Alperne kalder 2023

September - November 2023
Efter et dejligt forår og sommer i Grønland kalder Alperne igen. Vi skal gense steder vi kender og udforske nye, besøge venner og familie, og lade os føre hen hvor vejret, tilfældigheder og pludselige indskydelser tager os. Read more
  • 1kilometers

Regnvejrsdag, Tallard

September 16, 2023 in France ⋅ ☁️ 20 °C

Solen var stadig delvist fremme da vi vågnede, og der kom også nogle håbefulde vandrere i bil op til vores parkering, og startede ud på vandretur, men 15-20 min. efter de var gået, begyndte regnen at falde tungt, og de kom løbende tilbage til bilen og kørte ned igen! Vi nød morgenkaffen i tørrevejr (inde i Passepartout) og kørte stille og roligt nedad ud på formiddagen, i regnvejr, ned til Tallard hvor Jackys niece Murielle bor. Så det blev til et hyggeligt familiebesøg denne lørdag, hvor det regnede det meste af dagen. Vi gik en lille eftermiddagstur op forbi det gamle slot i Tallard og videre ud af en ryg, og ned og tilbage på en sti langs med små kolonihaver og vinmarker. Og så blev der serveret ratatouille med grøntsager fra deres have (squash, tomater og auberginer), og vi fik lidt vandretips over området fra Sebastian (Murielles kæreste), hvilket betød at vi har besluttet at vente en dags tid med at køre videre, og tager i stedet en vandretur mere her lidt nord for Gap i morgen.Read more

Pic de Gleize. Vandring i Devoluy

September 17, 2023 in France ⋅ ⛅ 23 °C

Vi kørte op i det lille pas; Col de Gleize lidt nord for Gap, hvor der både er fint at holde og overnatte, og samtidig også udgangspunkt for flere vandreture op i de lidt rå bjergtoppe som er så karakteristiske for området Devoluy. Vi havde også hørt, der skulle være muflon her, så det trak jo også. Og så skulle det være nogenlunde tørrevejr i dag, men nok regn igen i morgen, så derfor var det fint, ikke at skulle køre så langt i dag, men udnytte tørrevejret til en vandretur.

Vi gik en rigtig fin rundtur. Først lidt rundt på kanten af en dal, vi havde faktisk regnet med at fortsætte hele vejen rundt forbi den forladte landsby Chaudon, men da vi mødte en sti, der førte op på den højderyg, hvor muflonnerne skulle holde til, valgte vi at søge derop, og dermed også bestige toppene Pic de l’Aiguille og Pic de Gleize. Der var flot udsigt i det lidt disede vejr. Ingen muflon, men masser af køer med klokker, og også en del andre søndagsgæster.

Men nu er her stille på vores holdeplads, en lille regnbyge har frisket luften op, og måske kan vi høre ulvehyl i nat, for det er der også i dette område!

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/pic-de-gle…

Endnu en regnvejrsdag. Haute-Ubaye

September 18, 2023 in France ⋅ ☁️ 13 °C

En fin nat i passet Col de Gleize, men ingen ulve. Vi triller lige så stille tilbage mod Gap og derefter mod den store kunstige sø Lac de Serre-Poncon. Vandstanden i søen er lidt bedre end sidste efterår, hvor vi var forbi, og hvor den var exceptionel lav. Søen blev skabt ved etablering af en dæmning i 1960-61. Inden da var der bare de to floder Durance og Ubaye, der løb sammen, og så et par landsbyer: Savines og Ubaye samt et par mindre samlinger af huse, i alt ca 1500 mennesker. Savines blev rekonstrueret højere oppe (i dag Savines-le-Lac), Ubaye blev opgivet som landsby, men kirkegården dog flyttet! Og så var det ellers et kæmpe område der blev oversvømmet, og søen er i dag Europas tredie største kunstige sø (i areal), og bidrager som vandreservoir til vandkraft, vanding, drikkevand og fritidsaktiviteter for hele Sydøstfrankrig. Vi kører næsten altid forbi den, den ene eller anden vej rundt, når vi er på vej mellem Mercantour - Queyras - Gap-området, og vi har også tit stoppet og taget en svømmetur ved den lille bugt Chanteloupe.

Men i dag kommer der flere regnbyger, og vi kører støt og roligt videre forbi Barcelonette, Jausier og op i Haute-Ubaye området til den lille landsby Saint-Paul-sur-Ubaye, hvor vi ender på en lille kommunal campingplads. I morgen skulle det blive strålende sol, selvom det er lidt svært at tro på lige nu, og vi har et par vandreture vi gerne vil på lidt længe oppe i dalen, fra den lille landsby Fouillouse. Det kræver dog også, at vi passerer en gammel bro og en lille snæver tunnel, så det må vi se, hvordan kommer til at gå med Passepartout!

