Hong Kong en Vietnam

November 2023
Eerste stop: Hong Kong! Daarna van Hanoi naar Ho Chi Minh met vliegtuig, bus en trein. Read more

Sapa: Fansipan Legend

November 10, 2023 in Vietnam ⋅ 🌫 15 °C

Met zijn 3100 meter is Mt. Fansipan de hoogste berg van Zuidoost-Azie. Niet ver over de grens in China liggen veel hogere bergen, het is maar net hoe je het definieert. In het centrum van Sapa nemen we een treintje naar het kabelbaan station verderop. We worden op Aziatische wijze uitgezwaaid door een medewerker. Onder ons in de diepte zien we de rijstterrassen liggen.

Bij het gondelstation zouden we met een enkele trap bij de ingang kunnen komen, maar dat gaat helaas niet op. We worden naar buiten geleid waar uiteraard een hoop souvenirwinkels zijn, om daarna weer naar binnen te worden geloodst. Het is druk bij de gondel, maar we schuifelen snel door en na 20 minuten zitten we in de gondellift. Deze is door Doppelmayer ontworpen en is de langste driekabel gondel ter wereld met een lengte van 6.3 km en een hoogteverschil van 1400 meter.

We steken eerst de vallei over waar onze lodge ook ligt en beginnen dan echt aan de beklimming. Het uitzicht over de valleien en bergen is prachtig, uitgestrekte bossen en watervallen gaan onder aan ons voorbij. De rit duurt 20 minuten en zoals verwacht duiken we net voor de top de wolken in.

Boven is het commercie op en top en wacht ons een soort Boeddhistisch pretpark, waar overal continu hetzelfde mysterieuze deuntje galmt. Het is winderig en mistig, heel koud is het niet echt, iedereen loopt met dikke winterjassen rond. Er staan verschillende tempels, een groot Boeddhabeeld, een wachttoren en bovenop de top wappert de Vietnamese vlag die nog net aan een laatste stukje stof vastklampt aan de paal. Ondertussen zal deze wel weggewaaid zijn 😋.

We wachten een tijdje en worden een paar keer kort beloond met een glimp van de wolkenmassa's om ons heen. Een prachtig gezicht, maar meer dan dat wordt het niet. We wandelen tussen de tempels door haar beneden, de mist geeft het geheel een mysterieuze sfeer. Eenmaal binnen warmen we ons op met een grote kom noedelsoep. De prachtige gondelrit maakt het de moeite waard om boven te zijn geweest, ondanks dat we geen uitzicht hebben gehad.

Sapa: rijstterrassen

November 10, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 22 °C

Als we terug in Sapa zijn rijden we oostwaarts de stad uit. Je kan in Vietnam overal langs de weg tanken bij winkeltjes. Die hebben of flessen benzine, of een ouderwetse handpomp. Voor scooters is dit zeker handig om even bij te tanken.

We duiken letterlijk de hoofdweg af en beginnen aan een lange afdaling een vallei in. Halverwege krijgen we zicht op de ontzettend steile berghellingen met rijstterrassen. De oogst is in september en oktober, dan ziet alles er groen en geel uit. Toch is het indrukwekkend om te zien hoe alles is aangelegd.

Beneden steken we de rivier over via een hangbrug. Daarna gaat de weg zo steil omhoog dat onze scooter het niet meer trekt, dus moet Esther te voet verder. We zitten nu echt te midden van de rijstvelden, na een klein dorpje is de weg helaas weggespoeld en moeten we omkeren. We rijden terug naar hangbrug en rijden langs de rivier verder. Dit is een zeer slechte weg, we worden vriendelijk begroet door de lokale bevolking.

De weg omhoog is gelukkig veel beter, we rijden terug naar Sapa en ons hotel om de scooter in te leveren. Daarna nemen we een taxi terug naar de stad en eten een heerlijke hamburger bij een restaurantje met uitzicht over de omgeving.

Nachttrein naar Hanoi

November 10, 2023 in Vietnam ⋅ 🌙 24 °C

Om 18 uur worden we opgehaald door een shuttlebus om ons naar het treinstation van Lao Cai te brengen. Het is inmiddels donker en de chauffeur is duidelijk nachtblind. Het helpt ook niet dat zijn voorruit continu aanslaat, hij wil niet begrijpen dat een beetje airco op ruit kan helpen 🤣.

