Van West naar Zuid-Oost

October 2022 - March 2023
A 156-day adventure by Jochem & Sam Read more

Shaka Brah 🤙🏼

October 24, 2022 in Vietnam ⋅ ⛅ 27 °C

Toen we de bus uitstapten in Mui Ne begonnen we gelijk weer met zweten. Hier was het nog weer een stukje warmer dan in HCMC, maar gelukkig waaide er aan zee een windje waardoor het iets beter te doen was. Hoewel het wel moeilijk was om bij het strand te komen, aangezien het volgebouwd staat met resorts en je dus door de resorts heen moet om te zwemmen. Het is een krachtige zee met veel golven, moeilijk om in te zwemmen, maar perfect voor golf- en kitesurfen. We hadden stiekem al zin om iets anders dan Vietnamees te eten dus zijn we gaan lunchen bij een kebab-tentje en dineren bij een Indiaas restaurant, ook om te vieren dat ik officieel mijn masterscriptie heb gehaald 🥳. Mega lekker eten, alleen hadden we de volgende dag wel last van onze buikjes. Ook hadden we op de tweede dag een surfles gepland, alleen doordat we onze dag echt niet hadden leek het ons beter om de surfles een dagje te verplaatsen. We hebben de hele dag lekker niks gedaan en dat beviel goed! De volgende dag hadden we weer goede moed om op een surfplank te gaan staan. Het was Jochem zijn eerste keer en het ging heel erg goed en het smaakte voor ons allebei naar meer. Ons plan is om meer te gaan surfen in het Noorden van Vietnam.
    Ook hadden we de derde dag in Mui Ne een andere homestay dichter bij de surfplek, alleen betekende dit wel dat we verder van het centrum af zaten en dus besloten we toch een scooter te huren voor een paar uurtjes om nog wat meer te kunnen zien van de omgeving. We zijn naar de rode zandduinen geweest en het vissersdorpje om daar de zonsondergang te bekijken (zat helaas een dikke wolk voor haha). Moe en voldaan ploften we in bed om de volgende dag vroeg op te staan om met de bus naar Da Lat te rijden. Dit was een erg hobbelige en slingerende weg, maar met prachtige uitzichten over rivieren en bergen. We zijn erg blij met de koelere berglucht en het groen om ons heen.
    Nu even bekijken wat hier allemaal te doen is!

Da Lat in retrospect

October 25, 2022 in Vietnam ⋅ 🌧 19 °C

Onze laatste update is inmiddels alweer een tijdje geleden, en voor ons lijkt het helemaal 'ancient history' met alle indrukken die we hebben. Op 24 oktober kwamen we aan in de bergen van Da Lat, waar het een stuk minder vochtig en warm was (erg fijn!). We verbleven drie nachten in de 'Lovely House' wat op de muggen na ook very lovely was. Omdat we de hele ochtend in de bus hadden gezeten en weinig hadden gegeten was de Thaise hotpot bij een com chay (vega) erg welkom en lekker! Ook waagden we ons die avond aan wat echt streetfood op de night market waar we ook per ongeluk wat sterk smakende vis op een "rijstpannekoek" hadden gekregen, welke we er snel afpeuterde.

De volgende dag huurden we een scooter om een wandeling te gaan maken langs Datanla Waterfall (de Elephant Falls waren volgens Google Maps tijdelijk gesloten, en aangezien dit 40km verderop lag hebben we niet het risico genomen dit te controleren). Ook bezochten we een tempel en een com chay buffet, waar we voor minder dan twee euro per persoon ons buikje met lekker eten vulde. We eindigde de dag met nog wat fotoplekjes bezoeken en wilden de zonsondergang bekijken bij de grote gouden Buddha, maar de wolken hadden hier wederom andere plannen voor ons.

De laatste dag zouden we activiteiten dichterbij het hotel te voet bezoeken, maar uiteindelijk vonden we chillen (met Gravity Falls kijken) en een burger eten belangrijker dan een huis met gekke architectuur bezoeken en partycrashen bij een kerkdienst. Na een derde en laatste nacht moesten we er weer vroeg uit voor de bus naar onze volgende bestemming.
    To be continued. .

