Living in: Dordrecht, Netherlands Read more Dordrecht, Netherlands

Adieu Denemarken. ..

August 3, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 21 °C

Na een heldere windstille nacht met een prachtige sterrenhemel is het deze morgen stralend zonnig en warm!

Vandaag gaan we met z'n allen met de gratis bus naar Marstal, een plaatsje aan de andere kant van het eiland om het dorpje te bekijken en een bezoek te brengen aan het scheepvaart museum.
    Het is een half uur rijden met de bus, we genieten van het mooie landschap dat we onderweg te zien krijgen. Aangekomen in het dorp gaan we als eerste een tafel reserveren bij een restaurant dat Monique heeft uitgezocht, dan maken we een wandeling door het dorp dat bij lange na niet zo mooi is als Aerokobing, er zijn wel wat mooie huizen en leuke straatjes maar dat hebben we al snel gezien.
    De kerk is wel erg mooi, er hangen maar liefst 7 schepen aan het plafond van de kerk (voor de vissers op zee) en aan het begin van de zitbanken zijn om en om een kaars en een vaasje met een rode roos geplaatst, het maakt het interieur erg sfeervol.

Dan gaan we lunchen, er is voor ons een lange tafel gedekt in de schaduw en we worden bediend door een vriendelijk zeer goed Engels sprekende serveerster. Onder het eten, dat trouwens érg lekker en verzorgd is, halen we met elkaar herinneringen op aan de 5 weken die we in Denemarken zijn geweest.
    Het was avontuurlijk en soms best spannend,14 deelnemers en niet iedereen kende elkaar en dan ook nog twee Nederlanders erbij...
    Maar niemand had deze toertocht willen missen, tot nu toe is er onderling geen enkel probleem geweest en hebben we heel veel mooie (vaar) tochten gemaakt, heel veel plezier gehad, heel vaak heel hard gelachen...en verdriet gedeeld.

Na de lunch gaan we het scheepvaart museum bezoeken, het is heel mooi opgezet en erg groot en het geeft een goed beeld van het harde leven op zee in vorige eeuwen, we hebben er van genoten, maar prijzen onszelf gelukkig om in de 21e eeuw te leven en voor ons plezier te varen...

Om 16.00 uur stappen we weer in de bus terug naar de haven waar we bij de picknick tafels nog een poosje bij elkaar zitten...morgen naar Maasholm.

Terug in de tijd...

August 2, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 22 °C

Opnieuw is het bewolkt als we opstaan en valt er af en toe een beetje motregen, weinig wind!

We zijn allemaal op tijd standby en om negen uur varen we de haven uit, al snel komt de veerboot ons achterop varen gelukkig is er nét geen betonning meer en kunnen we wat afstand nemen, zo'n veerboot veroorzaakt flinke golven.

Vandaag varen we naar het meest zuid-westelijk gelegen eiland van Denemarken Aero, aan de noordzijde ligt op een landtong de Middeleeuwse Hanzestad Aerokobing.
    De stad heeft een zeer indrukwekkende maritieme zeilgeschiedenis en ziet er nog precies zo uit als in 1860...

Naarmate onze mooie vaartocht vordert zien we veel kleine tot zéér kleine eilandjes liggen en zijn we blij met af en toe een betonde vaarroute.
    Gelukkig is de veerboot net vertrokken als wij om 11.00 uur bij de haven aankomen, soepel varen we de haven binnen en vinden allemaal snel een geschikte ligplaats.

Na de lunch gaan we met een groot aantal toervaarders het stadje verkennen, maar horen in een loods bij de haven leuke muziek, er blijkt vandaag een Jazz festival te worden gehouden, we vallen dus net als gisteren met onze neus in de boter.
    We blijven een tijdje luisteren naar de Dusty Rag Jazzband en lopen dan het Middeleeuwse stadje in.
    De huizen zijn mooi en goed onderhouden, als er geen auto's zouden staan en rijden kan de stad zo het décor zijn voor een film, opvallend zijn de 'spionnetjes' (spiegels waardoor de bewoners op straat kunnen kijken) op vrijwel elk huis.

