New Zealand
Waikato

Here you’ll find travel reports about Waikato. Discover travel destinations in New Zealand of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Day 38/72: Raglan

December 4, 2018 in New Zealand ⋅ 🌧 18 °C

Our day started with thunder and lightening over the campsite! Tom decided to go for a beach run in the rain, and when he got back we both went for a swim in the sea, approximately 10m from our campervan. The water was cold, and the rain didn't do much to warm us, but the black sand beach and the hills surrounding the water was spectacular.

We had breakfast in our campervan, and headed to the village of Raglan to wander around the shops and contemplate how we could get either surfboards or skateboards back on the plane to the UK.

We got pulled pork sandwiches for lunch and then headed to one of the world famous surfing beaches and sat in our camper van and watched the surfers while eating. The waves were consistently big and incredible to watch.

After a walk down onto the beach to play some tictactoe on the sand, we sat in our campervan and played a few games of cards while we waited for our surfing lesson. The lesson was great! The waves were big, and we are both improving a lot, and eager to get back in the water. It hurts a lot less to fall off a surf board than a wakeboard (at least on small waves anyway)! The instructor was absolutely great, but bizarre: very much a surfer dude.

We drove to a pub and had a ridiculous amount of food for dinner, our eyes were somewhat bigger than our stomachs, and we got an early night.

21-2 Wharepapa

February 21 in New Zealand ⋅ ⛅ 22 °C

Vanochtend eerst nog naar het grot-museum geweest. Wel aardig. Niet specta. Boodschappen in Otorohanga, gewoon bij Countdown. Die verkopen dingen. Handig hoor. Handiger dan de General Store in Waitomo.
    Daarna in 26 graden met 100 tot 125% vochtigheid (het miezerde af en toe) door een beetje saaie streek. Paar maïsvelden, veel kaalgegeten heuvels, af en toe een (productie)bosje. En dat met het gevoel of je door vloeibare natte ouwe sokken fietst. Mwah.
    Vlakbij mijn "camping", een school waar je mag kamperen, opeens weer mooie Karst rotsen. En na zessen trekt het weer helemaal open. Voor niets de stormlijnen gezet voor het naderende onweer.

23-2 Orakei Korako

February 23 in New Zealand ⋅ ☁️ 20 °C

Na een nacht onafgebroken regen, wordt het om half 7 droog. Nou ja! Wat is zoiets dan heerlijk. Het fietspad was volgens het boekje makkelijk, volgens het bordje hier gemiddeld. Het begint prachtig op vlonders langs het meer. Maar zodra ik over de helft ben: hellinkjes van 10% tot onmeetbaar, en mijn hellingsmeter gaat tot 26%. Als een soort sterkste vrouw van Nederland zeul ik mijn fiets omhoog. "Beetje" vermoeiend, maar het lukt weer wel. Maar goed, omdat het naar beneden haarspeldt, doe ik dik anderhalf uur over 12 km. Het vervolg is ook gemiddeld, maar ik mag de eerste 3 km alleen maar over de weg. Bevalt me prima, dus daar blijf ik tot de afslag.
    Ook de "tramway" blijft niet onder de 4%, wat ik wél gehoopt had. Wel een stuk minder steil, geasfalteerd (had ik niet op gerekend omdat hij niet op mijn kaart staat) en super rustig. Ik denk wel af en toe: waarom doe ik dit? Omdat het zo leuk is als je het gedaan hebt! Ik fiets stiekem een privé weg waar ik een permit voor moet hebben, het zóu gevaarlijk kunnen zijn. Nou, die snelweg die ik anders had moeten doen was zeker weten gevaarlijk. En inderdaad; niets aan de hand. En zo arriveer ik om 3 uur in Orakei. Ik had gisteren gebeld of ik met een tent ook gratis mocht kamperen, mocht. Poedelen in het warme water van een stroompje het meer in, biertje, ik kan opladen en ze hebben zelfs wifi! Wat een top camping! Morgen ga ik bezienswaardigen.