Hostelgezelligheid en shotjes

October 29, 2022 in Vietnam ⋅ ☁️ 28 °C

In Nha Trang hebben we ervoor gekozen om in een hostel te gaan slapen omdat het ons leuk leek om andere reizigers te ontmoeten. Toen we aankwamen werden we ontvangen door de eigenaresse, die ons vrijwel meteen liet weten dat we in de avond naar het dakterras konden komen voor een drankje en gratis shotjes. Om wat tijd te doden hebben we in de lobby spelletjes gedaan en gekeken hoe veel backpackers in- en uitcheckten in het hostel. Daarnaast werden we vergezeld door Pig, de hond van de eigenaresse. We besloten niet veel te doen die dag aangezien we de volgende dag wilden gaan surfen. Wel hebben we die avond veel nieuwe mensen ontmoet op het dakterras. Het is super leuk om verhalen te horen van andere reizigers, zowel van hun reis als van het land waar ze vandaan komen.
    De volgende dag stonden we vroeg op om te gaan surfen. Het was een half uurtje met de scooter rijden en eenmaal aangekomen hadden we het hele strand voor onszelf, met prachtige golven. Ik had zoveel zin om te gaan surfen, alleen toen ik de eerste beweging maakte om te gaan staan op de plank (dit was nog op het strand) verrekte ik een spier in mijn bovenbeen. Zo pijnlijk dat ik er niet meer goed mee kon lopen :(. Na heel veel balen (vooral ik) leverden we de surfplank weer in en besloten we weer terug te rijden. Het was een vermoeiende rit met veel pijn en dus kwam Jochem met het goede idee om naar de Spa te gaan. Je hebt hier speciale modderbaden, met water uit de hot springs, waar we heerlijk konden ontspannen. Hier hebben we ons de hele middag vermaakt.
    In de avond hebben we weer heerlijk gegeten bij een vegetarisch buffet en gingen we weer drankjes doen op het dakterras van het hostel. Na wat spelletjes en drankjes kropen we ons stapelbedje weer in.
    Wat ons opviel aan Nha Trang is dat er veel Russische mensen zijn. Zowel toeristen, als bewoners en sinds kort ook mannen die niet willen vechten in de oorlog. Ze kunnen in deze stad een speciaal visum aanvragen voor 3 maanden (en die vervolgens weer verlengen) om in Nha Trang te verblijven. Fijn dat dit mogelijk is voor hun.
    Zaterdag hebben we niet veel gedaan, vooral onze spullen ingepakt en een beetje in het hostel rondgehangen. In de avond hebben we een nachtbus gepakt naar Hoi An, samen met 3 andere mensen van het hostel. 10 uur lang in een slaapbus leek van de voren wel goed te doen, alleen waren de eerste 4 uur erg heftig met onverharde wegen en veel gaten in de weg. Dit betekende weinig slaap en angst om uit je bed te vallen (zo hard werden we heen en weer geslingerd). Maar we hebben het overleeft!! Met twee anderen uit het hostel hebben we een koffietje gedronken om wat wakker te worden. Nu even bijkomen en is het tijd om Hoi An te ontdekken!

- Sam

Lichtjesstad Hoi An

November 1, 2022 in Vietnam ⋅ ☁️ 24 °C

In Hoi An verbleven we de eerste twee nachten in de 'Fireworks Homestay'; hier sliepen we bij Dory en haar familie. Het was een fijn en knus huis waar we goed werden verzorgd met bananenpannekoekjes en thee. Ook kregen we veel informatie over de omgeving. De homestay zat vlakbij de Old Town, wat best een bijzondere plek is aangezien het niet gebombardeerd is in de Amerikaanse oorlog en dus veel van de originele architectuur bewaard is gebleven. Sommige huisjes zijn zelfs ouder dan 2000 jaar en daarom is het ook uitgeroepen tot UNESCO World Heritage. Ook staat het bekend om haar tailorshops aangezien het vroeger ook een middelpunt van handel was voor onder andere stoffen. In de avond bezochten we de Night Market; wat er prachtig uitzag door alle lampionnen (wel heel toeristisch).

De volgende dag bezochten we de 'Vegetable Village' op de fiets (waar nog ouderwetse methoden worden toegepast zoals ploegen met een waterbuffel) en de verschillende bezienswaardigheden in Old Town waarbij het meest bijzondere het traditionele Vietnamese dans- en muziekoptreden was. Het was ook weer een dag met heerlijk vegetarisch eten waarbij de rijstburger (voor Jochem) een erg bijzondere ervaring was.

