Norway
Telemark

Top 10 Travel Destinations Telemark
Show all

Dag 16 ochtendupdate: We kunnen weer!

August 29, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 15 °C

Gisteravond voor dat we naar bed gingen nog even tandenpoetsen en naar het toilet. We hadden de langlaufschoenen nog buiten laten staan want deze zijn nog steeds erg nat. Bij terugkomst ontbreken er ineens twee schoenen. Al snel zien we er één verderop liggen. De ander ligt daar niet bij. Na een poosje zoeken loopt Christel de andere kant op en ziet daar ineens wat liggen. De andere schoen lag zo'n 15m verderop aan de andere kant van de tent. Geen idee wat daar is gebeurd.

Rond 1:00 uur in de nacht wordt Wesley wakker van een bewegende tent. Eerst denkt hij dat het de wind is maar als hij daarna weer hetzelfde hoort realiseert hij zich dat er iets of iemand aan de tent aan het schudden is bij de voorste deur. Christel wordt ook wakker en ziet even later een schaduw dat lijkt op een kat langs de tent lopen. We hebben daarna niks meer gemerkt. Misschien was de kat op zoek naar langlaufschoenen?

De bedoeling was dat Wesley deze ochtend rond 7:30 uur wandelend vertrok naar de autogarage, dat werd uiteindelijk 8:00 uur. Daar aankomend zit de deur op slot. Er hangt een briefje dat men buiten de deur is. Er zit wel iemand in de shop en die doet de deur open. Na het uitleggen van het probleem zegt hij dat ze eigenlijk gesloten zijn, maar loop maar even mee.

Na wat zoeken naar de juiste spullen kon Wesley gebruik maken van de werkplaats en eigenlijk alles wat hij maar nodig had. Een uur na aankomst waren twee wielen weer klaar voor gebruik en kreeg Christel het bericht dat het wel goed ging komen en ze dus vast kon beginnen met de tentspullen op te ruimen. Ondertussen was ze al naar de supermarkt geweest om de voorraad van ontbijt en lunch aan te vullen.

Om 10:45 uur waren alle vier achterwielen weer gereed. Het lager dat vastgelopen was, is helaas wel gesneuveld. Dat betekent dat we nu geen reserve meer hebben maar hopelijk hebben we die ook niet meer nodig.

Dag 16: Vrådal - Fjågesund

August 29, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 18 °C

Nadat Wesley terug was hebben we de Skikes weer in elkaar gezet. Christel had bijna alles al opgeruimd. Even lunchen en rond 13:30 uur vertrokken we vanaf de camping.

We volgden fietsroute 2 in de richting van Lunde. Daarvoor moesten we dalen via haarspeldbochten. Deze afdaling hebben we wandelend gedaan want op Google Maps oogde het behoorlijk steil allemaal. Dat bleek ook wel toen we daar waren dus wandelend naar beneden was de juiste keuze.

Rond 15:00 uur waren we beneden en konden we de Skikes weer onderbinden. Christel stelde voor om de kar te trekken om te kijken hoe dat gaat met haar been. Sinds haar blessure had ze nog geen meters met de kar meer gemaakt. Het leek haar goed af te gaan maar de afdalingen vond ze niet zo prettig. Doordat ze wat kleiner is kan ze maar net bij de remhendel. Dit kan ze niet zo lang volhouden dus na een kilometer of 6 gaf ze de kar weer over.

Als mikpunt voor een slaapplaats hadden we een hutje langs het kanaal, weliswaar betaald maar wel met toilet. Deze zouden we aandoen na ongeveer 19km. Als alternatief was er de mogelijkheid voor een camping, die zat op ongeveer 32km. Een wildkampeerplek langs het water zou ook niet verkeerd zijn dus daar letten we ook op.

De route was wel een mooie route maar opties voor wildkamperen gaf deze eigenlijk niet, zo bleek. Toen we in de buurt kwamen van het hutje langs het kanaal besloten we dat we het wel genoeg vonden voor vandaag. Op de laatste meters naar het hutje verkocht iemand ijs, koffie en frisdrank op basis van zelfbediening. De betaling ging op vertrouwen in een potje. Mooi dat zoiets nog kan. Daar hebben we dus ook maar even gebruik van gemaakt.

