the great unknown

September 2016 - August 2017
A 337-day adventure by Madame Voyage Read more

havana

December 6, 2016 in Cuba ⋅ ⛅ 29 °C

Een concreet plan van wat ik ga doen in Cuba heb ik nog niet, maar dat zal ik wel dag per dag bekijken. Ik ben zeer benieuwd naar de geschiedenis van dit land en wil meer weten over het communisme. Het eerste dat ik doe is de stad Havana ontdekken. Omdat Cuba zijn grootste inkomsten haalt uit toerisme en daardoor de prijzen belachelijk hoog liggen weiger ik een taxi te nemen. Ik slenter uren door de stad en vraag me af of dit het wel waard is.
    Het eerste dat me opvalt zijn de typische oude auto's waarmee de locals rond rijden. Deze historische wagens maken deel uit van het beeld dat over cuba bestaat en vind je op geen andere plaats ter wereld terug.
    Ik merk op dat Fidel Castro en Che Guevara erg gewaardeerd worden. Overal zie je posters, grafitti of standbeelden terug van deze twee helden. Vele buitenstaanders hebben kritiek op Fidel als dictator die meerdere mensenrechten heeft geschonden, maar hij heeft wel enorm veel voor Cuba gedaan en je ziet in het straatbeeld dat de Cubanen veel respect voor hem hebben. Omdat ik nog niet voldoende informatie heb blijf ik er sceptisch over.

Cuba staat gelijk aan geen of weinig internet hebben. In het begin vond ik dit de max. Eindelijk eens rust van sociale media en in het algemeen met mijn GSM bezig zijn. Ik beslis uit principe om geen internetkaart te kopen, maar na dag 3 begin ik het zo lastig te krijgen dat ik niet aan de verleiding kan weerstaan. Zo een kaart geeft je toegang tot 1 uur internet, kost veel geld en is jammer genoeg razend snel opgebruikt.

Trinidad

December 9, 2016 in Cuba ⋅ ⛅ 29 °C

Trinidad is een romantisch dorpje met tientallen originele huizen met typische smeedwerken raampartijen, keien straten en vooral veel muziek.
    Als je 5 km buiten het centrum wandelt kom je opeens terecht in een andere wereld. Door de zandstraten, cowboys op paarden en wat meer bouwvallige huizen vergeet ik dat ik in Trinidad ben. Het groot contrast is absurd, maar heeft langs de andere kant ook wel zijn charme.
    De laatse foto die ik getrokken heb is van een franse jongen, Robin die ik heb leren kennen. Hij doet zijn zin en trekt zich niets aan van wat anderen over hem denken. Ik zal hem altijd herinneren als de toerist met een flesje rum en een sigaar in de hand.

santa clara

December 11, 2016 in Cuba ⋅ ⛅ 26 °C

Samen met mijn compagnon beslissen we om naar Santa Clara te gaan. Een stad dat ik wou bezoeken omdat je het mausuleum van Che Guevara kon bekijken. Zijn gebeente werd overgebracht vanuit Bolivia, waar Che in 1967 werd gedood door Boliviaanse militairen.

In de laatste decemberdagen van 1958 vochten de revolutionaire troepen van Che hier een beslissende slag uit.
    Dictator Fulgencio Batista, die een gepantserde trein [Tren Blindado] naar Santa Clara had gestuurd om zijn troepen te ondersteunen werd nabij het station van santa clara tot stilstand gebracht met een buldozer waarbij de lading wapens in handen van El Che en zijn mannen terecht kwam.
    De overwinning van de revolutie was een feit en Batista ontvluchtte hierdoor Havana.

