Malaysia
Sabah

Here you’ll find travel reports about Sabah. Discover travel destinations in Malaysia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Sandakan -> Kota Kinabalu

January 26 in Malaysia ⋅ 🌧 24 °C

Deze ochtend konden we ons op ons gemakje klaar maken. Rond 10u30 namen we de grab naar de luchthaven. Het was heel hard aan het regenen deze ochtend en het bleef eigenlijk de hele dag regenen.

Onze vlucht naar KK had wat vertraging door het slechte weer. Maar uiteindelijk kwamen we maar een kwartier later aan dan gepland, dus het viel goed mee.

In KK hadden we dezelfde hostel geboekt als de vorige keer, maar we hadden ons wat vergist. We hadden gewoon een kamer en de douche en toilet waren gemeenschappelijk. Tja niet zo'n groot probleem, al keken we er wel eens naar uit om alles voor ons eigen te hebben.

We aten de rest van onze mangistan nog verder op en gingen naar een gezellige koffiebar iets verder op. Hier bestelden we elk een vieruurtje. Steven een toast met parmezan, mozzarella en gekonfijte ajuintjes en er was ook een tomatensoepje bij. Tat had een wafel met chocolade schilfers, een bolletje ijs, bananen en wat toefjes slagroom met pindanotensmaak. Het smaakte ons natuurlijk, jullie kennen ons 😁

'S avonds gingen we eten in een resto die bekend stond voor zijn zeevruchten. Er waren allemaal aquaria met vissen, krabben, kreeften, schelpen, garnalen, oesters,.. We waren wat overwelmd door de keuze, maar gelukkig kwam de baas ons wat helpen. We bestelden uiteindelijk een krab die gebarbecued was met wat sojasaus. Heel lekker! Soms mag het ook eens wat fancier dus we betaalden maar liefst 34.40 euro voor onze gehele maaltijd 😜

Als dessert gingen we durian eten op de avondmarkt. Deze smaakte ons nog meer dan de eerste keer. Helaas zou het wel eens de laatste keer kunnen zijn voor een lange tijd.

Morgen is een reisdagje, we vliegen naar Bali ✈⛱🌊

Sandakan

January 25 in Malaysia ⋅ 🌧 26 °C

Vandaag was een rustige dag. Sandakan staat niet echt voor iets bekend. Het is gewoon een "vissersdorp", eerder wel een stad. Het ligt aan de zee, of toch aan een inham van de zee. Maar er is geen strand ofzo. Onze hostel was wel tof gelegen. In een straat met vrij veel winkeltjes en een straat verder dan de "dijk". Op de dijk waren er allemaal kraampjes om te eten.

In de voormiddag zaten we op het dakterras wat dingen te regelen. Het dakterras heeft zicht op zee en er zijn verschillende stoeltjes en zetels en ook hangmatten. Ideaal dus om wat relax dingen te regelen. Er waren ook allemaal muurschilderingen op de muur. Eigenlijk zijn deze te vinden over heel het hostel. Er zijn er echt heel mooie bij. In onze kamer is er een schildering van een sunbear. Echt wel toepasselijk voor ons omdat we zo'n fan zijn van deze beestjes. In het hostel hangen ook allemaal infographics op die de gasten meer milieu bewust proberen te maken. Zo hangt er in het toilet een kaartje op met de meest gevonden plastieken voorwerpen in de zee. Ook een infographic over hoe je het koraalrif kan beschermen hangt op in de gang.

'S middags aten we in de "English teahouse and restaurant". We bestelden uiteraard thee, Bornean rainforest tea. Heel lekker. Het restaurant was gelegen op een heuvel en gaf uitzicht over de stad. Het uitzicht was wel niet denderend, de stad is dan ook gewoon niet zo mooi.

In de namiddag gingen we naar de overdekte markt en kochten we nog wat fruit. We kochten onze geliefkoosde mangistan en nog een fruit dat we nog niet geproefd hadden. Dit was de "snake fruit" of salak. De vrucht heeft een schil die wat op slangenschubben lijkt, daarom de naam. Helaas waren onze exemplaren blijkbaar niet meer zo vers en smaakten sommige niet echt geweldig. Gelukkig hadden we onze Queen fruit nog.

