📍 Argentina Read more Dresden, Deutschland
  • Day 120

El Calafate & El Chaltén

May 7 in Argentina ⋅ ☁️ 1 °C

I když jsme včera nic nedělali a jen seděli na letišti a nebo v letadle, byli jsme extrémně unavení a vykašlali se na nějaké vstávání kvůli snídani. Stejně má být podle recenzí špatná.

Check-out jsme skoro stihli, když jsme opouštěli pokoj už zvonil telefon, že máme vypadnout. Možná se to z našeho vyprávění nezdá, ale moc se nám tady líbilo a rozhodli jsme se zrušit naše ubytování v El Calafate za pár dní a namísto něj zabookovat pokoj právě tady. Jistota teplé vody ve sprše a fungující topení nás prostě zlákali. Takový luxus nemůžeme očekávat všude a při teplotách kolem 0°C se nám nechce riskovat.

Batohy jsme nechali na hostelu a šli vyměnit peníze. Díky vysoké inflaci tady nedoporučují vybírat peníze ani měnit ve směnárně, ale použít western union a využít takzvaný "blue dollar rate", neboli modrý dolarový kurz. Modrým ho nazývají jen proto, aby tomu nemuseli říkat tak, jak to doopravdy je - výměna na černo.

Nakonec jsme dostali o cca. 10% lepší kurz, než na burze. Kurz se navíc liší podle toho, jaké bankovky chceme měnit. U stovek máme kurz 950 Pesos za dolar, u dvacítek dostaneme pouze 900 Pesos za dolar.

Ve Western Union nám důvod jednoduše vysvětlil. VEINTE, řekl a ukázal prstem na dvacetidolarovku, a CIEN, řekl opět pomalu a ukázal na stovku. Tak ať si políbí prdel. Vyměnili jsme stovky a šli dál. Zkusili jsme ještě v jedné restauraci vyměnit ty dvacky, tam nám ale paní už trochu srozumitelněji vysvětlila, že padesátidolarovky a stovky jdou lépe na odbyt, protože je o ně větší zájem a tak za ně nabízejí lepší kurz. Čím nižší notace, tím blíže se člověk vrací tak nízko, až dosáhne oficiálního kurzu. Zajímavá měnová politika.
    Jen pro zajímavost, inflace za rok 2023 v Argentině činila 211,4%.

Teď už zbývalo jen aktivovat SIM-karty od Claro. O to jsme snažili už ráno, nic však nefungovalo. Navíc k aktivaci potřebujeme WiFi a tu už teď ve městě nemáme. Rozhodli jsme se koupit si nové SIMky, tentokrát od Movistar.

Kvůli aktivaci jsme si sedli do restaurace s WiFi hned vedle sámošky, ve které jsme SIMky koupili. Opět nic nešlo a my nutně potřebovali internet, bez něj se tu neobejdeme. Po jídle jsme šli zpět do krámu a tentokrát nám za 5 dolarů za osobu pomohli aktivovat karty, abychom na ně mohli nahrát peníze. Je třeba zmínit, že obsluha neuměla ani slovo anglicky a vše jsme s nima museli vyřešit ve španělštině (a k tomu hodně gestikulace), na což jsme byli patřičně hrdí.

Tím bylo vše podstatné vyřešeno - peníze a internet. Nejdůležitější věci, které řešíme jako první v každé zemi. A teď můžeme na autobus. Vyzvedli jsme naše batohy na hostelu a vyrazili směrem na autobusový terminál. Tam nás čekalo malé zklamání, protože bylo 14:20 a nám prý zrovna ujel autobus a další jede v 18:00. My jsme totiž tentokrát nerezervovali nic předem, protože jsme nevěděli, jak dlouho bude proces výměny peněz a shánění SIMek trvat.

Abychom čas nějak rozumně využili, dohodli jsme s obsluhou na přepážce, že si u nich necháme naše velké batohy a šli jsme zpět do města navštívit Lagunu Nimez. Ta se nachází na kraji města hned u jezera Argentino. Po 40 minutách jsme dorazili na místo, koupili vstupenky a dostali výklad o všech různých druzích ptactva, které se tu nachází.

