South America backpacking

• 38.5kkilometers
  • 26.5kkilometers
  • 248sea miles
  • Day 124

El Chaltén

Yesterday in Argentina ⋅ ☁️ 1 °C

Ráno jsme se po třech nádherných dnech rozloučili s městem El Chaltén, předali naše klíče k ubytování a sedli na bus do El Calafate.

Cesta trvala asi 3 hodiny a výhledy byly vskutku dechberoucí. Podél cesty pobíhaly Guanaka (skoro to samé jako lama nebo alpaka) a v pozadí byly vidět hory pod pokrývkou sněhu. Během jízdy postupně ubývalo sněhu, než jsme dorazili do El Calafate, kde je asi 5 stupňů více a není tu žádný sníh.

Došli jsme na hotel a vyrazili hned do města se najíst. To bylo někde kolem třetí a my pak museli zařídit program na nadcházející dny. Obešli jsme několik cestovek, ale úplně spokojení jsme nebyli. Hlavně kvůli cenám. Na zítřek tedy máme výlet na odpoledne a to nám zatím stačí. Dnes si v klidu odpočineme a už zůstaneme doma, kde si pustíme seriály.

• Day 123

Laguna Torre

May 10 in Argentina ⋅ ☀️ 0 °C

Na dnešek hlásili slunce bez mraků a to znamenalo, že můžeme podniknout další denní túru. Jako poslední místo v El Chaltén navštívíme jezero a horu Torre vzdálené asi 10 km.

Po cestě jsme opět zašli k našemu "oblíbenému" pekaři pro jídlo na celý den a vyrazili. Tentokrát si Niki s sebou vzala trekingové hole, které máme k dispozici v ubytování. Mačky jsme nechali být, za ty peníze si radši dáme dobrou večeři. Když jsme zvládli výstup k Laguna de los Tres, dnešek bude pohodička.

Údolím se tu linula mlha a my pomalu stoupali do kopce. Dneska jsme vyráželi o něco později než na první túru. Díky tomu nám na cestu svítilo slunce prakticky hned od začátku. Všude ležela pořádná vrstva sněhu a na nebi nebyl ani mráček.

Hned na prvním kopci na nás čekal překrásný výhled na Fitz Roy spolu s Cerro Torre. Cesta vedla skrz lesy a louky plné malých keřů, skrz které jsme se museli proplétat. Celou dobu jsme přitom měli přímo před sebou ty tři skalnaté drápy Cerro Torre a ledovec pod nimi. Po cestě jsme předběhli asi 3 skupinky a pak už byli sami.

K zamrzlému jezeru jsme dorazili kolem jedné odpoledne. Musíme přiznat, že se nám výhledy během chůze tam líbily víc, než v cíli. Dali jsme si svačinu a pozorovali hory před náma. S námi tam bylo jen dalších asi 10 lidí, takže bylo i relativně ticho a klid.

Po jídle jsme šli zkusit, jestli se dá dojít na vyhlídku na druhé straně jezera. 15 minut jsme šli, než skončila vyšlapaná cesta. Nám se nechtělo brodit sněhem dál, navíc jsme ani nevěděli, kudy přesně cesta vede. Nechali jsme to být a rozhodli se vrátit do El Chalténu.

Tentokrát nám slunce pražilo do zad. My si užívali zimní krajinu a občas prosvítající listí. Co víc mám psát, stačí se podívat na fotky.
    Celkově jsme tady měli počasí jak degustační menu - slunce a pocit podzimu, zataženo a sněhová vánice, a nakonec zasněžená krajina ve slunném dni bez mraků.

Tentokráte jsme to stihli vrátit se ještě za světla. Doma jsme si akorát na chvíli zalezli do postele, udělali si k tomu horkou čokoládu a šli zařídit přejezd zpět do El Calafate na zítra.

