traveled in 10 countries Read more
  • Day 21–22

San José, sidste dag inden hjemturen

February 22 in Denmark ⋅ ☁️ 7 °C

Tog afsted med den offentlige bus fra Puerto Viejo kl 9:00. Fik at vide at vi måtte købe tillægsbilletter da vejene var oversvømmet og der måtte ændres rute.
    Det forventedes også forsinkelse så istedet for de seks timer så ville det tage 7,8,9 timer ifølge manden på billetkontoret🙈
    Nåede lige at tænke at man burde have bestilt en shuttle service, men for sent at græde over spildt mælk😅.
    Vi mødte en par fra Polen som skulle med samme fly som os og fik udvekslet rejse røver historier.
    Men heldet forfølger den.. vi ankom til San José allerede efter fem timer kl 14 og fik straks en taxa til vores hotel som til al held lå fem minutter fra busholdepladsen.
    Atter et fint hotel og siden solen endelig var fremme skulle vi lige have de sidste stråler med inden hjemrejsen☀️
    Magnus fik lov til at vælge hvor vi skulle spise dagens eneste og den sidste måltid på Costa Rica. Valget faldt på en steak house en halv time på gåben og vi havde også brug for at bevæge os og se lidt af byen. Mens det stadig var lyst gik vi igennem byens største grønne område, Parque Metropolitano La Sabana pg fik set solnedgangen på vejen. Restauranten viste sig at være lille men vi fik serveret de lækreste rib eyes med tilbehør. Jeg fik rødvin og Magnus en halv liter cola
    Zero til ca 320,- i alt.
    Så gik turen hjem til hotellet for vi skulle atter tidligt op og afsted til lufthavnen kl 5:30😅🛫🌅

• Day 19–23

Puerto Viejo dag 3

February 20 in Costa Rica ⋅ 🌧 26 °C

Stod tidligt op for at træne, da træneren nævnte at han var der hver dag på trods af at tirsdagen var hans fridag. Men han dukkede ikke op, så måtte træne lidt selv. Var glad for at jeg ikke havde vækket Magnus for det. Var også ret øm fra dagen før så det blev en smule træning og lidt stræk. Gik hjem og vækkede Magnus. Da det regnede kraftigt blev vores guidede morgen tur aflyst og vi tog det roligt og gik over for at nyde den overdådige morgen buffet på restaurant GIGI som hører
    til hotellet.
    Bagefter fik Magnus lov til at slå mave en times tid og så tog vi ind til byen for at shoppe. Det havde klaret lidt op og
    dryppede kun hist og pist.
    Der var mange små hyggelige butikker i PV og vi var næsten inde i dem alle for at undgå regnen. Vi havde længe talt om at Magnus skulle smage hummer på turen og valgte at gøre det til frokost idag.
    Tilberedt med en masse hvidløg og caribisk sauce lidt anderledes end i Europa men så har han smagt en.
    Fandt billetkontoret og fik købt busbilletter tilbage til San José.
    Fejrede det med en iskaffe til Magnus og en affogato til mig og mødte en sød kat og hund🐾❤️
    Bob Marley er godt nok afbildet meget i den her by og lugten langs kysten minder lidt om Nørrebro og Amsterdam🙈😅
    Da regnen tog til igen snuppede vi en tuktuk på vej hjem som vi fik til
    at stoppe på vejen ved Carribeans Cofffe shop så vi kunne købe de sidste ting med hjem. Aftenen afsluttedes på GIGI med sushi til Magnus🍣 og ribeye til mig🥩
    Godnat herfra. Min PT venter forhåbentlig på mig kl 6:30 imorgen😅💪

