traveled in 3 countries Read more

Ho Chi Minh City

September 3, 2018 in Vietnam ⋅ 🌧 25 °C

Ho Chi Minh City, eerder bekend als Saigon en daarvoor als Prey Nokor, is met dertien miljoen de grootste stad in Vietnam. Hoe lekker positief ik altijd kan zijn, in heel Vietnam is deze stad veruit de smerigste. Overal waar je kijkt op straat ligt troep, afval of zie je dikke, grote, vieze, ratten lopen. “Pearl of the Far East” wordt deze stad ook wel eens genoemd. Juist.

Een vieze stad moet de pret niet bederven! Samen met vrienden uit de mooiste lichtstad van Nederland, laten we ons rondleiden door de stad en bezoeken we onder andere het War Remnants Museum. W O W! Dit museum is zonder meer een van de meest indrukwekkende en doordringende museum dat ik ooit bezocht heb. De afbeeldingen, de bijbehorende verhalen over de Vietnamoorlog en de rol van de Amerikanen komen kei hard binnen. Ik werd er eventje stil van.

Om onze gedachten weer terug te krijgen naar vakantie-modus, maken we een bezoekje aan de beroemde Ben Thanh Market om ubber cheape souvenirs te bietsen. Daarna genieten we met behulp van een hapje en drankje van een live bandje op de Ben Thanh Street Food Market!

Goodbye my lover

August 31, 2018 in Vietnam ⋅ ☀️ 37 °C

Het is zover, het is tijd om afscheid te nemen van Amerigo, Bonfie, Darco, Silver, Amika, Black Beauty, Brego, Marengo, Red Rum, Totilas, Phar Lap en Bucephalus. Mijn twaalf geliefde paarden hebben deze geweldige trip van 3.666 kilometers door Vietnam zonder enkele vorm van protest mogelijk gemaakt. Met liefde heb ik ze verzorgt en met een traantje neem ik afscheid van ze.

Goodbye my lover, until we meet again my Honda XR 150 with 12 horse powers! 🛵❤️

Đà Nang

August 30, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 35 °C

Hier in Đà Nang is echt helemaal niets te beleven. De stad is over bezaaid met Russen en Chinezen en veel bezienswaardigheden zijn er niet. Daarom blijf ik hier maar één nachtje, om de hoogtepunt van Đà Nang op de foto te zetten, de Dragon Bridge.

Het einde komt alweer langzaam in zicht. De volgende ochtend plak ik alweer het vliegtuig naar mijn eindbestemming, Ho Chi Minh City. Daar heb ik nog een paar dagen om de stad te verkennen en daara is deze waanzinnige China-Vietnam reis tot een einde gekomen! #balen

Hội An

August 28, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 35 °C

De eerste dag in Hội An breng ik gelijk een bezoekje aan My Son, om daar oude ruïnes van een tempelcomplex te bezichtigen. Het bezoekje is zeker de moeite waard, het is een indrukwekkende plek waar de kraters van de bombardementen nog steeds duidelijk zichtbaar zijn. De monumentale plek is namelijk zwaar gebombardeerd door Amerikaanse B52 bommenwerpers tijdens de Vietnam oorlog. De pret is al snel voorbij wanneer de bussen arriveren met honderden Chinezen. Dan weet je dat het tijd is om terug te gaan naar Hội An.

In Hội An kun je echt van alles doen! Het is een gezellig toeristendorpje waar iedereen het zich naar zijn zin kan hebben. Van jong tot oud zie je mensen over de verlichte boulevard lopen en zie je ze genieten met een koffietje of biertje in de hand op het terrasje. Op advies van vele, vele backpackers, heb ik een pak op maat laten maken. Hội An staat bekend om zijn beroemde, goedkope, maar toch kwalitatieve goede kleren makers. Zo gezegd, zo gedaan. En na een professionele en eigenwijze onderhandeling staat deze jonge binnen no-time weer buiten.