Tete de la Frema 3.151 m.

September 19, 2023 in France ⋅ ☀️ 12 °C

Det blev allerede stjerneklart i løbet af natten, og på et tidspunkt havde vi en brølende kronhjort gående rundt ikke langt fra bilen. Jeg vågnede faktisk ved, at jeg troede det var en ko der blev angrebet af en ulv! For nu har vi sovet blandt køer så mange dage, og det lød lidt klagende! Men snart blev jeg klar over, at det jo er nu, at kronhjortene er i brunst, hvilket de giver udtryk for i tide og utide!

Da det blev lyst begav vi os så op mod Fouillouse. Vi havde jo fundet et billede af et skilt på nettet, der viser vejen lige før broen Pont du Chatelet, og hvor der stod 3 meter i højden og 3 meter i bredden, hvilket er fint til Passepartout. Vi så ikke skiltet på vej op, men kom fint både over bro og gennem tunnel, og også videre helt op til landsbyen Fouillouse. En lille samling af huse og et kapel (kirke). Der er flere små overnatningssteder og et par cafeer, og sikkert en masse besøgende om sommeren. På nuværende tidspunkt var det ikke så galt, selvom vi ikke var de eneste vandrere, og om vinteren bor de bare 6 mennesker fast!

Men det var skønt at komme ud og gå igen! Vi var hurtigt oppe i lærk, fyr og enebær-bæltet, og derefter Marmot-zonen, med massevis af fede murmeldyr, der udnyttede den lune efterårssol - ligesom os! Vi havde udset os en fin rundtur op til søen med de ni farver: Lac des neuf couleurs, og derfra videre op til toppen Tete de la Frema. Omgivet af flotte bjergtoppe her på grænsen til Italien. Udsigt til Mont Viso og Po-sletten, og på vej ned fandt Jacky som sædvanlig (det er altid ham der opdager dem) en bunke afblomstrede Edelweiss.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/tete-de-la…

Vi er blevet heroppe, for hvis været holder i morgen med, vil vi gå en tur mere. Solen er forsvundet bag bjergene i vest, og skyer trænger sig på.

Le Bec Roux 3.013 m.

September 20, 2023 in France ⋅ ☁️ 10 °C

Det danske sprog har ikke så mange nuancer, når det gælder bjergtoppe. Det har vi ligesom ikke haft brug for at udvikle! På fransk har jeg fundet frem til 7 forskellige ord, man sætter foran navnet på en bjergtop, for ligesom at beskrive dens form eller facon, og nogle af dem er måske også egnsbestemt? Der er sikkert også flere endnu, men her skal nævnes:

Pic
    Aiguille
    Cime
    Pointe
    Tete
    Mont
    Puy

I går var det Tete de la Frema, vi var på, i dag havde toppen sit helt eget, og lidt atypiske, navn: Le Bec Roux. Den ligger faktisk nærmere Fouillouse, end den tur vi tog i går, og det passede meget godt med, at det måske skulle blive regnvejr ud på eftermiddagen. Den er ikke nær så besøgt. Der er ikke rigtig sti til toppen, men det er nu meget nemt at gå derop, og så mødte vi chamois! Det bekræfter bare, at det er godt at udvælge sig de ture, der ikke er de mest populære og opreklamerede (som den i går), for i dag var også rigtig flot, og vi havde den helt for os selv og så med dyr! Først så vi en enkelt gemse i det fjerne, senere nogle stykker i en bred slugt, der viste sig at være en hel flok på 12-15 stk, da de begyndte at løbe. De er altid sådan på vagt, når vi ikke er inde i en nationalpark, hvor de er vant til mennesker.

Skråningerne op døbte vi også til Edelweiss-ruten. Der var utrolig mange, i kæmpe klaser og også enkeltstående. De er så smukke, selv nu hvor de er afblomstrede. Vi ser jo ikke så mange andre blomster på denne årstid, men Edelweissen står så tydeligt. Vi fik næsten lidt sol på toppen, men skyerne trak længere ned på vej retur, og de første regndråber faldt da vi kom tilbage i Fouillouse. Så vi pakkede og tog vejen ned gennem tunnel og over bro igen - sådan Passepartout!

