Europa - Brazilië Cruise

November - December 2010
A 20-day adventure by Mariatche Read more

Sao Paulo en naar huis!

December 13, 2010 in Brazil ⋅ 🌧 20 °C

Sunset 6,15u, ontbijten om 7u en kajuit verlaten om 8u. Weggaan is altijd een beetje afscheid nemen. Onze bagage was op tijd weggeraakt en wij moesten onze tijd doorbrengen in de gemeenschappelijke ruimten want de kajuiten werden klaargemaakt voor degenen die vandaag aan boord komen voor de terugreis.
    We moesten wachten tot onze kleur werd omgeroepen en dat was wit!

Geen uitwuiven van de bemanning deze keer ineens de loopplank op en weg naar de terminal waar onze valies stond, geen uitstap naar Santos meer want deze excursie was volzet, toch nog een beetje gezien door onze verplaatsing naar Sao Paulo waar de luchthaven Guarulhos was.
    Sao Paulo ligt 70 km van Santos en de luchthaven nog 30 km verder. Er is niet zo veel te zien in deze milioenenstad dus moeten we onze tijd doden op de luchthaven. Achteraf was het niet zo erg dat we niet naar Santos reden omdat de deelnemers ook al om half 4 op de luchthaven aankwamen.
    We moesten weer zelf inchecken aan de balie van KLM, dan door de veiligheid en de politie naar terminal 10, weinig winkels voor zo’n grote luchthaven en metropool. Een hapje gegeten en om 9,20u aan boord, we moesten nog wachten want de bemanning was door de file’s te laat. Het was beginnen regenen en nog maar 26°.

Toen bleken er ook nog 3 mensen dronken en het verwijderen van hun bagage nam ook de nodige tijd in beslag. Om 10u opgestegen en normaal voor 11u vliegen.

Om 12u plaatselijke tijd in Amsterdam geland en de trein genomen naar Antwerpen waar we de bus naar huis namen omdat we niemand wilden storen om in de week thuis te geraken, geen probleem.

Rio de Janeiro

December 12, 2010 in Brazil ⋅ ☀️ 33 °C

Sunrise om 5,21 am.
    Vlug naar boven om de opkomende zon te fotograferen. We bleven samen kijken naar de prachtige zichten tot we bijna aanmeerden in Rio.

Vlug wassen, omkleden, ontbijten en naar de verzamelplaats voor onze uitstap: Jeep toer naar Corcovado.

Aanbieding:
    Verlaat de pier met de jeep en ga naar de heuvel van Corcovado, in het Tijucabos, het grootste stadsbos ter wereld. U zult de Christus van Rio kunnen bewonderen. Vanaf Corcovado ziet u de stranden van Copacabana, Ipanema en Leblon. De excursie komt langs Sta. Teresa, een traditioneel district met een mild klimaat en grote huizen die dateren uit begin vd vorige eeuw, hoofdzakelijk gebouw door Engelse spoorwegmanagers. Vandaag is het een kunstcentrum. Dit is het enige district waar je trolleys vindt in Rio.
    de werkelijkheid:
    Anderhalf uur rijden via de oude stad en langs de favellas en de wijk Sta. Teresia en zo door het tropische woud naar Corcovado de berg waar het beroemde standbeeld op staat... het was een aangelegde woud want de originele bomen waren gerooid om koffieplantages aan te leggen, pas in 1861 werd er terug bebost want de overstromingen in de stad door de ontbossing waren niet meer te stoppen!We stopten op een parking en werden met shuttlebusje naar de Corcovado gebracht waar we 50’ vrij hadden.