De volgende dag namen we afscheid van de lieve familie en namen we een taxi naar de kust van Hoi An (An Bang Beach) om nog een nachtje in het 'Under the Coconut Tree Hostel' te slapen en op het strand te chillen. Helaas stond er erg veel wind aangezien het regenseizoen nog maar net voorbij is, dus eindigde we in een café met westers eten en spelletjes! Nu liggen we op bed dit verhaaltje te schrijven met op de achtergrond "prachtige" karaokemuziek van de locals. Morgenvroeg gaan we een motor huren om naar Hué te rijden, dit schijnt een hele mooie route te zijn en is goed voor Sam om te oefenen met motorrijden.

- Jochem en Sam

Hai Van Pass en Phong Nha - Ke Bang park

November 5, 2022 in Vietnam ⋅ ⛅ 24 °C

Het voelt alweer als een tijd geleden dat we met de scooter (motorbike) van Hoi An naar Hue zijn gereden. Het duurde even voordat we op de goeie route zaten, maar eenmaal daar was het een prachtige rit door de bergen langs de kust. Ondanks dat Jochem het soms spannend vond bij Sam achterop ging alles heel soepel, op een houten kont na. Onderweg stopten we nog bij het verlaten waterpark, net buiten Hue. Het was niet makkelijk om binnen te komen aangezien er officiëel geen bezoekers naar binnen mogen. We hadden online gelezen dat het wel mogelijk was wanneer je de bewaker zou omkopen. Echter kregen we deze optie pas toen alle andere toeristen weg waren en wij als enige overbleven. Nadat we iets minder dan 2 euro hebben betaald mochten we naar binnen. Hier troffen we een indrukwekkend, maar ook wel griezelig, verlaten aquarium in de vorm van een draak aan. Heel bizar dat dit er na 8 jaar, doelloos, nog steeds staat.
    We waren best wel moe na de hele dag rijden dus hebben we verder niet veel gedaan. Ook de volgende dag hielden we het rustig en hebben we een wandeling gemaakt door het oude centrum van Hue. Dit was vroeger de hoofdstad van Vietnam en heeft dan ook een groot paleis en tombes van keizers. Aangezien er verder niet heel veel te doen is in de stad zijn we die avond met de bus vertrokken richting Phong Nha, wat naast een nationaal park ligt. We waren wel toe aan verblijven in meer natuur en dus kozen we een homestay zo dicht mogelijk bij het park. Dit was de beste keuze ooit, aangezien we terecht kwamen bij An en Moon, die ons enorm welkom hebben laten voelen. We konden allebei de dagen mee eten met hun ‘family dinner’ en gaven ons veel thee en liefde. Daarnaast heeft de homestay een prachtig uitzicht op de bergen die we dan ook verder hebben ontdekt door naar de Duck Stop en de Botanic Garden te gaan. Bij de eerste stop hebben we de meest gekke ervaring gehad, aangezien we een massage kregen van eenden!! Na veel gelachen te hebben verkenden we de Botanic Garden, wat meer een Botanic jungle bleek met het hiken door de dichtbegroeide bebossing. Er waren veel mooie vlinders, planten en zelfs een waterval. Ook kon je de waterval beklimmen, maar dit is maar voor de helft gelukt omdat de stenen erg glad waren en Sam onderuit ging. Hongerig keerden we terug naar het dorpje voor een late lunch en childen we vervolgens in de hangmat bij de homestay.
    Vandaag zijn we met een tour op pad geweest naar de Paradise Cave en Phong Nha Cave met de boot. Dit waren respectievelijk een droge grot en een natte grot met erg indrukwekkende uitzichten. Het park heeft ook de grootste grot ter wereld (Son Doong), maar deze kan slechts door 7000 mensen per jaar bezocht worden en heeft een lange wachtlijst. We sloten af met een warme douche en wachten nu op de nachtbus naar Tam Coc. Maar eerst nog een familie diner met de gastheer en -vrouw.