De volgende ochtend is het tijd om een bezoekje te bengen aan een of andere leipe brug die door twee gigantische handen wordt gedragen. Heel social media staat er vol mee en dat maakt me toch een beetje nieuwsgierig. De brug is te vinden op een 1.487 meter hoge berg (de Ba Na Hill) waar een pretpark (SunWorld) gebouwd is. SunWorld is een soort pretpark, maar dan toch ook weer net niet helemaal. Er zijn eigenlijk geen attracties zoals een achtbaan of een schommelschip, je kunt er vooral gebouwen, tuinen, gamehallen en oude geïmiteerde Franse straten bezoeken.

Abandoned Waterpark

August 27, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 32 °C

Hét Verlaten Waterpark. In 2004 werden er driemiljoen dollartjes geïnvesteerd in de bouw van een hypermodern waterpark midden in de jungle. Het park is vervolgens enkele jaren operationeel geweest, maar is op de een of andere dag gesloten. Niemand weet precies waarom het park nu uiteindelijk zo verlaten is en wat de toekomst plannen hiervoor zijn.

Ik zag foto's en video's voorbij komen over dit verlaten park, en ik wist gelijk: hierrr moet ik naartoe! Zo gezegd, zo gedaan. Voordat ik het homestay verlaat, geeft de bezorgde eigenaresse het copy van mijn paspoort terug. "Just in case. And be careful!" zegt ze met een angstige stem. Wat een schatje.

Alla, gas op die krukas! En ik ga op eigen houtje richting het park. De routebeschrijving was niet zo moeilijk. 150 meter voor de hoofdingang, het bospad inrijden totdat je niet meer verder kunt met de brommert. Daarna is het tien minuten rechtvooruit door de jungle lopen en dan loop je vanzelf tegen de draak aan. Kan niet missen!

W O W ! T H I S S H I T I S A W E S O M E !!

Als een bad-ass-mofo beklim ik als eerste de draak. Er is namelijk een 'geheim' luikje waarmee je op de kop van de draak kunt klimmen. Het kostte bloed, zweet en tranen, maar de top is bereikt! Vanaf daar kun je het complete park bewonderen en zie je hier en daar wat toeristen uit de bosjes verschijnen. Ik was zeker niet alleen! Hier en daar zaten wat Vietnamese junkies en daarnaast kwam ik grofweg twintig toeristen tegen. Ze waren hier allemaal met maar één doel, het park binnen komen zonder gepakt te worden.

Hué

August 26, 2018 in Vietnam ⋅ 🌧 33 °C

De volgende bestemming is Hué! Hué was van 1802 tot 1945 de keizerlijke hoofdstad van Vietnam en dat kun je terug zien in de stad zelf. Zo is er midden in de stad zelf een mini stad opzicht. De Tu Cam Thanh; oftewel de Verboden stad. Deze kleine 'stad' was vroeger het privé terrein van de keizerlijke familie en was niet toegankelijk voor het 'gewone' volk. Tijden zijn veranderd, want tegenwoordig is het terrein tegen betaling toegankelijk en besluit ik, met een miljoen andere Chinezen, een kijkje te nemen.

Voor de rest is er eigenlijk weinig interessants te beleven in Hué, maar toch besluit ik nog een dagje langer te blijven. Zodat ik met drie toeristen in eigen land een boottochtje door de vissershaven kan maken, en de volgende dag een bezoekje kan maken aan een verlaten waterpark! Voor een avontuurlijke activiteit is deze jonge altijd in. Het park is namelijk verboden terrein en je moet de beveiliging zien te ontwijken. Mocht je gepakt worden, dan is er nog geen man over boord. Met een lieve glimlach en een handdruk met briefgeld erin, maakt je reis hier in Vietnam een stuk toegankelijker. Lang leve de corruptie en omkoperij.

Phong Nha

August 24, 2018 in Vietnam ⋅ ☁️ 24 °C

Wat is er in Phong Nha te doen? Grotten bezoeken. Met een gigantisch oppervlakte van 885 vierkante kilometer, heeft het 400 miljoenjaar oude Phong Nha-Ke Bang National Park meer dan 300 (ontdekte) grotten. Op eigen houtje neem ik een bezoekje aan de Dark Cave, Paradise Cave, Phong Nha Cave en de Botanic Garden.

