Cornelia/Octobus/Portugal 2.0

Winter 2023/2024 skippen Read more
  • 481kilometers

Camping in Tarifa

January 8 in Spain ⋅ ⛅ 12 °C

Gisteravond zag ik dat ik voor 12 uur op de camping in Tarifa moest zijn, dat is wel heel vroeg........... De wekker gezet en uit bed een reepje als ontbijt en direct op zoek naar een pompstation voor diesel. Toch even op de app gekeken het scheelt soms wel 30 cent per liter. Als een echte Nederlander de goedkoopste voor 126,5 per liter opgezocht. Op weg daarheen kom ik er achter dat ik toch wel erg aan de rotondes in Portugal gewend ben geraakt want ik vind de rotondes in Spanje erg onduidelijk. Ja na twee maanden in Portugal is dat eigenlijk niet zo gek.
    En dan op weg naar Tarifa. Toch nog wel meer dan 2 uur rijden want de navigatie ging uit van het grootste gedeelte 120 km per uur en dat rijd ik niet, hoogstens 90 km.
    Ik was van plan om eerst naar de Lidl te gaan om de laatste boodschappen te halen, maar onderweg kwam ik eerst langs de camping. Toch eerst maar melden dat ik er ben want het is al bijna half 12.
    Kennis gemaakt met Gerard en Betsy, onze reisleiders. Een heleboel informatie en het reisboek gekregen.
    Dan de was doen en wachten tot die klaar is want dan kan ie in de droger, zo toch nog die was gedaan. En dan eindelijk naar de Lidl voor de laatste boodschappen.
    De was en de boodschappen opruimen en alles toch weer reorganiseren. Het kooktoestelletje dat altijd onder het bed stond past niet meer onder het verlaagde bed. Daar heb ik nu een goed ander plekje voor gevonden.
    Alles onder controle en dan is het tijd voor de opening van de reis om 5 uur bij de vlag, die staat bij de camper van Gerard en Betsy, ik krijg er een scouting of nivongevoel van 😳 Ik houd helemaal niet van die gezamenlijke dingen maar spreek mezelf even goed toe en dan ga ik. Ze doen het op zich leuk met een praatje en een knallende fles. En iedereen staat met elkaar te praten, ik spreek een paar mensen en dan vind ik dat ik wel af kan taaien.
    Om kwart voor 7 opnieuw allemaal bij de vlag verzamelen want dan lopen we gezamenlijk naar het restaurant voor de welkomstmaaltijd.
    Het is een heel leuk restaurant en het eten is goed en veel.
    We zitten aan lange tafels en het gepraat wordt steeds luider maar niet duidelijker want het wordt een ware kakefonie.
    Zodra de eerste mensen opstaan ga ik ook richting uitgang, ik heb behoefte aan stilte.
    Nou die heb ik nu in mijn Octobus, deze laatste footprint schrijvende van de camperreis in Portugal.
    Morgen begint Cornelia goes Maroc 😃

