Yeni Zelanda

Buradaki gezgin
    • Gün 26

Matamata

16 Nisan 2018, Yeni Zelanda ⋅ ☀️ 18 °C

Die Busfahrt nach Matamata war nur knapp 1 Std. Und auch hier war der Bus tatsächlich pünktlich! 😏

Angekommen ging ich nur 5 Minuten zum und vermutlich dem einzigen Hostel in ganz Matamata 😅 Nach einer kurzen Recherche stellte ich fest, dass es tatsächlich nur ein 8000 Seelen Ort ist. Der eigentliche Plan für den kommenden Tag war eigentlich, das Besichtigen des Filmset von Der Herr der Ringe und der Hobbit... 🧙🏻‍♂️🧝🏼‍♀️🧝🏻‍♂️💍 🎬

Das wollte Petrus jedoch nicht erfüllen und beschloss scheinbar für den nächsten Tag es fast durchgängig regnen zu lassen! Danke! 💁🏼‍♀️ 🌧⛈🌧
      Um ehrlich zu sein hatte ich mir den Spaß aber auch relativ schnell wieder aus dem
      Kopf geschlagen .. 84 Dollar 💵 für ein Filmset zu zahlen, wo man noch keinen einzelnen Film der Reihe gesehen hat, schien mir unnötig.

Also war dann der Plan B zu einen der Wasserfälle zu fahren. Aber Dank Petrus wurde auch aus diesem Plan nichts 😅

Und was macht man, wenn keiner der Pläne funktioniert? Genau Plan C, das Beste draus machen und sich wenigstens die Hauptstrasse des 8000 Seelenortes „besichtigen“. 😁

Ich musste noch einen guten Ort für mein Springbild finden.. und da war er! Immerhin ein „Welcome to Hobbiton“ Schild 🤷🏼‍♀️

Den Rest des Tages verbrachte ich mit ein paar E-Mails die versendet werden mussten, Netflix und natürlich essen 😏

Nun neigt sich der Tag dem Ende entgegen und ich bereite mich für die Fahrt morgen nach Auckland vor. Um 8.40 Uhr heißt es.. Good Bye Matamata - Auckland I’m Coming! Und ich freue mich schon riesig Patrick ( mit ihm habe ich in Mannheim meine Tanzausbildung gemacht ) wieder zu sehen. 👯‍♀️👯‍♂️

• Gün 101

3 Şubat 2018, Yeni Zelanda ⋅ ☀️ 20 °C

Neuseeland wurde mehr oder weniger international bekannt als Drehort für Herr der Ringe und der Hobbit. Dazu gehört auch das Hobbiton Movieset, welches zuerst zum Dreh von Herr der Ringe aus billigem Material aufgebaut und dann zum Dreh von der Hobbit aus festen Materialien mit Bestand wie Holz erneut aufgebaut wurde.
      Am Set angekommen, wurden uns die Sicherheitshinweise unterrichtet, dass wir die Tour und auch nicht den Weg verlassen durften, da Hobbiton eins der wenigen organischen Filmsets auf der Welt ist, das zum Großteil aus Gras und Blumen besteht. Das erste, was ich auf dem Filmset fotografiert habe, war das Toilettenschild, was bereits mit seiner Schrift seinen Zauber hatte. Unser Guide(der aussah wie Laurens) hat uns zuerst mit ein paar Flachwitzen aufgewärmt, unter anderem: "Why don't you borrow money from a hobbit?" - "Because they are always short" oder "Why don't we see any orcs today?" - "Because they all went to Auckland". Anfangs hat noch die Sonne geschienen, weshalb das Grün sehr intensiv war und man so sich wirklich wie in einen der Filmen gefühlt hat.
      Man erfährt auch kleine Dinge und kleine Details, z.B. dass es 3 Wochen gebraucht hat, 3 "Pflaumenbäume" zu pflanzen (es standen Pflaumenbäume in der Romanvorlage), da Apfelbäumen zu Pflaumenbäumen "umgewandelt" werden mussten, damit sie wenige Sekunden in einer Szene vorkommen. Oder auch, dass der einzige künstliche Baum mit etwa 250000 Blättern ausgestattet wurde. Jedes Hobbithaus hatte sein eigenes Detail oder Funktion, so gab es Hobbithäuser mit Fischen oder eins hatte auch Honighäuser. Zum Schluss gab es noch ein Bier im Green Dragon und die Taverne war bis auf die Größe im Hobbitstil eingerichtet, wodurch das Bier gleich noch viel schmackhafter wurde.
      Insgesamt war Hobbiton auf jeden Fall sehr schön und seinen Besuch wert, es war nur etwas schade, dass man so wenig Zeit hatte, die ganzen Einzel- und Feinheiten anzugucken und wirklich aufnehmen zu können.

