traveled in 14 countries Read more

Stage 8 Lake Ohrid - Albanie 236 km

August 26, 2021 in Albania ⋅ ⛅ 23 °C

Hallo allemaal. Na bijna 3 dagen min of meer uit de lucht te zijn geweest, zijn we er letterlijk weer.

Dag 8 was een wat mindere dag, maar om met het goede nieuws te beginnen: we rijden weer!

Na ca. 10 km na ons vertrek uit Ohrid ging het mis. Bij de dagelijkse tankstop constateerden we dat er onder de Jeep een flinke plas koelvloeistof lag. In eerste instantie leek het erop dat er een slang was losgesprongen of gescheurd, maar al gauw bleek dat de lekkage bij de waterpomp vandaan kwam. Dat is meestal geen goed teken. Dit kon wel eens einde oefening zijn. En dat terwijl we net op het meest zuidelijkste punt van de hele Rally aangekomen waren.

Maar uiteraard geven we ons niet zo snel gewonnen. Maar eens beginnen om contact op te nemen met de technische assistentie. Aiii, dat is lastig zonder mobiel internet. Tot en met Bulgarije was dat geen probleem, maar zodra je uit de EU bent: vergeet het maar! Gelukkig nog wel telefoon, maar de technische assistentie was niet bereikbaar (die reed - zo bleek achteraf - hoog in de bergen niet allen zonder mobiel internet maar ook zonder telefonisch bereik). Dan de KNAC maar bellen: of we onze locatie door konden geven via een internet link: nee dus!

Na enige tijd kwamen onze Duitse vrienden Nico en Freddie langs, die gelukkig stopten en op het idee kwamen om naar het hotel te gaan, waar zij overnacht hadden, slechts 2 km van de plaats waar we gestrand waren. Daar was immers WiFi, waarmee we wellicht wel hulp konden bereiken, plus een groot parkeerterrein, wat rustiger is dan langs een drukke uitgaande verkeersweg. Die 2 km moest nog wel lukken: Koelwater erin (dat hadden we genoeg bij ons) en op hoop van zegen!

Bij het hotel aangekomen het besluit genomen om de waterpomp alvast te demonteren, immers als ie kapot is, moet ie er toch uit en misschien was het wel de pakking …. Maar ja, dat is niet zomaar gedaan. De Jeep heeft een grote motor en dat betekent weinig ruimte en veel zaken onder de motorkap die in de weg zitten. Demonteren dus maar. De extra lampen eraf, grill eruit, onderste gedeelte van de bumper eraf, slangen loskoppelen, radiateur loskoppelen en verwijderen (oeps daar zat best nog veel koelvloeistof in), oliekoeler eruit, ventilator behuizing eruit, multiriem eraf om uiteindelijk bij de waterpomp te komen. Hé geen speling op de poelie, zou het dan toch de pakking zijn? De waterpomp eraf en ja hoor, daar zat nog iets wat ooit een gedeelte van een pakking was geweest, totaal vergaan en ooit al eens met silliconenkit dicht gesmeerd. Zo far so good, maar waar halen we een nieuwe pakking vandaan, want ondanks dat we twee kratten met onderdelen bij ons hebben, een pakking voor de waterpomp, die hebben we natuurlijk net niet bij ons.
    Inmiddels was het mij gelukt om contact te leggen met Hardy, de man van de technische assistentie. Hij had een tube met vloeibare pakking bij zich en zou met een klein uurtje bij ons zijn.
    In de tussentijd hadden Nico, Freddy en Marco m.b.v. een oude tandenborstel al de restanten van de oude pakking en de kit verwijderd, zo dat Hardy direct de vloeibare pakking kon aanbrengen. Vervolgens alles weer in elkaar schroeven, aansluiten en het koelsysteem weer afvullen, totdat bleek dat er toch nog wat water langs de as van de waterpomp druppelde. Zou de waterpomp dan toch overleden zijn …
    Gelukkig had ik voor ons vertrek voor alle zekerheid nog een flesje dichtingsmiddel voor het koelsysteem gekocht. Flesje erin, motor goed warm laten worden en … gelukkig geen lekkage meer. Na totaal 4,5 uur sleutelen (het was inmiddels half vier ‘s middags konden we aanvangen met de route van vandaag.