Lao Cai ligt aan de grens met China en is het eindpunt van de spoorverbinding met Hanoi. De (nacht)trein is een belangrijk vervoermiddel in Vietnam, waarbij de standaard coupes zes of vier slaapplekken hebben. Private ondernemingen hangen luxere wagons aan de trein voor de toeristen. Wij hebben bij Chapa Express een eigen coupe geboekt. Eerst mogen we gebruik maken van de eigen lounge op het station, inclusief douche, en dat is na een lange dag erg lekker.

Ruim op tijd mogen we aan boord en de trein is prachtig. De wagon is van binnen donker geschilderd, aangezien de trein alleen 's nachts rijdt is dit prettig. Onze coupe is gedecoreerd met stof met lokale motieven en op tafel staat een sfeerlampje. De bedden zijn gelukkig niet al te hard en hebben hotel linnen. Op de gang is een normaal toilet en twee wasbakken om je op te frissen. Drinken en snacks zijn inbegrepen.

Stipt op tijd vertrekken we voor de 8 uur durende rit naar Saigon. De wagen schokt en kraakt nogal, dus van veel slapen komt het helaas niet. Het is wel fijn de kleine ruimte niet te hoeven delen met anderen 😊. De volgende ochtend komen we rond 5.45 uur aan in Hanoi.

Cat Ba: busrit en resort

November 11, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 28 °C

In Hanoi is het op straat bij het krieken van de dag erg druk met verkeer. Mensen zitten te ontbijten of van een koffie te genieten. Wij doen dat samen met een broodje in de koffietent tegenover het station en zien het langzaam rustiger worden. We nemen een Grab taxi naar de plek waar onze bus naar Cat Ba vertrekt om 7.30 uur.

We zijn daar nog steeds te vroeg, dus ik loop een rondje door het oude centrum van Hanoi, waar altijd wat te zien is. Met enige vertraging vertrekken we richting Hai Phong, een rit van 2.5 uur. Eenmaal buiten Saigon is het niet druk op de snelweg, de Vietnamezen maken goed gebruik van de 3 banen van de weg en rijden gerust langzaam helemaal links. Onderweg stoppen we voor een plaspauze en worden dan bij de speedboot gedropt die ons naar Cat Ba Island gaat brengen. We slepen net als de andere toeristen onze bagage aan boord en wachten dan een tijd totdat de boot vol is. Ondertussen wordt een Duitse jaren negentig dancehit keihard tot den treure herhaald.

De overtocht duurt 5 minuten en daarna is het weer groeperen en in de tweede bus, die ons snel naar het dorp Cat Ba brengt. Iedereen wordt bij zijn hotel afgezet, wat een standaard en mooie service is in Vietnam. Wij doen het laatste stukje net een golfcar, omdat ons hotel niet met een bus te bereiken is.

We verblijven in een resort die zijn beste dagen gehad heeft, maar nu wordt gerenoveerd. De kamers hebben al een upgrade gehad en zijn schitterend geworden. We zitten op de bovenste verdieping met mooi uitzicht over zee. We zienweinig andere gasten, we zwemmen in het mega zwembad en later ook in de zee.

Hoewel de backpackers Cat Ba geweldig vinden, zien we er zelf niet zo veel in, het is een aaneenschakeling van hotels en restaurants. We zien de zon ondergaan vanaf de pier en eten dan wat Vietnamees bij een lokaal restaurant.

Lan Ha en Ha Long Bay

November 12, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 25 °C

Na het heerlijke ontbijt in het resort melden we ons bij het kantoor van Cat Ba Ventures voor onze dagtocht door Ha Long Bay, het paradepaardje van Vietnam. Onze tour gaat eerst door Lan Ha Bay, deze baai is hetzelfde als de bekendere Ha Long, maar een stuk rustiger. Ha Long gaat gebukt onder het massatoerisme, waarbij te veel boten rondvaren en er veel vervuiling is.

