Australië en Nieuw Zeeland

December 2022 - January 2023
A 45-day adventure by Glenn En Marlies Read more

Dag 20: Camping Kohutu farm

December 29, 2022 in New Zealand ⋅ 🌙 17 °C

Na wakker te worden aan de voet van Mount Ruapehu wordt het nu tijd om deze eens wat van dichter bij te bekijken. Na korte autorit zijn we aangekomen bij een wat vriendelijkere wandeling omhoog van ca. 5 km. Richting een leuk watervalletje, voor de Lord of The Rings fans het gaat hierom Gollem’s pool & Ithilien.

Dit gebied staat bekend om zijn hike routes maar dit zijn in de meeste gevallen behoorlijke pittige routes van meer dan 8 uur wandelen en klimmen. Iets wat met name voor Marlies een absolute afknapper is, dit is namelijk niet echt een klimmer. De voornaamste reden waarom Marlies zich zo fijn voelt in Nederland, het is er zo heerlijk vlak!

Na onze ochtend activiteit stond er een langere autorit op het programma, we willen oud & nieuw in Wellington vieren en 01-01-2023 hebben we de Ferry naar het Zuidereiland dus we willen vandaag een flink aantal Kilometers naar het zuiden maken. Op deze route moesten we nog wel een overnachtingsplek zone te vinden. Deze route is niet heel toeristisch dus er zijn dan ook weinig campings. Na wat online zoeken kwamen we het volgende tegen Kohutu farm. De bewoners van dit prachtige domein stellen hun erf ter beschikking voor 1 gelukkige, vandaag waar wij dit. Wat een super fijn plekje om de nacht door te mogen brengen.

En hallo van een super lief egeltje die ons even kwam besnuffelen.

Dag 21: Windy Wellington🌬️

December 30, 2022 in New Zealand ⋅ 🌬 16 °C

Na een heerlijke nacht en ochtend bij de boerderij van Pip vonden wij het tijd om door te reizen naar Wellington. In Wellington willen wij namelijk oud en nieuw vieren en vertrekt op 1 januari de boot naar het Zuidereiland.

Wij hadden eigenlijk nog niet van de term Windy Wellington gehoord maar toen wij op Highway 1 dicht bij Wellington kwamen was dit meteen duidelijk. Onze fijne camper is toch wel een windvanger zeker met de dakkoffer, dus na een paar keer bijna van de weg te zijn gewaaid. Besloten wij om het laatste stukje maar via de toeristische route naar de stad te gaan.

Wij zijn vertrokken in zomerse kleding maar met al die wind en een bewolkte dag, was dit veel te koud. Dus snel lange broek en een trui aan en hup de stad in😊. Onderweg kwamen wij langs de Cable car een bekende trekpleister van Wellington, hier zijn wij ingestapt om boven een wandeling te maken door de prachtige Botanic Gardens. Hier zagen wij de Kākā een papegaai soort. Deze konden wij dus afvinken in ons boekje✅.

Aangezien de camper op een grote ongezellige parkeerplaats staat, wilde wij in de avond wat leuks gaan doen dus na een lekkere makkelijke maaltijd op naar de film Avatar deze draaide in de bioscoop om de hoek👍

Dag 22 + 23: Oud & Nieuw

January 1, 2023 in New Zealand ⋅ ⛅ 12 °C

Een vastgelegd punt in ons reisplan was 01-01-2023 de ferry overtocht naar het Zuidereiland, een datum die we vanwege de overvolle boekingen op deze overtocht ver van te voren vast moesten leggen. Deze expliciete datum hadden wij met name uitgekozen om op die manier oud en nieuw in Wellington te kunnen vieren, de enige voor de hand(passend in ons reisplan) liggende grote stad.

In de praktijk viel oud en nieuw in Wellington wat tegen. Het was leuk maar zeker niet het uitbundige feest wat wij ervan hadden verwacht, misschien hadden wij ook wel te grote verwachtingen. Ach we hebben hier kunnen genieten van een relax festival sfeertje en een kleine vuurwerkshow. We leefde mooi wel als eerste van de hele wereld in 2023!