Nad mokřady vedla lávka a podél rostla vysoká tráva, ve které se občas ukrývali různí ptáci. Nádherná podzimní atmosféra spolu s horami v pozadí jen umocňovala naše pocity. V El Calafate zrovna končí podzim, my však stihli ještě poslední chvilky té barevné fáze, kde stromy nejsou úplně holé a všude voní listí spadané na zem.

Slunce tu zapadá sice až v 6 večer, poslední dvě až tři hodiny ale svítí pod nízkým úhlem a tak to vypadá jak západ slunce několik hodin v kuse. Část hladiny jezera už byla zamrzlá, na krajích ale ještě plavaly kachny a další ptáci a ve vodě se procházeli plameňáci.

Museli jsme si tu pospíšit, abychom stihli náš autobus. Ve městě jsme ještě po cestě nakoupili trochu jídla na cestu a v 17:45 už jsme seděli nahoře nad řidičem, odkud je nejlepší výhled. Vyrazili jsme přesně a my stihli ještě asi hodinovou podívanou na západ slunce a okolní hory tyčící se nad jezery.

Do El Chaltén jsme přijeli ve 21:00. Všude leželo asi 5-10 cm sněhu a my si uvědomili, že tady už je zima v plném proudu a o barevném podzimu si jen můžeme nechat zdát. Došli jsme do našeho ubytování, které je tentokrát nádherné a skvěle vybavené, skočili do krámu pro jídlo na zítřejší túru a šli spát.

• Day 119

El Calafate

May 6 in Argentina ⋅ ⛅ 0 °C

Náš pobyt v Santiago de Chile utekl jako voda a my pokračujeme dál do Argentiny. Vstávání v 04:30 bylo příjemné jako vždy. Za asi 45 minut jsme měli vše sbaleno a připraveno na odjezd, nechali jsme klíče na stole a šli sehnat odvoz na letiště.

Díky tomu, že máme mezinárodní let, můžeme mít až 23 kg těžká zavazadla. Pro vnitrozemní lety je to jen 15 kg a uvidíme, jak se s tím popereme při letu zpět.

V Santiagu jsme díky různým kontrolám ani moc dlouho nečekali a už jsme odlétali. Celý let jsem prospal až na jeden moment, kdy mě Niki vzbudila právě ve chvíli, kdy jsme přelétali Andy, abych z toho taky něco měl.

5 hodin čekání nakonec nebylo tak dlouhé, protože na letišti měli Wi-Fi a tak jsme se zabavili. Snažili jsme se ještě získat potřebné informace ohledně vybírání peněz, směně na dollar blue rate a SIM kartách. Něco málo jsme zjistili, tak uvidíme, jak vše zařídíme v El Calafate.

Krátce před příletem celé nebe zrudlo a pod námi byly vidět vrcholy And. Většina už leží pod sněhem a my netušíme, jaké počasí na nás čeká. V El Calafate nám znovu zkontrolovali všechny batohy, jestli náhodou nepašujeme jablka nebo jiné ovoce a my mohli dál.

Taxi nás hodilo přímo na hostel, kde jsme jen nechali věci a šli se najíst. El Calafate v noci vypadá jako krásné malé horské městečko, tak uvidíme, jestli to zítra na světle budeme vnímat stejně.

• Day 118

May 5 in Chile ⋅ 🌙 13 °C

Vzbudili jsme se s pořádnou kocovinou a zůstali tak dlouho ležet, jak to jen šlo, než nás přemohl hlad. V ulicích bylo absolutně prázdno a my byli rádi, že nás nikdo v tomhle stavu neuvidí.

Skočili jsme na burger a vrátili se zpět do postele, kde jsme ještě naplánovali pár věcí na příští dny a vyřídili check-in na zítřejší let. Naštěstí nám na seznamu věcí, které tu musíme navštívit, chyběla pouze vyhlídka na Cerro San Cristóbal.

