Loco-Motion

oktober - november 2023
De plannen worden gesmeed! Met de trein naar Malaga.
De Interrail Reis planner App is gedownload, we zijn lid van de Interrail Community, de spoorlijn overzichtskaarten aangeschaft dus we gaan PLANNEN!!
  • 24fotspor
  • 3,3kkilometer
  • 347nautiske mil
  • Pak je backpack

18. oktober 2023, Nederland ⋅ ☁️ 15 °C

We zijn druk met de voorbereidingen van de treinreis terug naar Malaga. Die vallen uiteen in drie dimensies: het feitelijke pakken, de reisplanning en het huis achterlaten. Dat laatste behelst vooral de planten en is wat routinematig. Maar de niet te grote rugzakken voor enkele weken pakken vergt stevige beslissingen. Als we de gemiddelde draagduur van een onderbroek op 1.5 dag stellen scheelt dat de helft. En oudere mensen schatten de hoeveelheid medicatie die ze mee moeten slepen te laag in. Die is volumeus, ook omdat we nog heel wat weken in Andalusië blijven. We hebben een extra kleine rugzak gekocht geschikt voor stadswandelingen en reisbagage. Het past allemaal net.Les mer

• Het Plan

23. oktober 2023, Nederland ⋅ ☁️ 13 °C

Twee voor de prijs van een zo mag je het wel noemen als je met het doorgronden van de reisapps tevens een cursus Engels cadeau krijgt.
    Het gekozen alternatief is Interrail geworden. Hoewel we delen van de route met losse kaartjes zullen doen leek de 5 dagen in een maand global pas het voordeligst. Maar dat zullen we monitoren.
    Pas na aankoop van de pas krijg je duidelijke uitleg in je eigen taal. Je moet voor ogen houden dat je in je railplanner vele Trips (concept rondreizen, data, concrete routes) van te voren kunt plannen. Dus reisideeen, maar ook al gemaakte reizen kun je bewaren.
    Maar met je nieuw gekochte pas ga je slechts een Trip gebruiken om concreet te maken. Die Trip koppel je aan je pas.
    In die Trip sla je alle treinreizen op die je met déze pas denkt te maken. Eigenlijk gewoon een lijstje van data en trajecten die je overweegt. Je kunt blijven aanvullen en wijzigen en zelfs 5 minuten voor je opstapt nog een reis toevoegen. Maar voor dat je opstapt moet je een concrete reis uit je trip koppelen aan je pas. Dat genereert een ticket, om evt de conducteur te laten zien (QR code + personalia).
    BV: ik sta op station Keulen en zie dat over 10 minuten een trein vertrekt naar Berlijn. Die lijkt me wel leuk: ik zoek hem in de planner, voeg hem toe aan mijn Trip en koppel hem daarna aan de pass. Dan stap ik in. Klaar.
    We gaan in de praktijk eens toetsen of dat werkt!

Ons plan is eerst naar Lindern, een 50 jarig huwelijksfeest, dan achtereenvolgens Berlijn, Nürnberg, Baden (CH), Tirano, Milan, Genua, Barcelona, Malaga. Portugal hebben we geschrapt wegens te weinig tijd. We gaan het bijhouden.

• Dag 2–3

Onderweg

27. oktober 2023, Tyskland ⋅ ☁️ 12 °C

In Heerlen stappen we over op een trein van Arriva. Via de NS internationale planner kun je die blijkbaar ook boeken. RE18 en straks 26 zijn de magische sleutels om de reisschemas te kunnen lezen.
    De controle werpt een blik op onze QR code en besluit dat het goed is. 2 passagiers hebben een woordenwisseling omdat de 'kuthond' van de een waagt te blaffen. De Franse taal waarin stations ook worden aangekondigd verhaspelt namen tot een binnensmonds gemompel.
    We wachten op een tochtig klein station op onze laatste aansluiting die maar 1xper uur rijdt. Koffie in een pizzeria pas na 15.00 open.
    Een warme ontvangst door onze Airbnb host na een korte wandeling door hevige regens. Een paar uur later piepte de zon even door de wolken en liepen we naar Brachelen waar we in een typisch Duitse Wirtschaft voor het eerst een menu zagen met "senioren portionen" , kleiner met wat korting! Een klein Duits dorp ziet dus wel de demografische ontwikkelingen!

• Dag 3

Een feestdag met wandeling naar huis

28. oktober 2023, Tyskland ⋅ ☁️ 11 °C

Vanavond in de schemering door de velden terug naar de Airbnb, een beetje dolend want Gmaps werkt voor voetpadders niet zo. En een batterij was leeg na alle fotos en videos van dit heel geslaagd 50jarig huwelijksfeest , vol herinneringen en bijna alle neven en nichten aanwezig. Zeldzaam. Liever elkaar zo weer zien dan op begrafenissen.
    We wilden lopen, want alle eten en drank en zitten prikkelt de kuiten.
    En het was droog. Maar de mensen hier snappen dat niet zo...