• Day 122

Chorillo del Salto

May 9 in Argentina ⋅ 🌫 -1 °C

Na noc na dnešek a celý den hlásili sníh a to se také vyplnilo. Když jsme se ráno podívali oknem ven, čekala tam na nás nová pokrývka sněhu mezi 5-10 cm. My původně měli v plánu tad v El Chaltén jezdit na koni, to ale asi nevyjde. Ne že bychom to nějak milovali, ale prý je to jedno z nejkrásnějších míst, kde si tuhle činnost užít a proč to nezkusit. Jenže jsme nenašli žádnou agenturu, která by to nabízela - zjevně to jde jen v letní sezóně.

Co se dá dělat. Dáme si nějakou krátkou procházku v okolí a aspoň si dneska pořádně odpočineme. Nakoupili jsme snídani u pekaře a po jídle, zabalení do všech vrstev co máme, vyrazili k asi 4 kilometry vzdálenému vodopádu Chorillo del Salto.

Cesta vedla jen po rovince skrz údolí a klikatěla se podél řeky. Procházeli jsme zasněženým lesem, kde občas vykukovaly trsy trávy, a místy protékaly malé potůčky. I dnes jsme šli sami celou cestu a první lidi potkali až těsně před vodopádem jak jdou proti nám.

Když jsme dorazili k vodopádu bylo tam jen dalších asi 6 lidí a jinak nikdo. Hučení vody se odráželo od skal a my si jen užívali pohled na částečně zamrzlý vodopád.

Příliš dlouho jsme se nezdrželi, než jsme se rozhodli vrátit zpět. Během této cesty jsme potkali asi 30 lidí mířících právě k vodopádu. Zjevně máme zase štěstí - a nebo ho jen ve všem hledáme.

Celou cestu bylo zataženo a krásně sněžilo. Do toho nám křupal sníh pod nohama a my si uvědomovali, jaké máme štěstí s tou naší cestou a ročními obdobími. Zažíváme takhle léto, podzim a zimu v jejich nejhezčí části a nezažíváme přechody mezi jednotlivými obdobími.
    Člověk si jich pak váží úplně jinak.

Kousek od El Chalténu jsme se rozhodli vzít zkratku po silnici, kde nás napadlo, že bychom mohli postavit sněhuláka. Díky teplotám okolo nuly na to byly perfektní podmínky a sníh krasně mokrý. Začali jsme tedy válet první dvě koule, než přišel menší problém. Ve dvou nemáme šanci je na sebe postavit. V tu chvíli však kolem nás procházela trojice z Hondurasu, kteří nám s tím ochotně pomohli. Prý to po cestě taky zkoušeli, ale nemají rukavice. Trefa.

Společně jsme dodělali hlavu a ruce, a po cestě do města si trochu pokecali. Zbytek odpoledne a večera jsme strávili plánováním, tříděním fotek a sledováním videí a seriálů.

• Day 121

Piedras Blancas

May 8 in Argentina ⋅ ☁️ 2 °C

2/2

Na rozcestí jsme si ještě vzpomněli na jeden článek, ve kterém zmiňovali možnost jít se podívat na ledovec nedaleko odsud. Pravděpodobně to bude ten stejný, který jsme předtím viděli po cestě a který nás uchvátil svou modrou barvou.

Já našel ještě screenshot kousku článku, ve kterém stojí, že to je jen něco málo přes 2 km daleko. Sice už bylo skoro půl čtvrté, my se ale rozhodli tam jít. Tolik dní tady nemáme abychom šli znovu takovou dálku a teďka to je jen pár minut odsud. A přijít o to nepřipadalo v úvahu.

Cesta byla opět dobře značená a i přes sněžení stále ještě dobře vyšlapaná, vedla ale na kompletně opačnou stranu než El Chaltén, kam se musíme vrátit do ubytování. Po chvíli procházení po loukách jsme se dostali do lesa, kde to opět hrálo všemi barvami.

Za asi 40 minut jsme uviděli nádherné místo na kopci a slezli z cesty, abychom se tam podívali. Byl odsud překrásný výhled na namodralý ledovec přímo před námi, načervenalé údolí v pozadí, kolem nás byl les jak z pohádky a dole pod námi bylo slyšet šumění řeky. Zůstali jsme tady asi 20 minut a shodli se, že to je nejhezčí misto, na jakém jsme kdy byli.

