traveled in 16 countries Read more Utrecht, Netherlands
  • 13-9-2022 Empe

September 13, 2022 in the Netherlands ⋅ ☁️ 17 °C

Vannacht een klein buitje. Zou dat die 2mm zijn?
    JA!
    Af en toe dreigende luchten,maar de hele dag maar 1 spatje (letterlijk!) gehad.
    Ik fiets relaxter. Ga na Lengel, wat gewoon noord 's Heerenberg is. Ik wil daar toch niet wonen. Alleen fietspaden langs drukke wegen. En dan heb je eindelijk fietspad langs de Oude IJssel, krijg je een "lus" (autoweg natuurlijk) omdat als je over een bestaand asfaltpaadje fietst, je de natuur te veel verstoord. De tweede keer moet ik voor 1,4 km 3,5 fietsen. En dan langs velden waar overduidelijk trekkers hebben gereden. Dat verstoort de natuur niet? Boeh.
    Fietspad langs de IJssel is mooi, maar inmiddels erg bekend. Wel veel nieuwe camping hutjes. De hele twee dagen 1 zilverreiger gezien. Nu opeens zo veel en zo regelmatig van elkaar dat ik eerst denk dat iemand met paaltjes en plastic zakjes iets heeft afgezet. Duurde maar 400 meter, daarna was het weer klaar.
    In Brummen boodschappen, lekkere hapjes voor bij stokbrood, Barbara heeft uiteraard nog niet op mij gerekend en heeft niet genoeg soep.
    En dan als verrassing vanaf Brummen prachtige fietspaden, betonpad door een bos. Heel mooi en rustig.
    Heerlijk zitten smikkelen van de soep en hapjes op de picknickbank. Tripple van Grolsch is ook erg lekker en het is weer gezellig.

• 12-9-2022 Bahr

September 12, 2022 in the Netherlands ⋅ ⛅ 24 °C

Ik fiets naar Barbara via Lengel. In 2 dagen, als ik er woensdagochtend maar ben, dan gaan we klussen. Lucie komt dan ook. Ik ga met haar mee terug, met de fiets op de drager.
    Veel te laat weg, wat duurt alles toch lang, terwijl ik alles al had ingepakt.
    Om half 11 bij mamma, die kwam net terug van 2 blokjes wandelen. Ze is ook aan het trainen met gewichten. Ze zat nog steeds na te genieten van woensdag, ze vond het erg mooi. Om 11 uur door.
    Mooie route, maar alles loopt zuidoost of noordoost, dat schiet niet helemaal op als je pal oost wilt. Tussen Doorn en Maarn nog door een bos over een fietspad (?). Toch niet, maar er hoeven maar 2 tassen af kan ik net door het hek. En dan kan je eindelijk pal oost, hebben ze de brug een km zuid gelegd. Moet je dus 2 km om. Ik kies voor dan maar zuidelijker. Ff minder leuk, maar daardoor kom ik wel op de Fonteinallee en da's een prachtig fietspad de goede kant uit. Toch een beetje gehaast allemaal, jammer. En tegen mezelf zeggen dat een half uurtje later ook kan werkt niet.
    Bijna een camping bij de jachthaven in Arnhem genomen. Toch door, na een ijskoffie. En dan schiet het laatste stuk opeens wel op, ik kan nog een stuk afsnijden. Om 5 over half 7 zit ik voor de tent in de zon. Toch leuk dat het gelukt is. Straks douchen.

• 1-7-2022

July 1, 2022 in the Netherlands ⋅ ⛅ 20 °C

Dirk pikt me op in de moestuin en we fietsen samen een rondje naar Bluk (kroeg bij knooppunt 53 naast Hilversum).
    Daar worden we getrakteerd op een nest boerenzwaluwen. Heel gaaf. Dat voeren gaat zo snel, dat met de camera op burst, je toch maar 1 foto van mamma hebt!
    Daarna eten we bij de Werkspoor kathedraal.
    Fijne dag.

22-8 Toetje

August 23, 2021 in the Netherlands ⋅ ☁️ 15 °C

Via Bert ben ik weer naar huis gegaan. Voor Hamburg zei ik aldoor tegen mezelf: níét van de snelweg af, maakt niet uit waar we heen gaan maar níét weer Hamburg in. Sta je rond Hamburg om 10.15 op zaterdag gewoon in de file. Maar Bremen staat gelukkig goed aangegeven dus het gaat goed. Gelukkig niet wéér eindeloos stapvoets rijden in Hamburg.
    Kom ik thuis: bekeuring.
    Voor te hard rijden.
    In Hamburg.
    Ik reed 38 waar je 30 mocht.
    Eerste bekeuring waar ik een beetje om kan lachen. Maar wel als een boer met kiespijn. Gelukkig maar 15,=.
    2056 km totaal gefietst, ongeveer 11.000 hoogtemeters.
    9 kilo afgevallen. Ik pas weer in mijn gewone broeken!
    De meiden hebben fantastisch voor Mauri en de planten gezorgd. Mauri is niet eens boos en komt meteen op schoot liggen.
    Ik ben 's middags en avonds al druk geweest met rozenbotteljam maken. Pfffff wat een werk. En dan was ik nog speciaal naar de Blokker voor een pureerzeef. Maar de eerste potjes staan er, de tweede lading staat te koken en de derde lading is schoon.
    Ik was gisteren wel heel blij dat ik niet aan het fietsen was!

