traveled in 20 countries Read more

Nieuwe plannen en avonturen

April 25 in Australia ⋅ ⛅ 27 °C

Om maar weer meteen met de deur in huis te vallen: ik kom binnenkort naar huis!
    Nik zijn visa is afgewezen en hij moet binnen 3 weken het land uit zijn. Hij vliegt dan naar Duitsland. Ik blijf nog ongeveer 3 weken langer, om mijn dagen voor mijn visum af te maken, en dan volg ik hem naar Europa. Dus dat is ongeveer begin juni alweer!
    Het plan is nu om voor een paar maanden in Europa te zijn, iedereen te zien en te ontmoeten, en dan kijken wat we verder gaan doen. Het is niet helemaal wat we in gedachten hadden, vooral omdat we hier wel lekker zaten, maar het is nu eenmaal zo.

Ondertussen zijn we nog op avontuur geweest. We hebben de Thorsborne Trail gedaan op Hinchinbrook Island, dat naast Lucinda ligt. 4 dagen / 3 nachten. Op een onbewoond eiland. Was wel spannend van te voren want hebben zo iets nog nooit echt gedaan maar het was zo leuk! Zo mooi en super afwisselend landschap. Wel echt heel zwaar, klauteren over glibberige rotsen en kliffen langs de zee, door enkel diepe modder en knie diepe rivieren waden (was extra spannend door potentiele krokodillen.. niks gezien gelukkig). Was zo een avontuur! Zo blij dat we dat nog hebben kunnen doen voor dat we weg gaan hier 😊

Lucinda

December 6, 2023 in Australia

We zijn weg uit Mt Isa! En zitten aan de kust! Met groen! En bomen! En vogels! Zee!
    We waren casual op zoek naar iets anders want Mt Isa was best wel een deprimerende omgeving, en toen vond ik dit en was eigenlijk binnen een dag alles geregeld. We zitten nu dus in Lucinda, een klein vissersdorpje aan de kust. Werken weer in een pub, maar veel kleinschaliger en erg relaxed. Ookal wonen er maar 400 mensen hier wordt het toch verbazingwekkend druk in de pub want het is blijkbaar bekend in de hele omgeving en mensen komen zelfs uit Townsville (1.5 rijden) om bij ons te komen eten.
    We wonen in een appartement van werk voor heel goedkoop en hebben het helemaal voor onszelf 😍 En er is een zwembad bij de pub die we mogen gebruiken. We zitten wel lekker aan de zee maar je kan absoluut niet zwemmen want krokodillen.
    De supermarkt is 20 min rijden maar we krijgen zo veel leftover food van werk dat we eigenlijk bijna niks hoeven te kopen óf koken.

Vorige week waren we een nachtje naar Hitchinbrook Island, dat hier vlak naast ligt. Een lokale schipper bracht ons gratis erheen en gaf ons zelfs een hele tour langs het eiland en de magrove bossen. Het was zoooo mooi! Het eiland is een national park en er woont dus niemand, dus we waren (bijna) helemaal alleen op het eiland. Was echt een heerlijke ervaring.

Dus ja, wij zitten hier wel goed 😁

Ps. Ik heb nog wat laatste foto’s van Mt Isa toegevoegd.