Natuurlijk trekt zo'n mooi sfeervol stadje veel toeristen, maar dat mag de pret niet drukken, dat zijn wij tenslotte ook.
    Als we een een mooie wandeling hebben gemaakt zoeken we een terras om onze vermoeide voeten wat rust te geven, wel mooi al die keien, maar erg lastig lopen...én de zon is intussen doorgebroken dus hebben we dorst...
    En nu we toch gezellig bij elkaar zitten houden we gelijk maar palaver, we bespreken het vervolg van onze toervaart en komen tot de conclusie dat morgen, hier op het mooie eiland Aero, onze laatste dag in Denemarken is...😢

Jaarmarkt...

August 1, 2019 in Denmark ⋅ ☁️ 19 °C

Als we opstaan is het licht bewolkt en doet de zon haar best, na de regen van gisterenavond zijn we blij dat het deze morgen droog is.

Er zijn vandaag geen activiteiten gepland en iedereen vult de dag naar eigen inzicht in.
    Tegen koffie tijd komt Willy vertellen dat er markt is in de stad en de verkopers en verkoopsters allemaal gekleed zijn in kleding van zo'n 100 jaar geleden.
    Na de koffie gaan we kijken, het is erg druk in de stad de sfeer is gemoedelijk en vrolijk, vermoedelijk is het een jaarmarkt.
    De standjes zijn zeer divers van kunstnijverheid tot werving van bloeddonoren en van houtbewerking tot kalligraferen.

Ook wordt er op veel plaatsen muziek gemaakt en vooral de Brassband trekt veel publiek, ze spelen dan ook geweldig en hebben veel interactie met het publiek die de band niet wil laten gaan, later op de morgen komen we de band al spelend in de stad nog een keer tegen.

Als we op een bankje zitten om iets te drinken en te luisteren naar een senioren bandje...zien we donkere wolken aan komen drijven, de regen blijft nog uit maar we besluiten toch om terug te gaan naar de boten, net op tijd...het begint te stortregen en in een heel korte tijd valt er 11 mm regen, jammer voor de jaarmarkt én voor ons.

Morgen weer varen...

Smullen maar...

July 31, 2019 in Denmark ⋅ 🌧 16 °C

Gisteravond heeft het licht geregend en ook vanmorgen is de lucht dreigend en vallen er wat spatjes, de temparatuur is goed met ruim 21 graden.

We kunnen lekker uitslapen het vertrek vanmorgen is pas om 09.30 uur, we varen vandaag naar Svendborg op de zuidoever van het grote eiland Funen en passeren daarbij een aantal kleine bewoonde eilandjes, érg mooi varen.
    Svendborg is met 41.400 inwoners (met inbegrip van de eilandjes ) een vrij dynamische haven en industriestad, in de stad worden ondermeer voedingsmiddelen, machines en emballagemateriaal gemaakt.
    Svendborg geniet een goede reputatie onder de zeilers, er zijn twee jachthavens en minstens een keer per jaar is er een grote regatta.

Na anderhalf uur varen arriveren we in de haven waar net een groot jacht vertrekt, we kunnen met 3 schepen achter elkaar aan de kade liggen 2 keer twee dik en 1 keer drie dik en allemaal dik tevreden...😉
    Voor onze boten is een groente- en fruitkraam waar door ons gretig gebruik van wordt gemaakt, verschuldigde kronen in de melkbus en smullen maar, alles super vers, de kraam wordt regelmatig aangevuld.

Ondanks de dreigende luchten gaan een aantal toervaarders de stad verkennen en komen in de stromende regen thuis, morgen hopelijk beter...

Wisselend weer...

July 30, 2019 in Denmark ⋅ 🌧 19 °C

Volgens afspraak vertrekken wij vandaag om 08.50 uur, maar als we opstaan is het behoorlijk mistig en is er veel wind.
    Er wordt bezorgd gekeken en overleg gevoerd om uiteindelijk te besluiten om 09.30 uur te vertrekken.

