Portugal

Last day in Faro

May 25, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 72 °F

Miles: 6.5 Steps: 14947
      Flights stairs: 3

Went for a 6 mile hike in a nature preserve at sunset. Really beautiful. Not much to see or do in Faro but it’s been nice for some downtime, and some much needed time for planning upcoming countries.Read more

Nog een dagje Faro island

November 20, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 18 °C

Bijna helemaal alleen op die grote parkeerplaats bij Faro island. Vanmorgen op mijn fietsje naar Faro beach voor een koffie en een pastel de nata.
      Er zit wat speling in het achterwiel en dat voel je hier goed met die grote keien en grote gaten in de weg.
      Ik zat op een terras tegenover de ferry naar Faro en kwam op het idee om mijn fietsje vandaag na te laten kijken in Faro.
      Eerst even gebeld om er zeker van te zijn dat ze een vouwfietsje kunnen repareren, dat konden ze.
      Dus de ferry gepakt en daarna nog een kwartiertje fietsen.
      De monteur dacht het wel te kunnen maken en ik heb mijn Veni Vidi Fietsie achtergelaten met de mededeling dat ik niet meer dan 25 euro wil betalen. Ben benieuwd of dat lukt?
      Heerlijk door Faro weer terug gekuierd onderbroken door lunch op een terrasje. Ik zag onderweg een deur waar een andere deur overheen was gezet en even later nog een. Aan de bovenkant stak de oude deur er nog bovenuit. Waarom zou dat zijn? Na veel denkwerk kwam ik tot de conclusie dat de deuren van onderen meer rotten dan van boven en dat ze er dan gewoon een andere deur tegenaan zetten, dat die korter is boeit niet 😂
      Weer terug met de ferry, wat een heerlijk vervoermiddel is dat toch.
      Er zijn hele mooie wandel-/fietsroutes bij de camperplaats en ik besloot om een stuk te gaan wandelen.
      Eigenlijk miste ik toen mijn fietsje al want na al dat geloop in Faro was ik het halverwege zat en ik had tot het eind van de route willen gaan. Als ik mijn fietsje had gehad..........

Not macht erfinderisch-Praia do Ancão

February 15, 2023 in Portugal ⋅ 🌧 13 °C

Da unsere Suche nach freien Campingplätzen sich schwieriger gestaltet als angenommen, müssen wir über Alternativen nachdenken. Gerade die Mitteilungen in den sozialen Medien, dass Camper an der Algarve nicht willkommen sind, machen die Suche nicht leichter. Hinzukommt, dass man immer wieder von Sachbeschädigungen an Wohnmobilen und Camperfahrzeugen lesen muss. Hier insbesondere Fahrzeuge, welche auf öffentlichen Parkplätzen stehen.

Durch Zufall hat Manuela einen öffentlichen Parkplatz an der Praia do Ancão entdeckt. Der Parkplatz liegt am Rande des Naturparks Ria Farmosa. Wir können uns nicht vorstellen, dass dieser Parkplatz in der aktuellen Situation überlaufen ist und Kriminelle und/oder verärgerte Anwohner dort Fahrzeuge beschädigen. Also hinfahren und schauen, was uns erwartet. Dort angekommen sehen wir acht Camper auf einem großen Parkplatz. Es sind noch sehr viel freie Parkplätze vorhanden. Ein eindeutiges Zeichen und wir entscheiden uns zu bleiben.

Dafür erwartet uns ein schöner Sonnenuntergang, ein traumhafter, kilometerlanger Sandstrand, mit Dünen und Pinienbäume in einem Feuchtgebiet, dem Naturpark Ria Formosa. Ein hervorragender Lebensraum für Flora und Fauna. Die Wanderwege durch den Naturpark sind hervorragend angelegt und führen über massive Holzstege durch die Landschaft. Das dieses Gebiet auch bei den Einheimischen und bei Touristen sehr begehrt ist, sieht man an den umliegenden Häusern. Viele große Villen und 5-Sterne-Hotels machen dies deutlich.