18-2 Waitomo

February 18 in New Zealand ⋅ 🌙 15 °C

Wát een leuke dag zeg. Het begint al met fotogenieke paarden en Myna's die paardrijden. Dan om 10.20 een dorpje. Ik denk nog, zal ik nog een foto maken van wéér zo'n suf dorp zonder koffie: koffie tent! Toi-toi heet het, spreek uit toïtoï. Hebben ze nog wifi ook! Een kudde schapen komt me tegemoet, is weer eens wat anders dan er achterop fietsen. Ik vind het zo leuk dat ze hier krullen op hun kop hebben. Romnie zijn het zei ze geloof ik.
    Dan halverwege de klim een lief wandelingetje naar een onverwacht prachtige waterval, vlakbij de top weer zoiets maar nu door een bloedstollend mooie gorge met een natuurlijke brug en tussendoor nog een grot die je alleen op de foto's kunt zien🙂(met flits dus).
    Voor het bord uitzichtpunt was ik gelukkig al lang gestopt vanwege het uitzicht. Volgens mij zie ik gewoon nog steeds mnt Taranaki!
    Kiezen tussen alle grotten hier is nog niet eens makkelijk. Ik doe morgen Spellbound, daarna zie ik wel weer verder. De buurtsuper hier heeft niet zo veel en knetter duur. Dus ik ga uit eten in een echt restaurant. Lamshack. Zálig!
    's Avonds op de thee bij Barbara en weet niet meer uit Australië, die net het restaurant in gingen toen ik er uit kwam. Hebben ze het hutje naast mijn tent, nodigen ze me uit. Leuk.

19-2 Waitomo grot

February 19 in New Zealand ⋅ ☀️ 20 °C

Met Spellbound naar een gloeiworm grot en een andere. Vooral de gloeiworm is erg mooi vanwege de gloeiwormen. Het zijn er zo veel dat je in het pikke donker de boot en de mensen kunt zien. De andere grot is ook leuk en in een mooie omgeving.
    Bij "thuiskomst" zie ik fiets kampeerders, nou ja zeg, Liz en Becky (andere Becky dan die van mij). Liz heeft waarschijnlijk haar achillespees verziekt op mnt Tamaraki, Becky heeft ook last van haar enkel en ik loop met steun om mijn knie. Het ziet er niet uit met zijn drieën. Fietsen is heel gezond hoor!Read more