Nahoru vede pozemní lanovka a my dorazili na vrchol akorát na západ slunce. Máme zpoždění 1 den, ale to nevadí. Nebe se barvilo do ruda a ozařovalo Andy v pozadí Santiaga. I díky tomuto výhledu nám Santiago přijde jako jedno z nejhezčích velkoměst, které jsme zatím v Jižní Americe navštívili.

Zpátky doma jsme šli balit věci a vše připravit na ráno, protože vstáváme v půl páté , abychom stihli náš let do Patagonie.

• Day 117

May 4 in Chile ⋅ ☁️ 10 °C

Druhý den v Santiagu jsme hned po ránu šli vyzvednout naše oblečení z prádelny. Ještě to ale neměli hotové a my museli počkat půl hodiny. Tu jsme strávili v malé kavárně o pár ulic dál, kde jsme si dali vynikající koláč a kafe k snídani.

Po vyzvednutí oblečení jsme ještě chvíli procházeli centrem, než jsme se přesunuli do čtvrti Lastarria. Tady jsme ochutnali empañadu a kokosové kuličky v malém krámku, který nám průvodce včera doporučil. Tím jsme prozatím zahnali hlad a šli do parku na kopci Santa Lucia.

Odsud jsme měli poměrně slušný výhled na město, na večer jsme ale měli v plánu jít na protější kopec k soše Krista, odkud mají být nejhezčí výhledy na santiago, takže jsme se tady moc nezdrželi. Oběd jsme si dali v další restauraci, kterou nám včera Leonardo doporučil. Tentokrát byla zaměřena na Sandwiche, které mají být nejlepší ve městě.
    Vypadaly strašně a chutnaly průměrně. Aspoň nebyly drahý.

Kousek odsud se nachází restaurace Chipe Libre, kde je možné ochutnat obří množství různých druhů Pisca. Po jídle jsme ještě měli chuť na drink a tak jsme se tu na chvíli zastavili. Kde jinde lépe porovnat, kdo dělá lepší Pisco - Peru nebo Chile. Objednali jsme tři kousky z každé země a na zapití si dali koktejl z Pisca. Nám chutnalo více to z Peru.

Během cesty na západ slunce jsme si ještě sedli do hospůdky za rohem na jedno pivko a někde po mezi Chipe a barem Liguria se nám to trošku zvrhlo. Západ jsme neviděli, další zastávkou byl karaoke bar a tam moje paměť končí.

To Chilské Pisco nám vůbec nedělá dobře.

• Day 116

May 3 in Chile ⋅ ☁️ 9 °C

Ještě si musíme zvyknout na počasí v Santiagu, protože tu je slušná zima a v noci jsme se pěkně klepali. Na 10:00 jsme měli domluvenou prohlídku města a tak jsme se po ránu chtěli trochu ohřát ve sprše, jenže netekla teplá voda. Jednou to člověk zkousne, snad to ale později bude fungovat.

Sešli jsme se na hlavním náměstí a Leonardo spustil svůj výklad. Zasypal nás informacemi a my po chvíli přestali vnímat, protože toho bylo tolik, že jsme neměli šanci si to zapamatovat. Prošli jsme historické centrum a cestu zakončili v krásné čtvrti, kde jsme dostali tipy na jídlo a co dále navštívit ve městě.

Po této free walking tour jsme šli odevzdat naše oblečení do prádelny, protože už nemáme skoro nic na sebe. Po cestě jsme procházeli parkem kolem řeky a užívali si sluníčka, protože v ulicích mezi domy byla pořádná kosa. Je tady právě konec podzimu, soudě podle listí na stromech, a my máme poprvé pocit, že zažíváme jinou sezónu než léto.

Odpoledne a večer jsme obětovali plánování dalších 14 dnů, které budeme trávit v Patagonii. Letenky, spojení autobusem, ubytování a volba národních parků a výletu nám zabrali spoustu času a my se mezitím akorát navečeřeli. Za rohem je výborná korejská restaurace, takže jsme návštěvou ani neztratili příliš mnoho času.