Als ik mijn fantasie gebruikte voelde ik de overwinning die ik samen vierde met che in mijn armen. haha

bayamo

December 13, 2016 in Cuba ⋅ ⛅ 26 °C

We reizen verder richting het zuiden. Op een van de bussen ben ik Dor [jongen op de 5de foto] weer tegen gekomen. We zijn zeer goede vrienden geworden na dias de los muertos en komen elkaar altijd toevallig weer tegen het lijf. Hij woont in Israel, Tel Aviv, vermijdt tourist traps, trekt prachtige foto's en heeft op 2 maanden tijd vloeiend spaans leren spreken.
    Ons doel is om naar Sierra Maestra te gaan om daar de geschiedenis op te snuiven en het beter te begrijpen. Maar voor we naar het nationaal park gaan slaan we eerst een goede voorraad rum en sigaren in.

sierra maestra

December 14, 2016 in Cuba ⋅ ☀️ 19 °C

We nemen een jeep om naar een casa particulares midden in de Sierra Maestra te rijden. De natuur is prachtig en ik ben blij dat ik de drukke steden kan ontwijken en even kan genieten van de rust. Het cubaans koppel in wiens huis we verbleven waren ontzettend vriendelijk. Elke maaltijd die ze voor ons bereiden was een groot feest.
    De volgende dag maken we ons klaar om dieper het Sierra Maestra in te trekken.
    Het is de grootste bergketen van Cuba en is beroemd geworden omdat in 1956 Fidel Castro en zijn 81 kompanen daar landden aan boord van het jacht de Granma.
    De strijd in en rond de Sierra Maestra, waar Castro zich lang schuil hield, zou nadien nog 2 jaar duren tot de revolutionaire troepen onder het bevel van Che een definitieve overwinning behaalden op dictator Batista in Santa Clara.
    Men gelooft dat Fidel deze strijd heeft gewonnen omdat hij het domein zo goed kende en dat de inwoners van Sierra Maestra hem hard gesteund hebben met oa hun trouw tegenover Castro, voedselvoorzieningen, gezondheidszorg, ...

santiago de cuba

December 16, 2016 in Cuba ⋅ ⛅ 29 °C

Vanuit Bayamo nemen Dor, Stephen en ik een local bus naar Santiago de Cuba omdat we geen dure taxi wouden betalen. Onze bus deed er bijna 4 uur over om in Santiago the geraken, terwijl een taxi er maar een dik uur over zou rijden. De bus zat overvol met mensen en kippen met als kers op de taart dat het snikheet was die dag. Dat moment wou ik dat we gewoon voor de luxe een taxi hadden genomen, maar als ik er achter af op terug kijk is het een grappige situatie.
    Na een lange rit nemen we deze keer wel een taxi naar een casa particulares omdat we anders nog een uur zouden moeten wandelen.
    Eenmaal goed gesetteld moet ik dringend weer naar een ander busstation aan de andere kant van het stad. Doordat internet niet beschikbaar is en cubaanse websites in het algemeen niet up to date zijn moet je altijd minstens 2 dagen op voorhand je busticket in een station boeken. We hebben de voorbije dagen altijd al problemen gehad dat we niet konden vertrekken wanneer wij het wouden omdat de bus altijd al volgeboekt was.
    Ik had enorm veel stress hiervoor. Binnen 4 dagen zou mijn vliegtuig vanuit Havana weer naar Mexico vertrekken en ik zat helemaal in het zuiden van Cuba. De busrit zou, als alles goed verloopt, 16 uur duren. Ik haast me dus zo snel mogelijk naar het busstation dat binnen 30 minuten gaat sluiten, als het al niet gesloten is. Ik kom buiten adem toe en zie met grote opluchting dat het locket nog open is. Met grote spanning vraag ik of ze nog plaats hebben om 2 dagen later de bus naar Havana te nemen. Een groot pak stress viel van mijn schouders toen ze mij een ticket gaf. Volgens mij begreep ze niet waarom ik zo opgefokt was.
    De ontspanning kan beginnen.
    In Cuba komen we allerlei andere backpackers tegen en we besluiten om er eens een goei lap op te geven. Die avond gingen we naar casa de la musica. Onderweg komen we cubaanse vrouwen tegen die we met veel plezier meepakken. Ze kunnen ongelooflijk goed dansen. Als ze mij tonen hoe ik met mijn poep moet schudden sta ik versteld. Wanneer ik het probeer merk ik op dat alles aan het schudden is behalve mijn poep. Om de plakkerige jongens van me weg te houden blijf ik dicht bij een van de Cubaanse vrouwen. Voor mij was het veel interessanter om van haar dansles te krijgen dan met een Cubaan te dansen.
    Ik heb het gehad met de Cubaanse mannen. Je krijgt geen moment rust want ze roepen of fluiten je constant na. Negeren is geen optie want dan komen ze gewoon voor je staan. Santiago staat dan ook bekend om dit gedrag, van zowel mannen als vrouwen.