Vlak naast onze hostel was een vintage shop en Tat kon het haar natuurlijk niet laten om eens te gaan kijken. In België had ze haar waarschijnlijk laten gaan want er waren veel leuke dingen en de prijzen waren laag, maar helaas hebben we geen oneindig grote rugzak. Dus bleef het bij een blouse, tja ze kon het haar niet laten 😁

'S avonds aten we bij een kraampje op de dijk. Het eten was heel lekker, maar we hadden ons wel wat vergist in porties. Nu hebben we al middageten voor morgen 😁

Kota Kinabalu - dag 2

January 18 in Malaysia ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag was het ontspannen geblazen. Beetje op het strand liggen. Beetje zwemmen.

We aten op ons gemakje het ontbijt en kochten dan wat eten om mee te nemen naar het strand. We wandelden richting de steiger waar vele bootjes vertrokken naar de eilandjes voor de kust van KK.

We hadden gelezen dat Sapi het mooiste was, maar dat het over de koppen lopen was. We zijn dan maar naar Gaya, het grootste eiland gegaan. Met de speedboot naar het eiland, het was soms wat ruw. Maar eens aangekomen, waren er nog niet veel mensen en waren we in onze nopjes. We dumpten onze rugzak en begonnen direct te snorkelen. We zagen vele visjes op het zand. Tussen de rotsen zaten er ook. Er waren er met felle kleuren, andere die goed gecamoufleerd waren op de zandbodem. Steven zag een kleine rog met blauwe stippen. We voelden bij het snorkelen ook soms een steek. Tat kreeg meer last en we gingen aan land. Ze had enkele rode plekken om haar zij en benen. Blijkbaar hadden we langs kleine kwalletjes gezwommen. We hadden deze zelfs niet eens opgemerkt dus waren ze minuscuul. En dat was niet het enige wat Tat lastig viel. Zo werd ze enkele keren gebeten door territoriale vissen die hun nest verdedigden. Ze stond gewoon te dichtbij! 😄

Na anderhalfuur snorkelen hadden we uiteraard honger gekregen. Tijd voor lunch! We hadden wat broodjes gekocht en een heleboel fruit. Op het strand zagen we enkele makaken uit de jungle komen. Ze waren gelukkig niet geïnteresseerd in ons eten. We zagen onder meer vier grote monitor lizards (varanen). We hadden op weg naar de steiger al twee varanen zien zwemmen in zee. Deze kwamen we liever niet tegen tijdens het snorkelen.

Tijd voor ronde twee. Terug het water in en we spotten nemo! Deze clownvis is wellicht de meest bekende vis. We zagen ook enkele hornbills vliegen toen we eens met het hoofd boven water zaten. Net zoals donkergrijze reigers. Deze hadden we nog niet gezien. We besloten om nog een ander deel te verkennen. Dit was vlak naast ons stukje strand, maar het had veel stenen. Hierdoor hadden we het wat vermeden. Maar we zijn heel blij dat we dit stuk ook verkend hebben. In dit stuk, zagen we wat verschillende soorten koraal. Ook enkele nieuwe vissen en zeekomkommers. Die laatste zijn zo grappig. Grijze worstjes die op de zeebodem liggen. 😄 Maar we zagen ook zee-egels met hele lange stekels. Daar bleven we beter van weg. Uiteindelijk was de pret gedaan en moesten we met het bootje terug naar het vaste land.

Van al dat zwemmen hadden we honger gekregen en gelukkig voor ons waren er vele shopjes aan de stijger. We aten een potje met drie bolletjes ijs, mmm ^^ in onze kamer aten we nog de rest van onze Ramboetans. Dit is een soort fruit dat zoals lychee smaakt.

Als avondmaal gingen we bij een Italiaan eten die onze gids had aangeraden. De pizza's waren heerlijk. Thuis aten we nog mangistan, the Queen of fruits. Zeer toepasselijke naam eigenlijk, want we vinden dit echt overheerlijk!