• Dag 4

Naar Berlijn

29. oktober 2023, Tyskland ⋅ 🌬 15 °C

Een regionale trein met daarna een aansluiting in Düsseldorf naar Berlijn haalden we ruim op tijd, dank zij de vertrektijd en perron info in de trein.
    De ICE was stampvol, ook in de eerste klas. Je zou voor de zekerheid beter plaatsen kunnen reserveren, anders loop Je een risico van je plek te moeten. Wel prima Wifi. De restauratie was onbereikbaar en toilet evenmin. Gelukkig geen hoge nood.
    En toen kwamen de vertragingen: het spoor, toen de locomotief: de omroepster gaf regelmatig updates met een van excuses doordrenkte stem.
    Toch kwamen we, met een snelheid van 250 redelijk op tijd aan.
    Het Hotel heet Maritim Pro Arte: dat blijkt: heel veel kunst en alle etages anders gedecoreerd. Al zie je daar niks van want met je keycard brengt de lift je automatisch naar je eigen etage, en het trappenhuis is alleen in de lobby te verlaten.
    (We zaten de volgende dag al opgesloten in de speciale lift naar het zwembad 😂)
    De avondwandeling in de regen gaf een bijzonder beeld van oude en nieuwe historische plekken ( Brandenburger Tor, Holocaust monument)

• Dag 5–8

Berlijn 1

30. oktober 2023, Tyskland ⋅ ☁️ 12 °C

De Oost-West verhoudingen hebben een stempel gedrukt op onze jeugd en de Muur was daar bij uitstek het symbool van. Maar het voormalige oost-Berlijn lijkt in vrijwel niets op de stad die we ons herinneren van 40 jaar geleden. De herinnering aan de ellende die de dictatuur teweeg bracht wordt sterk levend gehouden door fotos en verhalen en de fysieke restanten.
    Dat wij niet vergeten wat oorlog en onderdrukking aan leed veroorzaakt bij gewone burgers is vandaag de dag actueler dan ooit.
    En het risico dat de haat van elders geïmporteerd wordt. Van joodse Synagoge tot cafe zijn ze afgezet en bewaakt.

Duistere tijden hadden we ook in de Unsicht-Bar, waar we, bediend door blinden, leerden dat onze smaakpapillen meer oefening behoeven, net zoals ons coördinatie vermogen. Van het eten zelf slechts een zwarte foto.

• Dag 6

Berlijn 2

31. oktober 2023, Nederland ⋅ ☁️ 10 °C

Sinds gisteravond voorzien van een 24-uurs ov-kaart, reisden we eerst naar de tentoonstelling Alltag in der DDR, een indrukwekkend beeld van waar ontaarde idealen toe kunnen leiden. Het wantrouwen, de onvrijheid, de slechte producten, schaarste en slechte organisatie. En soms ook tragikomisch zoals de kampeer Trabant.
    Daarna op 203 mtr hoogte het uitzicht uit de TVtoren (DDR 1965) bewonderd.
    Bezoeken aan plekken die we kenden van vroeger als de Kaiser Wilhelm Gedächtnis kerk, Potsdamer Platz, Checkpoint Charlie vulden de dag.
    Een stad vol van herdenkingsmonumenten aan oorlogen, vervolgingen, terreur aanslagen en moorden. Als je zo ziet wat mensen elkaar aan kunnen doen komt de onconditionele steun aan Israël die je hier en daar ziet wel erg eenzijdig over .
    Op het eind van de middag begon het weer wat te miezeren. Wat gegeten en naar het hotel om ons klaar te maken om morgenvroeg weer op reis te gaan.
    (Rode pijl wijst naar de Friedrich Strasse waar ons hotel ongeveer ligt)

• Dag 8

Naar Nürnberg

2. november 2023, Tyskland ⋅ ☁️ 11 °C

nadat we erg vroeg wakker werden zijn we maar vertrokken. Ontbijtje op het station en na 1 overstap op Südkreuz een heel luxe treinreis in de 1e klas: met koffie service, een paar keer chocolaatjes en 1 controle: alles OK!
    We werden afgehaald op het station door Udo en Moni; een bezoek aan het Kerkhof ; andere familie tegen gekomen en samen Vietnamees gegeten.
    Vanuit ons logeeradres een mooie herfst wandeling rondom de Dechsendorfer Weiher. Al was het voor Ann moeilijk want vanochtend is 'het' in haar knie geschoten en ze heeft veel pijn bij het lopen. En Ad snottert. De drank s avonds heeft geen verbetering gebracht in beide zaken, maar het was wel gezellig.

• Dag 8–15

Een regendag in Dechsendorf.

2. november 2023, Tyskland ⋅ ☁️ 11 °C

We voelden ons allen een beetje brak en Ann's knie is ook niet geweldig.
    Dus maar een beetje lummelen en uitrusten. Und daddeln .... ( hier: een beetje op je smartphone klooien) Want het regent aanhoudend dus buiten is niks te beleven.
    De was doen dus.....Een spelletje , de verbindingen voor morgen bekijken en gewoon gezellig bij de houtkachel.

• Dag 9

Vlotte aansluitingen naar Baden (CH)

3. november 2023, Sveits ⋅ ☁️ 4 °C

Een ontbijt met weisswurst -waar eigenlijk weissbier bij hoorde, maar dat hebben we maar laten zitten- onderweg. Het was bijna, na een busrit en 4 treintrajecten toch nog fout gegaan: we stonden al in de trein naar Basel toen een vriendelijke stem ons mededeelde dat dit ook de volgende stop was. Baden werd door deze intercity niet aangedaan.
    De deuren sloten al toe wij eruit sprongen.
    Een stationsbobo aangeklampt om achter het goede perron te komen maar deze man acteerde zo in slow motion dat het bijna op pestgedrag leek.
    We hebben de laatste trein nipt gehaald en onderweg zagen we heel wat regen vanuit de trein. Daarna was er weer een vrolijk weerzien na 4 jaren.