• Gün 10

Frodo n Co

9 Şubat 2018, Yeni Zelanda ⋅ 🌧 18 °C

Stayed in a great low cost site tower museum $12 with electric.

Hobbiton was great. Yes very commercial but what a business for the farming family the Alexander's. Unfortunately it poured down, but it didn't spoil the day. The houses are just props really only goin back about metre. Inside scenes were filmed in welly. But it was great recognising areas in the film. Including Sam wise house.

Tour ended in the green dragon where you're given a drink.. We all had the cider which I'm sure tasted better from the hobbit mug.

Actually l lied as the tour ended in the gift shop... This time I bought some things namely my traditional mug tht I purchase on my travels.

Afterwards made a very long hour journey (you would think hire comp would ensure their sat nav are up to date?) towards waitomo for tomorrow cave trip.

• Gün 4

Driving to Matamata

29 Mayıs 2017, Yeni Zelanda ⋅ ☀️ 19 °C

We are leaving Melissa and Luke's today and sightseeing different area's of the North Island.

It is very easy driving around in NZ, the scenery is lovely and some very cool cafe's.

We are now at our next location for a few days, staying at lovely B and B called the Elsewhere.Okumaya devam et

• Gün 130

HOBBITON MOVIE SET - VISITING FRODO

17 Temmuz 2017, Yeni Zelanda ⋅ 🌙 12 °C

Am Sonntag, den 16. Juli, fuhren wir in der Früh zu dem Whakarewarewa Forest bei Rotorua, da es dort viele Spaziergänge durch die hoch aufregenden California Coastal Redwoods gibt 🌳. Von kleinen 30 minütigen bis zu 8 Stunden Wegen durch den Wald, suchten Michelle und ich uns einen aus, der gute 1 1/2 Stunden gehen sollte. Zunächst passierten wir auf unserer Strecke die gigantisch großen Redwood Bäume, die weit ausseinander standen. Danach setzte sich der Wald aus allen verschiedenen Pflanzen und Bäumen zusammen, wie beispielsweise Palmen 🌴.
      Auch wenn wir letztendlich nur eine Stunde zum Ausgangspunkt gebraucht haben, entschieden wir anstatt einen weiteren Track zu wandern, noch einmal zum Lake Rotoruas zu fahren und das gute Wetter ☉ zu genießen 😊. Außerdem wollten wir für Montag die Hobbiton Movie Sets aus "Herr der Ringe" buchen und suchten daher den Shop auf, welchen wir am Tag zuvor schon gesehen hatten, der damit warb 🤗.

Bevor wir also in Matamata, beziehungsweise in der Nähe davon einen Übernachtungsort aufgesucht haben, haben wir beide unsere Karre ein bisschen aufgehübscht, damit Michelle Bilder für unsere Verkaufsanzeige knipsen konnte 📷🚗. Zwei Interessenten haben wir sogar schon an der Angel 😆. Mal sehen, was daraus wird... 🤔😏😊.

💎Besuch bei Frodo Beutlin💎

Am Montag, den 17. Juli, ging es dann los. Mit der Rechnung im Gepäck, fuhren Michelle und ich noch nicht mal 10 Minuten zu dem Hobbion Movie Set. Dort holten wir zunächst bei der Information die zwei Eintrittskarten und mussten anschließend nur noch wenige Minuten auf den Bus warten, der uns zu den Hobbiton Drehorten fahren würde.
      Das dorfartige "Hobbiton", wo die Hobbitse leben, ist einfach mal genauso wie im Film. Der See, die Brücke, die kleinen versteckten Häuschen in den mit grasbedeckten Hügeln, wo oben rauchende Schornsteine rausragen. Einfach nur wow 😍😲!
      Unser Guide, eine Mittzwanzigerin namens Alex, bescherrte uns während der Führung durch Hobbiton mit Wissen über die Entstehung des Filmsets sowie anderen Funfacts und gab uns die Gelegentheit, wenn auch nicht sehr lange, diverse Fotos zu machen 😄.
      Am Ende der circa ein-stündigen Tour bekamen wir sogar in dem berühmten Herr der Ringe Pub "Green Dragon" ein Gratisgetränk. Michelle, unser Driver, wählte die non-alcoholic Variante, nämlich Ginger-Bier, und für mich gab es einen Apple-Cider, denn schon, wie Alex sagte: "Irgendwo ist es immer 17 Uhr auf der Welt" 😂🖒.

