traveled in 16 countries Read more Utrecht, Netherlands

15-8 Klintholm deel 2

August 15, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 18 °C

Daarna richting noord. Ik neem een afslag te vroeg en kom daardoor op een prachtig wandel-/fietspad. Veel leuker dan de route. Zodra ik weer op de route kom, is die ook een heel stuk leuker geworden. Route 58 langs de kust is prachtig maar wordt wel héél smal! Net als ik begin te stressen, komt de bocht en komt het goed.
    Ik besluit naar de camping aan de noordkust te gaan. Hij ligt zo mooi. Blijkt een soort DOC camping te zijn. Kist 50 kronen, er staat alleen niet hoe je dat moet betalen. Chemisch/droog toilet, watertank met drinkwater. Ik vind de sfeer niet prettig en geen zee te zien. Dan maar door, ik klim relatief makkelijk weer terug naar de weg. Kom langs Lisselund, zou een slot moeten zijn, maar laat maar. De shelter een stukje verder heeft niets. Dan maar de echte camping. Ondertussen zakt de moed me in de schoenen als ik zo'n wasbord naar boven zie. Ik ben moe en mijn kont doet weer zeer.
    Kost de camping toch 220 kronen. Allemachtig, ik kijk serieus of ik nog naar een andere shelter kan, maar ik kom er niet goed uit met die app en ik ben echt bekaf. Dus nu sta ik er, geen horizontaal plekje te bekennen, behalve als je met je haringen ongeveer in de weg zit. En nou heb ik de pest in. Stom, want het verandert er niet door. Douchen is inbegrepen. Dus nu gá ik straks toch lang douchen! En al de dingen (3) die ik wil wassen doe ik lekker óók onder de douche! Puh! Ze zijn ook weer aan het oogsten. Maar iets verder weg. Het verkeer is bedaard. De wifi moet ik weer voor wandelen. Boeh.
    79 km. en 667 klim meters. Dat dan weer wel.

15-8 Klintholm 1 van 2

August 15, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 18 °C

Raar hoor, een veld vol fietskampeerders en ik heb met niemand zowat een woord gewisseld.
    De wind was niet minder, maar wel meer west, waardoor het makkelijker fietst. Omdat de route kronkelt heb ik hem zelfs af en toe mee. Scheelt toch wel echt veel. Toch, met foto's maken, route zoeken en pruimen plukken, doe ik er 2,5 uur over voordat ik de brug naar Møn oprijd. Het was ook geen 14 km maar 24. Ik kwam wel na 14 km langs een boerderij camping. Staat niet in de app. Grrr.
    Bij de eerste grote kruising op Møn is een parkeerplaats met infobord. Ik ben vlakbij 2 bezienswaardigheden. Dus die eerst. Gaaf hoor, 1 van de grootste ganggraven van Denemarken en nauwelijks gerestaureerd. Die ander is ook leuk. Als je aan komt lopen is het net een "normaal" hunebed, maar als je doorloopt zie je echt de opbouw van zo'n grafheuvel.
    Ik lunch in Stege op een prachtig plekje.

