traveled in 14 countries Read more

A6 Hosbach - Ridderkerk (NL) 500 km

September 3, 2021 in the Netherlands ⋅ ☀️ 22 °C

Dat wordt even wennen na vandaag, geen ochtendrituelen meer. Geen koffers pakken, geen tankstop,. Vandaag de allerlaatste etappe van onze monstertocht: Naar huis!
    Vannacht heeft de Jeep - waarschijnlijk omdat het met zo’n 11 graden best frisjes was - toch weer wat koelwater gelekt. Derhalve hebben we toch maar geen risico genomen en ervoor gekozen rustig aan, maar wel via de kortste weg naar huis te rijden. En dat is gelukt. Rond 15:00 waren we na 19 dagen en 6.954 km weer terug op de plaats waar ons avontuur begon.

Dank aan iedereen die ons gevolgd heeft. Ik hoop dat jullie er net zoveel van genoten hebben als wij. Uiteraard komt er binnenkort nog een moment waarop wij de opbrengst van de Rally voor de Robin Visser Stichting bekend zullen maken. Wij gaan even uitrusten en rekenen, want er zijn een aantal sponsors die ons een sponsorbedrag per (Rally) kilometer hebben toegezegd.

Reisinformatie:

Dagafstand: 500 km (exact)
    Rijtijd: 6 uur
    Brandstofverbruik: 70,5 liter
    Temperatuur: 23 graden
    Totale afstand: 6.954 km (eindstand)
    Rally afstand: 4.810 km (afgesloten)

A5 Salzburg - Hosbach (D) 495 km

September 2, 2021 in Germany ⋅ 🌙 17 °C

Vandaag begonnen aan de terugreis vanuit Salzburg (A) naar Nederland. Om een beetje af te kicken en bij te komen van twee enerverende weken, vandaag een uurtje later opgestaan en na een goed ontbijt en de aanschaf van wat souveniertjes voor het thuisfront begonnen aan deel 1 van de terugreis. Na de grens met Duitsland gepasseerd te zijn, zijn we dwars door Beieren en Oberpfalz in Noordwestelijke richting gereden richting Nürnberg, langs de vele plantages waar hop verbouwd wordt voor de net zo vele bierbrouwerijen in de omgeving. Vervolgens richting Wurzburg met de prachtige wijngaarden tegen de berghellingen en vervolgens richting Aschaffenburg, waar we in Hosbach genoten hebben van een heerlijke Wienerschnitzel.

Dagafstand: 495 km
    Rijtijd: 7,5 uur
    Brandstofverbruik: 70,5 liter
    Temperatuur: 22 graden
    Totale afstand: 6.454 km
    Rally afstand: 4.810 km (afgesloten)

Stage 14 Bled - Salzburg (A) 266 km

September 1, 2021 in Austria ⋅ ☀️ 18 °C

Vanuit Bled zijn we via Granska Gora (SLO), bekend van o.a. het Alpineskiën en het Schansspringen, naar de Oostenrijkse grens gereden. De 35 km lange Nockalm Strasse is met zijn 18% stijle hellingen, panoramische weg en 52 bochten, ongetwijfeld een van Oostenrijks meest gevarieerde en mooie Alpenweg. De officiële Rally route eindigde in Spittal aan de voet van de Grossglockner. Helaas was er geen tijd om deze hoogste bergpas van Oostenrijk (meer dan 2.500 meter) als kroon op de Rally te beklimmen.

Vanuit Spittal hebben we gezien de tijd moeten besluiten om linea recta koers te zetten naar het eindpunt van de Balkan Express Rally bij het Casino van Salzburg, alwaar wij om 18:01 exact finishten.

Reisinformatie:

Dagafstand: 266 km (stage 14 vanaf Bled), waarvan 106 km officiële rally afstand.
    Brandstofverbruik: 40 liter
    Temperatuur: 22 graden
    Totale afstand: 5.959 km
    Rally afstand (gereden): 4.810 km
    Rally afstand volgens organisatie: 4.541 km
    Teveel gereden: 269 km

Stage 14 Istrie - Bled (SLO) 312 km

September 1, 2021 in Slovenia ⋅ ⛅ 22 °C

Vandaag de laatste etappe naar de finish in Salzburg. Vanuit Istrie (HR) zijn we naar het noorden gereden via de prachtige havenstadjes, Rovinj, Vrsar, Porec en Novigrad aan de Istrisch westkust naar de grens met Slovenië. Via Postojna (bekend van de druipsteengrotten) en Lipica (van de Lippizaner paarden) tot aan Bled, dicht bij de Oostenrijkse grens. Er bestaat bijna geen pittoresker plaatsje dan Bled, direct aan het meer en omgeven door met sneeuw bedekte bergen met als kers op de taart Slovenië’s enige eiland met een kerk midden in het meer van Bled en het oudste kasteel van Slovenië, dat 130 meter boven het meer uitsteekt op een rotspunt.

Reisinformatie:

Dagafstand: 312 km (stage 14 tot Bled)
    Brandstofverbruik: 54 liter
    Temperatuur: 21 graden
    Totaal afstand: 5.693km
    Rally afstand: 4.704 km

Stage 13 Zadar - Istrie (HR) 392 km

August 31, 2021 in Croatia ⋅ ☀️ 23 °C

Voordat we vanochtend vertrokken hebben we eerst de batterijen van de afstandsbediening van de Jeep vervangen, want de oude batterijen deden niet veel meer.. Een simpel klusje zou je zeggen. Helaas bleek na het vervangen van de batterijen de afstandsbediening helemaal niet meer te werken. Na alle contactpuntjes nagekeken te hebben en voor de zekerheid nog twee andere batterijtjes geprobeerd te hebben is het in ieder geval gelukt om de portieren te openen en de motor te starten. Dat eerste is niet zo’n probleem; we kunnen de deuren altijd nog met de sleutel openen, maar de startonderbreker werkt via dezelfde afstandsbediening. Dat wordt morgenochtend weer spannend ….

Met enige vertraging zijn we dus vertrokken uit Zadar om onze weg te vervolgen langs de Adriatische kust richting Rijeka, met zijn middeleeuwse stadjes en kleine dorpjes. Istrie staat bekend om haar heldere zeewater, eenzame baaien, pittoreske haventjes, kleine vissersdorpjes en romantische bergdorpen., vergezeld van goede wijnen en de beste olijfolie van de hele wereld. Met name het achterland van Istrie kan vergeleken worden met Toscane, met haar Cypressen en heuvelachtige landschap.

De reis eindigde vandaag in Stinjan, net boven Pula op de weg naar Rovinj, alwaar we gezellig samen gegeten hebben met onze vrienden Igor en Viviane, die o.a. verantwoordelijk zijn voor het vervaardigen van de prachtige stickers op onze auto.

Dagafstand: 392 km
    Rijtijd: 6,5 uur
    Brandstofverbruik: n.n.b.
    Temperatuur: 26 graden
    Totale afstand: 5.381 km
    Rally afstand: 4.392 km

Stage 12 Makarska - Zadar 226 km

August 30, 2021 in Croatia ⋅ ☀️ 22 °C

Vanuit Makarska, waar we een korte stop van een uur gehouden hebben zijn we verder in Noordwestelijke richting gereden richting Split voor de 2e en eigenlijke etappe van vandaag. Split is met zo’n 300.000 inwoners de op één na grootste stad van Kroatie, na de hoofdstad Zagreb. De oude binnenstad maakt deel uit van het UNESCO wereld erfgoed. Na Split zijn we langs de kust verder gereden richting Sibenik, het oudste stadje van Kroatië, gesticht door de Kroaten in de 11 eeuw. Sibenik ligt in de monding van de rivier de Krka en verbind deze met de Adriatische zee. De plaats waar de Krka ontspringt is thans een nationaal park met schitterende watervallen en kristalsuiker water, zeer geschikt voor een verfrissende duik.
    Vanuit Sibenik zijn we verder gereden naar Zadar, de oudste continu bewoonde stad van Kroatië. Heden ten dage is Zadar het historische centrum van Kroatië en het politieke, culturele, commerciële, industriële, educatieve en logistieke centrum van Dalmatie en zeer geliefd bij de toeristen.

Dagafstand: 226 km (stage 12)
    Rijtijd: 3,5 uur
    Brandstofverbruik: 33 liter
    Temperatuur: 27 graden
    Totale afstand: 4.989 km
    Rally afstand: 4.000 km

Stage 11 Sarajevo - Dalmatie (HR) 250 km

August 30, 2021 in Croatia ⋅ ☀️ 24 °C

Na afscheid genomen te hebben van de familie hebben wij vandaag koers gezet naar de Dalmatische kust. Vanuit Sarajevo zijn we westwaarts gereden naar Mostar. Mostar dankt haar naam aan de brugwachters (mostari) die de oude brug bewaakten in de tijd van de Middeleeuwen. De brug is gebouwd in de 16e eeuw door de Ottomanen. Het voormalige Joegoslavië behoorde toen nog tot het Ottomaanse rijk. Tegenwoordig is de brug vooral populair bij Bungee Jumpers. Wij hebben ons er maar niet aan gewaagd.
    Na Mostar zijn wij verder gereden naar de Kroatische grens en vandaar zijn we direct verder naar het westen doorgereden naar de Dalmatische kust met de bekende plaatsen Gradac, Makarska en Brela.

Dagafstand (stage 11): 251 km
    Brandstofverbruik: 36,5 liter
    Totale afstand: 4.763 km
    Rally afstand: 3.774 km

A4 Offroad rijden met de familie

August 29, 2021 in Bosnia and Herzegovina ⋅ ☁️ 11 °C

Gisterenmiddag zijn we vanuit Sarajevo doorgereden naar Vogosca, waar mijn zwager en schoonzus wonen. De voor vandaag geplande route van Sarajevo naar Brela in Dalmatie (HR) combineren we met de route van morgen, zodat we vandaag een soort van rustdag hebben, die we met de familie en hun kinderen en kleinkinderen hebben doorgebracht. De dagafstanden zijn de komende dagen wat korter en het tijdschema staat ons toe om Stage 11 en Stage 12 morgen in een dag te volbrengen.

Vandaag hebben dus gebruikt om leuke dingen met de familie te doen, maar uiteraard hoorde daar ook een offroad ritje met de mannen bij.

Reisinformatie:

Dagafstand: 100 km (buiten het roadbook)
    Rijtijd: 4 uur
    Brandstofverbruik: 14,5 liter
    Temperatuur: 14 graden
    Totaal afstand: 4.512 km
    Rally afstand: 3.523 km

Stage 10 Kotor - Sarajevo (BiH) 386 km

August 27, 2021 in Bosnia and Herzegovina ⋅ ⛅ 18 °C

De volgende dag starte onze Road missie met 25 haarspeldbochten met een fantastisch uitzicht over de baai van Kotor (MNE), ook wel de fjorden van het Zuiden genoemd. Niet voor niets maakt Kotor deel uit van het UNESCO wereld erfgoed.
    Vanuit Kotor hebben we stuk langs de baai gereden en bij Perast, een oud vissersdorp aan de baai, zijn we in noordwestelijke richting naar de Bosnische grens gereden. Langs deze weg wordt heel goed duidelijk waarom Montenegro (letterlijk: zwarte bergen), Montenegro heet.
    In Bosnië werd de weg vervolgt naar Bileca en verder in noordwestelijke richting naar Sarajevo. Sarajevo ligt 518 meter boven zeeniveau en is gelegen in een vallei in het midden van de Dinarische Alpen. De Road missie van vandaag was het vinden van de overblijfselen van de Olympische Winterspelen van 1984, de ski-spring schans en de bobsleebaan.

Route informatie:

Dagafstand: 386 km
    Rijtijd: 8 uur
    Brandstofverbruik: 53 liter
    Totaal afstand: 4.412 km
    Rally afstand: 3.523 km

Stage 9 Albanie - Montenegro 144 km

August 27, 2021 in Montenegro ⋅ ☀️ 28 °C

Afgelopen vrijdag zijn we - na bijgekomen te zijn van de dag daarvoor - rond 12:00 vertrokken voor onze 3e deelnemersbijeenkomst (na de start in Dresden en de Transsylvanië Party op dag 4 in Roemenië). Een korte rit die ons vanuit Lezhe via Shkodar (AL) en de Albanees - Montenegrijnse grens naar de restanten van Stari Bar (MNE) bracht. Vanuit Stari Bar ging de route verder over een single track road - dus oppassen met tegenliggers - naar Rijeka Crnojevica aan de Westkant van Lake Skodar (Skadarsko Jezero), de plaats van de bijeenkomst, waar we even voor 16:00 aankwamen.
    Daar stonden heerlijke biertjes voor ons klaar en na het uitwisselen van de ervaringen met andere deelnemers, waarvan we de meesten na Roemenië niet meer hadden gezien, werd om 19:00 de BBQ aangestoken voor het heerlijk Montenegrijns BBQ buffet.

Dagafstand: 144 km
    Rijtijd: 4 uur