Vanuit Lake Ohrid zijn we in westelijke richting gereden. Na het passeren van.de grens met Albanië, zijn we van Bradashesh naar Krraba gereden. Hardy en Nico en Freddy zijn voor resp. achter ons blijven rijden voor het geval we wederom problemen zouden krijgen met de koeling.
    Vanaf Krraba zijn we verder gereden naar Tirana, de hoofdstad van Albanië. Inmiddels was het al acht uur en dan is het op de Balkan al pikkedonker. Voor wie nog nooit in Tirana is geweest: Neem Parijs op een drukke zomeravond, tel daar New York op een doordeweekse dag bij op en combineer dat met luid toeterende Turkse voetbalfans als Galasateray heeft gewonnen. Doe er vervolgens een straatrace van de Fast & Furious bij en je hebt een redelijk beeld van het verkeer in Tirana op een donderdagavond. Absolute chaos dus. Auto’ s passeren je links en rechts, zigzaggen door het verkeer, rijden over de stoep en door de berm, steken dwars tussen andere auto’s over en verder geldt er een verkeersregel: de brutaalste gaat voor. Gelukkig is de Jeep een imposante verschijning, zodat we nog redelijk onze weg konden vinden.
    Nadat we de chaos in Tirana achter ons hadden gelaten, zijn we doorgereden naar Lezhe aan de adriatische kust. Dat is opeens een heel ander Albanië. Ons hotel lag bijna letterlijk in het water op een landtong met slecht een off road weggetje met aan de ene kant de blauwe zee, en aan de andere kant een groen meer.

Dagafstand: 236 km
    Rijtijd: 6 uur
    Brandstofverbruik: 36 liter
    Temperatuur: 29 graden
    Totale afstand: 3.882 km
    Rally afstand: 2.993 km

Stage 7 Sofia - Lake Ohrid (MK) 408 km

August 25, 2021 in North Macedonia ⋅ ☀️ 27 °C

Vandaag vertrokken uit Sofia . Via het Rila Monastery National Park richting de grens met Noord Macedonië. Na de grens zijn we verder gereden naar Skopje, de hoofdstad van Noord Macedonië in de monding van de rivier de ‘Vardar’ bekend om z’n smalle straatjes en de Oude Bazaar, de grootste markt in de Balkan, en internationaal bekend als de geboorteplaats van Moeder Theresa. Na Skopje zijn we verder gereden naar Lake Ohrid, het grootste en een van de mooiste zoetwater meren in Zuidoost Europa. Lake Ohrid is daarnaast het oudste en diepste meer in Europa.

Dagafstand: 408 km
    Rijtijd: 8 uur
    Brandstofverbruik: 64,5 liter
    Temperatuur: 29 graden
    Totaalafstand: 3.646 km
    Rally afstand: 2.757 km

Stage 6 Wallachie - Sofia (BG) 469 km

August 24, 2021 in Bulgaria ⋅ ☀️ 30 °C

Vanuit Ramnicu Valcea in Wallachie zijn we in zuidwestelijke richting gereden naar de Roemeens Bulgaarse grens. Vanuit Roemenië zijn er slechts 3 opties om naar Bulgarije te komen. 2 bruggen en een veerboot, allen over de Dunabe (Bulgaars voor Donau).Wij hebben voor de laatste gekozen en hebben de Jeep in Bechet op de boot naar Orjahovo gezet. Na de nodige douane faciliteiten aan de overzijde van het water (bureaucratie hebben ze daar echt uitgevonden), de zoveelste paspoortcontrole en de desinfectie van de auto konden we dan eindelijk onze weg vervolgen naar de Iskar Gorge, een 70 km lange canyon door de ‘Stara Planina) in Bulgarije om uiteindelijk de dag te eindigen in Sofia, de hoofdstad van Bulgarije en het middelpunt van de Balkan. Vanuit Sofia is het net zo ver naar de Zwarte Zee als naar de Adriatische Zee.