- Sam en Jochem

Onderweg naar het noorden

November 9, 2022 in Vietnam ⋅ ⛅ 24 °C

We hebben de nachtbus weer overleefd! Het was alleen jammer dat An van de An An Homestay niet zo goed in Engels is als dat hij aardig is, want hij had me niet helemaal goed begrepen toen ik vroeg waar de bus ons zou droppen; dit was namelijk in Ninh Binh (en niet Tam Coc) waardoor we om vier uur in de ochtend zes kilometer van onze volgende homestay verwijderd waren. Gelukkig kon een taxichauffeur een hostel naast het busstation bellen, waar het rolluik dicht was, en hadden ze daar nog wat plekjes op de slaapzaal zodat we nog heerlijk een paar uur konden bijslapen (wat ons erg deed denken aan het verhaal van Maria en Josef die aanklopten bij de herberg).

Na heerlijk geslapen te heben waren we toch onverwachts in Ninh Binh, dus zijn we de stad gaan verkennen voordat we een taxi naar Tam Coc namen. In Ninh Binh was weinig te beleven maar heeft het, klein als het is, toch een indruk op ons gemaakt toen we een hondenkop op de markt zagen liggen. We wisten wel dat dit in Vietnam gegeten werd en van een koe, kip, varken of geit kijken we niet op maar het daadwerkelijk zien van 'man's-best-friend' was toch wel heftig. We gingen langs de oude keizerlijke hoofdstad van Vietnam en in de avond hebben we de zonsondergang bekeken bij Hang Mua viewpoint, wat een plek hoog op de berg is met een prachtig uitzicht.

De volgende dag reden we naar Phàt Dięm, een van de mooiste kathedralen in Vietnam, en later naar Bich Dông wat een pagode/tempel is die als het ware gebouwd is in de bergwand. Na het avondeten reden we met een busje naar Hanoi, waar we weer even moesten wennen aan de grote drukke stad. Wel was hier dan eindelijk hetgene waar ik al naar uitkijk sinds voor onze reis; vers bier voor 40 cent! Bia Hoi; een oud gebruik wat tegenwoordig alleen nog maar in het noorden voorkomt, waarbij bier een nacht van tevoren gebrouwen wordt. Hierdoor is het maar kort houdbaar (maximaal 24 uur) maar is het een fris biertje met laag alcohol percentage; ideaal om bij te komen op een warme dag.

Gisteren zijn we vooral bezig geweest om het volgende deel van onze reis voor te bereiden, namelijk om naar Laos te kunnen gaan! Aangezien het niet mogelijk is online of op locatie een visum te regelen, moesten we hiervoor naar de ambassade in Hanoi. Tijdens het wachten hebben we wat rondgelopen door het oude kwartier van Hanoi, nog een mooie kathedraal bekeken (waardoor we nu de drie mooiste van Vietnam gezien hebben) en eikoffie gedronken bij een bekend meertje (de koffie met rauw ei was niet helemaal voor ons weggelegd). Na nog wat Bia Hoi in de avond gingen we op tijd slapen voor onze bus van 6:15 uur vanochtend naar het verre noorden, met als eerste bestemming Sa Pa. Wel is dit de meest comfortabele sleeperbus tot nu toe, waardoor we nog heerlijk even kunnen uitrusten om straks de natuur daar te kunnen gaan ontdekken!