Checkup

January 4 in Portugal ⋅ 🌙 15 °C

Vanmorgen bracht het zwarte varkentjes een bezoekje aan de buren. Hij zou zo mee naar binnen lopen, maar dat vonden ze toch niet goed.
      Fietsje bij Tina op haar plek neergezet want ik wil een lattenbodem kopen bij Ikea om mijn bed te veranderen dat toch niet goed bevalt zoals het nu is.
      En met het fietsje en de lattenbodem in de auto kan ik eigenlijk niet meer in mijn bed vanavond.
      Meteen even geluncht bij Ikea dan heb ik dat ook weer gehad.
      En dan op tijd op weg naar het ziekenhuis. Dat was maar goed ook want ik heb heel wat rondjes gereden in de buurt van het ziekenhuis omdat er een straat afgesloten was en de navigatie me er toch steeds heen stuurde.
      Gelukkig nog op tijd in het ziekenhuis aangekomen.
      Afspraak was met een dokter die ik tijdens de opname ook al gezien had, prettig persoon.
      Alles uit het dossier nog even doorgenomen. Opgebiecht dat ik de statines door de helft snij omdat ik de dosering veel te hoog vond en dat vond hij prima. Het is protocol om in het begin zo'n hoge dosis voor te schrijven zei hij. Maar ik had echt hele stijve spieren, inclusief mijn tong, waardoor ik besloten had om te halveren.
      Bloeddruk ook goed, hij zei dat ik wel mocht stoppen met de medicatie daarvoor. Maar dat durf ik toch niet aan als ik naar Marokko ga, dat bespreek ik in Nederland wel met de huisarts.
      Afijn geen enkele reden om niet naar Marokko te gaan 🥳🥳🥳
      Vanaf 8 januari sluit ik dit reisverhaal en ga verder met "Cornelia goes Maroc"
      Sta nu op de grote parkeerplaats bij Faro island omdat ik niet in het donker wil rijden. Wel gek om hier in het donker aan te komen en alleen de lichtjes aan de overkant van de Ria Formosa te zien.
      Morgen weer naar Route66 en hopen dat Chantal iemand gevonden heeft om mijn bed om te bouwen!

Fast bis Faro 🚴🏼‍♀️🚴

November 5, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 19 °C

Immer nur chillen und am Strand spazieren gehen geht ja gar nicht!
      Darum haben wir uns heute wieder mal auf unsere Radln gesetzt und sind in Richtung Faro aufgebrochen.
      Nach Quarteira beginnen die großen Hotelanlagen und riesigen Golfplätze.😳 So viel Rasen und Wasserverbrauch für so wenige „Hanseln“ 🧐
      Bei den Sümpfen und Dünen, in der sich viel verschiedenes Federvieh tummelt, haben wir dann kehrt gemacht. Und obwohl immer wieder dunkle Wolken vorbeigezogen sind, sind wir trocken heimgekehrt.
      Schön war’s!