Niet te vergeten hebben wij op oudjaarsdag nog wel een leuk museum bezocht namelijk Museum Te Papa Tongarea, soort Rijksmuseum van Nieuw Zeeland. Een interessant en mooi museum echt een aanrader. Een mooi gebaar het was voor iedereen vrij toegankelijk.

Na onze toch wat koude nieuwjaarsduik incl. Koude douche. Stond vandaag de overtocht naar het Zuidereiland op het programma. Een plek die volgens vele nog mooier en nog indrukwekkender is als het Noordereiland. We zijn nu te kort op het Zuidereiland om hier op dit moment een uitgesproken mening over te kunnen geven maar de eerste indrukken zijn veelzeggend!

Dag 24: Jump!

January 2, 2023 in New Zealand ⋅ ☁️ 18 °C

Wat een ogenschijnlijk rustige dag zou moeten worden. Werd aan het eind van de ochtend al ruw verstoord door een interessante locatie die we toevallig tijdens onze rit passeerde. Het was er behoorlijk druk en wij wilde toch wel weten wat hier nu voor bijzonders te beleven viel. Het was een locatie waar behoorlijk wat hikes vanaf vertrokken en er liep een riviertje langs. Nu bleek dit riviertje de voornaamste toeristische trekpleister te zijn je kon hier namelijk verdomd leuk zwemmen en vanaf rotsen het water in springen. Na kort nadenken had Glenn zijn zwembroek al aan. Marlies was eerst wat terughoudend maar na het zien van een aantal Jumps was ook zij niet meer te houden!

Na wat kort zwemplezier hebben wij onze weg vervolgt richting het Abel Tasman natuurgebied. Na de nodige boodschappen zijn wij terug gekomen om een super fijn kampeer plekje aan het water, voor maar liefst 0 euro.

Morgen staat er een bijzondere activiteit op de planning. Jullie zullen het haast niet geloven maar Marlies gaan het hiken nogmaals proberen. Nu langs de kust van het Abel Tasman Gebied nu maar liefst een wandeling van 12 km, waar toch ook licht geklommen dient te worden. Als dat maar goed gaat😂

Dag 25: Hiker op zijn hoog(s)te punt!

January 3, 2023 in New Zealand ⋅ ☁️ 16 °C

Het Abel Tasman natuurgebied stond duidelijk op onze route als een must see! Wat wij alleen niet helemaal duidelijk hadden begrepen was dat dit park voor bijna 100% auto vrij is. Het idee om aan de goudgele stranden onze campertje te stationeren hebben we letterlijk laten varen. We hebben er namelijk voor gekozen om een wandeling te maken in het gebied, daarvoor dient wel eerst een boottocht van 1,5 uur gemaakt te worden.

De dag begon treurig met een grauwe koude ochtend. Wel hadden wij beide zin in de dag en gaan met opgeheven hoofd naar de plaats van bestemming. Eenmaal bij de boot aangekomen begonnen de eerste regendruppels te vallen, als dat de hele dag door zou gaan dan had dit naar alle waarschijnlijkheid de laatste hike van ons samen in 2023 geweest. Gelukkig is het weer in NZL nogal wispelturig, al na 30 minuten varen braken de eerste zonnestralen door het nog dichte wolken pakket. Dit zou een goede dag worden en ja dat werd het ook! We hebben kliffen beklommen zijn door riviertjes gewaad en hebben een totale afstand van 14 km afgelegd. Na dit alles konden we nog even heerlijk afkoelen in de zee aan de gewenste goudgele stranden. Tijdens de boottocht terug nog een kers op de taart, een wilde zeeleeuw 🦭.

Vanwege onze geweldige prestatie waren we trots op ons zelf en op elkander. Inmiddels sloeg de klok al 18 uur dus hebben we ons beloond met een heerlijk etentje bij dat fijne tentje met die grote gele M. Dit was ook hard nodig want er moest nog wel even 2 uur gereden worden naar de volgende camping. Tijdens deze ontspannen rit met een laag hangend zonnetje op de bergen ⛰️ zijn wij tot de conclusie gekomen dat dit het mooiste land is waar wij beiden ooit zijn geweest.