Na het losmaken van (6! ) touwen, dit in verband met het in en uit varen van de veerboot, vaart de La Rhenane onder veel belangstelling de haven uit, al snel gevolgd door de andere 6 boten.
    Het zicht is voldoende maar de wind neemt in kracht toe en als we uit de luwte van het eiland Omo zijn beginnen we flink te schommelen, gelukkig is het niet van al te lange duur, om 11.00 uur hebben we de kop van het eiland Langeland gerond en varen we tussen de eilanden Langeland en Funen in over... spiegelglad water, af en toe zien we bruinvissen zwemmen helaas nooit lang genoeg om ze te fotograferen, de zon doet intussen haar uiterste best om door te breken.
    Dan komen we bij de brug die Rudkobing met Skaro verbind en worden we met zo'n 16 kilometer per uur onder de brug door 'geperst' en arriveren om 13.30 uur in de haven van Rudkobing waar we prettige ligplaatsen hebben.

Rudkobing is de enige stad op Langeland en is met 6900 inwoners nauwelijks meer dan een dorp, met een aantal toervaarders maken we een wandeling door het stadje. Het heeft een kleine kern rond een plein en smalle straatjes met oude huizen, er is een groot winkelaanbod en er zijn verschillende galeries, een leuk charmant stadje en o ja, na even zoeken vinden we ook nog een terrasje... de zon is intussen doorgebroken.

Omo...

July 29, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 23 °C

Als we om half 7 opstaan schijnt de zon maar is het wat nevelig al 23 graden en een matige wind.
    Zoals afgesproken is iedereen om 07.50 uur start klaar en kiezen we het ruime sop met 'de wind in de poep' een rustige zee en de stroom mee, top!
    Wel opnieuw véél muggen en vliegjes tot de wind draait en toeneemt, we krijgen hem 'op de kop' en dan is het snel gedaan met de vliegjes.
    Rond 12.00 uur zien we het eilandje liggen, de veerboot die een verbinding onderhoudt tussen Omo en Agerso is ons achterop gevaren en ligt al in de Kirkrhaven als wij arriveren maar... hij laat zijn schroef aan staan...voor ons betekent dat 'alle hens aan dek' de kapiteins proberen de boten in bedwang te houden en de matrozen gaan snel aan de slag met de touwen...het lukt, maar het was spannend.
    Na de lunch gaan we met een aantal toervaarders een wandeling maken over het eiland.

Het eiland Omo is 4.5 kilometer lang en 2 kilometer breed met een kustlijn van 11.6 kilometer en ligt ongeveer in het midden van Denemarken. Het heeft 170 inwoners veelal bouw boeren en vissers met hun gezinnen.
    We maken een wandeling met de plattegrond in de hand en komen als eerste een prachtig wit kerkje tegen zoals je die heel veel ziet in Denemarken, deze keer is de deur open, binnen in het kerkje zien we een opnieuw een schip hangen verder is de kerk mooi en eenvoudig. We vervolgen onze wandeling en zien mooie goed onderhouden vakwerkhuizen én een basisschool. Langs de kant van de weg kan je van particulieren jam, chutney en aardappels kopen, het geld stop je in het busje...ook is er een supermarkt en omdat het érg warm is trakteert Monique op een ijsje.
    Dan hebben we alles wel zo'n beetje gezien en lopen we, op advies van de zeer vriendelijke havenmeester, over een pad langs de zee terug naar de haven die inmiddels helemaal vol ligt, we zijn blij dat we vroeg zijn gaan varen...

Na het diner gaan we naar het haven kantoor waar een groot aantal picknick tafels en barbecues staan waar volop gebruik van wordt gemaakt. Wij nemen nemen twee picknick tafels in beslag, met elkaar overleggen we waar we de komende dagen naar toe willen varen.
    Morgen vertrek om 08.50 uur, maar we zullen zeker wachten tot de veerboot naar Agerso vertrokken is dan varen wij snel de haven uit...

Steigerborrel...

