Backpacken Cambodja Vietnam

February - March 2018
A 23-day adventure by De Oostwaardjes Read more

Reisdag 4

February 25, 2018 in Vietnam ⋅ ☀️ 26 °C

We pakken een taxi op weg naar het treinstation. Het is te warm om de 2 km te lopen met dubbele tassen en boodschappen voor de 14 urige reis van Ho Chi Minh naar Hoi An. We slaan met deze reis veel moois over in het Zuiden, maar we gaan ook veel moois tegemoet in de Central Highlands!

Onderweg zien we Aloe Vera plantages, wat bergen, rijstplantages met rijsthoedjes en een knallende zonsondergang. Ook heb ik kennis gemaakt met Phi, Anjie en Anwat, drie Vietnamezen uit een naastgelegen coupé. Twee broers en hun grootvader. De taalbarriere is lastig te doorbreken maar toch wat woordjes kunnen wisselen. Gelukkig kon ik duidelijk maken dat 'Banh Mi* numbero 1' is, dat vonden ze grappig, en ik de vriendelijkheid van de mensen erg waardeer. De woorden Ja en Nee zijn in het Vietnamees Dom en Sei. Denk ik begrepen te hebben...
    (*Banh Mi schijn je ook prima te kunnen schrijven als Bhan Mi of Ban My.. op de karretjes komen alle varianten wel voor)

Af en toe wordt er zomaar even gestopt maar de rwia verloopt voorspoedig. We doden de tijd met muziek, een potje kaarten (pesten), foto's kijken en eten van het diner dat wordt aangeboden. Rijst met spinazie, vlees en... soep of jus of bouillon of.. ik heb het maar door de rijst gekiepert.
    Halverwege werd de trein voller en hadden we geen eigen coupé'tje meer. Het was ook al na tienen. Simon en Dorine kletsen wat met twee duitse backpackers, ik schrijf wat herinneringen op van de afgelopen dagen.

Het wordt tijd om te slapen. Dat slapen lukt alleen niet echt lekker want de bedden zijn loeihard. Niet geschikt voor zijslapers. Daarbij slingert, deint en schudt de trein ook als in de beste westerns. Naar de wc gaan is een missie op zich. Schoon is het allemaal ook niet. Er is dan wel weer heet water te krijgen. Erg handig gebleken voor koffie, een ontbijtpapje en noedels.

Met enige vertraging komen we de volgende ochtend aan op het station van Da Nang. Hier vandaan pakken we de lokale bus naar Hoi An. Denk niet aan een saai nederlands busritje. De 'bushulpjongen' pakt onze grote tassen aan en gooit ze bij de andere bagage. De chauffeur heeft ondertussen het gaspedaal gevonden en haalt zijn voet er alleen af bij de verschillende haltes. Daartussen rijdt hij flink door. Linkerbaan, gas, inhalen en toeteren. Rechtervoet op het gas, linkerhand op de toeter. Niet erg comfortabel en af en toe even adem inhouden, maar het schiet wel lekker op.

Het slot van deze reisdag is het vinden van een slaapplaats. De eerste twee pogingen mislukken. Mooie complexen, lieve mensen, kamers zat, maar we roken de schimmel als gevolg van vocht. Dat moet je niet hebben. Poging drie was echter succesvol. We zijn weer gestationeerd en klaar voor nieuwe avonturen.

Hoi An 1

February 26, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 25 °C

In Hoi An hebben we de eerste twee dagen voornamelijk de omgeving verkend. Eerst per fiets en de volgende dag per scooter. Het stadje zelf hebben we de tweede avond en laatste dag bezocht.

Hoi An ligt wat landelijker dus fietsen is hier logisch om te doen. Je ziet hier ook meer fietsen en snorfietsen dan in Ho Chi Minh. Buiten het stadje doet het zelfs even denken aan Holland. Er is water, er is groen (de rijstvelden), er zijn verre horizons (het is ook plat), rechte lijnen in het landschap (verkaveling), er is vee (bruine bonkige koeien, zwartgrijze waterbuffels), er rijden mensen op fietsen. Hier en daar herinnert zo'n typisch Vietnamees hoedje (gevlochten kegelhoeden weetjewel) je weer even aan het feit dat je toch echt in Vietnam bent.
    Ook nog even langs het strand gefietst. Niet super bijzonder, best veel rommel, leuke krabbetjes en schelpjes en mysterieuze gaten (krabben of kreeften of pieren?). We waren nog een beetje brak van de nachttrein dus nog even een strandbiertje en strandslaapje gedaan bij een strandtent. Wat een leven.

