Living in: Schepdaal, België Read more Schepdaal, België

Onderweg naar huis

July 24, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 26 °C

Ondertussen zijn we aangekomen op de luchthaven van Saigon na een rit van 3 uur.
    Als je graag even kijkt waar we uithangen, dan kan dat hier.

Saigon - Singapore :https://flightaware.com/live/flight/SIA185

Singapore - Amsterdams :

Toch nog een uitstapje!

July 23, 2023 in Vietnam ⋅ 🌧 31 °C

Na 2 dagen zonnen/verbranden is het tijd om toch nog een kleine uitstap te maken. We boeken een trip met een jeep langs de duinen.

Stipt op tijd staat de chauffeur met bijhorende Russische jeep klaar aan het hotel met als eerste stop de fairy stream. Al snel hebben we door dat het best toeristische stops zijn. Er staan talloze jeeps op de parking.
    De chauffeur wijst ons de weg naar de fairy stream, maar eerst de schoenen uit. Papa grijpt naar een paar slippers, maar nee hoor. Het is op de blote voeten te doen.
    De fairy stream is een wandeling door een stroompje langsheen de felrode kleigrond. Tijdens de weg terug naar de jeep worden we getrakteerd op een felle regenbui, gelukkig zijn de plastic zakken nooit veraf!

Volgende stop is een klein vissersdropje, weinig noemenswaardig. Het uitzicht is wel fijn met alle vissersboten. De kleine ronde dingetjes zijn ook vissersboten, maar dan van de goedkoopste klasse. Als je het vissersleven ambieert, dan kan je ze hier op de kop tikken vanaf €250.

Nadien worden we naar de bekende witte zandduinen van Mui Ne gebracht. We verkiezen om een korte wandeling door het zand naar boven te maken. Je kan hier ook een Jeep op quad huren, maar dat is wat geldgewin. Ook daarboven krijgen we opnieuw een kleine regenbui.
    De laatste stop brengt ons bij de rode zandduin. Door het regenweer besluiten we niet meer uit te stappen, zo bijzonder zal dat ook wel weer niet zijn! 😂

's avonds besluiten we in het hotel te dineren. Je betaalt er een stukje meer maar het eten is er zoveel verfijnder dan eender welke plek waar we al gegeten hebben.

De laatste uitstap van de reis in Vietnam? Waarschijnlijk wel, morgen worden we naar Saigon gebracht.

Platte rust!

July 20, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 32 °C

Na een hele fijne, boeiende maar inspannende vakantie en vroeg opstaan, zijn we toe aan wat rust. 3 dagen platte rust, althans dat is de bedoeling. ☀️
    Onze chauffeur brengt ons naar Mui Ne, een regio aan de kust waar het zwembad op ons wacht!Read more

Leven op het eiland

July 19, 2023 in Vietnam ⋅ 🌧 29 °C

We bezoeken vanochtend de plaatselijke markt en verplaatsen ons met de fiets. Alweer vroeg uit de veren want om 7u worden we verwacht te vertrekken. We rijden, naar wat voor ons de markt zou kunnen zijn, voorbij en stoppen aan een steiger. Hier komt de betalende overzet enkele keren per dag toe. Kinderen hebben deze nodig om vb naar de middelbare school te gaan, en het is ook de enige mogelijkheid om met de wagen het vasteland te bereiken. Voor de enkele auto's die hier op het eiland rondrijden. Voor de meeste wagens zijn de kleine wegen te smal.

De markt was wel degelijk het plaatsje dat we hadden gespot, en het moet gezegd, er is te vinden wat je dagdagelijks nodig hebt om te leven. Verse vis, vlees, groenten, kledij,...
    We rijden voorbij een grote, mooie Pagode, en mogen deze ook betreden. Wow, dit is één van de grootste xemplaren die we gezien hebben. Marmeren vloeren, houten beeld en mooie versieringen. Allemaal betaald met donaties van de burgers, dat zal wel even geduurd hebben.