Nach dem Besuch bei Frodo sind wir schließlich zur Stadt Matamata gefahren. Von da aus ging es aber direkt nach einer Viertelstunde weiter nach Hamilton, da es in Matamata abgesehen von einem Hobbiton Sign nicht viel "zu bestaunen" gibt (wenn das Schild sogar dazu zählt).
      In Hamilton, welche Stadt vergleichsweise zu den anderen Städten Neuseelands mit seinen Hochhäusern zu den größeren gehört, verbrachten wir höchstens noch 2 Stunden und liefen ein bisschen durch die Innenstadt und durch die Shopping-Passagen 😆 bis wir uns zu einem kostenlosen Übernachtungsplatz auf machten.

Dummerweise haben wir erst vor Ort kapiert, dass man da nur von Freitags bis Sonntags über Nacht stehen darf, weshalb wir uns doch lieber für 10 Dollar die Nacht auf einem Campingplatz gestellt haben. In den letzten 2 Wochen im Auto müssen wir nämlich echt keine 200 Dollar Strafe mehr riskieren 🤔.

Cheers Jana 🎉

• Gün 4

Matamata, The Shire

16 Şubat 2017, Yeni Zelanda ⋅ 🌧 19 °C

Goed geslapen maar dikwijls wakker geweest, net zoals Yani voorspelde om half vijf klaar wakker, wegens de omschakeling van tijdzone. Maar voor mij is dit een normale nacht.
      Ik stond wel een uur te vroeg aan het restaurant voor het ontbijt!
      Eerst nog vertellen dat ik in een studio lig, met koelkast en microwave, ook een kingsize bed.
      Omdat we gisteren nogal wat tijd verloren hadden met die bagagecontrole bezichtigen we eerst nog Auckland en rijden daarna via Matamata naar Roturua.
      Vandaag is regen voorspeld en ik hoop dat hij deze nacht gevallen is want het is behoorlijk nat buiten. Volgens Yani kan het weer van de ene op de andere moment omslagen naar zonnig weer en is het nooit koud. Het is 22°.
      Goede morgen is: kiora, dat is zowel een begroeting als een algemeen stopwoord.
      We rijden naar Bastion Point, een park met jachthavens, zowel zeiljachten als kleine motorbootjes.
      Hangt ervan af hoeveel je kan of wil betalen bij welke jachtclub je aansluit. Auckland wordt ook the city of sails genoemd. We stappen even uit maar door de regen zie je niet ver.
      Auckland is ook de grootste haven voor goederen en van hieruit bevoorraadt men andere eilanden o.a. Vanuatu.
      Twee uurtjes rijden naar Matamata, Lyn rijdt met ons via de mooie residentiële wijken en zo leren we meer over de huizenbouw.
      Toen de eerste Europese bewoners hier aankwamen was nog 90% van NZ begroeid met bossen. Er is hier ook geen aarde of klei om bakstenen uit te maken dus alle huizen waren van hout en tot op heden is dat nog meestal zo. Voor de overheidsgebouwen werden bakstenen geïmporteerd uit Engeland of Australië. Heden ten dage wordt het skelet van een gebouw altijd uit hout gemaakt en bekleed met houten latten, stenen of snelbouw. Uit ervaring weet men dat deze bouwwijze het best bestand is tegen aardbevingen. De wanden vallen dan naar buiten en het skelet blijft meestal intact.
      Ook zijn de bewoners heel gevarieerd, de grootse Polynesiëse bevolkingsgroep (buiten Polynesië) woont hier. In Nieuw Zeeland waren de bewoners Maori en die werden door Europeanen als wilden beschouwd en bevochten. In 1845 ontstond de eerste echte oorlog tussen de Maori en de Engelsen daarna kwamen echte wetten en de administratie werd op poten gezet. Ook de Maori kregen dezelfde rechten en plichten als de blanken. In 1870 begon de echte immigratie, de mensen die wilden immigreren mochten geen strafblad hebben en moesten geld hebben om selfsupporting te zijn.
      In Australië daarentegen zijn de immigranten gedeporteerden met een strafblad want dat was een strafkolonie van Groot Brittannië.