Echt de moeite waard, eerst met een roltrap tot aan de voet van Christo el Redemptor, er is een Mariakapel in de sokkel, en men deed juist een rondgang. Het beeld is niet te vatten in een normale foto en er is ongelofelijk veel volk! Het uitzicht is prachtig met de stranden en de bergen!
    Na de vrije tijd en de tocht via de souvenierstalletjes reden we via tunnels en de stad langs het beruchte Copacabana strand. we zaten achterin een open jeep en de omgeving was inspirerend. Achter ons reden auto’s en motoren en de mensen waren vriendelijk en uitgelaten. Dirk boog zich voorover om foto’s te nemen en één van de medepassagiers deed teken dat hij moest oppassen voor zijn camera uit schrik dat hij gestolen zou worden uit zijn handen. We zaten hoger en reden met een snelheid waarbij niemand zou in de wagen springen! Je hebt toch bange mensen! Het was een super trip, dooreengeschud en zonder veel uitstappen maar zeker de moeite waard.
    Later bij het diner vertelde Theo dat zij op eigen gelegenheid de oude stad hadden bezocht. Ze namen een taxi dan kon zijn rollator mee. Toen ze iets dronken op een terras vroeg de serveuse of zij in gezelschap waren, toe ze verklaarden dat ze een taxi genomen hadden en nog wat zouden rondwandelden zie de serveuse: niet doen, het is hier gevaarlijk om te wandelen en jullie zijn te groot doelwit als toeristen alleen! Ze stond erop zelf een taxi te bellen en hen te zien instappen, je ziet wel dat je inderdaad moet oppassen en rekening houden met de omstandigheden.
    Na het lekkere Mexicaans diner hebben we ingepakt want de valiezen moesten vòòr 12 u op de gang staan!

Eén dagje op zee

December 11, 2010, South Atlantic Ocean ⋅ ⛅ 15 °C

dezelfde gewone dag:

opstaan met een bewolkte hemel.

gisteren toch verbrand ondanks de wolken!

shoppen aan boord.

trip naar Santos bestellen.

tafel foto kopen met ons 6.

beoordelingslijst invullen.

reispassen afhalen aan receptie.

Salvador da Bahia

December 10, 2010 in Brazil ⋅ ⛅ 23 °C

Vannacht veel wind, de zee bleef moderate, maar Dirk zag wel bliksem over de zee flitsen.

Bij het ontwaken was het grijs en bewolkt maar wel 27°.
    Als we Salvador naderen is de zee nog woelig golven van 1,25m tot 2,50m, soms lijkt het of we turbulentie hebben zoals op een vliegtuig.
    In de haven ligt al een Costa schip, wij meren ervoor aan. Het personeel dat hier van boord mag staat al te drummen want we zijn een half uurtje na schema!
    Onze hoofdkelner die al 6 maanden niet thuis is geweest, is één van hen. Ronaldo is 47 j en heeft een dochtertje van 12 j, dit is zijn eerste reis. Vroeger werkte hij in een toeristenhotel maar door de crisis monsterde hij aan bij MSC.
    Onze uitstap ging eerst naar Mercado Modelo waar we eerst op zoek gingen naar een apotheek om hoestsiroop te kopen voor Dirk. Dan even naar de markt we raakten niet ver, we kochten omslagdoeken als souvenir en dan zagen we buiten enkele mannen capoëra doen en dat was de moeite, algauw was het tijd om bijeen te komen om naar de bovenstad te gaan.
    Ik voelde mij ongemakkelijk dat we de wachtende rijen aan de lift voorbij gingen en direct mochten omhoog gaan, de gewone mensen moesten hun beurt afwachten en dat ging niet echt van harte.
    De bovenstad is zeer kleurrijk en oud dus nog veel te restaureren. Heel veel politie te zien want de gauwdieven weten dat hier veel toeristen komen met geld in hun zakken. De verkopers van kralen, schilderijtjes en prularia hebben een speciaal vestje aan met de vermelding ‘Ambulante’, zodat zij herkenbaar zijn als legale verkopers. Ze spreken je gemakkelijk aan maar zijn niet opdringerig, en altijd een vrolijk gezicht!
    De kerk van San Franciscus de Salvador was de rijkst versierde die ik ooit zag!

Vroege barok, houtsnijwerk helemaal bedekt met bladgoud, echt nog uit de rijke tijd van Brazilië toe de goudmijnen nog veel opbrachten.
    We kregen nog wat vrije tijd in Pelhourinho hier was een slavenmarkt, nu nog souvenirs-
    shops, ik kocht een mooie hanger met Braziliaanse zwarte vrouw, met kleding zoals ze hier staan met brede rokken.
    Met de bus terug naar het schip en vlug omkleden voor de Farewell cocktail van de kapitein want morgen verlaten nogal wat mensen het schip in Rio.

