Vietnam

February - March 2023
A 30-day adventure by Maxime Read more

Wij willen nog niet naar huis 🥲

March 29, 2023 in Belgium ⋅ ☁️ 15 °C

De wekker gaat af en we staan snel op🥱. Ik ben toch een beetje zenuwachtig voor de vlucht en kijk er eigenlijk ook echt tegenop (zo lang). We maken ons klaar en Stan wordt zelf wakker. Tess moeten we gaan wakker maken.
    Om iets na 6 staan we beneden: de taxi is er meteen. Laatste autorit zonder kinderstoelen! We komen aan op de luchthaven en gaan naar de check-in: daar staat een hele lange rij 😳. Lars gaat aanschuiven terwijl de kindjes als wilden rondlopen in de luchthaven 🫣. Het gaat maar traag vooruit en Lars krijgt wat zenuwen. Ik ga kijken waar we erna moeten zijn. Opnieuw zie ik een gigalange rij om de passpoortcontrole en douane te passeren en het koud zweet breekt me uit😱.
    We geven onze koffers af en haasten ons naar de douane. We zien dat het nooit gaat lukken om de vlucht te halen als we netjes aanschuiven, dus we vragen aan anderen of we voor mogen. Zo steken we eigenlijk de zigzaggende rij voorbij (echt 200 mensen ofzo) en staan we nog achter 15 mensen te wachten om onze passen te laten controleren. Eens we daar door zijn, heb ik 10min om het resterende Vietnamese geld op te maken aan souvenirs en water: ik heb uiteindelijk nog €0,50 over 💸.
    Uiteindelijk belanden we 3min voor het sluiten van de gate in het vliegtuig 😬. Maar we zien dat het nog vrij leeg is … ? Ik zie naast mij een ziekenhuisbedje: benieuwd wie daar moet komen liggen.. Om 8.10u zouden we vertrekken, maar we zien de tijd voorbij strijken. De piloot roept om dat we nog wachten op passagiers - waarschijnlijk stonden zij netjes in de rij. Het wordt steeds later en plots roept ze om dat er te veel tegenwind is en dat het vliegtuig te zwaar is om daardoor op te stijgen. Ofwel wachten ze tot de wind gaat liggen, ofwel proberen ze het vliegtuig lichter te maken en berekenen ze alles opnieuw..
    Na ongeveer 2,5u al in het vliegtuig te zitten wachten, kunnen we dan eeeeindelijk vertrekken✈️. Hoera: 13u20min vliegen…
    Helaas betekent deze vertraging dat wij onze TGV naar Brussel om 19u niet kunnen halen 🚝.. Ik krijg stress. Fuck, wat nu??
    Lars spreekt een stewardess aan en zij zegt dat we naar de infodesk in Charles de Gaulle moeten gaan bij aankomst. Er is WiFi aan boord dus we kunnen onze ouders contacteren. We laten hen bellen naar Airfrance om informatie in te winnen. Daar zeggen ze dat ze niet kunnen zien hoeveel plaats er nog is op de TGV en dat we dus naar de infodesk moeten gaan in de luchthaven🙄. Tegen een andere ouder zeggen ze dat alle treinen volzet zijn. Er wordt gecheckt of dit klopt en we ontdekken dat er toch nog tickets te koop zijn? Pff wat een kutzooi. Lars zijn papa had ondertussen al voorgesteld om ons in Parijs te komen halen 💪🏻. We vinden het lastig voor hem maar toch ook blij omdat we met die 2 kleine aapjes zitten. Wie weet wat voor oplossing de infodesk van Airfrance voor ons had… Wachten op de volgende trein, overnachting en pas dag erna naar huis.. Allemaal echt geen zin in! Nu we onderweg zijn naar huis, willen we wel zo snel mogelijk thuis zijn🏠.
    Ondertussen zijn de kindjes superflink! Stan doet na het middageten flink een dutje van 1,5u en Tess geniet uuuuuuren van gedownloade filmpjes te kijken (terwijl ze de nagellak van haar tenen prult). Stan bezighouden is wel een uitdaging en soms irritant, want ik ben zelf ook moe en wil gewoon wat tv kijken. Tijdens zijn dut heb ik wel een film kunnen zien (Ticket to Paradise)! Hij kijkt weer 50 keer hetzelfde filmpje (niet na elkaar), maakt een blokkentoren met Lars, met Sneeuwwitje en de 7 dwergen gespeeld, wolken gekeken, over ons gekropen, geknuffeld, getekend, rondgelopen, zottekes gedaan … Afin, hij was erg wakker, maar flink👶🏼.
    Tijdens de vlucht ruiken we regelmatig een kakgeur 💩. We zitten vlak aan de toiletten maar toch is het vreemd, want de ruimte rond de toiletten en de toiletten stinken niet. De geur wordt met momenten echt penetrant en goor. Echt niet aangenaam om zo te zitten.
    Er ligt dus een vrouw op het ziekenuisbedje die in haar lies (ofzo?) was geopereerd. Op een bepaald moment ruiken we echt een verse drol (van een volwassen persoon) gemengd met andere ranzige geuren, en Lars ziet dat de vrouw wordt verschoond 🤮. Om de zoveel tijd komt er een walm op ons af, en meermaals wordt ze verschoond. Op een bepaald moment spuit er dan eindelijk iemand wat luchtverfrisser of parfum ofzo. Oef, dat is toch iets beter..🤧
    We vliegen terug in de tijd (5u verschil) dus we zien de kindjes moe worden, maar toch niet willen toegeven aan hun vermoeidheid. Pas in de laatste 45min vallen ze in een diepe slaap😴. We doen hun schoenen aan en zelfs dat merken ze niet. Lars krijgt dan een sms’je waarin staat dat Airfrance onze trein van 19u heeft omgeboekt naar de trein van 21u 😑. Goeie service, maar te laat, want Lars z’n papa staat er natuurlijk al. Heel stom dat ze ook telefonisch dit niet hebben gezegd, of dat we dit niet op voorhand wisten dat het zo snel en vanzelf geregeld werd..
    We landen, we laten bijna iedereen uitstappen en dan maken we hen rustig wakker. We controleren onze plek en wandelen naar de bagage. Stan weent eventjes maar zegt dan ‘dag fiegtuig’. Tess moet wat wakker worden maar is al snel weer een springkonijn🐰. We mogen voor andere passagiers om de douane te passeren (yay, families hebben voorrang!) en gaan op zoek naar onze bagage. De grote koffers zijn er snel, maar de rest laat eventjes op zich wachten. Tess voelt haar vermoeidheid en begint te wenen. Het is nog maar 20uu in België, maar voor ons is het al 12u ‘s nachts. Ze is al van 5.40u wakker en heeft 45min geslapen: arm schaapje.
    We zijn dus wel blij dat we niet nog een uur op de trein moeten wachten, met zo’n twee kindjes die stikkapot zijn🥱.
    Lars zijn papa staat ons op te wachten en we zitten snel in de auto. Ik zit tussen de kindjes en ze kijken nog enthousiast naar alle vliegtuigen die we nog passeren. Na 20-30 min liggen zij (en ik) in slaap. Op nog 22min van thuis, in de file van de Kennedytunnel, wordt Stan wenend doodmoe wakker😓. Tess dus ook. We proberen hem te sussen maar dit lukt niet. Ook Tess begint te wenen.
    We stappen uit en leggen de kindjes snel in bed, Stan weent nog even dus ik ga nog even knuffelen. Het is wel leuk om ons huis terug te zien. We vinden dat het zo netjes en proper is 😅. Lars haalt de koffers snel binnen, we springen nog snel in de douche en duiken ons bed in 😴😴😴😴😴: 24u wakker. Slaapwel.

