Argentina
Departamento de Punilla

Here you’ll find travel reports about Departamento de Punilla. Discover travel destinations in Argentina of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Villa Carlos Paz

December 21, 2016 in Argentina ⋅ ☀️ 32 °C

Vanuit het dierenrijk van Puerto Madryn zijn we in de volgende 20 uur durende busrit gestapt richting Cordoba, de tweede stad van Argentinië. De stad is vooral groot vanwege de 7 universiteiten die er zitten, maar de schoolvakanties zijn begonnen dus er zou hier niet zo veel te doen zijn. We hebben op aanraden van de collega's van Hoogwegt gelijk een kleine stadsbus genomen naar Villa Carlos Paz. Het dorpje ligt middenin de Sierras Centrales, een bergachtig gebied waar het tevens ook behoorlijk heet kan worden.

Helaas kunnen we niet alleen maar schrijven dat de zon schijnt, want bij aankomst regenden het toch heel even. Dit keer helemaal niet erg, want het internet in Puerto Madryn was niet heel goed en dus konden we mooi beginnen met het schrijven van nieuwe teksten, foto's uploaden en met iedereen weer even bellen. In de middag was alles weer droog en hebben het stadje een beetje verkend. Behalve dat er een hele rare soort van koekoeksklok op een rotonde staat en het prachtig gelegen is aan een meer kunnen we er niet van maken.

Een bepaald stukje van de bergen is geschikt voor condors, de grootste vogel in de wereld, en die zijn we natuurlijk gaan bekijken. Condors leven vooral bij hele steile, bijna verticale, bergen van waar ze thermiek gebruiken om te kunnen zweven. Het was lekker warm weer en met weinig beschutting op de berg was de 16km lopen nog best een uitdaging, maar we hebben gelukkig heel wat condors kunnen zien zweven.

Achteraf hebben we de juiste dag gekozen om naar de condors te gaan, want de volgende 2 dagen was het alleen nog maar warmer en bijna tegen de 40 graden. Door de hitte hadden we weinig zin om nog meer te gaan lopen in de bergen. Nadat we eerst lekker rustig aan hebben gedaan en aan het einde van de dag een klein bergje hebben beklommen. De volgende dag hebben we uiteindelijk maar een busticket gekocht naar een dorpje op 60km van Villa Carlos Paz en de bus als toeristenbus met airco gebruikt.

Uiteindelijk dus niet zoveel gedaan als we vooraf hadden gedacht, maar dat is niet erg. Nu zijn we weer terug in Buenos Aires om kerst te vieren in de zon. Blijft wel een rare gedachte...

Parque Nacional Quebrada del Condorito

August 18, 2016 in Argentina ⋅ 🌙 9 °C

Ker poznajo v Cordobi praktično le cerkve in jezuitske samostane sem se danes odpravil v bližnji nacionalni park. Dostop do parka je z avtobusom precej smešen, odloži te praktično sredi ničesar in nato še dva kilometra hodiš do hiše uprave parka. Ampak že takoj na začetku hitro vidiš kaj lahko od parka pričakuješ. Že takoj po vstopu te obdata prelepa narava in mir. Del parka, ki sem si ga ogledal ponuja cca 9 kilometrov peš poti, ki vse vodijo do Balcon Negra kjer z vrha pečine opazuješ Kondorje, kralje višav. Dodatno se lahko spustiš še v sotesko, kjer teče lep potoček. Vse skupaj sem potreboval dobrih 5 ur hoje in dan je končan. Na robu ceste čakam avtobus nazaj do Cordobe. Aja, tu živijo tudi pume, kače in Guanacos (sorodniki Lam, Alpak in Vikunj) a jih seveda nisem videl :(Read more

Departamento de Punilla