Hong Kong en Vietnam

November 2023
Eerste stop: Hong Kong! Daarna van Hanoi naar Ho Chi Minh met vliegtuig, bus en trein. Read more
  • 37footprints
  • 2countries
  • 24days
  • 355photos
  • 6videos
  • 24.0kkilometers
  • 21.4kkilometers
  • Day 23

Via HK naar huis

November 26, 2023 in Hong Kong ⋅ 🌙 22 °C

De volgende ochtend gaan we na het ontbijt naar het vliegveld en vliegen met Cathay naar HK toe. Aangezien ons vluchtschema is omgegooid hebben we een lange overstap. We nemen de trein naar de stad. Het is zondag en het is druk, megadruk. Overal zitten vrouwen op de grond te kletsen, kaarten en te zingen. Dit is de enige dag dat de hulpen van welgestelde expats en inwoners van HK vrij zijn. Ooit uit protest begonnen is het nu een vaste vrijetijdsbesteding geworden.

Wij willen tegen zonsondergang de tran naar Victoria Peak nemen, daar schrikken we van de rijen. Na een half uur kunnen we toch naar boven, waar we een prachtig uitzicht hebben over de vele verlichte wolkenkrabbers van de stad. Weer beneden varen we met de Star Ferry naar Kowloon om de skyline van HK te aanschouwen. Hier komt onze reis ten einde. We kunnen terugkijken op een mooie reis door Vietnam, al waren veel plekken voor ons te toeristisch. We gaan zeker nog eens terug, maar zullen dan zelf per auto het noorden verkennen.

• Day 22

Saigon / Ho Chi Minh

November 25, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 26 °C

Op onze laatste dag in Vietnam brengt onze prive chauffeur ons naar Ho Chi Minh City. Daar zitten we in het centrum in een prachtig nieuw hotel. Het is ontzettend heet vandaag, we maken een korte wandeling langs de hoogtepunten in het centrum, waaronder koloniale gebouwen zoals het oude postkantoor, kathedraal en stadhuis. Op de centrale markt worden vooral souvenirs verkocht die we al overal zijn tegengekomen. Het is geen aantrekkelijke stad, al heeft het wel brede avenues met torenhoge bomen. Het verkeer in de stad is hectisch en bestaat vooral uit scooters.

We koelen af in het zwembad op het dak van het hotel en eten s avonds wat op een lokaal marktje om de hoek. Het is weekend en de vele bars rond het hotel zetten de muziek op standje oorverdovend, al gaat de muziek stipt middernacht uit.

• Day 21

Cai Be: Op tour

November 24, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 26 °C

We hebben bij het hotel een tour geboekt om wat van de omgeving te zien. Achteraf blijkt dit totaal niet aan ons besteed 🤣.

We worden na het ontbijt samen met andere gasten in de boot geladen en naar de overkant gevaren. Daar liggen roeibootjes klaar die ons in kolonne een stukje de mangrove invaren. Wij varen gelukkig voorop. Na een paar honderd met keren we om en varen terug, ok dan.

Daarna zetten we koers naar Cai Be, waar vroeger een levendige drijvende markt was. Lokale bootjes verhandelen hun waar aan grotere inkopers. Tegenwoordig liggen er nog een paar boten, de bouw van bruggen heeft de markt overbodig gemaakt. In Cai Be zijn veel woningen aan het water op palen gebouwd. We stoppen bij een fabriek waar van rijst allerlei snoep wordt gemaakt op traditionele wijze. Wij denken alleen nog voor toeristen. We krijgen demonstraties te zien en kunnen wat snoep kopen.

De laatste stop is een boomgaard waar allerlei fruit wordt geteeld. We worden rondgeleid en zien een dans en muziekshow. Daarna gaan we terug naar het resort en komen bij van de tour aan het zwembad.

• Day 21

Cai Be: fietstocht langs de Mekong

November 24, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 31 °C

Na het ontbijt kiezen we een fiets uit, het resort heeft er tientallen, maar aan veel mankeert wat. We fietsen naar de veerboot toe, welke ons in een paar minuten naar het eiland Tan Phong brengt. Hier fietsen we via kleine paadjes over het eiland. De vele mangroven en kanaaltjes staan allemaal in verbinding met de Mekong, welke ook hier getijden kent.

Op het eiland wordt veel fruit verbouwd, waaronder Jackfruit, dat zijn grote groene vruchten. Veel mensen zien we niet op straat, het is ook erg warm. Het contrast tussen huizen is groot, er staan nieuwe grote tussen, maar ook oud en vervallen. Uiteindelijk komen we bij de andere kant van het eiland, waar een nieuwe boulevard wordt aangelegd die kilometers lang is. Blijkbaar hebben ze grote plannen. Voor wie vragen we ons af 🤣.

