Costa Rica

Top 10 Travel Destinations Pérez Zeledón
Show all

Fahrt nach Cartago

March 13, 2020 in Costa Rica ⋅ ⛅ 16 °C

Von der Playa Dominicalito fahre ich über das Küstengebirge nach Cartago. Hier überquere ich mit 3360m auch den höchsten Pass auf unserer Mittelamerika Tour. Der Nebelwald macht hier seinem Namen alle Ehre, feucht, riesengrosse Blumen und Bäume mit vielen Flechten stehen am Wegesrand. Im Hotel Quetzales mache ich Mittagspause. Hier werden im wunderschönen Garten Kolibris gefüttert. An keinem anderen Ort kann man mehr Arten dieses kleinen Vogels so nah in freier Wildbahn beobachten.Read more

The Cloudforest ☁️

June 29, 2023 in Costa Rica ⋅ ☁️ 16 °C

Am Mäntig morgä simmer losgfahrä richtig Cloudforest. Will de wäg sehr lang zum fahrä isch hemmer ei nacht im Casa Turire verbracht. Es wunderschöns Hotel womer widermal für üs ganz elei gha hend. Sind det zerscht ih Pool go bädele und hend nacher mi d Farm ahgluegt vom Hotel, hed es paar hübschi Caballos gha. 🐎
      Am nächschte Tag simmer wiitergfahrä und hend en Zwüschehalt bim Hacienda Orosi halt gmacht wos heisse Quelle hed. Mier hend det es paar stündli chli Bädeled. Es isch es unglaublich schöns Plätzli gsi mitere schönä Ussicht is Tal.
      Bim wiiterfahrä hed üs zerscht s Navi chli verarscht und mier sind plötzlich ufere ultrasteilä Strass (Wanderwäg) glandet, unmöglich die z befahrä. En Mah hed üs de klar gmacht das d Navis scho paar lüt hed wellä det ufefüehre.. nach 2 Stunde Fahrt duruf hemmers den gschafft und sind bim Ort San Gerardo de Dota ahcho.

De Ort lid zmitzt im Nebelwald. Es gid insgesamt 3 Nebelwälder in Costa Rica. Am Morgä ischs da lut Iheimische meischtens schön und gägä Namittag ziehd über d Wälder de Näbel uf, das hend au mier so wahrgnu. Dur de Näbel isch ganzjährig de gröschti Teil vom Wasserbedarf abdeckt. D Nebelwälder sind eis vode wichtigste Ökosystem vode Erde. Nid nur, will sie kontinuierlich Wasser liefered, sondern au, wills det en extrem großi Vielfalt a Flora und Fauna gid.
      Üses Hotel isch ca. 2500 m.ü.M. höch obe und dementsprächend au relativ chüel. D Mila und ich hend zerscht mal gfrohre bi 11 Grad bismer üsi Pullis und lang Hosä ahgha hend.
      Es wunderschöns Hotel hemmer da gha, en Kabine zmitzt im Wald wo d Kolibris und ander Vögel verbigluegt hend. Leider hemmer bis etz nu kei Quetzal und kei Tukan gseh, stad aber wiiterhin uf üsere Lischtä. 🦜
      Geschter am Morgä hemmer nachm Zmorgä üse Rucksack packt und hend en 2 stündige Trail bewandered. D Mila hed d wägkarte under sich gha und regelmässig wider abcheggt womer genau sind, mier sind nämlich zmitzt im Nirgendwo gsi. D Mila hed das ächt super gmacht und supergued mitgwandered und de Ilai hed gueti 2 Stund ide Trage pfüseled. Am Namittag simmer is Dorf abegfahrä und hend es wunderschöns Cafe gfunde mitmene ultra schönä Spielplatz. Mier hend üs Kaffee Öpfelchueche und Schoggimousse gegönnt und hend spöter chli ufm Spielpi gspielt. Am Abig hed de Dani mit de Chind ih üsem Zimmerjacuzzi es Bädi gnu.

Hüt gad üsi Reis wiiter uf Manuel Antonio. 🚙

Centre Innoceana

May 10, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 30 °C

Petit aperçu du centre Innoceana .

L’espace pour les volontaires avec le dortoir et l’espace commun se trouvaient au rez-de-chaussée. Sur l’espace supérieur se trouvait la réception , salle de classe et bureau (refuge clim du centre pour travailler sans avoir à transpirer des hectolitres de sueur) .

Point négatif du centre : sa localisation un peu éloigné du centre d’Uvita. Il fallait mériter sa sortie après la journée du travail en faisant du stop.