Kota Kinabalu

January 17 in Malaysia ⋅ ⛅ 26 °C

Deze ochtend of liever deze nacht was het pikken. We stonden om 3u op en maakten ons klaar om naar de luchthaven te vertrekken. Het leek wel alsof de eerste op de luchthaven waren. De paspoortcontrole was zelfs nog niet open. Maar uiteindelijk verliep alles vlot. Onze vlucht was van Kuching naar Kota Kinabalu. De hoofdstad van Sarawak naar de hoofdstad van Sabah. Nog steeds Maleisisch Borneo dus, maar een andere staat.

Eenmaal toegekomen namen we de shuttle bus naar het centrum. Deze stopte op 5 min van onze hostel. Maar toen we toekwamen, konden we niet binnen en zat er niemand aan de receptie. We probeerden de deurbel, maar zonder succes. We probeerden ze op te bellen met de gsm, maar ook geen succes. Daar stonden we dan met onze grote rugzakken. Uiteindelijk besloten we naar de toeristische dienst te gaan. Deze was niet ver en om 9u was er een gratis stadswandeling. We konden onze zakken hier achter laten tijdens de wandeling, oef! De wandeling was heel leuk. Onze gids was een gepensioneerde vrijwilliger van 68 jaar. Je zou het hem niet gegeven hebben, hij was echt nog energiek. Hij was geboren in India, maar hier opgegroeid. Het gebouw waar de toeristische dienst inzat was al een eerste bezienswaardigheid. Dit was een van de enigste gebouwen dat de bombardementen in de 2e wereldoorlog had overleefd. Daarna gingen we naar een plek waar allemaal pilaren stonden. Deze waren een overblijfsel van een kerk die was afgebrand. Elke pilaar had twee kunstwerken. Een zelfportret van de kunstenaar en een portret van een belangrijke persoon in Maleisië. Op de zijden stond er uitleg over de personen. Het was een mooie combinatie van verschillende stijlen en een uniek concept. Hierna klommen we naar boven voor een uitkijkpunt te hebben. Vroeger was deze stad helemaal niet zo groot. Door de berg langs het binnenland was het moeilijk om uit te breiden, dus besloten ze om land terug te winnen van de zee. De hele luchthaven was zelfs vroeger zee. Een volgende punt was de Atkinson clock tower. Deze was gebouwd door de moeder van een belangrijke jongeman voor zijn leven te eren. Hij overleed op 28 jarige leeftijd aan malaria. Ondertussen waren we ook al wat restaurantjes en shops tegen gekomen. De gids zei steeds: dit is waar de echte locals komen. We zagen nog een monument voor de eerste en tweede wereldoorlog, toen kwamen we uit aan de zee. Hier zagen we de verschillende eilanden die voor de kust liggen. Iets verder was er een lokale overdekte markt met groenten en fruit. Hier kregen we meer uitleg over de locale vruchten. De gids vertelde ook dat deze markt 's avonds sluit, maar dan blijven ze iets verder door verkopen. Een laatste stop was aan een souvenirwinkel. Hier konden we alleen maar rondkijken, want onze rugzakken zitten vol 😜

We haalden onze zakken op en dropten deze in onze hostel. Toen was het tijd voor eten! De gids had een burgerzaak aangeraden. Damn good burgers! Eerst leek het nog toe, maar uiteindelijk bleken we gewoon de eerste klanten. De burgers waren lekker, maar helaas er waren nog geen frietjes! Dus bestelde Steven een tweede hamburger 😁 maar Tat had een ijsjeszaak wat verder gezien, dus dit werd ook een stop. De shop ernaast verkocht vers geperste sapjes, daar konden we ook niet aan weerstaan. Wat kunnen we zeggen, wij zijn echte food lovers 🍔🍦🥤❤

In de namiddag gingen we naar het "wetland centre". Dit was een stuk mangrovebos net buiten de stad. We konden verschillende krabbensoorten spotten, maar ook verschillende vogelsoorten. Zo zagen we purperreigers en ook een ijsvogel! We zagen ook een monitor hagedis.