      We rijden door landbouwgebied en weiden met melkvee, hier wordt veel zuivel uitgevoerd. In het landschap zijn smalle wegen maar ook aarden wegen die door de koeien op eigen gelegenheid gebruikt worden om naar de melkmachine of naar de stallen te gaan. Wel een raar zicht zo honderd of meer koeien die achter elkaar wandelen. Het lijkt wel een trein in de verte.
      De vruchtbare grond en het milde klimaat is één van de redenen dat dit land zoveel immigranten aantrekt.
      Omdat het weer zo tegenzit en de verplaatsingstijd daardoor langer is, wandelen we niet in het Kaimai-Mamaku Forest Park maar rijden we rechtstreeks het stadje Matamata, waar we een uurtje vrij krijgen om te lunchen. Ik heb geen zin om in een restaurant of coffeeshop tijd te verliezen en ga langs de winkelstraat shoppen! Ik zoek een blouse omdat ik mijn meegebrachte t-shirts niet geschikt vind voor 's avonds en zie dat de prijzen hier behoorlijk hoog zijn, maar ik vind mijn gading in een red cross shop en merk dan dat het tweedehands is! 'T is netjes en goedkoop en helemaal mijn ding dus voor 11 NZ$ ben ik gesteld. Een koffiekoek uit 't handje en een bezoek aan het bezoekerscentrum waar ik enkele souvenirs koop en de tijd zit er weeral op. Dan op weg naar Hobbiton waar een gedeelte van de films ' Lord of the rings' is opgenomen. Veel van de decors maken nu deel uit van het landschap. The Shire was het dorp waar Frodo en de Hobbits woonden.
      Hobbiton was buitengewoon om te bezoeken, meer dan we verwacht hadden na het lezen van de reisgids!
      Het is groot, goed georganiseerd en ondanks de regen de moeite waard!
      Een gids kwam in de bus en we reden door het mooie landschap, spijtig maar ik kon er geen foto van nemen door de regen op de ruiten.
      Maar dan mochten we uit de bus op de scène en we kregen een ongelofelijk enthousiaste uitleg van Belinda, zij legde uit hoe de indruk gegeven wordt van groot naar klein en wat er fake is en wat echt. Er staat o.a. Een namaakboom waaraan 200.000 zijden blaadjes gehecht werden door een dame die daar heel bedreven in werd, en die boom kwam 4 seconden in beeld bij de Hobbit, de laatste film. Ik heb 80 foto's genomen op anderhalf uur!
      Het is een goudmijn voor de Alexander familie, niet alleen omdat de film er opgenomen is maar zeker omdat het nu nog een enorme toevloed van toeristen teweeg brengt!
      Toen Peter Jackson deze omgeving koos voor de film en aan de eigenaar voorstelde om deze site te huren had deze nog nooit van de boeken 'Lord of the Rings' en 'The Hobbits' gehoord, en wou weigeren. Gelukkig had zijn zoon deze wel al gelezen en gaf zijn vader de hint om de aanbieding aan te nemen met grote gevolgen.
      Na deze ervaring verder op weg naar Roturua. Hoe meer we de stad naderen hoe meer rook er uit de grond en tussen de bomen uit komt. Eerst leek het nevel maar het blijkt stoom te zijn en je ruikt het ook. Vanavond is het diner niet inbegrepen en de eetgelegenheden liggen nogal ver van het hotel dus krijgen we de mogelijkheid om inkopen te doen in een supermarkt de 'pak'nsafe'. Ook hier zouden de kamers eigenlijk studio's zijn want het is een motel. Velen gaan erop in en we shoppen ons avondeten bijeen op Amerikaanse wijze: zoeken naar kleine verpakkingen, maar ieder vind zijn gading wel.
      Het blijft onophoudelijk regenen, Lyn is zo goed om ons heel dicht bij onze kamers af te zetten met onze bagage. Tijdens mijn zelf gekookte avondeten van pasta en kip zie ik op TV dat er zware branden zijn in de omgeving van Christchurch, daar zou de regen kunnen helpen want de branden zijn nog niet onder controle en de mensen zijn geëvacueerd en verschillende huizen al afgebrand.
      Ik maak nog een kleine wandeling maar in de regen is het ronduit onaangenaam.