Net buiten Sevilla

January 7 in Spain ⋅ 🌙 9 °C

Vanmorgen wilde ik vroeg vertrekken, maar dat wilde niet lukken. Eerst ontbijt en toen was het wel handig om te douchen en mijn haar te wassen.
    Vervolgens nog even langs Tina rijden die een heel mooie route voor me bedacht had.
    Maar gelukkig vroeg ze ook even wanneer ik in Tarifa moest zijn. En toen ik zei 8 januari, zei ze dat is dus morgen. Ik dacht dat kan niet waar zijn, maar toen ik nadacht had ik vanmorgen mijn zus gefeliciteerd met haar verjaardag en die is toch echt op 7 januari jarig. Tina zei ook dat het wel 7 uur rijden was naar Tarifa, ik schrok heel erg en wilde meteen vertrekken.
    Maar ik moest nog medicijnen halen voordat ik naar Marokko ging. Go with the flow is over het algemeen relaxed, maar nu even niet. Bij de apotheek in Moncarapacho bleek die dicht te zijn, oh ja het is zaterdag. De apotheek in Quelfes zou open zijn stond op het lijstje. Maar toen ik die ingaf op Google Maps kreeg ik de melding dat die vandaag gesloten is.
    Dan maar Olhao proberen, daar stonden er een paar die geopend waren. De eerste bracht me in the middle of nowhere op een onverharde weg, geen apotheek te zien.
    Ik begon m wel te knijpen want de vorige keer had de apotheek niet alles, stel je voor dat ze het moesten bestellen, wat ging ik dan doen? Wel of niet naar Marokko, niet aan denken eerst maar een apotheek vinden die open is.
    Uiteindelijk in Olhoa in een groot winkelcentrum een apotheek, eerst nog even een parkeerplaats zoeken want ik pas qua hoogte niet in de parkeergarage.
    Dan even zoeken en ja hoor hij zat in twee containers voor een winkelpand waar ze aan het verbouwen waren. Oh nee, dat zag er niet erg veelbelovend uit 🥵 Maar gelukkig hadden ze alles, had ik weer eens geluk.
    Snel even wat eten in het winkelcentrum en dan weer op weg.
    Olhao was precies de andere kant op als waar ik heen moest, dus weer terugrijden en om half 3 reed ik langs het punt waar ik gestart was die morgen.
    De was die ik intussen had willen doen bij de Intermarché als ik naar de apotheek ging staat nog in een tas voorin, nou ja je kunt niet alles hebben, de medicijnen zijn nu even het belangrijkste. Ik moet nog erg wennen aan het feit dat ik medicijnen moet slikken. Ik eet normaal wanneer ik zin heb, maar nu moet er een soort structuur zijn wanneer te eten. Daar ga je alweer met je Go with the Flow, en ik moet er rekening mee houden dat ik medicijnen direct ga halen als ik het recept heb, want soms moeten ze ze bestellen en duurt het een dag extra, en dat de apotheek op zaterdag en zondag dicht is. Goed streven voor de volgende keer, nu heb ik genoeg voor 3 maanden bij me 😃
    Gelukkig had Tina het niet goed, althans niet wanneer je over de snelweg gaat.
    Ik sta nu buiten Sevilla op een parkeerplaats bij een Burger King waar ik met veel plezier een hamburger met patat gegeten heb.
    Het is hier een uur later dan in Portugal, dus weer dezelfde tijd als in Nederland.
    Straks lekker slapen in mijn lekkere bedje, wat een verschil met het vorige bed, afgelopen nacht heerlijk geslapen en niet uit bed gevallen 😂
    Morgen nog 160 km rijden, een kleine 2 uur, goed gegaan vandaag 💪