Posilnění müsli tyčinkami a výhledy na okolní přírodu jsme se konečně vydali na doopravdy finální cestu zpět. Teď už fakt nikde nebudeme odbočovat. Bylo půl páté, nám zbývalo asi 10 km zpět do El Chaltén a slunce zapadá v půl sedmé. Když si trochu pospíšíme, nějak to třeba stihneme.

Nasadili jsme tempo a už nestavěli ani na focení! Po cestě jsme si říkali, že po survival campu by byla hračka tady v tom lese přenocovat. Všude se valí suché větve, les je hustý a je tam závětří, a my s sebou měli zapalovač i čelovku. Jednu noc bychom dali v pohodě.

Ve chvíli, kdy se začalo stmívat a my zrovna rozsvěceli čelovku, objevil se za námi turista a my poprvé po asi dvou hodinách potkali dalšího člověka. Jmenoval se Albero a zrovna se vracel do El Chaltén, protože měl v plánu stanovat pod vrcholem hory Fitz Roy, Ale zjistil, že má malou díru ve stanu a jde mu tam vlhkost.

Odsud jsme pokračovali ve třech, což pomohlo hlavně nám. On měl totiž kompletní výbavu a my nic. Měl na sobě pořádné mačky a tak mu poté, co Niki poněkolikáté uklouzla, nevadilo předat jí obě trekingové hole. Navíc vytáhl baterku a tak jsme všichni dobře viděli. Poslední půlhodinu jsme už šli v absolutní tmě a v dálce byla vidět světla města.

V El Chaltén jsme se rozloučili a skočili rychle domů vyměnit boty, než půjdeme do restaurace na večeři. Po výměně peněz máme teď několik balíků a je to poměrně vtipné při placení. U večeře jsem z kapsy vytáhnul svazek 100 bankovek (každá v hodnotě přibližně jednoho dolaru) a napočítal těch asi 35 kousků, které jsem poté předal obsluze. Omluvil jsem se, že jsem to takhle dostal ve směnárně, oni ale odvětili, že to není žádný problém. Vzali peníze a dali je do počítačky peněz. Zjevně tady mají normální restaurace svoje počítačky na peníze.

Celkem jsme dnes ušli 34 kilometrů a trochu jsme to porovnávali s předchozími túrami. Je to obří rozdíl oproti našemu 14 km výšlapu k Laguna 69 v Peru a nebo 30 km po Isla del Sol u jezera Titicaca, kde se ke všemu přidává nadmořská výška. Sice nás trochu bolely nohy, ale byli jsme až překvapivě fit na to, kolik jsme toho ušli.

Zítra si dáme trochu klid a uvidíme, co nám místní počasí dovolí.

• Day 121

Laguna de los Tres

May 8 in Argentina ⋅ ☁️ 1 °C

1/2

Hned první den po příjezdu nám mělo vyjít počasí a my se proto rozhodli vyrazit na nejznámější jednodenní túru v El Chaltén a jeden z nejlepších výletů celé Patagonie.

Slunce tady teď vychází až v 9 ráno, výlet má mít ale minimálně 20 km a my bychom se rádi vrátili za světla. Navíc hlásili sníh od asi třetí odpoledne a my se tu přeci jen nechceme někde ztratit. Ještě včera jsme nakoupili tužkové baterie do čelovky, abychom ráno viděli.

Ve městě jsme si ještě nakoupili maličkosti u pekaře a v 9 už za světla procházeli malou bránou značící začátek treku. Prvních asi 45 minut bylo slunce ještě schované za obzorem, výhledy na údolí pod námi i tak stály za to.

Pak vykoukly první paprsky slunce a ozářily lesy pod námi. Většina stromů ještě měla na sobě zbarvené listí a skoro jak lusknutím prstem jsme se pocitově vrátili ze zimy do podzimu. Celá cesta podél svahu údolí byla nádherná, my se ale museli soustředit na náš hlavní cíl a pokračovat v chůzi, i když jsme měli chuť zastavovat a fotit každých pár minut.