Dagafstand: 469 km
    Rijtijd: 9 uur
    Brandstofverbruik: 65 liter
    Temperatuur: 31 graden
    Totale afstand: 3.238 km
    Rally afstand: 2.349 km

Stage 5 Karpaten - Wallachie 463 km

August 23, 2021 in Romania ⋅ ☀️ 29 °C

Vandaag stonden er twee ‘Road Missions’ in de zuidelijke Karpaten op het programma. 1. De Transalpina panoramische weg, ook wel bekend als de Koningsweg, is de hoogste weg in Roemenië. 150 km uitdagende haarspeldbochten en fantastische uitzichten. Het hoogste punt ligt op 2145 meter. 2. De Transfagarasan. Dit is de op één na hoogste weg in Roemenië en een van de meest spectaculaire wegen in de wereld. Oorspronkelijk gebouwd als militaire route, gaat de 90 km lange weg vol draaien en bochten van noord naar zuid over de hoogste gedeelten van de zuidelijke Karpaten, dwars tussen de twee hoogste bergpieken van het land door. De weg verbind Transsylvanië met Wallachie en de steden Sibiu (culturele hoofdstad van Europa in 2009) en Pitesti. De route eindigde in Ramnicu Valcea.
    Tijdens de afdaling van de Transfagarassan hebben we kennis gemaakt met de lokale ‘bewoners’ van de zuidelijke Karpaten.

Dagafstand: 463 km
    Rijtijd: 9 uur 15 min
    Brandstofverbruik: 62 liter
    Temperatuur: 27 graden
    Totale afstand: 2.769 km
    Rally afstand: 1.880 km

Stage 4 Apuseni - Transylvanie 170 km

August 22, 2021 in Romania ⋅ ⛅ 25 °C

Vandaag een korte etappe van het Apuseni National Park naar de westelijke Karpaten. 25 km ten zuidwesten van de stad Hunedoara werden we boven op de berg verwacht voor een Transylvanische party, de eerste tussentijdse deelnemers bijeenkomst met optreden van een lokale folklorische dansgroep, lokale gerechten en lokale drankjes.

Dagafstand: 170 km
    Rijtijd: 5,25 uur
    Brandstofverbruik: 27 liter
    Temperatuur: 30 graden
    Totale afstand: 2.306 km
    Rally afstand: 1.417 km

Stage 3 Budapest - Apuseni (RO) 393 km

August 21, 2021 in Romania ⋅ ⛅ 20 °C

Vandaag via de redelijk vlakke Hongaarse Poesta’s naar het Oosten gereden richting Oradea (RO). Na het passeren van de Roemeense Grens en het wisselen van wat Euro’s in de Roemeense Lei, in zuidoostelijke richting gereden richting het Apuseni National Park. Het Apuseni National Park in West Roemenië staat bekend om de vele prehistorische grotten uit de ijstijd. De bekendste zijn de ‘Beren grot’ (Pestera Ursilor) en de Scarisoara Cave, de op één na grootste ijsgrot in Roemenië. De grot ligt op ruim 1100 meter boven zeeniveau, is 120 meter diep en 720 meter lang. De temperatuur ligt het hele jaar tussen de +4 en -/- 14 graden.

Reisinfo:

Totaalafstand: 2.136 km
    Rallyafstand: 1.247 km

Stage 2 Lage Tatra - Budapest (H) 227 km

August 20, 2021 in Hungary ⋅ ⛅ 25 °C

Vanuit Vlkolinec (SK) zijn we ‘s middags verder zuidwaarts gereden door de bossen van het Tatra gebergte richting de Hongaarse grens. Het eindpunt van deze lange dag was de Hongaarse hoofdstad Budapest. 20 Augustus blijkt een nationale feestdag te zijn in Hongarije, wat onder andere gevierd werd met een groot vuurwerk vanaf de Donau. Door de enorme drukte in Budapest, de verkeerschaos in de stad en de vele wegopbrekingen onderweg kwamen we pas laat aan in Boedapest, maar wel net op tijd om nog een glimp van het vuurwerk op te vangen.

Reisinfo:

Totale afstand: 1.743 km
    Rally afstand: 854 km

Stage 2 Moravie - Lage Tatra (SK) 229 km

August 20, 2021 in Slovakia ⋅ ☁️ 19 °C

Vanuit Olomouc in Moravië (CZ) zijn we vandaag in oostelijke richting naar de Slowaakse Grens gereden. Vanaf daar zijn we in zuidoostelijke richting vanuit het noorden het Lage Tatra Gebergte in gereden. In het dorpje Vlkolinec, een historisch houten stadje dat op de Unesco erfgoed lijst staat was een weightpoint (dit keer niet gemist) met een special task.Read more

• A2 Altmarkt Dresden 491 km

August 17, 2021 in Germany ⋅ ☁️ 18 °C

Vanaf de Altmarkt in Dresden vindt op 19 augustus 10:00 de start van de Balkan Express Rally plaats.