traveled in 7 countries Read more

Barichara

June 15, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 23 °C

Op een van ons daguitstapjes gingen we naar een koloniaal dorpje genaamd Barichara.

Barichara was een heel gezellig plekje waar we heerlijke koffie konden drinken, en het had zelfs een bakkerij met Europese lekkernijen, what a treat! 🥐 We maakten vanuit Barichara een mooie wandeling op een oude stenen weg naar het nabijgelegen dorpje Guane. Hier was de lokale specialiteit sabajon en in elke hoek van dit superkleine dorpje kon je dan ook verse sabajon kopen.

Tot slot stonden we oog in oog met een motmot, waarbij we zelfs met ons GSM een deftige foto konden nemen!

San Gil

June 14, 2022 in Colombia ⋅ ☁️ 20 °C

Na ons lange verblijf aan de noordelijke kustregio van Colombia, vertrokken we landinwaarts. We namen een nachtbus van Santa Marta richting San Gil, waar we gebroken uitkwamen.

Gelukkig hadden we een hostel geboekt tussen de stad San Gil en het dorpje Barichara, in het midden van de bergen en weg van alles, om te bekomen van de rit. We sliepen in een vrij atypische accomodatie in dit hostel (een kar om aan een paard te spannen), maar genoten ten volle van de rust in deze plaats. We konden zelfs enkele spechten spotten, jammer genoeg was er geen deftige camera om een mooie foto te maken... Ook vonden we een gigantisch veld vol ananassen net naast ons hostel!

Er was ook een 'vervallen' caravan ter beschikking die dienst deed als lokale cinema, een groot net om in te rusten, een natuurlijk zwembad en een spel waar we een soort muntjes in de mond van kikkers probeerden te gooien, wat we uiteindelijk ook tegen de uitbaters gespeeld hebben. Meer dan genoeg vertier om de avonden te vullen!

1 van onze dagen in San Gil vulden we met activiteiten typisch aan de stad: extreme sporten! We gingen wildwater raften (het filmpje geeft een indicatie van hoe wild het water was), waar we nogal heftig overkop gingen met ons bootje en meegesleurd werden met de rivier. Gelukkig werd ons op voorhand aangeleerd hoe we terug de boot op konden kruipen! Na ons rafting avontuur gingen we gaan ziplinen over een kloof van 500m diep, en gingen op een zogenaamde 'extreme swing', een schommel die over dezelfde kloof ging. Dit laatste was eigenlijk wel enorm spannend (zie filmpje), gezien we volledig verticaal gehoffen werden, voor we werden losgelaten over de kloof!

Na onze met adrenaline gevulde avonturen, planden we enkele dagtrips om rustig te gaan wandelen, met name rond het nabijgelegen dorpje Barichara en naar de Canyon de Chicamocha, die elk een eigen footprint krijgen.

Santa Marta en Palomino

June 12, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 25 °C

Na Minca vulden we de dagen die we normaal gingen besteden aan de Ciudad Perdida trektocht in Santa Marta, een best grote stad aan de Caraïbische kust. Hier viel uiteindelijk weinig te beleven, en de stad leek niet erg gezellig.

We kozen Santa Marta dan als uitvalsbasis om een tocht te maken met een zeilboot naar het nabij gelegen vissersdorpje, Taganga. We spendeerden een gezellige namiddag op de boot, aan het strand en in de zee en leerden zelfs een beetje paddleboarden!

De dag erna besloten we een waterval te gaan bezoeken (Quebrada Valencia), op een uurtje rijden van Santa Marta. Hier zagen we howler monkeys met een rode vacht en plonsden we in de beekjes gevormd door de gigantische waterval.

Na Santa Marta gingen we richting Palomino, een dorpje net aan de kust van de Caraïbische zee. We kozen deze bestemming oorspronkelijk als uitrustpunt na de trektocht van de 'Ciudad Perdida'. Jammer genoeg verliep ons avontuur naar Palomino niet zoals verwacht, gezien we uiteindelijk in Minca en Santa Marta al heel lang uitgerust hadden en de trektocht eigenlijk nooit gedaan hadden.