Al met al een fantastische dag!

Voor de dierenliefhebbers, op de foto ook nog de Weka, ook wel de rare bruine loop kip

Dag 26: Great coast road!

January 4, 2023 in New Zealand ⋅ ☁️ 22 °C

Na een wat stroeve opstart in de ochtend met gemopper en gefit op ons lichaam en op elkaar rijden we te laat( moesten eigenlijk om 10 uur uitchecken) weg van Camping Muchison motorhome.

Het doel voor vandaag was kilometers maken en op de route nog enkele bezienswaardigheden. Na ca. 1,5 uur rijden komen wij aan bij de eerste locatie, een zeeleeuwen kolonie. Gister hebben we dit dier al even mogen aanschouwen vandaag hebben we zeker 40 minuten met telefoon en verrekijker deze leuke dieren bekeken en gefotografeerd(de camera vergeten dus dan maar met behulp van de verrekijker, alles voor de fans) op ook een prachtige locatie. Hierna was elke irritatie als sneeuw voor de zon verdwenen!

De zeeleeuwen kolonie was tevens het begin van de route over de great coast road. De ca. 150 kilometer die we hier vandaag op hebben afgelegd waren bijzonder mooi. Langs deze weg ligt een bekende toeristische trekpleister van de westcoast namelijk de pancake rotsen, door duizenden jaren aan erosie is dit bijzondere fenomeen ontstaan. De foto’s zeggen genoeg.

Dag 27 en 28: Na regen, komt zonneschijn

January 6, 2023 in New Zealand ⋅ 🌧 19 °C

Kamperen in een klein busje waar enkel een bed in past is bij mooi weer geen enkel probleem, misschien zelfs wel leuker want het is zo kneuterig. Kamperen in een klein busje waar enkel een bed in past bij regen is een heel ander verhaal. Afgelopen donderdag was zo een dag van de 24 uur heeft het ca. 22 uur gemiezerd, geregend of het kwam met bakken uit de hemel. Dan kan je niks behalve indoor activiteiten doen en in de camper liggen( dit houd ik trouwens geen 2 uur vol, Marlies heeft daar geen enkele moeite mee).

Een klein licht puntje van deze dag was het bezoek aan een Kiwi center, hier hebben wij de Kiwi in het echt mogen aanschouwen. Inclusief de grootste aal soort ter wereld.

De nacht en de volgende ochtend waren even nat als de dag ervoor dus we besloten direct onze spullen te pakken en zo snel mogelijk de Haast pass te doorkruizen. Aan de oostkant van de pass was het weer namelijk een stuk beter en dit was onze volgende bestemming. Het was ca 4 uur rijden door een prachtig gebied met weelderige watervallen (de regen van de afgelopen dagen maakte dit nog spectaculairder) en de donkere oerbossen.

Onze bestemming was Lake Wanaka het eerste aanzicht op dit meer was prachtig. We wisten al dat dit deel de mooiste locatie van Nieuw Zeeland zou moeten zijn en daar is niets aan gelogen.

Dag 29 en 30: Rustdag en Glenorchy

January 8, 2023 in New Zealand ⋅ 🌙 17 °C

Gister was een rustdag daar hebben we ook weinig over te vertellen. De enige interessante informatie die we kunnen geven is dat we verslaafd zijn geworden aan het kaartspel monopoly deal.

Vandaag rijden we door naar het plaatsje Glenorchy of hoe de nieuw Zeelanders het noemen gateway to paradise! Dit ligt een uurtje rijden boven Queenstown aan hetzelfde meer genaamd Lake Wakatipu. De omgeving wordt hier met de dag indrukwekkender. Daarnaast is het schitterend weer, een blauwe lucht met 25 graden en de zon is hier extra sterk. Oftewel het is hier heerlijk vertoeven! Op dit moment liggen we aan het water en hebben we net een plons gedaan in het ijskoude water.

We overnachten vandaag op de parkeerplaats van hotel Glenorchy we kunnen hier gratis gebruik maken van een fijn plekje met douche en wc. Het enige wat we dan wel moeten doen is iets nuttigen in het naastgelegen restaurant, geen verkeerde deal😁.