Sommerliches Silvester am Lake Taupo

December 31, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 23 °C

Zum 31.12. 2018 - am Silvestertag, wachen wir auf mit einem Wolkenhimmel.Gestern Abend hatte ich das Heck-Zelt noch angebaut, das hat trotz recht dollem Wind gehalten - zum Glück. Kurz nach dem Frühstück fahren wir schon los, so gegen 9 Uhr. Den letzten Abend in diesem Jahr hier in Neuseeland wollte ich gerne am größten See, dem "Lake Taupo", verbringen. Dafür lagen dann ca. 1,5 Fahrt vor uns. Die Landschaft und das Fahren waren nicht mega spektakulär, dachte ich mir so. Die Strecke war eine recht gut ausgebaute geradlinige Schnellstraße, die immer wieder in Städte hinein- und wieder raus führt, und viele verschiedengroße, grasgrünbewachsene Hügel, einige Kühe und Schafe sind zu sehen - ja okay es ist schön, aber ich bin eben verwöhnt von der südländischen impulsantern Landschaft. 😅 So richtig damit befasst, wann hier welche Attraktion kommt, habe ich mich nicht, umso mehr staunten wir als die Landschaft schlagartig sehr kahl wurde. Wie ich im Nachhinein gelesen habe sind wir dort gerade in die "Wüste" eingefahren, hier im Vulkanland. Und damit erklärt sich auch dieser riesige Berg mit weißer Spitze, der nicht nur aussieht wie ein Vulkan, sondern auch einer ist 😅 Und so fahren wir gegen 11 Uhr in den Tongari-Nationalpark ein. Mittlerweile hat sich das Wetter übrigens ab den Vulkanen schlagartig geändert in Sommer, Sonne und 30 Grad.☀️☀️☀️👌Da ich noch nicht ganz weiß was ich hier mit 'nem fünfjährigen Kind so machen kann oder wo wir außerdem am besten heute Campen, geht's natürlich erstmal zur "i-Site", um mich zu informieren. Außerdem hat Evi Hunger, und so bereichern wir uns mit allem notwendigen in der Stadt. Danach steht für mich fest: heute geht's einfach nur an den Strand zum chillen. Und das taten wir auch bis fast 18 Uhr, nachdem wir eingecheckt haben auf dem bisher teuersten Campingplatz für 40 NZ$ die Nacht - puh. Nachdem wir umzingelt von einigen badenden, kajakfahrenden Einheimischen ordentlich Sonne getankt hatten und Evi nach einem Meckeranfall spontan ein Nickerchen eingelegt hatte, gings zurück zum Zeltplatz. Zu Essen gab es heute Brokkoli mit Nudeln, und ein Kiwi-Joghurt als Nachtisch. Das konnte ich alles super vorbereiten, da Evelin unter vielen anderen Kids am Spielplatz samt Trampolin gut beschäftigt war. Danach ging es gegen 20 Uhr unter die Dusche, diese war zwar groß und geräumig, allerdings ließ hier die Stärke des Wasserstrahls und die Warm-Kalt-Einstellung sehr zu wünschen übrig. Nachdem wir uns halb erfrohren und teils fast verbrannt nun endlich sauber bekommen hatten, waren wir startklar um sauber ins neue Jahr zu kommen und die Silvesterparty zu feiern. Ein Glück waren nahe am Ufer ein paar Jugendliche, die ein größeres Zeltlager aufgebaut hatten und sauften und ordentliche Mukke machten. Somit kam wenigstens etwas Party-Feeling bei uns auf. Gegen halb zehn starteten auch einige in nah und fern ein paar Silverraketen, Fontainen und römische Riesen-Lichter und Evelin freute sich darüber sogar! So staunten lauschten wir aus unserer offenen Heckklappe heraus und naschten dabei unseren Party-Snack: Mandeln und Möhren. Heute verabschiedet sich das Jahr nochmal großartig, über uns hatten wir nicht nur einen sehr bunten Sonnenuntergang, mittlerweile hatten wir einen gaaaanz klaren Sternenhimmel, samt Milchstraße und ethlichen kleingesprenkelten Sternen⭐✨🌌

Falls wir einschlafen sollten - der Wecker ist gestellt auf 23:55 Uhr 😁 Trotz großer Müdigkeit waren wir dann tatsächlich bis 23:45 Uhr wach😅 .. und den Wecker und die Videotelefonieanrufe aus der Heimat zum Mitfeiern habe ich natürlich nicht gehört 🙈. Na ein Glück schreien die Jugendlichen den Countdown laut mit und bekommen mit damit doch noch bei der 6 wach 😅 Ich rüttel schnell Evelin wach und rufe die Verwandtschaft an, die bereits zusammengesammelt zum Mitfeiern zur Mittagszeit in Deutschland um 12 Uhr auf meinen Rückruf wartet und fix mitfeiert 😄😄👌 In der Ferne sahen wir drei kleine Raketen in Luft - Hey🎉 Einige Camping - Gäste versammeln sich bereits am Ufer vom See, doch zu sehen gab es tatsächlich - nichts 😅 Gegen 0:30 Uhr verirrten sich dann doch noch 10 einzelne Raketen vor uns am Himmel 🙈 Hello 2019 - wir gehören mit zu den ersten, die im neuen Jahr bereits gestartet sind😁👌

17-2 Marokopa

February 17 in New Zealand ⋅ ⛅ 22 °C

Michael vertrekt na zijn ontbijt van 1 appel. Hij kwam gisteravond om 7 uur aanfietsen. Was een beetje ver, Waitomo via de snelweg. Hij ontbijt meestal in een café zegt hij. Huh? Ik ben al blij als ik 1 keer in de 3 dagen iets zie voor koffie. Hij is blij met mijn tips en gaat de Forgotten World Highway doen. Hij twijfelde, maar nu niet meer.
    De dag is prachtig maar zwaar, door het vele klimmen en door het weer. Het is helemaal niet heet, maar 100% vochtig, ik zweet me een ongeluk. Doe mij maar 35 met blauwe lucht dan. Maar weer een soort Forgotten World, ook weer een gorge (onfotografeerbaar door alle bomen). En pas na 47 km gravel ipv na 12. Toch wel fijn, want het wordt eigenlijk ook best een slechte gravel weg. En mijn kont heeft het toch al zo zwaar met al dat zweten. Die laatste heuvel Marokopa in vond ik niet meer zo leuk. Ik kom terecht op een camping waar je een Kiwikaart voor moet hebben. Ik dacht, dat komt wel goed. Dat is ook zo want alle essentialia zijn open, behalve de office en niemand weet hoe je moet betalen. Ik bel het telefoonnummer nog, krijg iemand die zegt dat het alleen online kan. Lekker nuttig nummer dan. Dus nu sta ik gratis.