Faro

December 14, 2023 in Portugal ⋅ ☀️ 14 °C

Alweer een avontuur beleefd, maar dan één die ik liever overgeslagen had.
      12 december smiddags rond 15.00 uur zat ik in de bus van Margot, daarmee zouden we even naar de winkel.
      Opeens kon ik niet meer normaal praten, de woorden die ik wilde zeggen kwamen er opeens heel anders uit. Ik hoorde dat het verkeerd was en probeerde te corrigeren maar dan werd het weer iets anders, heel gek.
      Dit was echt niet goed. We gingen bij een huisartsenpost langs en de dokter nam het gelukkig serieus en zei dat we naar het ziekenhuis in Faro moesten. Hij vroeg of we vervoer hadden en daar gingen we. Het was meer dan een uur rijden naar Faro en het was ook nog spitsuur. Tijdens de rit ging het praten toch opeens weer beter en ik zei tegen Margot dat we wel weer terug komen gaan. Gelukkig wilde ze daar niets van horen en zei dat het niet niks was en dat het nagekeken moest worden.
      Eerst naar het staatsziekenhuis want daar had die dokter contact mee gehad. Maar bij binnenkomst in dat gebouw met kapotte donkere plavuizen waar het naar kots stonk had ik het idee dat ik in een horrorfilm beland was. Margot belde met de verzekering en we konden naar een prive hospital in Faro. Wat een verademing, licht en schoon en niet het idee dat je er iets op zou lopen wat je nog niet had.
      Intussen was mijn spraak al bijna weer terug en ik dacht dat het niet zo ernstig was.
      Toen vroegen ze of ik een scan of een MRI wilde. Nou dacht ik als het dan toch moet kijk dan maar goed, laten we maar een MRI doen. Wederom moest Margot bellen met de verzekering want ze wilden van te voren goedkeuring voor de MRI. Vandaag hoorde ik dat zo'n MRI 11.000 euro kost 🥵 Wat een gekke gewaarwording in zo'n MRI zeg, ik heb de hele tijd mijn ogen dichtgehouden omdat ik bang was om in paniek te raken als ik ze opendeed. Ik weet dus ook niet of ik er eerst met mijn benen of mijn hoofd in ging. Het zou een kwartiertje duren, ik kreeg een koptelefoon op om het lawaai te reduceren. Het eraan overgeven ging wonderwel goed, iedere keer weer even opnieuw instellen op het geluid als het veranderde, wat waren dat een lange 15 minuten.
      Nu lig ik al twee nachtjes in het ziekenhuis en het gaat goed, het praten is zoals het was. Het blijkt dat mijn bloeddruk veel te hoog is en zo ook mijn cholesterol en in mijn linker halsslagader heb ik plaqua.
      Alles is prima te behandelen met medicatie gelukkig. Morgen of overmorgen mag ik weer naar mijn Octobus 😃
      Ik ben best wel geschrokken maar ook blij dat het niets anders in mijn hoofd was zoals een tumor oid.
      En wat ben ik blij dat Margot er was, ik had zelf niet goed kunnen praten. En als ik alleen geweest was had ik het misschien niet eens gemerkt? Ik praat niet de hele tijd hardop tegen mezelf.
      Margot was echt mijn beschermengel ❤️
      Misschien morgen geen berichtje, ligt eraan of er nieuws is, tot later!

• Day 48–53

Ontslag

December 15, 2023 in Portugal ⋅ 🌬 15 °C

Ja hoor ik mag vanmiddag weg uit het ziekenhuis!!! De dokter zegt dat als ik de medicatie blijf nemen ik gewoon alles weer mag doen.
      Eerst maar een beetje rustig aan weer in mijn Octobus in mijn gewone doen komen op de camping bij Margot 😃
      Ik heb er weer alle vertrouwen in om mooie avonturen te beleven. Begin januari nog een check up voordat ik naar Marokko ga, dat voelt wel safe.
      Dag ziekenhuisbedje!!!