14-8 Praesto

August 14, 2021 in Denmark ⋅ ☁️ 19 °C

Geluidstechnisch was dit niet zo'n goede zet. Op een veld vlakbij zijn ze de hele avond aan het oosten met hele grote machines. De "ik rijd achteruit-piep" komt zelfs door mijn hele goede oordoppen heen. Ik slaap toch. Om 11 uur zijn ze nog bezig.
    Er was best wat wolkenloze lucht vannacht, maar om 3 uur werd het denk ik al weer een beetje licht, en er al die bomen... Weer geen Perseïden.
    Tien oor 8 rijd ik weg. De route blijft mooi, soms spannend (misschien durft Willem een heel nauw, naar de rivier afgeklemd paadje te fietsen?) en vlakbij de snelweg.
    Køge is een onverwacht leuk stadje, waar ik op de markt voor een kapitaal kaas koop. De geit is raar. Ik had wel caramel zien staan maar het was niet tot me door gedrongen. Je proeft bijna geen geit meer. Maar de Rotterdamse Oude is lekker. Jeumig!! En in Nederland heb ik hem nog nooit gezien! Daarom kocht ik hem ook.
    En dan tegen de steeds harder wordende wind in een matig leuke route. Meer verkeer dan ik gewend was (maar ik ben verwend) en gewoon niet zo interessant. In Præstø besluit ik om te kijken hoe de camping is, al had ik me voor genomen tot Kalvehave door te fietsen. Maar mijn kont doet zeer en misschien is de wind morgen wel minder. En de camping daar ligt aan de toegangsweg tot Møn. Ik kan me niet voorstellen dat dat rustig is.
    Is het een relatief klein campinkje, midden in het dorp, alweer een tentenveldje, 70 kronen inclusief gratis douche. Normaal betaal ik 170 aan de kust. Je hoort wel weer een weg. Toch een beetje een complex dat ik wéér maar 60 km heb gefietst.
    Tent op, douchen (gewoon met een kraan aanzetten, geen drukknop dat je maar 15 seconden water krijgt, licht wat je zelf aan en uit kan doen met een knop, geen muziek, hoera!), koffie (er is zelfs een waterkoker) en schrijven. Daarna wil ik het dorp in, want WiFi is er hier niet. Zit ik net met mijn koffie: hoosbui! En nog één, en nog één ....
    Helemaal blij dat ik gestopt ben. Zit ik lekker in de tent te footprinten.
    En de hele tijd bijna geen fietskampeerder gezien, nu staan er al 4 andere stellen! En ze druppelen nog steeds binnen.

13-8 Spanager

August 13, 2021 in Denmark ⋅ ☁️ 23 °C

Er bleek toch een beetje verlichting te zijn vannacht, kon ik nog wel omheen kijken. Maar heel veel lichtvervuiling. Gelukkig gaf dat niet, want het was bewolkt ☹️.
    Ik was weer vroeg wakker en besloot lekker voor de tent mijn havermout te maken. Meestal doe ik dat in de overal aanwezige keukens, maar deze is knetter ver weg en een steile heuvel op. Er was geen zon, maar de tent was gelukkig droog omdat het niet zo koud was vannacht. Zit ik net lekker, water staat op, al mijn spulletjes om me heen en helemaal top, gaat het regenen. Nee wérkelijk. En ik had willen gaan zeilen vandaag met een vikingschip, maar het is windstil. En toen had ik voor het eerst echt de pest in over het weer. En dan zit je in de tent, kan ik niet eens footprints, want de enige plek met Wifi op deze "kleine" camping is 1/2 km ver weg. Echt waar, ik overdrijf niet! Grrrrr.
    Het wordt weer droog, maar de zon blijft zo te zien nog verstopt, en zo droogt de tent zó langzaam. Dan toch maar gewoon inpakken. Ben ik net klaar: zon. Hahaha. Met naar de we wifi fietsen en naar de uitgang, heb ik er op 60 meter na al 2 km op zitten.
    Vlak na tienen ben ik bij het vikingschip museum. Handig, want het opent om 10 uur (wist ik). 5 verschillende schepen hebben ze gevonden, op een kluitje, om een zeearm af te sluiten. En ze hebben replica's gemaakt om te zien hoe dat ging en of je er dan echt de zee mee op kan. Ja.
    Daarna de kathedraal, moet ik dik toegang voor betalen. Dan maar niet. Slot uit 17nogwat waar de koning wel eens verbleef.
    Een leuke route een stad uit hebben ze hier nog niet ontwikkeld, maar na de kruising met de snelweg wordt het beter. En bij gebrek aan bezienswaardigheden fiets ik eindelijk eens door. Ik mag ook niet bij iedere pruimenboom vergelijkend warenonderzoek doen. Pas na een half uur zie ik weer mega grote grafheuvels (steentijd). Beetje jammer is, dat het núdus wel lekker waait, tegen ja.
    Na Borup wordt de 85 opeens 90. Even wennen, vooral de start. Lijkt me wel een paadje voor Willem! Ik snijd een stuk af naar de camping, maar dat ís een griebus! Hutje op mutje, als je aan komt rijden lijkt het wel een afvalscheidingsstation en heel veel herrie van de snelweg. Hier wil ik echt niet zijn. Dus door naar een shelter met kraan en water. Route is leuk en echt langs een riviertje, met de wind nu schuin achter. Het was nog leuker geweest als de snelweg wat verder weg had gelegen. Is die shelter bezet met iemand die daar gaat BBQen met zijn vriendin. Ze blijven niet slapen. Toch maar gebleven, het is een mooi plekje. Door de oogstmachines hoor je de snelweg niet. Maar helemaal leuk vind ik het niet. Ik kan me niet wassen, geen kamp maken. Bah. Maar vooruit maar.
    Later maken ze de shelter vrij zodat ik kamp kan maken. Lief. Wassen lukt ook niet als ze weg zijn, want ondertussen is er een Roemeense fietser bij gekomen.

