Latin America

July 10, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 25 °C

Onderwater gedeelte van de Gorgona post! 😊

Gorgona Island - deel 1

July 9, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 26 °C

Voor onze allerlaatste footprint haalden we het onderste uit de kan en maakten een video recap van ons 3-daags verblijf op Gorgona island! Het filmpje was te lang dus moeten we het opdelen in 2 footprints: eentje boven en eentje onder water! 😊

Gorgona is een eiland in de pacifische oceaan dat behoort tot Colombia, maar dat relatief moeilijk te bereiken is en waarbij er steeds slechts een gelimiteerd aantal mensen het eiland mag bezoeken. En wat een paradijs! De natuur is hier - buiten op het kleine stukje met huisjes en eetzaal na - volledig onaangeroerd gebleven. We werden onmiddelijk gebriefd over de gevaren die hierbij komen kijken, zoals de talrijke soorten (giftige) slangen, het vallen van de kokosnoten vanop grote hoogte, maar ook de militaire aanwezigheid om drugssmokkel via het eiland tegen te gaan. Zonder gids op wandel gaan was een absolute no-go, en zeker na avondval rond 18h. We kregen een rondleiding door de oude gevangenis die in 1984 werd gesloten en waar de natuur het weer volledig heeft overgenomen van al het beton en de stenen; indrukwekkend!

Maar wij werden vooral aangetrokken tot Gorgona omdat je er prachtig kan duiken en omdat het er toen volop walvissen seizoen was, wanneer ze dus erg dichtbij het eiland komen en de zwangere vrouwtjes hun jongen baren. En effectief, ze stelden niet teleur!
    Je kon gewoon aan het strand gaan zitten en voor je het wist zag je wel ergens aan de horizon een walvis water in de lucht spuiten. 🐳

Maar de meest indrukwekkende momenten beleefden we tussen onze duiken door tijdens het surface interval. Twee keer zagen we een zogenaamde ‘heat run’ waarbij een 6-tal mannetjes indruk proberen maken op een vrouwtje en haar op sneltempo achtervolgen kriskras doorheen de oceaan. Hierbij kwamen ze tot op een tiental meter afstand van ons en konden we hun in al hun glorie bewonderen! Jammer genoeg hadden we net geen camera bij toen, maar gelukkig beleefden we nog enkele ‘close encounters’ vanop de boot.

Ook tijdens het duiken waren ze enkele keren erg dichtbij, wat duidelijk was door hun mooie gezang dat erg luid klonk. Jammer genoeg is de visibiliteit in de pacifische oceaan niet erg goed en bleef het gokken waar de walvissen juist waren. Aan het einde van onze allerlaatste duik waren hun geluiden zo ongelooflijk luid dat het moeilijk te geloven was dat we ze niet konden zien. En inderdaad, we zaten nog geen minuut in de boot wanneer vlak naast ons een walvis omhoog sprong! Terwijl de gids in het water dook met een snorkel en zijn gopro grepen wij onze camera en konden nog net een laatste glimp vastleggen van dit majestueuze dier.

Wat een fantastisch einde van een prachtige reis!

Cali

July 6, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 28 °C

Cali was onze voorlaatste bestemming in Colombia, en de volledige reis!

Oorspronkelijk gingen we Cali enkel doen als tussenstop richting Isla Gorgona (onze allerlaatste bestemming), maar uiteindelijk bleek Cali ook best aantrekkelijk. Wij kenden het enkel van het bekende Cali drugskartel die tot de jaren 2000 heer en meester was in Cali. We verbleven in de San Antonio buurt die een enorm bohemische vibe gaf met veel kunst, lekker eten, gezellige barretjes en een park vol standbeelden van katten.

We deden een gratis wandeltour door Cali waarbij we eerlijk gezegd niet veel bijleerden, maar we werden wel blootgesteld aan enkele typische snacks van de regio. Een van deze snacks was de Chortaduro, een vrucht van een specifiek soort palm die eerst verschillende uren in zout water gekookt wordt en vervolgens geserveerd wordt met zout en honing. Smaakte een beetje naar aardappel.

Ook bezochten we een drukkerij waar posters nog op de oude manier gedrukt worden met vormpjes en verschillende lagen, gebruikmakende van enkele stokoude machines, best interessant!

Ten slotte deden we een daguitstap naar een rivier dichtbij Cali, de Rio Pance. Hier gingen we, uiteraard, vogelspotten en een beetje wandelen.

Onze trip naar Cali was onverwacht een groot succes!

Salento (Vogels)

July 4, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 19 °C

Zoals vermeld zijn er ook heel veel verschillende vogeltjes in Salento, velen ervan prachtig en kleurrijk!

We gingen vaak gaan vogelspotten in de vroege ochtend en bij avondval, voornamelijk omdat we graag een mooie foto van de papegaaien met een blauw hoofd wilden (niet super goed gelukt) en omdat we de zeldzame geeloor papegaai wilden spotten (gezien maar geen foto's). Ook was de regio een thuis voor verschillende soorten toucans (geen gezien) en de kleinere toucanet die we de laatste dag nog konden spotten terwijl ze rustig aten van de vruchtjes van de palmbomen.