Morgen gaan we verder richting Lunde. Dat is nog zo'n 35km maar wel veel omhoog en omlaag. We hoeven geen grote bergen over maar zeker de eerste 25km is niet vlak. Het valt dus nog te bezien hoe ver we komen.

Dag 17: Fjågesund - Lunde

August 30, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 14 °C

Vanochtend waren we rond 10:15 uur weer op pad gegaan voor de tocht richting Lunde. Onze spieren voelden zwaar en vermoeid waardoor we vooraf twijfelden of we het zouden redden om de 35km te halen. Gelukkig doet het in beweging zijn een hoop goed en hadden we al snel het gevoel dat het vast goed moest komen.

Wat volgde was een mooie glooiende route langs het Telemark kanaal. Rond lunchtijd kwamen we langs een prachtige plek en besloten dus om daar de stoeltjes erbij te pakken en tijdens het eten van het uitzicht te genieten.

De laatste 10km naar de camping deed Christel met de kar. Tot zekere ergernis was dit een groot deel onverhard. Niet echt Christel's favoriete ondergrond.

Eenmaal aangekomen bij de camping in Lunde werden we vriendelijk geholpen en kregen we ook wat route advies. De fietsroute die we zouden volgen zou voornamelijk gravel zijn. Wat de tocht richting Skien een stuk zwaarder zal maken. Daarbij gaf ze aan dat de gewone weg nogal druk is met verkeer. Een andere optie zou nog kunnen zijn richting Ulefoss te gaan en daar op de boot naar Skien. Dat klinkt ook nog wel als een leuke optie. We zijn nog in overweging wat te doen.

Dag 18: Lunde - Drangedal

August 31, 2022 in Norway ⋅ 🌙 13 °C

We waren er over uit om de boot te pakken naar Skien. Er op die manier een lekker rustig dagje van te maken. We hadden echter vervolgens ook zien staan dat een fietskar maxinaal 25kg mocht wegen. Wesley hing dus vanochtend aan de telefoon om dit na te vragen, gezien onze kar wel wat meer weegt dan dat. Dat werd wachten, wachten en nog eens wachten. Dit terwijl Christel ondertussen de spullen ging opruimen. Na een half uur gaf Wesley het op, en had ondertussen ook al een andere route bedacht. Nadat alles gereed was om te vertrekken, wilde Wesley toch nog één keer bellen. Dit keer wel gelijk iemand die hem te woord kon staan. Het maximale gewicht klopte, dit omdat men de kar op de boot moet tillen en het ook wat met de gewichtsverdeling op de boot te maken heeft. Helaas viel de bootreis dus af, vooral Christel vond dit jammer. Ze wil nog Noorse wafels eten en die schenen ze op de boot te hebben. Plan B was de tocht voortzetten richting Drangendal i.p.v. Skien, dat betekende wel een tocht van 40km.

Deze 40km lange tocht begon met een flinke klim. Waar we eenmaal boven aan de lunch begonnen. Daarna volgde een afdaling met nog een flinke klim. Toen we dat overleefd hadden, werden we getrakteerd op een mooie glooiende route tot aan Drangendal. Daar hebben we nog weer boodschappwn gedaan en was het nog 5km tot aan de camping.

Het vinden van wildkampeerplekken valt ons helaas wat tegen. Daarvoor zitten we teveel in bewoond gebied denken we. Gelukkig zijn de meeste campings gelegen op een mooie locatie, hoewel de camping van komende nacht wel de minste tot nu toe is. Maar goed, we kunnen overnachten en daar gaat het om. Wat ons op campings opvalt, is dat er om caravans heen vaak hele "hutten" gebouwd worden. Soms zelfs dat de hele caravan staat ingebouwd.