-Einde van ons FANTASTISCHE AVONTUUR 🇻🇳😍🤩: zeker voor herhaling vatbaar!

(om half 5 was Stan aan het wenen en was ik zelf ook wakker, dus om iets na 5u zat ik met hem beneden - bedankt jet lag🇻🇳)

Floating Market 🚤

March 28, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 29 °C

Om 7u worden we opgepikt om naar de floating market te gaan. De wekker gaat af en Stan ligt nog heerlijk te slapen 😴. Ik ben opnieuw veel wakker geweest dus ben nog moe. Om 5.40u kreeg ik ook plots een stevige knuffel van Stan, waarna hij zich gewoon terug omdraaide.
    Ik ga uit bed om het flesje te maken en Stan wordt er wakker van 🍼. Ik hoor dat Lars en Tess in de kamer naast ons ook al wakker zijn, dus ik ga met Stan naar hen 👨‍👩‍👧‍👦. We kleden ons aan en een klein beetje te laat (want kleine crisis van Tess die haar kleren niet wilde aandoen) begeven we ons naar de receptie. Onze gids staat ons al op te wachten! We dachten dat we opnieuw moesten fietsen maar we stappen in een elektrisch autootje. We stappen over in een kleine motorboot 🛶. De mevrouw die de boot bestuurt, heeft dingen gemaakt uit palmboombladeren. Het is eventjes varen maar we genieten. Ook de kindjes vinden het weer fijn. Al begint Tess honger te krijgen..
    We worden vastgemaakt aan een ander bootje voor ons ontbijt: “shaken breakfast”, omdat de boot soms wiebelt als er andere boten voorbijvaren. We krijgen het traditionele ontbijt: pho 🍲. Het smaakt 🤤. Tess proeft een balletje maar beslist snel dat ze het niet lekker vindt. Voor Stan bestellen we nog wat balletjes bij 😅. Ik had chilipepertjes in mijn bord gedaan maar op het einde is het wel echt heel pikant 🌶️ : m’n mond staat precies in brand 🥵.
    Na het ontbijt varen we langs de floating market en bezoeken we een boot waar een koppel ananas verkoopt🍍. Deze mensen wonen ook op hun boten en de leefruimte is echt mini. De vrouw slaapt beneden en de man boven in de hangmat. We krijgen wat ananas en de restjes krijgen we mee.
    We kruipen terug op onze eigen boot en we worden naar een rice noodle fabriekje gebracht🍜. De kindjes zijn daar gefascineerd door de vogels in een volière. Er wordt uitgelegd hoe de noedels gemaakt worden en we mogen ook 2 delen van het proces uittesten: de noedelpannenkoek verplaatsen en gesneden noedels vangen 😅.
    We keren terug naar de boot en varen naar een cocoaplantage 🍫. We wandelen erdoor en krijgen uitleg over hoe men hier chocolade maakt. Uiteraard mogen we ook chocomelk proeven 😁.
    Tot slot keren we terug via de zijtakken van de Mekong rivier naar ons hotel. Onderweg plukken we nog wat mango’s voor de bestuurster van de boot (voor de lunch van haar man 😅) 🥭.
    We bestellen eten en pakken terwijl snel onze koffers in. Na onze lunch, worden we 12.15u opgepikt om terug naar Ho Chi Minh City te rijden. Onderweg val ik met de 2 kindjes voor een halfuurtje in slaap. Tess beweegt iets te bruusk waardoor Stan wakker wordt. Dju! We arriveren rond half 4. Ik snel naar de winkel voor eten en drinken voor de terugvlucht en daarna begeven we ons naar het zwembad voor een laatste plonsje🏊🏻‍♀️. Stan sputtert eerst weer even tegen maar al snel ligt hij weer te spetteren en te lachen in het water.
    De voorlaatste en de laatste dag heeft hij dan toch gezwommen 🤪.
    We gaan terug naar boven, steken de kinderen in de douche en geven hen eten. Terwijl begin ik al aan de grote inpak. Nadat ze in bed gelegd zijn, doen we verder en bestellen we ondertussen een pizza. Na 4 Vietnamese maaltijden achter elkaar hebben we zin in iets niet-Vietnamees 😄🍕. We eten alles op en ronden de koffers af.
    We genieten nog even van de laatste avond maar gaan dan op tijd slapen: de wekker staat om 5.20u…😴