4-3 Pungapunga road, vlakbij Pukekawa

March 4 in New Zealand ⋅ ⛅ 20 °C

Gisteren een "kamperen bij de boer" gevonden, eigenlijk iets dichterbij dan handig, maar lijkt me te leuk. Ook een heel stuk vlak (in 2 betekenissen) langs de Waikato rivier, lijkt me ook leuk. Ik begin langs het meertje terug, langs de Japanse tuin (aanfluiting). Het stuk vlak is inderdaad plat, maar geen rivier te zien en eigenlijk saai, al is dit de eerste keer dat ik hier uien zie, laat staan zo veel. Het tweede stuk is mooier, wat meer heuvels.
    Waar hier de farm is op deze minicamping, geen idee, maar het uitzicht is prachtig en ik ben de enige gast tot nog toe, dus heerlijk rustig. Ik mag zelfs eventuele gasten opvangen, want de eigenaresse moest weg tot 6 uur!

Wai-O-Tapu

December 16, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 17 °C

Heute sind wir nach Turangi gefahren. Auf dem Weg waren wir noch im Wai-O-Tapu Thermal Wonderland. Das ist ein geothermisches Gebiet, indem sich heiße Quellen, kollabierte Krater, durch Mineralien rot, gelb und grün gefärbte heiße Teiche und Schlammteiche, aus denen Gase aufsteigen befinden.
    Als erstes sind wir morgens beim Geysir Lady Knox gewesen. Der wird immer morgens um 10:15 mit ökologischer Seife ausgelöst (durch einen Zufall wurde herausgefunden, dass Seife ihn auslöst). Es war eine sehr touristische Show, aber trotzdem ganz cool anzusehen.
    Danach haben wir den Rundweg durch das thermische Gebiet gemacht. Durch die Gase hat es überall ganz schön nach Schwefel gestunken und überall kam Dampf aus dem Boden. Außerdem gab es jede Menge Seen und Tümpel, die teilweise richtig bunt waren und geblubbert haben. Besonders beeindruckend war der Champagne Pool, der 74 grad heiß und voller Dampf ist.
    Danach sind wir noch kurz durch Taupo gefahren. Der Lake Taupo ist ein riesiger Kratersee, als der Vulkan vor tausenden von Jahren ausgebrochen ist, hat man die Rauchwolke bis nach Rom gesehen.

Matamata

January 15 in New Zealand ⋅ ☀️ 19 °C

... oder: HOBBITON 🤩🤩🤩
    Ja, ich war da! 🤗 Hat mich, nachdem ich den Mietwagen am Flughafen abgeholt, mir noch fix eine Prepaidkarte mit neuseeländischer Nummer zugelegt und einen Kaffee to go organisiert habe, nur ein bissel Fahrt und 2 mal kurz Verfahren gekostet. Aber gut, das gehört dazu. Pünktlich zum einsetzenden Regen war ich da, was aber irgendwie auch ganz nett war.
    Es ist wirklich erstaunlich, wieviel Einsatz und Detail in dieses kleine Hobbitdorf gesteckt wurde und noch immer wird. Wir erfuhren einiges zu den unterschiedlichen Größen der Hobbithöhlen, wie bestimmte Szenen gedreht wurden, welcher Baum für “Der Hobbit” aus Stahl und Plastik extra gebaut wurde, da kein passender natürlicher Baum gefunden wurde und konnten im “The Green Dragon” einen Cider oder ein Bier genießen. Eine schöne Erfahrung auf den Pfaden von Frodo, Sam und Gandalf zu wandeln. 🤗

Waikato