Regentag zum Fahren

September 12, 2022 in Norway ⋅ 🌧 7 °C

Aufgrund der Wettervorhersage stand heute nur der Standort Wechsel an.
      Gute 200km Strecke lagen vor uns.
      Fantastische Landschaften die immer zwischen Moos bewachsen zu Steinig karg wechselten.
      Selbst bei Dauerregen und starkem Wind war die Strecke deshalb schön zu fahren.
      Anderweitig sinnvolle Aktivitäten wären bei dem Wetter sowieso unmöglich.
      Schon zwischen Auto und Raststellen Toilette war zwingend die Regenjacke nötig.

So schlängelten wir durch die Hochebenen und an Seen entlang und waren nach 6h Fahrt an unserem temporären Ziel angekommen - ca. 1km vor dem Gaustatoppen 😁
      Sehen tun wir nix, da wir komplett im Nebel stehen.
      Auch seekrank könnte man hier werden, wird das Fahrzeug bei ca. 45km/h Wind doch ordentlich zum schaukeln gebracht.
      Vor uns stehen schon ein paar Wanderschilder, bei welchen wir hoffen das wir diese morgen auch nutzen können.
      Das Wetter soll sich über Nacht bessern.

Etappe 10

May 19, 2023 in Norway ⋅ ☁️ 15 °C

Heute fahren wir von Nordbygda bis Flesberg. Diese Strecke war mega! Der Nationalstrasse 41 (Telemarksveien) folgen wir...eine abwechsungsreiche und wunderschöne Landschaft ist unser Begleiter...wir kommen vom "wow und sooo schön" gar nicht mehr weg! Das Wetter ist auch heute wieder ☀️und wir geniessen die Fahrt!
      Auf dem Camping "Neset Skydsstasjon" angekommen,schnell die E-Bikes ausgeladen und eine kleine Tour in den mini Ort "Flesberg" unternommen und die Stabkirche von aussen bewundert...hatte auch einen Cache bei drr Kirche. Etwas weiter gegen den Wald haben wir sogar noch einen letzten Schneeresten entdeckt🫢
      Heute werden wir im Campingrestaurant essen gehen...soll feine Pizza geben😂😅

Heenreis naar Seljord

May 19, 2023 in Norway ⋅ ☁️ 13 °C

Jaaa we zijn aan de reis begonnen! Eerst met de auto naar Cuxhaven, samen met Noortje en Alena. Vanuit daar met de boot naar Kristiansand en mijn zelfgemaakte cake opgegeten met de groep. In een hutje geslapen met Kee, Alba en Sasha, lekker spelletjes gespeeld, gegeten en gezellig gekletst. Vanochtend ontbeten en om 10:30 aangekomen en met onze gids naar Seljord gereden in 4 uur met tussenstop. Al enorm mooie plekken gezien van Noorwegen, maar dit is nog maar het begin. Net een intens grote rondleiding gekregen over de campus (echt veel te groot voor 12 mensen) en warm gegeten. En op dit moment al 3 maaltijden op hahahah. Nu net mijn hutje ingericht, namelijk nummer 215! Ik ga nu instructies krijgen over... Ik heb onwijs veel zin in de aankomende dagen!🥰🥰 Tot gauw!Read more

Op kayakexpeditie

May 28, 2023 in Norway ⋅ ☀️ 10 °C

3 dagen geleden begonnen we aan onze eerste expeditie! Het was best koud en het waaide hard, maar we redde het kayakken tot aan het eiland, waar we gingen overnachten. Hier maakten we een kampvuurtje waar de noedels, worstjes, marshmallows en wafels op maakten! Daarna gingen we slapen in de openlucht en die dag erna gingen we weer terug. Ik ben van een rots afgesprongen van 7 meter! Dit was echt heel koud vooral, maar wel echt super vet! Gister gingen we klimmen en de andere deel van de groep ging een hike maken! Vandaag is onze 'rustdag'. Dus nu weer door met mijn zelfstudie!Read more