Mekong Delta 🌴

March 27, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 34 °C

Ik heb slecht geslapen (veel wakker geworden) dus ik word moe wakker wanneer Stan al om 5.40u ontwaakt 🥱. Om 8u worden we opgepikt voor onze laatste uitstap van ons avontuur! We zijn vrij snel klaar en gaan naar beneden. Daar wachten we op onze chauffeur.. Het wordt 8.15u dus Lars belt naar het reisbureau. Het is wat chaotisch maar om 8.30u ontdekken we dat de chauffeur aan het foute gebouw stond te wachten🙄. Wij zitten in gebouw A en hij stond bij B. De rit naar de Mekong Delta duurt iets langer dan 3u. Er wordt weer getekend, gek gedaan, Tess neemt selfies, Stan zegt oh my god en het laatste stukje kijken we Sneeuwwitje🤩. We hebben popjes bij van het sprookje en beide kindjes zijn fans 😄.
    We komen aan, krijgen lunch voorgeschoteld en daarna hebben we nog even tijd voor een plonsje💦 (en een dutje van Stan). Het is echt heet buiten! We zitten in een ecolodge en de omgeving is prachtig! Onze badkamer is buiten😍.
    Om 14u vertrekken we met onze gids op de fiets om het dorp te verkennen🚲. We nemen een kleine ferry en onze eerste stop is een beroemde messenmaker🔪. Hij maakt zeer scherpe messen van bommen. De man toont ons hoe hij een mes maakt. Tess is terwijl aan het zagen dat ze honger heeft en koekjes wil (logisch, aangezien ze amper wilde eten tijdens de lunch…). We fietsen door naar een plaats waar ze rice cake noodles maken. We krijgen ook een schotel voor onze neus om het te proeven🥢. Daarna tonen ze ons hoe ze dit maken en proberen Lars en Tess het ook uit. Tot slot fietsen we naar een thuisbedrijf waar ze bananencake maken🍌. Tess en Lars zijn weer de koks van dienst en erna proeven we het zelfgemaakte gebak. Ale, Lars en ik toch want die twee apen willen niet proeven 🤨. Er wordt ook exotisch fruit bovengehaald: het ene al wat lekkerder dan het andere. Stan had een marcelleke en een short aan en de Vietnamese, oudere vrouw was bezorgd dat hij een verkoudheid ging krijgen 🤣: het was 36 graden.
    Onze gids was een toffe man die veel vertelde. Maar jammer genoeg smakte hij wel echt tijdens het eten 😝. Het was echt een toffe tour!
    Bijna een uur later dan gepland, komen we dan terug in het prachtige hotel. We trekken onze zwemkleding aan en we gaan in het zwembad🫧. STAN OOK!! Eerst sputtert hij wat tegen (nee mama nee!), maar plots beseft hij dat hij kan spetteren en is hij blij. De voorlaatste dag en Stan is blij in het zwembad 🤪.
    We geven de kindjes daarna eten en steken hen in bed. Ik douche me snel en om 19.30u worden we verwacht in het restaurant. Blijkbaar had het reisbureau ons eten gekozen. We hebben niet de slimste serveuse 🙊.. We bestellen ook 2 mojito’s en het duurt echt lang vooraleer we ze krijgen: ze zijn blauw😂! Speciaal, maar ze smaken! We krijgen weer lekker eten, al smaakt een schotel wel erg zout.
    We bestellen nog twee mojito’s🍹 en gaan nog even aan het zwembad liggen. Overal horen we krekels en we zien de sterren. Gezellig!
    We hebben twee kamers (want ja, Stan..) dus we slapen opnieuw apart.
    Ik val als een blok in slaap maar wordt om half 12 gewekt door Stan: ik neem hem dan maar bij me in bed😒.

Waarem alaaarem 🥵

March 26, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 35 °C

Eigenlijk herinneren we ons niet meer echt of Stan vannacht nu heeft geweend of niet. Ik denk van wel rond half 1. Alleszins is hij om half 7 wakker en Tess ook door zijn lawaai.
    Onze vlucht naar Ho Chi Minh City van 10u is verlaat naar 13u dus we gaan nog even terug naar het Westlake om met een pedalobootje te varen🦢. Het is best fris deze ochtend! We varen naar de overkant en na zo’n 40 minuutjes ronddobberen zijn we het beu en meren we aan. We gaan dan maar iets klein eten en drinken☕️. Vervolgens nemen we de taxi terug naar het appartement om onze spullen op te halen. We checken uit en nemen de taxi naar de luchthaven. De chauffeur wou ons eerst afzetten bij de international departures dus kleine omleiding gedaan 🙈.
    We checken onze bagage in en gaan door de douane. Nog een uurtje wachten en we mogen boarden ✈️. Stan gaat gefascineerd aan het raam zitten om naar de vliegtuigen te kijken.
    We mogen dan boarden (Lars draagt de Ha Long hoeden in een zwarte zak op z’n hoofd voor de handigheid 😂🧙🏻‍♂️) en de bus brengt ons naar het vliegtuig. Onze plaatsen zijn een beetje verspreid: 2 stoelen naast elkaar en de andere aan de overkant van het gangpad. Dat moeten we dus nog regelen. De man die naast ons zit, wisselt zonder problemen van plaats met Lars 👌🏼. Stan valt vrij snel in slaap in mijn armen: goeie timing voor het dutje! Het duurt lang eer we opstijgen. Plots begint een baby luidkeels te wenen en Stan wordt ervan wakker😩. Kak, daar gaat het perfect getimede dutje..
    De iPad wordt bovengehaald en dan kijken ze samen dan maar wat Paw Patrol 🐶🐕. De vlucht duurt ongeveer 2u. We landen in Ho Chi Minh City en begeven ons naar de bagageband. Ook daar moeten we wel eventjes wachten. Alles is er en we bestellen een taxi. Opnieuw wachten en de kinderen worden wilder met de seconde 🤪. Het is superwarm en plakkerig (36 graden). Ik word wat turelure van de wilde kinderen die om de zoveel tijd op mij komen hangen/springen/zitten 🤯.
    Het is volop spits dus de rit duurt 35 ipv 20 min. Het is ondertussen 17.40u als we aankomen. Ik ga snel even naar de winkel om eten te kopen terwijl Lars de kindjes al in de douche steekt. We maken vlug eten maar Stan is uitgehongerd en valt aan op de chips. Hij krijgt nog een crisis over het wel en dan weer niet willen van koekjes 🍪. Hij is duidelijk super moe dus we maken gewoon een gigafles en leggen hem in bed🍼. Wij eten dan even. Ik wil een nieuwe trolley en nog wat souvenirs gaan kopen aangezien wij er thuis geen meer hebben dus ik neem solo de taxi naar de overdekte Ben Thanh Market 🏦. Er zijn al veel winkeltjes gesloten maar toch kan ik alles vinden. Een koffertje heeft me 1 miljoen dong gekost.. Nog steeds te veel maar heb wel afgeboden van 1,8miljoen 🤷🏻‍♀️.
    Ik keer weer naar huis maar maak eerst een omweg naar een babywinkel achter de hoek voor pampers. Als ik terug boven ben, pakken we onze spullen voor onze laatste uitstap naar de Mekong Delta en hangen nog wat in de zetel. Een beetje te laat liggen we dan in ons bed.. 🛌

Hoan Kiem Lake💧 & Water Puppet Show 🎎

March 25, 2023 in Vietnam ⋅ 🌧 27 °C

Het kleine ventje was zelf moe van zijn nachtelijk gefeest want hij sliep tot half 8. Hij lag wel dwars tussen ons dus ik was al vroeger wakker doordat ik voetengestamp tegen mij voelde. Ook Tess was al wakker want ze was komen kijken naar ons of we nog sliepen. Terwijl de kindjes spelen, blijven wij nog wat in bed hangen. Slow morning met een draaiend wasje want we hebben het meeste in Hanoi al bezocht. We maken ons rustig klaar en vertrekken naar het Hoan Kiem meer. Het is niet zo’n mooi weer vandaag: grijs en benauwd☁️. In het weekend is de straat rond het meer afgesloten dus het is er aangenaam wandelen (zonder constant tuutuut). Lars koopt eerst tickets voor de waterpoppenshow voor in de namiddag (nadat hij eerst koortsig op zoek moet gaan naar een ATM).
    Tess en ik kijken even naar winkeltjes en naar een parkourwedstrijd tussen kleuterscholen. Er is een tempel (Ngoc Son Temple) op het meer: we nemen de brug en wandelen even rond. Er is ook een marktje langs het meer, waar we even door wandelen. We kopen er wat eten en wandelen verder rond. Daarna nemen we de taxi naar West lake om een pagode te bekijken. We passeren onderweg nog een tempel: de Quan Thanh tempel. Aangekomen bij het andere meer nemen we wat foto’s van de Tran Quoc pagode 🛕. Vlakbij het Lars een bakkerij gevonden waar we eten: wij een broodje en de kindjes ook een donut 🍩. Het is tijd voor Stan zijn dutje dus we keren terug naar het appartement. Ik vouw de was op, pak al wat in en we chillen ook nog wat.
    Na het dutje doen we nog is een poging om de trein te zien passeren op straat: check✔️. Stan vindt het geweldig en ook Lars is heel blij dat hij de trein heeft gezien😁.
    We wandelen terug naar het Hoan Kiem meer want daar is het theater voor de waterpoppenshow🎎. Het miezert ondertussen maar het is nog steeds erg plakkerig weer 🌧️. De show begint en de kindjes zijn onder de indruk. We vinden het leuk en mooi🎏. 45min was net genoeg want vlak voor het einde zegt Tess dat ze ‘dit’ niet meer wil zien. We wandelen terug naar huis en kopen onderweg nog wat souvenirs. We bestellen een pizza voor de kindjes, steken hen in de douche en tot slot in bed. We hebben de matras van Tess in onze kamer gelegd en Stan in een kamer apart🤞🏼.
    Daarna pakken we in want morgen vliegen we terug naar Ho Chi Minh voor de laatste etappe van onze reis😟. Lars gaat eten halen voor ons, we relaxen nog wat en kruipen ook ons bed in.