Zanedlouho jsme došli k zamrzlému jezeru, odkud se nám naskytl nádherný pohled na špičky hory Fitz Roy. Jeho špičky byly krásně vidět a jen nejvyšší bod byl zahalen mráčkem. Spousta turistů čeká několik dní v El Chaltén, než přijdou ideální podmínky, aby mohli podniknout tento výlet. A nám to vyšlo hned první den - co víc si přát. Navíc odsud byl vidět ledovec v dálce visící na skalní stěně. Ten byl nádherně zbarven do modra a my si říkali, že bychom ho rádi viděli i z blízka. Ledovec ale navštívíme za pár dní v El Calafate, dnes už toho máme dost v plánu.

Během stoupání postupně ubývalo barev a listí na stromech. Cesta byla dobře značená a vyšlapaná cestička sněhem vedla až na dvě křižovatky jen jedním směrem, takže se nebylo čeho bát.

Během cesty jsme potkali asi jen 5 dalších páru nebo trojic, takže jsme měli šílenou radost, že jsme si mohli cestu vychutnávat o samotě, protože tu bývá přelidněno a prý to až připomíná chůzi v řadě až nahoru.

Poslední etapou naší dnešní plánované výpravy byl výstup k Laguna de los Tres, která leží asi 10 km od El Chaltén a poslední kilometr trvá něco přes hodinu. Vystoupá se tady přes 400 výškových metrů, což teď v zimě může být trochu oříšek. Tuplem když člověk nemá zimní boty. Vyškrábat se nahoru bylo umění, protože místy byla cesta zmrzlá a nám to šíleně klouzalo. My to ale nakonec zvládli a dostali se na vrchol, odkud byl krásný výhled na okolní hory.

Mount Fitz Roy se schovával za mraky a jezero pod ním bylo zamrzlé a zasněžené, i tak to ale byla nádherná podívaná. Chtěli jsme si tady dát naše avokádo a housky k svačině, bohužel to avokádo trochu zmrzlo a navíc nebylo zralé. Suché housky ale chutnaly skvěle, do toho jsme si dali tyčinku a taky to nějak stačilo. Po asi půl hodině pozorování okolí byl čas jít zpět. Mezitím se zatáhlo a začalo sněžit.

Během výstupu a také nahoře v cíli jsme si uvědomili, že jsme jediní, co nemají jak hole, tak ani mačky. Ještě než přišel prudký sráz jsme měli co dělat, abychom se udrželi na nohou a několikrát byli nuceni lézt po čtyřech. V té strmé části jsme to rovnou vzdali. I ostatní turisti měli problémy a to na nohou měli kovové ostny. Sedli jsme si tedy a cestu sjeli po zadku dolů. Bylo jen třeba pořádně brzdit a dávat si pozor na vyčuhující kameny.

Šíleně jsme se přitom nasmáli a už dlouho si takhle neužívali jako malé děti. Předjeli jsme několik dalších lidí, kteří se nějak snažili dostat dolů a ty se jen nevěřícně koukali. Hlavně po naší omluvě, že musíme jet po zadku, protože nemáme absolutně žádné vybavení. Nechápali, jak jsme se dostali nahorů. My taky ne.

Místy to bylo v pohodě a dalo se jít, ale přibližně 80% jsme jeli po zadku a nebyli jsme jediní. I ti s mačkami měli problémy. Padali na zem a ujížděli po cestě dolů. V jednu chvíli vedle nás paní s holemi a mačkami spadla a jela dalších asi 5 metrů po stráni než spadla přes kameny zpět na cestu. Naštěstí se jí nic nestalo, nám ale došlo, jak jsme zase dementní. Risk management v praxi - my jsme věděli, co se může stát a že se máme pořádně připravit, stejně jsme se to ale rozhodli ignorovat.

Zdraví a vysmátí jsme se nějak dostali dolů do míst, odkud jsme už pokračovali pěšky. Bylo poměrně pozdě a tak jsme si museli trochu pospíšit. Během cesty jsme ještě viděli obří ptáky, kteří tam jen tak pobíhali a vůbec se nás nebáli. Prý se jedná o karančo jižní. Ten skoro nelétá a potravu si hledá převážně na zemi. Chvíli jsme se ještě zdrželi a šli dál, než jsme dorazili k rozcestníku 2 km od Laguna de los Tres, odkud jsme právě slezli.