Hike en op expeditie

June 2, 2023 in Norway ⋅ ☀️ 8 °C

Afgelopen dagen waren prachtig! Drie dagen geleden kregen we een snelcursus kaartlezen. We moesten een grot vinden langs een rivier. Ik ging met Malou, Tess, Alena en Mika op pad. Je zou denken, dan volg je de rivier. Maar al snel was er een klif van 100 meter diep rechts van ons met ergens beneden een rivier. 🏞️ We waren veel te hoog. Maar we kwamen wel op plekken met prachtig uitzicht en Mika en ik hadden zin om te zwemmen. Ijskoud maar wel super gaaf!
      Eergisteren hoorden we dat we op dropping en hike gingen. Ik ging op pad met Mika en Alena. We werden in the middle of nowhere afgezet met drie kaarten geblindoekt. We moesten onze weg vinden naar het kamp. Ook was er een stuk waar geen pad was en we onze eigen pad moesten maken. We kwamen uit op een puntje van een berg met een uitzicht... Niet normaal. Pauze. En weer door. Om 7 uur kwamen we aan. Wonder boven wonder, want die dag daarvoor hadden we dus niet kunnen kaartlezen. En nu hadden we de moeilijke kaart en route voltooid! Lekker buiten gezeten, gegeten, weerwolven gespeeld en een vragenspel. Toen lekker slapen.
      Toen ik wakker werd om 9 uur op donderdag scheen de ☀️. Ik ging zitten en zag het meertje. Sprookjesachtig. Toen gingen we ontbijten, maakten we ons klaar en we liepen we terug naar de campus. 'S avonds kregen we een workshop Geweldige Communicatie. Nu klimmen en een woodcraft festival! 🥰

Grosses Tier und Stockbruch

June 8, 2023 in Norway ⋅ ☀️ 18 °C

Ich habe wieder nicht gut geschlafen. Die Beine glühen in der Nacht und weil ich etwas abfallend liege, rutsche ich ständig von meiner Luftmatratze. Erst am Morgen finde ich nochmal 1-2 Stündchen ruhigeren Schlaf. Als ich wach werde, nehme ich mir vor, mich nicht zu stressen. Selbst ein Ruhetag wäre nach dem gestrigen Tag eine Option. Aber schnell wird mir klar, dass ich nicht noch eine Nacht lang von meiner Matte rutschen möchte. Also mache ich mich fertig und packe zusammen. Als der Rucksack fast fertig gepackt ist, stelle ich fest, dass ich meinen Ehering nicht am Finger habe. Verdammt, der ist noch in der Innentasche vom Zelt. Ich überlege kurz, ob ich ihn einfach darin lasse aber mir wird sofort klar, dass ich alles nochmal auspacken muss. Es ist eben mehr als ein Gegenstand und es fühlt sich falsch an, ihn nicht zu tragen. Außerdem hätte ich Angst, dass er vielleicht doch nicht im Zelt ist und ich ihn hier irgendwo verloren hab. Ich packe alles wieder aus, rolle das Zelt auseinander und finde den Ring schnell. Alles wieder rein in den Rucksack und dann geht es noch schnell zum Bach, die Wasservorräte füllen. Abmarsch 09.38 Uhr.

Weil ich heute herausfinden möchte, wie schnell ich hier eigentlich unterwegs bin, lasse ich die Komootapp tracken. Ich rechne mir selbst aus, welche Geschwindigkeit ich für realistisch halte, dass ich später Erwartung und Realität abgleichen kann. Bei dem ganzen auf und ab und den vielen kleinen Kurven, die alle nicht auf der Karte ersichtlich sind, brauche ich mehr Zeit. Ich glaube, dass die tatsächliche Höhenmeterzahl deutlich über der von Komoot errechneten Zahl liegen dürfte. Ich plane für heute in 5 x 5 km Einheiten. Ich schätze, dass ich rund 90 Minuten je Einheit brauche. Das wären 18 Minuten für einen Kilometer.