De volgende dag pakten we de scooter naar My Son. Een eeuwenoud tempelcomplex 70km verderop. Op de vraag: 'Kan je scooter rijden? Wel eens gedaan?' antwoordde ik positief, maar als diehard fietser had ik eigenlijk geen flauw idee hoe het ook alweer ging. Beetje bluf dus. Maar, met een paar tips had ik het snel onder de knie en ondertussen rijd ik heerlijk rond en toeter als de locals.
    My Son was enorm indrukwekkend. De tempels liggen op een schitterende plek in de jungle aan de voet van een berg en een rivier. Echt een mooie plek. Meer nog dan bij Angkor krijg je de serene sfeer mee waarin het geheel is ondergedompeld. Helaas werd die rust vijftig jaar geleden wel ruw verstoord door een Amerikaans bombardement, en liggen de tempels grotendeels in puin. Waarschijnlijk zaten er toen Vietcong soldaten in. Tja.
    Echter, door het gedeeltelijk wat op te ruimen en wat renovaties uit te voeren is, wat er nog wel is, erg goed te bewonderen! Toch mooi om te zien!

Hoi An 2

February 27, 2018 in Vietnam ⋅ ☀️ 28 °C

De oude stad van Hoi An staat erg hoog aangeschreven. Het is een oud havenstadje (toen heette het Hai Pho) aan de monding van een rivier waar Nederlanders nog onderhandeld hebben met Indiërs, Chinezen en Japanners. Dat was in de 16e en 17e eeuw. Later kwamen de Fransen en noemden het, of spraken het uit als, Faifo. De rivier verzandde waardoor de ontwikkeling stopte, niks gebeurde er meer en nu is er nog een mooi oud centrum over in de lijn van Venetië, Florence en Volendam (haha).

Zonder grappen, het is serieus wel mooi en best wel romantisch. Gekleurde lampionnetjes, kleine kleurrijke straatjes, bootjes op het water, drijvende wenslantaarns met kleine lichtjes erin, eettentjes in de oude gebouwtjes langs de boulevard, souvenirs te over in de winkels en een hele hoop toeristen natuurlijk. Het was weer gezellig druk, maar niet vervelend ofzo.

We zijn er zowel savonds als overdags geweest en hebben ons prima vermaakt. De eerste avond met rondlopen en kijken en de tweede dag vanaf een dakterras een beetje kijken, kaarten en drankjes doen. We hadden het weer zwaar.

Het is leuk om te zien hoe verschillende toeristen vakantie vieren. Ik heb begrepen dat het in China normaal is om een groepsreis te boeken als vakantie. Dit verklaart waarom je er zelden eentje tegenkomt, ze zijn altijd met meer. Zo reed er elk half uur een "riksja-treintje' langs ons terras langs het water. Een stuk of vijftien riksja's reden achter elkaar aan. De bestuurders droegen lichtblauwe overhemden en in de zitjes voorop zat dan steeds één Chinese toerist. Met grote camera.

Reisdag 5

March 1, 2018 in Vietnam ⋅ 🌙 22 °C

Vandaag met de scooter van Hoi An naar Hue gereden. Dit staat bekend als één van de mooiere routes in Vietnam en met de scooter ook prima te doen in een dag. De bagage ging per bus achter ons aan richting ons hostel in Hue. De bagage werd vanochtend opgehaald door twee jongens op één scooter. Dat onze drie grote backpacks plus twee kleine tassen heelhuids aangekomen zijn hier, is een klein wonder. Want dat ging dus allemaal op die ene scooter mee..

In totaal legde we vandaag iets van 140km af om in Hue te komen. Met de nodige stops uiteraard
    20km. De eerste stop was bij de Marble mountains. Dit zijn een viertal bergen van marmer die zomaar in het landschap verrijsen. Daarin en -op zijn een verzameling grotten, pagodes, tempels en uitzichtpunten te vinden. We hebben een paar grotten en uitzichten gezien, wel de grootste en hoogste geloof ik. Erg fraai!

34km. Daarna gingen we lunchen in Danang. Een grote plaats. De keuze was gevallen op het Happy Heart Café. Een restaurant waarin dove jongeren in de bediening werken. Lekker pizzaatje op, maar vooral gezellig kennis gemaakt met twee backpack-vrienden van Simon en Dorine. De ene na de andere exotische locatie vloog over tafel, voornamelijk waar ik ook ben geweest nu, leuk om daarover uit te wisselen.

