Avontuur in Australië en NZ

January - October 2023
In januari 2023 begint ons grote avontuur. Geen baan en huis meer voor een tijdje. Onze reis begint in Thailand en Maleisië. Dan hebben we 7 maanden om de natuur en het werkende leven in Australië te ontdekken. Met NZ als waardige afsluiter 🏔️ Read more
  • 5sea miles

Walvissen van dichtbij!

August 3, 2023, Coral Sea ⋅ 🌬 21 °C

Na K'gari zijn we op bezoek gegaan bij Mary Ann, de zus van Hans en Fran, in Coral Cove. Leuk om nog meer familie te leren kennen en ook heel fijn om weer op te kunnen frissen en een wasje te draaien 😊
    De volgende ochtend vertrekken we vroeg naar Hervey Bay. We hebben een tour geboekt bij de Pacific Whale Foundation en gaan met een marine bioloog het water op. We worden flink nat gespetterd de eerste 20 minuten als we met hoge snelheid de baai uitvaren🚤. Al snel spotten we 2 walvissen. De bioloog vertelt ons dat het jong-volwassenen zijn van ongeveer 9 meter. Ze zijn heel nieuwsgierig en komen dicht bij de boot. Super indrukwekkend! 🐋Een keer staan we helaas per ongeluk in de windrichting van hun sproeigat... De bultrug walvissen rusten in Hervey Bay tijdens hun migratie tussen the Great Barrier Reef waar ze jongen krijgen en het zuiden waar ze zich voeden. Hele toffe ervaring! We hebben helaas niet zoveel fotomateriaal, het meeste staat op de camera.

Vervolgens rijden we flink door naar het noorden en slapen we naast een pub in Miriam Vale, een opvallend leuk dorpje met een goede bakker , grote nieuwe speeltuin en schone openbare toiletten.

Bijkomen bij Notch Point 🔋

August 4, 2023 in Australia ⋅ 🌬 21 °C

Na een aantal volgeplande dagen waren we toe aan een pauze en Notch Point bleek daar een mooie plek voor te zijn! We hebben 2 nachten gestaan en lekker uitgeslapen op deze plek die op een website stond aangeduid als een van de mooiste slaapplekken van Australië!

Om er te komen werd al wel geadviseerd om een 4WD te hebben, en dat bleek terecht. We moesten door diepe plassen en kuilen rijden om deze plek te kunnen bereiken. Het ging iemand anders vlak voor ons dan ook niet heel goed af 😅 (zie filmpje). Wij hebben het gelukkig wel heelhuids overleefd, en nadat we even een plekje moesten zoeken weg van de wind, konden we dan eindelijk gaan staan.
    Deze kampeerplek heeft inderdaad echt hele mooie uitzichten op het water 🤩 Er waren ook een heleboel koeien die overal aan het grazen waren, en bij aankomst hebben we eindelijk ook weer eens een echidna gezien 🐄🦔

Overdag hadden we nog wat brandhout en een bijl gekocht om onszelf in de avond lekker warm te houden 🔥 Het hout hakken, wat ik voor het eerst deed, ging op een aantal splinters na gelukkig ook goed 🪓

Platypus 🤩

August 6, 2023 in Australia ⋅ ☀️ 20 °C

We zijn nu bij een minder inspirerend deel van de oostkust en we maken daarom veel kilometers om snel in Cairns te zijn. We wilden een tussenstop maken in Mackay om de Leeuwinnen te supporten in de achtste finales tegen Zuid-Afrika. Onderweg hierheen zagen we een bord met Eungella National Park en een plaatje van een vogelbekdier. We hadden al eerder gelezen dat die hier te spotten zijn, maar aangezien de kans klein is dat je ze daadwerkelijk ziet en omdat dit een aardige omweg was, hadden we aanvankelijk besloten om dit over te slaan.