Ich fühle mich wieder überraschend fit. Die ersten 5 km laufen sich von allein. Die zweiten sind schon etwas anstrengender. Sobald es halbwegs eben ist, komme ich leicht und zügig voran. Aber wie gestern schon gemerkt, wird jede kleine Steigung direkt zum Kraftakt. Heute nehme ich bei jeder Steigung ganz bewusst das Tempo raus. Langsam aber beharrlich ist hier die Devise. Zuhause bin ich deutlich schneller unterwegs. Entweder mit ganz wenig Gewicht auf dem Rücken oder mit Gleitschirm. Und da schone ich mich nicht. Allerdings ist da die Anstrengung meist auch nach 1,5 Stunden vorbei. Das hier ist eher wie ein Marathon. Wenn ich am Vormittag überpace, holt mich das am Nachmittag wieder ein.

Die dritten 5 km sind schon zäher, allerdings auch mit einigem bergauf und es geht in die Mittagshitze. Es wird zunehmend felsiger und ich erklimme einen dieser wunderschönen Felsrücken, die hier überall herausschauen und an einer gewissen Höhe allgemein das Landschaftsbild prägen. Oben angekommen mache ich eine Pause. Niklas schreibt mir, dass er gerade in Oslo angekommen ist und nachher weiter nach Trømso fliegt. Erst vor zwei Wochen hab ich meine erste Nacht im Zelt bei ihm im Garten verbracht. Niklas ist auch der Grund, dass ich Norwegen lieben lernen durfte. Nach dem Bund/Zivi haben wir uns in sein Auto gesetzt und sind 2003 durch den norwegischen Süden gefahren. Vor 20 Jahren! In den darauf folgenden Jahren haben wir noch zwei solcher Touren gemacht.

Ich liege an den Rucksack gelehnt in der Sonne und nutze den seltenen Handyempfang. Ursprünglich wollte ich das Handy so selten wie möglich nutzen. Aber ich habe schnell gemerkt, dass es hier und da ganz schön ist, etwas Kontakt nach Hause zu haben.

Nach 50 Minuten Pause gehe ich weiter. Ich hab neue Luft. Der felsige Untergrund macht Spaß und es geht nur wenig auf und ab. Bestimmt eine halbe Stunde „fliege“ ich über den Felsrücken. Das ist mein Lieblingsgelände. Man muss schon schauen, wo man hintritt, es ist aber alles fest mit gutem Grip. Nach 3 Kilometern geht es wieder bergab und auch das schnelle und leichte Vorankommen ist vorbei. Als ich um einen Fels herum gehe und mit meinem Stock laut auf den Felsboden aufstoße, erschrickt sich 30m vor mir ein großes Tier und rennt davon. War das ein Elch? Wenn dann eher ein kleiner. Oder doch ein Hirsch? Rentier? Ich bin mit meinem Handy zu langsam und erwische das Tier nur noch in der Ferne. Ich bin unschlüssig, was es ist, bin aber froh, dass es vor mir weg und nicht auf mich zu gerannt ist, was lediglich für eine genaue Bestimmung von Vorteil gewesen wäre.

Hier finde ich auch wieder Trinkwasser. Ab hier zieht es sich wieder und es wird richtig anstrengend. Aber ich gehe diszipliniert weiter und erreiche eine weitere DNT-Hütte. Ich wäre alleine hier und hätte die ganze Hütte für mich. Aber ich möchte mein Kilometerpensum schaffen und außerdem gibt es keinen Anlass für Luxus. Meine Sachen sind trocken und es ist Sommerwetter. Wozu da umgerechnet 27 Euro ausgeben?

Von nun an geht es wieder bergauf und jeder einzelne Kilometer zieht sich. Dafür werde ich oben, hier wieder felsig und leicht oberhalb der Baumgrenze mit einem traumhaften Ausblick belohnt. Wenn ich ausreichend Wasser, also auch meine Lagervorräte voll hätte, würde ich in Erwägung ziehen, hier zu bleiben. Ich hätte es tun sollen!!