12-8 Roskilde deel 2

August 12, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 22 °C

Na 3 uur Kopenhagen ben ik het al weer zat en met enige hulp van Osmand, blijkt de groene route ook meteen route 99 te zijn die ik wilde hebben. Jammer dat die, zodra ik hem gevonden heb, aanzienlijk minder groen wordt.
    Ik moet een aantal keren switchen van route en eigenlijk gaat dat steeds per ongeluk goed: omleiding, leuk schelpenpaadje en geen routebordjes. Mazzel dus. Het wordt weer steeds leuker fietsen. Ik kom langs een museum over Vikingleven. Zou ik daar op een primitieve kampeerplek moeten. Museum is geheel in het Deens. Dan door naar Roskilde. Dat is een kleine familie camping. Moet ik wel een beetje door gaan trappen. Maar ja, bordje dat Vikingen ook van die grafheuvels maakten. Dus nou weet ik niet meer wat ik zie. Die ene héle grote was gewoon weer steentijd. Maar zo schiet het niet op.
    De weg wordt weer steeds drukker, waardoor ik steeds sneller ga rijden. Ik haal het makkelijk dus. Niets te kleine familie camping, maar ik zit hier prinsheerlijk naar het fjord te kijken, en geen lantaarn te bekennen! Dat belooft wat voor vannacht!

12-8 Roskilde (Kopenhagen)

August 12, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 22 °C

2 dagen in 1 dag, dat is het betere werk.
    9 uur tijd ik het centrum van Kopenhagen in. Het was eigenlijk aldoor fietspad langs een drukke weg met veel stoplichten. Het centrum is leuk. Het raadhuis mooi, de fontein met de draken denk ik ontmanteld vanwege het LBTQ festival. Ik wil nog wel eens naar een museum en Tivoli, maar dan graag mét iemand. Nu wil ik gewoon een stukje lopen, daarna de fiets dingen zien en dan weer weg.
    Ik snap echt niet dat Utrecht onder Kopenhagen staat. Wat hebben wij wel en zij niet:
    - Opstelstroken voor fietsers (hier is het gewoon de baan voor rechtsaf; zoek het maar uit.)
    - Fietsstraten. Je fietst hier gemiddeld langs een drukke weg. De potentiële fietsstraat die ik fietste, was het ook niet. Veel onzinnige stoplichten.
    - Beleid: Ik zie geen rem op autovervoer. Er lopen veel drukke en veel-baans wegen vlak langs het centrum.
    Wat hebben zij wel:
    - Dure bruggen die dan aansluiten op een hobbel de bobbel voetpad waar je ook mag fietsen. Of die je alleen op kunt door 2 eenrichtingsverkeer borden te negeren. (Althans, van de kant waar ik vandaan kwam)
    - Een fietsenkelder zonder fietsgoot! O.k. er was een lift, maar zie je dat voor je in de spits?