We nemen een andere veerboot naar Cai Be, die zich snel vult met vooral scooters die de fruitoogst naar het vaste land brengt. Cai Be is vooral stoffig en druk, dus slaan we een paar boodschappen in en fietsen nu toch redelijk oververhit terug naar het resort. Daar koelen we af in het zwembad en relaxen de rest van de middag in de schaduw.

Het eten is zoals gezegd wisselend, vanavond hebben we smaakvolle garnalen omwikkeld met een slierten beslag. We vermaken ons kostelijk met het klungelige gedrag van het personeel en de andere gasten.

• Day 20

Naar de Mekong Delta

November 23, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 32 °C

Vandaag verruilen we Hoi An voor de Mekong Delta. De shuttlebus van het hotel brengt ons naar het vliegveld van Da Nang en in 1.5 uur vliegen we met Vietnam Airlines naar Can Tho. Het is buiten merkbaar warmer en vochtiger. We pakken een Grab taxi om naar ons hotel te gaan in Cai Be. Wat opvalt is het vele vuil dat langs de weg ligt, een contrast met het schone noorden.

In Cai Be worden we opgehaald door de boot van onze Lodge die ook aan de Mekong ligt. Deze bestaat uit vele geschakelde huisjes met een enorme, half open badkamer. Niet veel later zitten we aan het grote zwembad onder het groen. Dat is maar goed ook, want in de zon is het niet uit te houden. Op de Mekong is druk scheepvaartverkeer, van kleine bootjes met etenswaar tot grote vrachtboten met rijst. Alles pruttelt gemoedelijk langs.

Het resort ligt afgelegen, dus we eten in het restaurant. Het personeel doet zijn best, maar van veel hospitality is geen sprake en de kwaliteit van het eten is middelmatig. In ons huisje is inmiddels het muskietennet opgehangen, niet dat we veel muggen zien en ook de airco aanhebben.

• Day 19

Touren met de Honda en naar het strand

November 22, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 26 °C

Vandaag hebben we een semi automatische Honda scooter gestuurd. Je moet zelf opschakelen, terug doet hij het zelf. Dit hebben we speciaal gedaan om de Son Tra Peninsula te bezoeken, een schiereiland dat voornamelijk uit natuur bestaat. Het is ongeveer een uur rijden over de weg die langs het strand loopt. Deze is bezaaid met hotels, half afgebouwde hotels en lege stukken land die zijn opgekocht door Arabieren. Er is al een grote overcapaciteit aan hotelkamers, dus het is logisch dat niet alles wordt afgebouwd. Zonde is het zeker wel.

In Da Nang is het wat drukker op straat, deze badplaats is populair onder Aziaten, met name Koreanen voor een strandvakantie. Net voorbij de stad ligt Bãi biển Mân Thái, een vissersdorpje waar honderden vissersbootjes voor anker liggen. Hierna slingert de weg omhoog naar de Khu Văn hóa phẩm Phật giáo. Dit tempelcomplex heeft verschillende tempels, een groot wit beeld van Lady Buddha (67m) en ligt prachtig op een heuvel hoog boven de zee.

Het schiereiland is erg heuvelachtig en bosrijk. Mede door de steile wegen mag je hier niet met een automatische scooter rijden. We zien af en toe groepjes apen langs de kant van de weg zitten. Een paar bochten verder worden we gestopt door een wachter met slagboom. Google translate helpt ons om hem te verstaan. Blijkbaar is er een aardverschuiving geweest door de vele regens en de weg is verder dicht. Dat is jammer, want zo kunnen we verder niets zien, het beste moet nog komen.

Er zit niets anders op dan weer terug te rijden over de lange boulevard. Het verkeer is heel rustig, dus we kunnen relaxed touren. We stoppen bij het strand waar we gisteren ook geweest zijn en nemen twee ligbedden. De zee is niet heel warm, de branding is nog steeds onverminderd ruig. Zo kunnen we leuk zwemmen. Gelukkig zitten we onder een parasol, want de zon is meedogenloos.

s Avonds eten we wat bij de vele etenskraampjes die langs de rivier staan. Bij de een halen we gebarbecued vlees, bij de ander een soort hartige pannenkoek en een ander zorgt weer voor drinken. Alles smaakt goed, dus we doen nog een tweede ronde. Ook laten we nog een kaarsje te water.