Darwin en weer een nieuwe baan

September 6, 2023 in Australia ⋅ ⛅ 32 °C

We hebben een paar dagen doorgebracht in Darwin. Best een leuke stad, met een paar leuke cafeetjes en pubs aan de zee én een hele mooie moderne lagoon waar je veilig kan zwemmen (want: krokodillen natuurlijk). Ik heb daar geen foto’s van gemaakt dus heb een internet foto toegevoegd om een idee te geven. Rondom zaten allemaal barretjes en restaurantjes dus was wel echt een leuke buurt.
    We hebben daar ook mijn verjaardag gevierd, want dat had ik nog tegoed van Nik. Zijn kado was een leuk dagje uit samen zodra we weer in een stad waren, dus we moesten wachten tot Darwin. Zijn naar een rooftop bar geweest en lekker uiteten bij een Mexicaan met uitzicht op de lagoon.
    Verder zijn we naar de Rodeo geweest. Veel typisch Australisch kan je het niet krijgen. Was echt een spektakel en heel leuk om mee te maken.
    Ondertussen waren we weer eens op zoek naar een baan, want door alle autoreparaties aan het begin van onze trip was het geld iets eerder op dan gepland. En de Outback is duur! Uiteindelijk iets gevonden in Mt Isa, een outback mijn stad in Queensland. Kleine 3 dagen rijden van Darwin, geen probleem natuurlijk…
    Hier werken we bij The Buffs Club, een cafe/restaurant/pub/gaming/bottleshop in een. Nik werkt in de bottleshop en ik switch tussen het restaurant, pub en gaming. Gaming klinkt heel spannend maar het is een grote ruimte met alleen maar slotmachines, of ‘pokies’ zoals dat hier heet. Ze hebben meer dan 100 machines! (Heb weer een foto van internet geplukt zodat jullie kunnen zien hoe dat eruit ziet)
    Alhoewel Mt Isa redelijk groot is is er verder niet echt wat te doen. Het is weer echt in de middle of nowhere dus er is geen natuur eromheen en het is ook elke dag 40 graden dus ook niet echt weer om lekker te gaan wandelen. Dus we zijn vooral aan het werk en gewoon geld aan het sparen. We wonen in de staff accommodation van de Buffs voor heel weinig dus dat is wel lekker.
    Dus dat is ons leven voor de afgelopen 1.5 maand! En waarschijnlijk voor de komende 1.5 maand ook, haha.

Northern Territory National Parks

August 19, 2023 in Australia ⋅ ☀️ 34 °C

Toen was het tijd voor weer was National Parks. Als eerste Kakadu NP, het grootste NP in Australië en dus niet te missen. Helaas is veel ervan alleen bereikbaar met een goede 4WD dus dat wilde ik niet riskeren met mijn autootje, dus moesten we andere dingen vinden om te doen. Zoals krokodillen kijken! Had echt niet verwacht er zo veel te zien, en zo vlak bij. Dat was heel indrukwekkend. Ook eng om te zien hoe, zodra ze onder water gaan, ze gewoon compleet verdwenen zijn. Brrr.
    Kakadu staat ook bekend om z’n rock art, en daar hebben we veel moois van gezien. En weer eens een hele mooie zonsondergang gezien over een grote grass plain.

Hierna waren we naar Litchfield National Park, vooral bekend om z’n watervallen en swimming holes. Was wel weer eens tijd voor wat watervallen! We kampeerden vlak bij eentje dus toen we daar vlak voor zonsondergang heen gingen was er Helemaal niemand, heerlijk. En al die waterholes waren ook wel echt nodig, want deze tropen zijn nog noorderlijker dan Cairns (waar ik ben begonnen) en dus bloedheet, zelfs al waren we daar in hartje winter.

Meer rode rotsen (en hot springs!)

August 3, 2023 in Australia ⋅ ⛅ 32 °C

Vanaf Uluru zijn we naar de volgende outback rode rotsen hike gereden bij Kings Canyon (met onderseg een kameel!) Ik wist niet wat ik er van moest verwachten maar het was zo indrukwekkend! Hele bizarre rotsformaties zo ver als je kon zien. Het voelde net alsof je op een andere planeet liep. We verwachtten zo een Star Wars of andere sci-fi film set er te zien.
    Vervolgens via Alice Springs -de hoofdstad van de Red Centre- naar de West McDonnalds Ranges, met wederom prachtige rode kliffen en bergen en ijskoude waterholes. Alice Springs zelf hebben we niet echt bekeken want het is daar heel gevaarlijk met veel misdaad en Aboriginal problemen.
    Verder naar het noorden (ffies 550k rijden) zijn we bij de Devils Marbles gestopt. Dit zijn een hoop random rotsen in het midden van heel veel vlak land en niets. Alsof ze er zo zijn neergestrooid. Mooie zonsopgang en -ondergang daar bekeken.

Weer verder omhoog waren we opeens weer terug in de tropen! En dus ook krokodillen gebied, helaas. Je kan hier niet meer zomaar in elk waterhole zwemmen, maar er wordt gelukkig streng op gecontroleerd bij de toerische plekken dus die zijn ‘veilig’. Zolang er maar heel veel andere mensen ook zwemmen durfen we het water in. En zo kwamen we bij hidden gem Bitter Springs uit, een thermal hot spring in de tropen. Nu denk je natuurlijk: waarom wil je in warm water zwemmen in de tropen? Maar het was eigenlijk precies de perfecte temperatuur om lekker in rond te dobberen, dus daar hebben we een paar rustige dagen doorgebracht, vooral blij om uit het stof en leegte van de Outback te zijn.