11-8 Charlottenlund

August 11, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 20 °C

Om 8.10 uur fiets ik weg met een kletsnatte buitentent, van de dauw en nog een laatste regenbuitje vannacht. Na 1 km stap ik alweer af; vogelreservaat vlak langs de drukke weg. Nou moet ik zeggen dat ik tot nu toe op dit soort plekken alleen vogelaars zie. En dan met van die telescopen. Geen wonder dat ik niks zie.
    Er is een route parallel aan de 9. De 9 blijft nog een tijd langs de drukke weg. Hartstikke mooi fietspad langs een spoorlijn. Of misschien moet ik zeggen: parallel aan de spoorlijn. Als ik een kritiekpuntje zou hebben, dan is het het aantal 9-16 (!) procent hellinkjes. Maar ik ben blij. Besluit ook te stoppen met haasten, mijn hele ochtend gaat zo naar de maan. Goed besluit, want er staat zo maar een bezienswaardigheid aangegeven! De F VII grot! Uhhhh. Huh?
    Jammer wel dat je al 5 km langs het jachtgebied van Koning ? fietst, er na 2,5 km al in had gekund, maar dat dat pas na die 5 km blijkt. Het slot is 2,5 km terug. Ik doe het toch, neem nog een foto van de kaart voor de zekerheid. Maar ik kan het niet vinden. Wel grafheuvels, heel veel! Later blijkt dat ik vanaf daar nog 500 meter door had moeten rijden voor dat slot. In het park staat het ook niet aangegeven of zo.
    Om kwart voor 12 is Kopenhagen nog 12 km. Het is altijd íets verder dan je denkt....
    Ik kom langs de laatste camping en denk: doen. Mijn fietstrui stinkt inmiddels zo ontzettend dat ik deo heb gespoten. Ik heb geen zin om door Kopenhagen te moeten heuen met zorg voor onderdak.
    Weer zo'n mazzel moment. Ik heb de een na laatste plek! Er komen na mij nog 1+2 fietsers die er niet meer op komen. En de camping is op een fort. Ik weet dat ik zelf tegenover zo'n ding woon, maar deze is echt veel fortiger.
    Ik loop een rondje, maar eigenlijk ben ik overal te moe voor, om half 6 wil ik al naar bed! Goed besluit dus. Ik kan de kruiswoordpuzzels van mamma al veel beter! En hernieuwde ervaring: de was droogt!

10-8 Nivå

August 10, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 18 °C

Weet je wat het allerleukste is als er héél slecht weer wordt voorspeld?
    Als het dan niet uitkomt. Tenminste: niet op míjn hoofd.
    Ik was crisis vroeg wakker en aangezien het vanaf 9 uur zou gaan regenen en vanaf 11 uur onweer met hagel, dacht ik: ff opschieten, kan ik nog een uur droog fietsen en daarna zien we wel weer verder.
    Ik was ook wel benieuwd hoe lang ik er nou over zou doen naar Dronningmølle. Nou, dik 2 uur, maar dat had ook te maken met waarschijnlijk een bordje missen en braaf langs de kust blijven rijden. Hoe moeilijk kan het zijn? Mijn mooie pad wordt opeens "onderhouden" met een laag grind waar zelfs mijn dikke banden geen chocola van kunnen maken. Ik duwen. Wordt het daarna een ezelspoor en ik zie in de verte de struiken helemaal naar elkaar toe komen. Iemand zegt dat er rechts van me een weg is, het is niet ver. Nee, maar wel hoog. Het lukt uiteindelijk met alle tassen van mijn fiets. En terwijl ik omhoog duw, til en zweet zeg ik tegen mezelf: maar het is nog wél droog!
    En boven loopt een prachtig asfalt fietspad.
    In Dronningmølle is een beeldenpark. Alleen staat het nergens aan gegeven en ik heb geen zin om te gaan vragen. (Oh ja, ik had gisteren een citymapje meegenomen kom ik zojuist achter. Daar staat het op. Oen)
    Dus door naar het klooster van Esrum. Hartstikke mooi plekje. De uitleg is ook in het Engels gebaart de kaartjes verkoper. En ik geloof het niet. En ik wil fietsen nu de zon nog schijnt. Dus tot mijn schande bezienswaardig ik het klooster niet van binnen.
    Dan een prachtige rit langs Esrum Sø (meer van Esrum). Totaal niet fotogeniek maar leuk. Rij helaas weer verkeerd (volgens mij stond het bordje niet goed) en moet voor straf langer langs de drukke weg. Vlak voor Sorup wordt het wel heel erg donker en het begint te spatten. Een vrouw die bramen aan het plukken is spreekt me aan en we staan een tijd te kletsen,.... in de zon. Fiets ik daarna door: straat zeiknat!
    Ik maak een foto van Fredensborg slot, er staan wachters, dus de kroonprins is thuis. Dat weet ik van die vrouw. Wat draait die wacht raar om. Hij heeft er wel een speciale draaisteen voor.
    Route 36 wordt zo nauw en slecht dat ik denk dat ik weer verkeerd zit. Maar nee, dit hoorde zo. Omdat het weer ernstig gaat rommelen en ik ook geen zin meer heb, snij ik een stuk af. Ik kan de binnentent een beetje laten drogen voor het opzetten, maar terwijl ik onder de douche sta: bui.
    Daarna in de zon nog een poging gedaan tot vogelen bij een meertje. Kost al moeite om het meertje te vinden. Van de drie mogelijkheden pak ik precies de enige die niet klopt. Maar het komt goed, behalve met die vogels. Wel veel koolmezen gezien. Fish & chips gehaald en lekker voor de tent op gegeten. En om 7 een keiharde bui, zo een die klinkt als een hogedrukspuit. Maar ik voel de zon alweer.
    Wat een heerlijke dag!