Op 25 november 2016 is Fidel Castro op 90 jarige leeftijd overleden. Op 29 november staat in Havana een groot eretocht voor hem ingepland, waarna zijn as via de omgekeerde route die de revolutietroepen in 1959 volgden richting Santiago de cuba zal worden gebracht. Daarna was het 9 dagen stil over heel Cuba als eerbetoon. Sommige reizigers waren net op dit moment in Cuba en hebben dus niet de muziek kunnen meemaken als ik dat heb kunnen doen. Het was een zeer speciale ervaring om achter elke hoek iemand te zie dansen, aan het zingen is of een instrument aan het spelen is. Muziek is overal in Cuba.

havana

December 18, 2016 in Cuba ⋅ ☀️ 30 °C

De laatste 2 dagen verblijf ik in een hostel in het centrum van Havana. Ik ben blij dat ik hier op tijd ben geraakt en dat de busrit tamelijk goed verlopen is. Het is erg om te zeggen, maar ik ben oprecht gelukkig dat ik bijna dit land ga verlaten. Andere backpackers delen dezelfde mening. We missen vooral internet en lekker eten. Als je hier solo wil reizen ben je veel meer geld kwijt dan met twee.
    Het land is niet echt backpacker proof.
    Deze hostel zit vol toffe mensen en elke avond zitten we in een kring, drinken rum en roken sigaren. We dansen op de muziek en doen onozel.
    Overdag ontdek ik de stad door weer uren rond te slenteren en ben ik op zoek naar cadeautjes voor het thuisfront. Na 3 verschillende sigarenwinkels afgelopen te hebben begin ik de moed te verliezen. Ik had de voorafgaande dagen al raad gevraagd aan verschillende mensen wat de beste sigaren zijn die je kan kopen en had toen ook een bepaald beeld in mijn hoofd, maar als ik in de winkel stond en kon kiezen tussen tientallen verschillende sigaren wist ik het opeens niet meer. In de laatste winkel plof ik me zuchtend neer in een zetel en als ik opkijk zit er een Amerikaan die een dikke sigaar rookt me aan te staren. Meteen vertel ik mijn probleem dat ik niet weet wat kiezen. Na 2 uur gezellig gesproken te hebben met elkaar en hij me uitstekend advies heeft gegeven maak ik aanstalten om door te gaan. Voor ik vertrek geeft hij mij een sigaar cadeau. Hij vond het zeer aangenaam mij te leren kennen en zei dat ik die dag al meer aandacht aan hem had gegeven als zijn eigen vrouw.. oops.
    Op zijn advies stap ik een winkel binnen en koop ik 2 sigaren. Ik kan al niet wachten om ze in augustus op te roken.
    De dag dat ik mijn vliegtuig ging nemen was ik dolgelukkig. Er staat mij binnenkort een nieuw avontuur te wachten in Canada en ben zo benieuwd naar wat gaat komen.

cancun

December 22, 2016 in Mexico ⋅ ⛅ 26 °C

Na 2 weken zonder internet ben ik zo blij dat ik in Cancun ben. Opeens voel ik me ontzettend vrij wat raar is om te zeggen want met je GSM altijd bij de hand krijgt je hoofd nooit rust. Met andere woorden: ik ben verslaafd aan sociale media.