Desondanks vonden we het wel leuk in Palomino, waar we het grootste, oorverdovendste onweer meemaakten met bliksem die nabij ons insloeg met het geluid van zweepslagen op de aarde, al dit gepaard met sterke regenval waar Tom niet op voorzien was gezien hij z'n regenjasje verloren was. Zoals je kan zien op de foto's, moest Tom dan maar inventief zijn met zwembroeken en vuilzakken.

Na het spannende onweer gingen we ook gaan tuben op de Palomino rivier, waar we een uurtje of twee door de stroomversnellingen van de rivier werden gegidst van in het midden van de jungle richting de kust. Op onze weg naar de oever van de rivier sprong onze gids een gat in de lucht. Bleek dat er een slang op de weg lag, die net een pad gevangen had (zie filmpje)! We zagen vervolgens ook een prachtige papegaai in het wild, maar hadden jammer genoeg geen goed fototoestel om het vast te leggen.

Minca deel 2 - Natuur

June 9, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 19 °C

Zoals vermeld in vorige post, deel 2 van de foto's! Inclusief de laatste foto die het toestel ooit getrokken heeft, voor het verdronk in de rivier... (laatste foto van de footprint).

Minca deel 1 - diertjes

June 8, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 22 °C

Na het drukke Cartagena besloten we naar het rustigere Minca te trekken. Minca is een dorpje in de Sierra Nevada bergengordel en bevindt zich in een zogenaamd ‘cloud forest’, waarbij de wolken zich vaak net naast of op jouw vormen.
    Gezien we in Minca een overvloed aan beestjes vonden, en een overvloed aan prachtige natuur, besloten we deze footprint in twee op te delen, een stukje met de fauna en een stukje met de flora, watervallen en uitzichtpunten (we konden ons maar niet aan de limiet van 20 foto’s houden als we alles wilden tonen!)

Minca ligt omgeven door verschillende watervallen, verschillende koffie en cacaoboerderijen en ongelooflijk veel gezellige restaurantjes en barretjes. Jammer genoeg hebben we niet alles wat we wilden kunnen zien van Minca, gezien we beide wederom een zware voedselvergiftiging opliepen en een paar dagen van tel waren. Normaal gezien gingen we ook vanuit Minca de befaamde ‘Ciudad Perdida’ trektocht doen, een wandeltocht door de Sierra Nevada jungle die eindigt in een oude, overgroeide stad. Dit moesten we jammer genoeg overslaan door zo ziek te zijn...

We lieten de ziekte echter zo weinig mogelijk van de pret bederven, en probeerden toch zoveel mogelijk uitstapjes te doen (weliswaar voornamelijk in de regen, gezien we intussen middenin het regenseizoen zitten). Zo deden we een night tour om de diertjes te gaan spotten die voornamelijk ’s nachts actief worden (waaronder dodelijke slakken!), twee tochten naar een waterval en een bird watching tour waarbij de expertise van de gids een extra dimensie gaf aan het vogelspotten. Daar leerden we bijvoorbeeld dat Minca een paradijs is voor vogelspotters met ongeveer 360 soorten vogels, bijna eentje voor elke dag van het jaar!

We hopen dat de foto’s een beetje kunnen weergeven hoe ongelooflijk mooi Minca wel was, ondanks de malchance van de ziekte, de vele regen en het verlies van een fototoestel aan de lokale rivier. Vanaf nu zal de fotokwaliteit van de footprints een beetje afnemen alleszins tot we een nieuw toestelletje kunnen kopen!