• Day 115

Velikonoční ostrov - Santiago de Chile

May 2 in Chile ⋅ ☁️ 9 °C

Poslední den na Velikonočním ostrově jsme se vyspali a zbylý čas před odjezdem strávili balením a úklidem. Jídlo, které jsme nesnědli, jsme nechali v lednici, protože se z Velikonočního ostrova nesmí nic vyvážet.

Když bylo vše hotovo, pustili jsme se do psaní textů a třídění fotek z předchozích dnů, než přijede Israel a Sari, aby nás odvezli na letiště. Po chvíli už jsme byli nervózní, protože bylo 13:00, oni nikde a letadlo odlétalo ve 14:35. Za pár minut však přijeli, omluvili se za zpoždění a jelo se.

Na letišti se s námi rozloučili a předali nám náhrdelníky z mušlí. My šli rychle odevzdat velké batohy, avšak po cestě nás zastavila ochranka a chtěla je prohledat. Nejdůležitější pro ně bylo, že nemáme žádné ovoce ani zeleninu a po krátké kontrole spreje proti komárům jsme mohli pokračovat dál.

Bezpečnostní kontrola byla trochu volnější. Nemohli jsme najít koš a tak jsme se rozhodli nechat naší vodu v 1,5l PET lahvi projít kontrolou a když něco řeknou, tak ať si ji rovnou sami vyhoděj. Jenže nic neřekli.

Na bráně to vypadalo spíš jako na terase restaurace. Lavičky, otevřené nebe a na konci zahrádky nás dělila půlmetrová zídka od odletové dráhy.

Let jsme si užili, stejně jako všechny ostatní lety s LATAM. Měli obří výběr filmů, dostali jsme jídlo a také pár piv zdarma. Koho by takový let nebavil. V Santiagu jsme akorát naskočili do autobusu a nechali se odvézt do centra, kde jsme přestoupili do taxíku. Na byt jsme dorazili ve 22:45, díky časovému posunu ale naše tělo zažívalo 20:45 a tím pádem byl přítomen i hlad.

Jít spát bez večeře nepřipadalo v úvahu a tak jsme se vydali hledat restauraci. Asi o tři bloky dál jsme jednu našli a objednali si hranolky a já k tomu navíc steak. Přinesli nám hromadu jídla a servírka si jako pomoc přinesla stoleček, aby nám to vše mohla dát na stůl. S plným pupkem jsme někdy po půlnoci spadli do postele a šli spát.

• Day 114

Ahu Tongariki - východ slunce ☀️

May 1 in Chile ⋅ 🌬 21 °C

Israel a Sari nám doporučili jet na východ slunce na Tongariki na kole. Prý to už jednou udělali a má to být krásný výlet. My měli pronajatá kola na dva dny a rozhodli se, že to taky zkusíme. Jenže nás ještě bolel zadek ze včera a my nemohli ani pomyslet na to, že si znovu sedneme na kolo. Já si složil ručník a položil ho na sedadlo, Nikča si ručník nacpala rovnou do kraťasů.

Tongariki leží asi 20 km od Hang Roa, proto jsme se divili, proč má cesta trvat 2 hodiny, když vede podél pobřeží, takže víceméně po rovině. Východ slunce tu je až v 07:48, my ale určitě budeme rychlejší. Vstali jsme krátce po páté, což byl boj sám o sobě, a dali se nějak do kupy. Počasí nám přálo. Na nebi bylo jen pár mraků a jinak byly vidět hvězdy. Hlavně, že nepršelo. Nasadili jsme čelovku a vyrazili.

Jeli jsme absolutní tmou a doufali, že po nás zase nebudou skákat pouliční psi. Ti však zjevně ještě spali a my od nich měli klid. Po asi půl hodině jízdy jsme dorazili k pobřeží, kde jsme pochopili, proč na cestu doporučují 2 hodiny.