Maar al snel na het zien van dat bord begon het toch een beetje te kriebelen. Toen Mackay, net als vele Australische steden, ons niet echt aansprak, besloten we toch ons geluk te beproeven in Eungella.
    Onderweg nog wel een tussenstop gemaakt op een plek waar we nog net bereik hadden, zodat we de wedstrijd konden zien en daarna gingen we snel door naar de zogeheten Broken River 🏞️

Hier waren 3 uitkijkspots op de rivier binnen ongeveer 400m 👀 We hadden een uur de tijd om te zoeken vanwege de aanstaande zonsondergang, dus gingen we van spot naar spot en toen we bijna wilden weggaan, zagen we een aantal mensen verderop bij het water staan. Die hadden de herkenbare bubbels en rimpelingen gespot van een vogelbekdier die opzoek is naar eten. Na weer even turen was daar dan het moment: de platypus kwam boven water!! En het was een kleintje 😍 We zijn super blij dat we dit kunnen afvinken van onze Australische bucketlist! ✅

Airlie Beach en Whitsundays van ver weg

August 7, 2023 in Australia ⋅ 🌬 20 °C

Na het zien van het kleine vogelbekdier, die wij Edgar hebben gedoopt, zijn we doorgereden en sliepen se naast de snelweg bij een BP truckstop. Absoluut niet idyllisch maar er waren wel douches! 🚿

De volgende dag rijden we door naar Airlie Beach, we wilden hier eigenlijk een kayaktocht doen naar de Whitsunday eilanden 🛶, maar we zijn gebeld door de organisatie dat de wind te sterk is 🌬️. Helaas geen Whitsundays voor ons! Maar er staat nog zoveel leuks op de planning dat we er niet zo rouwig om zijn. Airlie beach is een hip kustplaatsje waar we even doorheen lopen en we maken een wandeling naar een uitkijkpunt en langs een strand vol aangespoeld koraal 🪸

Babinda Boulders 🪨

August 8, 2023 in Australia ⋅ ☁️ 21 °C

Na Airlie Beach rijden we weer een flink stuk, naar de Babinda Boulders vlak onder Cairns. Het weer wordt steeds tropischer en ook natter. Er is hier een gratis kampeerplek die erg populair is, gelukkig hebben wij nog een plekje gevonden tussen de modderplassen.

De Babinda Boulders zijn grote rotsen in een rivier, de fotos spreken voor zich 😉 We gaan vroeg naar bed want de volgende ochtend hebben we een afspraak bij een garage in Cairns voor een service 🧰👩‍🔧 We hebben namelijk al ruim 10 duizend kilometer gereden sinds de vorige service.

Cairns

August 9, 2023 in Australia ⋅ ⛅ 21 °C

We leveren de auto vroeg in bij de garage en nemen de bus naar het centrum van Cairns waar we eerst even ontbijten in een cafeetje🍳🍴. Ondanks dat het een kustplaats is, kan je hier niet zwemmen in de zee vanwege (onder andere) haaien en krokodillen🐊. Ze hebben hier een groot openbaar zwembad waar je toch een beetje af kunt koelen. Wij hebben onze zwemkleding niet mee dus we wandelen nog even verder. In de loop van de middag halen we de auto op. Alweer een rib uit ons lijf met 2 nieuwe banden en nieuwe remmen, maar we moeten wel goed voorbereid zijn op de Outback straks 🏜️Read more

Daintree Rainforest

August 10, 2023 in Australia ⋅ ☁️ 22 °C

Na een overnachting op een volle gratis rustplek langs de weg, rijden we door de bergen naar de Mossman Gorge. Met de shuttlebus komen we bij een mooi stuk regenwoud waar we een wandeling maken en schuilen voor de regen onder de grote bomen 🌧️.

We rijden door en nemen de ferry om het Daintree gebied te bereiken. In het Daintree Discovery Centre leren we dat dit het oudste tropisch regenwoud is van de wereld en dat ooit heel Australië bestond uit regenwoud. Nog steeds leven er veel bijzondere dieren en planten in het gebied, waar we van alles over horen met de audiotour. 🌴🪺🏵️

We slapen op een camping waar we weer kunnen douchen, ons water bijvullen en waar ze heerlijke steenoven pizzas maken 🍕

De volgende dag doen we nog twee korte boardwalks door mooie natuur, en kijken we natuurlijk het Nederlands elftal! Helaas mocht onze support niet baten🦁 ⚽

We nemen de ferry terug naar de andere kant van de rivier en slapen ook op dezelfde populaire rustplek, er zijn niet zoveel gratis opties in dit gebied. We gaan vroeg slapen want morgen moeten we om 8 uur klaar staan in Port Douglas voor het snorkelen!