20-8 Aabenraa

August 20, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 17 °C

Ik maak mijn ontbijt voor de tent, zoals het hoort. Het is droog en windstil. Een kinderhand is gauw gevuld. Ik krijg nog bijna spijt dat ik er nu al bijna ben. Gelukkig begint het na een kwartier al te miezeren. Het zet niet door.
    In mijn herinnering was het hier zo mooi, met een mooie fietsroute en een mooi slot. Ik zie het volgens mij liggen dus volg de bordjes "bezienswaardigheid". Kom uit op een crisisweg, volg die nog een stuk en kom uit bij een pretpark of zo, niet bij mijn slot. Wat is er hier toch gebeurd? Alle lokale routes staan niet meer aangegeven, die van gisteren was opeens een paardrijpad, terwijl het gewoon asfalt was (?). Nou laat maar dan, pont: here I come!
    En ik kom aanrijden, hij ligt er weer, er op en weg. Ik moet alleen wel betalen dit keer.
    Waarom zou route 8 nou eerst anderhalve kilometer noordwest langs een drukke weg gaan, dan afslaan naar zuid, terwijl er een heel lief weggetje gewoon west gaat? Die reed ik dus, ook veel korter.
    Daarna met enig tobben naar Aabenraa. En: geen rozenbottel te bekennen. Ik ben al aan het bedenken hoever ik er dan voor wil rijden, en waar dan? Ook geen pruimen meer. Alleen onrijpe bramen en hazelnoten zonder hazelnoten.
    Weet je waar rozenbottels zijn? Op de camping😊. Ik pluk er minder dan gepland, maar duidelijk meer dan gevreesd.
    Daarna boodschappen en tot slot de hele camping langs om mijn laatste kronen te wisselen. Ik ben klaar.
    Ik kan zowaar nog even in de zon zitten. Maar morgen toch gewoon naar huis.

19-8 Lavenby

August 19, 2021 in Denmark ⋅ ☁️ 18 °C

Gelukkig was ik weer vroeg weg en heb dus geld door de brievenbus gedaan. Ik heb nl nog allemaal contant geld, voor als mijn pas het niet zou doen. Ff vergeten. Het miezerde trouwens weer bij mijn ontbijt, heb binnen gegeten. En het was zo koud dat ik in de tent heb ingepakt. Het is dan wel weer droog.
    Ik doe er 3 uur over om Aerø over te fietsen. Via de noordkust. Meer kans dat ik dan wat beschutting heb, al is de wind wel minder dan gisteren. Ik fiets nog een wandelpad voor weer een grafheuvel, maar ik moet bekennen dat ik de volgende jaettestue oversla. Ik zie de boot liggen, oh jee. Nog weer zo'n kutheuvel, maar hij ligt er nog als ik aan kom hijgen. Ik hoef geeneens een kaartje, alleen even wachten tot de auto's er op staan. Perfect. En lekker hotdog en friet gegeten aan boord.
    Ik kies voor de route noord over Als, hoef ik niet over al die drukke wegen. Ik kom nog gratis langs 2 langgraven. En ik snap nu waarom dat ene middeleeuwse kasteel goed bewaard was. Want ik kom nu langs een ander.
    Om half 3 kijk ik op de navigatie hoe ver Aabenraa nog is: 36 km maar! Maar via zo'n route is het altijd meer en er zit nog een pont tussen. Dat wordt me toch te veel geheu. En ik dacht dat het nog 2-3 dagen fietsen was. Anders is het ook opeens wel heel snel klaar.
    Ik doe nog een kronkeltje naar de camping van Lavenby. En nu zit ik heerlijk over zee uit te kijken, de douche was zalig. Jammer dat de wifi het niet doet.
    Hopelijk zijn er morgen op Jutland weer rozenbottels, hier is het opeens bramen, en veel nog net niet rijp.