Proti nám celou dobu foukal extrémní vítr od oceánu, takže jsme museli šlapat i při jízdě z kopce dolů. Od sedmé ráno kolem nás začala projíždět i další auta, která měla zjevně stejný cíl. Přitom nám lidé v autech mávali a usmívali se na nás.

K Ahu Tongariki jsme přijeli akorát na východ slunce. Bylo tu překvapivě hodně lidí, kteří měli privátní tour a připravené foťáky. My tentokrát nemohli dovnitř, protože tu nejsme s průvodcem, ale to jsme věděli a nám stačil pohled z venku. Slunce vyšlo nad horou Poike a ozařovalo všech 15 Moai.

Dali jsme si tu snídani a trochu si odpočinuli. Protože je 1. máj, samozřejmě nechyběl ani polibek. Bohužel tady nic nekvete, tak bylo nutné improvizovat. Nakonec jsme se políbili pod rozinkou.

Po cestě zpět už jsme měli vítr v zádech a pomalu ani nemuseli šlapat. Párkrát jsme zastavili u moře, kde jsme sledovali vlny a dali si pauzu na pití. Po návratu zpět do Hang Roa jsme rovnou odevzdali kola, nakoupili jídlo a šli si uvařit. Po jídle jsme si dali krátkého šlofíka, pak poklidili a připravili pár věcí na balení a navečer si šli ještě naposledy sednout na pár koktejlů. To nebylo tak lehké, protože skoro všechny podniky měli kvůli státnímu svátku zavřeno a tak to chvíli trvalo, než jsme něco našli.

Tady jsme se rozloučili s Velikonočním ostrovem, protože zítra už odlétáme zpět do Santiago de Chile.

• Day 113

Anakena / Ovahe / Te Moana Show

April 30 in Chile ⋅ 🌬 22 °C

Plán na dnešek je jasný - dojet na pláže na severu ostrova na kole a tam se vykoupat. V klidu jsme se vyspali, protože není kam spěchat a až kolem desáté vyrazili na výlet.

Volné pobíhající psi na nás štěkali, honili nás a skákali nám po nohou, takže jsme museli pokaždé slézt z kola a chvíli ho tlačit, když se někde objevil pes. A těch tu je fakt hodně.

Zanedlouho jsme se vyhrabali z města a pomalu zmizeli i psi. Na pláž jsme dorazili asi po hodině a půl a šli se hned vykoupat. Počasí nám přálo a po cestě ani jednou nepršelo a na pláži po chvíli i svítilo slunce.

Položili jsme se do písku a skočili do vody. Nejdříve jen po pás, protože na nás byla voda moc studená a zase jsme se vrátili na ručník. Po půl hodině ohřívání se na slunci jsme sebrali odvahu a vlezli do vody. Pár minut jsme tam vydrželi a pak si šli sednout do stánku na koktejl a empañadu.

Koupání tady není úplně nejpříjemnější a tak jsme se už oblékli, protože znovu do vody nepůjdeme. Prošli jsme si pláž a znovu obdivovali sochy. Po krátké procházce jsme nasedli na kola a přejeli kousek dál na pláž Ovahe.

Tady jsme se akorát prošli a neměli ani chuť jít znovu do vody. Nikdo tu nebyl a my chvíli lezli po skalách a užívali si šplouchání vody. Už byl ale čas jet zpátky, abychom stihli nás večerní program. V Hang Roa jsme museli jet oklikou, protože na naší cestě na nás čekala smečka psů a při přiblížení začali trochu dovádět, a nám se to nechtělo riskovat.

Doma jsme se v klidu dali do kupy a šli na večeři. Měli jsme rezervaci v restauraci, kde se zároveň pravidelně koná show představující místní historii pomocí tradičních tanců. Předtím nám ještě pomalování obličeje a nechali nás se vyfotit s věnci na hlavě. Během show vytáhli několik mužů z publika, včetně mě, a nechali nás chvíli tančit jejich choreografii. Naštěstí naše trápení netrvalo příliš dlouho.