We worden met de bus naar de haven gebracht en gaan aan boord van onze boot. De gids doet een praatje met te veel foute grapjes en we varen ondertussen langs een drijvend dorp. Hier wonen vissers die vis bij hun huis kweken of op zee vissen. Het komende uur varen we tussen de karstbergen door en genieten van het uitzicht.

De groep bestaat voornamelijk uit Europeanen, waarvan er aardig wat jonger zijn dan wij. We stoppen in een baai om een uur te zwemmen. We springen van de boot en zwemmen naar een strandje iets verderop om van de zon te genieten. Het grootste gedeelte van de groep zwemt naar een strandje iets verderop. Het water is goed van temperatuur, maar door de wind wel woelig.

Als we weer aan boord zijn varen we verder langs de vele karstformaties. We stoppen bij een klein vissersdorp om te kijken hoe men vis kweekt. Joekels van vissen zwemmen in ietswat kleine netten, maar het is de manier van leven hier. Je kan zien dat de meeste mensen op de boot niet veel gewend zijn wat reizen betreft, ze lopen blindelings als een kudde achter de gids aan. Later horen we ze ook dingen zeggen waar we stiekem om moeten lachen.

Er wordt een lunch van voornamelijk visgerechten geserveerd en dan begint het flink te hozen. Na de lunch stappen we in een kajak om een uur tussen de karstbergen door te varen en door een paar grotten. Onze kajak doet het niet best en wil aanvankelijk geen bochten maken. Na een tijdje krijg ik door hoe we het min of meer voor elkaar krijgen en zetten de achtervolging in, niet veel later zijn we de rest voorbij gevaren 🤣. Af en toe regent het, erg is dat niet gezien de temperatuur.

Terug op de boot zien we dat er nu overal boten liggen en het dus waar is dat het in Ha Long Bay te druk is. En dan te denken dat het nu laagseizoen is. Het is nu droog geworden en we kunnen weer bovendeks van het uitzicht genieten. Het laatste stuk volgen we een soort weg van water tussen de karstbergen door.

Inmiddels is er een flinke wind gaan waaien, wat ook zorgt voor een behoorlijke deining. Daar is de boot niet op gebouwd en de kapitein weet er ook niet echt raad mee. Gevolg is dat de boot flink van links naar rechts gaat rollen en verschillende mensen zeeziek worden. Na een tijdje heeft de kapitein eindelijk door hoe hij op de golven moet varen en wordt het voor iedereen beter. Tegen 18 uur zijn we terug in Cat Ba.

Lan Ha en Ha Long Bay foto's

November 12, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 22 °C

Trang An: boottocht en oude hoofdstad

November 14, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 22 °C

De volgende dag gaan we met de bus naar Ninh Binh, een rit van 4.5 uur. Deze keer gelukkig geen speedboot, maar de reguliere roestige veerboot, welke je lopend kan bijhouden. Tijdens de overtocht hebben we mooi uitzicht over de omgeving en het scheepvaartverkeer. De chauffeur heeft haast en haalt alles en iedereen in. In Ninh Binh gaan we met de taxi naar ons resort toe, waar we een huisje hebben tussen de karstbergen. Tegen de avond nemen we de fiets naar het naastgelegen dorp en eten een paar zeer lekkere lokale gerechten. De kleine dochter van de chef is niet weg te slaan bij mij en klimt de hele tijd op schoot 🤣.

De volgende ochtend scooteren we naar Trang An, welke op de Unesco werelderfgoedlijst staat. Hier kun je een boottocht maken van 3 uur tussen de karstbergen door. Alles is goed georganiseerd, je koopt eerst een ticket en kiest daarna de route. De boten zijn voor vier personen, dus mensen zoals wij moeten wachten op anderen die dezelfde route hebben gekozen. Veel mensen passeren het komende kwartier, maar niemand wil route 1 varen, of zijn al met genoeg om een boot te vullen.

Uiteindelijk hebben we een boot voor ons alleen. De komende drie uur roeit de vriendelijke mevrouw ons rond tussen de bergen door. Ook varen we door 9 grotten, waarvan sommige 400 meter lang zijn en stoppen bij 3 tempels. Onderweg blijkt dat er niet veel animo is voor deze route, we komen maar een paar boten tegen. Aangezien er geen gemotoriseerd verkeer is, kun je ook echt van de stilte genieten. Een van de grotten leidt naar een water tussen de karstbergen, waar allerlei bomen in het water groeien. Het laatste stuk roeien we mee om haar wat te helpen, het moet toch best vermoeiend zijn. Ze is ook erg blij met de fooi die we geven.