'S avonds gingen we een hapje eten aan het water. Hier was namelijk een avondmarkt met al de zeewezens die ze gevangen hadden die dag. We aten een lekkere vis met rijst en groenten en Gamba's. Op weg naar huis kochten we nog een pomelo voor morgen en "queen fruit" als dessert. Dit laatste heet mangistan in het Nederlands. Het was de eerste keer dat we dit aten, maar het was super lekker!

Kinabatangan rivier

January 22 in Malaysia ⋅ ☁️ 29 °C

Opstaan, ontbijten, valies maken. Dat is het voor ons deze ochtend. Iemand van Sticky Rice Travel pikt ons op om 11u om dan richting de Kinabatangan rivier te rijden. Hier zullen we twee nachten doorbrengen in de jungle.

Bij het oppikken bleek dat het busje leeg was en enkel wij twee naar de rivier gingen. We dachten al dat we onder ons tweetjes in de jungle gingen zijn. Ideaal om dieren te spotten. Hoe minder mensen, hoe minder lawaai, hoe groter de kans om te spotten. Onderweg zagen we enkele lokale dorpjes, maar het landschap werd voornamelijk gedomineerd door palmolie plantages. Deze reikten meestal tot aan de horizon. Het is gestoord om dit te zien. Maleisië is dan ook de tweede grootste exporteur van palmolie, na Indonesië.

Bij aankomst aan het basiskamp werden we voorgesteld aan onze gids Azman. Een vriendelijke kerel die het Engels goed beheerst en zoals we later zullen merken een arendsoog heeft. We lunchten samen met Azman in het basiskamp. Hier leerden we dat er nog een ander koppel met ons in het kamp verbleef. Toevallig hadden we ze tegengekomen in het orang-oetan center twee dagen eerder. Zij werden vergezeld door hun gids boi.

We vaarden 10-15 min naar het ecocamp waar we verbleven. Hier was niets van elektriciteit, maar wel ‘lopend’ water. Heel basic was ons hutje dan ook maar we vonden het zalig! Een hutje op hoge poten met een groot terras en een badkamer onderaan. Ons hutje lag op het einde van het kamp. De keuken en gemeenschappelijke ruimte lagen naast het meer dat een prachtige locatie vormde voor dit kamp. Hier was een terras in drie lagen gemaakt, upper deck, middle deck en lower deck. ‘S avonds werd de gemeenschappelijke ruimte verlicht met gaslampen.

We deden een ‘trekking’ in de namiddag en spotten enkele dieren. Maar niet zo super veel. We zagen ook twee bijennesten of toch de in- en uitgang ervan. De nesten bevinden zich in een boomholte en enkel een tube is zichtbaar. We hoorden ook een hornbill die we nog niet gezien hadden. De Rhinoceros hornbill zullen we verscheidene keren horen deze trip maar helaas niet zien. Dan was het tijd om een boortoer op de rivier te maken. Hier spotten we veel dieren! Verschillende hornbills, nieuwe soort ijsvogels (kingfisher), onze proboscis apen met de grote neus, silfer leafs, ... te veel dieren om in deze tekst te zetten. We hielden een lijstje bij met alle soorten die we zagen. Dit probeerden we zo goed mogelijk te doen, maar we zijn er sowieso enkele vergeten. Hier hebben we de meeste dieren en de meest verschillende soorten gezien. Dus zowel kwantiteit als diversiteit is hoog, hier aan de Kinabatangan rivier.

Bij het lokaal diner in het kamp, vergeet niet dat het al donker geworden was, hadden we een super leuk optreden van een special guest. Een civet cat of de Malay civet had ons lekker avondmaal geroken en kwam wat rondsnuffelen in de hoop iets te vinden. Blijkbaar is dit een vaste klant en speurt die ook graag de keuken af. Voor ons was het heel speciaal. We hadden deze nog nooit gezien en hadden er eerlijk gezegd ook niet op gerekend hem hier te zien. Er sliepen ook een koppel White crown shama op een takje vlak naast de eetruimte. Heel schattig om die bolletjes veren te zien.