Eind goed al goed 😃

January 6 in Portugal ⋅ ⛅ 10 °C

Geslapen in Margot haar camper, ging goed tot een uur of 6 vanmorgen, toen was het toch erg koud geworden in het campertje. Nog even gewacht en toen met dekbed omgeslagen zachtjes het chalet van Margot binnen om haar niet wakker te maken. Nou dat is goed gelukt toen zij uit de slaapkamer kwam schrok ze zich wezenloos. Kan het met voorstellen als je zo uit je slaap iemand met een dekbed omgeslagen op je bank ziet zitten 😂
    Na het ontbijt eerst naar het landje van Margot want er kwam een kijker en hopelijk ook een potentiële koper 🤞🤞🤞
    Toen naar de Intermarché om wat voor de lunch te halen.
    Op Route66 aangekomen eerst even lunchen tussen alle rotzooi in. Wat een leuke camping is dit toch dat dat hier allemaal kan en mag.
    En dan toch echt ons weer buigen over hoe we het gaan oplossen, vooral hoe we het voor elkaar krijgen om het geheel iets lager te maken zodat ik niet meer met mijn hoofd tegen het plafond kom als ik op mijn bed/bank zit.
    En ja hoor buurvrouw en buurvrouw hebben het voor elkaar gekregen, Ajeto buur!!!
    Nog wel een klein beetje hulp gekregen van Cor uit Vlaardingen met een lekker Rotterdams accent. Hij kon goed rechtzagen, wat mij niet lukte, zodat we rechte opvulstukjes hadden om eea op de juiste hoogte te krijgen.
    En ja dat is helemaal gelukt, ik zit nu op mijn bed dit te typen en heb boven mijn hoofd meer dan 5 cm over. En, niet onbelangrijk, de plastic boxen passen nog steeds onder bed.
    Heel erg bedankt voor de hulp Margot dat had ik in mijn eentje echt niet gered!!!
    Chantal wilde het hout gelukkig hebben voor in de bar, dus dat hoefden we niet af te voeren.
    Van Tina nog uitgebreide informatie gekregen voor de route naar Tarifa waar ik op 8 januari aanwezig moet zijn op de camping voor de reis naar Marokko. Morgenochtend vertrek ik dan kan ik het rustig aan doen.
    Vanavond slaap ik weer in mijn eigen vertrouwde Octobus op mijn verbeterde bed, waarvan ik het matras niet meer met spanbanden vast hoef te maken aan het frame om niet uit mijn bed te rollen 😃

Vera en Pierre en bedwerk

January 5 in Portugal ⋅ 🌙 11 °C

Gisteravond kreeg ik een berichtje van Vera en Pierre, kennissen van Texel, dat ze op camping Route66 stonden met hun camper. En ik was in Faro vanwege de checkup. Maar ze bleven op de camping tot ik terug was. Wat was dat leuk, koffie gedronken bij hun camper. De vorige keer dat we elkaar in het buitenland hebben ontmoet was toen ik met een interrailticket reisde en we allemaal in Noorwegen waren. Zij met hun camper en ik met de trein in Narvik, was ook zo leuk!
    Pierre heeft nog even gekeken bij mijn bed en gaf heel goed advies hoe ik het bed er uit zou kunnen halen, ik had er opeens vertrouwen in om het zelf te doen. Want Chantal vertelde dat de man die ze zou vragen om mij te helpen in het ziekenhuis lag, dus dat ging niet door en ik had al wel de lattenbodem in mijn bus liggen.
    Margot gebeld want die heeft een accuboormachine en ze had tijd, dus ze kwam naar de camping. We dachten dat we het klusje snel zouden klaren, maar er waren toch wat schroeven die we er niet uitkregen en dus kwam het frame niet los.
    Onze eer te na maar we hebben gezocht naar een man om ons te helpen, want we kwamen toch echt kracht tekort. En later bleek dat we ook goed gereedschap tekort kwamen want met de boormachine van de Franse buurman ging het toch echt makkelijker. En hij had een goede tang en een ijzerzaag waardoor de schroeven er allemaal uitkwamen.
    Maar het werd al best wel laat in de middag en om half 6 is het echt wel donker. Alle spullen stonden nog buiten en we kregen het niet voor donker klaar. Alle spullen weer naar binnen en ik slaap vanavond gezellig in de camper van Margot. Morgen weer verder 💪💪💪

