Australië en Nieuw Zeeland

December 2022 - January 2023
A 45-day adventure by Glenn En Marlies Read more

Dag 9: So it begins 'Theoden, TT Lotr'

December 18, 2022 in New Zealand ⋅ ☁️ 22 °C

Vandaag is het zover het avontuur gaat beginnen!

Om 10 uur in de ochtend konden wij de camper ophalen om vervolgens daarmee een maand lang door NZL te reizen.

Op de eerste dag hebben we vooral veel kilometers en kennis gemaakt met de natuur van het land. Het gaat hier van de hak op de tak van zeer glooiend naar plat om vervolgens in de Jungle terecht te komen. Eerste stop was midden in de Jungle een bekende Kauri boom (boomsoort die alleen in Nieuw Zeeland voorkomt) dat was dan wel meteen de eerste teleurstelling van onze vakantie, die trekpleister was dicht. Er stonden overigens honderden van deze bomen dus niks gemist.

Alles werd 30 minuten later goed gemaakt met het uitzichtpunt op de zandduinen en even later nog beter na het zien van onze eerste overnachtingsplek in de natuur( incl. Tony het paard)

Morgen richting de Bay of Islands
    P.s. geluid aan als je Glenn zijn zangkunsten wilt horen

Dag 10: Bay of islands

December 19, 2022 in New Zealand ⋅ ⛅ 19 °C

Na een wat onwennige eerste nacht opweg naar Paihia een plaatsje aan de oostkust gelegen bij de Bay of Islands.

Hier hebben wij een boottocht gemaakt in de hoop dolfijnen en walvissen te spotten en gelukkig is dat eerste gelukt😍 zelfs een baby dolfijntje van +- 3 weken🐬ook ging deze tocht naar Piercy island beter bekend als Hole in the rock. Hier zijn wij doorheen gevaren omringd door dolfijnen.

✓Bottlenose dolphins (tuimelaar)
    ✓Bronze shark (koperhaai)
    ✓Tui (toei)
    ✓Weka (grote bruine loopvogel)
    ✓NZL Scholekster

Dag 12 (+11): Duiken

December 21, 2022 in New Zealand ⋅ ⛅ 18 °C

Dag 11 was onze eerste rustdag en ook niet echt interessant, belangrijkste onderdeel is dat het rusten mislukt is😅. Dus snel door naar dag 12!

Duiken! Vandaag stond de enige activiteit op de planning die we ver voor onze vakantie al hadden vastgelegd, duiken bij de Poor Knight eilanden. Voor de duikers onderons de wateren rondom NZL zijn ‘koude wateren’ dus de wat meer gezette uitgeholde negers(duikpakken) diende gebruikt te worden. Het volgende zijn we onderwater tegengekomen.
    - Pijlstaartrog 2st!
    - zeenaaktslakken( klein maar super kleurrijk)
    - Murene 2 soorten( gele en de grijzen)
    - Schorpioenvis
    - Kingfish
    - Gewone Dolfijn(tijdens de boottocht)

Vervolgens nog een uurtje toeren in de camper richting de camping om toevalligerwijs nog langs 1 van de bekendere watervallen(Whangarei Falls) van het land te rijden, even stoppen natuurlijk. Zoals op de foto’s te zien geen verkeerde keuze😍.

Op de camping aankomen voelde als thuis komen. We zitten hier vlak achter de zandduinen, het is alsof we op camping de duindoorn zitten.

Morgen richting het volgende hoofdstuk The Coromandel.

Dag 13: Pinnacle Forrest

December 22, 2022 in New Zealand ⋅ 🌙 18 °C

Op naar het zuiden! Vanaf vandaag zullen we in ongeveer 3 weken tijd afreizen naar het meest zuidelijkste punt van Nieuw Zeeland.

Eerste stop gaat richting een camping in Pinnacle Forrest. Om daar te komen zullen we eerst door Auckland moeten, geen succes zo voor de kerst. Er loopt 1 grote snelweg door de stad waar iedere toerist en inwoner van de stad op hetzelfde moment langs moest.