Na het diner, trokken we er op uit in de jungle voor een night walk. Hier zagen we ook een koppel vogels soezen. Dit maal ging het om Scarlet-rumped trongons. We spotten ook nog een Bay owl. Alsook, en deze vond onze gids op de pijnlijke manier, de Fire ants. Hij werd door de mieren gebeten en dit kan pijn doen. Tat ondervond dit de volgende dag zelf aan der lijve. Maar het hoogtepunt van deze nachtwandeling was het zien van de Banded palmcivet. We zagen, dankzij onze gids en zijn steengoede pillamp, de palmcivet over een boomstronk wandelen. Helemaal de max! Dit dier hadden we helemaal niet verwacht en was een verrassing van formaat.

Na de night walk keerden we terug naar onze hut en kruisten nog eens het pad met de Malay civet. En we kropen met een brede glimlach onder ons muskietennet (want de jungle zit vol met muggen die dorst hebben aaargh!!)

Spottingslijst: 28 soorten
    Bay owl
    Scarlet-rumped trogon
    White crowned hornbill
    Oriental pied hornbill
    White crown shama
    Stork-billed kingfisher
    Egrets (Chinese, Great, Intermediate, Little)
    Buffy fish owl

Giant earthworm
    Tiger leech

Kinabatangan rivier - dag 3

January 24 in Malaysia ⋅ ☁️ 30 °C

Wakker worden in het midden van de nacht. Wat voor een geluid is me dat? Er knaagde iets aan onze hut. Het geluid kwam van in ons dak. Het was zo luid dat we toch even van onze oren hebben gemaakt. Maar tevergeefs het kon de lawaaimaker amper iets schelen. Hij deed gewoon verder. Waarschijnlijk was het een eekhoorn.

Nog wat vroeger opstaan, vroeger dan de zon want het was nog donker. Zo konden we tijdens de ochtendboottocht de zon zien opkomen. Deze ochtend draaide het voornamelijk om het spotten van een wilde orang-oetan.

We vertrokken rond 5u45 hopend om een orang-oetan te zien. Maar helaas! We kregen er geen te zien. We zagen wel een krokodil, de andere soorten aapjes en verscheidene vogels. We zagen drie nieuwe vogelsoorten, een Green pidgeon, White-bellied sea eagle en Grey-headed fish eagle. We hadden de vorige dagen veel sporen gezien van wilde varkens en nu zagen we een langs de oever. Hij zag er veel rozer uit dan zijn familie in Bako National Park. De baard was wel aanwezig.

Tijd om te ontbijten. Vooraleer we aan tafel zaten spotten we een reuzeneekhoorn. Nu konden we hem goed zien. Speciaal voor ons bleef hij op een tak in de buurt zitten. We hadden al reuzeneekhoorns boven ons hoofd gespot in Kubah National Park maar dat was maar heel kort en van ver. Na het ontbijt hoorden we in de verte de gibbons roepen. Ze zeiden ‘Tot ziens’ want het was tijd om te vertrekken. En tot ziens want we komen zeker en vast nog eens terug. 😄

Op de boottocht naar het basiskamp zagen we nog twee krokodillen. Dan was het tijd om afscheid te nemen van onze fantastische gids Azman.

De autorit naar Sandakan deed ons eraan herinneren waarom we zoveel dieren hadden kunnen spotten. We zagen weer uitgestrekte vlaktes vol met palmbomen. Dit is de triestige realiteit die hier is. De jungle die nodig is voor zoveel dieren wordt gekapt om geld te verdienen. De mensen hier hebben het geld uiteraard heel hard nodig, maar er zijn andere manieren. Bijvoorbeeld zoals de organisatie KOPEL waar onze gids voor werkte. Deze organisatie doet aan ecotoerisme en plant bomen langs de rivier om terug meer jungle te krijgen. Ze werken enkel met de lokale bevolking en strijden samen tegen de palmolie industrie. We komen zeker terug naar hier en boeken bij hen opnieuw voor een langer verblijf in het ecocamp. 😊

Spottingslijst: 15 soorten

Wild pig

Freshwater crocodile

Kinabatangan rivier - dag 2

January 23 in Malaysia ⋅ ☁️ 28 °C

We stonden vroeg op voor een ochtend wandeling om vogels te spotten. Boi onze jonge gids was iets te enthousiast en liep (volgens ons) iets te snel. We spotten enkel de Oriental pied hornbill tijdens de ochtendwandeling.