Checkup

January 4 in Portugal ⋅ 🌙 15 °C

Vanmorgen bracht het zwarte varkentjes een bezoekje aan de buren. Hij zou zo mee naar binnen lopen, maar dat vonden ze toch niet goed.
    Fietsje bij Tina op haar plek neergezet want ik wil een lattenbodem kopen bij Ikea om mijn bed te veranderen dat toch niet goed bevalt zoals het nu is.
    En met het fietsje en de lattenbodem in de auto kan ik eigenlijk niet meer in mijn bed vanavond.
    Meteen even geluncht bij Ikea dan heb ik dat ook weer gehad.
    En dan op tijd op weg naar het ziekenhuis. Dat was maar goed ook want ik heb heel wat rondjes gereden in de buurt van het ziekenhuis omdat er een straat afgesloten was en de navigatie me er toch steeds heen stuurde.
    Gelukkig nog op tijd in het ziekenhuis aangekomen.
    Afspraak was met een dokter die ik tijdens de opname ook al gezien had, prettig persoon.
    Alles uit het dossier nog even doorgenomen. Opgebiecht dat ik de statines door de helft snij omdat ik de dosering veel te hoog vond en dat vond hij prima. Het is protocol om in het begin zo'n hoge dosis voor te schrijven zei hij. Maar ik had echt hele stijve spieren, inclusief mijn tong, waardoor ik besloten had om te halveren.
    Bloeddruk ook goed, hij zei dat ik wel mocht stoppen met de medicatie daarvoor. Maar dat durf ik toch niet aan als ik naar Marokko ga, dat bespreek ik in Nederland wel met de huisarts.
    Afijn geen enkele reden om niet naar Marokko te gaan 🥳🥳🥳
    Vanaf 8 januari sluit ik dit reisverhaal en ga verder met "Cornelia goes Maroc"
    Sta nu op de grote parkeerplaats bij Faro island omdat ik niet in het donker wil rijden. Wel gek om hier in het donker aan te komen en alleen de lichtjes aan de overkant van de Ria Formosa te zien.
    Morgen weer naar Route66 en hopen dat Chantal iemand gevonden heeft om mijn bed om te bouwen!

Op bezoek bij Margot

January 3 in Portugal ⋅ ☁️ 16 °C

Vanmorgen stond ik buiten de camper in de deuropening wat te pakken en hoorde een heel bijzonder geluid, een soort gegrom en geknor. Ik zag niets toen ik opzij keek. Plotseling voelde ik iets tegen mijn kuit aan drukken en toen ik omkeek stond daar een klein zwart varkentje tegen mij aan te duwen. Dat is grappig wakker worden! Na het ontbijt even de spullen afspoelen in het super leuke afwasgedeelte met mozaïek.
    Eerst nog even naar Olhao naar de Aldi om de lekkere haringsalade voor de lunch te halen en toen door naar het mooie chalet van Margot.
    Het was bewolkt weer vandaag maar daar hadden we op de waranda van Margot niet echt last van, was heel lekker en gezellig!
    Nog even met Margot gekeken wat er aan mijn bed/bank gedaan kan worden want het matras is nu eigenlijk te hoog waardoor ik met mijn hoofd net tegen het plafond aan zit. Altijd fijn om met Margot ergens naar te kijken, die is zo praktisch in oplossen van problemen.
    Ik weet nu precies hoe ik het hebben wil.
    De bovenkant van het frame dat helemaal niet meeveert eraf, waardoor het ook lager wordt, en een lattenbodem erop.
    Aan Chantal van Route66 gevraagd of zij iemand weet met een zaag en een boormachine die ook nog handig is. Ze heeft me verzekerd dat ze iemand voor me gaat vinden als ik overmorgen weer terug ben op de camping.
    Morgen voor de checkup naar het ziekenhuis in Faro. Afspraak is pas om 17.00 uur dus ik blijf een nachtje in Faro slapen dan hoef ik niet in het donker terug te rijden. Ik ga dan ook gelijk een lattenbodem kopen in Faro 😃