July 28, 2019 in Denmark ⋅ ☀️ 21 °C

Na een stormachtige avond en nacht is het deze morgen zwaar bewolkt, maar niet koud.

Zowel de Espadarte als de La Rhenane hebben vannacht een zeilboot langszij gehad, de haven ligt vanwege de harde wind overvol, in de loop van de dag zijn de zeilboten op de motor vertrokken, het waait nog steeds hard.
    In de loop van de morgen breekt de lucht open en in plaats van de verwachte regen wordt het stralend zonnig weer!

Er zijn vandaag geen activiteiten gepland, behalve een steigerborrel op de mooie ruime steiger.
    Omdat er bij een footprint 'maar' 10 foto's geplaatst kunnen worden voeg ik vandaag nog enkele foto's toe van onze stadswandeling gisteren.

Om 16.00 uur verzamelen alle toervaarders zich op de steiger behalve Henk, hij wil graag de Formule 1 zien.
    Iedereen neemt zijn eigen stoel en drankje mee en iets lekkers voor allemaal, we zitten in de luwte van enkele boten heerlijk in de zon.
    Willy deelt mee dat we morgen om 08.50 uur vertrekken naar het eiland Omo, een klein eilandje met een kleine haven vandaar het vroege vertrek, met 7 boten hebben we veel plaats nodig...
    Opeens zien we Henk met de Nederlandse vlag zwaaien, Max Verstappen heeft de wedstrijd gewonnen, zijn dag kan niet meer stuk.
    We zitten nog een poosje gezellig bij elkaar om dan naar onze eigen boten te gaan, op tijd naar bed morgen vroeg op!

Domme ganzen...

July 27, 2019 in Denmark ⋅ ☁️ 23 °C

Gisteravond zijn we in slaap gewiegd op het ritme van de golven, gelukkig is de wind iets gedraaid zodat we meer in de luwte van het eiland zijn komen te liggen het is vanmorgen licht bewolkt en warm.

Iedereen gaat vanmorgen zijn eigen gang, vanaf de boot zien we hoe de boer begonnen is met het oogsten van het koren, in een paar uur tijd is er met een grote combine een enorm korenveld afgemaaid en de opbrengst naar de opslag gebracht.
    Stof en vezels vinden wij op onze boten meegevoerd door de stormachtige wind.
    Monique komt langs, vanmiddag gaan we een wandeling maken naar de ganzentoren, informatie halen we uit onze eigen reisgidsen bij gebrek aan beter.

Rond het jaar 1170 liet Valdemar de Grote in Vordingborg een burcht neerzetten, hij stierf 12 jaar later, zijn opvolger Valdemar Atterdag gaf opdracht tot het aanleggen van een ringmuur en bouwde de 7 verdiepingen hoge wachttoren annex gevangenis. De wachttoren wordt bekroond door een vergulde gans, Valdemar beschouwde zijn vijanden, de Ganzen steden, als een troep domme ganzen...ook van de ringmuur zijn de sporen nog zichtbaar.

Met een aantal toervaarders verzamelen we om 14.00 uur, best lekker om even van de schommelboot af te zijn de wind is intussen weer flink toegenomen en wandelen we naar de ganzentoren en bekijken de restanten van de ringmuur.
    Een klein stukje verderop ligt een kleine Botanische tuin, mooi aangelegd, maar wat bloemen betreft helaas over haar hoogtepunt heen.
    Dan lopen we een stukje door de mooie grote winkelstraat waar...niemand te zien is, in Denemarken gaan de winkels op zaterdagmiddag om 2 uur dicht...alleen de supermarkten zijn alle dagen van de week geopend van 08.00 tot 21.00 uur!

Via de Kirke Alleen komen we bij de Vordingborg Kirke uit 1640, het is een van de vele Sjellandse kerken met een altaarstuk van Abel Schröder de Jongere; er zijn ook 14e eeuwse fresco's te zien, helaas zien wij alleen de buitenkant van de kerk, de deur was dicht.