Cartagena

June 4, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 30 °C

Onze laatste bestemming deze reis is Colombia. We vlogen hierheen via San José, de hoofdstad van Costa Rica. Costa Rica zelf sloegen we deze keer over aangezien we dit prachtige land drie jaar geleden al bezochten. We begonnen ons Colombiaanse avontuur in Cartagena, wat een prachtige stad is. Helaas zagen we de eerste dagen niet veel meer dan de 4 muren van onze hotelkamer want jammer genoeg waren we onderweg ziek geworden en bleek het eenmaal toegekomen om covid-19 te gaan. Hierdoor hadden we niet even veel tijd als we hadden gehoopt om de stad te verkennen, maar wat we zagen was wel absoluut de moeite! Het oude stadscentrum bestaat uit allemaal kleurrijke gebouwen, waarvan de belangrijkste vrijwel altijd geel gekleurd zijn, en de straatjes wemelen van de verkopers met toeristische souvenirs, snoepgoed en eigenlijk al wat je maar bedenken kan. Hoewel dit zeker een charmant stukje stad is vonden wij het misschien net iets te toeristisch en genoten we meer van de recentelijk opgewaardeerde wijk “Getsemani”. Kunst spat hier letterlijk van de muren af, met de ene mooie muurschildering na de andere. In elke straat vind je talloze gezellige barretjes en restaurantjes, en op elk pleintje barst er ’s avonds feest los met muziek, getalenteerde dansers en ander artistiek talent. Wat we absoluut niet hadden verwacht was dat we ook veel leuke beestjes gingen tegenkomen zoals twee verschillende soorten eekhoorns, een iguana, parkieten en enkele pagegaaien. Tot onze verbazing bleken er ook luiaards en zelfs speciale doodshoofdaapjes in een park in het midden van de stad te wonen! Deze zijn hier natuurlijk wel geplaatst geweest en hadden we idealiter toch liever in hun natuurlijke habitat tegen het lijf gelopen.Read more

Bartola - Reserva Indio Maiz

May 30, 2022 in Nicaragua ⋅ ☁️ 27 °C

Vanuit El Castillo hadden we een jungle verblijf gepland in basecamp Bartola. We hadden niet zo goed door, tot we daar toekwamen, dat dit een geïsoleerde community is in het biologische reservaat Indio Maiz. Ongeveer 35 families (170 mensen) leven hier een volledig zelfvoorzienend bestaan. Een extra inkomen komt vanuit toerisme. Er zijn twee hutjes gebouwd met een tentje in die verhuurd worden voor 1 tot 3 nachten aan de toeristen om kennis te maken met de community en het prachtige reservaat.

We werden opgepikt in El Castillo en werden vervolgens met een bootje gebracht over de Rio San Juan tot in het basecamp. Deze boottocht duurde maar liefst 2h en was op zich al buitengewoon! We zagen enkele schildpadden en prachtige stukken jungle die de rivier omgeven.

Eens aangekomen werd ons verteld dat er een ongelooflijke diversiteit aan vogels waar te nemen valt in het kamp, waaronder de befaamde toucans! We besloten dus op wandel te gaan en konden vele soorten kleurrijke vogels spotten (niet allemaal op foto gekregen)! In het midden van onze wandeling hoorden we het typerende gekwaak van de toucans en hadden we een aangename ontmoeting met een stuk of 7 toucans (zelf van 2 verschillende species, zoals je op de foto's kan zien aan hun verschillende snavels!)

We gingen ook op een avondtoer langs de rivier waar we slapende iguana's en vogels zagen. In de vroege ochtend vertrokken we op een wandeling doorheen de jungle waar we gifkikkertjes zagen (kwaliteit van de foto laat te wensen over) en leerden hoe de locals chocolade maken. We hielpen de geroosterde en gedroogde cacaobonen te pellen, verpulveren en uitkoken in melk en suiker. De resulterende massa was chocolade en die draaiden we in bolletjes. Niet even lekker als Belgische chocolade, maar toch leuk eens te doen!

Al bij al was dit een heel unieke ervaring, enkel jammer dat Tom al wat ziek was en dit later Covid bleek te zijn.
    We namen dan contact op met de community uit angst deze besmet te hebben maar daar bleek gelukkig iedereen in orde te zijn!