Morgen ochtend gaan wij een tokkelbaan parcours afleggen in de bergen bij Glenorchy, ben benieuwd😅.

Dag 31: Ziplinen in Glenorchy

January 9, 2023 in New Zealand ⋅ ☁️ 17 °C

Inmiddels zitten we in de laatste fase van onze reis in Nieuw Zeeland, we hebben nog 10 dagen te gaan. De komende 3 dagen staan in het teken van diverse activiteiten vandaag gaan we ziplinen morgen mag ik op 1 van de mooiste banen van NZL golfen(Jacks point) en woensdag gaan we een prachtige boottocht bij Milford sound maken.

Inmiddels begint het verlangen naar thuis, vrienden & familie en natuurlijk de katten steeds meer te dagen. Het vooruitzicht van een nieuw huis en alles wat daarbij komt kijken maakt dit nog sterker. Waar we het in de eerste 3 weken amper over deze zaken hebben gehad gaan onze gesprekken nu steeds vaker hierover. Daarnaast begint het leven in een klein campertje ook kleine irritaties te geven.
    - ‘ik mis me kussen’
    - ‘kunnen we niet eens in een hotel slapen, dan hebben we een fatsoenlijk bed’
    - ‘wat een kut pan!’
    - ‘ het is bloedheet in die auto’
    - ‘ mag ik de deken, het is ijskoud’
    Dit zijn een aantal simpele anekdotes die wijze op onze kleine irritaties. Afijn we mogen natuurlijk niet zeuren, we hebben het fantastisch en dit zijn enkel luxe problemen.

Ze zeggen dat je een verhaal altijd positief moet afsluiten, dit ga ik dan ook zeker doen! Vandaag hebben we namelijk een tokkel parkoers afgelegd met 8 lijnen. De hoogste lijn was 102 meter hoog en 208 meter lang, dat was ook meteen de eerste lijn en wij moesten als eerst. Na deze letterlijke en figuurlijke sprong in het diepe hebben we de andere 7 lijnen fluitend afgelegd. Op de foto’s en video’s is het gehele spektakel te zien.

Vervolgens hebben we de dag afgesloten in Queenstown. In deze stad, aan Lake Wakatipu hebben we ons rot gezocht naar leuke souveniers voor onszelf en voor de door ons gemiste vrienden & familie.

Dag 32: Jack’s point

January 10, 2023 in New Zealand ⋅ ☁️ 16 °C

Op de wenslijst voor deze reis stond een rondje golfen op 1 van de mooiere banen van Nieuw Zeeland. In en rondom Queenstown heb je veel golfbanen sommige simpel en niet al te best onderhouden maar ook een paar bijzonder mooie. Vandaag heb ik op 1 van deze banen gespeeld genaamd Jack’s point.

Vandaag stond een starttijd gepland om 12.00u dus zijn we rond 10.00u die kant op gegaan. Een nodige tussenstop was het vullen van de gastank t.b.v. het koken. Aangezien dit niet helemaal soepel verliep was ik blij dat we extra vroeg waren vertrokken we waren nu alsnog ruim op tijd. Eerst melden bij de shop om de nodige administratieve zaken te regelen. Zonder er ook maar bij na te denken gaf de shop medewerker mij een golfbuggy om de ronde al rijdend te kunnen volbrengen. Aangezien dit in Nederland vrij ongebruikelijk is hoefde dit niet zo van mij, echter werd deze optie mij hier sterk aangeraden. Dit heb ik dus ook gedaan waardoor Marlies ook relaxt het rondje mee kon rijden, oftewel ik had een persoonlijke chauffeur.

Op de tee van de eerste hole ontmoete wij Dale een Australische golfer van ongeveer het zelfde niveau. We besloten samen te spelen, dat was een leuke aanvulling op de dag. De baan was moeilijk en het golf niet bepaald goed maar wat een prachtige baan die mij nog lang zal heugen.

Morgen een nieuw hoogtepunt één van de grootste attracties van het land, Milford sound! Eerst nog een prachtige route rijden van 4 uur en dan zullen we een boottocht maken van 2 uur in deze prachtige fjord!