Wachten op Veni Vidi Fietsie

November 29, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 18 °C

Vanmorgen weer vertrokken van de camping bij Margot. Bij het uitchecken kreeg ik van Coco, de eigenaresse, de nacht cadeau, ik hoefde niets te betalen 😃
      Vandaag zou ik mijn fietsje ophalen, die had een week bij de fietsenmaker gestaan. Nou dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ging er van uit dat ik m zo gevonden had, op dezelfde manier waarop ik m de vorige keer gevonden had, in Google Maps. Er kwamen 3 fietsenmakers naar voren die mij allemaal even onbekend voorkwamen. Maar ja je moet toch iets dus op weg naar nr. 1. Nee die was het duidelijk niet, dan zal het nr. 2 zijn. Maar ook dat was m niet. Het moest dan nr. 3 wel zijn. Maar oh jee, dat was m ook niet, geen verdere aanwijzingen meer. Toch maar uitgestapt om bij nr. 3 te vragen of zij nog een andere fietsenmaker wisten. Er zat een mevrouw achter de balie die gelukkig Engels sprak, maar opeens vroeg ze spreek je Nederlands? Dat was nog beter. Na veel zoeken en aanwijzingen gevende: het was op een soort industrieterrein, het treinspoor liep er langs en er was een park met een parkeerplaats met campers. De mevrouw ging nog even bellen met iemand en ja hoor gevonden, ze kon het op de kaart van Google Maps aanwijzen.
      Daar ging ik opgelucht weer op weg. Toen ik bij de parkeerplaats met campers reed ben ik daar gaan staan want intussen was de fietsenmaker dicht en ging om 15.00 uur pas weer open.
      Broodje gegeten en slowcook linzensoepje gemaakt, dat wil zeggen eerst even laten koken en toen in bed gezet.
      Even na drie uur kwam ik bij de fietsenmaker aan en zag Veni Vidi Fietsie al buiten staan, maar de vreugde was van korte duur want er was nog helemaal niets aan gebeurd. De monteur zei dat hij begrepen had dat ik 3 weken weg zou blijven en had er nog niets aan gedaan. Toen ik heel duidelijk zei dat ik een week had gezegd zei hij dat hij het verkeerd begrepen had, dat Engels niet zijn moedertaal was en dat als ik het in het Portugees had gezegd er geen misverstand zou zijn geweest. Wat moet je daar nou mee? Ik vroeg wanneer de reparatie dan klaar zou kunnen zijn waarop hij zei "morgen". Toen ik vroeg morgenochtend of morgenmiddag begon hij weer te zeggen dat het een misverstand was. Maar daar trapte ik niet in en herhaalde de vraag of het morgenochtend of morgenmiddag zou worden. Hij zei dat hij mij zou bellen als het klaar was. Maar ik volhardde in de vraag of dat morgenochtend of morgenmiddag zou zijn. Uiteindelijk zei hij dat het om 12 uur klaar zou zijn.
      Voor de zekerheid vroeg ik hem of hij wel goed begrepen had dat ik niet meer dan 25 euro wilde betalen en ja hoor dat kon hij zich nog wel herinneren.
      Dan maar een wandeling maken in de buurt en even achter de parkeerplaats was er echt een heel mooi park aan het water. Na lekker gewandeld te hebben nog even het spoor overgestoken naar een winkelcentrum waar ik bij de Pingo Doce heerlijk een chocolade croissant en een kopje koffie heb besteld, samen 1,39. De prijzen voor koffie zijn in Portugal ongekend laag en de koffie is altijd lekker.
      Teruggekomen op de parkeerplaats zag ik dat er veel campers en caravans staan waar mensen gewoon in wonen. Dat zie je aan alle spullen die buiten staan. Lekker mijn soepje uit bed, hij was goed gaar en de temperatuur was ook nog goed. Heerlijk dat slowcooken!

Portugal, hier sind wir 🇵🇹🚌

May 9, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 23 °C

Heute wollten wir endlich Portugal erreichen, also machten wir uns nach dem Frühstück direkt auf den Weg 🚌
      Nach anderthalb Stunden erreichten wir unser Ziel 🇵🇹. Als erstes suchten wir uns einen schönen Strand raus, den man über eine Fahrt mit einer niedlichen Lokomotive 🚂 erreichen konnte. Ein wunderschöner Sandstrand und klares Wasser erwarteten uns dort. Es war zwar arschkalt aber aufgrund der Hitze fast kaum aushaltbar außerhalb des Wassers.
      Danach ging es für uns weiter nach Tavira, wo wir durch die niedlichen Gassen schlenderten, ein Eis gegessen haben und eigentlich anschließend Pizza essen gehen wollten. Leider öffneten die Restaurants alle erst in 1-2 Stunden, also entschieden wir uns dazu weiter nach Faro zu fahren. Es lohnte sich, denn wir haben eine mega leckere Pizza für einen guten Preis gegessen. Wir spazierten noch durch Faro und machten uns dann auf dem Weg zum nächsten Stellplatz.

Faro

February 11 in Portugal ⋅ 🌧 18 °C

Heute morgen bin ich von Hamburg nach Faro geflogen, mit einem schönen Sonnenaufgang über den Wolken. Nachmittags habe ich mir noch Faro etwas angeschaut und bin dann mit Zug und Bus nach Lagoa gefahren. Hier gibt es sehr viele Apfelsinen Plantagen und riesige Kakteen!
      Die Landschaft und die Häuser sind sehr schön und warm ist es auch noch

Almancil