Na het diner nog even verpozen op het dek maar het is drukkend warm en hoge luch

Arrecife

December 9, 2010 in Spain ⋅ 🌙 21 °C

We vaarden achterwaarts de haven van Recife binnen al vroeg in de ochtend. Vlug een hapje eten en bijeenkomen in ‘Theatro dell’Opera’ om een gegidste uitstap te maken. Hier in Brazilië hebben we op meerdere uitstappen ingeschreven omdat we niets van het land kennen en het is waarschijnlijk de enige keer dat we hier komen!
    Op de kade stonden dansers en een bandje om ons te verwelkomen, gezellig!

De bussen stonden klaar en wij waren tour I, eerst reden we naar ‘Boa Viagem’ een van de stranden, gezellige drukte. Om daar te geraken reden we langs de haven, krotten en iets dat leek op de Zuid Afrikaanse nieuwe huisjes van 15 m2.
    Het zijn de oude favellas die stillaan verbouwd worden tot standaard woningen, zeer kleurrijk!
    Armoede en oude gebouwen maar ook veel groen, waarschijnlijk ochtendspits want er waren veel auto’s en voetgangers.

Een Hollands fort en een US Navi basis dus oude geschiedenis en nieuwe technologieën bijeen.

Aan de boulevards veel hoge appartementsgebouwen of condominions zoals de gids ze noemde.

De meeste staan langs de kant van het strand, ieder gebouw moet alleen staan en in de voortuin is een kunstwerk van een plaatselijke kunstenaar verplicht (?). Het bevorderd het wandelen en geeft een veilig gevoel, de wind kan zo ook tussen de gebouwen verkoeling brengen. Het is nu 30° in de winter in juli is he nog 26°.

De Brazilianen staan vroeg op en gaan naar het strand of sporten vòòr hun werk. Beneden in de condominions kunnen zij douchen en dan vertrekken zij naar hun werk. Zo mogelijk word er op het strand gegeten, geen sandwiches maar gegrilde vis of pasta. Er zijn dan ook heel veel etensstalletjes overal ook in de binnenstad.
    Na een kleine wandeling en een opsnuiven van de atmosfeer reden we naar Olinda de eerste stad die lang de hoofdstad van Brazilië was, het leek op Curaçao.Op de terugweg reden we langs mangroves die het land beschermen. Hier zitten veel krabben en die worden gevangen en aan stalletjes verkocht. Je moet hier wel oppassen voor de haaien zei de gids nog.
    Nog een fotostop aan de Praça d Republica en we reden naar de gevangenis.

T.t.z. de ‘Casa da Cultura’ een speciaal zicht, winkeltjes in de vroegere cellen!

Het was vrij laat eer we aan boord kwamen en we voerden bijna af toen er nog één tros werd vastgemaakt en een dame kwam aangelopen die waarschijnlijk het schip zou gemist hebben moesten wij op tijd zijn geweest!

Lunchen in ‘La caravella” op het nippertje van sluitingstijd maar we veel rustiger dan anders.

Dirk was nog een beetje ziekjes du een uitgebreide siësta en dan naar de Pool show.
    Dat viel wat tegen, heel veel lawaai en vooral kort.
    Gelukkig stalen de capoeëra dansers de show bij de party achteraf. Daar was het wel goede muziek.

Fernando de Noronha

December 8, 2010 in Brazil ⋅ 🌙 26 °C

Sunrise at 5,52am maar daarna terug in bed, lekker snoezen...
    Gaan ontbijten op dek 11: breakfast ‘open air’ in ‘El Patio’

Plaatsje gezocht op dek 12 waar er een beetje wind stond.

Meegedaan aan de airobic van 10 u maar dat viel niet mee in de warmte.
    mijn voeten zijn onderaan verbrand van de hitte van de dekplanken!

Smeren en zonnen maar tegen 11 u naar de kajuit: douchen en afkoelen met de airco.

In open lucht maar in de schaduw geluncht. Je merkt het dat het hier zomer is en aan de evenaar want we gaan binnen rummicubben in de disco waar het nu rustig is en met een mooi uitzicht.We zijn vooruit op het schema want we varen
    al voorbij de Fernando de Noronha archipel om 12 am i.p.v. 4 pm.
    Deze eilanden zijn de parels v.d.Atlantische oceaan en het duikerseldorado van Brazilië.

Sinds 1988 Unesco erfgoed en gedeeltelijk een Nat. Park..
    Eigenlijk de top van een 12 miljard jaar oude vulkaan en vooral bekend om zijn dolfijnen
    en zeeschildpadden. Er zijn 21 kleine eilandjes.
    We zagen een albatros ons schip volgen!