Puerto Viejo dag 2

February 18 in Costa Rica ⋅ ☁️ 28 °C

Stod op kl 6 og tog til workout på stranden. Vi var kun to deltagere på holdet, men instruktøren var virkelig dygtig og man fik hurtigt sved på panden. Helt sikkert værd at stå tidligt op til sådan en omgang💪😅🌅
    Herefter en tiltrængt morgen svømmetur i poolen og så hjem og vække Magnus og få ham ud af fjerene mens jeg tog en hurtig brusebad og gjorde mig klar til den overdådige morgenmads buffet😋🥞🍳
    Så skyndte vi os 500 meter op af vejen for at besøge Jaguar rescue center.
    Der var allerede en lang kø af turister men det lykkedes os at få billetter til kl 9:30 rundvisningen.
    Vores guide Ale var en lokal frivillig og fik ingen løn af centeret. Men hans viden om samtlige dyr på centret var alt omfattende og han var virkelig en god formidler.
    Han fortalte os alle de mange triste og lidt morsomme historier om de faste residents som ikke kunne udsættes men levede fast på centret. De dyr som blev reddet og udsat måtte man ikke komme i nærheden af, så de ikke vænnede til mennesker.
    Der er to dyrlæger ansat på rescue centret og Anka som er biolog startede centret for 17 år siden sammen med en anden biolog. Sød historie de mødte hinanden på stranden, blev forelsket og endte med at blive på CR og etablere JRC🐆❤️
    Det mest bemærkelsesværdige ved centret er nok at de ALDRIG har haft en Jaguar som der kun er 200 af på hele CR..😢
    Navnet fik de da de kort havde en ozelot unge som de lokale spredte en rygte om var en Jaguar og navnet hang ved. De får ingen støtte fra regeringen men de leverer mange af dyr som bliver hjulpet af centret og behandlet af de dyrlæger som regeringen ikke hjælper at lønne. De får et sted imellem 3-5 dyr dagligt, mange tilskadekomne og mindst et dyr dagligt har fået elektrisk stød pga de dårlig isolerede el ledninger i gaderne. Blandt andet så vi et dovendyr med kun tre ben pga el stød og amputation efter en meget alvorlig 3. forbrænding. Vi så centret maskot en margay som var 15 år gammel og var kommet tilbage efter forsøgt udsættelse så mange gange så de måtte opgive og beholde den i centret. De samme gjaldt de to alt for små dovendyr med vækst genfejl formentlig grundet de pesticider både banan og olie plantagerne bruger også de ulovlige af slagsen. De grønne ara papegøjer som også er ekstrem sjældne og som de forsøger at bevare. Der var også edderkoaber, kaiman, skildpadder, en hjort, agoutier, slanger, ozelotter og tukaner.
    Fantastisk sted og flot arbejde de gør. De er også igang med et projekt med at sikre elledninger så dyrene ikke kommer til skade. Resten af dagen stod på afslapning og solbadning og lækker sen frokost/tidlig aftensmad på restauranten. Vasketøjet er afleveret og nu skal vi sove for jeg har tænkt mig at tage Magnus med til morgen workout imorgen💪😅

Puerto Viejo dag 4

February 18 in Costa Rica ⋅ ☁️ 28 °C

Allersidste dag i Puerto Viejo skulle starte med tidlig workout. Magnus kom træt og modvillig med op kl 6:00 og kom med til træningen💪 Desværre dukkede træneren ikke op, da regnen væltede ned og han kunne ikke køre forsvarligt på motorcyklen fandt vi ud af senere. Magnus måtte være min egen PT og vi fik lavet en lille effektivt program en halv times tid.
    Så tog vi en hurtig men lækker morgenmad og Magnus fik lov til at tage en slapper på værelset mens jeg tog ned til morgen yoga på stranden.
    Til morgenmaden var der serveret morgen boller som lignede dem min mormor Sara plejede at bage og minderne væltede frem🥰. Til yoga som varede fem kvarter pg var meget intensivt fik jeg løst op for en masse spændinger og alt det længe ophobede stress, de smukke omgivelser, røgelsen fik mig til at tudbrøle, da vi var færdige med øvelserne.
    Vil have den instruktør med hjem og må finde tid til at tage nogle yoga timer derhjemme. Det er så godt og lige hvad jeg havde brug for.. Hun var så sød at give mig et knus efter træningen.
    Så tjekkede vi ud af luksus hotellet og tjekkede ind i Jaguar Inn ved siden af hvor vo bor ved siden af Jaguar centret og samme sted som alle de mange frivillige som bor her og hjælper med at passe dyrene. Mange af dem er dyrlæge studerende og vi mødte en fyr fra Belgien som var blevet stoppet af en vagt om aftenen. Han ville bare se til skildpadderne han passede og vagten synes at det var mistænkeligt at han luskede rundt. Regnvejret gjorde at vi mest var indendørs og på restaurant fire gange i løbet af dagen🙈🙈🙈
    Imorgen går turen til San José og der venter os en seks timers tur med offentlig bus🚌