Uluru

July 28, 2023 in Australia ⋅ ☀️ 24 °C

Uluru (Ayers Rock) verdient z’n eigen post. Een erg oranje post. Alhoewel ik meteen moet bekennen dat de wandeling bij haar minder bekende zusje Kata Tjuta (of zelfs: nog nooit van gehoord zusje) veeeel indrukwekkender was en hoog op mijn lijst van favo wandeling in Australië of zelfs de wereld is geland. De foto’s en video’s doen het natuurlijk allemaal geen recht aan. Maar het was mooi.
    We hebben zonsondergang picknick bij Uluru gedaan en de volgende ochtend de zonsopkomst en daarna meteen de base walk bij Uluru want ondertussen waren we zo diep in de woestijn dat het toch best wel warm werd overdag. Wat heerlijk was! Na zo veel maanden kou en alleen maar truien en spijkerbroeken konden we eindelijk weer tshirt en shorts aan! Zoooo lekker.
    Het was wel interessant dat Uluru van veraf gewoon één grote gladde rots lijkt, maar als je dichterbij komt is dat dus helemaal zo.
    Stukkie rijden maar dan heb je ook wat

Out-back-again

July 24, 2023 in Australia ⋅ ☀️ 14 °C

Onderweg naar het Noorden zijn we bij Lake Bumbunga gestopt: een zout meer dat bekent staat om z’n roze kleur. Hij was niet fel roze maar alsnog een interessante kleur! Én Nessie was er! (Geen idee waarom)
    Vervolgens hebben we een super mooie wandeling gedaan in Alligator Gorge (geen alligators daar, geen zorgen) waar de rode rotswanden aan beide kanten boven ons uitstaken. Heel bijzonder.

Toen verder omhoog, richting de Flinders Ranges a.k.a de Outback! En wat we daar meteen als hoogtepunt tegenkwamen: emoes! Vlak langs de weg, zo cool! We hebben een paar nachten in Flinders doorgebracht, met mooie wandelingen en uitzichten, rock art bekeken, en gekampeerd onder de sterren.
    Dat is ook zo een beetje de samenvatting van m’n verjaardag haha, alleen toen hadden we een fijn huisje en hebben we een lekkere maaltijd gekookt. Die avond met een guide door een telescoop sterren gekeken, was koud maar heel leuk.

De volgende stop was Coober Pedy (op 5 uur rijden) een stadje bekend om z’n opaal mijnen maar ook omdat heel veel dingen ondergronds zijn! Dis is vanwege de hitte in de zomer. Toen wij er waren was het midden winter dus het was eerder koud dan warm ha. Ze hebben ondergrondse huizen, een boekenwinkel, kerken, cafés, wat je maar wil. Was super interessant om te zien. Hadden zelf ook nog een nacht een ondergrondse hotelkamer geboekt, gewoon om dat een keer mee te maken.

Hier hebben we ook The Breakaways bezocht, een natuurgebied in de buurt van Coober Pedy. Hier kan je kijken naar de langste Dog Fence van de wereld, die loopt helemaal van de oostkust in New South Wales naar de kust in South Australia en is meer dan 5000 km lang 😱 En bestaat om de dingoes van het binnenland weg te houden bij de boeren in het zuiden. Verder hebben we daar de zonsondergang gekeken met een picknick, was ook zeker niet verkeerd :D

Weer op pad

July 15, 2023 in Australia ⋅ ☁️ 13 °C

En toen waren we weer op pad! Hebben uiteindelijk bijna 9(!) weken bij de chickies gewerkt, hadden toch nog wat extra geld nodig. Vooral omdat ik de auto moest laten fixen voor meer dan $2000 🥲
    Gelukkig nog wel wat leuke dingen kunnen doen tussendoor. De 2e week dat we daar waren kregen we kaartjes aangeboden van de baas voor een AFL -Aussie rules football- wedstrijd aangeboden. Dus toen zijn we Adelaide in gegaan om Port Adelaide te supporten. Was een prachtige zonnige dag en ze wonnen ook nog!
    Verder hebben we het stadje in de buurt, Kapunda, en Adelaide zelf een paar dagen verkend. In ons laatste weekend zijn we naar de zuidkust gereden en daar een nachtje verbleven. De wandeling die we daar deden ging over hele hoge ruige kliffen met prachtig uitzicht, was helemaal niet wat ik had verwacht dat daar was maar het was heeeel mooi! (En ik kreeg dat weekend ook te horen dat ik een 2e neefje had, jeej!). Dit was bij de McClaren Vale wijnregio, dus op de terugweg nog gestopt bij een winery in een dubbeldekker bus, altijd leuk.
    Uiteindelijk de auto 3 dagen bij de garage gehad om te laten maken, maar toen we de dag erna eindelijk op weg waren naar een nieuw avontuur begon hij hele rare geluiden te maken.. En toen was het weekend en waten natuurlijk alle garages dicht. Dus toen hebben we nog 2 nachten in ons kippenplaatsje moeten kamperen.. Erg frustrerend. Gelukkig wel op een gratis kampeerplek maar het was 1 graden snachts brrr. Op maandagochtend bij de garage op de stoep gestaan en het was uiteindelijk alleen een losse bout. Dus toen konden we 2 dagen later toch echt op weg! Eerste stop: Flinders Ranges voor de Outback én m’n verjaardag :)