• Gün 271

13 Nisan 2017, Yeni Zelanda ⋅ 🌧 17 °C

In a hole in the ground there lived a Hobbit..... 💕
      That's the first sentence of J.R.R. Tolkien's book and it was also the reason we wanted to come to New Zealand.
      We actually didn't know anything about New Zealand other than that it was the movie set for The Lord of the Rings and The Hobbit movies (which I absolutely adore). 💕
      New Zealand has of course many more great things and places to offer but visiting Hobbiton was definitely our number one priority. 💕
      It was a dream come true when we went on the bus that would take us to Hobbiton. Unfortunately New Zealand experienced its second cyclone (Cyclone Cook) that time which for us meant heavy rainfall but nothing could ruin this magical experience not even a cylone.
      We were actually pretty lucky because all the tours after ours got canceled because of the weather.
      Anyway we started our tour through Hobbiton equipped with massive umbrellas and our cameras ready to take pictures of everything we saw. There are really no words to describe this place. There a 44 hobit holes, as well as the party ground and the Green Dragon. 💕
      I took countless pictures that day and it was truly heavenly. 💕
      We got to be Hobbits for the day and heard many stories about the building of the film set as well as behind the scenes knowledge about the actors and the movies itself.
      It is incredible how many details were considered while building this place from scratch. 💕
      We visited Bilbo's Bagend as well as Sam's home and ended the tour with some Ginger Beer at the Green Dragon.
      I still can't believe that I was really there. I will cherish those memories forever.💕

• Gün 5

Rotorua, Vulkanisch plateau

17 Şubat 2017, Yeni Zelanda ⋅ 🌧 18 °C

Ik viel in slaap voor de TV tot 11.30u! Toen leek het een beetje minder te regenen en besloot ik, klaarwakker, gebruik te maken van de Spa buiten. Het Spa bad staat naast de slaapkamer buiten op een privé koertje. En door de milieu vriendelijke aarde energie wilde ik dat percé eens gebruiken. Een succes, heerlijk water, direct heet en omdat je in het water zit voel de regen nauwelijks, het is 22° buiten dus genieten. Afkoelen gelijk in de sauna en dan lekker rozig naar bed. Heel de nacht heeft het nog geregend, van zeveren tot stortbui!
      Op weg naar de ontbijt is de weg ondergelopen en ga ik door het water dat tot aan mijn enkels komt. Het is een eenvoudig buffetontbijt maar wel met verse spiegeleitjes.
      Eerst rijden we naar de Agrodome waar we een humoristische voorstelling krijgen over en met schapen. Er zijn 17 rassen op deze boerderij en ook nog melkvee. Er wordt ook een schaap geschoren, honden die de schapen drijven en voor de fun een koe gemolken en lammeren melk gegeven. Heel plezant, ik heb alleen onthouden dan de Merino wol de duurste en warmste wol is maar dat wist ik al.
      De show is ontstaan omdat de farmer steeds dezelfde vragen kreeg en daarom is hij door de jaren heen met deze show gestart.
      Ons volgend bezoek is het domein Te Puia, in oorsprong een park van kokende modderpoelen, spuitende geisers, warme bronnen en stromend water. Het is een Maori organisatie waar je enkele typische ontmoetingshuizen of Marai ziet maar die zagen we al in 't museum. Een gebouw met levende kiwi's die zeer bedreigde nachtdieren zijn dus zo donker dat ik ze niet heb gezien.
      Een wandeling langs de modderpoelen en de geisers was spectaculair want men zou denken dat de regen deze natuurverschijnselen zou dempen maar het is het tegenovergestelde, door de vele regen geven de geisers meer uitbarstingen op minder tijd.
      De houtbewerkers van de arts & crafts school zagen we ook bezig maar er zijn blijkbaar niet veel jongeren meer die deze oude manier nog willen leren.
      Om één uur verzamelen we in de bus, min of meer, want men kwam maar rustig binnenwaaien.
      We hebben dan vrije tijd tot 's avonds, op algemene vraag werden we in het stadscentrum afgezet, op mijn vraag specifiek aan de Government Gardens.
      Hier staat een in 1908 gebouwd badhuis dat nu als museum ingericht is, maar door de aardbeving verleden jaar is het te erg beschadigd en dus gesloten. Het gebouw zelf is in tudorstijl en zeer mooi.
      Zelf wandelde ik naar het Rotorua meer en toen kwam de zon er zelfs door! Terug via het pool house waar een cafetaria op de eerste verdieping is ingericht, met live music. Ik nam scones met pepermint tea. Ik voelde mij de koning te rijk.
      De tuin was formeel aangelegd met mooie bloemperken en een rozentuin, de ingang was een houten lattenboog opgesteld ter ere van de princes of Wales in 1909 toen ze het spahotel bezocht. Het warme sulfer water uit de bronnen is zeer helend en goed tegen o.a. reuma.
      Tevoet terug naar het motel in de zon wat behoorlijk broeierig was, het was 4 km.
      Terug in het motel nam ik nog zo'n spa bad als afgelopen nacht en het was weeral tijd om bijeen te komen om naar het Mitai Maori Village te gaan om daar weer een show en een typische maaltijd te gebruiken ditmaal van de Maori's.
      Het was een traditionele ontvangst dus moest één van onze mannelijke medereizigers de chief worden. Gelukkig bood Nick zich echt vrijwillig aan. Nick is de meest teruggetrokken man in onze groep en dat had ik niet van hem verwacht. Buiten kwamen de krijgers aan met hun haka, zo'n raar gezicht trekken en hun tong uitsteken om ons zogezegd angst aan te jagen maar het was eerder lachwekkend.
      Het eten stond sinds 3u te koken op een buitenoven en chief Nick moest hem ritueel openen.
      Dan gingen we naar het traditioneel (replica) dorp waar de echte Maori chief ons opwachtte en waar eerst een aanval tegen ons de 'People of the 5 winds' gebeurde en dan de ontvangst met neuzen tegeneen. Dit was de taak van chief Nick want anders moest hun chief al onze neuzen beroeren en dat zou niet te doen zijn!
      Nog wat traditionele dansen en uitleg onder hun tradities en tatoes en het begon daar te gieten dat hemel en aarde leken te vergaan.
      We haastten ons naar de eettent want in open lucht kon dit niet doorgaan. Het eten was eetbaar zonder het echt lekker te vinden, maar dat is mijn mening.
      Om 9 u vertrokken we nog naar een glimworm tocht maar toen was het hek van de dam want het goot, achteraf gezien hadden we beter erop aangedrongen om naar huis te gaan want de tocht viel letterlijk in het water!
      Je verstond de gids niet, sommigen hebben de glimwormen niet gezien en de wandeling door een soort dierentuin naar een kiwi verblijf was een slag in het water want door de regen bleef het diertje onzichtbaar! En kwam wat morren van en nog een half uur verkleumd in de bus wachten op de tweede groep deed er ook geen goed aan. Eindelijk werden we terug afgezet rond half elf, hopelijk zijn er geen zieken want ik hoorde regelmatig niezen en hoesten!