Moncarapacho

January 2 in Portugal ⋅ ☁️ 14 °C

Vanmorgen rond 10 uur vertrokken naar Moncarapacho. Gisteravond al afscheid genomen op de camping, want dat vraagt toch wel wat tijd, je raakt overal aan de klets. Afgesproken dat ik na de Marokkoreis nog terugkom om over de reis te vertellen.
    Een beetje te vroeg op het kerkplein in Moncarapacho, niet erg nu kon ik nog even in de straatjes rondom lopen en foto's maken van de prachtige vervallen pandjes.
    Ook foto's gemaakt van een pand waar de ramen dichtgeplakt waren met kranten, gaf een heel bijzondere effect en bijzondere kleuren, daar heb ik een collage van gemaakt.
    De ontmoeting met Tina was heel erg leuk, eerst koffie gedronken en toen lekker geluncht. Het was al over 3en toen we vertrokken.
    Eerst nog even naar de Intermarché want mijn water was schoon op. En toen naar camping Route66 in Moncarapacho. Wat een leuke camping in een gebied van sinaasappelbomen en olijfbomen. Er lopen allemaal beesten los, kleine zwarte varkentjes, shetlandponies, poezen en paarden. Het geeft direct een ongecompliceerd gevoel waar ik me prima thuisvoel. Voor 2 nachten hier geboekt, de slowsoep van gisteren nog even opgezet en toen werd het al weer donker. Maar ik heb me laten vertellen dat daar aan gewerkt wordt want elke dag wordt het 2 minuten later donker 😂

Een heel nieuw jaar ❤️

January 1 in Portugal ⋅ ☁️ 13 °C

Gisteravond nog wel even nagedacht over het afgelopen jaar, vooral het laatste ziekenhuisbezoek blijft me bij. Het had zo anders af kunnen lopen dan had ik nu niet zo aan het nieuwe jaar kunnen beginnen. Fijn dat ik het gevoel heb dat ik nu bijna alles weer kan doen het komende jaar, daar ben ik dankbaar voor. Voor iedereen die ik nog niet gehad heb: een heel goed en gezond 2024 😘
    Om half 12 gisteravond werd het vuur aangestoken. Heel gezellig met een groep mensen om het vuur heen, iedereen had een drankje mee en stond lekker te kletsen. Na het aftellen allemaal een knuffel en de beste wensen, heel ontspannen. Er werden steeds takken van Eucalyptusbomen op het vuur gegooid, dat gaf mooi hoog vuur door de olie die vrijkomt als het in brand gaat.
    Heel fijn om zo het oude jaar uit te luiden en het nieuwe jaar in te gaan.
    Rond 01.00 uur ging iedereen zijn camper weer opzoeken en werd het stil.
    Vanmorgen ontbijt met oliebollen die ik gisteravond nog kreeg van Jenny en natuurlijk onmisbaar het kopje koffie.
    Verder een heel rustig dagje, slow living de camper weer in orde maken na een weekje appartement, slow cooking soepje voor 2 dagen met de onmisbare sojabrokjes 😂. Nog 2x vijgenjam en 1x sinasappeljam gescoord uit de zelfgemaakte voorraad van Baukje, wat is dit toch een heerlijke camping met lieve mensen!
    Aan het eind van de middag nog even een wandeling van een half uur tijdens het gouden uurtje wat op de laatste foto wel heel goed tot zn recht komt.
    Morgen een afspraak met Tina, oprichtster van de Alleenrijdende Campervrouwen en schrijfster van verschillende reisboeken, op het kerkplein in Moncarapacho.
    Dit is dus alweer het laatste nachtje hier.