• Day 120

El Calafate & El Chaltén

May 7 in Argentina ⋅ ☁️ 1 °C

I když jsme včera nic nedělali a jen seděli na letišti a nebo v letadle, byli jsme extrémně unavení a vykašlali se na nějaké vstávání kvůli snídani. Stejně má být podle recenzí špatná.

Check-out jsme skoro stihli, když jsme opouštěli pokoj už zvonil telefon, že máme vypadnout. Možná se to z našeho vyprávění nezdá, ale moc se nám tady líbilo a rozhodli jsme se zrušit naše ubytování v El Calafate za pár dní a namísto něj zabookovat pokoj právě tady. Jistota teplé vody ve sprše a fungující topení nás prostě zlákali. Takový luxus nemůžeme očekávat všude a při teplotách kolem 0°C se nám nechce riskovat.

Batohy jsme nechali na hostelu a šli vyměnit peníze. Díky vysoké inflaci tady nedoporučují vybírat peníze ani měnit ve směnárně, ale použít western union a využít takzvaný "blue dollar rate", neboli modrý dolarový kurz. Modrým ho nazývají jen proto, aby tomu nemuseli říkat tak, jak to doopravdy je - výměna na černo.

Nakonec jsme dostali o cca. 10% lepší kurz, než na burze. Kurz se navíc liší podle toho, jaké bankovky chceme měnit. U stovek máme kurz 950 Pesos za dolar, u dvacítek dostaneme pouze 900 Pesos za dolar.

Ve Western Union nám důvod jednoduše vysvětlil. VEINTE, řekl a ukázal prstem na dvacetidolarovku, a CIEN, řekl opět pomalu a ukázal na stovku. Tak ať si políbí prdel. Vyměnili jsme stovky a šli dál. Zkusili jsme ještě v jedné restauraci vyměnit ty dvacky, tam nám ale paní už trochu srozumitelněji vysvětlila, že padesátidolarovky a stovky jdou lépe na odbyt, protože je o ně větší zájem a tak za ně nabízejí lepší kurz. Čím nižší notace, tím blíže se člověk vrací tak nízko, až dosáhne oficiálního kurzu. Zajímavá měnová politika.
    Jen pro zajímavost, inflace za rok 2023 v Argentině činila 211,4%.

Teď už zbývalo jen aktivovat SIM-karty od Claro. O to jsme snažili už ráno, nic však nefungovalo. Navíc k aktivaci potřebujeme WiFi a tu už teď ve městě nemáme. Rozhodli jsme se koupit si nové SIMky, tentokrát od Movistar.

Kvůli aktivaci jsme si sedli do restaurace s WiFi hned vedle sámošky, ve které jsme SIMky koupili. Opět nic nešlo a my nutně potřebovali internet, bez něj se tu neobejdeme. Po jídle jsme šli zpět do krámu a tentokrát nám za 5 dolarů za osobu pomohli aktivovat karty, abychom na ně mohli nahrát peníze. Je třeba zmínit, že obsluha neuměla ani slovo anglicky a vše jsme s nima museli vyřešit ve španělštině (a k tomu hodně gestikulace), na což jsme byli patřičně hrdí.

Tím bylo vše podstatné vyřešeno - peníze a internet. Nejdůležitější věci, které řešíme jako první v každé zemi. A teď můžeme na autobus. Vyzvedli jsme naše batohy na hostelu a vyrazili směrem na autobusový terminál. Tam nás čekalo malé zklamání, protože bylo 14:20 a nám prý zrovna ujel autobus a další jede v 18:00. My jsme totiž tentokrát nerezervovali nic předem, protože jsme nevěděli, jak dlouho bude proces výměny peněz a shánění SIMek trvat.