Po show jsme šli rovnou domů, abychom stihli alespoň pár hodin spánku, protože zítra máme v plánu jet na kole sledovat východ slunce.

• Day 112

Orongo / Ahu Akivi / Ana Kakenga

April 29 in Chile ⋅ 🌬 22 °C

Další celodenní výprava začínala opět u naší chajdy a znovu nás vyzvedla celá rodina Israele. Naše výprava vedla jako první ke kráteru Rano Kau.

To dříve sloužilo jako jediný zdroj pitné vody a místní museli chodit až sem, aby mohli vesnici zásobit vodou. To prý pamatuje ještě Israelův táta i děda. Tento vulkanický kráter je totiž jediným místem na ostrově, kde se akumuluje sladká voda. Pod jezerem se navíc nachází spousta podzemní vody. Teprve od 70. let zde získali technologie potřebné na filtraci. Ta však nestačí, aby voda byla pitná, a tak slouží pouze jako užitková voda. Pitnou vodu si zde lidé musí koupit v obchodě.

Uvnitř kráteru se nachází spousta menších ostrůvků, na kterých roste spousta druhů nejen léčivých rostlin. Stěny vulkánu chrání rostliny před větrem a slanou vodou, a tím trochu simuluje skleník.

Po prohlídce kráteru jsme se šli podívat do vesničky Ongoro na hřebenu kráteru. K tomuto místu se pojí legenda o "ptačím muži", což byla soutěž konající se každý rok.

Legenda o „Ptačím muži“ vypráví o soutěži, ve které zástupci různých kmenů bojují o kontrolu nad Rapa Nui. Soutěž spočívala v tom, že vyhraje ten, kdo jako první sleul ze skal Rano Kau, došel na břeh a doplaval na ostrov Moto Nui, nalezl a přinesl vejce vzácného ptáka sídlícího pouze na tomto ostrově zpět na pevninu. Vítěz byl korunován ptačím mužem, předal vejce svému náčelníkovi a ten pak mohl rok vládnout nad ostrovem. Jednomu účastníkovi se prý podařilo vyhrát dokonce 12x za sebou. Pozůstatky příbytků ještě stojí na kopci a pár jich bylo zrekonstruováno, aby měli návštěvníci lepší představu, jak původně vypadaly.

Rapa Nui se tedy každý rok pokoušeli jmenovat důstojného vládce a ukončit kmenové války, ve kterých byly zničeny Moai ostatních klanů.

Jako další jsme navštívili Ahu Vinapu. Ahu ve volném překladu znamená "platforma, na které stojí Moai". Zde už však žádné nestály, nýbrž ležely na zemi kolem platformy. Zajímavé bylo, že zde na zdi byla použita stejná technika obrábění a skládání kamene na sebe jako je možné vidět u Inků. Například v Saqsayhuaman, Cusco, Peru.

Dále je tu vidět jediná socha Moai zobrazující ženu. To má byt poznat podle vyzobrazeného pohlaví, to jsme však nenašli. Celkově na soše chybělo dost detailů. Buď je natolik poškozená a nebo to pěkně odflákli. Ženy tu dříve prý nehrály žádnou důležitou roli a proto víceméně všechny sochy reprezentují může. Až na tuhle. To má být sestra Hatu Matu'a, prvního krále Velikonočního ostrova.

Pak jsme dali rychlou pauzu na oběd v Hang Roa, kde jsme si všichni objednali něco malého k jídlu ve stánku. Chvíli jsme poseděli a zas se vydali na cestu, abychom všechno stihli.

Dojeli jsme k Ahu Akivi, kde stojí 7 soch Moai a jako jediné na ostrově hledí směrem k oceánu namísto do vnitrozemí. Jedno z vysvětlení je, že symbolizují první objevitele ostrova spolu s Hatu Matu'a, kteří sem přijeli z Tahiti, a jejichž sochy také stojí u pláže Anakena. Jejich pohled prý směřuje přímou čarou směrem k Tahiti, což by tuto teorii potvrzovalo.