El Castillo

May 28, 2022 in Nicaragua ⋅ ⛅ 31 °C

Na ons bezoek aan de Corn Islands besloten we richting El Castillo te trekken, wat wederom nogal buiten de toeristenradar ligt. Om hier te geraken moesten we eerst 5h op de bus vanuit de hoofdstad en dan 3h op de boot over de Rio San Juan. El Castillo is dus enkel bereikbaar via de boot!

We waren de enige twee gringo's in town, zeker omdat het ondertussen laagseizoen is in Nicaragua. De naam El Castillo wijst op het grote kasteel dat op de heuvel van dit dorp staat en in koloniale tijden diende om de piraten te onderscheppen. Het dorp ligt namelijk net naast een stroomversnelling in Rio San Juan, waardoor alle schepen moesten vertragen op dit punt en dus een easy target werden voor de kanonnen van El Castillo.

We hadden een gezellig verblijfje net aan de rivier en genoten van de vele vogels en gekko's/iguana's die ons vergezelden. Ook bezochten we het kasteel zelf en het bijhorende museum.

Tot slot was El Castillo ook de uitvalsbasis voor ons bezoek aan het Reserva Indio Maiz, een stukje beschermde jungle waar we gingen overnachten bij een lokale community (meer hierover later!)

Little Corn Island

May 21, 2022 in Nicaragua ⋅ ☁️ 29 °C

Voor Tom zijn verjaardag gingen we op vakantie binnen de reis naar Little Corn Island. Dit eiland ligt ten noorden van Nicaragua in de Caraïbische zee.

We kozen ervoor met het vliegtuig en twee korte bootritjes te gaan omdat het over land een hel ging zijn. Little Corn island staat gekend als een paradijselijke bestemming waar de tijd stil lijkt te hebben staan. Zo zijn gemotoriseerde voertuigen niet toegelaten, is er bijna nergens Wi-Fi te vinden en leven veel mensen van wat ze groeien op hun eigen boerderijen.

Het was in net zo'n boerderij dat we onderdak zochten voor een weekje weg van alles. Hier werden we rotverwend door de AirBnB hosts die ons verzorgden met vers kokosbrood, bananen, platanen, avocado's, verse confituur, eitjes, kokosnoten en verschillende soorten limoenen, zowel zuur als bitter. Dit spaarde ons verschillende keren de 35 minuten lange jungle-wandeling naar de dichtstbijzijnde winkel uit!

Het enige wat een beetje tegenstak was het feit dat het regenseizoen net op gang begon te komen in Nicaragua en we dus verschrikkelijk slecht weer hadden op het eiland. Ten gevolge van alle regen waren er ook ongelooflijk veel insecten (lees: muggen) die ons het leven zuur maakten en Tom maar liefst 82 keer staken (zelf geteld) ondanks het flinke gebruik van insectwerende spray...

Gelukkig heeft een mens niet te veel last van de regen onder water, dus gingen we een aantal keer duiken om te ontsnappen aan het oppervlak, waarbij we vele prachtige oceaandiertjes en riffen konden bezichtigen.

We vierden Tom zijn verjaardag ook in stijl (en in de regen) met zelfgebakken worteltaart, vers fruit en een glaasje cava!

Esteli

May 15, 2022 in Nicaragua ⋅ ☁️ 27 °C

Onze tocht door Nicaragua volgt een wat onlogische route omdat we pas halfweg beseften dat we door een te lage waterstand niet met de ferry door konden naar de andere kant van het gigantische Lago Nicaragua en dus op onze stappen terug moesten keren om een ander prachtig stukje natuur te gaan bewonderen dicht bij het stadje Esteli. Deze bestemming wordt duidelijk minder vaak bezocht door toeristen wat zorgde voor een fijne, authentieke ervaring! Zo hadden we een gids enkel voor ons tweetjes (uiteraard in het Spaans) toen we de prachtige canyon Somoto al wandelend, klauterend, springend en zwemmend ontdekten. Ook tijdens ons bezoekje aan een waterval dicht bij de stad werden we enkel omgeven door locals die verfrissing zochten in het verrassend koude (!) water, of er hun avondeten al vissend kwamen vangen.Read more