Great Barrier Reef 🪸

August 12, 2023 in Australia ⋅ 🌬 24 °C

De wekker gaat vroeg en we pakken de tent meteen in. Als we ontbijten nemen we ook een pilletje tegen zeeziekte, want dat wordt aangeraden door de organisatie van de snorkeltour 🌊. In Port Douglas zoeken we onze boot 'Wavelength 6' en aan boord krijgen we een wetsuit, duikbril en flippers 🤿. We moeten eerst 1.5 uur varen over ruige zee en ondanks de pilletjes sneuvelen veel passagiers aan zeeziekte. Wij gelukkig niet, de ferry naar Kangaroo Island was erger 😅

Onderweg krijgen we nog wat veiligheidsinstructies en uitleg over het gebied, de Great Barrier Reef! We stoppen bij 3 verschillende reefs en zien veel mooie koraal, heel veel vissen en ook een zeeschildpad en Nemo en zijn vader 🐠🐢. Ook duikt een van de instructors een zeekomkommer op die we van dichterbij kunnen bekijken. We leren van alles over coral bleaching en de gezondheid van de Reef. Bij elke stop liggen we wel een uur in het water maar de tijd vliegt voorbij! Onderweg zien we nog een walvis 🐳 en voor we het weten staan we 8 uur later weer aan wal.

We rijden met enige haast door naar Cairns omdat we voor sluitingstijd nog lenzen van Kwint op moeten halen bij de Specsavers. We komen gelukkig op tijd aan en besluiten een kroeg op te zoeken om de kwartfinale van de Matildas te kijken 🇦🇺. Na een super spannende wedstrijd en 20 penalties winnen ze van Frankrijk en de bomvolle kroeg gaat uit zn dak! Super leuk om nog even mee te pakken ⚽

Into the outback 🏜

August 13, 2023 ⋅ 🌙 21 °C

Na de zenuwslopende wedstrijd van de Matildas rijden we naar een slaapplek vlak buiten Cairns. Weer een stampvolle plek langs de weg. De volgende ochtend vertrekken we dan op weg naar het Westen! We rijden zeven uur lang, eerst door de bergen en dan steeds vlakker richting de Outback. We krijgen nu voor het eerst te maken met de zogeheten "road trains", trucks die meer dan 50 meter lang kunnen zijn! Er rijden er een heleboel van op de lange rechte stukken in de outback.
    We stoppen onderweg nog om een wasje te draaien bij een laundromat en wat boodschappen. Gelukkig zijn hier ook overal langs de weg rustplekken om gratis te slapen. Zonder lichtvervuiling levert dat hele mooie plaatjes op!

Slapen in het verlaten Mary Kathleen

August 14, 2023 in Australia ⋅ ☀️ 29 °C

Als we alles weer hebben ingepakt rijden we door op de Flinders Highway richting Richmond, waar we op WikiCamps hebben gezien dat er gratis douches zijn! 🚿Er is ook een mini waterpark waar we eerst even aan het koude water wennen. Alles is hier in de vorm van dinosaurussen omdat er in de regio veel oude fossielen zijn gevonden 🦕

Als we weer schoon en opgefrist zijn rijden we weer een heel stuk door naar Mary Kathleen, een verlaten stad die vroeger aan een uranium mijn grensde en waar het personeel woonde. Van de stad is niks meer over, maar de oude mijn is nog te bezoeken (met een 4WD). Mary Kathleen zelf is nu omgetoverd tot een groot gratis kampeerterrein met meer dan genoeg keuze uit mooie overnachtingsplekjes. 🌳