Dag 14 naar Vergel de Punta de Mala

June 16, 2022 in Costa Rica ⋅ 🌧 26 °C

Deze ochtend hoeven we nog niet heel vroeg te vertrekken, daarom ga ik met een paar anderen eerst nog een wandeling in de omgeving maken. Een van de mogelijkheden voor deze ochtend was om de quetzal te gaan spotten met een gids. Een bijzondere vogel die juist hier gezien kan worden. Ik heb deze activiteit even overgeslagen omdat het betekende dat we om kwart over 5 weg moesten, ik sliep liever nog wat langer. En daarnaast was het ook geen wandeling maar langs de kant van de weg wachten en zoeken totdat de vogel te zien zou zijn. De wandeling rond het park heeft daarom mijn voorkeur en we lopen naar een waterval in de buurt en weer terug. Na de wandeling pakken we de koffers in om te vertrekken. Dan hoor ik dat de topspotter van onze groep aan de rand van het park de quetzal heeft gezien. Ik ga er ook snel naartoe en tref onze groep daar. Zo heeft uiteindelijk iedereen de vogel gezien en foto's gemaakt.
      We vertrekken dan uit het berggebied. We gaan vandaag zuidelijk naar de Pacifische kust. Tussendoor maken we wel een lunchstop en merken we al dat het steeds warmer wordt. Rond een uur of 4 komen we aan in Vergel de Punta Mala, in de Rio Tico lodge gerund door een Nederlands stel. We zullen hier 2 nachten verblijven. Ik slaap met een andere reisgenoot in een van de tenten aan de rivier. De stroming in de rivier is hard em je hoort het goed in de tent. Het is een prachtige rustige afgelegen plek. S avonds eten we op loopafstand van het hotel. Daarna drinken we nog een drankje bij de lodges. Ik ben vriendinnen geworden met de hond van de buren en er zit een pad bij de receptie het is niet zomaar een avontuurlijke reis.

Dag 15 Vergel de Punta Mala

June 17, 2022 in Costa Rica ⋅ ☁️ 26 °C

Vandaag hebben we een vrije dag. Ik ga iets later ontbijten en om 9 uur vertrekken we met een groot deel van de groep om naar het Marino Ballena national parc te gaan met het aangrenzend strand. Het strand heeft een bijzondere vorm namelijk van een walvisstaart. In een bepaalde tijd van het jaar kunnen er ook walvissen gespot worden die dan hun paringstijd aan de Pacifische kust doorbrengen maar dat is nu niet dus we nemen genoegen met het strand in de vorm van de staart. Het is een klein stukje lopen door het natuurgebied en dam zoeken we een plek om lekker te zitten. We zitten de rest van de ochtend op het strand en genieten van de zee (lekker fris) en de zon (verbrand maar dat is mn eigen schuld).
      Rond het middaguur worden we opgehaald met de bus en gaan we lunchen in de buurt onderweg naar het hotel. Als we terug zijn bij de tenten besluit ik met een andere reisgenoot dat we nog wat van de omgeving willen zien omdat we morgen alweer weggaan. We maken een korte wandeling in de buurt die mij een mooi inzicht oplevert. We denken namelijk eerst verkeerd te lopen, maar dan blijkt dat we de hele wandeling ( die inderdaad zeer kort was) al hebben gelopen. We lopen dezelfde route daarom nog maar een keer.
      Als we terugkomen ligt de hond van de buren als op ons te wachten we zijn blij em trots op onszelf.. Maar dan.....
      Bij de receptie zien we een aantal van onze reisgenoten met mondkapjes op en horen we het verhaal. Een van ons is is helaas postief getest en is accuut in quarantaine. Dat kan gevolgen hebben voor ons allemaal. Bijna iedereen heeft al een zelftest gedaan en is negatief. Ik ga er zelf ook een doen en goddank is die ook negatief, blijkt na een kwartier met samengeknepen billetjes zitten wachten. Dat blijkt voor ons allemaal het geval. Er zullen voor ons niet veel gevolgen zijn, behalve dat we mondkapjes moeten dragen in de bus en op andere plekken waar geen afstand gehouden kan worden.
      Het is een rare avond waarbij we het ook veel hebben over de dame die nu niet meer kan aansluiten. We gaan eten bij hetzelfde restaurant waar we hebben geluncht en gaan op tijd slapen.