Terug naar Hanoi

March 24, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 25 °C

Half 7 is het nieuwe opstaanuur. Ondanks de goesting om goed te slapen, is het ons niet zo gelukt: we zijn nog wat lui/moe. Het ontbijt is tot 10u dus we houden een slow morning en knuffelen nog wat in bed met de kindjes.
    We gaan uiteindelijk toch naar beneden en ontdekken dat het ontbijt vandaag in de andere toren is. We hebben wel een mooi uitzicht op de baai. Stan maakt wel echt een rommeltje van zijn eten 🫣.
    Na het ontbijt gaat Lars met de kinderen naar het strand en ik ga de koffers weer inladen. Om half 4 vertrekken we weer naar Hanoi (back to the chaos).
    Wanneer Stan zijn dutje doet, ga ik zwemmen met Tess. We amuseren ons en ze springt naar mij. Een keer springt ze onverwacht en komt haar kin op mijn lip terecht: tand een beetje in de lip en ik voel ze wat opzwellen☹️. Maar we blijven in het zwembad spelen🧜‍♀️.
    Het wordt tijd om naar boven te gaan en ons om te kleden en uit te checken. We gaan nog even ‘middageten’ voor we de rit van 3u terug trotseren. We hebben weer geluk want er is meteen een ferry waar we op kunnen. De rit lijkt langer te duren want de kindjes zijn wat in een zaagbui die afgewisseld wordt met wat wilder gespeel🙈. Uiteindelijk zetten we de iPad op met filmpjes want ze worden wat hyper en wij ambetant.
    In Hanoi zelf is er wat file dus we komen pas om half 8 aan. De kindjes zijn moe dus we zoeken snel wat eten voor hen. We checken ons in en ik probeer hen te voederen, met weinig succes🫣. Ze worden in bed gestoken, Lars gaat soep voor ons halen (echt waanzinnig weinig soep in het potje, wth?!) en we kijken nog een filmpje. We willen graag de mol zien, maar dat wil niet laden😟.
    We kruipen vrij snel ons bed in. Stan ligt bij ons in de kamer. Zijn bed is in de kast gezet en Lars heeft er een constructie rond gemaakt met een handdoek zodat hij ons niet ziet, in de hoop dat hij gewoon verder gaat slapen àls hij zou wakker worden.
    Om 2u is hij er dan.. Hij had de constructie gewoon afgebroken en was aan het wenen. Ik pak hem bij ons want ik wil niet dat Tess wakker wordt. Stan wil weer een fles dus ik ga er een maken. Hij draait zich vrij snel om dus ik ben al stiekem aan het juichen dat hij gewoon verderslaapt. Too soon, want uiteindelijk houdt hij ons 1,5u wakker..😩