Op de terugweg stoppen we aan een imker, een vrouw in dit geval. Ze laat ons enkele van de kasten zien. Ze werken hier met een ander systeem dan in België, weet Matthias te vertellen.
    Covid is niet voor iedereen een slechte periode geweest, want deze dame haar bedrijf heeft toen 50 ton honing geproduceerd en verkocht,
    Ze heeft er een aanzienlijke villa aan overgehouden! Voor honing is er in Vietnam enorm veel vraag, met export hoeft ze haar niet bezig te houden.
    We worden getrakteerd op thee, met honing weliswaar en vertrekken nadien terug naar de homestay.

Tijd om afscheid te nemen van de eigenaars, de honden en het eiland.
    Mooie, serene ervaring.
    Terug nu naar de drukte van Saigon!

Cacao en coconut foto's

July 18, 2023 in Vietnam ⋅ 🌧 29 °C

Cacao en Coconut

July 18, 2023 in Vietnam ⋅ 🌧 28 °C

Vandaag gaan we richting de Mekong Delta. Onderweg stoppen we aan een chocoladefabriekje waar ons het proces van cacaoboon tot afgewerkt product wordt uitgelegd. De chocolade is zeer lekker en dus hebben we waarschijnlijk op een kwartiertje de maandomzet van dit artisanaal bedrijf verdubbeld!

De regionale boot op met alle bagage, de Mekong delta...wijds...
    Deze provincie is gekend als de coconut region. Alles van de kokosnoot wordt hier gebruikt, dus niet alleen het fruit op zich wordt gegeten. Het haar dat op de schelp staat, wordt geweven tot touwen, en wij stoppen aan iets wat doet denken aan steenovens, het zal toch niet waar zijn zeker ?
    Neen, het zijn verbrandingsovens voor kokosschelpen.
    Deze worden gedurende 3 ā 4 dagen verbrand op 700°C om dan voor verschillende doeleinden gebruikt te worden. Het kan als houtskool dienen voor de bbq, voor tandpasta of als vulstof van batterijen.
    Het is zwaar en ongezond werk, maar het is blijkbaar wel een goede bron van inkomsten.

Dan terug de boot op. We varen naar het eiland Tam Hiệp waar we vannacht zullen verblijven in de homestay. Na een korte wandeling komen we aan bij een gezin waar we getrakteerd worden getrakteerd op longan, guave, thee en cake! Na deze stop worden we via kleine roeibootjes door een soort van mangrove (best idyllisch) naar een plaats gebracht waar fietsen, ja Lotte, alweer fietsen, ons staan op te wachten.
    Een korte tocht brengt ons bij een plantage van bladeren, Tiliacora Trianda, waarvan gelei wordt gemaakt, zonder toevoeging van suiker. Het is de gelatine in het blad zelf dat in de blender, gemixt met gewoon water en al na een 10-tal minuten opstijft tot lekkere gelei. Omdat men in Zuid-Vietnam zeer zoet eet, voegt men juist voor het eten een laagje vloeibare suiker toe. LEKKER !

Nog een kort, maar avontuurlijk fietstochtje brengt ons naar de homestay. We verwachtten niet teveel, gezien het kleine eiland, slechts 9 km lang, maar kunnen onze ogen niet geloven....
    Zeer mooie en ruime kamers , buitendouche en wc om u te zeggen, en dit aan de oevers van de Mekong. Hier kan geen 5-sterrenhotel tegen op.
    Lunch staat al klaar : een versgebakken vis, springrolls, kip en als dessert pomelo.
    De voormiddag was goed gevuld dus is de namiddag rustig. Lotte heeft alvast de 4 honden van de homestay als vrienden om de namiddag door te komen. Om 18u30 volgt het avondeten met noedels met rund, springrolls en een soort omelet wat we zelf maakten in de keuken en als laatste watermeloen als dessert.

We praten aan tafel nog wat na met onze gids en wat thee, en kruipen op tijd in bed. We worden morgenochtend om 7u verwacht voor een korte fietstocht!

De vreselijke oorlog

July 17, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 27 °C

Vandaag bezoeken we de Cu Chi tunnels, gelegen op 60 km van het centrum van Saigon.
    De Vietcong heeft hier 20 jaar ondergronds geleefd om te weerstaan aan de Amerikanen. De Vietcong was een communistische verzetsbeweging in Noord-Vietnam. Zij strijden tegen Zuid Vietnam (kapitalistisch) wat gesteund werd door Amerikaanse troepen. Amerika was niet alleen bang voor de communistische opmars maar ook voor de onzekerheid over de leveringen van tin en wolfraam. Voor de officiële oorlogsverklaring gebruikte de VS het Tonkin incident. Een erg controversieel incident waarbij de VS een aanval op hun schepen uitgelokt zou hebben door de territoriale wateren van Vietnam te bevaren.