Uvita - Walflossenstrand

March 27, 2023 in Costa Rica ⋅ ☀️ 31 °C

Schon morgens bei noch erträglichen Temperaturen erwandern wir die Walfischflosse. Den "Main Entrance" haben wir zwar nicht gefunden, aber dafür einen deutlich "günstigeren" wilden Zugang zu dem maritimen Nationalpark (somit 16 Dollar gespart). Die Ebbe schreitet zu Mittag hin immer weiter fort, so dass immer mehr von den Flossen aus dem Wasser kommt. Rund 3 km sind es letztendlich einfach und der Rückweg zieht sich bei zunehmender Hitze ordentlich.
      Da ist auch der 29 Grad warme Ozean keine wirkliche Erfrischung. Selbst ein kleiner Rochen ist zu faul sich zu bewegen, so dass man fast darauf getreten wäre.

Später fahren wir zur Playa Ventana (spanisch: Fenster).
      Der Strand heißt so, weil hier im Fels zwei "Fenster" sind, zwei Höhlen, die bei Ebbe begehbar sind und ins Meer führen.
      Die Anfahrt dorthin war auch abenteuerlich. Natürlich wieder über Stock und Stein mussten wir zusätzlich ein kleines Flüsschen durchfahren. Aber unser mittlerweile kampferprobter SUV meisterte auch dies problemlos.
      Wieder fanden wir hier ein wunderschönes Fleckchen Erde vor.
      Als Nachmittagssnack gab's wiedermal sehr leckeres Ceviche.

Am späteren Nachmittag hatten wir noch eine nette Plauderstunde mit einem kanadischen Pärchen am Pool. Und wieder sahen wir einige der großartig bunten Tucane mit ihren riesen Schnäbeln..

To see or not to see the whales

October 28, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 27 °C

Eindelijk de dag waar ik denk ik het meeste van alle dagen naar uitkeek. Op zoek naar de walvissen🐋🐳!!!
      Na het ontbijt van yoghurt, muesli, banaan en primatour, gingen we naar het verzamelpunt. Hier kregen we een korte instructie, en moesten we een 'emergency contact' doorgeven voor als alles mis zou gaan.👌🏻😅🤣 Dat klinkt geruststellend!
      Na 10 minuten lopen kwamen we aan bij zee. Het was duidelijk eb want het water stond mega laag. Juul en ik maakte ons licht zorgen over de golven gezien de zeeziekte. We hoopten maar dat de primatour haar werk zou doen.
      We stapten de boot in en de eerste golf, nog in de branding, maakte ons al doorweekt. Prima start.
      We vaarden de zee op en waren vol spanning. Er waren een aantal meiden in ons hostel die gister niks hadden gezien. De dag daarvoor was er wel wat gezien en aangezien het walvissen seizoen op z'n einde is (eind oktober zijn ze weg) is het altijd maar de vraag of je wat ziet. We vaarden langs een grot en niet heel veel later zei de gids, 'We have a report'. Precies voldoende informatie om scherp te zijn dat er iets is, en precies te weinig informatie zodat je niet weet of en wat een 'report' nou precies is. We vaarden een heel stuk de zee op, maar er was niks. We waren even aan het dobberen en niet veel later 'We have a report'. Spannend! Weer gingen we een stuk varen en daar aangekomen weer niks. Wat een spanning je weet nooit wanneer wat komt en je gaat af op de kennis en kunde van de gids en crew. We waren weer aan het dobberen toen de gids weer zei 'We have a report'. We vaarden een heel stuk de zee op en daar lagen 3 andere boten te dobberen, zou het dan toch....?! Er gebeurde niks het was helemaal stil op de golven en wat wind na. Vol spanning keek iedereen elkaar aan, zou het dan nu wel zo zijn. Ineens zagen we een rug van een walvis en de moeder! Wauw wat vet, niet veel later zagen we het weer! En het kalfje sprong uit het water, magisch en krachtig beest zeg super tof. Elke 5 a 10 minuten kwamen ze omhoog en konden we ze zien. Er was zelfs 1 moment waarbij de boot zo dicht bij de walvissen was dat ze op max 5 meter van ons af boven kwamen. Wat een gigantische beesten en zo dichtbij dat is echt mega bijzonder! Dit voelde toch wel euforisch, zo vet vonden we het. Naast dat we hiervan allemaal beeldmateriaal hebben geschoten, heb ik genoten van het uitzicht op de dieren en genoten dat het zo dichtbij was. Wat een geluk en wat vet dat we dit hebben mogen mee maken. Heel dankbaar hiervoor.
      Niet veel later gingen we weer terug naar de kust. Wat een ervaring! Ondanks dat we niet helemaal fit waren door de zeeziekte. Dank voor iedereen die heeft gebid/gehoopt/geduimd! Het heeft allemaal gewerkt!👌🏻🐳🐋☀️🇨🇷💃🏼🪩