Puerto Viejo dag 1

February 18 in Costa Rica ⋅ ☁️ 28 °C

Ankom ved middagstid fra Cahuita med den lokale bus. Turen tog kun 30 minutter, ren luksus efter de mange lange rejser indtil nu. Magnus blev meget glædeligt overrasket over vores hotel. Det er meget mere luksuriøst end de andre og han nyder det i høj grad.
    Planen er at slappe af og nyde de sidste dage i CR🥰
    Så resten af dagen gik bare med lige præcist det. Først en svømmetur i poolen, så en frokost på hotellets restaurant. Så en tur til den lokale franske bager hvor Lagnus fik en croissant🥐 og jeg en sort kaffe☕️
    Så var vores værelse endelig klar og det er endnu lækrere end vi kunne forestille os med alle bekvemligheder og egen terrasse ud til en ægte junglehave🌴🦥
    Skønt😍 Efter et lille hvil gik vi ned til vores private strand og soppede. Desværre ingens solnedgang, da det var overskyet☁️
    Magnus smuttede tilbage til luksus suiten mens jeg blev på stranden til mørket faldt på. Magnus orkede ikke ud og spise, så jeg hentede take away fra den næstmeste restaurant. De lækreste retter til ca 150,- for ps begge og fik en imperial mens jeg ventede🍺 Nu står den på Netflix og tidligt i seng. For jeg har meldt mig til tidlig workout på stranden med personlig træner kl 6:30.. hjælp og så meget for den afslapning. Kl 7:30 er der en Walking tour og morgenmad 7:00-10:30.

• Day 16–18

Cahuita dag 2

February 17 in Costa Rica ⋅ ☁️ 28 °C

Vi sov rigtigt længe idag.. til kl 7:30!
    Fik lækker morgenmad hos vores søde værter på Cabinas Algebra🍉🍌🍍🍳med hjemmebagte grovboller (ejeren er af tysk/schweizisk) oprindelse. Så var det afsted til Nationalparken. Vi tog et smut igennem Playa Negra hvor samtlige strandgynger blev afprøvet. 2,5 km efter kom vi ind i selve parken. Her fravalgte vi en guide som vi ellers har haft på alle ture førhen.
    Men hver gang en gruppe turister stod og pegede kom vi hen og kiggede med.
    Sådan så vi en gul giftig slange oppe i træet, brøleaber og den blålige spøgelseskrabbe. Stierne løber langs den lækre sandstrand og lige så snart vi kom til det område med koralrevet hvor der ingen bølger er tog vi en dukkert. Det opdagede en nysgerrig vaskebjørn og havde godt gang i at åbne vores rygsæk, da vi løb op af vandet igen og jeg måtte daske den nu hvæssende og ikke særlig menneske skræmte dyr med min vandresko for at få den til at slippe rygsækken (med tlf, penge og dankort🙀).
    Kort efter kom en bande cappuccinoaber og hvæssede af os for at få noget af vores mad/snacks. Vi skyndte os at bevæbne os (Magnus) med en stor gren så vi kunne jage aberne på flugt og skynde os til at spise den lille pose mandler som var vores eneste medbragte proviant.
    I alt tilbagelagde vi næsten 16 km til fods i nationalparken, så den kolde drink og den sene frokost ved 15 tiden var os godt forundt😅
    Skønt sted og vi er vilde med Cahuita og dens meget tilbagelænede caribiske stemning og de smukke strande🌴☀️
    Endte aftenen med et velfortjent bad og en let middag på Restaurant Bananas hos vores værter hvor jeg fik en lækker kyllingesalat og Magnus fik en ret lækket spaghetti bolognese som var så stor at han måtte bede om at få halvdelen med som doggybag🍝
    Nu er klokken mange og vi har været oppe alt for længe.. M sover men jeg skal lige skrive færdigt. Imorgen tjekker vi ud og der venter Magnus en overraskelse på næste stop i Puerto Viejo. Han ved nemlig ikke at vi skal bo lidt lækrere end alle de andre steder indtil videre🤫

• Day 15–17

Cahuita dag 1

February 16 in Costa Rica ⋅ ☁️ 28 °C

Stod meget tidligt op (5:30), pakkede vores rygsække og fik en dejlig morgenmad på Rankins. Tog afsked med alle de søde mennesker vi havde mødt der og sejlede til Cahuita. Dvs først 3,5 time i båd og derefter en time i en bil. Tjekkede ind på Cabinas Algebras. Virkelig hyggeligt sted med en frodig have, tæt på stranden og med eget dovendyr oppe i træet🦥🌴
    Vi bor lige ved stranden med store bølger og stærk understrøm, et yndet sted for surfere så derfor kan man ikke gå langt ud og vandet er en smule køligere ca 23-24C😅. Så gik vi ned til byen og fik en sen frokost, tilbage til hotellet og hvile lidt inden koncerten på den lokale Reggae pub som holder Reggaeton aften🪇 og baberque🍗
    Imorgen skal vi tidligt op igen (bare ikke så tidligt) og se National parken i Cahuita🦥🌴