Soch Moai jsme už měli dost a konečně byl čas na menší dobrodružství. Zastavili jsme uprostřed ničeho a vyrazili směrem skrz pole a louky. Na zemi se válely kosti nějakých zvířat a Israel nám vyprávěl něco o vzniku ostrova. Celý ostrov tvoří pouze sopečná hornina, díky čemuž je zde také spousta jeskyní. Do některých z nich jsme po cestě nahlédli, než jsme zastavili u menší díry, ze které koukaly banány.

My už samozřejmě byli připraveni a měli jsme potřebné oblečení i čelovku. Vlezli jsme tedy dovnitř a šli bádat v hlubinách jeskyní. Po chvíli kompletně zmizelo světlo prosakující skrz vstupní otvor a my párkrát otestovali, jaké to je, když všichni vypnout baterky.

Absolutní tma. Akorát jsme nahmatali zem a strop nad námi. Po chvíli jsme zase rozsvítili a šli dál. Po asi 10 minutách čekala menší jeskyně s malinkým otvorem ve stropě. Paprsky slunce pronikaly dovnitř jeskyně a vypadaly jak boží světlo. Tady jsme se moc nezdrželi a vrátili se zpátky ke vstupu.

Namísto abychom vylezli zpět nahoru nám Israel zavelel, že máme jít za ním a zmizel za banánovníky. Zde přišla část jeskyň, před kterou nás původně varoval. Voda zde má sahat do půlky kolen, cíl ale prý stojí za to. Niki už měla připravené sandále, protože si nechtěla zničit svoje normální boty. Já sice počítal, že se namočím, nehodlal jsem však svůj boj vzdát a lezl po kamenech co to jen šlo, abych se namočil. Po asi 50 metrech voda skončila a my mohli dále pokračovat v suchu.

Po cestě se třpytily stěny i strop a připomínaly odrážející se zlato. Israel nám jen říkal, že kdyby to bylo zlato, dávno už tady nebude.

V jednu chvíli zastavil a řekl nám, ať vypneme baterky a zavřeme oči. My viděli, jak za rohem svítí světlo a čekali, co se bude dít. Vzal nás za ruce a chvíli nás vedl, než jsme mohli oči otevřít. V tom momentu jsme uviděli strom, jehož korunu jsme viděli po cestě ke vstupu do jeskyní. Vyrůstá z otvoru v zemi uprostřed jeskyně, kolem roste kapradí, ze stropu pomalu kape voda a slunce sotva proniká dovnitř. A kolem absolutní ticho.

Na pár minut jsme se posadili a užívali si jedinečnou atmosféru. Kolem ani živáčka a my seděli v nějaké díře uprostřed Pacifiku. Pak přišel Israel, že musíme jít dál. Ukázal nám ještě další cesty, kam jsme však už nemohli, protože by průchod znamenal, že se budeme plazit a na to nám vybavení ani chuť nestačili.

Po návratu zpět na zem nám Israel sdělil, že jsme jeho první anglicky mluvící skupina a že na nás vše tak nějak testuje. I proto nás už předtím natáčeli, aby nás použili jako "reklamní" video pro jejich právě vznikající privátní cestovní agenturu. A také zrovna testujeme jako jedni z prvních jejich ubytování. Díky tomu máme na vše slevu a když jsme to porovnávali se zbytkem nabídky, ušetřili jsme asi 20-30% na ubytování a výletech. To má někdo štěstí.

Jako poslední zastávka nás čekala jeskyně Ana Kakenga. Dojeli jsme autem k pobřeží a ušli asi kilometr, než jsme v zemi objevili malinký otvor. To bylo znamení, že máme opět nasadit čelovku, zapnout baterky na telefonu a následovat našeho průvodce. Po několika metrech se nám otevřel nádherný pohled na oceán pod zapadajícím sluncem.

