Peru
Provincia de Chachapoyas

Here you’ll find travel reports about Provincia de Chachapoyas. Discover travel destinations in Peru of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

14-8 Kuélap

August 14, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 25 °C

Karin wil naar huis na Lima. Ik ben boos en verdrietig.
    Kuélap was mooi en indrukwekkend. Zonder aankondiging de kabelbaan dichtgooien én het museum vond ik een minder goede aktie. Maar goed, ik ben weer beneden gekomen.

18-8 Balsas, maar dat is het niet

August 18, 2018 in Peru ⋅ ☀️ 23 °C

Wat een fantastische bizarre dag. Om half 7 in de combibus, om 8 uur zijn we vlak over de pas en stappen we uit. 4,7 graden en windkracht veel. Maar wat ontzettend mooi. Het is zo net skiën, wel de lusten, niet de lasten. Wát een mooie vergezichten. En ook nog allemaal raten van ??.
    Na 37 km moesten we 30 meter trappen en na 50 nog een keer 5 meter. Poeh hé.
    Het dorp zou volgens de kaart Barclas moeten heten, maar heet anders.
    We gaan op weg naar Rancho Grand Chapperal, maar 2 meter er voor is een restaurant met een zwembad waar we mogen kamperen. Ondertussen is het bloedheet sinds we beneden zijn. Bizar. Maar daardoor is het zwembad lekker.
    De weg naar Cajamarca gaat van 900 naar 3600. Dus morgen proberen we dezelfde truc.

15-8 Leymebamba

August 15, 2018 in Peru ⋅ ☁️ 15 °C

Na een ruzie, huilbui en verduidelijking van Karin waardoor ik minder boos ben, gaan we toch maar fietsen.
    Mooie tocht, beetje grijs weer. We komen langs de toegangsweg naar Revash, dat willen we allebei graag zien. Maar 16 km 10% klimmen zien we niet zitten. Taxi of bus duurt maar en duurt maar, en de laatste gaat om 4 uur al weer terug. Wel een processie gezien!.
    We besluiten door te fietsen naar Leymebamba. Is de weg afgesloten! Maar wij mogen door, als we maar niet op de verse teer rijden. Hebben we toch het mooiste fietspad in Zuid-Amerika gefietst. Helemaal genieten is het voor mij nog niet.
    Leymebamba ís me toch een relaxed dorp! Zowat geen verkeer, veel oude huizen zo te zien, waar behoorlijk aan opgeknapt wordt. En ons hotel heeft alweer een knetter warme douche. Zalig. Gaat prima sinds mijn "wist je dat". Die foto van dat broodje is om te laten zien wat voor teleurstellingen wij te verwerken krijgen. Denk je: bruin brood, is het wit en mierzoet. Zelfs de straathond krabde zich eerst achter zijn oren voor hij het op at.

Trekking Tag 1: Höhle und Sarkophage

October 4, 2017 in Peru ⋅

Der erste Tag war zugegebenermaßen mehr Fahren als Trekking, weil wir zu dem Zeitpunkt noch Teil einer größer Gruppe waren.

Zuerst gings zur Höhle „La Caverna de Quiocta“. Zum Glück bekamen wir Gummistiefel, denn der Boden war komplett mit Schlamm bedeckt mit zum Teil richtig tiefen Pfützen. Wir konnten ca. 200m tief in die und bisher wenig erforschte Höhle, dabei durchquerten wir drei riesige Hallen mit beindruckend großen Stalaktiten und Stalagmiten. Es geht noch viel tiefer in das dunkle Labyrinth, welches früher als Grabstätte und noch heute für schamanische Rituale benutzt wird.

Apropos Schamanen: Dieser Tage haben sich wohl über 300 Schamanen zusammengetan um das WM Qualifikationsspiel Peru vs. Argentinien zugunsten Perus zu beeinflussen O_o

In Lámud gab es dann lecker Alumerzo (Mittagessen). Trucha (Forelle) mit Grill-Banane und Reis und für die Veggies Tortilla aus Ei mit versch. Gemüse. Dazu wie immer Ají (scharfe Soße zum Nachwürzen).

Danach gings zu den berühmten Fels-Sarkophagen von Karajia. Die sog. Puchunmachos sind aus Lehm und Bambus und bis zu 2,5 Meter groß und enthalten die mumifizierten Überreste von Chachapoyas Kriegern (Männer wie Frauen). Gekrönt sind die Sarkophagen mit den Totenköpfen der besiegten Feinde.

Die Unterkunft am Abend war sehr Bescheiden aber dafür mit einer nagelneuen orthopädischen Matratze 😅
    und warmen Decken.

10-8 Iets voorbij Chachapoyas

August 10, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 14 °C

We genieten nog even na in Gocta Lodge, maar na elven gaan we toch maar fietsen. Wát een mooie tocht, langs stijle rode en gele gebrokkelde rotsen, af en toe grijs. De rivier stroomt redelijk met een paar mooie stroomversnellingen. Het fietst fijn. Lunch op het bankje bij de politie bij de afslag naar Luya. Ik ben dan al best moe. De camping haal ik net, en dat terwijl Karin degene is met een snothoofd. Het laatste stuk weg is echt slecht, over 5 jaar is het opgeknapt zegt een bord. Vlak nadat we aankomen begint het te regenen. Nice timing. Ik ding nog wat af op de camping en we eten daar ook. Meteen daarna naar bed (8 uur). Nog wel footprinten en lezen, maar lang niet denk ik.Read more