Na een wat langere reisdag dan gepland en een hobbelig weggetje komen we op de camping aan midden in het bos. Een voor ons bijzondere bijkomstigheid is de totale afwezigheid van telefonisch bereik. Met name bij Marlies begint dan het angstzweet uit te breken. Volgens Glenn galmde de camping erg goed😂. (In plaats van heel hard echo of hey of iets soort gelijks te roepen fluisterde Glenn: “galm” nee hij bedoelde niet Gollummm)

Vanwege de kerst hebben we besloten om morgen 3 dagen een vaste plek op een camping te boeken, dus dat wordt even lekker relaxen.

Daarvoor zal der wel eerst nog een flinke Hike gemaakt worden want dat kan hier fantastisch! Of hoe de lokale inwoners het zeggen AWESOME!!

Dag 14: Hike & The Coromandel

December 23, 2022 in New Zealand ⋅ 🌙 18 °C

De ochtend begon met een wandeling naar de top van een bergje genaamd Broken Hills, dit was ook de naam van de Camping. Het gaat hier om een gebied waar in het verleden nog al wat goud mijnen zijn gegraven waardoor er bijzondere bezienswaardigheden onderdeel waren van de route, een mijn van 500 meter lang inclusief. Dit wist ik overige pas na mijn wandeling deze schijterd is er maar een kleine 100 meter in geweest. Achteraf bleek je via deze mijn de route compleet te kunnen maken. Die andere stinkerd bleef deze ochtend in bed liggen. Later hebben wij nog een mooie wandeling samen gemaakt door dit gebied en kwamen wij door leuke watertunnels.

Begin van de middag zijn we vertrokken uit het bos richting een camping wat meer aan de kust. Hier gaan wij 3 dagen in retraite zodat we weer helemaal tot ons zelf kunnen komen. Om te beginnen een lekkere pizza bij het restaurantje van de camping eten.

Dag 15: Golfen

December 24, 2022 in New Zealand ⋅ ☁️ 21 °C

Ondertussen begon het bij Glenn aardig te kriebelen. Er zijn hier zo veel golfbanen maar er was nog steeds niet gegolfd en dus stond vandaag Purangi golf en country club op de planning, voor een schamele 12,50 euro kon dit lieve golfbaantje de hele dag gebruikt worden.

Daarna nog even wat boodschapjes gedaan voor de kerst en op de camping gechilled.
    Kwik, kwek en kwam kwamen ook nog even op visite 🦆
    Savonds Glenn nog even in gemaakt met een potje pesten🃏

Dag 16: Kerst in Nieuw Zeeland

December 25, 2022 in New Zealand ⋅ ⛅ 19 °C

Om nou te zeggen dat we het Kerst gevoel hebben nee dat is niet het geval, we zitten in de vakantie sfeer en dat is misschien nog wel beter. Wel hebben we getracht deze dag iets meer uit te pakken met het eten. Dus een luxe brunch en een lekker dinertje!

Daarnaast hebben wij vandaag een toeristische trekpleister bezocht. Dit keer een bijzonder geologisch fenomeen genaamd Hot Water Beach. Het principe is simpel graaf een gat en ga daar inzitten voor een overheerlijke warm/heet(tot wel 65 graden, op sommige stukken kan je niet eens lopen)bad. Daar wordt niet bij gezegd dat je dit met honderden andere toeristen gaat doen op een relatief klein stukje strand, ach dat hoort er ook een beetje bij. Maar na lang zoeken naar een warme bron op het strand is het uiteindelijk gelukt om een gat te graven waar we heerlijk in konden relaxen!

Morgen gaat de reis weer verder richting het zuiden. Een belangrijke keuze voor de reis naar dit land zijn de prachtige beelden uit de film Lord of The Rings een film waar zoals jullie weten ik(Glenn) groot fan van ben. Onderdeel van onze reis is dan ook een bezoek aan een andere toeristische trekpleister Hobbiton, een gecreëerd dorp waar een groot deel van de films is opgenomen.