59km. Dan de weg door de Van Hoi Pass. Dit is een kronkelige weg door, en over, de bergen tussen Danang en Hue. Erg mooi om te zien, wel goed opletten natuurlijk met rijden. Koffie en fotostop gedaan op het mooiste punt.

140km. Eindbestemming Hue bereikt. Wel moesten we nog even door een chaos aan verkeer heen. Hue is ook geen kinderachtig plaatsje dus lekker veel verkeer op de weg. Ik denk dat het moeilijk is om voor te stellen hoe men hier linksaf gaat dwars door een rechtdoorgaande stroom verkeer heen. Tja... hoe leg je dat uit?
    Nou.. stel dat op een druk kruispunt in NL het verkeerslicht niet werkt en er is echt veel verkeer. Echt druk gewoon. Als je dan linksaf moet, zou je in Nederland wachten tot er een gaatje is in de stroom, en dan er snel tussendoor. Hier wacht men niet. Men gaat gewoon gelijk en toetert, en wordt vervolgens betoeterd door het andere verkeer. Het is een gekkenhuis. Eigenlijk niet voor te stellen. Ook niet voor te stellen dat het allemaal goed gaat altijd.
    De eerste toast na aankomst was dan ook: We hebben het weer overleefd.

Hue 1

March 2, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 25 °C

In Hue wilden we twee dingen zien: het monumentencomplex in het centrum en een verlaten waterpark net buiten de stad. Dat kon prima in één dag gecombineerd worden en zo konden we wat tijd besparen.

Het monumentencomplex is gebouwd begin 19e eeuw als politieke en spiritueel centrum van het land. Tot 1945 woonde de keizer er met zijn familie in een aantal gebouwen dat de Forbidden Purple City heet. Het hele complex is nogal groot, wij zijn voornamelijk in en rond de Forbidden Purple City geweest. Wat daar dan van over is uiteraard. Het heeft een hoop te verduren gehad (oorlog, typhoon) dus het complex was half ruïne, half gerestaureerd. Wij vonden het wel een leuke mix. En een beetje leren over de gang van zaken van destijds, en een beetje dwalen over het terrein en foto's maken van overgroeide afgebrokkelende muren.

Dat laatste (dwalen, foto's maken) hebben we daarna ook gedaan in een verlaten waterpark. Best wel vet. Het zogeheten urban exploring, oftewel 'urbexen'. We hadden gelezen dat er entreegeld werd gevraagd bij de ingang. Wat grote onzin is, en bekend staat als een scam. Toch ff raar om die man dan daadwerkelijk te negeren en door te lopen. Hij kwam ons niet achterna, reden voor ons om te geloven dat we het dus aan het rechte eind hebben gehad.
    Het park is begin jaren '90 snel na opening failliet gegaan en nagenoeg opeens verlaten. Het terrein en de gebouwen zijn nu overgenomen door de natuur (groeien, welig tieren), de plaatselijke jeugd (rondhangen, graffiti spuiten) en backpackers als wij (rondlopen, foto's maken). Het terrein is een natuurlijk meer met wat attracties en glijbanen er omheen, nou ja, zie de foto's maar. Leuk om rond te kijken en het verval te zien, maar niet zo spannend als urbexen eigenlijk toch een beetje hoort te zijn. Wel weer relaxed dat onze taxi heen uit eigen beweging was teruggekomen voor het ritje terug. Lekker luxe.

De volgende ochtend hadden we nog wat tijd over voor we de avondbus naar Phong Nha zouden nemen. Na wat koffie en yoghurt bij een café wilden we nog ff lunchen. Bij een lekker plekje aan het water bleek, nadat we al besteld hadden, alsnog de keuken dicht. Ok, no problem, dan de naastgelegen drakenboot maar op voor een relaxed tochtje over de rivier. Dit bleek een beetje een 'touristtrap'; een val voor naïeve toeristen. Het tochtje stelde niet heel veel voor namelijk, het varen had eigenlijk weinig om het lijf, het eten was veels te duur (3x meer dan in een restaurant), evenals de vriendelijk doch dringend aangeboden souvenirs. Dat gezegd hebbende, de vrouw had wel mooie bamboe onderzetters te koop. Hmm.. Uiteindelijk toch maar gekocht, ook al weet je dat je zelfs na afdingen nog meer betaald dan ergens anders. En dat ze handgemaakt waren door haar moeder? Ja, daar trapt gekke henkie niet in.