De Paradise Cave en de Dark Cave attracties steken er met kop en schouders bovenuit. Ik was eigenlijk al een beetje grotten-moe. Wantja, een grot is een grot en iedere keer vind ik het een beetje tegenvallen. Maar dit keer was het anders. In de Dark Cave heb ik modderbalgevechten gehad met Chinezen, Vietnamezen, Amerikanen en Europeanen. Waar erges ter wereld kan ik dat nog meer doen?! Om überhaupt bij de grot te komen, moet je eerst de zipline pakken en daarna naar de grot toe zwemmen. Da's toch vet!

Dan de Paradise Cave. Als je zo’n fancy naam geeft aan een grot, dan moet je wel verdomd zeker zijn van je zaak. Je kunt niet zeggen dat het een paradijsje is en dan vervolgens met één of ander flutgrotje aankomen. Ik kan je persoonlijk vertellen, het is zonder te overdrijven de meest mooiste en indrukwekkenste grot die ik tot nu toe ooit heb bezocht. De gecreëerde vormen die door de miljoenen jaren zijn ontstaan en de onbegrijpelijke grote van de grot, heeft de Paradise Cave naar mijn mening een terechte plek gekregen in de UNESCO werelderfgoedlijst.

Stoppen op je hoogtepunt zeggen ze altijd. Daarom besluit ik om geen andere grotten meer te gaan bezoeken in Vietnam. Dit lijkt me een strak plan, want nu kan ik weer mooi terug naar de koffie en het eten :)

Ninh Binh

August 20, 2018 in Vietnam ⋅ ☁️ 33 °C

De gigantische karstbergen in Tam Coc zijn te vergelijken met die in Ha Long Bay, maar dan op het platteland en naar mijn mening nog mooier. Het is dan weliswaar een kleiner gebied, maar wow, zo skoon.

Zoals veel attracties in Vietnam, is de Hang Múa berg zeer populair onder de toeristen. Al die Chinezen en westerlingen op de foto heb ik natuurlijk geen zin in, dus ik doe eens gek. Ik zet het wekkertje vroeg en vertrek om 03:40 om de grote berg met 486 stenen traptreden te beklimmen. Met het idee, alle toeristen voor zijn en de zonsopgang van Tam Coc eens op de foto te zetten! Het vroegere opstaan loonde, want ik kreeg een early discount, gratis parkeren en de gehele berg voor mij alleen! Op een paar geiten na dan.

De volgende ochtend bezoek ik samen met mijn twee matties, hét andere hoogtepunt van Ninh Binh. Een twee uur durende roei-boottocht over de Ngo Dong rivier. Gelukkig hadden we een sterke Vietnamees als coureur en zoefde we het ene roeibootje na het andere voorbij. Met als gevolg, een compleet toeristenvrij uitzicht over het landschap. Hell yeah!

Hanoi

August 19, 2018 in Vietnam ⋅ 🌧 30 °C

Na de regen komt zonneschijn, dat is mij altijd verteld. Na drie dagen geduldig wachten heeft Bebinca haar ding gedaan en vertrek ik terug naar Hanoi. Daar laat ik de motor checken, drink wat lekkere koffie, namelijk; egg coffee, coconut coffee en yoghurt coffee. Niet omdat het moet, maar omdat het gewoon allemaal maar kan. Daarna breng ik met mijn volle pens een bezoekje aan de Lotte Observation Deck, om daar de skyline van Hanoi te bewonderen.Read more

Mộc Châu

August 15, 2018 in Vietnam ⋅ 🌧 27 °C

Regenseizoen in Vietnam. Ohja, ik was het alweer vergeten. De storm genaamd Bebinca komt wat roet in het eten gooien. In noord Vietnam, Laos, Thailand en Myanmar verwachten ze neerslag van gemiddeld 150-200, tot lokaal 350 millimeter regen. Da's nie niets zullen we maar zeggen.

Voor de veiligheid neem ik een aantal dagen verplicht vrij en doe helemaal niets. Want er is ook gewoon niets te doen. De eerste dag klapte het weer in een keer om en waren er heftige onweersbuien. Uiteraard zat ik lekker droog onder de veranda Netflix te kijken. Totdat de stoom uit viel. Geen stroom. Dat betekent geen Wifi, 4G-netwerk of überhaupt Netflix. Ohja, warm water was er natuurlijk ook niet. Achja, veel eten en een boekje lezen dan maar.