- Jochem

Sa Pa en de eigenwijze toeristen

November 10, 2022 in Vietnam ⋅ ⛅ 19 °C

We stapten de bus nog niet uit in Sa Pa of we werden alweer omringd door mensen die vroegen of we een taxi wilden of wat we wilden gaan doen in de regio en of ze een (trekking)tour voor ons konden regelen. Sa Pa staat namelijk bekent om de mooie bergachtige omgeving waar de H’mong mensen wonen. Zij zijn de inheemse mensen die ook die trekkingtours organiseren en proberen zoveel mogelijk toeristen over te halen om met hun de omgeving te ontdekken. Echter hadden we niet zoveel zin om te betalen voor een tour en besloten we de volgende dag zelf te gaan wandelen. Dit bleek alleen nog niet zo makkelijk te gaan want onderweg naar het volgende dorpje (Cat Cat Village) werden we ongeveer op elke hoek van de straat gevraagd door iemand van de H’mong of we een tour wilden doen. Na elke keer vriendelijk nee zeggen kwamen we aan bij Cat Cat. Dit bleek een grote toeristische attractie te zijn en moesten we betalen om het dorpje binnen te komen. Nu waren we een beetje chagrijnig aangezien we gewoon even kort wilden kijken en door wilden lopen naar een ander dorp en dus besloten we om er omheen te lopen. Ook dit werd ons moeilijk gemaakt omdat ze zeiden dat we alsnog moesten betalen. Na vele pogingen om uit te leggen dat we echt het dorpje niet in wilden gaan, maar er langs gingen, mochten we uiteindelijk toch verder wandelen. Ons avontuur kon eindelijk beginnen!
    We wandelden door de prachtige bergen, langs rivieren en door de rijstvelden, met helemaal niemand om ons heen. Eindelijk rust ;) We hadden aardig wat moeite met de stijle paadjes omhoog en werden vooral geconfronteerd toen de kinderen uit de omgeving ons in een twee keer zo hoog tempo inhaalden op weg (of terug) van school. Even later lag er een briefje op de grond met een getekende kaart met waar we heen moesten en we vermoeden dat de kinderen die voor ons hadden getekend. Super leuk!
    Na 10 km in de benen hebben we een heerlijke, welverdiende massage genomen en sloten we de dag af met een Koreaanse barbecue.
    Moe en voldaan lagen we in bed, met de wekker weer vroeg om naar de volgende plek te gaan!

Ha Giang Loop

November 15, 2022 in Vietnam ⋅ ☁️ 22 °C

Drie dagen geleden kwamen we aan in Ha Giang, ook een plaatsje in het noorden maar meer naar het westen van Sa Pa. Hier was ons plan om de bekende Ha Giang loop te gaan rijden; dit wordt ook wel de extreme loop van het noorden genoemd vanwege de vele kronkelwegen door de bergen waarbij het wegdek niet altijd even goed is en de lokale bevolking soms als gekken elkaar inhaalt op de smalle wegen rond onoverzichtelijke bochten. Ook is ons verteld dat deze loop het mooiste uizicht heeft van Vietnam en mogelijk zelfs van heel Zuid-Oost Azië. Veel toeristen rijden deze route met een tour of met een "easy-rider" (achterop de motor bij iemand die de wegen goed kent) maar wij wilden het graag zelf rijden (zowel voor de ervaring alsook om de kosten wat te drukken). Na wat informatie opgezocht te hebben (en de nervositeit die opkwam bij het lezen van de vele waarschuwingen overwonnen te hebben) reden we de loop in drie dagen:
    1. Van Ha Giang naar Mèo Vac (150km)
    2. Van Meo Vac naar Yên Minh via Dông Văn (70km)
    3. Van Yên Minh terug naar Ha Giang (100km)

Het was even wennen om voor het eerst een schakelmotor te rijden, maar omdat we als het ware tegen de richting ingingen die de meeste mensen rijden, was het de eerste dag erg rustig op de weg en konden we dus goed wennen. Het uitzicht was prachtig en het weer was gelukkig goed maar de eerste dag was wel pittig vanwege de lange afstand en de spierpijn die je daar na een paar uur rijden bij krijgt. Na een overnachting in Mèo Vac gingen we weer de weg op waarbij de tweede dag qua uitzicht het mooiste stuk was, met prachtig uitzicht over diepe afgronden, hoge bergen en het zicht van de kronkelende wegen daartussen. Gisteren kwamen we zonder problemen weer aan in Ha Giang, net op tijd gelukkig want vandaag is het de hele ochtend al aan het regenen. Momenteel zitten we weer in de bus naar Hanoi, met een busmedewerker die overduidelijk niet zijn dag heeft omdat hij tegen iedereen aan het schreeuwen is en Sam zelfs naar haar stoel toe duwde. In Hanoi zullen we een bus gaan boeken voor morgen om de oversteek naar Laos te maken en om ons (mentaal) voor te bereiden op de busrit van bijna 24 uur naar Vientiana.

Van Vientiane naar Vang Vieng

November 22, 2022 in Laos ⋅ ⛅ 25 °C

We zijn ondertussen alweer een week verder sinds onze laatste update! De tijd vliegt en de drang om een update te schrijven wordt voor mij steeds minder. Ik denk omdat ik nu voor het eerst een beetje aan het landen ben hier en dus meer in het hier en nu leef. We hebben (onbewust) een soort routine opgebouwd, waarbij we elke dag even kort bespreken wat we de volgende dag gaan doen en waar we slapen of wat we gaan eten (dit laatste is vaak het belangrijkste haha). We zitten erg op één lijn, wat heel fijn is.