Lunchen ging em dus niet worden op die boot. Na terugkomst aan land zijn we dus maar een restaurantje ingedoken. Dit bleek een klein succesje. Goed eten, normale prijzen, vriendelijke bediening. Gekozen voor de crispy noodles met gewokte groenten. Dikke prima!

Phong Nha 1

March 4, 2018 in Vietnam ⋅ 🌧 18 °C

In Phong Nha-Ke Bang vonden we een mooi plekje net buiten het centrum in een homestay aan de rivier. Een homestay is een hotel bij mensen thuis. Bij aankomst verzorgde de gastvrouw wat simpels te eten voor ons. Iets typisch lokaals namelijk fried rice with egg. Omdat het al donker was toen we aankwamen in het dorp hadden we niet door hoe fantastisch mooi deze plaats eigenlijk is. Het ontbijtje dat ik geserveerd kreeg aan het water (ban mi en banana pancake) was prima, maar verbleekte bij het schitterende decor van bootjes op de rivier tussen jungle en karstgebergte.
    Oh.. kleine waarschuwing. ik ga proberen zoveel mogelijk superlatieven in dit verhaaltje te zetten, want Phong Nha was echt niet te doen zo mooi. Dus.. dan weet je dat alvast. Het was heul heul mooi.

De volgende dag hadden we het plan opgevat om op eigen houtje één van de grotten te bezoeken. Niet aansluiten bij een georganiseerde tour, maar lekker de tijd aan jezelf. Dus wij scooters regelen bij de jongen van de homestay. Bleek één van de remmen het niet te doen, moest er een andere scooter geregeld worden in het dorpje, dat nam allemaal extra tijd in beslag, toen moest er nog ff getankt worden, en ja.. eindelijk konden we dan op weg. Ondertussen was het al bijna middag en scheen het zonnetje al weer ongenadig op mijn (inmiddels iets minder) blanke huidje.

De rit van 26km naar de Paradise Cave was fantastisch. Ik verbrandde levend op die scooter maar zat enorm te genieten van het schitterende landschap. Ik denk dat ik nog nooit in zo'n mooi landschap gereden heb. Bergen en jungle, kronkelende wegen langs rivieren, in modder badende waterbuffels, rijstvelden en dorpjes, mensen werkend op hun akkertjes en in elk dorpje een grote gele kerk. Ik vond het prachtig. En dan zou het hoogtepunt nog komen. De rit er naar toe was al geweldig.

De Paradise cave heeft als bijnaam 'the palace inside the karst'. Dat is niks teveel gezegd. Na het parkeren van de scooters moesten we een stukje jungle door lopen en een eindeloze trap nemen omhoog naar de ingang. Eenmaal boven was het alsof je een enorme kerktoren omhoog geklommen bent. De ingang van de grot is vrij klein, ongeveer zo groot als een kerkdeur. De ingang is het begin van een trap omlaag een enorme diepte in. Dezelfde kerktoren weer omlaag, en verder nog. Beneden aangekomen sta je werkelijk in een kathedraal van een grot. Adembenemend. Ik was enorm onder de indruk van de hoogte en grootte ervan. Al lopende bleken we steeds verder de grot in te kunnen, uiteindelijk wel anderhalve kilometer! En overal druipsteen, stalagtieten en stalagmieten, de een nog vreemder en grilliger van vorm dan de ander, allemaal verschillend. Het leek wel een kunstgalerie van druipsteen. Niet te beschrijven, ook niet goed te fotograferen. Ik was verbluft en werd er eerst heel enthousiast van, en daarna heel stil van. Supermooi.

Toen we waren uitgekeken, en honger hadden gekregen, zijn we de grot uitgegaan. We hadden gehoord van een botanische tuin met waterval en 'blue swimhole'. Dat leek ons wel wat. Een bochtige rit door de jungle later, inclusief een paar steile klimmetjes, bleek dat we daarvoor te laat waren. De zon ging al onder en de tuin ging al dicht. Het maakte ons niks uit. De dag kon al niet meer kapot na zoveel schoonheid te hebben gezien. We hebben de dag afgesloten met een biertje bij zonsondergang, en later zouden er nog wat volgen in een backpackers-hotel in het dorp.

De volgende dag wilden we de nachtbus pakken naar de volgende bestemming. Het was 34 graden en een nogal hete dag. Veels te heet om iets actiefs te doen.
    Ook de jongen van de homestay vond het heet. Die heeft de hele dag liggen slapen. Wij zijn gaan chillen bij een hotel met zwembad. Ligbedje, drankje erbij, niks meer aan doen. Ik ben lekker in de schaduw gebleven.