New job alert

May 25, 2023 in Australia ⋅ ☁️ 10 °C

In Bendigo kregen we het goede nieuws: we hadden een baan! Op een free range kippen boerderij, eieren verzamelen, sorteren en verpakken. Alleen wel in de buurt van Adelaide in South Australia, ongeveer 9 uur verderop.. Gelukkig hadden zij geen haast en wij ook niet dus we spraken af dat we een week later konden beginnen. Zo konden wij nog even rustig wat dingen zien onderweg.

Eerste stop was de Grampians, een National Park dat als sinds het begin op m’n lijstje stond. Was zo mooi! Echt een soort buitenaards landschap met al die gekke rots formaties.
    Hierna reden we weer naar de kust, naar Mount Gambier (ondertussen al in SA), dat bekend staat om z’n sinkholes. In één sinkhole heeft iemand ooit een tuin gebouwd, dat was echt bijzonder om te zien. En er wonen veel possums hihi.
    Rondom Adelaide is er veel Duitse heritage, wat we vonden in Hahndorf. Heel schattig plaatsje met natuurlijk alles Duits. Heel toeristisch maar alsnog heel mooi. Nik was erg teleurgesteld dat de German Pantry niet open was die dag.

We werken nu dus in Kapunda, ongeveer 1.5 uur ten noorden van Adelaide. Voor het werk kan je of binnen werken, waarbij je de eieren moet sorteren en dan inpakken, of buiten, waar je ze moet verzamelen en checken of de kippen genoeg water hebben etc. Ik doe allebei dus dat is wel fijne afwisseling. En de kippen zijn echt gekkies. Grappig om zo met dieren te werken.
    We wonen samen met 2 andere backpacker koppels dus dat is wel gezellig. En de omgeving is heel mooi, we zitten vlak bij de Barossa Valley (die van de wijn) en zien elke avond de zonsondergang op onze commute. 😍 We blijven hier ongeveer 6 weken, misschien langer als we het heel leuk vinden, en daarna zien we wel weer verder!

Back on the mainland

April 30, 2023 in Australia ⋅ ☀️ 16 °C

En toen was mijn Tasmanië avontuur ten einde. Het werd tijd om weet wat warmer weer op te zoeken dus we hebben op 28 april de ferry terug naar de mainland genomen.
    We hebben 5 dagen Melbourne ontdekt. Hele leuke stad, met veel street art en koffie tentjes. Precies waar het bekend om staat, dus, haha. Ook weer geluk met het weer, want in Melbourne weet je het nooit. Maar we hadden bijna elke dag blauwe lucht en stralende zon, kreeg een echt vakantie gevoel.
    Hierna zijn we de Great Ocean Road gaan doen. Het is 250 km en sommige mensen doen het in 1 dag, maar wij hebben onze tijd genomen en het in 3 dagen gedaan. Er is zo veel te zien! Prachtige dramatische kliffen waar je ook kijkt. Bij de 12 apostles zijn we met zonsopgang geweest, dus het was lekker rustig.
    Ondertussen waren we (alweer) op zoek naar een baan want ik heb nog 1 maand nodig om mijn visum te kunnen verlengen. We zagen dat er veel geadverteerd werd in het noorden van Victoria dus toen zijn we daarheen gereden. We verbleven in Bendigo, een oude mijn stad. Maar wel gewoon met 100.000 inwoners! Ik had er nog nooit van gehoord maar het was een verrassend leuke stad. We zijn daar een oude goudmijn ingegaan met een tour, 68 meter onder grond, en zijn zelf nog goud gaan zoeken (helaas zijn we nog niet rijk).