18-8 Marstal

August 18, 2021 in Denmark ⋅ 🌬 18 °C

De zon zou schijnen! Niet dus. Nog ff een buitje zodat de tent niet droog mee kan. Ik kan gelukkig ontbijten onder het afdak van "de buren" die een huisje hebben. Ze leveren ook kokend water. Lief hoor.
    Sebastian gaat ook richting ferry, dus we gaan samen. Eerst even de stad in, toch maar niet anders halen we het niet. Mooie route, redelijk beschut, maar toch weer verder dan gedacht, dus we halen die van 10.15 toch niet. Gelukkig maar, want het is gratis, maar dan moet je eerst boeken en dan krijg je je geld terug. Maar boeken kan alleen met een creditcard. Ik ga vragen bij de enige medewerker, die bij de toegang. Uiteindelijk levert hij mij 2 gratis boardingcards. Hartstikke aardig want eerst zei hij dat dat niet kon. Met al dat gedoe en al mijn kleren aantrekken, zijn we nog net op tijd voor de volgende boot. Route 8 dwars Langeland over is hartstikke mooi. Sebastian gaat naar Funen, ik naar Aerø, dus we nemen afscheid op de splitsing.
    Ik blijk nog ruim tijd te hebben, nog even Rudkøbing in en Aad Jan gebeld. De Havenstraat is super lelijk, en dan ga je 1 zijstraat in en dan is het gelijk prachtig!
    Moet ik toch wéér reserveren zeg. Ik krijg een hartverzakking, de volgende boot gaat pas over 2 uur en 20 minuten. Ik mag gewoon mee, even een kaartje invullen. En het is alweer gratis. Pfffff. Wel een briljante route, al zeg ik het zelf. Ik hoef heel veel kilometers niet naar het westen te fietsen, dat doe ik per boot😊
    Het is 4 uur als we aankomen, dat wordt dus de eerste camping. Er is niemand in de receptie, maar je kan bellen. Ik kijk op de plattegrond en kies een beschut plekje. Tip: je kan beter eerst live kijken. Gelukkig is de wind niet zo achterlijk hard als gisteravond en het wordt geloof ik ook minder, maar helemaal rustig voelt het (nog) niet. Het strand hier is ook niet om over naar huis te schrijven en de 10 kronen voor 4 minuten douchen heb ik ook niet. Maar wel wijn. Dan die maar.

17-8 Nakskov

August 17, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 17 °C

81,5 km tegen de wind in! En geen zuchtje, maar nu aan zee 9, onderweg 7-8.
    Bij de laatste supermarkt kom ik Sebastian tegen, en samen vechten we de laatste 10 km. En eten samen en kletsen en zonsondergang.
    Ik schrijf dit nu met een ander humeur dan gisteravond. Het regent nl weer. Tent wéér zeik.
    Maar gisteren. Wát een dag. Wakker met regen, weerbericht zegt hele dag.
    Ik wacht en tussen 2 hozen breek ik min of meer droog op. Na eerste niet leuke stuk wordt het prima en om half 9 rijd ik de zon in! Veel stopjes voor pruimen, appels, foto. Het is niet bijzonder en het gaat steeds harder waaien. Pal west. Niet handig als je west wilt. 2 tandjes terug. En dan helemaal blij zijn als er ergens een paar bomen staan, wat scheelt dat dan zeg. Iets meer luwte, 4 km harder rijden met minder moeite!
    Ik bekijk een site met 53 grafheuvels. Er loopt een geit die wel héél mager is. Er hangt een telefoonnummer. En dan gewoon kunnen bellen. Raar hoor.
    Na een groot natuurgebied zie ik dat Nakskov ook best een stuk noord ligt. De fietsroute gaat eerst west en dan noord. Maar als ik niet pál tegen de wind in ga, scheelt het ook al. Dus maak ik mijn eigen route. Scheelt niet veel, maar het is iig ook korter.
    En de laatste km samen kunnen fietsen was fijn. Beetje in elkaars wiel hangen en kletsen, dat leidt af.
    En gehaald!😊
    Ondertussen is het opgeklaard, ik ga inpakken.

16-8 Nykøbing F

August 16, 2021 in Denmark ⋅ ☁️ 17 °C

Ik stond vannacht op een donker veld, speciaal zonder bomen, ik gleed met mijn matje weg vanwege de helling, maar je moet er wát voor over hebben, voor de Perseïden. Lig ik net in bed: mega onweer. Het werd nog wel weer droog, maar niet helder☹️.
    's Morgens toch maar even de tent een beetje afnemen. Ik leg mét mijn doekje weg: spetter. Grrr. Dus de hele zooi maar kledder in de tas.
    Gelukkig zijn de kliffen gehuld in bos, dat de meeste miezer nog tegen houdt zodat ik kan fotograferen. Ik wandel eerst noord en dan zuid vanwege de "Wander Falke". Volgens mij heb ik er een gezien. De dikke verrekijker staat helaas gericht op het windmolenpark, niet op de klif met de valken.
    Het miezert weinig genoeg voor lunch op het strand, maar daarna wordt het van kwaad tot erger. De ergste hoos heb ik op de pont onder min of meer een afdakje en daarna in de supermarkt. Maar het wordt nat en koud genoeg voor mijn waterdichte sokken en mijn regenbroek. Heb ik ze toch niet voor niets bij me. Ik snijd alles af wat ik af kan snijden. Om 5 uur ben ik bij Nykøbing, toch maar even bij de camping kijken. De volgende lijkt over 15 km, maar het is altijd verder dan je denkt. En het is nu droog, kan ik misschien droog opzetten.
    Wel herrie van de weg (de volgende ook denk ik), maar relaxte ouwe meuk: 80 kronen en ze zegt meteen waar ik mijn telefoon makkelijk kan opladen. Lief, daar hou ik van.
    En na nog 1 spetter, blijft het nog droog ook!

Grafheuvels

August 15, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 17 °C

En weten jullie waarom ik aldoor denk dat ik een grafheuvel zie?
    Omdat dat zo is!
    Denemarken heeft 85.000 grafheuvels (!!), waarvan 50.000 uit de bronstijd, de rest nog ouder.