Ich folge dem Weg der scheinbar durch ein kleines Schneefeld führt. Ich betrete das Schneefeld, dass vielleicht 40 cm dick ist und breche nach 2 Metern, in etwa auf der Hälfte, ein. Das war sogar absehbar, weil ein kleiner Rinnsal unter dem Schnee hindurch ging und ich war eigentlich drauf gefasst, hier einzubrechen. Dennoch passiert das ganze etwas heftiger als gedacht und ich falle leicht nach vorn. Ich fange mich aber an und denke, alles ist ok. Leider aber hatte sich mein Trekkingstock verkanntet und brach in der Mitte. So eine Scheisse!! Ich sehe den Bruch und nehme es irgendwie hin. Ändern kann ich daran nichts mehr. Es ist eh die wichtigste Regel hier draußen: Es ist wie es ist. Ich verlasse das Schneefeld und finde den Anschlusspfad nicht. Komoot sagt, dass ich ein paar Meter vom Pfad abgekommen bin und ich gehe 10m hoch und finde den Weg schnell. Hier sehe ich, dass mein Weg gar nicht durch das Schneefeld ging, sondern sauber dran vorbei. Doppelt ärgerlich. Aber: Es ist wie es ist.

Dennoch muss ich hier schnell eine Lösung finden. Mit dem schweren Gepäck sind die Trekkingstöcke wichtiger Bestandteil für mein Vorankommen. Insbesondere dann, wenn das Gelände mal schwieriger wird. Und am wichtigsten sind sie für meine Knie. In den letzten Tagen habe ich sehr genau gemerkt, welche Bewegungen die gut mitmachen und welche nicht. Bei bergauf und ab brauche ich die Stöcke allein, um meine Knie zu entlasten. Der nächste Ort ist 77 km entfernt. Der nächste Sportladen 175 km. Hier muss ich mir morgen Gedanken machen, wie ich das löse.

Es geht weiter Richtung Tal und es wird zunehmend sumpfiger. Den nächsten kleinen Bach nutze ich, um meine Lagervorräte zu füllen. Ich bin wieder richtig erschöpft und will die nächste Gelegenheit zum Zelt aufbauen nutzen. Aber es wird nur sumpfiger und sumpfiger. Es ist eine reine Schlammschlacht und immer wieder versucht der Sumpf mich festzuhalten, wenn ich zu tief einsinke. Mit nur einem Stock ist das echt ätzend. Der Weg schlängelt sich dahin in einen immer dichter werdenden Wald am Hang entlang. Für ein Zelt keine Chance. Laut Karte soll ich schon bald an irgendwelchen Ruinen vorbei kommen. Ich hoffe, dass, wenn hier mal gebaut wurde, sich auch das Zelten besser anbietet. Nach gefühlter Ewigkeit erreiche ich den Platz. Allerdings sind hier keine Ruinen, sondern 3 gut erhaltene Hütten auf einer schönen Wiese am Hang mit wundervollem Blick auf den See. In einer Ecke liegt frisch gehacktes Holz. Es scheint aber niemand da zu sein. Laut Jedermannsrecht muss man mit seinem Zelt 150m Abstand halten. Weiter unten finde ich eine geeignete Stelle. Allerdings eher 150 Fuß entfernt. Mittlerweile ist es 21 Uhr und ich kann nicht mehr. Hier bleibe ich. Als ich das Zelt aufgebaut habe, friere ich. Dennoch raffe ich mich auf und wasche mich unten im eiskalten See. Verschwitzt in den Schlafsack ist einfach nicht schön. Nach dem Bad im kalten See geht es sofort in den Schlafsack. Es dauert lange, bis mir wieder richtig warm wird. Heute war der erste Tag, an dem ich keinem Menschen begegnet bin.

Ich hätte nie gedacht, dass 25 km am Tag so eine große Aufgabe sind. Ich hoffe, dass sich mein Körper darauf noch einstellt. Zuhause habe ich ähnliche Strecken deutlich schneller absolviert. Aber eben auch mit weniger Gewicht, an maximal 2 Tagen aufeinander und ohne Sumpfschlachten.

Telemark fylke, Telemark