Abychom čas nějak rozumně využili, dohodli jsme s obsluhou na přepážce, že si u nich necháme naše velké batohy a šli jsme zpět do města navštívit Lagunu Nimez. Ta se nachází na kraji města hned u jezera Argentino. Po 40 minutách jsme dorazili na místo, koupili vstupenky a dostali výklad o všech různých druzích ptactva, které se tu nachází.

Nad mokřady vedla lávka a podél rostla vysoká tráva, ve které se občas ukrývali různí ptáci. Nádherná podzimní atmosféra spolu s horami v pozadí jen umocňovala naše pocity. V El Calafate zrovna končí podzim, my však stihli ještě poslední chvilky té barevné fáze, kde stromy nejsou úplně holé a všude voní listí spadané na zem.

Slunce tu zapadá sice až v 6 večer, poslední dvě až tři hodiny ale svítí pod nízkým úhlem a tak to vypadá jak západ slunce několik hodin v kuse. Část hladiny jezera už byla zamrzlá, na krajích ale ještě plavaly kachny a další ptáci a ve vodě se procházeli plameňáci.

Museli jsme si tu pospíšit, abychom stihli náš autobus. Ve městě jsme ještě po cestě nakoupili trochu jídla na cestu a v 17:45 už jsme seděli nahoře nad řidičem, odkud je nejlepší výhled. Vyrazili jsme přesně a my stihli ještě asi hodinovou podívanou na západ slunce a okolní hory tyčící se nad jezery.

Do El Chaltén jsme přijeli ve 21:00. Všude leželo asi 5-10 cm sněhu a my si uvědomili, že tady už je zima v plném proudu a o barevném podzimu si jen můžeme nechat zdát. Došli jsme do našeho ubytování, které je tentokrát nádherné a skvěle vybavené, skočili do krámu pro jídlo na zítřejší túru a šli spát.

• Day 119

El Calafate

May 6 in Argentina ⋅ ⛅ 0 °C

Náš pobyt v Santiago de Chile utekl jako voda a my pokračujeme dál do Argentiny. Vstávání v 04:30 bylo příjemné jako vždy. Za asi 45 minut jsme měli vše sbaleno a připraveno na odjezd, nechali jsme klíče na stole a šli sehnat odvoz na letiště.

Díky tomu, že máme mezinárodní let, můžeme mít až 23 kg těžká zavazadla. Pro vnitrozemní lety je to jen 15 kg a uvidíme, jak se s tím popereme při letu zpět.

V Santiagu jsme díky různým kontrolám ani moc dlouho nečekali a už jsme odlétali. Celý let jsem prospal až na jeden moment, kdy mě Niki vzbudila právě ve chvíli, kdy jsme přelétali Andy, abych z toho taky něco měl.

5 hodin čekání nakonec nebylo tak dlouhé, protože na letišti měli Wi-Fi a tak jsme se zabavili. Snažili jsme se ještě získat potřebné informace ohledně vybírání peněz, směně na dollar blue rate a SIM kartách. Něco málo jsme zjistili, tak uvidíme, jak vše zařídíme v El Calafate.

Krátce před příletem celé nebe zrudlo a pod námi byly vidět vrcholy And. Většina už leží pod sněhem a my netušíme, jaké počasí na nás čeká. V El Calafate nám znovu zkontrolovali všechny batohy, jestli náhodou nepašujeme jablka nebo jiné ovoce a my mohli dál.

Taxi nás hodilo přímo na hostel, kde jsme jen nechali věci a šli se najíst. El Calafate v noci vypadá jako krásné malé horské městečko, tak uvidíme, jestli to zítra na světle budeme vnímat stejně.

• Day 118

May 5 in Chile ⋅ 🌙 13 °C

Vzbudili jsme se s pořádnou kocovinou a zůstali tak dlouho ležet, jak to jen šlo, než nás přemohl hlad. V ulicích bylo absolutně prázdno a my byli rádi, že nás nikdo v tomhle stavu neuvidí.

Skočili jsme na burger a vrátili se zpět do postele, kde jsme ještě naplánovali pár věcí na příští dny a vyřídili check-in na zítřejší let. Naštěstí nám na seznamu věcí, které tu musíme navštívit, chyběla pouze vyhlídka na Cerro San Cristóbal.