Daarna zijn we lekker naar het hostel gegaan en waren we aan het nagenieten.
      De zon scheen heerlijk dus na de lunch zijn we nog naar het strand gewandeld waar we in zee hebben gezwommen. Heerlijk water.
      We zijn terug gegaan en uit eten geweest en we hebben geproost op een van onze laatste avonden en dagen samen. We hadden een leuk tentje uit gezocht maar deze bleek dicht en ohja deze bleek ook te koop te staan😅 tot zover. Uiteindelijk ergens anders een lekker pasta gegeten.
      Daarna deed het regenseizoen haar naam weer eer aan. Bliksem onweer en stortregen vulde deze avond. Nu weer lekker slapen. Toch wel een intensieve dag.

Chipsmeter;
      Smaak: chili cheese jalapeño
      Structuur: 7,5
      Smaak: 7,8
      Totaal score: 8, prima lekkere chips!

Vogelmeter;
      Voor we de boot in stapte zagen we een pelikaan! Heel cool. Toen we eraf stapte zag ik een witte ibis en het hostel waar we nu zitten heeft zoveel vogels in de achtertuin dat het elke dag genieten is.

Amerikanenmeter;
      Uiteraard hadden we op onze boot een Amerikaans stel. De eerste keer dat er een walvis uit sprong was. 'Holy cow people' haar stopwoordje was 'people' dat zei ze te pas en te onpas. Op het moment dat de walvis heel dichtbij was zei/schreeuwde ze 'What about that for up close people'. Later vroeg de gids of er iemand ziek was, iedereen zei nee en deze dame antwoordde 'No not at all, you know I never get sick people'. Waarop wij zeiden, niemand heeft je dat gevraagd maargoed. We hebben weer gelachen!

Die Walflosse

January 20, 2023 in Costa Rica ⋅ ⛅ 27 °C

Der Strand von Uvita hat eine recht eigenwillige Form. Bei Ebbe und mit etwas Fantasie bildet sich die Form einer Walflosse heraus.

Ich wäre da auch hingelaufen wenn nur ein einziger Fels im Wasser gestanden hätte. Auf was Menschen so alles kommen...

Auch dadurch bedingt ist der Strand Teil des Parque Nacional Marino Ballena. $6 Eintritt, für Ausländer, 1000 Colones für die Einheimischen, etwas weniger als $2.

Im großen und ganzen lässt das einen gewissen faden Beigeschmack. Es kostet hier so gut wie ALLES Eintritt, ok es liegt auch vieles auf Privatland. Aber derartige Preisunterschiede sind schon eine Frechheit.

Ganz in der Nähe des Hostels gibt es noch den Uvita Wasserfall. Ein schöner Weg führt hier entlang des Wassers und verschiedene Stellen laden zum Baden ein

Strand bei Uvita

July 16, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 28 °C

Nach einem reichhaltigen Frühstück mit frischen Früchten,Pan Cakes,Avocado Toast,Smoothie Bowl, und der Spezialität "CAIO pinto" fuhren mit dem Auto zum Strand von Uvita.Auf Costa Rica sind die meisten Strände als Reservat eingetragen. Alle Besucher bezahlen zuerst eine Parkplatzgebühr und dann noch einen Eintritt.
      Wir waren grad um 8.30h da-dann treffen sich auch alle Touris fürs Walewatching.Uvita ist bekannt als Walgeburtsort..Zu dieser Jahreszeit werden die Jungen geboren.

Wir wanderten dem Strand entlang und badeten anschliessend im Pazifik.Das Wasser war sehr warm ca 28-30Grad. Beim Retourlaufen durch den Wald sahen wir noch einige Tiere,die es bei uns nicht zu sehen gibt.

Casa Viva & Playa Chaman

September 12, 2023 in Costa Rica ⋅ ☁️ 30 °C

Die meisten Tiere sehen wir irgendwie nicht im Nationalpark, sondern wenn wir an unserem Übernachtungsplatz einfach mal "warten" oder uns die nähere Umgebung anschauen. So war es auch auf dem Übernachtungsplatz von Casa Viva, der genau neben dem Nationalpark Uvita liegt.

Gegenüber vom Playa Uvita gibt es einen weiteren Strand, den Playa Chaman. Dort muss man keinen Eintritt zahlen und der Strand ist (fast 😉) genauso schön.
      Bevor wir weiter fuhren, wurde also noch ein wenig die Umgebung erkundet. Am Nachmittag sollte es wieder regnen und diese Zeit wollten wir dann lieber im fahrenden Auto verbringen... 😎

Pérez Zeledón, Perez Zeledon