Als troost zoeken én vinden we een gelegenheid waar we onze teleurstelling kunnen wegspoelen...

Zo mooi...

July 26, 2019 in Denmark ⋅ ☀️ 21 °C

Bij het opstaan is het zonnig en warm, gelukkig niet zo warm als in België en Nederland waar een hittegolf heerst met temperaturen boven de 40 graden...

Stipt op tijd is iedereen 'vaarklaar' we kijken er naar uit om het water op te gaan waar een verkoelend windje waait.
    De Theodosia blijft achter in de haven, zij trekken verder hun eigen plan.

Na een half uur varen we onder een mooie brug door die de verbinding vormt tussen de eilanden Mon en Sjelland, we varen via de Masnedsund de zeer smalle zeestraat tussen Sjelland en het bijna onbewoonde eiland Masnedo en genieten enorm van het mooie afwisselende landschap met heel veel korenvelden en prachtige huizen, zeker opnieuw een hoogtepunt tijdens onze toervaart.
    Om 11.30 uur arriveren we in de haven van Vordingborg op het eiland Sjelland, Vordingborg is niet echt een interessante stad, maar de jachthaven ligt in een baai en omdat de wind de komende dagen te sterk is voor een grote oversteek die we moeten maken blijven we hier, enigzins beschut, tot maandag liggen.

Als alle boten weer een plaatsje hebben gevonden worden er extra maatregelen getroffen om de boten storm vast te leggen, de wind neemt in de loop van de middag inderdaad toe, maar de lucht blijf strak blauw en de temperatuur hoog.
    Om 15.00 uur is de havenmeester aanwezig en gaan we gezamenlijk betalen, na 4 nachten bij een bepaalde havenketen te hebben overnacht krijgen we 5e nacht gratis en het lukt...dat moet natuurlijk gevierd worden, we wandelen verder door de haven en komen bij een vis winkel annex restaurant en drinken daar met elkaar een drankje, skol!

Haringen...

July 25, 2019 in Denmark ⋅ ☀️ 20 °C

Lekker uitgeslapen... de dag begint licht bewolkt, maar rond tien uur trekt de lucht helemaal open en is het de verdere dag stralend zonnig!

De morgen brengt iedereen op eigen wijze door, er worden boodschappen gedaan bij een van de 3 supermarkten hier in Stege, praatjes gemaakt en afscheid genomen, Luc en Ira vertrekken met hun camper naar Monsklint, misschien dat we hen nog een keer ontmoeten als dat in hun reisschema past.
    Dan zie ik een bekend shirt in de zeilboot die aan komt varen, ja hoor daar komen Jos en Hilde met hun mooie zeilboot de haven binnen varen en leggen aan naast De Esperdarte, nu liggen er 4 schepen van de toervaart naast elkaar reuze gezellig.

De stadswandeling die we 's middags met Monique en Jef door door Stege gaan maken had Monique in België op de computer opgezocht en uitgeprint, bij veel plaatsen die we met grote waarschijnlijkheid gaan bezoeken heeft ze om informatie gevraagd, maar vanuit Denemarken is daar niet op gereageerd, beetje jammer...

Maar goed, met de stadswandeling in de hand van Jef gaan we van start er zijn 30 bezienswaardigheden beschreven en aan de hand van 'genummerde haringen' volgen we de route, we beginnen buiten de stad over de oude stadswallen, in de beschrijving staat steeds; 'hier stond'...bij de volgende haring 'hier stond'...terwijl er werkelijk niets meer te zien is we worden er een beetje 'melig' van en gaan fanatiek op zoek naar haringen.
    Gelukkig zijn er in de stad wel wat mooie gebouwen en is de kerk zeker een bezoek waard, zodat onze wandeling, behalve de 30 haringen, gezellig en ook zeker de moeite waard was en ó ja...vroeger leefde men in Stege van de haring vangst...

Terug bij onze boten houden we palaver, volgens de windverwachting kunnen we morgenochtend varen om dan het weekend over verwaaid komen te liggen...morgen naar Vordingborg.