Camping Messines

December 31, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 15 °C

Vanmorgen weer opnieuw wennen aan de kou als ik wakker word. Eventjes de kachel aan om de ergste kou er uit te halen.
    Na het ontbijt wederom op jacht naar de Frangelico. Nu bij de Intermarché in Quarteira, ziet er klein uit dus zal het niet hebben dacht ik, maar ik moest toch nog wat boodschappen doen dus toch maar naar binnen. En wat zie ik daar? De onmiskenbare vorm van de fles valt meteen op, ja hoor ik heb het gevonden!
    Onderweg zijn er een heleboel barretjes dicht, dus nog geen koffie gehad. In de buurt van Messines dan maar even naar de Intermarché want daar hebben ze meestal wel koffie. En ja hoor klopt, heerlijke koffie. Het is nog best vroeg en ik besluit er nog even te blijven zitten. Bij de meeste Intermarchees kun je ook smiddags warm eten en dat is wel een goed idee, dan hoef ik vandaag niet te koken.
    Een heerlijk bord met twee grote stukken vis en aardappelen met daarbij een salade, smaakt bijzonder goed😋
    Dan weer op weg naar de camping, het is nog zonnig maar er zijn al wel donkere wolken te zien, dat geeft prachtige luchten op de foto's.
    Bij aankomst op de camping sta ik weer op hetzelfde plekje naast buurman Willem, die is net klaar met oliebollen bakken, dat is leuk geeft al echt een oudejaarsgevoel. Ik krijg meteen een oliebol aangeboden en daar zeg ik geen nee tegen. Ik heb nog veel sinaasappels en mandarijnen over en geef Willem in ruil wat sinaasappels en mandarijnen waarop ik nog een oliebol aangeboden krijg, ook daar zeg ik geen nee tegen.
    Op het terrein onder mij zijn ze aan het sjoelen, geeft ook een oudejaarsgevoel. En na een poosje komt André, de eigenaar van de camping daar een grote vuurschaal en hout neerzetten voor het vuur dat om half 12 begint. Ik zit mooi eerste rang 😃 en verheug me op het vuur vanavond 🔥
    De sfeer zit er in mijn Octobus al goed in!

Dagje Lissabon op en neer

December 30, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 15 °C

Vanmorgen om kwart over 6 de deur uit. Met Octobus naar de Flixbus in Albufeira. En toen lazen we het bericht dat de bus een half uur vertraging had. Uiteindelijk vertrok hij om 07.25 u In de bus een heleboel slapende mensen want het was echt vroeg en nog helemaal donker.
    Na een uurtje reden we in de bergen en zag ik de zon boven de bergen uitpiepen terwijl het nog mistig was, een magische sfeer.
    We reden over de Vasco da Gama brug, de langste brug van Lissabon en met zijn 17,2 km de tweede langste brug van Europa. De brug verbindt het Noorden van de stad met Montijo.
    Eindpunt van de rit was station Lissabon Oriënte.
    Hiervandaan nog met de metro in 6 minuten naar de Luchthaven. Nou het kaartjes kopen duurde wel wat langer dan het hele ritje. Voordat je gevonden hebt waar de metro is en waar je kaartjes kan kopen................
    Maar ook het vliegtuig had een half uur vertraging, dus tijd zat. Op de luchthaven nog koffie en toen gingen Meria en Lieke door de beveiliging en bleef ik alleen achter.
    En je raadt het nooit, de bus terug had ook weer een half uur vertraging. Meria en Lieke waren eerder op Schiphol dan ik terug in Albufeira 😂
    Ik moest nog op jacht naar Frangelico, een amandel drankje dat ik wilde kopen voor Wolf, de man die mijn zonnepaneel had aangesloten, hij vertelde er zo smakelijk over! Al in een heleboel winkels en slijterijen geweest, maar ik had het nog niet gevonden. Morgen ga ik weer naar de camping in Messines voor oud en nieuw en wilde het graag meenemen, maar helaas nog steeds niet gevonden.
    Voor Rob, de man die alles bij elkaar bedacht en besteld heeft was het een stuk makkelijker, een fles Drambui heb ik voor hem gescoord.
    Bij terugkeer bij Octobus nog naar een Spar in Vilamoura gereden en naar een Pingo Doce in Albufeira, maar geen Frangelico.
    Dan maar een plekje opzoeken om te slapen want intussen was het al donker. De campings aan het strand in Quarteira waren allebei vol, dus maar een plekje langs de kant van de weg waar ook al een andere camper staat.
    Het is wel ineens erg stil zo in mijn eentje, even weer wennen.
    Het was een hele fijne week zo met z'n drietjes ❤️