De grond in Zuid-Vietnam is ideaal om een tunnel systeem uit te graven door het hoge percentage aan klei. Deze was ingenieus opgebouwd uit 3 lagen, met om de 10 à 15 m uitgangen. In deze gangen , van amper 60 cm hoog en 70 cm breed, gebeurde alles. Koken, vergaderen, stockeren. Er was aanvoer van verse lucht via uitgeholde bamboestokken die schuin weg in de tunnels staken. Koken gebeurde enkel in de vroege ochtend , zodat de rook die vrijkwam leek op ochtenddauw. Zo kon het Amerikaanse leger de schuilplaatsen niet vinden. Vele middelen werden ingezet, maar telkens had de Vietcong een oplossing . Ze maakten vb ook sandalen van rubberen banden en droegen deze achterstevoren, zodat de de voetafdrukken het Amerikaanse leger de andere kant op stuurde. We hebben even, 20m maar, in een tunnel die dubbel zo hoog werd gemaakt, voor toeristen, gelopen, en dat alleen al was claustrofobisch....
    We kunnen nog verder uitwijden over de verschillende technieken die ze hadden, maar dit zou ons te ver brengen.
    In deze oorlog werden ook chemisch wapens, waaronder 'agent Orange' en Napalm gebruikt. Vreselijke gevolgen, niet alleen voor de strijdkrachten zelf, maar er zijn misvormingen door dioxine zijn te zien tot minstens de derde generatie...
    Met het binnenvallen van Vietnam heeft Amerika verschillende verdragen geschonden zoals dat van Genève en Parijs.
    Uiteindelijk heeft USA zich teruggetrokken en de nederlaag toegegeven. De duurste oorlog voor de USA maar ook die met de langste aanwezigheid van het Amerikaanse leger vooraleer ze Afghanistan binnenvielen.

In de namiddag bezoeken het 'War remnants museum' dat aansluit bij wat we vanochtend mochten ervaren. Een uitgebreide expositie over de oorlogsjournalisten schetst het verloop van de oorlog.

We zouden het bijna vergeten, maar na het bezoek van de tunnels zijn we gestopt aan een Pagode. Geen exemplaar waar massatoerisme naartoe komt, want we zijn hier welgeteld alleen met het gezin. In deze Pagode wonen momenteel 20 nonnen. Zij leven hier maar zijn vrij om de concubine te verlaten wanneer ze dat willen. Ze adopteren kinderen waarvan de ouders te arm zijn om ze groot te brengen. Deze kinderen gaan naar een gewone school en kunnen op 18 jaar beslissen om hun eigen leven te leiden. Het is een speciale ervaring. We hebben daar ook een vegetarische lunch, van de groenten gekweekt in de tuin.
    Bij het starten van de volgende boeddhistische les, vertrekken we. We nemen geen foto's van de les uit respect. Het laat een diepe indruk achter en is in schril contrast met wat we ervaarden vanochtend.
    Een dag om bij stil te staan.

Eindelijk geland in Saigon

July 16, 2023 in Vietnam ⋅ 🌬 33 °C

Deze dag is een transit dag. Na het ontbijt leggen we ons even aan het zwembad waarna een chauffeur ons oppikt om 12u om ons naar de luchthaven te brengen. Daar volgt een korte vlucht van 2u naar Ho Chi Minh City, voorheen Saigon.

Onze vlucht had moeten opstijgen om 14u30 maar bij aankomst op de luchthaven is die al uitgesteld naar 15u. Dit allemaal door uitlopers van tropische storm Talim in het Noorden van Vietnam. Eenmaal opgestapt op het vliegtuig deelt de Gezagsvoeder mee dat we een uur gaan moeten wachten, nog steeds door het slechte weer. Om 17u stijgt het vliegtuig dan toch uiteindelijk op.