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/le-bec-rou…

Saint-Ours. Vandring blandt gamle forter

September 21, 2023 in France ⋅ ☁️ 10 °C

Vi kørte op til den lille landsby Saint-Ours, der ligger bare 5 km i luftlinje syd for Fouillouse, men med en høj bjergkam imellem. Her var husene overraskende velholdte og med et utal af blomster i krukker og kasser. Landsbyhusene i Ubaye er generelt ikke helt så fine som i Savoie, hvor det er flotte stenhuse med skiffertage der dominerer, eller i Queyras, hvor alt på husene er lavet af træ. I Fouillouse og Saint-Paul er husene med slidte murede og pudsede facader og tagene stålplader, ofte ret rustne. Men det har sin egen charme, synes jeg. Nogle gange kan det blive lidt for pyntet og pænt i de populære (mere turistede) landsbyer i Alperne. Ubaye, og i særdeleshed Haut-Ubaye hvor vi er nu, er nok lidt “udkants”-Alperne! Og det gør ikke noget!

I dag vandrede vi en rundtur op til fortet Baraquement de Viraysse, der ligger lige under passet Col de Mallemort. Nogle lidt dystre navne, og det var også gråvejr og skiftende tåge, regn og tørrevejr, men også ret flot, når det ind i mellem klarede lidt op. Og vi så to gemser lige på bagsiden af toppen Tete de Viraysse, og endnu engang en masse murmeldyr, på de ca 20 km og 1000 højdemeter vi gik.

Der ligger en masse gamle forsvarsværker, batterier og bunkers i området her tæt på Italien med et utal af små bjergpas imellem de to lande. Det er en del af den Alpine Maginotlinje, en forsvarslinje mod Italien som franskmændene byggede i 1930erne. Forsvaret holdt egentlig godt nok, da italienerne angreb i 1940, men efter at Frankrig overgav sig, sad tyskerne på forterne, og de ødelagde så de fleste af dem, da de trak sig tilbage i 1944, så de fleste ligger i ruiner, da de ikke er blevet genopbygget siden.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/tete-de-vi…

Vi kom hjem i nogenlunde tørrevejr, fik købt brød i Meyronnes (der har bageren vist kun åbent en dag om ugen på denne her årstid!), og er derfor taget lidt længere op i dalen til landsbyen Larche, hvor vi har holdt før. Om et par dage lover vejrudsigten sol og varme igen, så det glæder vi os til!

Col de Larche. Regn og sol

September 22, 2023 in Italy ⋅ ☀️ 9 °C

Passepartout synes nok vi virker lidt ubeslutsomme, sådan som vi kører frem og tilbage, op og ned, her i Haute-Ubaye. Men det blev ved med at regne her til morgens, faktisk ret meget, så vi endte med at køre ned til Barcelonette, hvor vi kunne købe ordentlig ind, og tanke vand og tømme toilet. Så er vi nemlig klar til flere dage ude i det fri! Og så kørte vi ellers tilbage igen. Til Larche og Col de Larche, som hedder Col de la Madeleine på Italiensk. Og faktiske kørte vi lige over på den italienske side, hvor solen nu skinner og der er læ, og vi holder fint for natten. Og vandreture ligger klar for de næste dage!Read more

Vandretur ved Larche

September 23, 2023 in France ⋅ ☀️ 8 °C

Så fik vi endelig set årets første stenbukke! Først en lille flok på 6 (hunner med unger), der var på vej op ad en skråning, som vi kiggede over på fra Col de Sautron. Da vi så fik kikkerten frem lå hannerne og ventede i solen højere oppe (4-5 stk). Dem havde vi aldrig opdaget uden kikkert, og de var for langt væk til at fotografere, men dejligt at se dem!

Det var faktisk en rigtig flot rundtur vi kom på i dag, selvom solen godt måtte have været lidt mere fremme. Det var ret koldt i morges (3 grader i passet hvor vi overnattede), og tågen blev ved med at ligge både i dalene og omkring toppene. Men fra Col de Sautron gik vi på ryggen, der danner grænse med Italien videre op på Cime de la Coste du Col (2.844 m), på skrå over til toppen Cime de l’Alp (2.700 m), hvorfra der var virkelig flot udsigt ned til Italien (dale, en landsby og flere bjerge). Og så gik vi retur til Larche gennem en bred, grøn dal, hvor fårene har græsset hele sommeren, men nu er kommet ned fra. Sidst på eftermiddagen kom solen endelig rigtig frem, og vi drak eftermiddagskaffe med murmeldyrene!

Og så er vi blevet i Larche, for at gå en tur på den anden side af dalen i morgen.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/cime-de-la…

Endnu en vandretur ved Larche

September 24, 2023 in France ⋅ 🌙 8 °C

Dalen med landsbyen Larche er en lang, smal dal der løber i nordvest-sydøstlig retning. I bunden løber elven l’Ubayette, og dalen ender oppe i passet Col de Larche ved grænsen til Italien. I går gik vi op i bjergene på dens nordlige side, men den sydlige side af dalen har en masse sidedale, der ligger adskilt af nogle stejle bjergrygge. De nederste ca 500 meter er dækket af skov, derefter er det flot åbent terræn, som er rimelig let at vandre i.