We zijn alweer een week in Laos en ondanks dat het een armer en conservatiever land is dan Vietnam hebben we het hier erg naar ons zin. De bus van Hanoi naar Vientiane zat vol met backpackers en omdat er niet veel goedkope slaapplekken in deze stad waren sliepen we bijna allemaal in hetzelfde hostel. Hierdoor konden we een tuktuk delen en hadden we meteen al een gezellige eerste avond met spelletjes en gratis drank. Ondanks dat veel mensen zeiden dat er niet veel te doen was in Vientiane, hebben we onszelf hier makkelijk twee dagen vermaakt.
    We trekken veel op met een Ierse jongen en een Brits meisje (Chris en Natalie) en zijn met hun naar de volgende locatie; Vieng Vang gegaan. We hadden een slaapplek in een party hostel geboekt, aangezien het zaterdagavond was en we wel zin hadden in een feestje. Het was een geslaagde avond waar we veel nieuwe mensen hebben ontmoet, alleen verliep de volgende dag erg moeizaam omdat ik erg brak was. Gelukkig hebben we weer een hele maand in Laos en kunnen we het ons veroorloven om ook dagen niks te doen. De volgende dag hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar een blue lagoon gereden om daar te zwemmen. In Vang Vieng zijn ze flink aan het bouwen aan verbeterde infrastructuur, alleen is dit helaas nog niet af en was het een erg hobbelige weg om daar te komen en voelde het alsof ons scootertje het elk moment kon begeven. Eenmaal daar was het een prachtige plek om te zwemmen, te slingeren aan touwen en in het water te plonsen. Met zonsondergang reden we samen met Chris en Natalie weer terug naar het dorpje.
    Vandaag zijn we gaan tuben (in een grote opblaasband over de rivier dobberen) en kayakken, wat erg leuk om te doen was met deze prachtige omgeving. Daarna hebben we nog een duik in het zwembad genomen en zijn we nu onze visums voor Thailand aan het regelen. Soms moeten we wel iets verder vooruit plannen dan één dag :)
    Morgen nemen we de trein naar Luang Prabang in plaats van een bus, aangezien het verschil hiertussen 5 uur is! Dit komt doordat China dit treinnetwerk heeft gebouwd en de wegen hier erg slecht zijn. We zijn erg benieuwd naar de trein, en ik naar Luang Prabang. Aangezien Jochem hier al eerder is geweest heb ik straks mijn eigen gids!

Luang Prabang

November 30, 2022 in Laos ⋅ ⛅ 21 °C

Voor ons is de week in Luang Prabang alweer voorbij gevlogen. We kwamen hier aan met een door China gesubsidieërde trein, die 300 kilometer in minder dan een uur aflegde maar waar alles wel strikt volgens de regels moest. In Luang Prabang hebben we voornamelijk rustig aan gedaan met hier en daar een uitstapje of culturele bezichtiging. De eerste vier nachten sliepen we op een slaapzaal in een hostel, en de laatste drie in een hotel. Hier zaten ook twee nachten bij in een driesterren-hotel (met zwembad!) voor de verjaardag van Sam! Verder hebben we dit ook eerder al gevierd met Chris en Natalie omdat zij de volgende dag weer verder op reis gingen. Eerst deden we wat drankjes op de avondmarkt, waar we de avonden daarvoor ook al lekker gegeten hadden, en daarna gingen we verder bij de bowlingbaan waar veel mensen heengaan nadat de kroeg dicht is omdat dit één van de twee plekken is die langer open blijft. Andere te noemen bezienswaardigheden waren het UXO visitor centre (een museum over het hevig gebombardeerde Laos tijdens de Vietnam oorlog, waarbij ruim 30 jaar later minder dan 1% van de niet-ontplofte bommen zijn opgeruimd), de Kuang Si watervallen met bear rescue centre, het koningklijke paleis, zonsondergang op Phousi Hill en een kattencafé! Nu zitten we in een busje op een hobbelige weg richting het noordelijke Nong Khiaw waar we weer tussen de bergen bij een rivier zullen zitten, met dus hopelijk veel mooie natuur om te zien!