We gingen ook twee keer zitten in een koffiebar in de velden die een paar banaantjes aan een nabije boom gezet had en zagen verschillende soorten exotische vogels knabbelen van de banaantjes.

En zoals vermeld in vorige footprint zagen we heel veel kolibries in de jungle naast de Cocoravallei!

Al bij al zagen we een enorme diversiteit aan vogels in Salento en waren we heel blij hier op bezoek te komen.

Salento (Natuur & dorp)

July 3, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 20 °C

Na Jardin trokken we verder de koffieregio in, richting Salento. Salento ligt ook op een 2000m hoogte, waardoor de 'cloud forests' de voornaamste vegetatie bleven, vergelijkbaar met Jardin. Dus ook hier, net zoals Jardin, zullen we een aparte footprint voorzien met de vogeltjes die we zagen in deze regio, ook bijzonder rijk aan vogeldiversiteit!

We bezochten Salento (en Jardin) met een koppel dat we leerden kennen in Nicaragua en waar we het goed mee konden vinden. We puzzelden dus een beetje met ons reisplannen om elkaar opnieuw tegen te komen in Colombia om een tiental dagen samen te reizen.

Voor vele toeristen in Colombia is Salento een heel gekende destinatie, en het dorpscentrum was dan ook bijzonder druk en toeristisch. Wij kozen echter een hostel weg van het dorp (30 minuten wandelen) en heel dicht bij de nabije bossen en koffieboerderijen. We moesten enkel naar de drukte om - typerend aan toeristische buurten - lekker te gaan eten!

De grootste trekpleister in Salento is de nabij gelegen Cocora vallei, gekenmerkt door waspalmen die tot 80m hoog groeien (en ook het huis zijn voor de met uitsterven bedreigde geeloor papegaaien). We bezochten de Cocoravallei door een wandeling van een 15tal kilometer te doen in dit domein, waarbij we langs de gigantische waspalmen wandelden in het midden van de wolken, door de jungle, een paradijs voor kolibries bezochten en de lokale rivier zeven keer overstaken op vervallen brugjes.

Uiteraard deden we ook een koffietoer in de befaamde koffieregio, waar we eigenlijk bijzonder weinig bijgeleerd hebben. Zoals verwacht wordt koffie geplukt, gepeld, geroosterd en vermalen. Er zal zeker veel meer aan het verhaal zijn, maar de gids had er precies geen goesting in die dag.

Kortom genoten we voornamelijk van verschillende mooie wandelingen en stonden we ook vroeg op om te gaan vogelen elke dag!

Jardin (vogels)

June 27, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 22 °C

Een van de trekpleisters van Jardin is de biodiversiteit in de vogels, en heel specifiek de aanwezigheid van de 'Cock-on-the-rock', een heel speciale vogel (rood en zwart) eigen aan de regio.

Ook vonden we motmots (blauw), een havik, een buizerd (denken we), een gier en nog een aantal onbekende vogeltjes die we nog moeten identificeren!Read more

Jardin (Natuur en dorp)

June 26, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 18 °C

Na de drukke grootstad Medellin trokken we terug richting het rustigere binnenland. Omgeven door bergen, heuvels, velden en rivieren ligt het mooie Jardin (op ongeveer 1700m hoogte), bekend voor zijn mooie wandelingen en heerlijke koffie. Het dorp zelf was heel gezellig, met een prachtig centraal park omgeven door leuke barretjes.

Vermits we terug een nieuwe camera hadden, konden we weer mooie foto's trekken en onze nieuwgevonden passie van vogelspotten (en fotograferen) opnieuw oppikken. Gezien er in Jardin veel mooie vogels waren, en we maar 20 foto's per footprint mogen posten, komen de vogeltjes in een aparte footprint!

In Jardin deden we verschillende wandelingen, eentje naar een viewpoint van Jardin zelf, eentje naar een grote waterval (Cascada Escalera) en een lange wandeling naar een grot met een waterval in (Cueva Del Esplendor).

De foto's zijn een indicatie van de pracht van de omgeving, gekenmerkt door de vochtigheid van de omliggende cloud forest. Gezien het binnenland van Colombia bijna uitsluitend bergen en heuvels zijn, verdampt er veel water in de valleien die dan wolken vormen en vervolgens voor regenbuien zorgen in de namiddag. Niet altijd even fijn om in te wandelen, maar wel noodzakelijk om de watervallen en rivieren zo prachtig te maken!

De Cueva Del Esplendor viel een beetje tegen gezien we een heerlijke en rustgevende wandeling hadden gemaakt naar de grot, om dan plots vervoegd te worden door een groep van een 20tal toeristen die met de auto naar boven reden, net als we de grot wilden bezoeken. Dit zorgde voor een serieuze drukte in de grot waar we niet op voorbereid waren en dit verpeste het moment een beetje. Gelukkig was de wandeling terug weer wat rustgevender en konden we de dag toch in stijl afsluiten!