Den inderste af dalene hedder Lauzanier, og er både ret flot, men også ret besøgt (vi har også gået der før). Så på en søndag med godt vejr, besluttede vi, at vi ville prøve nogle af de andre sidedale, for at få det lidt for os selv, og måske se nogle dyr! Og det lykkedes! Vi mødte ikke et eneste andet menneske, og stien som vi gik på, for der var en sti, så ikke ud til at blive brugt ret meget. Det var så fint at komme ud af skoven, ud i solen og den fineste uberørte dal. En ræv krydsede foran os, og kiggede forbavset på os, inden den skyndte sig videre! Vi fortsatte op på toppen Tete de Plate Longue (2.790 m). Alle de her sidedale ender med en bjergtop. De fleste kan man komme op på fra denne side, men det går stejlt ned på modsatte side, og det er ikke rigtig muligt at vandre imellem dem. Men udsigten er flot, og det er lige sådan nogle steder stenbukkene plejer at ligge og sole sig. Der var ikke nogen ved vores top, men over ved den næste, så vi med kikkerten en lille unge, ligge sig til rette på en lille afsats, hvor den kunne være i fred!

Bagefter gik vi så ned igennem nabodalen, og endte lige ved vores lille holdeplads ved elven i Larche, hvor vi nu har overnattet nogle gange! Men vi besluttede at køre videre i dag. Passet Col de la Bonette, som vi ellers havde tænkt, vi ville køre igennem, for at komme ned til Saint-Etienne, hvor vi skal møde Karin og Karin om nogle dage, lukkede for et par dage siden, efter al den regn der kom. Der har været lidt stenskred deroppe, det er vistnok ikke så meget, men det er officielt lukket lige nu. Rygterne siger at motorcyklisterne kører igennem, men vi besluttede at tage vejen gennem Italien. Den er ikke så lang. Går gennem passet Col de la Lombarde, som vi har kørt før. Vi kunne ikke helt huske vejen var så smal på den Italienske side, som den er! Så de 10 km opad tog lidt tid, da der også var mange italienske søndagsgæster der skulle ned! Men nu holder vi her. Lige inde i Frankrig ovenfor det lille skisportsted Isola 2000. Med den skønneste panoramaudsigt og i 2.100 meters højde, og venter på en ny dag.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/tete-de-pl…

Mont Malinvern 2.938 m

September 25, 2023 in France ⋅ 🌙 10 °C

Vi havde ikke de store forventninger til dagens tur, da Isola 2000 er et rent skisportsted, og lidt af en spøgelseby resten af året. Den rigtige (gamle) landsby ligger 20 km længere ned og i under 1000 meters højde. Isola 2000 ligger i 2000 meters højde - heraf navnet! Men vi havde fundet en lille rundtur deroppe fra, som gik op til nogle søer og et pas ind til Italien, væk fra alle skiliftene og pisterne, og tænkte det ville være en fin lille tur.

Det var en RIGTIG fin lille tur! Endnu en dag med sol og en knaldblå himmel. Lidt kold vind oppe i passet fra Italiens siden, men der var også en sti videre op mod en top, så den fulgte vi. Efter et lille stykke måtte vandrestavene spændes fast på rygsækken, for at vi kunne tage hænderne til hjælp! Men sådan nogle toppe har vi heller ikke haft nogle af endnu i år (som kræver lidt småklatring), så det var sjovt. Og op kom vi, til det traditionelle kors, der vist er på alle italienske toppe, og til en flot udsigt. Mont Viso lå tydelig som en ensom majestæt, men vi kunne stadig også se gletscherne ved Bare des Ecrins, og Mont Blanc langt ude i horisonten!

Og på vej ned, fik vi så årets første nære møde med en lille stenbukkefamilie. To hunner og en unge gik lige så stille nedad på stien foran os. De var slet ikke bange og havde ikke spor travlt, så vi var bare 8-10 meter fra dem, inden vi fik kantet os rundt om dem, og lod dem være alene tilbage i solen, mens vi fortsatte ned. Det er ofte sådan på ture, hvor man ikke forventer så meget, så bliver man overrasket!

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/mont-malin…

Vi kørte så til Saint-Etienne-de-Tinee. Det er så hyggeligt at gense et sted, vi kender så godt, og har været mange gange. I morgen aften kommer Karin og Karin! Men inden da, er vi kørt til Saint-Dalmas-le-Selvage, for at gå en tur i et af vores ynglingsområder i morgen.