygger sig hurtigt op omkring middagstid, og det var en rigtig fin rundtur vi tog, lidt udenfor sti ned forbi Lac de Sambuis og Lac de la Croix.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/cime-de-sa…

Så kørte vi ned til dalen ved St Jean de Maurienne, og forbi det hus, hvor Jackys mester, som han solgte ost for i sine ferier som ung, boede. Det var her de havde lager, og fyldte deres lastbil med varer inden de tog på markeder, eller kørte rundtur til alle landsbyer og skisportssteder i området, på de samme veje, som vi kører på nu. Jacky ringede på ved huset. Det var jo ikke de samme, der bor der i dag, men vi blev inviteret ind i gården bagved, hvor den nuværende ejer (en ældre mand fra Italien) og hans kone sad og rensede ferskner, de skulle henkoge! Og så fik vi en lille snak, om her og der og Grønland!

Og så kørte vi ellers over på den anden side af dalen og op af nogle små veje, der blev mindre og mindre. Vi har lidt som projekt i år, dels at gå nogle af de ture, vi ikke har nået de andre år, dels at prøve at komme ud i nogle af de mest øde dale og fjeldområder, og her til aftens er vi i hvert fald helt alene. Vi kørte til ca. 1 km før hvor vejen ender, så syntes vi det var nok for Passepartout, og vi holder et meget smukt sted, over trægrænsen, i blåbærkrat og ved et gammelt kapel, men ellers er her bare enkelte gamle sæterhytter og endnu en flok får. Og så håber vi på endnu en dag med godt vandrevejr i morgen.

Grand Perron des Encombres. 2.825 m

September 5, 2022 in France ⋅ 🌙 14 °C

Det var godt vi kom hele vejen op af den lille vej i går, for ellers var vi aldrig kommet ud på den tur, vi gik i dag, og det var nok den flotteste udsigt vi har haft endnu på vores ture i denne omgang. Vi kunne se til de toppe, vi har været på de sidste par dage, og vi kunne se et stort udsnit af Alperne 360 grader rundt. Og lige oppe på bagsiden af toppen, stod også en enlig stenbuk og nød udsigten og solen!

Se turen på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/grand-perr…

Vi mødte 3 andre vandrere i dag, og den ene, en enlig kvinde, faldt vi i snak med. Hun kommer fra Normandiet, og har en lille “håndværkerbil” (mindre end en kassevogn, men lidt større end en personbil), som hun har isoleret og indrettet med seng og lidt primitiv køkken/opbevaring, som hun så kører rundt i, og laver vandreture ligesom os! Vi endte samme sted her til aftens, igen ved et kapel/kirke, lidt større end i går, og ved landsbyen St. Andre bare 5 km fra Modane. Og har besluttet at følges ad i morgen op til en lille tur ved en sø.

I aften er her varmt. Vi er nede i omkring 1000 meters højde, og den viser 22 grader udenfor, her efter det er blevet mørkt!

Lac de la Partie

September 6, 2022 in France ⋅ ☁️ 15 °C

Lac de la Partie - Col de Chaviere og navnløs top (2.794 m.)
    Det skulle bare være en lille rundtur i dag, op til en sø og ned igennem en anden dal.

Vi tog en rigtig fin rute op til søen udenom den markerede GR rute, hvor vi fandt små fårestier næsten hele vejen, og videre fra den grønne sø; Lac de la Partie, udenfor sti næsten op til passet Col de Chaviere. Her gik vi lidt højere op, og fandt et sted med læ, hvor vi kunne sidde og kigge ned i en dal, vi også havde kigget over i sidste år, men fra et andet punkt. Det er et ret imponerende område, med så mange forskellige farver på klipper og sten: En hel hvid pyramidetop, som ikke er hvid af sne! Gule kratere, gråt smuldrefjeld, og sorte lagdelte bjergsider.

På vej retur, går man så ned igennem en anden dal til en gammel sæter; Polset, med stenhytter med flotte skiffertage. Herfra troede vi, at vi var smarte, og tog en genvej tilbage til parkeringen i stedet for at gå på grusvejen. Men det blev en lang opstigning på 300-400 højdemeter ekstra gennem skov, inden vi kom ud, og fik en meget fin udsigt over Modane og fjeldene på den anden side, hvor Jacky gik med sin far som barn/ung, inden det gik ned igen til Passepartout på parkeringspladsen. Så vi er lidt trætte i aften, men det er vel sådan, man kommer i form…?

Dagens tur på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/lac-de-la-…

Nu holder vi ved et øde skisportssted, La Norma, på den anden side af dalen. Som ikke var bygget dengang Jacky boede i Modane, men som ligger på vej op mod fjeldet med samme navn, som er det han har vandret på som barn. Så må vi se, hvor langt op vi kommer i morgen?

La Norma. 2.922 m.

September 7, 2022 in France ⋅ ☁️ 13 °C

Jacky har fortalt hvordan han som barn, gik fra hans hus med hans far og deres hund, klokken halv fem om morgenen, direkte opad igennem skoven. Kom ud ved en sæter, når solen kom frem, og fortsatte opad på græs, hvor de samlede Edelweiss, helt op til en top på næsten 3.000 meter!

Det var det vi havde som mål i dag, men vi havde dog kørt de ca. 300 højdemeter op til skisportstedet La Norma, som ikke var der dengang, men som er det længste man kan køre op i dag. Der er ikke så meget charme over lige det sted, da alt er bygget engang sidst i 1970erne, og der var ikke en gammel landsby i forvejen, så det virker lidt kunstigt - og spøgelsesagtigt - nu om sommeren. Men vi fandt en sti i skoven, og begyndte at gå opad - dog ikke klokken fem, men ved 9 tiden!

Jeg havde frygtet lidt de mange højdemeter vi skulle opad, men de første 700 meter gik forbløffende let, på en blød sti dækket af grannåle, der zig-zaggede sig vej mellem trærødder og nedfaldne grankogler, som egern havde gnasket lystigt i, og til en beroligende duft af grannåle og skovbund. Ude ved sæteren, som lå der endnu, var et lille bassin med rislende rent og koldt kildevand, hvor vi holdt en lille pause, inden vi fortsatte opad, nu i zig-zag på græs, hvor et par tykke Marmot kiggede overrasket på os. Vi var de eneste vandrere på dette fjeld i dag!

Jeg må tilstå, vi ikke har taget så mange billeder af hverken op- eller nedstigningen. Har haft nok at gøre med at vandre! Lige under toppen overraskede vi 6 ryper i sommerdragt, men de lettede for hurtigt, til at de blev fotograferet! Men fra selve toppen, som vi var oppe på ved 13:30 tiden, var der imponerende udsigt i alle retninger, og derfra er de fleste billeder i dag.

Turen ned gik i roligt tempo, så alle vores knæ er intakte, og klar til endnu en tur i morgen! Vi er kørt over mod Aussois, en lille landsby ca. 10 km længere ind af dalen end Modane, hvor vi har været før, så det er ikke mange kilometer vi flytter os med Passepartout i øjeblikket.

Se turen på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/toppen-la-…