Guatape

June 24, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 19 °C

Vanuit Medellin deden we een daguitstap naar Guatape, een dorpje omgeven door een groot meer dat bekend staat als een heel gezellige en mooie plek. Op de weg naar Guatape ligt ook een grote rots, de 'Piedra del Penol', die naar verluidt een prachtig beeld geeft over de heuvelige omgeving en vaak de eerste bestemming is voor bezoekers van Guatape.

Het verliep echter een beetje minder vlot dan verwacht. Blijkbaar hebben de Colombianen verlof eind juni, wat een enorme boost geeft aan het binnenlandse toerisme. Het krioelde van de mensen nabij de rots, en dit betekende dat we een uur zouden moeten aanschuiven om erop te klimmen. Ook zouden we de tocht naar boven zoals mieren achter elkaar aan moeten lopen. We weten allemaal hoeveel Tom houdt van mensenmassa's, maar beslisten dan toch maar niet op de rots te gaan om te vermijden dat we verpletterd werden, en reden door naar Guatape zelf.

De hoeveelheid mensen in Guatape zelf viel gelukkig veel beter mee, en het dorpje bleek uiteindelijk heel kleurrijk en gezellig te zijn, dus spendeerden we het merendeel van de dag in het dorpje. We aten een lekkere lasagne, zochten souvenirtjes en dronken een pintje vooraleer we terugkeerden naar Medellin.

Medellin

June 22, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 25 °C

Medellin is een stad die bij velen gekend staat als enorm gevaarlijk, wat 20 jaar geleden ook absoluut het geval was. In die korte tijd is het echter gelukt om vele regio’s in de gigantische stad bijna te ontdoen van geweld en criminaliteit, waardoor zelfs toeristen nu zonder al te veel zorgen de stad kunnen verkennen. Zeer impressionant vinden wij!
    Een grote bijdrage tot veiligheid werd geleverd door het bouwen van een metrosysteem en meer bepaald kabelbanen die mensen van bovenaan de heuvels veilig tot in het centrum van de stad brachten/brengen zonder dat ze de meest onveilige buurten op de heuvels, ingenomen door drugcartels, door moesten.

Dat gezegd zijnde vonden we het merendeel van de stad maar niets. Ofwel bevonden we ons in een erg ‘gemaakte’ buurt met het ene grote winkelcentrum na het andere, gevolgd door erg moderne restaurant(ketens), ofwel krioelde het van mensen in drukke volle straten vol licht, geluid, chaos en zonder authenticiteit.
    Bovendien werd ons meermaals verteld dat het centrum van de stad overdag veilig (en de moeite) was en enkel na het vallen van de avond vermeden moest worden, maar 1 straat verwijderd van het centrale plein bevonden we ons plots in ‘the bronx’ van Medellin. We sprongen snel in een taxi die zich een weg baande doorheen de vele junkies die met lege ogen op straat lagen, vuilnis doorzochten of hun volgende ‘hit’ voorbereidden. Er is dan ook maar 1 foto in de footprint van downtown Medellin, getrokken 5 minuten voordat het helemaal mis ging.

Wel heel plezant en interessant was onze tour door communa 13 (Medellin telt 16 communas) met een erg gepassioneerde gids die ons maar liefst 5 uur mee op schok nam! Communa 13 was vroeger één van de gevaarlijkste buurten in Medellin, maar is tegenwoordig supergezellig en overgoten met kunst. De vele grafitti-werken tonen het verhaal van de wijk en zijn inwoners die dapper strijden tegen drugsgeweld en op elke hoek is er wel een leuk initiatief om de kinderen van de straat te houden en hun creatief talent te voeden. De communa 13 inwoners brouwen tegenwoordig zelfs eigen lokale biertjes die we hebben getest en goedbevonden. Onze gids was er ook op gebrand om Samya koffie te leren drinken, wat ondanks de mildere smaak na het gebruik van ‘de juiste techniek’ geen schot in de roos was. Geef mij dan toch maar een lekker zoete koffie- of rode wijnlimonade met knapperige ‘big ass ants’ als snack!

Canyon del Chicamocha

June 16, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 28 °C

Onze laatste daguitstap was een flinke wandeling, op een verlenging van dezelfde stenen weg van in Barichara (de camino real). We wandelden echter een ander stukje, van het dorpje Villanueva tot aan Jordan.

Deze 15km lange wandeling liep langs de adembenemende canyon del Chicamocha waar we ongestoord konden blijven genieten van een eindeloos zicht over glooiende heuvels rond de Chicamocha rivier.

De tweede helft van de wandeling was steil bergaf en eindigde in Jordan, waar we toekwamen rond 17h30 in de avond, zonder vervoer terug naar ons hostel. Jordan was letterlijk twee straten groot, en er was op dat uur niemand meer te zien. We moesten nogal serieus onderhandelen met locals om ons met hun brommer terug naar omhoog te brengen (1.5km hoogteverschil) zodat we een bus terug naar huis konden nemen.

Uiteindelijk is het ons toch gelukt en konden we gaan uitrusten, klaar voor vertrek richting Medellin.