Voor nu fijne Kerst iedereen geniet van al het lekkere eten en drinken maar bovenal van jullie vrienden en familie!

Liefs Marlies en Glenn😘

Dag 17:Frodo in zijn natuurlijke habitat

December 26, 2022 in New Zealand ⋅ ⛅ 17 °C

De eerste lord of The Rings bezienswaardigheid is vandaag aangedaan, Hobbiton it is. In eerste instantie was het nog twijfelachtig of dit tripje überhaupt wel door zou gaan, wij hadden namelijk niets geboekt en dachten daar zo naar binnen te lopen. Gelukkig hebben we door wat kunst en vlieg werk twee dagen voor tijd nog twee zeldzame plekjes op de juiste dag weten te bemachtigen. Maar al met al was het de moeite waard. Het bestaat uit een klein dorpje wat in de puntjes is verzorgd met maar liefst 44 hobbit huisjes. Als afsluiter een eigen gebrouwen biertje in The Green Dragon, wat wil je nog meer!?

Na wat regen en dus chillen in de camper. Zitten we op dit moment heerlijk aan de koffie en hebben we uitzicht over The Shire op een super fijn klein en spotgoedkoop campinkje.

Dag 18: Water in alle soorten en maten

December 27, 2022 in New Zealand ⋅ 🌙 16 °C

Op de vorige camping hing een klein kranten knipseltje met daarop, Blue Springs must see. Deze bezienswaardigheid was op de route naar onze volgende bestemming dus een makkelijke tussenstop. Dit was direct een voltreffer, zelden hebben wij zulk extreem helder stromend water gezien! Het lijkt wel of de eendjes zweven

Onze volgende bestemming was Rotorua een stadje met veel Thermische bronnen en parken t.b.v. Het behouden van het culturele erfgoed van de Maori. Wat we hier precies wilde gaan doen wisten we niet zo goed dus we zijn maar gewoon op de bonnefooi heen gegaan. Eenmaal aangekomen was de eerste stop een park met diverse thermische meertjes en poelen. Hier werd ook direct duidelijk dat wij allebei het volgende gemeen hebben, we hebben een hekel aan de zwavellucht die vrij komt bij deze thermische bronnen. Alle culturele parken waren niet erg aantrekkelijk en de geur van zwavel was hier erg heftig, we hebben daarom besloten deze activiteit over te slaan.

Wel hebben we hierdoor de kans gekregen om de Aratiatia stuwdam te bezoeken. Daarnaast konden we een mooi plekje bemachtigen op de naast gelegen camper parkeerplaats voor een fijne overnachting. Een bijkomend plus punt is het 3 keer per dag open zetten van de stuwdam wat zeer spectaculaire beelden op heeft geleverd! Voor de Tolkien liefhebbers welke scène is er op deze locatie zijn gefilmd?

Na het eten nog een kleine maar fijne wandeling gemaakt. Marlies heeft een nieuw boekje en dus moesten we meteen op jacht 🐦

Nu hopen op een rustige nacht. De parkeerplaats van vandaag was bij aankomst rustig maar die rust is nu over, er staan +- 35 campers dicht bij elkaar geparkeerd

Dag 19: De hoogte in!

December 28, 2022 in New Zealand ⋅ ⛅ 17 °C

Vandaag begonnen met een goed ontbijtje in Taupo inclusief cappuccino met een Giraffe🦒

In de middag hebben wij even lekker aan het meer gelegen en een actiefoto gemaakt. Als wij 9 challenges uitvoeren kunnen wij 5% van ons bedrag van de camper terug krijgen😂

En nu staan wij op een camping op grond van 3 vulkanen, deze behoren tot de Taupo vulkanische zone. Lake Taupo is de eerste vulkaan, dit is een meer waar puimsteen in drijft wat nog steeds uit de vulkaan komt. Mount Ngarahoe, bij de meeste beter bekend als Mount Doom. Mount Ruapehu, waar de top nu vol met sneeuw ligt (dit is te zien op de achtergrond van de strandfoto. nu ligt hij verstopt in de wolken)