Nahoru vede pozemní lanovka a my dorazili na vrchol akorát na západ slunce. Máme zpoždění 1 den, ale to nevadí. Nebe se barvilo do ruda a ozařovalo Andy v pozadí Santiaga. I díky tomuto výhledu nám Santiago přijde jako jedno z nejhezčích velkoměst, které jsme zatím v Jižní Americe navštívili.

Zpátky doma jsme šli balit věci a vše připravit na ráno, protože vstáváme v půl páté , abychom stihli náš let do Patagonie.

• Day 117

May 4 in Chile ⋅ ☁️ 10 °C

Druhý den v Santiagu jsme hned po ránu šli vyzvednout naše oblečení z prádelny. Ještě to ale neměli hotové a my museli počkat půl hodiny. Tu jsme strávili v malé kavárně o pár ulic dál, kde jsme si dali vynikající koláč a kafe k snídani.

Po vyzvednutí oblečení jsme ještě chvíli procházeli centrem, než jsme se přesunuli do čtvrti Lastarria. Tady jsme ochutnali empañadu a kokosové kuličky v malém krámku, který nám průvodce včera doporučil. Tím jsme prozatím zahnali hlad a šli do parku na kopci Santa Lucia.

Odsud jsme měli poměrně slušný výhled na město, na večer jsme ale měli v plánu jít na protější kopec k soše Krista, odkud mají být nejhezčí výhledy na santiago, takže jsme se tady moc nezdrželi. Oběd jsme si dali v další restauraci, kterou nám včera Leonardo doporučil. Tentokrát byla zaměřena na Sandwiche, které mají být nejlepší ve městě.
    Vypadaly strašně a chutnaly průměrně. Aspoň nebyly drahý.

Kousek odsud se nachází restaurace Chipe Libre, kde je možné ochutnat obří množství různých druhů Pisca. Po jídle jsme ještě měli chuť na drink a tak jsme se tu na chvíli zastavili. Kde jinde lépe porovnat, kdo dělá lepší Pisco - Peru nebo Chile. Objednali jsme tři kousky z každé země a na zapití si dali koktejl z Pisca. Nám chutnalo více to z Peru.

Během cesty na západ slunce jsme si ještě sedli do hospůdky za rohem na jedno pivko a někde po mezi Chipe a barem Liguria se nám to trošku zvrhlo. Západ jsme neviděli, další zastávkou byl karaoke bar a tam moje paměť končí.

To Chilské Pisco nám vůbec nedělá dobře.

• Day 116

May 3 in Chile ⋅ ☁️ 9 °C

Ještě si musíme zvyknout na počasí v Santiagu, protože tu je slušná zima a v noci jsme se pěkně klepali. Na 10:00 jsme měli domluvenou prohlídku města a tak jsme se po ránu chtěli trochu ohřát ve sprše, jenže netekla teplá voda. Jednou to člověk zkousne, snad to ale později bude fungovat.

Sešli jsme se na hlavním náměstí a Leonardo spustil svůj výklad. Zasypal nás informacemi a my po chvíli přestali vnímat, protože toho bylo tolik, že jsme neměli šanci si to zapamatovat. Prošli jsme historické centrum a cestu zakončili v krásné čtvrti, kde jsme dostali tipy na jídlo a co dále navštívit ve městě.

Po této free walking tour jsme šli odevzdat naše oblečení do prádelny, protože už nemáme skoro nic na sebe. Po cestě jsme procházeli parkem kolem řeky a užívali si sluníčka, protože v ulicích mezi domy byla pořádná kosa. Je tady právě konec podzimu, soudě podle listí na stromech, a my máme poprvé pocit, že zažíváme jinou sezónu než léto.

Odpoledne a večer jsme obětovali plánování dalších 14 dnů, které budeme trávit v Patagonii. Letenky, spojení autobusem, ubytování a volba národních parků a výletu nám zabrali spoustu času a my se mezitím akorát navečeřeli. Za rohem je výborná korejská restaurace, takže jsme návštěvou ani neztratili příliš mnoho času.