Jeskyně vedla do otvoru v útesu asi 50 metrů nad hladinou a poskytovala nádherný výhled na pobřeží. Nebyl to však jen jeden otvor, ale hned dva. Celé místo působilo jak z filmu, u kterého si člověk myslí, že takové místo nikdy nebude moci navštívit. A my tu stáli a ohromeně sledovali, jak se pod námi vlny rozrážely o útesy.

Fascinováni výhledem jsme se pomalu vraceli zpět k autu a povídali si s Israelem. Dal nám ještě pár posledních tipů, co máme vidět na ostrově a kudy jet v příštích dnech, protože máme v plánu si půjčit kolo. Nejdříve nás hodil domů, kde jsme si na pár minut odpočinuli, než jsme šli zpět do města.

Zítra chceme jet na kole na pláž Anakena a musíme si ještě půjčit kolo. Netrvalo to dlouho a našli jsme otevřenou půjčovnu, kde vše proběhlo jako po másle. Domů jsme se tedy vraceli na kole a divili se, proč je to tak těžké a proč nás tolik bolí zadek. A to cesta trvala asi jenom 10 minut. Uvidíme tedy, jak se budeme cítit zítra.

• Day 111

Velikonoční ostrov - den volna

April 28 in Chile ⋅ 🌬 22 °C

Aby toho náhodou na nás nebylo moc, dali jsme si den volna. Cílem bylo si trochu projít město, jinak ale víceméně odpočívat. Ráno jsme se vzbudili bez budíku a pak šli akorát nakoupit nějaké jídlo k snídani a obědu. Po jídle na nás ale přišla únava a tak naše další kroky nevedly do města, ale zpátky do postele.

Až kolem čtvrté odpoledne se nám povedlo uklidit, vybalit naše věci a obecně se pořádně zabydlet v našem ubytování. Přeci jen tady budeme celý týden a člověk se chce taky trochu cítit jako doma. Odsud jsme vyrazili dát si cocktail a poté se projít podél pobřeží.

Tady jsem se skočil na chvíli vykoupat a poprvé otestovat vodu. Na ostrově je jen pár míst ke koupání, zbytek se nedoporučuje kvůli špičatým sopečným kamenům a hlavně velkým vlnám. Na tomto místě je však postavená malá hráz z kamenů a za ní se dá koupat. Já se chvíli smočil a pak vylezl na stěnu dělící bazének od oceánu a užíval si pohled na vlny rozbíjející se o kameny. Po chvíli jsem si sundal sluneční brýle a zjistil, že kameny jsou pokryty mořskými ježky a já nechápal, jak jsem se dostal tak daleko aniž bych na ně šlápnul. O to větší byla panika, že se musím vrátit zpátky. Kameny byly extrémně kluzké a špičaté, takže se po nich nelezlo zrovna nejlépe. A teď ještě musím dávat bacha na ježky... Na těch pár kamenech, po kterých jsem musel projít, jich bylo asi 30.

Zpátky na pláži jsem se obléknul a my šli zařídit program na úterý a středu - na pondělí jsme už domluvili další celodenní tour s Izraelem. Jenže v neděli tu mají vše zavřeno a tak se nic dál nekonalo. V přístavu nám jeden místní ukázal obří želvy, které tu plavou a měří asi metr.

Nic víc nám na dnešek nezbývalo a tak jsme šli opět sledovat západ slunce. Tentokrát jsme měli lepší počasí a nebylo tolik zataženo. To však tady na ostrově nic neznamená, protože během půl hodiny může několikrát začít a zase přestat pršet a mezitím svítí slunce. Takhle divné a rychle měnící se počasí jsme ještě nikdy nezažili. Naštěstí nám dnes vydrželo a my mohli sledovat, jak se nebe barví si oranžova a slunce mizí za obzorem a jako kulisu k tomu jsme měli sochy Ahu Tahai.

Po asi půl hodině už se setmělo a byl čas jít zpět domů. My rychle uvařili a šli si lehnout. Zítra na nás čeká další celodenní výlet a v 10 ráno nás budou nabírat u naší chatky.