Voor ik het vliegtuig neem naar Canada mag ik weer een nachtje blijven slapen bij Kundry. Ze verwent me met typische vlaamse kost wat overheerlijk is als je weet dat je in Cuba enkel rijst met kip kon eten.

christmas in calgary

December 24, 2016 in Canada ⋅ ☁️ -13 °C

Eindelijk ben ik toegekomen in Canada! Dit is mijn droombestemming sinds 2 jaar. Vanuit Cancun, Mexico, 30 graden heb ik een rechtstreekste vlucht naar Calgary genomen. Mijn eerste indrukken waren dat het regenachtig was en extreem koud met ongeduldige mensen die aan het zagen waren omdat de rij niet opschoof. Na 3 maanden in centraal Amerika te reizen ben ik zelf laid back geworden waardoor ik me niet zo snel meer druk maak en alles op het gemak doe. Ik moet natuurlijk ook niet dringend ergens naartoe. Al bij al kan ik niet stoppen met lachen. Ik ben zo benieuwd naar het avontuur die gaat komen.

Eens toegekomen in de luchthaven word ik ontvangen door Chris en Nick. We geven elkaar een dikke knuffel en dan rijden we naar hun huis waar Karen me ook al staat op te wachten. Ik vind het zeer leuk om eens te zien waar zij wonen en waar Nick is opgegroeid. Op Kerstavond leer ik Karen haar familie kennen en daar besef ik hoe hard ik mijn familie mis.
    Gelukkig krijg ik genoeg afleiding van Chris en Karen. Ze nemen me mee naar een lichtshow in de zoo en kijken samen naar christmas movies. Het kerstsfeertje is tip top in orde.

Mijn eerste voetstappen in de buurt van Green Village, de buurt waar Chris woont waren onbeschrijfelijk. Ik heb nog nooit zoveel sneeuw bijeen gezien!

banff

January 13, 2017 in Canada ⋅ 🌙 -11 °C

Mijn maatje is in Canada!
    Het doet deugd om na drie maanden alleen te reizen weer iemand bij jou te hebben waarmee je een diepere band hebt. Er staat vanalles op het programma om te doen, maar onze topactiviteit is snowboarden. Jules is zo lief geweest om mijn snowboard vanuit België mee te nemen wat ons veel geld zal uitsparen omdat we dan ons materiaal niet moeten huren.
    We zien elkaar terug op mijn verjaardag. Dit was voor mij de beste cadeau die ik kon krijgen, maar daarbovenop gaf hij me NOG een pakje af. Er zat een e-reader in! Sinds ik op reis ben neem ik meer de tijd om te lezen, maar het is niet altijd handig om een boek mee te sleuren dus dit is een fantastisch handig cadeau.
    Voor mijn verjaardag gingen we een lekkere veggieburger gaan eten met een glaasje cava erbij. Ik heb bubbels zo hard gemist. Het was alsof een engeltje dat op je tong piest. Zo heerlijk vond ik het.
    De volgende dag haalt Jules de huurwagen op en rijden we naar Banff om daar nieuwjaar te vieren. Wat een luxe om je te verplaatsen met een auto en zo zalig om al je rommel te laten liggen. Er is veel te doen in Banff. Overal staan kraampjes die je warme chocolademelk of typisch Canadeze koekjes aanbieden. Wat verder hoor ik een country band grappige liedjes spelen. Het was koud die avond, maar je kon je overal opwarmen aan kachels wat een extra sfeertje gaf. Wanneer het bijna middernacht is gaan we snel richting het einde van de straat, lopen onder de brug en staan te wachten op een bevroren rivier om de laatste seconden af te tellen. Klokslag middernacht kon je kijken naar een spectaculaire vuurwerkshow die toch een tiental minuten blijft duren. Sommige combinaties van vuurwerk had ik nog niet eerder gezien.
    Rond 1 uur gaan we al naar bed omdat we de volgende dag willen snowboarden in het resort Sunshine Village.
    Jammer genoeg is er de volgende dag niet veel sunshine en was het vreselijk koud. Toch vond ik het speciaal om op 1 januari te snowboarden in plaats van met een kater in de zetel te liggen.