Na het ontbijt, was het tijd voor een wandeling rond het meer. We waren net vertrokken of Tat spotte al een mooie vogel op de grond. Het was een Black and crimson pitta. Deze vogel verklaarde we tot bff (best friend forever). Hij is namelijk verzot op bloedzuigers. 😄 We liepen door een moeras wat een mooie omgeving opleverde. Hier spotten we een Monitor lizard. We zagen ook leuke vogels zoals de Wringled hornbill en Red throated barbet. Even pauze ... en terug vertrekken. De gids vertelde tegen Steven dat als we geluk hadden, we gibbons konden zien. We wandelden nu in het deel waar onze gids ze al een paar keer had gezien. Azman deed nog een schietgebedje. Nadat Tat de pitta en de barbet had gespot, spotte ze ook nog een Pygmy squirrel. Ze was in topvorm!

We wandelden verder en spotten niet meer zoveel tot Azman plots Steven bij de arm greep ... auw ... Hij wees en en zei heel enthousiast ‘Bornean gibbon’! 😱 Hij sleurde Steven praktisch bijna mee de jungle in zodat hij ze goed kon zien en foto's kon nemen. Iedereen volgde en we zagen ze heel goed. Ongelofelijk! Maar ze zijn toch verdorie zo snel. Na enkele minuten waren ze uit ons zicht verdwenen. Het is het hoogtepunt van ons jungleverblijf om ze zwierend van tak tot tak in het wild te zien! We hadden al enkele keren de kans gehad om gibbons te zien zonder veel succes. Hierna keerden we opgepompt en blij terug naar het kamp. Steven spotte nog een baby bidsprinkhaan, zo heeft hij toch ook iets gespot. 😜

Nu hadden we wat vrije tijd voor en nu de lunch. We zaten rustig aan het meer op het terras en de Blue eared kingfisher kwam dicht bij ons zitten op de leuning. Zo dichtbij, fantastisch. Toen besloot hij om op een paaltje in het water te zitten. Een prachtige foto ... zou het geweest zijn moest hij er net niet afgevlogen zijn toen Steven zijn fototoestel bovenhaalde. 😂 Na de lunch zaten we wat op het terras van onze hut. Hier spotten Steven een Black-and-red broadbill. We wandelden wat rond in ons kamp en zagen nog enkele vogels en hagedisjes. Tatjana spotte op het einde nog een Rufous-backed kingfisher. Maar Steven geraakte ook in vorm, net op tijd want boottocht nummer twee ging van start gaan.

Maar eerst moest er nog ‘gewerkt’ worden. We plantten enkele jonge boompjes langs de rivier. Dit doet de organisatie, KOPEL, waarbij we geboekt hadden om zo de strijd aan te gaan met de palmoliebedrijven. Zij mogen geen palmbomen planten binnen 100m van de rivier. KOPEL probeert de jungle weer uit te breiden en het voortbestaan van bedreigde en unieke diersoorten mogelijk te maken. We ontmoetten hier een andere lokale heer waarvan de naam ons is ontglipt. Hij kon niet praten maar legde ons met handen en voeten uit hoe we de boompjes moesten planten. Het waren echter niet veel boompjes die geplant moesten worden en we waren dus snel klaar. Het hadden er eerlijk gezegd meer mogen zijn. Zo hadden we nog iets meer kunnen bijdragen.