Lan Ha Bay 🏞️💚

March 23, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 26 °C

Rond 6u werd Stan wakker! Beetje slaap bijgetankt dus 🤩! De wekker zou toch al snel gaan want om 7.50u worden we opgepikt. Wij kleden ons al aan en maken Tess wakker om 7u die nog diep lag te slapen: jammer dat ze niet kon uitslapen.
    We gaan naar beneden en genieten van een uitgebreid ontbijtbuffet🥓🧇🥞🍳.
    De bus is er en pikt nog andere mensen op. We gaan op een cruise varen door Lan Ha Bay 🏞️. Een kleinere boot brengt ons naar het schip 🛥️. We krijgen een uitleg en welkomstdrankje en dan zoeken we een goed plekje: op het bovenste dek installeren we ons 👌🏼. De natuur is prachtig😍! We varen rond tot het anker uitgegooid wordt om te gaan kajakken op het water onder grotten (duur 1,5u) 🛶. We vragen of het mogelijk is om met 4 te gaan.. Er wordt een bootje geregeld en we doen onze reddingsvesten aan. We gaan er in zitten en duwen ons van de kant weg. Stan gaat rechtstaan dus ik neem hem tegen mij. Hij gaat opnieuw rechtstaan en begint te wiebelen. Ik voel de boot schommelen en roep naar Lars dat dit niet zal lukken. ‘Uit!’, zegt hij.. We meren terug aan en ik stap uit op zoek naar de boot die ons weer naar onze boot moet brengen. Shit, die is weg..😫 Ik sta op een klein ponton te zweten in een ranzige reddingsvest en dit voor 1,5u?! Ik kijk even rond en spreek dan maar iemand aan. Hij zegt ‘yes yes’ en begint te bellen. Daarna zegt hij niets meer dus ik wandel maar wat rond en kijk naar de kajaks. Uiteraard zit Stan de hele tijd te zeggen ‘papa ebbe’. Great.
    Plots word ik gewenkt door een vrouw en moet ik op een kleine visserssloep waar ook nog kleine, dode vissen op leggen😅. Ik moet gaan zitten en ze vaart onze naar ons schip. Ik moet op de kleinere boot klimmen om dan door het raam in ons schip te geraken 😆.
    Buiten nog 2 toeristen en de crew, zijn we helemaal alleen op de boot. Ik ga naar ons dek en Stan is de hele tijd aan het zagen om zijn papa en Tess. ‘Tess kijke’. Ik wijs dan maar in de verte naar random kajakkers en zeg dat Tess daar is. Na een tijdje gaat hij dan toch maar spelen en kan ik even liggen. Het is erg warm en amper wind: zwetemarie dus.
    Ik zie plots Lars en Tess in de verte en we beginnen te zwaaien! Ze komen weer op de boot en Lars voelt het wel in z’n armen😅. Tess vond het leuk.
    Het is tijd voor de lunch en ze blijven eten brengen 🍜🍲🍛🍚: het is allemaal erg lekker maar de kindjes hebben enkel ook voor de frietjes natuurlijk🍟, maar ze eten ook wat vissoep. We varen verder en genieten van de prachtige natuur.
    We stoppen weer om naar het strand te gaan en wat te zwemmen. Helaas kan je er enkel geraken met een kajak dus ik blijf weer op de boot. Stan is weer ongelukkig dat zijn papa en zus wegvaren want hij wil mee. We kijken naar hen en wanneer ze op het strandje zijn aangekomen, legt hij z’n hoofdje neer op mijn schouder. Ik wandel rond en al gauw is hij in slaap. Ik had al een ligstoel klaar gemaakt voor hem en leg hem daar neer voor zijn dutje😴: 10/10 voor de dutjesplek tussen de prachtige rotsen.
    Andere toeristen komen vanop het hoogste dek springen: crazy. Eentje doet zelfs een achterwaartse salto😳. Na een uurtje vertrekken we weer en wordt Stan nog moe wakker (en dus wat zaagwenend). We zetten ons op een lager dek en Tess maakt een vriendje. Ze lopen rond en amuseren zich. De jongen is een jaartje ouder en kan een varken on point imiteren 🐖😂. Wij genieten ondertussen van een cocktail🍸.
    Tot slot varen me nog voorbij floating villages, waar ongeveer 1000 mensen (op het water) leven.
    Deze boottocht was echt het hoogtepunt van onze reis, vind ik, zoooo mooi en zalig🤩!
    We meren terug aan en laten ons in het centrum van Cat Ba afzetten om een paar inkopen te doen. Daarna nemen we een elektric car naar het hotel en geven de kindjes eten. Na een douche, steken we hen in bed en bestellen room service🍔.
    We zijn allebei voldaan moe, dus kruipen op tijd ons bed in.
    Helaas wordt onze nachtrust verstoord, maar deze keer door Tess, die in paniek in de living zit te wenen. We hadden haar deur toe gedaan in plaats van ze op een kier te laten (en dat was duidelijk fout)🙈. Stan werd wakker door haar geween, maar ging snel terug slapen..