2 uur later lijken we klaar om te landen, maar helaas had de piloot nog een fijne mededeling : we gaan nog eens rondcirkelen! Door het slechte weer zijn ze meer vliegtuigen die wachten in de rij om te landen.

Om 19u30 landen we dan eindelijk in Saigon. Onze vrouwelijke gids staat klaar om ons naar het hotel te brengen. Ze heeft zelfs banh mi mee!

Maar wat een verschil met onze vorige stops! Saigon heeft 12 miljoen inwoners op zo'n 2.000km2. Dat is 1/15de van de oppervlakte van België. Dit is de echte grootstad, de metropool. Goed voor 25% van het GDP van Vietnam. Door het late uur zien we niet veel meer van de stad en besluiten we nog snel iets eenvoudig te eten in de stad.

Het hotel is dik in orde, tijdens onze wandeling naar het hotel zien we verschillende dikke ratten en kakkerlakken. Dat hoort bij de grote stad zeker?

Marble en Monkey mountain

July 15, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 35 °C

Vandaag op de planning: niets!

Maar die gedachte liet ons wat ongemakkelijk voelen. In een van de kantoortjes voor excursies planden we gisteren een bezoek in om vandaag de Marble mountain, de Am Phu cave en de Monkey mountain te bezoeken. We zitten dan ook alweer vroeg aan het ontbijt vooraleer het busje ons oppikt om 8u15. Een korte rit brengt ons naar de eerste stop, de Marble mountain.

Zoals de naam het al zegt werd er uit deze heuvel vroeger marmer ontgonnen voor beeldhouwwerken. Ondertussen is de marmer uitgeput en is het een stelsel van grotten en pagodes. De enige marmer die je nog ziet zijn de beelden en de lastige trappen die je naar de Hemelpoort brengen. Daar zou je een mooi uitzicht kunnen hebben, mochten de luxe-resorts dat niet verpesten.
    Je kan hier simpelweg wandelen van de Hemelpoort (met een buda van 7 meter hoog, lucky number 7) langs +-500 trappen naar de hel. Het aantal budabeelden langsheen de weg is ontelbaar. De Am Phu cave is meer van hetzelfde, een erg grote en vooral hoge grot met een beeld van Buda. De details bespaar ik jullie, alles heeft hier namelijk wel een betekenis.

Na een snelle lunch zetten we de trip verder naar de Monkey mountain waar we apen hopen te zien. De gids vertelt ons dat de Vietnamezen deze berg nooit Monkey mountain noemen. Dat was een idee van de Amerikanen toen zij hier in hun periode een militaire basis hadden en er wat apen rondliepen. Ondertussen blijft daar niets meer van over maar staat er wel een reusachtig beeld van Lady Buda, maar liefst 67 meter hoog (ja hoor, opnieuw lucky number 7).

Een korte rit met het busje brengt ons terug naar het hotel waarna het tijd is om onze kleren te gaan passen. Enkele kleine aanpassingen blijken nog nodig. Na ons heerlijk avondeten mogen we alles gaan oppikken en gaan we natuurlijk kort op de foto met het winkelpersoneel.
    Een korte wandeling langs de lampionnen en een cocktail of koffie met wat muziek rond ons bezoek aan Hoi An af.

Hoi An

July 14, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 34 °C

Rustige dag vandaag. Opstaan om 8 u, luxe !
    We kiezen ervoor om na het ontbijt een stadswandeling te maken. We lopen doorheen de kleine straatjes en marktjes.
    Hoi An heeft talloze kledingwinkels, maatwerk. Matthias en Lotte mogen elk iets uitkiezen. Matthias kiest voor een outfit short en hemd, Lotte gaat voor een wijde broek en topje. Na wat afdingen is de deal rond en kan er gestart worden met opmeten. Morgenmiddag mogen we het al gaan ophalen.
    's middags kiezen we voor Banh mì, een typisch gerecht uit Hoi An. Niet meer dan een belegd broodje.
    Hoi An is het meest romantische stadje in Vietnam, omwille van de feërike sfeer van de lampionnnen. Tijdens de dag is dit een gewone stad, maar 's avonds hangt hier een speciale sfeer. Zeer toeristisch maar welgekomen afwisseling na veel natuur.