Tijdens onze boottocht zagen we de verschillende aapjes weer en ook gelijkaardige vogels als gisteren. Er zaten dit keer wat andere vogels bij zoals Serpent eagle en een bijeneter. Onze gids had een zoetwater krokodil gezien. We vaarden dichterbij en hadden een goed zicht. Brr, zoveel tanden. We waren blij dat we een krokodil gezien hadden want door het hoge waterpeil, regenseizoen weetjewel, zitten de krokodillen op de bodem van de rivier en zie je enkel belletje aan de oppervlakte komen. Op de terugweg, deed Steven het teken dat hij iets gezien had. Het was een krokodil die met zijn snuit en ogen boven het water stak. Nu was Steven in vorm. 😄

Tijd om te eten. Onze special guest van gisteren deed weer zijn optreden. Het blijft leuk! Tijdens onze avondwandeling zagen we vogels die een dutje deden, de Hooded pitta. Ook de Black and crimson pitta, die Tat ‘s ochtends had gespot, zagen we nu als een bolletje dons op een takje. Hij zet ‘s nachts zijn veren op om zich te beschermen tegen de muggen. Zo vormt hij echt een balletje. 😊 We zagen nog een ijsvogel die we nog niet gezien hadden, de Ruddy kingfisher. Met zijn paarse kleur is hij wel speciaal. We zagen dan wel geen orang-oetan maar we hebben hem wel geroken. Tijdens de nachtwandeling vroeg de gids ‘Ruik je dat?’ en ja, we roken een doordringende geur. Dat was de geur van een orang-oetan blijkbaar. 😄

Zoals altijd waren ook de bloedzuigers van de partij. Steven had een in zijn nek, bah! Voor het slapengaan zagen we nog twee Whip scorpions (behoren tot de spinachtigen).

Spottingslijst: 38 soorten

Centipede
    Stick insect

Kota Kinabalu Tanjung Aru Beach

January 20 in Malaysia ⋅ ⛅ 31 °C

enjoying the beach in kota kinabalu. watching some children playing with soapbubbles. later I went on a rooftop in KK to watch the sunset and having a barbecue with an amazing family. and of course the moon was incredible... the sun was colouring the sky purple and the moon was already shining...💫🌕

Cause I'm leaving Mabul Island

April 13 in Malaysia ⋅ 🌧 29 °C

I finally left Mabul today and I'm happy, that I had such an amazing experience on that beautiful Island! Mabul is my favourite place of my whole travels and I spend almost one month on this beautiful Island. I'm actually really sad to finally leave this place... because I know, coming back won't be that easy for me. But it's not all about the diving or about the beauty of this Island... mostly it's about the people at Scuba buddy. Looking back they are not only friends, but family for me. Scuba buddy is like a second home. I had so many funny moments with all the people working there and I had the chance to get to know them closer and making insane memories with each of them. Tahir who was my instructor and introduced me to all of them. Playing the guitar and singing every night... I almost died under water, cause i couldn't stop laughing because of him.
    Samrin, my sayang, I did lots of stupid things with him under water, while Tahir teached his customers. He teached me how to make bubble rings and we become really good friends, especially in the last week. Making jokes and just hang around.
    Captain, who is a really nice guy, always there for joking and I really liked to have him as my buddy. Especially laughing at him because he was always freezing under water after 5 minutes already...
    And his almost wife Christina, she didn't stay here that often, but when she was at scuba buddy it was always nice to talk to her.
    Kenon, don't believe him, but trust him. I've never met someone who is talking so much shit everyday hahaha. He was making up stories all the time. At the beginning I didn't know that and believed every single word he was saying.... After a while I realized that every second word he was saying isn't true... (reminder: don't forget to celebrate his birthday tomorrow... there is always a reason to drink #Tanduay)
    Ivan the big boss managing this place together with Qawiem... he's a really nice person letting me stay for almost one month at his place and charching almost nothing. I really love the way how he handles his stuff and how welcoming he is to everyone. The place I stayed is actually not a hostel. It's just a diving school with some rooms for the stuff.
    I got to know Ivans partner Qawiem only for a few days, but he is a really nice person as well and an awesome instructor and really good teacher.
    Sirih, one of the best boatman... he can't really speak english but I had a few nice sessions with him on the boat when we listened to the "scorpions" and enjoyed life in the hammock, watched the sunset and he showed me how the locals chew tobacco here.
    And our cute kitchengirl, she showed me how to cut Tuna, but her english wasn't really good either... So it was a little bit hard to communicate with her.
    And then last but not least: Aril & Aik, they actually don't work at scuba buddy, but have there own boat and kind of live here as well. Those two came here three times when I was here and stayed for about 4/5 days. Island vibes are guaranteed with those two.... Really nice to hang out with and just talk and laugh....