Flamingo Cat Ba Beach Resort 🦩

March 22, 2023 in Vietnam

Na een rotnacht is Stan wakker om 6u 🫠. Op zich geen ramp want we moesten sowieso opstaan om 6.40u omdat we om 7.30u worden opgehaald. Toch balen we allebei enorm van onze extra moeheid. We wisten dat het vermoeiend ging zijn, maar Stan geeft onze reis nog een extra laag vermoeidheid 😵‍💫. Ik ga m’n nieuwe levensjaar dus met wallen in 😆. Want hip hip hoera voor mezelf: ik ben jarig vandaag👸🏻! 32, shit🙈.
    We maken ons klaar, eten en gaan naar beneden voor de taxi. Er staat ons een rit van 3 à 4u te wachten. We zetten ons met z’n vieren op de achterbank. Naar buiten kijken wordt afgewisseld met kleuren, stickeren (in een boek of op het gezicht) of Timio spelen. We gaan naar het eiland Cat Ba en moeten dus een ferry nemen⛴️.We komen aan en er is net een boot! Eerst leek het erop dat we er niet meer bij konden, maar we hadden chance: onze auto was de laatste die er nog op paste 🥳. Het ziet er wel een brak bootje uit 😂. Iedereen blijft in de auto zitten dus wij ook. Het was maar 15-20min op de boot en daarna moesten we nog 30-45min rijden naar ons hotel.
    We hebben een fancy hotel geboekt (promo op booking.com) 🤩: Flamingo resort🦩. Onze kamer is nog niet klaar dus gaan we eerst lunchen vlakbij het strand. Terwijl ik op het eten wacht, verkennen Lars en de kindjes het strand. Ze beginnen te graven en hangen al snel vol zand 🤪. We eten onze lunch op en trekken naar boven. Vanuit onze kamer hebben we een adembenemend zicht op Lan Ha Bay 🏞️. Het is wel jammer genoeg wat mistig. Ik leg Stan in bed en Lars gaat met Tess het hotel verkennen en zwemmen (what else 😅). Ik chill wat op de kamer. Stan is vrij snel wakker dus hij speelt rustig terwijl ik wat online windowshopping doe 😁. Na een tijdje keren Lars en Tess ook terug en ze doen droge kleren aan. Er is hier ook een kids club 🤩. Het hotel bestaat uit 3 gebouwen die verbonden zijn door een sky brug. Om in de speeltuin te geraken moeten we naar het volgende gebouw. We passeren eerst een panoramisch viewpoint.
    Het is hier vrij leeg en ook de kidsclub is enkel voor onze 2 kinderen: wat een paradijs voor hen 🤩. Ze gaan helemaal los in het ballenbad, glijbaan, auto’s, klimrek … Dolle pret🛝!
    Het wordt etenstijd voor de kinderen dus we gaan naar het restaurant en bestellen fish sticks. Ze eten flink. Ondertussen is het tijd voor mijn birthdaypresent van Lars: een massage 🤩💆🏻‍♀️. Terwijl Lars de kinderen in de douche en in bed steekt, geniet ik 1,5u lang op de massagetafel. Ze gebruikt zelfs haar ellebogen en onderarmen 😅 en soms is het wat pijnlijk zelfs, maar meestal heeeerlijk.
    Ik ga terug naar boven en maak me klaar want we gaan nog eten voor mijn verjaardag. Lars installeert de babyfoon en we trekken naar beneden voor een diner op het strand. Het is weer lekker eten. We bestellen nog een chocomousse en hebben er megaveel zin in. Jammer genoeg blijkt het een gebakje te zijn dat naar weinig smaakt. Ik eet het zelfs niet helemaal op 😮. We gaan nog even op ons terras zitten en daarna kruipen we in bed. We hebben Stan in de tweede, grote badkamer gelegd, die aan onze kamer verbonden is. We horen hem de hele nacht niet 🥳!

Stan was (zoals gewoonlijk 😩) wakker om half 6, en Tess om 6.15u. We zijn allemaal een beetje (veel) moe dus er staat een rustig dagje op de planning. We doen alles op het gemak, ik begin al aan de inpak (was opplooien) en om 9u nemen we de taxi naar de eerste universiteit van Vietnam. Aan de overkant is er een meer: we wandelen even rond en zien een schildpad zwemmen🐢. Stan is dolenthousiast. Daarna bezoeken we de oude universiteit. Het is er superdruk: veel scholen houden hier vandaag hun afstudeerceremonie, want het schooljaar is bijna om. We zien allemaal jongeren en kinderen in uniformen. We wandelen rond en onze blonde, kleine kindjes hebben weer veel bekijks. Het is vandaag erg benauwd warm: je begint al te zweten zonder dat je beweegt🥵. We willen Stan op tijd in bed leggen dus wandelen we naar een parkje in de hoop een speeltuin te vinden: niets te zien. We nemen dan maar de taxi naar huis en halen croques uit. Het is een soort toast mét frietjes, dus eigenlijk eten ze bijna alleen de frietjes op. Stan vliegt erna in bed.
    Ik pak de koffers verder in en Lars gaat mijn zonnebril laten repareren. Wanneer Stan wakker is na een goeie dut, doen we een poging om de trein, die dwars door een woonwijk rijdt, te spotten. Helaas zijn de uren onregelmatig en wachten we tevergeefs. Dan wandelen we naar het Vietnam military history museum. Onderweg zien we straatkappers 😂.
    Stan vindt het geweldig om de vliegtuigen te zien en Tess stelt veel vragen over het concept oorlog en wat ze allemaal ziet (wapens etc). Er is ook een fort waar we op mogen. Opnieuw zweten we snel en dus gaan we maar iets drinken🧋.
    We gaan naar huis en passeren een restaurant waar je stir fried frog 🐸 kunt eten: we zien een bak vol dikke padden staan (yuk).
    We bestellen pizza voor de kinderen🍕. Ze vallen weer aan als hongerige leeuwen en boefen alles op😂. Ook een yoghurtje kan er nog bij. Ze spelen nog even en dan is het bad- en bedtijd!
    Wij pakken nog de laatste dingen in en bestellen fajita’s en enchilladas 🌮. Het smaakt want lang geleden!
    We kruipen in bed. Tess wordt wakker om half 1 en wil drinken. Stan wordt wakker om 1u, wil 2x een fles, is klaarwakker en ligt wat te babbelen. Pas na 1,5u valt hij in slaap (in z’n eigen bed wel) 🫠. Wat fijn dat beide kinderen m’n verjaardag al wilden vieren 😆…