Tortuguero dag 2

February 15 in Costa Rica ⋅ ☁️ 24 °C

Stod rigtigt tidligt op (kl. 5:15) og stod klar til afgang ved dokken kl 5:45🥱☀️
    Blev sejlet til byen og delt op i to kanoer 🛶
    Magnus fik lov til at ro og jeg slap😅 og kunne sidde og nyde udsigten.
    Så smuk og ægte jungle vi sejlede igennem og så en del fugle, leguaner, brøleaber og en kaiman.
    Så sejlede vi hjem og fik en hårdt tiltrængt morgenmad og hvilet en smule hvorefter vi blev sejlet til National parken igen for at gå igennem den uden guide denne gang. Magnus havde desværre mavepine og blev hjemme på hotellet.
    Det var en lang og varm gåtur. Vi så edderkop- og cappuccino aber, firben, sommerfugle og edderkopper og mange store myretuer oppe i træerne.
    Vejret var ekstremt lummert og vi glædede os over at kunne sætte os på vores ynglings restaurant Buddha House og få en tiltrængt kold drink og lidt frokost.
    Så blev vi sejlet ind til hotellet igen og krydsede flylandingspladsen for at tage en hurtig dyppert i havet og derefter i poolen (bedre kendt som Bubbers mangler varme badekar.
    Så gik turen igen ind til byen og Buddha House da Magnus havde sprunget frokosten over.
    Super lækker mad, iste og dessert.
    Mødte øen tyndeste hund som fik en del rester og faldt trygt i søvn ved vores fødder. Hjemme igen fik vi tjekket ud og aftalt transport til Cahuita hvilket blivet vores næste stop.
    Op kl 5:30 igen igen🥱😴
    Over and out for idag🌙😴❤️

• Day 13–16

Tortuguero dag 1

February 14 in Costa Rica ⋅ ⛅ 29 °C

Idag stod vi meget tidligt op og tog afsted fra La Fortuna til Tortuguero med shuttlebus. Mødte en sød pige fra Utrecht på bussen som gav os gode rejse tips.
    På vejen stoppede vi ved en banan plantage og hørte om det
    hårde slidsomme arbejde en cabarero har med at slæbe banan klaser på 35 kg for 400$ om måneden. Helst 200 dagligt og som bliver fyret hvis det er under og kan tjene ekstra hvis han slæber flere.
    Firmaet stiller også huse til rådighed for deres medarbejdere så de ikke skal betale husleje fra deres sparsomme lønninger.
    Herefter stoppede vi ved et lille sted hvor vi så næsehornsbiller.
    Efter en fem timers bustur skulle vi over i en båd og sejle til Tortuguero national parken.
    Super flot tur og så mange fugle, krokodiller og skildpadder på vandet.
    Blev mødt af vores vært Willis og sejlet videre til All Rankins Lodge.
    Her fik vi frokost, fik bestilt billetter til national parken dagen efter og badet i poolen. Der er dsv kraftig understrøm og de fraråder al badning fra stranden der ellers ligger en stenkast herfra. En turist lyttede ikke til advarslerne og druknede for to dage siden. Tror at vi bare lader være med at bade og holder os i poolen🙈😳
    Kl 16 sejlede Willis os til byen hvor vi gik lidt rundt og fik aftensmad på Buddha House med et bord ud til vandet. Kl 18:30 sejlede vi tilbage i buldermørke med en flot måne over vandet🌙
    Godnat herfra for vi skal op kl 5 og afsted på tur kl. 5:45🥱😴

• Day 12–18

La Fortuna dag 6

February 13 in Costa Rica ⋅ ☁️ 24 °C

Sidste dag i La Fortuna skulle nydes med stil. Vi lagde ud med at tage på Zip Line tur over junglen. En tur jeg virkelig havde udskudt til sidste øjeblik, da jeg ikke var helt sikker på om jeg turde det eller ej.
    Men da det ser ud til at man ikke kan være i Costa Rica🇨🇷 uden at prøve en zipline, så var der ingen vej udenom.
    Vi blev hentet klokken 07.30 om morgenen og kørte ud til startstedet. Fik hjelm og alt gearet på og kommer op i trækronerne.
    Den første tur var virkelig nervepirrende, men guiderne var gode til at få en til at slappe af og nyde turen.
    Herefter tog vi til Kalumbu Hotsprings hvor der var en masse rutchebaner ud over de mange varmtvands bassiner og udsigt over vulkan Arenal🌋
    Dagen afsluttedes med stil på Fortuneño med atter engang super lækker mad og en special margarita.. godt jeg ikke vidste hvad den kostede inden jeg bestilte🍹🙈😅