Niet veel verderop ligt Hoa Lu , de oude hoofdstad van Vietnam in de 10e en 11e eeuw na Chr . Veel is er niet van over, we bezoeken twee tempelcomplexen met grote binnentuinen. We klauteren ook nog 80 meter omhoog naar een tempel, maar daar is weinig te zien. Het begint al te schemeren als we terug rijden naar ons dorp. Daar eten we weer fenomenaal bij een mooi opgeknapt restaurant. De eigenaresse is heel aardig en doet alles om het ons naar ons zin te maken. Het leuke aan Vietnam is dat je een paar gerechten besteld en het altijd een verrassing is wat je krijgt. Een ding is zeker, de loempia's van rijstpapier zijn altijd heerlijk.

Tam Coc en Bai Dinh Pagode

November 15, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 21 °C

Het ontbijt in het hotel is erg eenvoudig, de koffie is koud, maar ze hebben wel heerlijk stokbrood. We zitten buiten en dat gaat net, want het is voor Vietnamese begrippen erg koud. Dit komt door een koufront uit China, waardoor de temperatuur overdag is gedaald tot 19 graden. Voor ons nog steeds goed te doen, maar de Vietnamezen lopen in dikke winterjassen. En wij in korte broek 🤣.

We pakken de scooter en rijden naar het toeristische Tam Coc, waar we via 500 traptreden naar de Hang Mua Pagode klimmen. Bovenop heb je een prachtig uitzicht over de rijstvelden en karstbergen, al is het vandaag erg heiig. Helemaal bovenop staat een draak op de karst, en kun je via een hachelijke klim de echte top bereiken. De kalksteen is ontzettend glad, gelukkig geeft de draak houvast. Weer beneden is een man uitbundig en vals karaoke aan het zingen, dat is iets waar ze hier dol op zijn.

Tam Coc zelf is volgebouwd met hotels, op alle travelblogs zeggen ze dat je beter hier kunt overnachten en het een leuk dorpje is. Wij zijn blij in een echt dorp te overnachten, blijkbaar hebben we toch andere standaarden 😉. We eten een broodje en scooteren dan verder tussen de karstbergen door totdat de weg ophoudt. Daar is een tempel gebouwd die niet helemaal af is, waarschijnlijk heeft de Covid roet in het eten gegooid.

Vanuit Tam Coc rijden we over drukke wegen naar de Bai Dinh Pagode. De vrachtwagens halen ons toeterend in en het is niet fijn rijden. Wat verderop komen we op wat rustigere wegen en kunnen we weer ontspannen. Hier buiten de directe toeristische paden wuiven de mensen naar ons en roepen enthousiast hallo. Het terrein van de Pagode is enorm en het grootste Boeddhistische tempelcomplec van het land. Het is zo groot dat je met golfkarren wordt rondgereden volgens een vaste route. Wil je iets skippen, dan moet je overstappen of lopen.

De Pagode ligt op een heuvel en na een overstap beneden gaan we helemaal omhoog. Waarom we niet direct daar beginnen is een raadsel voor ons, maar ook de andere toeristen. We bezoeken twee gigantische tempels met enorme Boeddhabeelden, welke echt indrukwekkend zijn. Daarna lopen we naar de 100 meter hoge Pagode en nemen de lift naar de 13e verdieping. Het is inmiddels tegen zonsondergang, je hebt een mooi uitzicht over het complex en de daarachter gelegen karstbergen.

Tegen zonsondergang gaat iedereen naar huis, dus het is vrij druk op de weg. In Vietnam gaat iedereen respectvol met elkaar om, er wordt alleen getoeterd om aan te geven dat je komt inhalen en veel verkeer is er nooit. Irritant blijft dat veel autos en vrachtwagens met groot licht rijden, wat niet nodig is en de tegenligger verblindt.

Bai Dinh Pagode foto's

November 15, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 23 °C