Hanoi by bike 🚲 & Street food tour 🍜

March 20, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 30 °C

Het was weer half 6, maar Lars staat op met Stan. Tess wordt om 6u wakker gemaakt door zijn geween tijdens het verschonen van de pamper 💩. Ik blijf nog liggen tot half 8 maar kan niet meer echt in slaap vallen door onze spelende lawaaimakers 😅.
    We ontbijten en moeten voort doen want om 9u moeten we terug aan het reisbureau staan om te fietsen! Tess vertraagt het hele proces wel omdat ze een kleine tantrum houdt (duidelijk oververmoeid). Uiteindelijk komen we beneden en de vrouw aan de receptie zegt dat het aan het regenen is: ik ga dan maar terug naar boven voor onze jasjes. We komen dus te laat aan maar de fietsen staan al klaar🚲! Het zijn grave elektrische fietsen (dankzij de kinderstoeltjes). We laden onze spullen over: de gids zegt dat we geen jassen zullen nodig hebben dus die laten we dan maar achter. Tess en Stan zijn enthousiast: ze fietsen duidelijk graag 😁.
    We vertrekken en ik sta al meteen doodsangsten uit! Oversteken in dit verkeer is één ding, maar er zelf in rijden is wel echt iets anders 🤯. Ik voel me niet altijd even veilig omdat ik de andere bestuurders niet echt vertrouw.. Brommers remmen op de laatste moment of laten je niet echt door of zigzaggen rond je. En dat met constant ‘tuuttuut’.
    Ik vind het dus eerder eng dan leuk 🥲. We fietsen langs wat bezienswaardigheden en stoppen dan aan een verborgen tempel, waar we even binnengaan. Onze gids vertelt wat over het boeddhisme. Daarna fietsen we verder en rijden we door de zwaarbeveiligde Wetstraat van Hanoi en langs het Mausoleum van Ho Chi Mingh ⛪️. We trekken stilletjes aan verder en verder uit de drukte. Zo komen we aan een lange fietsersbrug waar in het midden de trein rijdt🚞. Het fietspad is smal en ook daar worden we constant voorbij gestoken door brommers. In het midden stoppen we even en gaat Lars op de sporen om een foto te maken. Na de brug moeten we rechts afslaan maar ik rij te ver links en geraak niet meteen door de stroom brommers en auto’s: stresske toch wel! Daarna stoppen we in een café en laat de gids ons een gevuld, gefrituurd balletje proeven: mmm lekker!
    We springen terug op de fiets en verlaten nu echt de drukte: risky village. Een plek langs de rivier waar zelfs de locals weinig komen. Er wordt vooral aan landbouw gedaan en er wordt gevist. Het is rustig en dus leuk fietsen🌾. We rijden er vrij lang rond om dan plots terug in de drukte uit te komen🚘🚍. Stan is ondertussen in slaap gevallen 😴. Onze laatste stop is vlakbij het reisbureau: een lunchplek. Een leuke verrassing want we wisten niet dat lunch erbij zat. We krijgen een lekker broodje. Terwijl ik eet, slaapt Stan diep verder tegen mij. Plots wordt hij wakker en wil hij ook brood😄.
    We nemen de taxi naar het appartement in de hoop dat Stan nog een dutje zou doen. We leggen hem in bed en ik neem Tess mee naar een nagelsalon. Ze wil al de hele vakantie haar nagels lakken. Ze zet zich in de stoel en kiest roze nagels😜. Twee dames schieten in actie: eentje aan haar voeten, de andere aan haar handen en doen hun ding. Tess is best onder de indruk maar vindt het ook erg leuk💅🏻. Aangezien ze maar weinig nagellak moeten gebruiken, krijgt ze nog stickers en een french manicure op sommige nagels erbij 😅. Ze wilt dat ik mijn nagels ook laat doen, dus ondertussen zijn ze ook aan mij bezig. Ik neem er nog een voetverzorging bij : scrub en hydratatie. Nu zijn onze nagels mooi gelakt en gaan we terug naar het appartement. Binnen een uur start de street food tour. De gids had gezegd dat hij niet goed wist of de kindjes het gingen lusten, dus we zetten hen het restje pasta van gisteren voor. Ik vraag aan Tess om de tv af te zetten, en aan tafel te komen maar ze luistert niet en wil niet eten (want ze lust het plots niet??). Na veel gedoe zet ik hem af: resultaat = tantrum waarbij ze woedend naar haar kamer stormt en luid weent. Ik kijk naar Lars en we beslissen dat de kindjes te moe zijn en dat ik thuis blijf.. Lars vertrekt dus solo (zijn vaderdagcadeau?) om rustig te eten met de gids. Hij belooft om voor mij van alles iets proberen mee te nemen🤓. Tess kalmeert en ze eet haar bordje leeg. Stan had alles wel flink opgegeten maar hij is ook moe. Ik steek hen snel in bed en douche. Na 2,5u komt Lars thuis met veeeel eten 🤩. Hij etaleert alles en legt bij elk gerecht uit wat het is, hoe ik het moet eten en waar hij dit heeft gegeten. Het waren allemaal mini-stalletjes dus het had eigenlijk niet te doen geweest met de kinderen: goeie beslissing dus! Hij had alles bij behalve balut 🐣: een gekookt, bevrucht eendenei met een bijna volledig ontwikkelde embryo.. Hij heeft wel een hapje geproefd! Jakkes..
    Het eten smaakt 😁. We ontspannen nog wat en gaan dan naar bed. Allebei moe dus we vallen snel in slaap.
    Helaas weent Stan rond 1u dus ik pak hem bij ons, heel snel erna weent Tess ook dus ik ga naar haar. Ze wil dat ik bij haar kom liggen dus ik doe dat dan maar 😩. Ze is ook een wiebelmie en ligt vlak tegen mij🤪. Lars lag dan met Stan in bed, die bijna 1,5u wakker was.. Weer een topnachtje dus!