• Gün 35

16 Kasım 2016, Yeni Zelanda ⋅ ☀️ 17 °C

Die Herr der ringe Stadt hobbiton. Es ist sehr interessant da man vieles über die Dreharbeiten erfährt. Auch ist dieser Ort genau wie in den Filmen. Es ist eine starke Abfertigung zu spüren aber dennoch hat es enormen Spaß gemacht. 😊
      Diese ganzen Häuser in klein und groß. Und von innen sind sie alle garnicht ausgestattet. Nur das Haus von bilbo ist komplett aber dort durfte man leider nicht rein. Um die hobbits so klein wirken zu lassen wurden viele häuser(Fassaden) in Ganz verschiedenen Größen erbaut. 🤔 sehr interessant.
      Hat mir sehr gut gefallen 😍 am Ende ging die Tour noch in ein hobbit lokal the green dragon. Dort hat man ein Getränk ausgegeben bekommen 😉 auch ksnn man dort essen aber man hat nur 20 Minuten Zeit bis der Bus abfährt... Also eher unentspannend 🤔
      Aber zusammenfassend ein toller Besuch.
      💚💚💚

• Gün 6

26 Aralık 2016, Yeni Zelanda ⋅ 🌙 17 °C

Heute waren wir im Auenland ( mit vielen anderen zusammen). Die Landschaft war sehr beeindruckend und die Hobbithöhlen ganz putzig.
      Das Wetter hat auch mitgespielt und erste Sonnenbrandopfer sind zu beklagen.Okumaya devam et

Burayı şu adlarla da biliyor olabilirsiniz:

Matamata, مطماطة, MTA, Матамата

Bize katılın: