traveled in 20 countries Read more

Byron Bay

January 23, 2023 in Australia ⋅ 🌙 23 °C

De eerste stop in NSW: famous Byron Bay! Een surf plaatsje bekend om z’n laid-back hippie surf sfeer. Super bekend en dus ook super toeristisch, maar ik snapte wel waarom mensen het zo leuk vonden. Het ene hippie koffie tentje naast de volgende beachy cocktail bar. Én het meest oosterlijke punt van mainland Australië, met mooie vuurtoren. Ook nog wat dolfijnen gespot.
    Een vriend uit Agnes Water werkte ondertussen in Byron dus heb met hem gemeet, en terwijl ik aan het wachten was kwam er random een vriendin uit Agnes langslopen! Dus hebben nog een leuke reunie gehad.

De omgeving van Byron staat ook bekend om zijn hippie sfeer.. en dus natuurlijk ook wiet. Nimbin is de ‘weed capital’ van Australië, was wel een grappig hippie dorpje maar niet heel veel te beleven. Ook nog wat mooie swimming holes en watervallen bezocht in de omgeving, maar ben uiteindelijk maar 1 nacht in Byron geweest want accommodatie was daar veeeels te duur.

Brissie

January 17, 2023 in Australia ⋅ ⛅ 27 °C

Na m’n National Parks avontuur ben ik eerst weer een beetje terug omhoog gegaan, omdat ik daar graag de Glass House Mountains wilde zien. Vernoemd door captian Cook naar de glasblazerijen in York, omdat ie vond dat de gekke vorm van de bergen daar op leek.
    Vervolgens had ik een paar nachten in Brisbane geboekt. Ik had eigenlijk geen verwachtingen ervan. Veel mensen zeiden dat je maar 1 dag voor Brissie (zoals de locals het noemen) nodig had en dat zou je het wel gezien hebben, maar ik vond 3 dagen eigenlijk perfect. En het was echt een hele leuke stad! Grote rivier in het midden met veel bruggen erover, wel veel nieuwbouw maar de omliggende wijken waren meer leuke hipster wijkjes. Deed me een beetje denken aan de moderne delen van Londen. Was heel leuk om weer even in een grote stad te zijn, eigenlijk m’n eerste grote stad in Aus! Maar na die 3 dagen had ik er ook wel weer genoeg van haha.
    Hier heb ik ook viavia een nieuwe travelbuddy ontmoet, een jongen uit Duitsland. Hij reist een paar weken met me mee in de auto naar het zuiden met z’n tentje. Dus ik ben alweer niet meer alleen :) Volgende stap is naar het zuiden, en naar een nieuwe staat na 6 maanden in Queensland: New South Wales. Ben benieuwd!

Scenic Rim

January 8, 2023 in Australia ⋅ ⛅ 27 °C

Ondertussen alweer heel veel nieuwe avonturen beleefd! Ik was dus op 4 januari uit Agnes weggegaan om mijn vrienden te ontmoeten. We hadden een airbnb in het midden van de National Parks Springbrook, Lamington, en Mount Barney. Het was een schattig huisje in de heuvel waar elke avond de wallabies langskwamen in de hoop om wat voedsel te stelen.
    We hebben een hele drukke week gehad, met eigenlijk elke dag hikes en dan savonds koken in de airbnb en vroeg naar bed want we waren kapot haha. Eén van de hikes duurde ongeveer 4 uur en kwam langs wel iets van 10 watervallen, waaronder sommige waar je onderdoor kon lopen. Zo cool! Ook weer lekker veel gezwommen en mooie uitzichten gezien, én glowworms!
    Een avond vonden we een enorme spin in ons huisje, groter dan m’n hand 😅 Hij zat op een ongustige plek en huntsman spiders zijn heeeeel snel dus je kan ‘m ook niet makkelijk te pakken krijgen. Niemand wilde natuurlijk gaan slapen met het idee dat die spin bij ons rondliep dus heeft uiteindelijk 1.5 uur geduurd om er vanaf te komen en het eindigde uiteindelijk met een perongeluke dood van de spin..
    Heb helaas weer afscheid moeten nemen van deze groep want ze vlogen hierna naar Sydney maar het was wel heel gezellig! 😊

Agnes pt II

December 31, 2022 in Australia ⋅ ☀️ 27 °C

Mijn tijd in Agnes zit er alweer bijna op! Op woensdag 4/1 vertrek ik naar het zuiden om een paar vrienden te meeten die ik een paar weken geleden hier heb ontmoet. Zij hebben daar een Airbnb hebben gehuurd in het midden van 3 national parks voor een week en vroegen of ik mee wilde. Het plan was eigenlijk om een paar weken langer hier te blijven, maar ik wilde ook heel graag met dit tripje mee, dus so be it!
    Ondertussen was het natuurlijk kerst! Leuk dat ik met iedereen even heb kunnen bellen. De Tavern was gelukkig dicht dus ik hoefde niet te werken. We hebben met het hele hostel een grote pot luck lunch gedaan, waarbij iedereen wat maakte uit hun eigen land. Ik heb een poging tot bitterballen gedaan. Ze smaakten niet echt zoals echte bitterballen, maar niemand hier weet dat natuurlijk en iedereen vond ze heel lekker.
    Daarna hebben we ‘dirty’ Secret Santa gedaan. Dat betekent niet, zoals veel mensen dachten (waaronder ik), dat het sexy cadeaus moesten zijn, maar alleen dat je van elkaar kon stelen. Beetje zoals het dobbelspel dus. We waren met bijna 60 man dus het duurde wel even maar was heel erg gezellig. Ik ben uiteindelijk met een opblaasband geeïndigd die ik graag wilde :) Er gingen ook 3 pakketjes met wiet rond die natuurlijk steeds door iedereen werden gestolen haha.
    Verder ben ik op een van mijn weinige vrije dagen naar Lady Musgrave Island geweest, een afgelegen eiland bij het zuidelijkste deel van het Great Barrier Reef. Daar zijn we op een glass bottom boat geweest (een ‘glassie’) en heb ik gesnorkeld met schildpadden. Was heeeel vet.

Vanavond is het natuurlijk oud en nieuw. Helaas moet ik de hele avond en nacht werken. Niet zo veel zin in want het wordt super druk en het hele hostel gaat gezellig samen eten en daarna feesten. Maarja! Wel nog wat geld verdienen voordat ik weg ga.

Agnes Water

December 9, 2022 in Australia ⋅ ⛅ 26 °C

Na Fraser ben ik weer terug naar het noorden gegaan, naar een plaatsje genaamd Agnes Water. Hier had ik namelijk een nieuwe baan gevonden! Na bijna 2 maanden on the road met m’n auto, elke dag inpakken, verplaatsen en weer uitpakken, was ik daar een beetje klaar mee en wilde ik graag weer even op 1 plek zitten. En wat geld verdienen is ook fijn.
    Ik werk nu 2 uur per dag in het hostel voor gratis accommodatie en gratis surfbord hire, en daarnaast ongeveer 20-25 uur per week in de Agnes Water Tavern. Dus de lokale pub. Het is daar gelukkig iets minder dood dan in Chillagoe, er is elke zaterdagavond live muziek en zelfs jongen mensen!
    Verder is Agnes Water een chill surf plaatsje, met een aantal cafeetjes en mooie omgeving. Dus mijn leven bestaat nu vooral uit werken en naar het strand gaan en af en toe surfen. Not so bad. Ik blijf hier tot januari ergens, dus heb in ieder geval kerst en oud en nieuw hier. Hoewel ik dan waarschijnlijk gewoon moet werken helaas 😅 Maar wel lekker verdienen.
    Mijn twee reisgenootjes zijn doorgereisd naar het zuiden want die hadden daar een baantje gevonden dus heb afscheid van ze moeten nemen. Maar ik vind vast wel weer nieuwe leuke mensen om uiteindelijk verder mee te reizen!
    Het plaatsje hiernaast heet Town of 1770. Hele gekke naam, maar het komt van het feit dat Captain Cook hier in 1770 voor het eerst aanmeerde. Dus er is ook nog best veel geschiedenis hier in de buurt! Er is ook een museum maar daar ben ik nog niet geweest.

Update: wij zijn gister met alle nederlanders in het hostel om 5 uur opgestaan om de wedstrijd te kijken. Na die laatste goal het hele hostel wakker geschreeuwd. Maar het mocht niet baten.

K'Gari/Fraser Island

November 28, 2022 in Australia ⋅ ☁️ 27 °C

De afgelopen 3 dagen heb ik doorgebracht op het grootste zandeiland ter wereld: K’Gari (Fraser Island). Ik had vorige week spontaan een tour geboekt want alles was tot eind januari uitverkocht, maar toen kwam er opeens een plekje vrij en ik was relatief in de buurt (4 uur rijden).
    Eén van de leuke dingen van Fraser is dat er geen echte wegen zijn, het meeste verkeer gaat over het strand. Daar moet je dus ook de regels volgen als links rijden en max 80 p/u. En mijn tour was een ‘tag along’ tour, we waren met 4 4WDs en moesten de leader volgens en mochten dus ook zelf rijden! Het strand was voornamelijk hard zand, dus dat ging best smooth, maar de tracks naar het binnenland waren soms heel heftig met rul zand en enorme potholes, dus daar hebben we wel echt flink ge’4WD’ed. En als het niet je eigen auto is is dat hardstikke leuk! 😁 Soms kwam een auto vast te zitten in het zand, en dan moest iedereen eruit om te duwen.
    Verder hebben we veel mooie meren gezien, en rockpools die gevuld werden met de golven van de zee. Opgestaan voor zonsopkomst (prachtig) en natuurlijk zonsondergang (ook prachtig). Er is ook een scheepswrak op het strand van voor de 2e wereld oorlog die nooit is weggehaald, dus dat was ook een mooie toeristische attractie.
    Én er wonen dingoes! Overal staan bordjes om je te waarschuwen dat je geen eten mag meenemen of achterlaten want alhoewel ze er heel schattig uitzien zijn dingoes best wel gevaarlijk. Maar gelukkig deden degene die wij zagen niks.
    ‘Savonds bij het kampvuur en sterren kijken op het strand. Er was zelfs nog bioluminescense in de zee op de laatste avond. Dus het was een super drukke 3 dagen maar heeeeel geslaagd 😊

Oh, en ik ben vandaag precies 4 maanden in Australië! Wat gaat dat snel!

National Parks

November 20, 2022 in Australia ⋅ ⛅ 30 °C

De dagen erna zijn we naar een paar mooie National Parks geweest. Eerst Eungella NP, wat bekend staat om z’n vogelbekdier spotten. En dat is ook weer gelukt gelukkig 😁 Blijven leuke dieren.
    In Blackdown NP zijn we naar heeele mooie rock pools geweest, die waren echt magisch. Zeer Instagram-waardig hihi. De weg het park in was volgens de website geschikt voor gewone auto’s, maar toen we daar kwamen bleek het echt een super slechte weg. Toen waren wij wel blij met onze ‘semi’ 4WDs! Er waren een paar mensen die halverwege moesten stoppen omdat de weg te slecht was voor hun stadsauto.
    Tussendoor zijn we nog bij een mooie afgelegen kampeerplek geweest net onder Mackay, Notch Point, waar je blijkbaar alleen met 4WD kon komen, maar we hebben het gehaald! Deze weg was eigenlijk makkelijker dat die in Blackdown haha. Was heel rustig en op een heuvel met uitzicht over de zee met zonsondergang. Daar doen we het voor 😊
    Helaas daarna een wat mindere avond: ik kreeg een klapband op de snelweg in het donker. Gelukkig stopte er meteen iemand om te helpen. Daarna nog gedoe om een nieuwe band te kopen maar uiteindelijk allemaal goed gekomen. Ik denk nu wel bij elk klein geluidje: ohhh nee daar gaat ie weer!! Dus dat is wel een beetje jammer, het rijden wordt er niet leuker door. Hopelijk is dat snel weer voorbij.

Whitsundays

November 10, 2022 in Australia ⋅ ⛅ 26 °C

Mijn volgende tripje was daadwerkelijk de Whitsundays op, met een overnachting op een zeilboot. De Whitsundays is een eilandengroep die bekend staat om z’n super witte, fijne stranden en blauw water. Paradijs dus. Ik had een beetje last minute mijn zeiltrip geboekt omdat ik natuurlijk niet zeker wist wanneer ik er zou zijn. Ik was zonder mijn reisgenootjes, want die hadden al wat anders geboekt. Het was een grote zeilboot met ongeveer 25 man, maar helaas viel de trip een beetje tegen. De crew was chagerijnig en slecht georganiseerd, en uiteindelijk maar weinig gegaan behalve op de boot gezeten. Maar de zonsonder- en opgang en slapen op een zeilboot waren wel een bijzondere ervaring.
    De dagen ervoor waren we in Airlie Beach, de ‘gateway’ naar de Whitsundays en een populair toeristisch kustplaatsje. Er was een muziekfestival gaande dus in allerlei pubs was er live muziek, dus dat was een leuke toevoeging.
    Hierna zijn we naar Cape Hillsborough geweest, waar je sochtends kangaroos op het strand kan zien met zonsopkomst. Moesten om 4:20 op maar het was het waard!

On the road

November 3, 2022 in Australia ⋅ ⛅ 24 °C

En nu ben ik alweer 3 weken on the road! Ik ben nu in de Whitsundays regio, eigenlijk nog helemaal niet zo super ver van Cairns (iets minder dan 500km) en als je naar de kaart van Australië kijkt heb ik ook maar nog een mini stipje gezien haha.
    Ik heb via Facebook 2 reismaatjes ontmoet, een deens meisje met een auto en een duits meisje dat met haar meerijdt en we reizen nu ongeveer 2 weken samen. Stuk gezelliger savonds op de camping wel.
    Ik heb een paar mooie watervallen gezien (natuurlijk!) waaronder Wallaman Falls, de hoogste single-drop waterval in Aus. Heel indrukwekkend. Ik ben naar Magnetic Island geweest bij de kust van Townsville. Dit is een leuk relaxed eilandje met de ene baai nog mooier dan de andere baai, én een goede plek om koalas te spotten! 😁
    Ik heb daarna in Townsville een vriend uit Chillagoe ontmoet. Hij heeft daar gestudeerd en zocht wat vrienden op. Dus ik kon fijn op de bank van een van die vrienden slapen voor een par dagen. Was wel lekker om even weer in een huis te zijn met airco etc. Townsville zelf is niet zo heel bijzonder, en het was eigenlijk ook óf te heet óf het stortregende, dus niet zo veel gedaan verder daar. Wel een paar nieuwe toevoegingen voor m’n auto gekocht zoals een koelkast, matras, zonneluifel en insectenschermen. Dus nu is m’n huisje bijna helemaal perfect. 🙂
    Het is iets minder warm hier beneden, maar het stormt en regent ook meer. We hadden een paar dagen geleden een heeeele heftige storm, het stortregende urenlang en de bliksem en donder ging ook in 1x door. De hele auto schudde ervan. Dat was wel een beetje eng.
    Op 1 november was het Melbourne Cup, een paardenrace evenement waar het hele land in de pub naar kijkt en heel serieus neemt. Iedereen kleed zich heel mooi aan met hoedjes enzo en drinkt dan heel veel alcohol vanaf sochtends vroeg. Wij waren ook kijken in de pub maar helaas geen mooie kleding (want backpackers). We hadden nog op paarden gewed maar helaas de verkeerde. Wel grappig om mee te maken.

Nieuw avontuur

October 15, 2022 in Australia ⋅ ☀️ 25 °C

En dan: weg uit Chillagoe. Terug in Cairns ga ik meteen hard op zoek naar een auto. Gelukkig had ik nog een vriend daar die iets meer van auto’s weet dan ik en die hielp met zoeken. En na een week is het gelukt! Ik heb een mooie Toyota RAV4 van een dealer gekocht. Het fijne hiervan is dat ik niks kwa paperwork hoef te regelen én ik heb een jaar garantie. Het is best een grote auto, maar voor Australië valt het best mee. Het is een 4WD, wat ik wilde, en ik kan er in slapen. Zo kan ik lekker makkelijk overal komen en heb ik altijd een bed :)
    Zodra ik m’n auto had ben ik snel spullen gaan inslaan en toen meteen op weg! Ik bekijk het nu per dag waar ik heen wil en waar ik ga slapen. Ik ga langzaamaan naar het zuiden trekken, want het wordt me te heet hier in de tropen haha. Ik ga een beetje half (gratis) campgrounds en half hostels doen, zodat ik ook nog af en toe een warme douche en gezelschap heb. Ik doe nu de eerste paar dagen in m’n eentje, om een beetje uit te proberen, maar ik wil wel binnenkort een travel buddy vinden. Toch gezelliger.
    Maar tot nu toe gaat het allemaal top 😊 Ik schrijf dit nu terwijl het langzaam donker wordt op het strand bij Etty Bay. Dit strand staat bekend om de cassowaries die hier rondlopen, dat zijn een soort struisvogels. Blijkbaar moet je veel geluk hebben om ze te spotten, maar blijkbaar ben ik een geluksvogel want er loopt er de hele tijd eentje langs. Ze zijn wel best eng, dus ik hoop dat ze vanacht niet te dichtbij komen (maar gelukkig lig ik in de auto en niet een tentje jeej!)