Wist je dat:

August 10, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 15 °C

- Alle "normale" campings in Denemarken, ja échte álle, een springkussen hebben? Nou ja, in Jutland. In Sjaelland nu 2 keer zonder.
    - Dat "ekstralagret" bij kaas niet betekent extra belegen, wat ik dacht, maar extra zweetvoeten? Zit ik opgescheept met een soort münster in plakjes. Oplossing bleek door de couscous. LEKKER!!
    - Bijna alleen fietspaden langs een verkeersweg asfalt hebben? Er zijn een paar uitzonderingen. 2 tot nu toe.
    - Als je hier koffie bestelt, krijg je koffie. Geen suiker, geen melk.
    - Je de y in krydsende uitspreekt als u en de eerste d niet?
    - Dat ik door jullie leuke reacties iedere keer moet grijnzen als ik zo'n bord zie?

9-8 Rageleje, de dag

August 9, 2021 in Denmark ⋅ 🌧 17 °C

Voor de zandsculpturen had ik al lol. Soms zit het mee, soms zit het tegen (eerste 2 foto's). Heeft die stomme Lommesteen me mooi een tientje gekost😄.
    Daarna de noordkust route. Onder langs de duinen, langs een versterking tegen de Engelsen, daarna prachtig door een bos. Na een bui kom ik duwend (13%) langs een picknickbank. Lunch, want het is weer droog. Gelukkig maar, want daarna blijft het eigenlijk continu miezeren. Ja, zó kan je inderdaad de hele middag plezier hebben van 2 mm. Het is zo warm dat ik zonder regenjack minder nat wordt dan met.
    Vanaf Tisvildeleje rij ik eigenlijk de hele tijd door bebouwing. Tenminste, dat denk ik, want de dunne dennenstammetjes waren denk ik in de aanbieding en overal staan 2 meter hoge schuttingen van die stammetjes. Ik vind er geen bal aan. Om kwart over 3 kom ik langs Heather Hill, daarnaast is de camping. Aan een drukke weg ja, maar de volgende, over 18 km (maar het is altijd verder dan je denkt) ook. Met de shelters wil het weer niet zo lukken.
    Ik vind het wel best. Het is even droog, kan ik nog even wandelen. En het zou na 5 uur droog blijven. Al zou het ook tot 1 uur droog blijven en dat was ook niet zo.
    Heather Hill heeft 6 bedreigde vlindersoorten. 1 keer raden hoeveel vlinders ik heb gezien. Inderdaad: 0. Ik ben net voor de bui terug in de tent. Bij gebrek aan pruimen heb ik 2 appels geplukt voor morgenochtend.
    En inderdaad wordt het pas om 6 uur droog. Ik maak lekker macaroni en kaas, maar dan met couscous. Heb ik me de hele dag al op verheugd. En salade.