• Day 17

Hoi An : fietstocht

November 20, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 24 °C

De volgende ochtend ontbijten we van het zeer uitgebreide buffet. We pakken weer twee fietsen van het hotel en rijden de rijstvelden in, waar het heerlijk rustig is. Enkele waterbuffels liggen te relaxen in het water en witte reigers zijn aan het vissen in de vele sloten. Via allerlei landweggetjes komen we uit bij een vrij nieuwe tempel en kijken daar wat rond. Via een grote brug steken we water over en komen dan bij de hoofdweg. Hier staan allerlei hotels in aanbouw, zo te zien is de bouw al lange tijd geleden gestaakt.

In Cam An fietsen we door smalle steegjes tot aan het strand. Het weer is niet heel erg uitnodigend om op het strand te gaan zitten, de branding beukt woest op de kust. Er is ook niemand te bekennen, helaas ligt er zoals overal veel vuil op het strand. We fietsen verder en steken weer het water over. Via rijstvelden en achterafweggetjes komen we uiteindelijk in Hoi An uit, waar we bij een klein restaurantje eten net buiten het centrum. Het eten is weer fantastisch.

• Day 16

Hoi An

November 19, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 23 °C

In Hoi An zitten we in een prachtig nieuw hotel. Onze kamer heeft een bad naast het bed en is klassiek ingericht. Het zwembad ligt op het dak, al is het water erg koud. We lunchen tegenover het hotel in een lokaal eetschuurtje. De Vietnamese soep valt nooit tegen 😄.

Tegen de avond gaan we op de fiets naar old town, ofwel het historisch centrum. De stad was eeuwenlang een belangrijke havenstad in de specerijen handel. Het oude centrum ligt aan de Thu Bon rivier, waarlangs vele markt en etenskraampjes hun waren verkopen. Nu het donker is geworden is het een drukte van belang. Tientallen bootjes met toeristen dobberen op het water om drijvende kaarsen te water te laten.

Wij eten wat en lopen dan door de straatjes verder die bezaaid zijn met lampions, iets waar Hoi An om bekend staat. Langs de hoofdstraat staan verschillende Chinese tempels, waarvan we er een paar bezoeken. In Hoi An kun je ook heel goedkoop maatkleding laten maken, de straten zijn bezaaid met kledingwinkels. Hier maken ze in 3-4 dagen een maatpak voor 75 dollar. Als we de drukte beu zijn fietsen we terug naar het hotel.

• Day 16

Khai Dinh graftome en naar Hoi An

November 19, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 23 °C

Gisterenavond heb ik een priveauto geregeld van Hue naar Hoi An, wat op 3 uur rijden ligt. Je appt, ze antwoorden met een prijs, je betaalt online en 10 minuten later is het geregeld. En dus ook zeer kort van te voren.

We zijn vroeg wakker en genieten eerst van een prima ontbijt op het dakterras van het hotel. Hue kent verschillende graftombes van keizers die hier woonden in de 19e en 20e eeuw. Keizer Khai Dinh was geen beste man, maar zijn tombe is een van de mooiste en hij heeft alles zelf ontworpen. De tombe is gebouwd nog toen Kai Dinh leefde en werd bekostigd door extra belasting te heffen. Kai Dinh had goede banden met de Fransen en reisde ook als eerste keizer naar Frankrijk.

Grab brengt ons in 20 minuten net buiten de stad, de chauffeur wacht op ons bij de ingang, aangezien er verder geen taxi's zijn. De tombe is gebouwd van donkere steen, wat het geheel een duistere indruk geeft. Via een serie trappen kom je bij de toegangspoort en een plein met verschillende beelden. Iets hoger gelegen ligt het mauseoleum zelf.

Het mausoleum is binnen werkelijk prachtig. De muren zijn versierd met keramiek en draken komen zowel hierop als het plafond overal terug. Zo is het een kleurrijk geheel. De beste man zit fier bovenop zijn tombe iedereen in de gaten te houden. Foto's nemen mag niet, maar de bewaker heeft gelukkig geen interesse in ons. Een kleine expositie laat met foto's zien hoe de uitvaart eruit zag, er waren in ieder geval enorm veel mensen op de been, al dan niet gedwongen.

We nemen de Grab taxi terug naar ons hotel en niet veel later staat onze Mitsubishi voor de deur. De chauffeur houdt van doorrijden en brengt ons in 3 uur naar Hoi An. Veel boeiends is er onderweg niet te zien. We rijden door een aaneenschakeling van plaatsen en daarna wordt het landschap wat interessanter, met wat bergen, een groot meer en een via een lange tunnel komen we in Da Nang. Dit is een grote badplaats waar voornamelijk Vietnamese, Taiwanese en Koreaanse toeristen voor een strandvakantie komen.
    Een uur later worden we afgezet bij ons hotel in Hoi An.