Stay with the locals! It offers you the best experience in an other country. I learned how to use my hands for eating and I've been eating rice three times a day and loved it! Rice with Tuna, simple but I will miss it so much. Actually the whole stay was just very simple. There was nothing special happening every day, but at the same time so many small and simple things happening were so special to me. I'm so happy that I had the opportunity to meet all these people. And I was actually crying yesterday, because I had to leave and this time I knew I'm not coming back too soon. For sure I will remember all these beautiful people and souls for my whole life.

Umständlich zum Kinabatangan River

March 14 in Malaysia ⋅ ☁️ 30 °C

Heute früh starteten wir mit einem Frühstück in einem westlichen Café. Um 13 Uhr geht unser Bus nach Sukau - dachten wir.
    Nach ersten Schwierigkeiten den Bus überhaupt zu finden, saßen wir mit 4 anderen Europäern und mehr Einheimischen im Bus und fuhren pünktlich um 13 Uhr los - der erste Wow-Effekt.
    Nach circa 1,5 Stunden hieß es dann, wir müssen aussteigen, Endstation.
    Uns wurde am Anfang schon gesagt, dass der Bus uns lediglich bis zu einem Checkpoint (eine immer eingerichtete Polizeikontrolle für illegale Immigranten) fahren würde und von dort müssten wir in einen weiteren Bus. Wir stiegen also aus und fanden uns irgendwo im nirgendwo wieder, keine Polizeikontrolle und keine anderen Busse. Lediglich ein Auto und ein kleiner Stand am Straßenrand. Bis zum besagten Checkpoint sind es noch 30 km.
    Wir verhandelten Ewigkeiten mit dem Typen, dessen Auto dort stand und kamen dann zu dem Entschluss, dass wir alle keine andere Wahl hatten, als uns von ihm fahren zu lassen weil wir dort auch kein Taxi oder ähnliches rufen konnten.
    Im Endeffekt haben wir uns sogar dazu entschlossen uns komplett bis nach Sukau fahren zu lassen, weil niemand so recht wusste, ob am Checkpoint tatsächlich ein Bus kommen würde, geschweige denn wann am Tag.
    Also ließ sich die gesamte zusammengewürfelte Touri-Gruppe mit dem großen Auto völlig überteuert nach Sukau fahren. Wenigstens sind wir angekommen und nicht irgendwo einfach gestrandet.
    Der Komfort im Hostel ist gewöhnungsbedürftig. Wir übernachten im Wald in einer Holzhütte und teilen das Zimmer mit vielen Insekten, speziell das Bad - schwierig... aber man überlebt wohl alles.
    Heute ist auf jeden Fall wieder mein Moskitonetz über dem Bett angesagt, in der Hoffnung dass es auch alles andere fern hält.
    Unser Hostel bietet ganze Pakete mit Übernachtung, Essen und den River-Touren an. Also starteten wir mit dem Abendessen und hatten gleich am ersten Abend die Nachtfahrt mit dem Boot.
    Erstaunlicherweise war kein anderes Boot auf dem Fluss, wir 8 Leute, der Fahrer und der Guide tuckerten im Dunkeln ganz nah und langsam am Ufer entlang und suchten mit Taschenlampen nach wilden Tieren.
    Wir haben eine Schlange 🐍 eine Eule, mehrere andere wunderschöne bunte Vögel und 3 Krokodile 🐊 gesehen!
    Morgen früh um 6 Uhr geht’s zur Morgen-Tour, in der Hoffnung, dass sich die Affen blicken lassen. Wir sind gespannt!

Sabah, SBH