17-8 Revash

August 17, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 14 °C

Omdat het "fietspad" zo goed beviel, fietsen we het nog 2 keer vandaag.
    Nee hoor, maar anders moesten we om 5 uur vanochtend met een busje (want de weg wordt afgesloten) en konden we pas om 2 uur terug. (en volgens mij gaat die weg pas om 5 uur weer open.
    Dus zakken we zelf stroomafwaarts om half 10. Zoeken best lang naar een taxi en belanden uiteindelijk voor 60 soles in een vracht-tuctuc met wij op een plankje en de fietsen achter ons. 2 mensen hadden gezegd dat de weg prima te fietsen was, 1 gaf nog met zijn hand aan dat het wel slingerde, maar redelijk vlak was. Ik twijfelen. We hadden toch dik 800 hoogtemeters zien staan? Dus toch de tuctuc.
    Duh. Vlak? Zelfs de tuctuc explodeerde zowat en zie verder foto 5. We zijn om half 1 pas boven: 1 uur drie kwartier!
    We moeten een gids voor uitleg (spaans) en anders is het gevaarlijk. We willen niet en ik kom er onderuit door te zeggen dat ik eerst even naar de baños moet.
    Dan 20 minuten lopen (dus 30) naar Revash zelf. Dat is mooi, maar ik vind het toch afstandelijk. En waar is het gevaarlijk dan?
    Om 4 uur zijn we pas weer beneden en haasten ons enigszins over ons "fietspad".
    We zien het allebei niet meer zitten om de drie sites langs het nergens op staande weggetje te gaan proberen. De info varieert weer nogal. Nu proberen we ons morgen met de bus op 3600 meter te laten droppen. Moeten we wel al om 6 uur 's morgens instappen. Oeps.

13-8 Nuevo Tingo

August 13, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 17 °C

We verhuizen naar Nuevo Tingo, dat is zo lekker dichtbij alles wat we willen zien en je kunt daar kamperen bij een hostel met WiFi. Even de hoogtemeters over het hoofd gezien en I-Overlander heeft echt een ander idee van kamperen dan ik. Zo'n klein kutplekje met 10 hobbels dat we nu allebei een bed hebben. Voor kampeergeld, dat dan weer wel.
    Vervolgens stuiteren we naar beneden om op aanraden van JJ naar Jesus te gaan, want voor de grot en/of Machu Pirka hebben we een gids nodig.
    We gaan eerst de rivier over en daarna met een boot een heel klein stukje naar het begin van het pad naar Macro. Erg tof. Daarna ploeteren we nog een heel eind, heel hoog, over een slecht pad naar Machu Pirka. Dat voegde eigenlijk weinig toe.
    Daarna retour en eten. Daarna weer omhoog naar de hostel. Lekker moe, Cuscueño is lekker. Hier is weer een ander animatieteam met 2 kittens, 1 net als Siena.

11-8 Chachapoyas

August 11, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 20 °C

We ontbijten met cereal. Holy shit wat chemisch, zo erg dat het opknapt van een verkruimeld oud broodje.
    Met de bus naar Chachapoyas. Helaas staat het plein in de steigers, maar er is een wandelgebied! En ik weet nu wat die muziek zo etnisch maakt: met een eind hout op een koebel rammen. Ik vind het leuk. En we scoren een stekker voor Karin zodat ze de foto's hopelijk van het fototoestel kan halen.
    En onze eettent heeft WiFi en uitleg tegen plastc zakjes.

19-8 Toch niet verder: Chacanto

August 19, 2018 in Peru ⋅ ☀️ 27 °C

Gisteren 5 keer gevraagd, bus kwam om 11 uur. Omdat ze gemiddeld een half uur te laat zijn, zijn we "maar" 10 min. te vroeg, zodat we ook nog wat boodschappen kunnen doen.
    Om kwart voor twaalf worden we wat onrustig. Karin gaat vragen. Is de bus al om 10 uur langs gekomen. En die mevrouw die ons een uur ziet zitten, daar hebben we gisteren de bustijden aan gevraagd. Dat snap ik dan niet, dat ze niet even komt zeggen dat de bus al weg is. Taxi's zijn ook niet beschikbaar, dus om half 1 keren we terug naar onze camping. Het is allemaal geen ramp, maar we zijn bijna door ons geld heen en we kunnen aldoor niet pinnen. Morgen proberen we het weer. Komt ie volgens zeggen ook om 11 uur, dus we zitten er al om kwart voor tien🤢. Zal 'ie wel om half twaalf komen. 🙁
    Karin heeft erg last van de midgets, ik niet hoor (foto 3)

12-8 Net voorbij Tingo

August 12, 2018 in Peru ⋅ 🌙 14 °C

Ik ben om 6 uur wakker. Net doen alsof ik slaap werkt niet zo, dus ik ga er uit. Karin slaapt tot 8 uur of zo. Om even voor elven rijden we weg. De weg is lekker rustig en wordt in de buurt van Kuelap weer wat beter. We rijden door naar de hacienda.
    Lekker warme douche. Er blijkt in Tingo een hostel met WiFi te zijn waar je kan kamperen. Daar gaan we morgen toch maar heen en dan door naar de grot. De kabelbaan is morgen dicht zegt I-Overlander.
    's Avonds méga grote ster (planeet?) gezien. Is ook opeens weer weg. En 's nachts toen ik moest plassen 4 vallende sterren, waar van 1 zo langzaam en groot dat ik hem echt goed zag. Gaaf hoor.

Provincia de Chachapoyas