Apotheose: Prachtige zonsondergang met wolkjes, na het diner direct naar bed:
    Dirk met keelpijn en ik voel me gewoon moe.

Evenaar overschreden

December 7, 2010, South Atlantic Ocean ⋅ ⛅ 28 °C

At sea, planning as usual
    Evenaarskruising voorzien rond 11u.

The King Neptune came on board of the MSC Opera to meet all the brave hearts who will cross the Equator Line!

That will take place op the pool, deck 11, at 11:oo am.
    De evenaarskoord ging over het schip heen om 11,30u. En toen kon het feest beginnen.

Naar de voorbereiding ben ik niet geweest, maar toen de deelnemers gedoopt werden met champagne werden de omstaanders door de helpers van Neptunus uitgenodigd om aan te sluiten.

Dus vlug mijn spullen bijeen en mee aanschuiven.

Na een geut champagne op ons hoofd gingen we rond het zwembad zitten en werden we achtereenvolgens met melk, bloem, tomatten, cacao en eieren besproeid.

Gelachen en gezongen en iedereen het bad in, een 50tal gedoopten en een 500 toeschouwers!

Daarna gingen ook de crew en iedereen in de omgeving de pool in met kleren en al.

Het water was dan een bruine soep!

Dirk nam van boven af foto’s want op dek 11 was je niet veilig. Mijn bikinibroekje was daarna voor de vuilbak, de bloem was veranderd in kleine bolletjes die leken wel snot en kreeg ik niet meer uit de stof.

Dirk nam een uitgebreide siësta want hij voelde zich toch niet goed. Waarschijnlijk nam hij de verkoudheid over van Pauline en Ben, onze tafelgenoten.
    Het was een prachtige zonnige dag en misschien worden we het al beter gewend want ik kon al om 15 u naar het zonnedek gaan. Er werd wat vroeger opgeruimd want de zee werd ’moderate’ golven van 1,5m tot 2,5m.
    Het diner was Zuid Afrikaans:

- Vleisbaletjes
    - Hoendersop met aartapels
    - Old Cape veniersvleis
    - Kaneel rijstbrei
    Na het eten zagen we 4 Jan van Gents de hele tijd rond het schip, er was één jong bij.
    Wat grijzer en het had meer moeite om te zweven.
    Nog even de show meepakken en dan naar bed

Ergens op Zee

December 6, 2010, North Atlantic Ocean ⋅ 🌫 27 °C

- Sunrise and up at 6,44 h

- Rustig ontbijten in ‘Le Vele’

- op dek 10 uit de zon lezen en een slaatje eten

- Ice carving

- In de zon tot 6,15 u 22° - 28°

- Caraibisch diner

- afzakkertje buiten aan de bar

nog 27° thv Sierra Leone maar midden op de oceaan.

Boa Vista, Kaapverdië

December 5, 2010, North Atlantic Ocean ⋅ ☁️ 10 °C

Opstaan om 6,40 u om de zonsopgang te filmen

- Uitgebreid ontbijten in de kajuit

- Zonnen aan the pool

- Middagmalen achteraan op dek 10

- In de schaduw van 12 u tot 16 u op het achterdek en naar de informatie over het schip gaan kijken!

- Teatime met gebakjes en scones

- Terug zonnen aan the pool

- Diner op zijn Indisch we zijn thv Senegal

- Classic show

Lezen en slapen.

Voor de Nederlanders is het Sinterklaasavond, bij het diner werden er kruidnoten gestrooid en Sinterklaasliedjes gezongen, heel leuk!

T.h.v. Oued Ed-Dahab-Lagouira, W Sahara

December 4, 2010, North Atlantic Ocean ⋅ ⛅ 6 °C

Een dagje op zee, wat doe je dan:

- ontbijten in ‘Le Vele‘ (rumoeriger dan vorige cruise naar de Noordkaap)

- informatie met dia’s over de Braziliaanse uitstappen

- middagmalen in ‘Il Patio‘ buiten (frietjes met sla en biefstukje)

- rummicub in de ‘Card Room’

- zonnen aan ‘La Piscine’

- verpozen in onze kajuit

-gala diner in ‘La Caravelle‘ (formal dress)

-Capoëra show in ‘Theatro dell’Opera’

- cocktails in ‘La Cabana’

en naar bed met een voldaan gevoel en een beetje tipsy!